Payday Loans

Keresés

A legújabb

Rákosi Jenő (1842-1929) - A legnagyobb bolond (kalandos regény a Bach korszakról...) PDF Nyomtatás E-mail
Az én internetes könyvtáram
2024. április 24. szerda, 16:08

MAGYAR REGÉNYIRÓK

KÉPES KIADÁSA

 

Szerkeszti és bevezetésekkel ellátja

MIKSZÁTH KÁLMÁN

 

 

39. KÖTET

 

A LEGNAGYOBB BOLOND

Irta

RÁKOSI JENŐ

 

 

BUDAPEST

FRANKLIN-TÁRSULAT

magyar irod. intézet és könyvnyomda

1906

II.



III.

A LEGNAGYOBB BOLOND

REGÉNY

 

IRTA

RÁKOSI JENŐ

 

CZIGÁNY DEZSŐ RAJZAIVAL

 

 

BUDAPEST

FRANKLIN-TÁRSULAT

magyar irod. intézet és könyvnyomda

1906

IV.

Minden jog fentartva.

Franklin-Társulat nyomdája.


V.

RÁKOSI JENŐ.

1842–.

A hatvanas évek elején a czukor-utczai Ozinger-féle szegényes és olcsóságáról hirhedt kis vendéglőben, melyet szegénysorsú egyetemi tanulók özönlöttek el, magányosan, félrehuzódva egy szikár, magas, csontos ifjú volt látható. Túl lehetett a húsz esztendőn, de mintegy harmincznak látszott. Jogász volt-e vagy egyéb, senki se törődött vele. Hiszen semmi különös nincsen rajta, csak az, hogy az egyik szeme örökké be van hunyva. Mit tudhatta azt még akkor valaki, hogy ő azzal a másik szemével többet lát ebből a világból, mint az Ozinger vendégei valamennyien?

Sokáig volt ott törzsvendég anélkül, hogy csak némileg is feléje fordult volna valakinek a figyelme, míg végre elérkezett egy nap, hogy minden szem VI.őt nézte ott és minden ember őt mutogatta a másiknak.

Ez a nap pedig csak úgy következhetett be 1866-ban, hogy előtte való este az Aesopus czímü uj darabot adták a Nemzeti Színházban és az üde költészet, mely a csengő-bongó rímekben írt romantikus műből kiáradott, elbájolta a közönséget. Elementáris erővel tört ki a zajos tetszés, s másnap maga az öreg Ozinger büszkén sugta meg az érdemesebb vendégeinek s azok aztán egymásnak, hogy azt a félszemü fiatal embert Rákosi Jenőnek hívják, s ő írta a tegnapi darabot, az «Aesopus»-t.

Most aztán apródonként mindent kezdtek tudni az emberek, nemcsak az Ozingerben, hanem az irodalmi és műkedvelő körökben, hogy Rákosi most 24 éves, 1842-ben született, Vasmegyéből való, Acsádról, hogy szegény fiú, a kinek a kenyérkereset miatt többször félbe kellett szakítania iskoláit, de szívós természet, harmadéve minden pénz és terv nélkül mégis Pestre jött, hogy itt valahogy elvégezze, ha egy kicsit későn is, a jogot. Mellékesen darabokat írt, s íme sikerült, most már nem ősjogász többé, hanem felkelő csillag, most már nem kell félteni.

Hát úgyis volt. Archimedes egy pontot keresett VII.a földön kívül, hogy a világot helyéből kimozdítsa; Rákosinak elég volt csak egy kis pont az irodalom földjéből, hogy azon a lábát megvetve, őt a világ a helyéből ki ne mozdítsa. Ez a kis pont most megvolt adva. A friss hírnév révén bejutott a Pesti Napló-hoz, s itt mindjárt kitünt, hogy hidegen itélő feje, színekben gazdag, eleven, fordulatos és főleg fegyelmezett tolla ép úgy képesíti publiczistának, mint poétának. Gyorsan megismerkedett az akkori írói nemzedék jelesebbjeivel, kikkel megalapítá a «Kávéforrás» kompániát, mely sok nyomot hagyott akkoriban az új életre ébredt ország tevékenységének vonalain.

