Latin: In vino veritas. Német: Wein sagt die Wahrheit. Vallatásnál terhelő esetekben az igazság kitudása végett bort használnak a persák és ily módon hamarább érnek czélt, mint sok ujabbi, mesterségesen készített eszközökkel, melyektől borzad az emberiség. Körte.
Értsd utána: ne válaszsz, mert sajtra hitvány bor is jól esik. Barátot bor közt, bort sajt után, lovat istállóban, leányt bálban, nagyurat mulató fürdőben ne válaszsz, ne keress. Fáy A.
A kis borju igen tud nyargalni. Ezt látván egy német, igy gondolkozék: ebből lesz a jó paripa s megvette. De minő volt csudálkozása, midőn lusta tehén lett belőle utoljára.
Tíz órakor negyedórai szünet az iskolában. Ha napos az idő, a gyermekek az udvarra rohannak. A fiúk labdáznak, tótágast állanak, átugrálják a fűrészbakot, vagy lovaznak; a leányok meg az apró fiúk összefogódznak és keringélnek.
Magam is kiülök néha a verőfénybe és nézem őket pipázgatva, hogyan mulatnak.
Mert csak a gyermek mulat egész lelkével, magának teljes odaadásával. A felnőtt embernek már borba kell vesztenie a fele lelkét, hogy a másik fele mulathasson.
Micsoda vidámság van ezeken az üde gyermeki arcokon! Ruhájok a falusi boltnak legolcsóbb portékája. Cipőjük nincs is. Kávé helyett krumpli, vagy sült tök a reggelijök. De vajon boldogabbak-e ezeknél a budapesti bársonyruhás gyermekek, vagy akár a királyok, császárok gyermekei?
A leánykák néha táncolnak. Kettő-kettő összeölelkezik. Cigány Laci két kis fadarabbal hegedül. S mivelhogy a fadarab nem szól, ő zenél az orrán át:
- tnde-tnde...
És a kis mezítlábas leányok mosolygó arccal táncolnak.
De milyen könnyű a forgásuk! Mint a virágpehely! És a szmokingos cigányok bandája ott Budapesten nem ringatja nagyobb gyönyörűségbe a selyemmel födött szíveket, mint itt a Cigány Laci két kis fadarabja.
Hanem a kicsinyek világába is kerül néha újság. A nagyok kapnak évenkint két-három új nótát, a kicsinyek kapnak egy-egy új szót, vagy sort, vagy új mozdulatot az ismert játékaikba.
Honnan kapják a nagyok?
Hozzák az aratásból.
Honnan kapják a kicsinyek?
A faluba látogató vendéggyerekektől.
Ilyenkor aztán hetekig azt játsszák, s elmondják százszor-ezerszer ugyanazt a négy sort, nyolc sort egymás után.
Így jött egyszer a Kék paradicsom, liliom játék versébe ez az új sor:
Édesem, sem, sem, sem!
s attól fogva mindig ez járta az udvaron.
Cigány Laci is abbahagyta a hegedülést. Befogták maguk közé a körbe. És a fekete szemű kis vidám cigánygyerek buzgón és gyönyörűséggel fújta velök, hogy:
Édesem, sem, sem, sem!
A játék különben csak annyi, hogy körbe keringélnek, s egy leány magányosan áll a kör közepén. Mikor odajutnak a dalban:
Akit szeretsz, fogd meg!
megérint egy fiút. A fiú bemegy hozzá a körbe, s vele kezet fogva keringél. Azalatt ezt dalolják:
Ezt szeretem, ezt kedvelem, Ez az én kedvesem!
S járnak egy vers táncot.
Városi iskolákban aligha engednének meg ilyen játékot. De én magam is falusi iskolás voltam valamikor és játszottam ezt.
A szerető fogalma a gyermeknek nem az, ami a felnőttnek, hát minek zavarnám meg az ártatlanságokat? Hiszen nyáron át a mezőn, az utcán, udvarokon a négy-öt éves gyerekek is ezt játsszák.
Hanem egyszer csak figyelmembe ötlik, hogy Cigány Laci soha nem kerül be a körbe. Volt úgy, hogy minden fiú megfordult már benn, némelyik kétszer is, de Laci mintha köztük se volna.
