Payday Loans

Keresés

A legújabb

Boldog-boldogtalan emberek életminősége

Fájl:Bruegel, Pieter de Oude - De val van icarus - hi res.jpg – Wikipédia

Bölcs-balga/boldog-boldogtalan lélek

Édenkert-aranykor és/vagy vaskor/pokol

Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló

Életminőség-vizsgálódások magyarán írva

ppppppppppppppppppp

Renoir olvasó hölgyei



pEUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA

A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet

vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:

a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza

1.

A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás-otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!



Nagypapa mesél by Richard Geiger, 1870-1945, Hungarian. | M. festők |  Festmények, Irodalom és Illusztrációk

Üdvözlet a nyájas olvasónak!

Nagy Jenő/Eugéniusz

Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

 



A nagy járvány (1348) és a zsidóüldözések/flagellánsok PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2022. február 05. szombat, 09:13

XI. A nagy járvány.



HOGY megfeleljünk a kérdésre: mit eredményezett a pápai diplomáczia követéhez intézett e fényes jegyzéke? türelmet kérünk az olvasótól. A pápának Lajos királyhoz 1348 julius 15-én intézett leveléből annyit értünk meg, hogy Bertrand bíborost betegségén felül rendkívüli elfoglaltsága gátolta személyesen megjelennie Nápolyban a végből, hogy a pápa válaszát Lajos királynak elmondja. A pápa tehát késztetve érezte magát a viterboi és veronai püspököket bízni meg e föladat végzésével. Ezek útra készülődvén, meghalt a veronai püspök, a pápa tehát a viterboi, időközben Veronába áthelyezett püspököt, még egy (kiszemelendő) társával bízta meg, hogy az ezalatt Magyarországba tért királyhoz siessen a régóta késlekedő válaszszal. Deczember 31-én azzal toldotta meg föntebbi értesítését a pápa, hogy miközben afölött tűnődik, kit nevezzen ki az új veronai püspök társáúl, hallatlan és szörnyű járvány pusztított Avignonban, mely míg nehány főpapot a világból kiszólított, másokat a pápai kuriától elűzött, úgy hogy csak kevesen maradtak vissza és nem volt kit Lajoshoz küldenie. Most (deczember 31.) azonban, minthogy a járvány dühe enyhűlt, a sz. Cicelléről nevezett bíborost, Guido urat, a király felesége rokonát,[181] fönnen dícsért férfiút küldi, ki majd elmondja a mondandókat, meg hogy mennyire szereti a pápa Lajost, és hogy melyik pártnak kedvez inkább: neki-e vagy a másiknak? ezt mind el fogja mondani.

És valóban, 1349. évi januárius közepéről vannak keltezve Guido bíborosnak, mint bizonyos olasz és magyarországi részekre küldött apostoli követnek, megbízó és ajánló levelei.

Nem kell azonban hinnünk, hogy mialatt a főügyre nézve, immár akaratlanúl is temporizált, a pápai diplomáczia teljesen szünetelt volna. Kimutathatjuk nyomát több rendbeli tevékenységének, melyek mind a nápolyi ügyre vonatkoztak. Így példáúl, Róbert, a fogoly konstantinápolyi császár feleségének kérelmére, két követséget küldött, hogy a herczegek megszabadulását sürgesse: az egyiket Nápolyba Lajos királyhoz, a másikat Magyarországba Erzsébet és Margit királynékhoz. De jóllehet e követeknek töméntelen ajánló leveleik valának, czélt nem értek. Mert míg az egyik követ, Johannes de Pistorio, a királylyal nem találkozott, a királynékkal pedig semmit se végzett; addig a másik, Leonardus de Gaeto, még úti levelet se bírt szerezni, melylyel Magyarországba juthatott volna.

Nem különben jelenték Lajos királynak, hogy még Johannának a Provenceba jötte előtt az ottani nemesek bizonyos nápolyi lovagot és a királynő más udvari emberét, mint Endre haláláról gyanusakat elfogták. A pápa ezeket törvényszék elé állíttatta és kérte Lajost, ha netán valamelyes informatiója volna a befogottak iránt, küldje meg az illető bíráknak.

Viszont ajánlotta a pápa János veszprémi püspöknek és aquiléjai Lallonak, hogy az apostoli kamra ügyét pártolják, nehogy Siciliából a pápai adó elmaradjon.[182]

A járvány, melyről a pápa föllebb említést tőn, Chinából, Indiából eredett és Perzsián, Syrián, Örményországon, Kis-Ázsián át érkezett Europába. Hallottuk, hogy 1346-ban a tatárok közt szörnyen pusztított. Olaszországba – mondják – 1347 őszén genuai hajók hozták a «fekete halált». Kétségtelen, hogy a tengerparti városokban, Nápolyban, Pisában, Genuában, Velenczében mutatkozott legelőbb. 1348 tavaszán már Itália belsejében is elterjedt. Mindenütt, a hova ellátogatott, 4-8 hónap alatt a lakosságnak egy harmadát elragadta; legborzasztóbban pusztított Firenzeben, Sienában, Perugiában, Bolognában és Padovában.


46. PISA.


Rémletes jelek előzték meg. A levegő mételyes, sűrű és homályos vala; a nap elsötétedett, a csillagok nappal is látszottak; a hold fénytelennek és fogyatkozottnak, az ég meghasadtnak látszék, a nyíláson fény és tűz villámlott elő; nyugaton nagy uszályú üstökös mutatkozott. Nagy földrengések pusztítottak, nagy szelek dühöngtek; a hullámos tenger nem szünt meg bömbölni. A farkasok annyira elszaporodtak, hogy a gyermekeket kiragadták a bölcsőből, fegyveres férfiakat megtámadtak, a holtak sírjait földúlták. A baglyok és egyéb madarak egész éjjel huhogtak; számlálhatatlan hollók serege folyton károgott, vércsék és kányák szokatlanul kerengtek a levegőben.