Nem a szokásos kávéházi kompánia volt az, kiket a nemzeti ragasztó, a «Kalaber» tart össze. Ezek az ifjak, kiknek szinte észrevétlenül Rákosi lett a vezérük, erős szellemi munka után jönnek ide pihenni és még mulatságból is tevékenyek, mert terveket szőnek, új munkához buzdítják egymást, az aktuális napi kérdésekről beszélgetnek, s a mi ötletet a párolgó kapucziner mellett elejtenek, úgy se vesz kárba, Klic a Borsszem Jankó-ba rajzolja meg.

Különösen Rákosi dolgozik sokat a szerkesztőségben és otthon. Shakespeare-darabokat fordít s közben eredetieket alkot. A koronázásra már ő VIII.írja az ünnepi darabot, a Szent korona varázsá-t. Híre jelentősége, szemlátomást nő. 1869-ben a Kisfaludy-Társaság tagjai közé választja. Ugyanekkor már elég erősnek érzi magát, hogy a köréje gyült írói csoporttal saját lapot indítson, s így támadt a Deákpárti Reform.

Rákosiról kisül most, hogy gondos, körültekintő szerkesztő. A lap körül karikacsapásra gyűl a közönség. Mindjárt tekintélyes organum, mely irányítólag hat a napi politikára. De bár lankadatlan szorgalommal dédelgeti lapját, olvassa, vörös czeruzázza részben írja a Moloch napi eledelét, üres óráiban a saját isteneinek áldoz. Lelke szomjusága nem a zöld posztóval beborított deszkákhoz húzza, hanem a sugólyukkal ketté szeltekhez. Írja, egyre írja színműveit: a Színre színt, a Krakói barátok-at, a Szerelem iskolájá-t, melyek többé-kevésbbé, inkább többé jelentékeny alkotások és a Shakespeare-i romantikában mozognak. Csak egyszer csábítja el a Falu rossza sikere, hogy népszínművet írjon, a «Ripacsos Pista dolmányá»-t.

Oly annyira szereti a színpadot (mert nála nem lohad, hanem fokozódik a szenvedély), hogy a végén már nem elég neki a darabírás, még több kellene. Hát iszen Rákosinak csak kivánni kell IX.valamit s nyomban megvan. 1875-ben fölépült a Népszínház s Rákosi vállalkozott bérlőjének.

Lapját beolvasztotta a Pesti Napló-ba, s hozzá látott nagy eréllyel új feladatához s csakhamar kisült, hogy kitünő igazgató és elsőrangú üzletember. Ért ez mindenhez. Hat év alatt felvirágzott az új intézmény s jövedelmező vállalattá fejlődött.

A hat éves ciklus után visszavonult pihenni. De tud is Rákosi pihenni? Uj napilapot, a (Budapesti Hirlap-ot), alapított mindjárt 1881-ben s azóta teljesen a lapjáé és az irodalomé. Ír mindenfélét, tárczát, vezérczikket, æstétikai tanulmányt, színházi kritikát, színművet, még regényt is írt a Legnagyobb bolond czímmel (s ezen a réven kerül a mi gyűjteményünkbe).

Nem csak írt sokfélét, de el is ért sokfélét. Az akadémia levelező tagjának választotta 1892-ben. A millenniumkor nemességet kapott a királytól. Az utóbbi években pedig főrendiházi taggá nevezte ki. Lapja nagy súllyal biró, mert a legolvasottabb organumok közé emelkedett. Rákosi nem csak a lapjával és tollával szól hozzá a közügyekhez, hanem személyével is épúgy kiveszi részét a társadalmi mozgalmakban. Elnöke a hirlapírói Otthonnak s irányítója a sajtó törekvéseinek. Sovin magyar s ily X.értelemben agitál állhatatosan. Egyébiránt alig van közhasznú kérdés, amibe ő bele ne ártaná magát hasznos módon. Ráér mindenre, mintha száz keze volna. Szobor-bizottságokban tanácskozik. Ujságírók dolgában reprezentál. Idegeneket kalauzol. Felolvasásokat tart az ország különféle városaiban. Prológokat ír a színházi megnyitásokra. Jótékony egyletekben szónokol. Nemzeti gyüjtések elé ír lelkesítő felhivásokat.

Szóval, Magyarországnak nem csak újabbi irodalmi, de kulturális és politikai történetébe sem lehetne belemélyedni, hogy ott Rákosi Jenő nyomaival ne találkoznék a kutató. Sőt mint Bosco, aki állítólag egy ugyanazon órában és perczben mutatkozott Bécs minden kapuján, Rákosi alakja sok ponton jelenik meg egyszerre is. Működésének nyomai és eredményei befonják, beerezik a magyar közéletet szinte egészében.

Pedig Rákosi Jenő nem kormányozta az országot, nem is volt ott közel, ahol ez történik, nem állt intézkedő positióban, még csak a Ház tagja se volt. Lentről, észre nem véve, próbálta a munkát csekély eszközökkel. Mint az ákácz szélesebbre nőtt és terjeszkedett alul, ami nem látszott, mint fölül törzsével ágaiban, ahol látszott. Szívós, hatalmas XI.akaratú férfi, tud akarni és keresztül vágja magát a sziklán is, ha a tulsó oldalon zöld gyepet érez.

A mihez fogott, sikerült neki. Hogy ez szerencse volt? Talán. De meglehet, hogy azért sikerült, mert erősen fogta, amit megfogott.

Mikszáth Kálmán.



TARTALOM.

  • RÁKOSI JENŐ. Irta Mikszáth KálmánV
  • A LEGNAGYOBB BOLOND.
  • Előszó3
  • I. Pipiske kisasszony5
  • II. Persze Celesztin úr20
  • III. Egy haldokló ember32
  • IV. A testamentom49
  • V. Két bolond60
  • VI. Politika70
  • VII. A gyermekekért79
  • VIII. A medvehajtó levele91
  • IX. A vámnál100
  • X. Persze Celesztinéknél114
  • XI. Két zsandár és egy medve126
  • XII. Frajlain Pipiske135
  • XIII. A tűkör előtt142
  • XIV. A hogy az isten intézkedik153
  • XV. Pipiske nyomra akad162
  • XVI. Két fiatal ember beszélget173
  • XVII. Az Olzingerban188
  • XVIII. A fogolytársak199
  • XIX. A medvehajcsár viszontagságai209
  • XX. Viknyédy futása220
  • XXI. A kis szőke leány231
  • XXII. A kormányzó úr bálján246
  • XXIII. Két lámpa a sötét éjszakában260
  • XXIV. Ifjabb és idősb Czahradnicsek Vendel266
  • -366-
  • XXV. Pipiske és Elemér gróf273
  • XXVI. A bolondok289
  • XXVII. Ismét kopogás301
  • XXVIII. A hangyás ember307
  • XXIX. A hogy az isten intézkedik314
  • XXX. Egy test a vízben330
  • XXXI. Ernesztina kisasszony338
  • XXXII. Elemér és Béla344
  • XXXIII. A legnagyobb bolond349
  • Befejezés358

-367-

KÉPJEGYZÉK.

  • 1. Rákosi Jenő arcképeII
  • 2. – A nevem Persze Celesztin21
  • 3. Gondolkoznia volt min27
  • 4. Néhai Ergerberger Flórián háza52
  • 5. A szinész73
  • 6. Alakja kissé zömök75
  • 7. – Eh, két hét alatt a szeretőm lesz152
  • 8. Az Olzingerban191
  • 9. A hangyás ember198
  • 10. Celesztin ránézett emberére203
  • 11. Parasztruhát vett212
  • 12. Merev szeme a lámpa fényébe van veszve260
  • 13. Czahradnicsek jó kedvvel ballagott hazafelé266
  • 14. – Harangok zúgását hallom286
  • 15. Felragad egy kis kézi lámpát312
  • 16. Ráborúlt a fiatal emberre333
  • 17. A három fiatal ember némán evezett tovább
*

  • A legnagyobb bolond

     

    Rákosi Jenő válogatott művei, 1.

    Magyar Nyugat Könyvkiadó, Vasszilvágy, 2009. 264 A/5-ös oldal, színes táblaborító, ISBN 978-963-88450-0-9. Illusztrálta: Torjay Valter. Szerk. és utószó: Gyurácz Ferenc.

    Az 1849 utáni önkényuralmat nyögi az ország, amidőn az Istentől és embertől elrugaszkodott Ergerberger Flórián, élete végén úgy rendelkezik, hogy vagyonát arra hagyja, „aki legméltóbban viseli ezt a földi nyomorúságot”, vagyis a legnagyobb bolondra. Ugyanezen idő tájt egy országvezetésre méltó, de életunt ifjú gróf fogadást köt, melynek tárgya nem más, mint a gyönyörű fiatal színésznő: Pipiske kisasszony erénye. S mikor egy „talián” medvetáncoltató egy külföldről becsempészett rejtélyes levelet bíz a nevezett kisasszonyra, olyan bonyodalmak veszik kezdetüket, amelyek a legizgalmasabb romantikus kalandregényekhez teszik méltóvá ezt az elfeledett könyvet. Ármány és szerelem, botrány, összeesküvés és üldözés – megszakad a szív, s végül még az is kiderül, ki érdemli ki a címbeli „megtisztelő” címet…

    Rákosi Jenő (1842–1929): író, újságíró, színigazgató, főrendiházi tag. A Vas megyei Acsádon született. A „harmincmillió magyar” megálmodója, Ady és az általános választójog ellenfele, szabadelvű közéleti személyiség. Több magyar város, köztük Szombathely díszpolgára. A kommunista rendszerben szobrát ledöntötték, s még a szellemét is üldözték. Ideje megismernünk. Ezt szolgálja válogatott műveinek most induló sorozata.


    Rákosi Jenő és regénye

    (Utószó)

    Rákosi Jenő (Acsád, 1842 – Budapest, 1929): író, újságíró, színházigazgató, lapszerkesztő, a főrendiház tagja. Apja a Szegedy család gazdatisztje volt. A 12 gyermek közül más ismert személyiségek is kikerültek (pl. Rákosi Szidi színésznő, Rákosi Viktor író), ők már nem Acsádon születtek, a család még 1848 előtt Zalába költözött.

    Rákosi Jenő Sárváron, Kőszegen és Sopronban tanult, majd somogyi földbirtokos családoknál gyakornokoskodott. Ezután Pestre ment, ahol – maga tartva el magát – jogi végzettséget szerzett. 24 éves volt, amikor Aesopus című romantikus drámáját nagy sikerrel előadta a Nemzeti Színház. Ekkor hívta magához báró Kemény Zsigmond, és rábízta a Pesti Napló egyik rovatának szerkesztését. 1869-től a Deák-párti Reform szerkesztője lett, majd 1875-ben részt vett Budapest második magyar nyelvű kőszínházának, a Népszínháznak létrehozásában, amely az akkor felerészben még német nyelvű főváros megmagyarosodását volt hivatva szolgálni. 1881-ig Rákosi volt a színház igazgatója. Sokrétű szervezőmunkát végzett, ezenkívül operettszövegeket fordított magyarra, történeti drámák (és pl. A tragikum című kitűnő esztétikai értekezés) mellett népszínműveket is írt, a – mai kifejezéssel – „nívós szórakoztatás” megteremtésével közönséget toborzott a magyar nyelvű színjátszásnak.

    1881-ben másokkal együtt létrehozta a Budapesti Hírlap című napilapot, amelynek negyven éven át főszerkesztője és állandó cikkírója volt. Célja volt, mint írja: „Mindennek pártolása és támogatása, ami a magyarság ügyét szolgálja az élet bármely mezején vagy vonatkozásában.” A lap a kiegyezés pártján állt, de szót emelt a nemzeti jogok bővítéséért. Elutasította az általános választójog bevezetésének baloldali követelését, mert az ország nyugalmát és területi épségét féltette tőle. Sokat tett azért, hogy magyarosabb legyen az újságnyelv. Nagy szerepe volt a bukovinai székelyek al-dunai letelepítésében, az ún. „csángó telepítés” szervezésében. A nyelvet és a nemzethűséget tartotta fontosnak, nem a származást. Az ország megmagyarosodását a jog és a kultúra alkotmányos eszközeivel kívánta elérni. Harmincmillió magyarról álmodott, amit szinte mindenki képtelenségnek tartott, pedig nem volt az (ha pl. arra gondolunk, hogy az akkori Magyarországgal azonos méretű mai Lengyelországot közel 40 millió lengyel lakja…). Arról nem is beszélve, hogy a magyar birodalom gondolata és megvalósulása Rákosi koncepciójában nemcsak a szláv, hanem az Európára ugyancsak veszélyt jelentő német túlsúlynak is ellenerőt jelentett volna.

    A XX. század elején Apponyiék koalícióját támogatta, majd gróf Tisza Istvánnal tartott: mint Tisza, ő sem akarta a háborút, de amikor belekeveredtünk, a helytállásra buzdított, mert látta, hogy hazánk léte forog kockán. Adyval való szembenállása is e kérdés kapcsán vált különösen élessé. Az irodalomban nem helyeselte a Nyugat politikai álláspontját, egyes szerzőinek erkölcsi szabadosságát és a nyugati irodalmi minták túlzott utánzását.

    A háború után a nemzetet és a törvényességet védte mind a radikális baloldal magyarellenességével, mind az erre válaszként a jogegyenlőséget megkérdőjelező radikális jobboldallal szemben. Létkérdésnek tartotta a gyilkos trianoni határok megváltoztatását, ezért dolgozott 87 éves korában bekövetkezett haláláig. 1926-ban írt emlékezései szerint előre látta a II. világháború közeledését, felmérte az ahhoz vezető okokat.

    Halála után csak Budapesten két teret és öt utcát neveztek el róla. Acsádi szülőháza szinte zarándokhely lett. 1945 után azonban megbélyegezték, feledésre ítélték, budapesti szobrát eltávolították. Az ún. „rendszerváltozás” sem szolgáltatott igazságot neki annak ellenére, hogy számos jelentős közéleti és szellemi csoportosulás elődjei közt tarthatná számon. Hatalmas terjedelmű életműve azonban jórészt a kutatás számára is teljesen ismeretlen, árnyalt megítéltetése ma ezért még nem is lehetséges, így továbbélhetnek a torz egyszerűsítések.

    Rákosi Jenő mindig ragaszkodott szülőföldjéhez, művei szereplőinek néha dunántúli helyekre utaló neveket adott, egy időben „Dunántúli” álnéven írta napi cikkeit. Biztosan nem volna ellenére, hogy művei egy részét, halála után éppen 80 évvel, épp egy kicsiny, az acsádi szülőhelytől három kilométerre bejegyzett nyugat-dunántúli könyvkiadó tegye újra közzé – a kiadással nem várva meg az értékelés tisztulását, hanem talán éppen ösztönzést és lehetőséget adva reá.

    Rákosi Jenő ifjúkori emlékektől ihletett, kalandos regénye, A legnagyobb bolond könyv alakban először 1882-ben látott napvilágot. Ugyanúgy a magyar nyelv és öntudat terjesztését szolgálta ez a nemzeti elnyomatás korában (leginkább az 1860-as évek elejével azonosítható időben) játszódó történet, mint az író sok-sok cikke és színigazgatói munkája is. Eszmei karakterét a kiegyezés írói indoklása és az elsősorban a német túlsúlyú fővárosra irányuló magyarosítás ideológiája rajzolja meg.

    Rákosi tüzes hazafisága mögött egykor szokás volt a friss asszimiláns újdondász túlbuzgóságát látni. Említsünk meg itt egy másik, kevésbé nyilvánvaló tényezőt is: azt a tragikus vallásvesztési folyamatot, amelyen az új természettudományos felismerések (darwinizmus) nyomán az európai értelmiség nagy része éppen ez idő tájt átment. Erre irányuló vizsgálódások hiányában nem ismerjük pontosan Rákosi Jenő korábbi és későbbi viszonyát a valláshoz, regényének egyes fejtegetései azonban éreznünk engedik a probléma súlyát. Az „öröklét” iránti elidegeníthetetlen emberi igényt ekkor Rákosi esetében többé vagy kevésbé a magyarság iránti rajongás töltötte be. Európa-szerte előfordult ebben az időben, hogy nemes lelkek a vallásvesztés megrendültségéből a nemzet-isten oltalmába, a nemzeti transzcendencia vigaszához húzódtak. Rákosi nemes emberségét bizonyítja, hogy – az e téren is doktriner korabeli és későbbi baloldali értelmiséggel szemben – ebben a helyzetben nem tartotta sürgetőnek a néptömegek „felvilágosítását”, már csak azért sem, mert az új fölismeréseket nem tartotta bombabiztosnak, nem tartotta, amint írja: a „végső okok” „kipuhatolásának”. A regény egy másik helyén mondja: „Rettenetesnek és ádáz kegyetlenségnek tartom Istenét és hitét elperelni az embereknek, mikor egyenértéket az élet nehéz óráira – egyetemes értékűt – nem adhatunk nekik.” Lehet, hogy a nép ellenségének kikiáltott Rákosi empatikusabb, megértőbb, s így végső soron akár demokratikusabb volt az őt megbélyegzőknél?

    Ami pedig a magyarosítást illeti, ahelyett helyesebb inkább magyarosodást mondani. A regénybeli (német származású) Csongor Béla és mások – miként maga a Kremsnerből lett Rákosi is – a magyarrá válás önkéntes útját járják be. A magyar polgárság kialakulásának – személyes érdek-motívumoktól sem mentes – józan pátoszát érzik át, az egyéni életutat is beteljesítő, szorgos (polgári) nemzet-teremtés örömét élik meg feltörekvő útjukon, amelyet a történelmi magyar géniusz vonzásában járnak. (A magyarosítást azért is félrevezető hangsúlyozni, mert közelről szemlélve Rákosi gondolkodását, nyilvánvaló, hogy még ő, a mi „imperialistánk” is csupán szolid kultúrnacionalista a Trianon óta eltelt időszak és a jelenkor utódállami magyarfalóihoz képest…)

    A mai olvasók többségét, persze, a fenti szempontoknál valószínűleg jobban megragadja a korra jellemző meseszövés toposzait felvonultató regény mozgalmas cselekménye. A szöveg könnyen olvasható. Rákosi csak 17 évvel fiatalabb Jókainál, nyelvi szemlélete, nyelvkezelése azonban sokkal modernebbnek, elevenebbnek hat a mai olvasó számára, egyik-másik névadása (pl. Persze Celesztin) akár még a posztmodern névadási szokásaira is emlékeztethet bennünket.

    A történet szerint az 1849 utáni önkényuralmat nyögi az ország, amidőn az Istentől és embertől elrugaszkodott Ergerberger Flórián, élete végén úgy rendelkezik, hogy vagyonát arra hagyja, „aki legméltóbban viseli ezt a földi nyomorúságot”, vagyis a legnagyobb bolondra.

    Ugyanezen idő tájt egy országvezetésre méltó, de életunt ifjú gróf fogadást köt, melynek tárgya nem más, mint a gyönyörű fiatal színésznő: Pipiske kisasszony erénye. S mikor egy „talián” medvetáncoltató egy külföldről becsempészett rejtélyes levelet bíz a nevezett kisasszonyra, olyan bonyodalmak veszik kezdetüket, amelyek a legizgalmasabb romantikus kalandregényekhez teszik méltóvá ezt az elfeledett könyvet. A jellemfestés hiányosságai tagadhatatlanok, de nem nagyon zavaróak, a teljességgel valószínűtlen fordulatok pedig összeférnek a műfaj korabeli sajátosságaival. Ármány és szerelem, botrány, összeesküvés és üldözés – megszakad a szív, s végül még az is kiderül, ki érdemli meg a „megtisztelő” címet, s vele az örökséget…

    *

    Rákosi Jenő páratlanul sikeres életének óriási tragédiája, hogy meg kellett érnie a történelmi magyar haza összeomlását, s vele egész addigi élete értelmének vesztét.

    Istenigazában ekkor, késő öregségében nyert példás bizonyságot, mennyire méltón viselte ezt a földi nyomorúságot...

    Lehet, hogy ő volt a legnagyobb bolond?!...

    Gyurácz Ferenc




LAST_UPDATED2