Mondom, ez feltűnt nekem.
A gyerek elvégre mind szocialista. Az egyenlőség érzése velünk születik. A gyermek csak a korkülönbség szerint osztályozza az embereket. Hogy van hát, hogy Cigány Lacit egy leány se vonja be soha?
Hiszen azt se lehet mondani, hogy nem szeretik, mert nagyon is szereti az egész iskola. Ő az egyetlen például, aki sohasem hoz magával kenyeret vagy almát, de azért nem marad éhen, mert hol ez, hol amaz ad neki. Írótollat, palavesszőt, tintát se vesz soha. Neki jó a használt írótoll is, amellyel megajándékozzák. A rövidre fogyott palavesszők is őhozzá kerülnek.
Tintát is kérencsél mindig egy nyakatörött orvosságos üvegbe. Néha több a tintája, mint akárkinek.
Hát mondom: szeretik őt.
De hát mért nem választja senki párjának?
Itt megint visszatérek az én falusi gyermekkoromba. Mihelyt a falusi fiú iskolába kerül, azonnal kap szeretőt. Kiosztják neki. Ha csereberél egy lánnyal, vagy egy falatot ad neki a tarisznyájából; vagy ha egyfelé laknak, s együtt járnak haza, már akkor nyilvánvaló, hogy az az ő szeretője. A leány pirul persze, ha emlegetik. A fiú is tagadja. De nincs tovább. Ők maguk között nem beszélnek róla, legföljebb, ha összetéved egy egymást vizsgáló ártatlan pillantásuk, vagy ha valamelyikük a társas játékban nyilvánítja, hogy igenis, ez az ő választottja.
Később, mikor kikerülnek az iskolából, változik ez a kapcsolat: a legénynek más lány tetszik meg, a lány is mást választ. De néha megmaradnak a gyermekkori választásnál, s ezekből válnak a legboldogabb házasok.
Így aztán meg lehetett érteni, hogy bármilyen kedvelt társ is volt a Laci gyerek, ő sose került be a körbe.
Ez kissé bántotta a szememet. Nem egyszer a nyelvemen volt, hogy egyszer megszólítom őket:
- Ugyan nézzetek már egyszer a Lacira is!
Mert a játék változatosságához tartozik, hogy mindenik forduljon egyet a körben. A kis ártatlan szívek talán meg is dobbannak ilyenkor. Az arcuk boldog és mosolygó. Hát mért éppen Cigány Laci az örökkön mellőzött?
De nem szóltam mégse. Attól tartottam hogy aki éppen a körben áll és a szólításomra Lacit választja, csúfolással fogják búsítani. Lehet, hogy nem lett volna így, de az is bizonyos, hogy a gyermekek játékát csak rontjuk, ha beleavatkozunk.
Hát mondom, nem szóltam semmit. Csak magamban hümmögtem, hogy a kis cigányt nem ismerik magukkal egyenlő rendűnek.
Hanem egyszer mi történik: október közepén a szomszéd falucskából jön hozzám egy vályogvető cigány, s hoz egy kis hatéves feketeszemű Juliskát. A szomszéd falu tíz percnyire van tőlünk, s kálvinista iskola van benne. A cigány kénytelen a leánykáját hozzám járatni.
Eleven kis ördög, s ugyancsak kisasszonykásan van öltözve. A Jézus tudja, melyik kastélyban szedték a ruháját, de igen tarka. Még harisnyája is van, noha egyik piros, a másik fekete, de azért csak harisnya az.
Az első órán elhagyottnak érzi magát. Nagy fekete szeméből babszemnyi könnycseppek hullanak. Azonban az óra végén a leányok csoportosan állják körül, s tapogatják kabátját, fogdossák, bámulják a gombjait. Ezen megvigasztalódik.
A fiúk nem sokat törődnek vele. Csak Cigány Lacit látom hogy föltérdel a pad tetejére, s hosszú, kíváncsi pillantást vet reá. De aztán az se foglalkozik vele többet.
A legelső napsugaras napon ott keringél ő is a Kékparadicsomos játékban. Kissé ostoba még, látszik az arcán, hogy ünnepi érzéssel nézi a vezérhangot fújó öreglányokat. De örül és boldog.
Egyszer csak azt látom, hogy ő van a kör közepén. Áll, mint a tájékozatlan ember az idegen város közepén, de aztán mosolygóra változik az arca; látszik rajta, hogy figyelem közepének érzi magát s ez jólesik neki.
A lányok dalolják:
Hajlik a meggyfa, Tengeri Mariska Akit szeretsz, fogd meg!
A leányka szeme egyet villan, s határozott mozdulattal ragadja karon Cigány Lacit.
Második kötet
DECEMBERTŐL MÁRCIUSIG
LAST_UPDATED2
Uzsora miatt
2015. január 24. szombat, 10:17
XLV. Canto Ezra Pound (1885–1972)
Uzsora miatt
Uzsora miatt nincs senkinek jó kő-háza minden kocka simára csiszolt és illő hogy arculatát minta díszítse; uzsora miatt nincs senkinek festett menny temploma falán harpes et luthes vagy ahol szűz fogad üdvözletet s vágásból dicsfény árad; uzsora miatt nem látja senki Gonzagát, örökösit és ágyasait kép nem készíttetik tartósságra sem együtt-élésre hanem készíttetik piacra s gyors eladásra uzsora miatt, mely bűn a természet ellen, a te kenyered süttetik bűzlő rongyból a te kenyered száraz mint a papiros, amelyben nincs jó rozs, sem erős liszt uzsora miatt az ecset vonala vastaggá lesz uzsora miatt nincs élesen vont határ és senki nem talál jó fekvést lakhelyül. Kőfaragó elszakíttatik az ő kövétől takács ugyanúgy az ő rokkájától UZSORA MIATT nincsen jó gyapjú az árusok kezén s juh nem hoz jövedelmet uzsora miatt Uzsora egyenlő a dögvésszel, uzsora eltompítja a varróleánynak tűjét és megakasztja a fonó kezének munkáját. Pietro Lombardo nem származtaték uzsorától sem Piero della Francesca; Gian Bellini sem uzsorától s nem az festé »La Calunniá«-t sem. Nem származtaték uzsorától Angelico, sem Ambrogio Predi, Sem kőtemplom ezen írással: Adamo me fecit. A Szt. Trophim templom nem uzsora által, A Szent Hilár templom nem uzsora által, Uzsora rozsdával marja meg a vésőt Rozsdával eteti meg a mestert s mesterségét A szövőszékben szétrágja a fonalat Hímzésébe senki sem vegyít aranyszálat; Az égkéket rákfene borítja uzsora miatt, szétfoszlik karmazsin, S Memlingjét nem leli smaragzöld Uzsora megöli a gyermeket anyja méhében Megakasztja a férfiú udvarlását Bénaságot bújtat az ágyba Fekszik az ifjú asszony s az ő férjura közé CONTRA NATURAM Kurvákat hoztak be Eleusisba Hullák készülnek dáridóra uzsorának parancsolatára.
KEMENES GRÉFIN LÁSZLÓ fordítása
LAST_UPDATED2
1458. január 24-én...
2015. január 24. szombat, 12:41
557 évvel ezelőtt választották Hunyadi Mátyást királlyá
A Normafa melletti Szent Anna réten, Jézus kérésére megépítendő kápolnáért,
a Magyarországról kiinduló engesztelő mozgalomért,
a lelkek megszentelődéséért,
Magyarország és az egész világ megmentéséért.
2015. január 25. vasárnap este, magyar idő szerint 20.00 órától minden nap, a világ bármely pontján, közösen imádkozunk.
Ima: A Teremtővel, Jézussal, Szűz Máriával, az Égiekkel történő közvetlen kapcsolatfelvétel.
Mint tudjuk, rendelt ideje van a földön mindennek, s cselekedeteink egyik legfontosabbika az „Ég megszólítása”, maga az imádkozás.(Paksi Zoltán)
Legyen Ön ebben az időpontban a világ bármelyik pontján,amennyiben lehetősége engedi, kérjük, naponta imádkozzon a fenti célok eléréséért.
Alakítsunk baráti közösségekben ima csoportokat. Tájékoztassuk erről a környezetünkben élőket, az egyház híveit, és továbbítsuk jelen felhívást külhonban élő honfitársaink részére is!
Amennyiben csak 1 mondat erejéig van lehetősége az imára, kérjük, mondja el:
„Győzni fogunk Magyarország és a Világ Győzelmes Királynője által!”
(Jézus: „A magyar, Anyámba vetett szent bizalommal, szent büszkeséggel hangoztassa…”)
A rendelkezésére álló idő függvényében, nyugodt környezet, békés ráhangolódás esetén az előzőeken kívül, az alábbiakat is mondjuk és imádkozzuk együtt, közösen:
Teremtő Atyám, Jézus, Szűz Mária és minden égi segítőnk!
Kérem, minden erőtökkel segítsétek Magyarország és a világ megmentését!”
Mi Atyánk,
aki a Mennyekben vagy, szenteltessék meg a Te neved, jöjjön el a Te országod, legyen meg a Te akaratod, amint a Mennyben, úgy a Földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma, és bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek.
És nehagyj minket kísértésben, de szabadíts meg a gonosztól, mert Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen.
Imafüzér (Rózsafüzér-Szentolvasó) a Világ Győzelmes Királynője tiszteletére:
A keresztnél:
Itt függ a mi hitünk, a mi reményünk, a mi szeretetünk, életünk, üdvösségünk és győzelmünk!
Üdvözlégy… (háromszor):
Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van Teveled. Áldott vagy Te az asszonyok között, és Áldott a Te méhednek gyümölcse, Jézus. Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek Szent Anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért, most és halálunk óráján. Ámen.
A nagy szemeknél: Dicsőség az Atyának, dicsőség a Fiúnak, dicsőség a Szentléleknek, Szűz Mária, a Világ Győzelmes Királynője által, most és mindörökké, Ámen
Alleluja! Ave Maria! Éljen a Világ Győzelmes Királynője!
A kis szemeknél: Világ Győzelmes Királynője, mutasd meg hatalmadat!
A végén 3-szor: Szent, szent, szent a Seregek Ura, Istene, telve van az Ég és a Föld az Ő dicsőségével. Áldott, ki az Úr nevében jő. Dicséret, hála, szeretet és dicsőség legyen Neked Istenünk, hogy a Világ Győzelmes Királynőjét adtad minekünk!
A vidék jövője a jövő vidéke Géczy Gábor előadása Táton a Kultúrházban 2012.01.30.
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Operatőr: Valovics ...
Ezúton tájékoztatom a hazafias közvéleményt, hogy a Pesti Központi Kerületi Bíróságon (1055 Budapest, Markó u. 25. fszt. 11.) 2015. január 28-án, szerdán 9 órától megkezdődik az ellenem tavaly indított koncepciós eljárás bírósági szakasza. Aki szolidáris velem és megteheti, kérem jöjjön el a tárgyalásra és személyesen erősítse a nyilvánosság garanciális erejét.
Harcedzett nemzeti jogvédőként nézek szembe ezzel a kreált váddal, amelyet vissza fogok verni nemzeti jogvédő kollégáim szakmai segítségével. Köszönöm a felém áramló szolidaritást, bátorító üzeneteket.
A V. és XIII. Kerületi Ügyészség képtelen vádja szerint én voltam úgymond a felbujtója annak, hogy a tavaly május 6-án a magyar föld megvédése érdekében a Kossuth téren általam szervezett tüntetés során, a tüntetés helyszínén kívül Pásztor István VMSZ elnököt leköpték. Ezzel az ügyészség téves és törvénytelen minősítése szerint aljas indokból elkövetett személyi szabadság megsértése és garázdaság bűntettét követtem el- felbujtóként. Az ügy másik vádlottját ugyanezen bűncselekmények tettesi alakzatával vádolják, őt 3 hónapig előzetes letartóztatásban is tartották. A fejkendős, kereplős köpködőt nem találták meg.
Nyilvánvaló, hogy a vád megalapozatlan: közvádas bűncselekmény nem történt, a sértett magánindítvánnyal nem élt, tehát már eleve nem is folyhatna az ügyben büntetőeljárás. Arról nem is beszélve, hogy az egyik legfontosabb alkotmányos alapjoggal a vélemény-nyilvánítás szabadságával éltem, amikor a délvidéki magyarok igen vitatott és kétes szerepű egyik vezetőjét megalkuvó politikája miatt bíráltam egy tüntetésen, illetve a tüntetések velejárójaként a vélemény-nyilvánítás gyakorlására hívtam fel a jelenlevőket. Bűncselekmény elkövetésére senkit nem hívtam fel. Az, hogy volt, aki a vélemény-nyilvánítás határán túllépett és leköpte Pásztort nem elegáns dolog, de ezért a vád szerinti bűncselekmények miatt büntetőjogilag felelősségre vonható nem vagyok sem én, sem az elkövetőnek állított hölgy. Személyes szabadság megsértésének pedig nem minősül egy közszereplő politikus közterületen történő megkérdezése, vélemény-közlés céljából történő hozzálépés. Kihallgatása során maga Pásztor ismerte el, hogy amikor akart távozhatott, ebben őt nem akadályozták. Külön érdekesség, hogy ezen a napon még országgyűlési képviselő voltam és az ekként elmondott vélemény miatt a mandátum megszűnése után sincs helye felelősségre vonásnak. Lássuk mit is mondtam többek között akkor a tüntetés szervezőjeként, amikor észleltem, hogy Pásztor István a magyar föld megvédéséért megrendezett tüntetésünk területén megjelent: ” Van egy rendkívüli díszvendége ennek a térnek, most ott megy mobiltelefonjával a kezében, Délvidék egyik kiemelt árulója, Pásztor István aki a délvidéki magyarokat árulja, immáron megélhetési politikusként szállítja, a magyarok a megtévesztett délvidéki magyarok szavazatait… Milyen kedves az a magyar hölgy, és odamegy és elmondja a véleményét ennek a hazaárulónak, nem tiltott tevékenység ez, oda lehet menni, aki úgy gondolja, hogy Délvidék egyik magyar elárulójának közölni kell a véleményünket arról, hogy a hazaárulást nem bocsátjuk meg, az bizony nyugodtan menjen oda…”
Emlékezetes, hogy Áder János köztársasági elnök tavaly május 9-i, felelősségre vonást követelő sajtónyilvános beszéde után indult hajtóvadászat a földvédő tüntetés résztvevői ellen. Május 10-én még tanúként hallgattak ki, másfél hónap után “jöttek rá”, hogy én voltam a “felbujtó” és ekkor gyanúsítottak meg. Tavaly június 25-i gyanúsítotti kihallgatásomra elképesztő, ávós időket idéző körülmények között került sor (részletesen beszámolót itt található).
A tárgyilagosság érdekében a fenti film vége felé (2:45:48-2:47:02) látható a törvénytelen vád alapját képező “cselekményem”, amellyel a május 6-i tüntetésen felhívtam a földvédő tüntetés résztvevőit arra, hogy véleményüket közöljék Pásztor Istvánnal. Ennek alapján mindenki szembesülhet a vád képtelenségével.
Számítok a jövőben is a hazafias szolidaritásra, nemzeti jogvédő szolgálatomat pedig rendületlenül folytatom.
Budapest, 2015. január 26.
Dr. Gaudi-Nagy Tamás nemzeti jogvédő
Nemzeti InternetFigyelő (NIF)
LAST_UPDATED2
Köpés - demonstráció
2015. január 27. kedd, 07:25
Cseh Tamás - Demonstráció
Egy reggel Desire azt mondta: Fogódzkodj meg egy kissé anyám! Patyolat cédulánk elveszett. Következésképpen odalett az összes ruhánk. Itt állunk ruhátlan tehát.
Desire anyja szólt: Maradt még azért egy lepedőnk, terítsed ezt most magadra! És amúgy lepedőssen menj el és szerezzél ruhát! Nincsen más hátra Desire.
Kísértetként suhant át a városon, Egyetlen szál lepedőben Desire. Tócsák robbantak szét a lábai alatt, S mindez egy elkallódott cédula miatt.
Az egyik saroknál Antoine ugrott eléje: Mi a nagy helyzet? Kérdezte.
Desire sebtében vázolta mi a nagy halyzet. Onnatól kettesben mentek. Illetve nem is hogy mentek, de inkább rohantak. Futtukban tócsák robbantak Antoine lihegett, de azért csak járt a szája, Futtában Desire-t fagatta.
Ó, szerintem ez valami demonstráció! Te nem csa véletlen mutatod magad, Mint lepedőbe bújt kísértet alak.
Desire megállt és Antoine-t gyorsan leköpte: Mondtam már mi a nagy helyzet.
Aha! Szemlátomást értett mindent Antoine! Ó, e köpés, ha lehett még jobb demostráció. Hmm...óóó..
Antoine és Desire ezután tovább rohantak. Végül egy sarkon eltüntek.
Ó... az eltünés a leges legjobb demonstráció... Ahaaa...
Amint a Mazsihisz honlapjának tegnapi hírcikkéből megtudtuk, az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábor felszabadításának hetvenedik évfordulója alkalmából tartott helyszíni megemlékezésen Balogh Zoltán kijelentette: „A jövőben meg kell akadályozni, hogy az emberek egyes csoportjait akármilyen alapon megbélyegezzék.” Igen? Akkor hát, ha felemlegetjük Kun Béla és körei viselt dolgait, már antiszemiták vagyunk?
Mintha a modern kori adósrabszolga-tartás forgatókönyvéből idéznénk, mondhatnók, ha elolvassuk a Financial Times elemzője, Gideon Rachman írását. Amiből feketén-fehéren kiderül, mit is üzen minden EU által kárvallott európai országnak a háttérhatalom. Azt, hogy legyenek csak továbbra is engedelmes adósrabszolgák. Az MTI által ma közzétett elemzés egyértelmű üzenet: az adósság leírása „az Európai Unióban északon és délen egyaránt súlyos politikai következményekkel járna”. Nem nehéz kitalálni persze, mégis mivel: „Ha a kormányok lemondanak követeléseik egy részéről, akkor a hitelező országokban megerősödnének a szélsőjobboldali és nacionalista erők, amelyek eleve ellenezték a görögök megmentését.”
Az ember egyszerűen nem hisz a szemének. Egy kormány, amelyet a társadalom egy jól körülhatárolható szegmense folyton ostromol, amiért nem eléggé irgalmas szamaritánus hozzá, ezúttal sem magyar egyetemnek ad gigatámogatást. Nem kell különösebben találgatni persze, melyik intézményről is van szó. No de lássuk a részleteket!
Nyilván nemcsak e sorok írójának állandó fájdalma, hogy mindmáig nem kapják meg méltó helyüket költőink, íróink irodalomtanításunkban. Mintha szégyen lenne, hogy vannak műveik, melyekben élesen tárták fel nemzetünk sorskérdéseit és történelme fordulópontjait. Itt van erre például az öt év híján százhúsz éve, 1900. január 25-én született Fekete István esete.
Megint csak helyben vagyunk. Ismét támadásba lendült egy jól körülhatárolható szegmens. Amely önmagát amolyan főinkvizítori autoritással ruházza föl. És ha megállapítja, hogy a kereszténységnek befellegzett, akkor punktum. Aki pedig ez ellen protestálni merészel, megkapja bizony rögvest az ilyenkor megszokott jelzőket.
Ráadásul látszólag időnként liberalizmusellenes húrokat megpengetve. Azonban nincs hiány eközben a hamis hangokból. Ugyanis a polgárpukkasztás magasiskolája, hogy ők beszélnek olyan művelődéspolitikáról, ami nem a „konc- és díjleső haverok légióit” hozza helyzetbe. Hanem kiket? Netán a nemzeti kultúrára valamit is adó művészeket?
„Esélyegyenlőség”. De sokszor és sokaktól halljuk ezt. Akik a kultúra sokszínűségét hirdetik fennhangon. Milyen érdekes viszont, ha képviselőiről neveznek el díjat, egy bizonyos körnél tovább nem jutnak a névválasztásban. Óh vajh ki érti ezt?