47. SIENA.


A halandóság az állatokon mutatkozott legelőbb. Kosz fogta el a lovakat, szarvasmarhákat, kecskéket; lehullott hátukról a szőr, összeestek és nehány nap mulva végök lett. Az embereknél főfájás, láz állott be és általános elgyengülés. Keleten orrvérzéssel, vérhányással vette a kór kezdetét. Olaszországban a hón alatt vagy a lábszárak belső hajlásában daganatok, kelevények, akkorák, mint a tojás vagy alma keletkeztek. Csakhamar megszaporodtak e pestises kelések, ellepték a test minden részét; aztán kisebb-nagyobb fekete vagy szederjes foltok, sávok mutatkoztak a karon, czombon, az egész testen, kétségtelen symptomái a keleti kelevényes járványnak és biztos jelei a halálnak.

Semmi gyógyszer se látszott használni; igen kevesen épültek föl; a legtöbben három nap alatt kimúltak. A kór oly ragadós volt, mint a tűz. Nem csupán a beteggel való érintkezés, de ruhájának érintése terjesztette a járványt nemcsak az emberek, de minden élő teremtmény közt. E körülmény kimondhatatlan zavart okozott a társadalomban. Testvér testvért, a nő férjét, a szüle elhagyta gyermekét és veszni engedte. A betegnek nem maradt más menedéke, mint az értelmetlen betegápolók kapzsiságára hagynia magát. Az ápolás pedig nem állott egyébben, hanem hogy a beteg óhajtását betöltötték; ha kiszenvedt, megrablották. Sokan, kik talán meggyógyulhattak volna, kimúltak ápolás híán elhagyatottan, egyedül.

A holtakat aztán kivitték a ház elé, honnét hajnalban elszállították a sírásók, kettőt, hármat egy-egy targonczán. A jobb módúak futottak a járványos helyekről; a szegényekre annál siralmasabb sors várakozott: ezrenkint haltak rakásra, úgy, hogy külön sírt ásni nem győztek számukra, hanem mint hajón az árút, rétegenkint rakták nagy gödrökbe, melyet, ha megtelék, kevés hanttal födtek be.

Sienában nyolczvanezer embert döntött a halál a sírba, Pisában naponkint ötszáz, Firenzében öt ember közől három, összesen százezer ember húnyt el, Bolognában a lakosság két harmada lett a járvány áldozata. Sicilia, hol hat hónapig tartott a halandóság, mintegy félmillió emberrel fogyott meg. Johanna királynő utóbb keservesen panaszkodott a lakosság megfogyatkozása miatt, mert – úgymond – nehezebb most egy unciát beszedni (adóképen), mint előbb tízet.

Ily viszonyok nem igen marasztalók, másrészt Lajos királynak egyebütt is voltak teendői,[183] mint látni fogjuk. Nápoly ügyeit tehát jól, rosszúl, úgy, a mint lehetett, leintézte. Maga elé hivatta az ország összes nagyjait, a városok, erősségek és falvak képviselőit, hogy jobbágyi hűséget esküdjenek neki. Meg is tették csaknem kivétel nélkűl valamennyien. Még a sanseverinoi grófok is, noha egyenkint, a clairmonti gróf, Rajmond a beauxi gróf is mind eljöttek a királyhoz, ki kegyesen és nagylelkűen fogadta őket. Legkegyelmesebben látta azonban De-Beaux Ferenczet, a néhai országbíró fiát, igen fiatal legénykét, kit boldogult atyja iránti tekintetből három napig tartott magánál az udvarban.

Aztán berendezte Lajos udvarát és többnyire benszülöttek közt osztotta el az országos méltóságokat. Helytartójának még is Laczkfi Istvánt, az erdélyi vajdát, kinek az elítélt durazzoi herczeg birtokát adományozta, e nagy eszű és kemény vitézségű férfiút akarta kinevezni. De Laczkfi nem fogadta el e tisztet. Kinevezte tehát Wolfhardt Ulrikot, kire egyúttal a nápolyi várakat bízta, míg öcscsének, Konrádnak, Lucerát és vidékét ajánlotta oltalmába. A Terra di Lavoro kormányát Treutel Miklósra hagyta, Calabriát Miczk bán fiára grófi czímmel.[184] Manfredonia kapitányává Zárai Istvánt nevezte ki, míg a Monte-Sant-Angelo s az Abruzzok védelmét Csúzi János és «Michael de Debocz» vállalták magokra.

Lajos mindeneket ekként elrendezvén, május végével, egyetlen gályán, tehát kevesed magával visszatért Magyarországba. Serege nagyobb része, a mennyiben a járvány áldozata nem lett, – úgy látszik – szárazon tette meg visszatérő útját.

A járványnak, vagyis fekete halálnak nyomában két nem kevésbbé sötét kísértet járt: a zsidóüldözés és a flagellansok.

A járványt a nép rosszakaró tudatlansága a kutak mérgezésének rótta föl. Keresték a mérgezőket, meg is találták a gyűlölt uzsorás zsidókban és borzasztó zsidóüldözés vette kezdetét. VI. Kelemen pápa két bullát (1348 julius 4. és szeptember 26.) bocsájtott ki, melyekben a zsidók megrablását és meggyilkolását – egyházi átokkal fenyegetőzvén – eltiltotta. De bullái hatástalanok maradtak, minthogy e társadalmi baj oka mélyebben rejlett, hogysem tilalmakkal ki lehetett volna gyökerezni.[185] Valóban hajmeresztő olvasni is a jeleneteket, melyeket a zsidóüldözések kivált Németországban előidéztek.


48. KREMS VÁROS PECSÉTJE.
Körirata Sigillum • «Civitatis x Kremsce x 1473 és SIGILLVM x CIVIUM x CHREMS x


Ausztriában, nevezet szerint Bécsben és Kremsben a zsidókat – úgyszólván – kiirtották. Bécsben a zsidók az üldözés elől zsinagogájokba menekültek s ott rabbijok buzdítására önként a halálnak áldozták magokat. Kremsben a városnak és vidékének, Mauternnek, Steinnek csőcseléke megtámadta őket, mire ők magok házaikat lángba borították és inkább a tűzhalált választották, mintsem a rablók kezébe kerűljenek. Csak kevesen menekültek közűlök a kremsi várba, hol a Meissaui urak oltalmokba fogadták.


49. KREMS VÁROS PECSÉTJE.
Körirata Sigillum • «Civitatis x Kremsce x 1473 és SIGILLVM x CIVIUM x CHREMS x


Albert, Ausztria «bölcs» de jómaga tehetetlen herczege nagy bírságokat rótt a zsidóüldöző községekre, gyilkosaikat pedig bebörtönöztette és felköttette. Hanem nehezebb helyzete volt a Habsburgok felső birtokain, Felső-Elsassban, a pfirti és kyburgi grófságokban. Albert itt is oltalmába vette a zsidókat, de ezen emberies eljárása által az ottani szabad városokat annyira fölingerelte, hogy azon fenyegetéssel léptek eléje: ha ő nem bánik el a zsidókkal, majd végrehajtják ők rajtok a halálos ítéletet. A terrorismus, melyet ezen, a Habsburgokat amúgy is gyűlölő városok gyakoroltak, oly nagy volt, hogy Albert herczeg tekintélyét féltvén, nem védelmezhette többé őket. Az utolsók közűlök, számszerint háromszázharminczan, kiket a herczeg Winterthurból, Diessenhofenból és más helységekből, hogy őket megmentse, Kyburg várába vitetett, 1348 szeptember 18-án szenvedtek tűzhalált.

Lajos magyar király a közvélemény hasonló nyomásának lévén kitéve, hogy a zsidók életét megmentse, fölhítta őket, hogy keresztelkedjenek ki; de nem igen követték tanácsát. Hogy mégis elejét vegye öldöklésöknek, kiűzte őket országából, «uzsorán gyűjtött vagyonukhoz» azonban nem nyúlt.[186]

Hanem a zsidók száműzése sokáig nem tarthatott. Lajos király rendezte viszonyaikat, meghatározta, mely városokban tartózkodhatnak s országos bíró alá rendelte őket.[187]

A többszöri viharok és földrengések, vízáradások és tűzvészek, a szárazság, sáskák, egerek és háborúságok, az ezek nyomában járt éhség és nyomor, mely csapások Europa egyes részeit, Magyarországot is látogatták, kiváltképen pedig a rémséges halandóságtól való rettegés a bűntudatot költötték föl az emberiségben.

Avignonban, midőn ott (1348 márczius) a fekete halál pusztított, s a pápa körmeneteket rendelt az isteni harag megengesztelésére, megható volt a bűnbánó férfiak és asszonyok nagy sokaságát mezítláb, hamuval meghintett fővel vezekelve látni.

Németországban legelőbb a Magyarországgal határos Karintiában és Stájerországban talált e példa, de fonák utánzásra. A bámulat, melylyel a flagellánsok, magokat ostorozók felekezetét, e vérrel borított, elcsigázott alakokat mindenütt fogadták, megsokszorozta számokat, s a németeken kívűl a lengyelek, svédek, angolok és francziák közt is gyorsan elszaporodtak.

Míg egyes vidéken a flagellánsok kóborlása új és szokatlan volt, a «bűnbánók proseccióját» nagy ünnepséggel fogadták. Közeledtök hírére a kiváncsi városi nép a kapuk elé sereglett. Egy-egy menetben részvevők száma negyventől ötszázig s azon felül is különbözött. A kereszt elővitele, drága zászlók lobogása mellett, párosan, lesütött fővel, kalapjokat és felöltőjöket vörös kereszttel jelölve, égő gyertyát tartva kezökben, szent éneket hallatva mentek a templom felé, míg az összes harangok ünnepies zúgása és a nép kísérete követte őket.


50. FLAGELLANSOK.


Mihelyt a templomba megérkeztek, kiterjesztett karokkal a földre vetették magokat, hogy a keresztet példázzák. Így maradtak hosszú ideig, aztán imádkoztak, énekeltek, egyikök (nem pap, de világi) beszédet olvasott föl előttük, s ez tartott három órán át. Borzalmas volt nézni vezeklésöket, a mint kétszer napjában, reggel és este; övig levetkőzve, a templom körűl jártak és oly véresre verték magokat, hogy a templom falát is vérrel tarkították.

A polgárok határtalan tiszteletet mutattak irántok, és szinte vetekedtek, hogy e szent férfiakat körükbe fogadják és megvendégeljék. A jobb módúak tíz, húsz embert is vittek magokkal.

Azonban mindjárt kezdetben feltünt a flagellansok egyház-ellenes magatartása, sőt nyilvánvaló eretneksége, mint a kiknek a töredelemről és az úr-vacsoráról ferde fogalmaik és tanaik voltak.

Később aztán, midőn a bőséges ellátás mentül több csavargót csődített felekezetökbe, a prosecciók egymást érték, rájok untak a lakosok; midőn pedig az asszonyok is részt kezdettek venni a zarándokolásban s azok orgiákká fajultak; az egyházi és világi hatóságoknak, sőt a pápának is közbe kellett lépnie, hogy e visszaélésnek véget vessenek.

A magyar nép, a mily igazán buzgó és vallásos, józan is, ez extravagantiákban nem vett részt. A pápai bullában a magyar flagellansokról nem történik emlékezés. Mindössze annyi történt, hogy a magyar földről Hainburg felé vonúlt egy flagellans csapat. De ezek jöhettek az ország határait érintve Ausztriából és Stájerországból is. Ha pedig Magyarországon verődtek össze, valószínűleg mosony- vagy pozsonyvidéki németek voltak.[188]

 

 


PÓR ANTAL

NAGY LAJOS

1326-1382




NAGY LAJOS KIRÁLY.
Matejkó után.


 
Gulácsy Irén: Nagy Lajos király PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2022. február 05. szombat, 09:05

gulacsy nagy lajos

Gulácsy Irén: Nagy Lajos Király (1987)

Szerző hangoskonyv @ 2011/01/08

Felolvassa: Bodor Tibor | Kiadó: MVGYOSZ
Játékidő: 32:50:53 (1970:53)

Kategória: Hangoskönyv


Az írónőnek ez az alkotása nélkülözi mindazt a kalandosságot, történelmi izgalmat, sokszínű cselekményvezetést, amelyekben olyannyira bővelkedett a Fekete vőlegények című regénye. Sokban viszont lényegesen túl is szárnyalja: aprólékosan, ízesen, barokkos gazdagsággal időzik el az asztali edények, termeket díszítő szőnyegek, úti, lovagi, alkalmi ruhák, várak enteriőrjei stb. bemutatásánál. Mindent látszik tudni a 14. század magyar életéről. A hatalmas terjedelmű, kevés cselekményű regény jó részét a leírások teszik ki. A mű egy hatalmas portré, a halála előtt álló, leprában szenvedő nagy király lélekrajza. Ez a rajz persze nem nagyon hiteles történelmileg, pszichológiailag azonban lenyűgözően árnyalt, afféle modern, misztikus szentkép. Mert – persze megintcsak élesen eltérve a történelmi kútfőkből igazolható valóságtól – Gulácsy egy nagyobb arányú, még tündöklőbben ragyogó Szent Lászlót alkot I. Lajosból, kimondatlanul a legnagyobb magyar történelmi egyéniséget, akinek kedvéért az úr majd megbocsát a mai (Gulácsy korabeli) magyaroknak is. Mindez érdektelen és legtöbb mai olvasónak unalmas lehet. A nekik szóló csemege a mű szerelmi, házasságtörő, mélyen erotikus eseményszála. A poklos király, aki betegségét titkolja, nem engedi magához fiatal, vérbő, ragyogó szépségű feleségét, Erzsébetet sem. Az asszony könyörög, rimánkodik, csábít, majd – mindig visszautasíttatván – Garay Miklóst, a nádort szemeli ki magának. Bűnös viszonyuk, elátkozott szerelmük rajza, olthatatlan szexuális szenvedélyük egymás iránt furcsán-különösen egészíti ki a szent király életét.


Gulácsy Irén

Nagy Lajos király

 

TARTALOM, ISMERTETŐ



Tartalom


ELSŐ KÖTET

ELSŐ RÉSZ. A NAGYSZOMBATI BÁL
MÁSODIK RÉSZ. JÓB KIRÁLY
HARMADIK RÉSZ. A KÉT GARAY

MÁSODIK KÖTET

NEGYEDIK RÉSZ. A NOSZTRAI HÁRSCSEMETE
ÖTÖDIK RÉSZ. A KERESZTES PÓK
HATODIK RÉSZ. ORSZÁGFUTÓ
HETEDIK RÉSZ. ARANYKORONA: NEHÉZ KORONA
NYOLCADIK RÉSZ. KIRÁLYASSZONY JÁTÉKSZERE
KILENCEDIK RÉSZ. MORS IMPERATOR
TIZEDIK RÉSZ. A HOLNAP KIRÁLYNŐJE
TIZENEGYEDIK RÉSZ. KÍGYÓ LAPPANG A FŰBEN

HARMADIK KÖTET

TIZENKETTEDIK RÉSZ. NAGY FÉNYEK ÁRNYÉKA
TIZENHARMADIK RÉSZ. A DIÓSGYŐRI SÓLYMÁSZAT
TIZENNEGYEDIK RÉSZ. ARANYKOR
TIZENÖTÖDIK RÉSZ. GYANÚ SEBÉVEL SEBZETTEN
TIZENHATODIK RÉSZ. ÚJ KOR SZÜLETÉSE
TIZENHETEDIK RÉSZ. AZ ISTENSÉG KÖREIBEN
TIZENNYOLCADIK RÉSZ. ZSIGMOND MARKOLÁB MEGEMELKEDÉSE
TIZENKILENCEDIK RÉSZ. VÁLIK A VÉR A VIZTŐL
HUSZADIK RÉSZ. TŰZ A PALOTÁBAN
HUSZONEGYEDIK RÉSZ. GYÖNGYÉLET VERŐCÉN
HUSZONKETTEDIK RÉSZ. A NAGYSZOMBATI TÖLGYEK ALATT
HUSZONHARMADIK RÉSZ. DE PROFUNDIS...
HUSZONNEGYEDIK RÉSZ. KONT ISTVÁN KÜLDETÉSE
HUSZONÖTÖDIK RÉSZ. AZ ÉGI SZÁRNYAS
HUSZONHATODIK RÉSZ. NEHÉZ ARANY
HUSZONHETEDIK RÉSZ. A VÉN PICARDIAI
HUSZONNYOLCADIK RÉSZ. AZ ÖRÖK FOLYAM



 

 

 

 

Ismertető

Tíz évvel a Fekete vőlegények kiadása és átütő sikere után, 1937-ben, már neves íróként jelentette meg Gulácsy Irén hatalmas történelmi regényét, a Nagy Lajos király-t.

Az 1380-as évek végén játszódó történet két fő szálon fut: Anjou Nagy Lajos - uralkodásának csúcsán, országának soha nem látott prosperálása idején - szörnyű titkot rejteget: lepráját. A betegség nem derülhet ki, mert aláásná uralkodói tekintélyét, és nem hatalmasodhat el rajta addig, míg be nem fejezte és meg nem szilárdította birodalma vívmányait. Még felesége, Kotromanics Erzsébet sem tud Lajos bajáról - és a király küzdelme mellett - hogy a betegség terjedését lassítsa, építőmunkáját bevégezze - ez a cselekmény másik szála: Erzsébet attól szenved, hogy férje, számára érthetetlen okból elfordult tőle és gyermekeitől...

A regényben Gulácsy tehetségének minden jellegzetessége legjobb formájában bomlik ki: írói eszközeinek gazdagsága, archaizáló nyelvének színessége, hajlékonysága. Meglepő alakteremtő ereje: különösen plasztikus Erzsébet, az esendő, sorsával hadakozó nő, érzékeny, szerető asszony, s ugyanakkor kicsinyes, bosszúszomjas, gőgös és hisztérikus teremtés.

Lajost királyi gondjai, betegsége és a királyné iránti aggodalom mellett még valami nyugtalanítja: elbizonytalanodó hite az isteni gondviselés jelenlétében. A regény mellékalakjai - a király mellett őrködő, humanista orvos, Radlicza; a hatalmas, bátor, ám a politizálásban nem kellően előre látó, Nagy Lajost államfői gondjaiban követni nem képes Garay nádor; a királylányok gyermekifjú jegyesei: Vilmos és a durva, vad Zsigmond; Lajos idős, bohókás, szeretnivaló, léhácska anyja, aki megcsonkított kezén viseli Zách Felicián kardcsapásának emlékét - egytől egyig pompás figurák.

A regényt hatalmas, tablószerű jelenetek: bálok, vacsorák, népünnepélyek, vadászatok, Szent Pál ereklyéje bevonulásának leírásai gazdagítják, melyek Gulácsy néprajzi, történelmi kutatásainak eredményeképpen, szinte módszeresen mutatják be a kor szokásait, tárgyi világát, jogi, államismereti rendszerét, társadalmát.

Forrás: https://moly.hu

 

Gulácsy Irén
Nagy Lajos király

 
Leprás Betegek és A Lepra Története Oroszországban PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2022. február 05. szombat, 08:57

Leprás Betegek és A Lepra Története Oroszországban

Videó: Leprás Betegek és A Lepra Története Oroszországban

Videó: Lepratelep Romániában (2007-03-03) 2022, Február
Leprás Betegek és A Lepra Története Oroszországban
Leprás Betegek és A Lepra Története Oroszországban
Advertisement

Leprás betegek és a lepra története Oroszországban

A lepra története

a lepra története
a lepra története

A lepra (lepra) az egyik legsúlyosabb betegség, amelyet az emberiség régóta ismer és a hivatalos orvoslás jól tanulmányozza. A lepra története az Ószövetség idejére nyúlik vissza, a leprás betegeket az ősi indiai védák és Manu törvényei, az ókori Kína orvosi könyvei és az egyiptomi papiruszok írják le. Hosszú ideig a lepra egyetlen gyógymódja az elszigeteltség volt. A leprás betegek kiszorultak lettek, az emberek mindent megtettek, hogy megvédjék a leprákat a társadalomból, később szakosodott kórházak - lepragyarmat - jelentek meg számukra.

Afrikai országokból a leprát hozták Görögországba, és Görögországból behatolt Európába. A palesztinai keresztes hadjáratok kórokozók terjedését okozták Nyugat-Európában. A 14. századra az európaiak körében elért előfordulási arány elérte a maximumot, ezt követően fokozatosan csökkent. A lepra megszűnt elterjedni, és csak bizonyos régiókban maradt meg: a Földközi-tengeren, Oroszország egyes régióiban és Skandináviában.

A leprát rabszolgák hozták Amerikába, akik az afrikai gyarmatokról léptek be az országba.

Az 1980-as években 12-14 millió embert tartottak nyilván leprával. Noha a modern orvostudomány elegendő pénzzel rendelkezik a lepra kezelésére, néhány országban továbbra is sürgős probléma a betegség terjedése elleni küzdelem. A hátrányos helyzetű országok e tekintetben India, Indonézia, Brazília, Közép-Afrikában található országok, Banglades. A hivatalos statisztikák szerint ma több mint 213 ezer ember szenved leprában, akik többsége Ázsia vagy Afrika országaiban él.

Leprás betegek

Az ókorban szigorú törvények vonatkoztak a leprás betegekre, amelyek szinte minden jogot megfosztottak tőlük, és hozzájárultak a társadalomtól való maximális távolsághoz. Sőt, a törvény szigorú volt minden társadalmi osztály képviselőivel szemben, még az uralkodókat sem kímélte.

A betegeknek nem volt öröklési joguk, nem tartózkodhattak nyilvános helyeken (piacon, templomban, kocsmában), tilos volt folyó vízben mosakodni, egészséges emberekkel együtt enni, dolgukat megérinteni. Amikor az emberekkel beszélgetett, a betegnek szél szélben kellett állnia.

A leprás kolónia megjelenésével a leprás betegek életkörülményei civilizáltabbá váltak. Ma a leprás kolónia olyan egészségügyi intézmény, amelynek feladatai közé tartozik a fertőzés hordozóinak azonosítása, izolálása, a lepra kezelése és a megelőző intézkedések meghozatala.

A leprosoria leggyakrabban vidéki területeken található, olyan régiókban, ahol a betegség endémiás. Ezen intézmény területén van egy kórház, egy járóbeteg és egy járványügyi osztály. A kezelés alatt álló emberek külön házakban élnek, ha akarják, mezőgazdasági munkákhoz telkeket biztosítanak számukra, valamint lehetőséget nyújtanak kézműves műhelyek látogatására.

A leprában szenvedő betegek hónapokig vagy évekig tartózkodnak a leprás kolóniában, a betegség súlyosságától függően. Külön ellátási terület biztosított a kiszolgáló személyzet számára közvetlenül az egészségügyi intézmény területén.

Egyes országokban a leprás betegeket kórházi kezelés nélkül kezelik.

A lepra elleni világnap. Lepra Oroszországban

A lepra világnapja január 30-ra esik. Ma ez a betegség nem okoz olyan félelmet, mint régen. Amerikában az összes leprás kolónia már bezárt, itt a betegeket csak járóbeteg alapon kezelik. Oroszországban évente több esetben fordul elő leprás fertőzés. Hazánkban a leprás kolónia rendszere még mindig megmaradt, de a betegek száma érezhetően csökken. Itt találkozhat olyan emberekkel, akik megfertõzõdtek a lepra új kezelési módszereinek bevezetése elõtt, és olyanokkal, akik nemrégiben fertõzõdtek meg, akik gyorsan gyógyulnak.

Az oroszországi leprát gyakorlatilag legyőzték, miután Nyikolaj Goloshchapov professzor tudományos munkáin alapuló kezelési rendeket bevezették a gyakorlatba.

Image
Image

A cikk szerzője: Mochalov Pavel Alexandrovich | d. m. n. terapeuta

Oktatás: Moszkvai Orvosi Intézet. IM Szecsenov, szakterület - "Általános orvoslás" 1991-ben, 1993-ban "Foglalkozási betegségek", 1996-ban "Terápia".

 
A lepra kórképe, története és a mai hivatalos protokoll... PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2022. február 05. szombat, 08:53
A BÉLPOKLOSSÁG

A történelem ismert járványai közül, a pestis mellett a legtöbbet a lepráról hallhattunk tanulmányaink során. A régi nevén bélpoklosságként is emlegetett betegség kórokozója a Mycobacterium leprae, mely legjellemzőbb megjelenési formájában a végtagok és az arc csonkulását okozza. A baktériumot 1873-ban Gerhard Armauer Hansen norvég orvos izolálta.

 

Két leprást ábrázoló metszet, amint ételt kapnak a falon keresztül. (Wellcome Digital Collection)

 

A betegség végigkísérte az elmúlt évszázadokat. A fertőzés felbukkanása bizonytalan eredetű, még ma is él az a feltételezés, miszerint Egyiptomból származhat. Az eddig ismert legkorábbi megbetegedést a mai Abony közelében, a rézkorban – 5700 évvel ezelőtt – élt emberek maradványain mutatták ki a csonttani tüneteket vizsgáló kutatók.

 

Faenzai Mester: Szent Maglarius püspök leprást gyógyít. 17. századi metszet. (MNM – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum 87.24.6. Fotó: Blahák Eszter)

 

A kora középkorra pusztító járvánnyá váló lepra európai elterjedésében nagy szerepet játszottak a keresztes hadjáratok: az egész kontinensen átvonuló csapatok fertőzöttek tömegeit hagyták maguk mögött. Mivel a betegség gyógyíthatatlannak bizonyult, a fertőzések megakadályozása érdekében a megbetegedettek izolációjával próbálták megakadályozni a fertőzés terjedését. Településeken kívül, elzárt helyeken lepramenhelyeket, leprosoriumokat hoztak létre, itt ápolták a megbetegedetteket az egészséges emberektől szigorúan elkülönítve. A kitaszítottak szinte szerzetesi életet éltek, a telepeket engedéllyel, megkülönböztető jelzéseket – kereplőt, csengőt – használva hagyhatták el. Ápolásukat Európa szerte a szerzetesi közösségek, leginkább a Jeruzsálemi Szent Lázár Lovagrend szerzetesei vállalták, ezért is utalnak rájuk gyakran Lázár szegényei néven.

 

Leprakereplő, Anglia, 17. század. (Wellcome Digital Collection)

 

Régészek és antropológusok is vizsgálták a középkori lepratemetők csontanyagát, így a legújabb kutatásokban sikerült a lepra kórokozójának genetikai szerkezetét feltárni. Bebizonyosodott, hogy a ma ismert formája nem különbözik a középkorban pusztító betegségtől. A tömeges megbetegedések megszűnése a 16. században, a megbetegedettek sikeres izolációjának, a népesség baktériummal szembeni ellenállóbbá válásának és a lassan javuló higiéniai körülményeknek köszönhető.

 

Múmiafej, az elpusztult orrüreg és a lapos arckoponya leprára utal. (MNM – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum 67.960.1. Fotó: Blahák Eszter)

 

Bár mára már antibiotikumos gyógyszerkombinációval teljes gyógyulás érhető el, a kezelés ma is hosszadalmas és költséges, így azokban az országokban, ahol a betegség még fellelhető, még mindig elkülönített leprakórházakban kezelik a betegeket.

Scheffer Krisztina

Online oktatási segédanyag a 9. osztályosok számára

A linkre kattintva irány a Websuli!

https://learningapps.org/display?v=pkic9nvjj20

 
Aki a leprások közé ment... PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2022. február 05. szombat, 08:50

2016. április 29., péntek

Aki a leprások közé ment...


De Veuster Demjén hithirdető története


Alig van betegség a világon, mely oly borzalmas és félelmetes volna, mint a  bélpoklosság. A száraz fajta minden külső gennyedés nélkül lassú, pusztító munkával rothasztja el a test végtagjait: az ujjakat, a kezet és lábat alaktalan, érzéketlen, letöredező roncsokká változtatja. Másik faja undok fekélyek alakjában lép fel, melyek az ember  egész testén elterjednek, s leírhatatlanul visszataszító jelenségekkel járnak. Mindkét fajnak  közös vonása, hogy igen könnyen ragad át másokra és hogy – néhány ritka kivételt  leszámítva gyógyíthatatlan. Nem jár folytonos, súlyos fájdalmakkal, de annál borzalmasabb: mint valami titkos méreg, lassan s észrevétlenül ássa alá a szervezetet, míg végül kioltja az ember életét.

Az orvostudomány e szörnyű betegséggel szemben tehetetlen. Az egyetlen, amit tehet, az, hogy csillapítja, hátráltatja a bajt, és óvintézkedéseivel megakadályozza terjedését.A bélpoklosokat külön bélpoklos-telepekre szállítják, s elejét veszik minden közlekedésnek a betegek és egészségesek között.



Az elkülönítés ezen módszere elengedhetetlenül szükséges ugyan a baj terjedésének  megakadályozására, de a szegény bélpoklosokra magukra természetesen csak annál vigasztalanabb és fájdalmasabb sorsot mér. Ki vannak taszítva az emberi társadalomból; el kell szakadniuk családjuktól és minden ismerősüktől s elhagyatott telepeiken, mint valami eleven temetőben, undok alakok, rothadozó eleven csontvázak közt kell bevárniuk egyetlen vigaszukat e földön: halálukat.

A katholikus egyház, melynek megparancsolta isteni alapítója, hogy minden emberi teremtménynek hirdesse az evangéliumot, minden betegséget gyógyítson, s minden nyomort enyhítsen, a bélpoklosokat sem zárhatta ki irgalmas szeretetéből.

De Veuster Demjén, a bélpoklosok apostola, aki önfeláldozásával az egész világot bámulatra ragadta, számos nemes lelket indított példája követésére. Elevenen eltemetkezett az óceán egyik elrejtett, Hawaii szigetén fekvő, elhanyagolt bélpoklostelepén, hogy az emberiség legárvábbjait ápolja, és őket az evangélium örök reményeivel megvigasztalja.



Demjén atya késlekedés nélkül, egyedül és szegényen indult neki új rendeltetési helyének, az „élők temetőjének”, Molokainak. Éppen indulófélben volt egy hajó, melyen a kormány ismét 50 bélpoklost szállított az élő halottak rettegett számkivetési helyére. Arcuk, kezük már el volt torzítva, a bélpoklosfekélyek bűze megmérgezte körülöttük a levegőt; sírva és jajveszékelve mondtak végbúcsút övéiknek, kiket soha sem láthattak többé viszont. Csak egy volt köztük egészséges és egy volt jókedvű; s ez az egy Demjén atya, a fiatal hithirdető volt, ki Krisztus szeretetéért örömmel ment a rémes sorsot megosztani az emberiség számkivetettjeivel.

Az átható, undok bűzt Demjén eleinte csak úgy bírta elviselni, hogy dohányozva lépett a bélpoklosok közé. Irgalmas szeretete, határtalan türelme és tettre kész jósága azonban hamar megnyerték a bélpoklosok szívét, s fáradalmait rövid idő múlva szép siker koronázta. A vadak csakhamar erkölcsös életmódhoz szoktak, tisztességesen és tisztán ruházkodtak s Demjén atya útbaigazítása és személyes segédkezése mellett egészségesebb kunyhókat építettek maguknak. Csakhamar csinos kápolna emelkedett a telep közepén, mely nemsokára szépen fejlődő keresztény hitélet középpontja lett. A betegek testi gondozását is jórészt Demjén atya maga végezte. Kimosta az undok sebeket, bekötözte a rothadó testrészeket; ételt-italt hozott a betegeknek, haláluk után maga ásta meg sírjukat és temette el a holtakat. Undorát emberfölötti erővel győzte le s később minden különös nehézség nélkül bírta el a bélpoklosok dögleletes légkörét. „Csak néha undorodom, – írja – ha t. i. azok gyónását hallgatom, akiknek sebeiből már férgek másznak elő; s zavarba jutok, ha az utolsó kenetet akarván feladni, a kéz és láb helyén egy-egy óriási sebnél egyebet nem találok.”


A csaknem 1000 főre gyarapodott bélpoklos-telepen Demjén atyának folytonosan talpon kellett lennie, hogy a hithirdető, építőmester, ács, szakács, orvos és betegápoló összes ténykedéseit elvégezhesse. Csak idő multán kapott néhány segítőtársat ama hithirdetői társulattól, melynek maga is tagja volt.

Reggelenkint misére gyűltek össze a bélpoklosok; mise után Demjén atya a katekizmusra oktatta őket. A „kedves híveim” megszólítás helyett a „mi bélpoklosok” címzést használta, hogy megmutassa, hogy maga sem fél a bélpoklosságtól s kész, miként az apostol, mindenkinek mindene lenni, hogy mindenkit üdvözítsen. A hitoktatás után betegeit látogatta meg. Napközben aztán épített, földet mívelt s a gyermekeket szép ének- és zenedarabokra tanította be. Be különös zenekar volt ez! A szegény zenészeknek már csak egy-két ép ujjuk volt; éppen annyi, amennyi billentyű volt a trombitájukon. Mégis annyira vitték, hogy nemsokára ünnepnapokon az istentisztelet s a körmenetek fényét játékukkal emelhették.

Egy ünnepi misét a Stoddard így ír le:

„Nagymise Kalaváóban ! – Az ünnepi cselekmény mintha csak halotti szertartás volna; hiszen valamennyi résztvevő a halál martaléka már, s bár élnek még, inkább hullákhoz, mint élő emberekhez hasonlítanak ...



„Demjén atya az oltár baljára, elkülönített helyre vezetett, mely a bélpoklosoktól ráccsal volt elválasztva. Az ünnepiesen öltözött énekes- és ministránsfiúkat már mind eltorzította a bélpoklosság, egyiknek-másiknak arca valósággal iszonyra és szánalomra keltő volt, bár, úgy látszott, fájdalmat nem szenvedtek. A pap a legnagyobb komolysággal és méltósággal végezte a szent cselekményeket. A kápolna telve volt ájtatoskodókkal; valamennyi énekelt vagy legalább próbált énekelni ... Oly különös volt ez az ének, mely e halálraítéltek rekedt torkából fakadt... A katholikus bennszülöttek áhítata csodálatra ragadott... Soha ily bensőséges, bűnbánatos, gyermekded ájtatosságot nem láttam. „S mekkora ellentét! A főoltár fényesen feldíszítve; előtte ez a fiatal pap, maga az erő és egészség; ajkáról tiszta, csengő hangon hangzik fel a ,Pater noster’ dallama; – lábainál pedig ezek a ministránsfiúk! Ifjú arcukon már ott ül a korai halál irtóztató bélyege; mögöttük a korlátnál félig máris elrothadt emberi lények, akik közt nincs egy is, akire az ember iszony és fájdalom nélkül tekinthetne. A levegő megromlott; minden oly hatást kelt, mintha a halál küszöbén állnánk... Így ünnepli Demjén atya Kalaváóban az Úr napját... Nekem szent Lukács evangéliuma jutott eszembe, ahol ez áll: „És midőn egy városba lépett, tíz bélpoklos jött vele szembe, kik távol megálltak előtte; és felemelték hangjukat és kiállták: Jézus, tanító! Könyörülj rajtunk!” Való igaz: imájukat meghallgatta az Úr: megkönyörült rajtuk s hű szolgája által vigasztalást küldött nekik.”

Így telt el tizenhat áldásos esztendő, mely alatt Demjén atya fejlő virágzásnak indította az  azelőtt oly vigasztalan telepet, melyen már most kórház, gyógyszertár, templom sem hiányzott s több pap és laikus rendtárs mellett újabban még Ferenc-rendi apácák is működtek.



Az utolsó hat éven át azonban Demjén atya maga is államfogoly volt Molokai szigetén: a bélpoklosság rajta is kiütött. Egy alkalommal forró víz érte a lábát s ő az égési seb helyén – legnagyobb rémületére – semmi fájdalmat sem érzett. Az érzékvesztés (anesztezia) tehát már megkezdődött, s utána egyre-másra újabb kórtünetek jelentkeztek. Csakhamar kijelentették az orvosok, hogy Demjén atya gyógyíthatatlan, hacsak el nem hagyja a telepet s gondosabb kezeltetés végett, valamely jobb gyógyintézetbe nem költözik át. „Nem kívánok meggyógyulni, – felelte ő, – ha gyógyulásomnak az az ára, hogy e szigetet elhagyjam, s műveimet félbeszakítsam.” Istenbe vetett bizalommal s rettenhetetlen bátorsággal nézett szörnyű sorsa elébe s nem szűnt meg tovább munkálkodni, míg csak ereje engedte.



Ápolói csak a betegség folyamán vették észre, hogy Demjén atya lakása a legszükségesebb dolgok nélkül is szűkölködött: a derék hithirdető mindenét odaadogatta szeretett híveinek. Még ágya sem volt: a földön fekve akarta halálát bevárni, s nem csekély  munkába került, míg rábírták, hogy kényelmesebb fekvőhelyet válasszon. A baj egyre nagyobb mértékben gyötörte s torka, melle és szája tájékán összpontosult.

Fájdalmai dacára egyre mosolygott s jókedvűen ismételgette, mily boldog, hogy a két Legszentebb Szívről nevezett társulatban halhat meg. „Éjjel-nappal oldalán voltam, – írja a már többször említett betegápoló rendtárs, – míg csak meg nem halt karjaim között. Boldogabb halált sohasem láttam. Szüntelenül Istennel társalgott; ismételten hangoztatta, mily boldog, hogy a Húsvét ünnepét már a mennyben ülheti meg ... Éjjelenkint mindig maga kérte a szent áldozást alig félórával éjfél után.” Nagyhétfő reggelén is megáldozott még „egy szeráf áhítatával” – az utolsó kenetet már előbb felvette, – s kevéssel utóbb csendes imádság közben békésen elszenderült.

A bélpoklosok úgy sírtak koporsója körül, mint az árvák, kik atyjukat vesztették.


(János Pál pápa 1995-ben Molokai Damján atyát boldoggá, XVI. Benedek pápa pedig 2009-ben szentté avatta. Szent jobbja a Hawaii-szigeteken található.)


Forrás: Bangha Béla - Jellemrajzok a Katolikus Egyház életéből (letölthető ITT)

A hirdetésekből befolyó összeget  a Dévai Szent Ferenc Alapítvány javára ajánljuk fel.
 
<< Első < Előző 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL