Payday Loans

Keresés

A legújabb

ISTEN BOLDOG MAGYAR ORSZÁGA

mediterrn

Somogyi Győző festménye

 

Üdvözlet minden nyájas olvasónknak! Nagy Jenő vagyok, a honlap mindenese. 1952-ben születtem. 1977-ben végeztem magyar-szociológia szakon, a filozófiát nem fejeztem be, pedig igazán mindig az Egész érdekelt, s a Lényeg. Az emberek boldogsága-boldogtalansága, a bölcsességük-balgaságuk. Három évig dolgozhattam a szakmámban (ELTE-MTA), majd a Charta'77 melleti 79-es aláírás után 1980 óta nem. Tíz évet töltöttem ezután a magyar szamizdat - és ellenzék - frontembereként az ABC Kiadó és a Demokrata élén. A kilencvenes években egy szabadcsapat keresztény gyülekezetben  teológiai ismereteimet növeltem, s Jóisten-hitem élesztgettem. Voltam közben és azóta könyvterjesztő, betegápoló, vízóraleolvasó, takarító stb. Jelenleg havi szociális segélyből, 48 ezer forintból teszünk minden nap kísérletet 1976 óta jóban-rosszban mellettem kitartó élettársammal, hogy életbenmaradjunk - sőt: alkossunk és a hazánkat, honfitársainkat szolgáljuk. Én úgy gyakorlom hivatásom, hogy igyekszem az egyetemes és magyar szellemi kincseket - a magamét hozzátéve - emberbarát formában közvetíteni, s ezzel gátolni életminőségük rontását, segítve javítását. Aki mindenkit szolgál, azt senki sem fizeti? Aki e honlap sorsát szívügyének tekinti és módjában áll, az segítsen a mentésben... Köszönjük az eddigi támogatásokat és biztató visszajelzéseket! Kívánom, hogy mindenki érjen el emberhez méltó tisztes jövedelmet és akkor pláne nem fog gondot okozni jó kezdeményezések/művek istápolása. Hassunk, alkossunk, gyarapítsunk és a haza fényre derül.

Bankszámlaszám: Nagy Jenő - Raiffeisen Bank, 12010367-01201963-00100001
Drótposta címem: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Telefon: 06-20-222-01-58 (mobil) - telefon: 387-37-16 (vezetékes)
Postacím: 1037 Bp. Solymárvölgyi út 43.

diogenesz_m_3

 

„De hát hol a könyv, mely célhoz vezet, /Hol a nagyobb rész boldogsága?” -

”Rakjuk le, hangyaszorgalommal, amit / Agyunk az ihlet órájában teremt”

Vörösmarty Mihály: Gondolatok a könyvtárban

golyalabas bohocok zse-b kivagas

 

http://golyalab.hu/

edua6matek

Matematika korrepetálás: Dénes László - 06-20-39 56 990

***

Arany János

RENDÜLETLENÜL
Hallottad a szót: „rendületlenül -”
Midőn fölzengi myriád ajak
S a millió szív egy dalon hevül,
Egy lángviharban összecsapzanak?...
Oh, értsd is a szót és könnyelmü szájon
Merő szokássá szent imád ne váljon!

Sokban hívságos elme kérkedik,
Irányt még jóra, szépre is az ád;
Nem mondom: a hont ők nem szeretik;
De jobban a tapsot, mint a hazát...
Oh, értsd meg a szót és hiú dagályon
Olcsó malaszttá szent imád ne váljon!

Fényt űz csinált érzelmivel nem egy,
Kinek világát csak divat teszi:
Őnála köntös, eb, ló egyremegy,
S a hon szerelmén a hölgyét veszi...
Oh, értsd meg a szót s függve női bájon,
Külcsillogássá szent imád ne váljon!

Van - fájdalom! - kinek cégér hona.
Hah! tőzsér, alkusz és galambkufár:
Ki innen! e hely az Úr temploma:
Rátok az ostor pattogása vár!...
Oh, értsd meg a szót: kincs, arany kináljon:
Nyerészkedéssé szent imád ne váljon!

Szeretni a hont gyakran oly nehéz: -
Ha bűnbélyeg sötétül homlokán,
Gyarló erényünk öntagadni kész,
Mint Péter a rettentő éjtszakán.
Oh, értsd meg a szót: fényben, vagy homályon -
De kishitűvé szent imád ne váljon!

Szeretni a hont - ah! még nehezebb,
Midőn az ár nő, ostromol, ragad...
És - kebleden be-vérző honfiseb -
Bújsz a tömegben, átkos egymagad.
Oh, értsd meg a szót s győzve a ragályon
Káromkodássá szent imád ne váljon!

Hallottad a szót: „rendületlenül?”
Ábránd, hiúság, múló kegy, javak, -
Lenn a sikamló tér, nyomás felül,
Vész és gyalázat el ne rántsanak.
Oh, értsd meg a szót: árban és apályon
- Szirt a habok közt - hűséged megálljon!

(1860.)

segit_hordani_a_kereszet



MÓRA FERENC: A VADEMBER ÉS CSALÁDJA PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2010. február 09. kedd, 13:11

vadember

Rádiós regénytár
Móra Ferenc: A vadember és családja.

MAGYAR KATOLIKUS RÁDIÓ - Felolvassa: Dunai Tamás

Apró gyerekként, nyolc hónapos korában vonult be a magyar irodalomba a "vadember", Móra Ferenc elsőszülött unokája, s a korabeli olvasók 1927 és 1933 között a Magyar Hírlapban megjelent novellasorozatot olvasva tanúi lehettek a kisgyerek növekedésének, megismerhették játékait és csínyeit, kacagtató, bájos megható lényét, s természetesen vele együtt a Móra családot is, a szülőket, a nagyszülőket, amint izgalommal s gyakran rémülettel figyelik - és elszenvedik - ifjabb Ferenc hőstetteit. A kedves, szórakoztató és mulatságos családi életképek mögött felsejlik a külvilág is....

Felolvassa: Dunai Tamás

Zongorán közreműködik: Déry András
Hangmérnök: Biksza Levente és Horváth János
Zenei szerkesztő: Dévény Mária
Rendező: E. Román Kata

128 kbps, 44100 Hz, Stereo
454 Mb, 477 perc

http://pirateisland.ws/tema-mora-ferenc-a-vadember-es-csaladja-radio-hangoskonyv

LAST_UPDATED2
 
ÚJ FELHÍVÁS PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2010. február 02. kedd, 17:36

olvasono

FELHÍVÁS!

Egy füzet- és/vagy könyvsorozat kiadásába kezdenék,
ha kapok hozzá lelki biztatást-bizalmat és anyagi támogatást.
A téma az emberi élet egésze, minősége, annak boldogsága/boldogtalansága.

Számba veszem, aktualizálom, bővítem évezredek általam mai is fontosnak ítélt
isteni-emberi bölcsességeit, lélektani felfedezéseit, a poézis megsejtéseit stb.
és próbálom ezt rövid, velős, szellemes és szemléletes formába önteni.
Abból a feltevésből indulok ki, hogy mindenki élhet teljesértékű életet,
a hozzá való eszközök alapjában az egyes ember kezében, hatalmában vannak,
s ez nemcsak egyenlő esély és jog, de legfontosabb emberi kötelességünk is,
mert egyébként boldogtalanságunk, önsorsrontásunk szeretteinket is fertőzi…
(A boldogtalan ember meg szabad prédája a testi-lelki betegségeknek,
a szektáknak, a politikai stb. szélhámosoknak, s könnyen csábul el a bűn útjára…)

Az indító kötet,
A BALGASÁG KORHOLÁSA munkacímű,
ami a kérdéskör negatív megközelítése: hogyan ne ártsunk magunknak,
amit követne a pozitív kifejtés:
A BÖLCSESSÉG DICSÉRETE - értékeljük, hogy mi minden kincsünk van/lehet, s hogyan próbáljunk a szarból is aranyat csinálni…

Ezt követnék az alábbi nagy résztémákkal foglalkozó füzetek vagy kiskönyvek:
Halál, szerelem, szexualitás, barátság, munka, játék, grundfoci, földi pokol, értelmiségi hivatás, írástudók árulása, pokoljáró dudás sors, otthonteremtés, evés-ivás és vendégség, állatorvosi ló, közlekedés, utazás, közlés és megértés…)

Aki bármekkora (!) összeggel támogatni tudja ezt a non profit vállalkozást, jobban mondva: ügyet, annak én a hálámon kívül tiszteletpéldányokat tudok adni,
és felajánlani, hogy nevét - persze az összeg megjelölése nélkül - feltüntetem a borítón. Úgy is veszem, mint egyfajta előfizetést - de a megjelenésre nem tudok
garanciát vállalni. Arra is csak én vagyok az, hogy a támogatás erre fordítódik…

Szemléletmódomról és stílusomról honlapom ad ízelítőt: www.boldogsag.net
Drótposta címem: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Telefon: 06-20-222-01-58 (mobil) - telefon: 387-37-17 (vezetékes)
Postacím: 1037 Bp. Solymárvölgyi út 43.
(Számlaszámom a Raiffeisen Banknál:
12010367-01201963-00100001)

Hassunk, alkossunk és gyarapítsunk és a haza fényre derül!
Köszönettel: Nagy Jenő
Magyarország, Kr. u. 2010. farsang idején

LAST_UPDATED2
 
Műkedvelők házi muzsikálására PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2010. január 31. vasárnap, 07:33

csk zenekar

Quimby

Most múlik pontosan


G

most múlik pontosan

D

engedem hadd menjen

Em C

szaladjon kifelé belőlem gondoltam egyetlen

G

nem vagy itt jó helyen

D

nem vagy való nekem

C Am

villámlik mennydörög

G D

ez tényleg szerelem



látom hogy elsuhan felettem egy madár

tátongó szívében szögesdrót csőrében szalmaszál

magamat ringatom

míg ő landol egy almafán

az Isten kertjében

almabort inhalál



H Em

vágtatnék tovább veled az éjben

C F7

az álmok foltos indián lován

H Em

egy táltos szív remeg a konyhakésben

C D

talpam alatt sár és ingovány



azóta szüntelen

őt látom mindenhol

meredten nézek a távolba

otthonom kőpokol

szilánkos mennyország

folyékony torz tükör

szentjánosbogarak

fényében tündököl



egy indián lidérc kísért itt bennem

szemhéjain rozsdás szemfedő

a tükrökön túl fenn a fellegekben

G

furulyáját elejti egy angyalszárnyú kígyóbűvölő


p.s.:

én a Csík zenekar előadásában szerettem bele,

mindig elérzékenyülük, ha hallgatom - hogy miért...?

http://www.youtube.com/watch?v=D6RaU9n4ZuI

(másfél milliónál többen halgatták meg az "urbánus" és "népies" zene összeölelkezését)

 
Zorán : Így is jó PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2010. január 29. péntek, 21:38

kl

Zorán : Így is jó

www.youtube.com/watch?v=OOVVpJKYwzU

(zene: Presser - dalszöveg: Sztevanovity Dusán)

Ahol szikrázóan kék az égbolt
Ahol szárnyalhat a szabad szél
Ahol kéznyújtásra már a csillag
De csak annak, aki égig ér

Ahol megverekszünk minden szóért
És már senkivel sem alkuszunk
Ugye jó barátom jól emlékszem
Nem is régen oda indultunk

Ma már neked is van címed, számod
Mi már sínen vagyunk, azt hiszem
Ugye alattad is autó berreg
Talán mindenkinek lesz ilyen

Ma már novemberben sem kell fáznod
És a fejed fölött tető áll
S hogyha jó idő van, át sem ázik
És a hírlapíró megtalál

Mi a győzelemről megtanultuk
Hogy a részvétel a fontosabb
Hogy a vereség is fizet szépen
És a győztes sokkal fáradtabb

Hát minek törjük össze kezünk, lábunk
Ha már menet közben ülhetünk
Kár, hogy alig-alig vesszük észre
Hogy már nem megyünk, csak érkezünk

De nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Döcög a gép
De nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Langyos a sör
De nekünk így is jó

Én még emlékszem az első dalra
Amit olvasatlan dobtak el
Aztán kitanultuk hogyan szóljon
Így már egész más, de megfelel

Megy a bicikli, ha jó a lejtő
Te csak kapaszkodj a nyeregbe
És ha ráz egy kicsit, ne szólj semmit
Hiszen rosszabbul is mehetne

Hogyha találkozunk, el ne fordulj
Velem emelt fővel rázz kezet
Én majd megértem, ha nem is mondod
Hogy a széllel szembe nem lehet

És nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Döcög a gép
De nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Langyos a sör, de nekünk így is jó

Ahol szikrázóan kék az égbolt
Ahol szárnyalhat a szabad szél
Ahol kéznyújtásra már a csillag
De csak annak, aki égig ér
Oda nem visz el se HÉV, se metró
Lám a bérkocsi sem arra jár
És mert nem hiszem, csak azért mondom
Kicsit hangosabban másoknál

Hogy nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Jobb nem is jár
Ha nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Langyos a sör
Ha nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Döcög a gép
Ha nekünk így is jó, így is jó, így is jó
Hamis a harmonika
De így is jó, így is jó, így is jó
Vizes a bor
Ha nekünk így is jó
Jobb nem is jár
Ha nekünk így is jó

LAST_UPDATED2
 
A magyar türelmi rendelet és unitárius felekezet PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2010. január 10. vasárnap, 11:54

davidferenc

440 éve a vallási türelem és lelkiismereti szabadság szolgálatában
Józsa István Lajos

440 éve a vallási türelem és lelkiismereti szabadság szolgálatában A történelem folyamán ritka volt a teljes vallásszabadság. A vallásos életnek, a törzsi vallásoktól kezdve egészen az ún. „kultúrateremtő” vallásokig, állandó kísérőjelensége volt a belső feszültség, villongás, hatalmi harc. Az éppen uralkodó felekezetek legtöbbször türelmetlenül üldözték, elnyomták vagy igyekeztek tiltani a többi felekezet hitéletének gyakorlását. Elég csupán a nyugati kereszténységre gondolni, ezen belül pedig a reformációra és az ún. eretneküldözésekre. Ma már köztudott, hogy ha valaki a hivatalos vallási hittételektől eltérő nézeteket vallott, az eretneknek, vallási tévelygőnek számított. Az eretnekeket pedig mint a jámbor lelkek megmételyezőit, megfertőzőit üldözni, irtani kellett. Így állította fel egykor a katolikus egyház az eretnekségek kiirtására az egyházi törvényszéket, az inkvizíciót. Ám karddal és pallossal őrködni a hit, a lélek és a meggyőződés fölött: lehetetlenség, esztelenség!

Igaza volt Márai Sándornak, amikor ezt írta: „Ne akard esküvel, szöggel és kalapáccsal rögzíteni minden időkre azt, amin az éjszaka és a reggel is változtat valamit, szíved és értelmed is örökké csiszol, másít, alakít valamit, ma, holnap és örökké.” (Füveskönyv).

A reformációval kezdetét vette a nyugati kereszténység megújítása. Luther, Zwingli, Kálvin, Dávid Ferenc megteremtették a maguk hitelveit. Ám kivívni, elismertetni hitüket, egyházuk egyenjogúságát a katolikus egyházéval, nem volt könnyű feladat. 1555-ben az augsburgi vallásbéke az ágostai hitvallást tevőknek (vagyis az evangélikusoknak) szabad vallásgyakorlást biztosított. Az így megállapított vallásszabadság azonban nem jelentett általános szabadságjogot, hiszen csak a fejedelmekre vonatkozott. Az augsburgi vallásbéke követte tehát a középkorban rögzült elvet: „cuius regio, eius religio”, azaz: az uralkodó, a földesúr szabja meg, hogy alattvalói milyen vallást követhetnek. Tehát: akié az ország, a föld, azé a vallás! Ha az egyszerű paraszt, jobbágy vagy mesterember számára urának vallása vállalhatatlan volt, nem maradt más választása, mint a ius emigrationis, vagyis: az elvándorlás joga. Bár az augsburgi vallásbéke a vallásszabadsághoz vezető út első, jelentős állomása volt, nem jelentett áttörést az egyéni vallásszabadsághoz, mert csak az evangélikusoknak biztosított vallásszabadságot és a katolikusokkal egyenlő jogokat, de a reformátusoknak nem! Emellett a békét csak a felekezetek tartományokra való szétválasztásával érték el, nem pedig evangéliumi értelemben.

A vallásszabadsághoz vezető út második jelentős állomása a nantes-i ediktum vagy türelmi rendelet, amelyet IV. (Bourbon) Henrik hirdetett ki a katolikus többségű Franciaországban 1598. április 13-án. Franciaországban égbekiáltó vallási ellentétek feszültek. Gondoljunk a legdrámaibbra: a Szent Bertalan-éji párizsi vérengzésre 1572. augusztus 22–23-án, amikor a katolikusok 2000 hugenottát öltek meg, akik Navarrai Henrik és Valois Margit házasságkötésére érkeztek. De több tízezer áldozata volt vidéken is a vallási ellentéteknek. Franciaország lakosságának 15%-a ekkor francia kálvinista, más néven hugenotta volt. IV. Henrik is kálvinista volt, de miután királlyá választották, hogy megnyerje a katolikus többséget, 1594-ben visszatért a katolikus vallásra. Tőle származik a közismertté vált mondás: „Párizs megér egy misét.” IV. Henrik a vallási ellentéteket egyedülálló módon kívánta megoldani. Véget vetett az „un roi, une loi, un foi” (egy király, egy törvény, egy hit) elvének, és türelmi rendeletével egyenlő jogokat igyekezett biztosítani a francia kálvinistáknak. De ezúttal sem sikerült végérvényesen feloldani a vallási ellentétekből fakadó gyűlöletet és feszültséget, ugyanis a reformált vallásúak számára kötelezővé tették a katolikus egyháznak fizetendő tizedet, ünnepeik megtartását és a házassági törvény betartását. A reformált vallásúak tarthattak ugyan istentiszteleteket a protestáns nemesek birtokain, ám Párizs és annak öt mérföldes környéke tiltott terület volt számukra. E rendelet pozitívuma az, hogy mindkét felekezet előtt megnyíltak a kórházak, az egyetemek és iskolák kapui, és bármilyen közhivatalt betölthettek protestánsok is. Az ediktumot történelmi mérföldkőnek, az európai vallásmozgalmak határkövének is szokták nevezni. IV. Henrik belevágott abba a kísérletbe: „Vajon lehet-e jó állampolgár az, akinek más a vallása, mint a királyé?”

A vallásszabadsághoz vezető harmadik és az előbbieket messze felülmúló türelmi rendelet az 1568-as tordai ediktum volt. 1568. január 6-a és 13-a között – Erdélyben, János Zsigmond fejedelemsége idején – Tordán tartották a vallási toleranciát a világon elsőként meghirdető országgyűlést: négy vallás egyenjogúságát bennünket, hiszen a korabeli Európában vallásháborúk dúltak, és máglyák lobbantak fel a másként gondolkodók és hívők elnémítására. Ugye milyen boldogító érzés arról beszélni, hogy tudtunk mi bátrak, elsők is lenni! Képesek voltunk olyan eredményeket és értékeket felmutatni, amelyek előtt fejet hajtott és ma is fejet hajt a világ. Volt időszak, amikor Erdély a békés egymás mellett élés földje volt. Ezt a szászok himnusza is igazolja. (Szabad fordításban: Erdélyország, türelemföld, / minden hitnek tábora! / Óvd meg hosszú századokon át / fiaidnak szabadságjogát, / s légy a tiszta szó hona! // Erdélyország, édes földünk, / drága jó szülőhazánk! /Áldott légy szépségedért, / s tájaidnak minden gyermekét / egyetértés fogja át.) De térjünk vissza az 1568 januárjában tartott országgyűlésre, és mondjuk ki büszkén, hogy őseink hithűsége, áldozata, bátor kiállása és kitartása nélkül aligha valósult volna meg a vallásszabadság és általa nem bontakozhatott volna ki az unitárius vallás és egyház. Annak a kornak a gyermekei nem csupán panaszkodtak, siránkoztak üldöztetésükért, hanem mindent meg is tettek annak megszüntetéséért. Egyháziak és világiak együttes összefogással léptek fel azért, hogy az erdélyi karok és rendek elfogadják és kihirdessék az unitárius vallás létjogosultságát Erdélyben. És sikerült!

A vallásszabadság gondolatának törvénybe iktatása merész lépés volt a 16. század második felében. Egyedülálló történelmi esemény! A lelkiismereti szabadságot és vallásszabadságot kihirdető ediktum egyben egyházunk megalapítását is jelentette. Az unitárius vallás is recepta religio – azaz bevett, államilag elismert vallás – lett. Erdély titkos „Názáretje” lett az emberi türelemnek, jóságnak és szeretetnek! Ady Endre versének néhány sorát megidézve: „Mindig volt titkos, valamis / Názárethje az emberi Jónak, / Honnan elindult könnyesen, / Dagadón, szánva bús milliókat / És soha nem ölt meg iszap / Bátor, nagy vizű s tiszta folyókat. / (Hozsánna a bízó síróknak) 1568-ban Tordán fölfakadt a vallási türelem, a hit- és lelkiismereti szabadság forrása. Kimondatott egyszer s mindenkorra, hogy „amikor a prédikátorok az evangéliumot hirdetik, ki-ki az ő értelme szerint tegye azt”. Aztán kimondták azt is, hogy „minden gyülekezet olyan prédikátort tarthasson, akinek a tanítása ő nékie tetszik”. S végezetül: „ Sem a szuperintendensek, sem mások nem bántalmazhatják, nem fenyegethetik az prédikátorokat vagy másokat az religióért, mert a hit Isten ajándéka.” A tordai országgyűlés tehát törvénybe iktatta az evangélium szabad értelmezésének és a prédikátor szabad megválasztásának elvét, és megtiltotta, hogy hitéért bárkit üldözzenek. A négy bevett vallás egyenrangúvá lett!

Hogy mindez éppen Erdély földjén jöhetett létre, azt Dávid Ferencnek, az erdélyi lánglelkű reformátornak és a felvilágosult, nyitott szellemű János Zsigmond fejedelemnek köszönhetjük. Mindkettőjüket találóan jellemzi a költő, Szentimrei Jenő: „Törékeny testedben lakozott jó lélek, / Tudományok felé vonzott szenvedélyed, / Harcon, ha kell, bátor, ám türelmességed / Állitá nevednek a legszebb emléket.” (János Zsigmond) Egyházalapító, első püspökünket pedig így jellemzi: „ Kolozsvár papja volt, / Szava tűz, lelke láng, / Igazság rabja volt, / S bajnoka egyaránt. // A szabad kutatás / Szent jogát hagyta ránk. / Szabadság papja volt, / Örökké égő láng.” (Dávid Ferenc). Úgy érzem, büszkék lehetünk őseink szellemi nyitottságára, vallási toleranciájára. A korabeli Európában addig nem ismert vallási türelem, szellemi nyitottság és lelkiismereti szabadság alapjait raktuk le a világnak e talpalatnyi „türelem földjén”, Erdélyben. S hogy hangsúlyozottan érzékeltessem ezt, ismét a költőt hívom segítségül: „Most a gyarló ember elvakult hevében / Egymás vérét ontja Krisztusa nevében. / Rettenetes korszak! Percnyi nyugta nincsen, / Fegyverek osztozó prédája az Isten. // Lám, egyik a másnak templomát megdúlja, / Papjait elűzi, gályára hurcolja, / Híveit üldözi, / Földjét konfiskálja, / Téríti, rémíti, hitében túrbálja. // Erdély kicsiny sziget a tomboló árban, / Utat mutat most a süppedő hínárban. / Példát ad az egész elvadult világnak: / Meghozza törvényét a hitszabadságnak. // Tordai gyűlésben kimondják a rendek: / Hitéért ezentúl bántódást nem szenved / Senki fi a köztünk. Kis Erdély országa / Testvér-vallásoknak lőn szabad hazája.”(Szentimrei Jenő: Tordán kimondják a vallásszabadságot) Ugye, milyen boldogító érzés hallani mindezt a szépet és jót magunkról.

Ám boldogságunk, egyenrangú félként való elfogadtatásunk nem tartott sokáig. János Zsigmond fejedelem 1571-ben meghalt. Dávid Ferencet elmozdították a fejedelmi udvarból. A nyomdát elvették tőlünk, és ismét üldözni, gáncsolni kezdtek. Dávid Ferencet bebörtönözték. Őseink hitvitákon védelmezték hitüket és egyházukat. Számunk egyre fogyott. Pedig egykor háromszázhuszonkét lelkészünk volt. Képzett papjaink, tudós tanáraink fáradhatatlanul küzdöttek megmaradásunkért. Enyedi György püspökünk felismerte azt az örök érvényű igazságot, hogy „egyházunk az erdélyi történelem viharverései között csak úgy maradhat fenn, ha életelvévé teszi a minőség gondolatát. Nem a sokaságban rejlik az érték, és ez független az időtől. Tisztán látta és élte, hogy a minőség nagyobb hatalom, mint a mennyiség. Ezzel az Isten által nekünk adott hatalommal azonban meg kell tanulnunk helyesen élni. Ez a minőségszempontú önértéktudat, amely az evangéliumból táplálkozott, és társult az egyetlen szilárd erővel, a tiszta erkölcscsel lett erőforrásává egyházunknak a következő századok megpróbáltatásaiban. Számban fogyatkoztunk, anyagiakban szegényedtünk, üldöztek és megtiportak, elvitatták kereszténységünket, megfosztottak templomainktól és iskoláinktól, de lélekben megtörni, hitünkben elsorvasztani soha nem tudtak.” (dr. Szabó Árpád) 1568. januárjában Tordán, azon a nevezetes, történelmi jelentőségű országgyűlésen fölfakasztották a hit- és lelkiismereti szabadság forrását, s az lassan csermellyé, patakká, majd folyóvá szélesedett. Sokszor volt úgy, hogy vallásunknak búvópatakként sikerült csupán fennmaradnia, mert dogmák, felekezeti elfogultság, gyanakvás, vallási sovinizmus és türelmetlenség állta útját, de mint a búvópatak megtalálta a maga útját. A vallásszabadság eszméje – hála egy Istenünknek – bő vizű, tiszta folyóvá növekedett! Ne engedjük elsekélyesedni, eliszaposodni! Maradjon továbbra is éltető, felfrissítő, erőt adó vizünk!

1868. augusztus 29-e és 31-e között napjain egyházunk Tordán tartotta háromszázados zsinati ünnepélyét. Kriza János püspökünk így zárta zsinati beszédét: „Atyámfiai! A 4. század unitárius népe se legyen kevésbé buzgó a tettre, az áldozatra kész szeretetben, a gyakorlati vallásban, mint voltak ősei, a kiket midőn hitökért vádoltak volna, nagy püspökük Dávid Ferenc oly igaz evangéliomi szellemben oltalmazott... A kereszténységnek – úgymond – ellenségei nem ők, az egyetlenegy Istent a megfeszített Jézus nevében imádók, hanem a tudatlanság és vétek, ami ellen mindenkinek harcolni és oda kell törekedni, hogy a tudatlanságot váltsa fel a tudás, a bosszúságot győzze meg a békességes tűrés, a kevélységnek álljon ellene az alázatosság, a restséget űzze el a szorgalmatosság, a kegyetlenséget győzze le a szelídség, a tettetést az Istennek tetsző, őszinte és tiszta szívből származó vallásosság, mely örömét az egyedülvaló Istennek tetszésében találja. Ezek a keresztény vallás győzedelmes fegyverei. Ezekkel lépjünk ki a nemes versenyre, minden nevű és nézetű keresztények; ezekkel folytassuk különösen mi, unitáriusok nemes missziónkat tovább is, ezáltal igazoljuk létezésünk szükségességét.”

Négyszáznegyven éven át ezeket az értékeket tartottuk követendőnek. Soha nem tartoztunk azok közé, akik Isten ajándékát, a hitet mások szellemi, lelki és hitbeli leigázására használták, a másokon való uralkodás eszközévé alacsonyították. A hit mindig megmaradt számunkra „Isten ajándékának”, amellyel a magunk és felebarátaink boldogulását, lelki üdvösségét munkáltuk. Erre legyünk ma is büszkék, ezt törekedjünk folytatni, és ezt adjuk át feltétlenül utódainknak követendő eszményként, lelki örökségként. Józsa István Lajos Forrás: Unitárius Közlöny 2008. február 


Ezen oldal származása innen:
Unitárius Portál
http://www.unitarius.net

LAST_UPDATED2
 
<< Első < Előző 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL