Eugéniusz:
Bölcs-balga,
boldog-boldogtalan
emberéletek minősége –II.
Az ember plusz/mínusz lehetőségei
Táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Istengyermek vagy ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy vaskor, pokol
Talált-szerzett-javított/vesztett, rontott kincstár
Szellemi, lelki, testi és társas emberéletek-halálok
Szándékok és következmények és okok és okozatok
Elvek/tettekð magatartásokð jellemekð sorsok
A tünetek ð a bajok, a diagnózisok ð és a terápiák…?
Czuczor Gergely
A pálinkaivás ellen
"A paprikás versek ármányos irója,
Azon töri fejét, az embert hogy megrója,
Valamiben megint sántikál a gonosz,
Mert mindig az ember nyomában kotonoz."
.
Földi, igazán szól kegyelmed valóban,
Úgy tesz ő, mint gólya szok tenni a tóban,
Ez kigyó-békátul a vizet tisztítja,
Ő az emberekbül a rosz szokást irtja.
.
Azért maradjunk csak a régi nótánál,
Jobb fűszerünk úgy sincs a jó paprikánál.
S akinek netalán égetné a torkát,
Igyék rá, csak kérem, ne igyék pálinkát!
.
Úgy-e erős dolog, amit javasoltam?
Pálinkát nem inni?! no ezt sem hallottam!
Pedig, atyámfia, hiszed, vagy nem hiszed,
Ha nem pálinkázol, bizony jobban teszed.
.
Tiszta magyar vérnek, milyen régente volt,
Nem kellett pálinka, hisz a neve is tót,
De ha megrándula lovának a lába,
Bekötötte ronggyal, mártva pálinkába.
.
Ha pedig kiszáradt a nedv gégéjébül,
Borral öntötte le, ha volt neki mibül.
De elmondá előbb az Isten áldását,
S megkinálta vele szomjazó pajtását.
.
A pálinkaivó még csak ezt sem teszi,
De mint legyet az eb, nagy mohón beveszi,
S mivel az italka gégéjét riszálja,
Újra tölt, de megint csak magát kinálja.
.
Mértékkel ivott bor felvidít bennünket,
De a pálinka elkábítja eszünket,
Néha a doktor is javal kis borocskát,
De soha sem hallám, hogy javalt pálinkát.
.
Szintén ide mutat régi szójárásunk,
Mert ha valakinek szolgálatpénzt adunk,
Mindnyájan azt mondjuk: nesze borravaló,
Nem pediglen: nesze pálinkára való.
Lassu méreg biz ez, mely emészt bennünket,
Korccsá teszi régi jó magyar vérünket,
Letépi orcáink vidám tekintetét,
S hitvánnyá törpíti sokaknak termetét.
.
Régente majd ahány magyar legény vala,
Katonának ki-ki bátran kiállhata.
S híre volt az egész háboruvilágban,
Mily derék vitézek teremnek hazánkban.
.
De most, hogy utószor kelle húzni sorsot,
Isten látja lelkem, szégyenlem a dolgot,
Volt oly falu, melyben nem akadt egy legény,
Kit jónak találtak volna a vármegyén.
.
Jancsi véres szeme, mint a mécs, pisloga,
Petinek alig volt jó harapófoga,
Pál keze remege, Bandi melle hörge,
Mind haza kergette őket a vármegye.
.
Fürkészték azután, mi ennek az oka
S reájöttek, hogy az főkép a pálinka,
Mert kicsin a falu, s annyi benn' az ivó,
Hogy megél utánok két árendás zsidó.
.
Apjok ő kigyelme a kocsmában iszik,
De anyjoknak haza kötény alatt viszik.
Így megy az egész nap, míg ágyba nem mennek,
Derék fiok aztán hogy legyen ezeknek?
.
Pendelyben, zubonyban jár még a pór gyerek,
Már édesapjával a kocsmán hentereg,
"Nesze no fiacskám, igyál egy-két cseppet",
Ki látott ily bolond majomszeretetet?
.
Pálinka nélkül, így dörmög a siheder,
Kenyér és szalonna csak koldus eledel,
Szolgának is csak úgy jó már a reggeli,
Ha a butykos ott áll az asztalon teli.
.
Hogy menjen ott aztán a gazdaság elő,
Hol az egész háznép pálinkakedvelő?
"De hiszen jó ember a pálinka-mérő,
Mert hitelbe ad, kész fizetést nem kér ő."
.
No barátom az fog még csak jégre vinni,
Ha a zsidónál úgy rovásra fogsz inni,
Mert jön az aratás, a zsidó ott terem,
Gabonád elviszi, s üres lesz a verem.
.
Végre úgy szólok most hozzád, atyámfia,
Amint csak egy papnak illenék szólnia:
Szállj magadba, és tégy férfias fogadást,
Hogy megpróbálod a pálinka-nemivást.
.
Nem kivánok sokat, csupán egy hónapot,
Ne igyál pálinkát, ha bár ingyen kapod,
S ha egy hónap alatt megálltad a sarat,
Ismét egy hónapra szánjad el magadat.
.
Meglásd, nem lesz azért kár egészségedben,
De bizonyos haszon marad erszényedben,
S ha egy-két hónapot ki birtál állani,
A többit könnyebben meg fogod vallani.
.
Ím ez volt szólásom tehozzád, barátom,
Az Isten adja, hogy ember légy a gáton,
Adj' Isten, hogy mind, kik pálinkát ittanak,
E paprikás versre kijózanodjanak.
1844
p 1
p
p Aki
p sajnálja kidobni
p süllyedő élet-léghajójából
p a fölös-káros terheket, a ballasztot
p
p
p Aki
p nem kérdi:
p kinek állt érdekében a gaztett –
p így nem is derítheti ki a bűnelkövetőt…
p
p
p Aki
p ravaszul,
p vagy pénzzel
p megússza, kicselezi
p ugyan az emberit, társadalmit:
p de kap helyette isteni igazságszolgáltatást
p
p
p A
p bizonyítékok hiányában
p felmentettbűnös túl korán örül,
p mert ekkor a kisbíró kínpadjára kerül
p
p
p Aki
p bérbe adja
p a lelkiismeretét
p és pénzért „szerecseneket” mos,
p vagy az égbekiáltó bűnt bagatellizálja
p
p
p Abortusz:
p aki idegen szóval,
p tolvajnyelven stb. szépítgetne
p emberölést - magzatgyilkosságot
p
p Aki
p csak a hízelgőkből
p gyűjti magának a – lefizetett - „baráti” körét,
p akik tévútra ösztönzik/pont a bajban hagyják cserben
p
p
p Délibábos:
p megtévesztő, csalóka képzelődésből,
p érzéki csalódásokból illúziókat kergető
p
p
p Akinek
p a hátából szíjat is lehet hasítani,
p ha azt egy kokárdás eke szánthatja
p
p
p Aki
p a kevés, elég jó helyett
p inkább a rosszból eszik túl sokat,
p lehetőleg egyszerre, előre egy hétre…
p
p
p A parazita
p ravasz átprogramozó,
p és attól fogva neki szolgálsz –
p a sajátodé helyett az ő fiókáit eteted…
p
p
p Aki
p amíg ilyen bűnös-mocskos,
p addig nem is járulhat az Úr elé,
p pedig Jézus is a „betegekért” jött el…
p
p
p A súlyos
p aránytévesztő:
p ágyúval lő a verébre,
p és így lesz közvetett házbontó…
p
p
p Az egyik
p nem tud vitatkozni,
p se logikája, se műveltsége,
p a másik meg egy öncélú vitázó,
p akit lekevésbé az igazsák kiderítése izgat…
p
p
p Hiábavaló
p önkínzó fogyókúra után
p hedonista zabálás a jutalom,
p és így rosszabbul végzi, mint kezdte…
p
p
p Neked
p az jelenti
p az ön-szer-etet,
p hogy ha kell, ha nem
p csak eteted, tömöd magad
p
p A
p szeretethiányos,
p önmagát el nem fogadó
p hibás testképet alkotó,
p aki kövérnek látja magát,
p és ezért akár a halálig is éhezik…
p
p
p Bűn-
p bandás:
p ily áron rövid
p és ferde úton kíván
p hamar és nagyon gazdagodni,
p hogy hamis vágyait kielégítse
p (kriminális karrier a börtönbe)
p
p
p Aki
p egy sikeres
p hozományvadász,
p és a csóró holtig szenvedi
p megaláztatásait, rossz házasságát
p
p
p Aki
p előbb tetőt ácsol,
p majd később alapoz –
p a levegőre épít légvárat…
p
p
p Aki
p csak épp
p a szó-sorrendet téveszt,
p így pont ellenkezője az értelem
p „Hát én nem vagyok bűnös”
p „Én vagyok bűnös, hát nem?”
p
p
p Szeles:
p előbb vág
p és csak azután mér:
p helyrehozhatatlan kárt okoz
p meggondolatlan sorrendetlenül…
p
p
p Aki
p eső után
p két köpönyeget is felvesz,
p és még egy esernyőt is tart feje fölé
p
p
p Aki
p egy „bezzeg gyerek”
p szerepet elfogadóként
p megutáltatja, izolálja magát,
p miközben maga is tévúton jár
p a dicsérőknek feszülten megfelelve…
p
p
p Ő
p „csak”
p egyedül
p a kísértésnek
p nem áll ellen – cinikus „bölcsen”
p
p Ha
p meglátod
p lelke arcát,
p azt hinnéd, hogy
p egy fantomképet látsz
p
p
p Akit
p körözni-
p keresni is nehéz:
p ő szinte különös
p ismertetőjeltelen lény…
p
p
p Ha
p úgyis meghalsz,
p akkor semmi értelme
p a földi erőfeszítéseknek…
p Jó korán halni, „megboldogulni”,
p de a legeslegjobb meg sem születni…
p
p
p Akinek
p imponál neki,
p ha beveszi a „kemény mag”:
p ő csak a csőcselékben erős ember…
p
p
p Aki
p egy olyan
p örök kamaszos
p dackorszak-alkotó,
p aki nem növi ki a gyerekbetegségét
p
p
p Meglepi,
p hogy van még
p nála is makacsabb dolog:
p mégpedig a kemény tények…
p
p
p Aki
p dicsekszik:
p könnyen „hódította meg” a hölgyét,
p háborog, ha más is így csapja le a kezéről…
p
p
p Könnyen jött,
p vagy ebül szerzett
p - nyert, lopott, talált, kapott –
p pénze, vagyona pont így megy el
p
p
p Egy
p krónikus
p jószándékú szereptévesztő:
p szülő helyett ő a gyermeke jóbarátja,
p aki így tulajdonképpen némileg árva marad…
p
p
p Aki
p az ágyban jeles,
p mint egy profi örömlány,
p de a konyhában-társalgóban
p jóindulattal is csak kegyelemkettes
p
p
p Aki
p szerint
p a sokmilliárdból
p lehetetlen feladat neki
p kiválasztani azt az egy igazit?
p Vagy holtáig keresgél, mert mindig lehet jobb,
p vagy nem válogat, bárki jó – vagy végleg feladja…
p
p
p Neki
p teljesen mindegy,
p hogy kit választ élettársnak,
p hiszen úgyis egy zsákbamacska minden nő
p
p
p Akinek
p mindegy –
p sötétben minden
p tehén fekete (lyuk, lyuk)
p Ő nem akar maszturbálni,
p illúziót kap, ha így önkielégít…!?
p
p A
p stílus
p az maga az ember:
p az ő szókincse az isteni nászra:
p dugás, kóbor numera, kettyint stb.
p
p
p Aki
p azt képzeli, hogy
p meghódított egy nőt?
p Mint aki halat tanított meg úszni…
p
p
p A
p fogamzás-
p gátlás terhe,
p mint fölös-káros
p veszekedés-forrás…
p De ezt úgy is meg lehet előzni,
p ha a nő végleg sterilizáltatja magát…
p
p
p Erkölcs-
p csőszködő
p pártában maradt álszent,
p irigykedő aggszűz vénlányok
p
p Aki
p egy serény bolond:
p a madarat repülni tanító,
p vagy a tengerbe vizet hordó..
p
p
p Akinek
p a hallgatása
p nem arany, de sár:
p a vétkessel cinkos lapulás
p
p
p Aki
p rosszul tudja:
p a részegség szerinte mentő,
p és nem súlyosbító körülmény!
p
p
p Aki
p egy tűzzel játszó
p „ravasz” szimuláns -
p nem vigyáz, és úgy marad:
p egy beteg, vagy homoszexuális stb.
p
p A
p börtön helyett
p a diliházba menekülő,
p és végleg ragadó álokos balga
p
p
p A
p vezérkilövés után
p pásztor nélküli szanaszét-széledő,
p önálló életvezetésre képtelen nyájbirkák
p
p
p Ha
p nem tudja legyőzni,
p akkor ő az élére áll:
p mint pl. Pál „apostol” …!?
p
p Ő a vevő: eladó a Lánchíd/Napóleon gyerekkori koponyája
p A tudatlan hiszékeny: szüzességét adja oda hamisgyöngyért
p
p
p A
p telhetetlen feleség
p és az ő papucs férje, akik
p jószerencséből csinálnak bajt, jajt…
p
p
p Aki
p úgy szúrja el
p a három kívánságát,
p hogy csak kicsit mer álmodni:
p egy kolbászt, amit dühös felesége
p az orrárra kíván, így mi lehet a harmadik…
p
p
p Az
p önhitt, de balga
p Midasz király azt hiszi,
p hogy ő jól szereti magát
p és azt a nagyot kívánja, hogy
p váljon minden arannyá kezében…
p
p
p Akit
p a szerencse felrepített,
p de nem becsülte, elszédített,
p magát bérletesnek gondolta, és
p így visszazuhant még mélyebbre
p
p x
Czuczor Gergely
A rossz gazdálkodók
Istenem, beh lusta, ki a dologtul fél,
Be nem lát orrán túl, ki csak potomra él,
Ma könyökig vájkál s úszik a bőségben,
Holnap már csak fogát piszkálja éhében.
.
Okos gazdálkodás, ez is szép dolog ám,
Csakhogy ilyen alma nem terem minden fán.
Rövid a takaród? nagyot ne nyujtózzál,
Előre a róka bőrére ne igyál.
.
Házadban mindennek rende, módja legyen,
Gondatlan gazdaság veszendőbe megyen.
Vedd hasznát, míg éred, a drága időnek,
Az elrepült napok mert vissza nem jőnek.
.
De hiába beszélsz a lusta fülének,
A biztatás neki bucsúztató ének,
Amit dolgozik is, teszi kelletlenül,
Ásó, kapa majd kifordul a kezébül.
.
Kár, hogy ily madárfaj mindenfelé fészkel,
Tisza, Duna mellett, hegyen, sikon kikel.
De hogy ismerd őket, olvasó barátom,
A szép madarakat elődbe bocsátom.
.
Fordulj meg alföldön a száraz malmokban,
Ősszel és kiváltkép a téli napokban,
Ott ülnek ő kelmék, s naphosszant pipáznak,
Ásítoznak, isznak, néha el is áznak.
.
Kovács-, borbélyműhely néhutt a tanyahely,
Sok a faluházán, s kocsmában üldögel,
S ha a helység boltját zsidó, görög birja,
Ott foly el az idő, és a falu zsírja.
.
Halottad-e hirét a medve mackónak,
Barlangjában egész télen aluvónak?
Ők is amúgy medve módjára henyélnek,
Csakhogy naponkint a teli tálhoz ülnek.
.
Összebujik a sok asszony, s deredarál,
A suhanc az utcán leánnyal álldogál,
Akolban a szolga barmait ellátná,
Ha elébb valaki álmábul fölhajtná.
.
Dunai városok hajós partjainál,
A legerősb ember százankint hévizál,
Szólíts fel csak egyet, s igérj jó napszámot,
"Huszasért, mond, le sem teszem a pipámat."
.
Délig ott ácsorog, s ha nincs ebéd otthon,
Egy kötéldarabot szurdékból elővon,
Szegény feleségén kiönti bosszúját,
S mond: este is így jársz, ha nem adsz vacsorát.
.
Szőlős vidékeken ott van még az élet,
Ha kivált az új bor immár csipőssé lett,
Vasárnap délután mennek kóstolóra,
S elkóstolják három, négy, öt virradóra.
.
Fogy a füstölt kolbász, és sódar mellette,
Aztán a kutyára fogják, hogy megette,
S a kaszásoknak nem marad, csak a leve,
Mi csobolyójokban lesz is, víz a neve.
.
Nézd a csikós, gulyás, kanász, juhász hadat,
Oly erős mindenik, megrágná a vasat,
S hasalva nézi az istenadta napot,
Egész nyáron csak egy szeget nem faragott.
.
Rossz lábon áll biz ott a házi gazdaság,
Ahol fészket ver az ásító lomhaság,
Hol gazda, gazdasszony behunyja a szemét,
A cseléd tátogat, térdig ér a szemét.
.
Mit ér a jó szüret és gazdag aratás,
Ha nem járul hozzá okos takarítás?
Ha télen pogácsát és kalácsot eszünk,
S tavaszkor kenyérnek valót pénzen veszünk?
.
Valahány disznótor, annyi lakodalom,
Torkig esznek, majd kidűl a két oldalon,
Felejtik, hogy nem lesz mindenkor Jakabnap,
S hogy az esztendőben van tizenkét hónap.
.
Gyümölcsfát nem nevel a sikföldi telke,
Pedig a gyümölcsért majd elvész a lelke,
De szemes az asszony, teremt ő magának,
Javát adja érte a tiszta buzának.
.
Téj, iró kenyérrel nincs többé inyére,
Szája ize vágyik édesb csemegére,
Reggelenkint már ő kávécskát iddogál,
Tanulta kántorné komaasszonyánál.
.
Leányon, menyecskén kendő és viganó,
Nem is becses már, ha nem selyembül való;
De mondd csak, neveljen selyembogarakat,
Szemed, szád teli lesz, oly szitkokra fakad.
.
Falun is már ujnál ujabb módin kapnak,
Ha nincs a zsidónál, városba szaladnak,
A sok vitorlának oly cifra a neve,
A nyelvök is majd kificamodik bele.
.
De ki tudná a sok hibát elszámlálni?
Könyveket lehetne felőle irkálni.
Isten hozzád tehát, olvasó barátom,
Úgy is álmos lettél, szemeidbül látom.
1845
*
Czuczor Gergely
Kora házasság
Kis kakasnak taréja sincs,
S kukoríkol immár;
Tejes száju a legényke,
S esze lányokon jár;
Talán meg is házasodik,
Csak ez volna hátra,
Minden okos azt mondja rá
Ember kell a gátra.
.
Alig bírja még a kévét
Szekérre föladni,
Kapanyelet sem tudna még
Jó móddal faragni.
Már is gazda akar lenni,
Oh Isten csudája,
Kivált ha nincs egyebe, mint
Botja, tarisznyája.
.
Lógó helye a csikónak
Nem a rúd melléke:
Embersorba nem illik a
Gyerek vőlegényke;
Míg a csibe nem kapargat,
Étke addig kása.
Aki keresni tud, annak
Legyen hitestársa.
.
Erzsike még tegnapelőtt
Bábjaival játszott,
S tegnap már a kis csintalan
Legénnyel cicázott,
Ejnye gonosz, holnap talán
Fülig szerelmes lesz,
S ha jól megyen, holnapután
Jegygyűrűt, kendőt vesz.
.
Lassan, lassan, hugomasszony,
Tud-e sütni, főzni?
Fonni, varrni és szapulni,
Kecseget fölözni?
Hányszor fordul a motóla,
Míg kerül egy pászma?
Mit tesz a jó gazdasszony, hogy
Fehér legyen vászna?
.
Jaj teneked szegény gazda,
Lesz ételed kozmás,
Ínyedhez ragad a gombóc,
Kenyered lesz záklás,
S keserü vaj, penész
És avas szalonna,
Majd azt mondod: Csak ily leányt
El ne vettem volna.
.
De meglelte zsák a foltját
Egyik egy hián húsz,
A másik meg tizenkilenc,
Ki-ki egy bakot nyúz.
Szaporodik a gazdaság,
De nem a kamrában,
Tojós tyúkjok sincs, de vagyon
Bölcső a szobában.
.
Rosz fának rosz az almája,
Holló fia holló,
Élő sövény úgy jó, hogyha
Nyesi kertészolló.
Ha az apa ásítozik,
Fia száját tátja,
Lusta néni lányának a
Munka nem barátja.
1846
p 2
p
p Aki
p kevés
p igazán fontosat tud jól,
p sok feleslegeset/károsat,
p és sajnos sokat nagyon rosszul…
p
p
p Sokáig
p és nagyon jól
p megtanultad a rosszat,
p és azt nagyon jól is alkalmazod…
p
p
p Aki
p gyógyulása
p teljes felelősségét, vesztére
p egy protokoll-rab orvosra hárítja
p (mint ki beadja autóját a szerelőhöz,
p de ott legalább elvárja a teljes javítást…)
p
p
p Akinek
p a betegsége
p egy terhes örökség,
p vagy külső sorscsapás,
p és nem pedig egy segítő isteni jel
p
p
p Te
p hipnotizálva
p és/vagy manipulálva
p önként és örömmel leszel birka,
p fejőstehén áldozata szélhámos bűnözőknek…
p
p
p Azt
p hiszed:
p te magad is
p haladsz a korral,
p amikor csak a szennyár sodor magával
p
p
p Azt hiszed:
p csak a te kukorékolásodra kel fel
p a – bánatodra: korán - mindenkit éltető Nap
p
p
p Aki
p szerint
p a teremtés
p egyik hibája, hogy
p a (látszólag) oly jól járó
p gonoszra, gazra is süt a Nap –
p akkor te ugyan miért légy jó?
p
p
p Aki
p csak
p a büntetéstől félve
p és a – mennyei stb. - jutalmat remélve oly „jó”,
p de nem önmagáért. belső, szent meggyőződésből…
p
p
p Aki
p már azért is
p azonnali dicséretet vár,
p ha épp most nem tesz semmi rosszat…
p Másképen ő is beáll a rosszalkodók közé…
p
p
p Aki
p nem bölcs erénynek,
p de bolondságnak mondja,
p ha valaki megosztja a nélkülözővel
p még a legutolsó falat ételét (népmese)
p
p
p Aki
p kitartó
p erőfeszítések nélkül,
p ördögtől kapott varázseszközzel,
p ráolvasással, ön-szuggerálással stb.
p akar csúcsokat menten meghódítani…
p
p
p Aki
p abban erőlködik,
p ami nem az ő pályája,
p így az isteni jó szellem
p nem tud segíteni felrepíteni…
p
p
p Olyan vagy,
p mint aki a szájából
p fúj vitorlására szelet,
p és panaszkodik, hogy
p az a szélcsendben csak áll…
p
p
p Aki
p gyorsan akar
p látványos „eredményeket” elérni,
p ezért inkább a rombolásban éli ki magát
p
p
p Aki
p a sok-sok
p háztáji aranyát
p nem becsüli, sőt sárnak veszi,
p de a sarat meg aranynak nevezi,
p pedig a kakiból is csinálhatna aranyat…
p
p
p Akit
p a „szegénysége”
p csak azért keserít el,
p mert felesleges-káros dolgokra vágyik…
p
p
p Aki
p ha csak pár napig
p helyet cserélne a királyfival,
p máris vágyna vissza „koldusnak” –
p de ha ez nem sikerül (képzeletben sem),
p akkor holtáig szomorkodik születési helye miatt…
p
p
p Aki
p még nem volt,
p és maradt szerelmes,
p aki mindent és mindenkit
p a legcsodálatosabb, legjobb színben lát!
p
p
p Aki
p rossz
p hangot üt meg,
p pl. rosszul köszön,
p rosszul szólít meg,
p és mégis hőbörög,
p ha te ennek a visszhangját hallja…
p
p
p Ha
p igazságtalanul
p megdorgál a főnök,
p akkor nem őt sajnálod meg,
p de vagy belebetegedsz, vagy
p ezt lefelé pont így tovább is adod!?
p
p
p Ha
p egy békés
p lelki elefánt lennél,
p akkor fel sem vennéd
p a szúnyogcsípést, piszkálódást
p
p
p Aki
p Belzebubbal
p akar kiűzni Sátánt:
p az elszenvedett rosszra
p ő is rosszal reagál: csapda
p
p
p Leginkább
p csak a rafinált
p lelki hadviselésben „hősködsz” –
p itt is mész tönkre a másnak vermet ásással,
p az intrikával, bosszantással, bomlasztással,
p az ön-gyilkos gúnyolódással, becsmérléssel stb.
p
p
p Ha
p kérésedre,
p önismeretre vágyva
p barátod őszintén szól Rólad,
p azon nyomban ellenséggé teszed…
p
p
p Aki
p amit magáról mond
p az csak egy részigazság,
p de az elhallgatás miatt az egész hazug
p
p
p Te
p nem figyeled,
p nem becsülöd, sőt:
p össze is töröd az igazmondó tükreidet
p (a baráti kapcsokat, a műalkotásokat stb.)
p
p
p Hol
p túlterheled magad
p idegen keresztekkel,
p hol meg elviselhetetlen könnyűségű
p a kötelességkerülő, életművészkedő földi léted!?
p
p
p Hiúságból,
p rang- és címkórságból stb.
p hiábavalóságokra vesztegeted,
p vagy pedig hagyod rabolni drága életidőd
p
p
p Aki
p az ördögnek hisz,
p aki sok örömöt ígér,
p ha tényleg sokat ad is,
p arról végül kiderül, hogy
p beborul: az csak igazi üröm
p
p
p Aki
p egy heroikus pótcselekvő:
p akár a Földet is megkerülő,
p pedig az Isten a háta mögött volt
p (sőt istenigazában benne lakozik…)
p
p
p Ha
p vak vezethet
p téged, a világtalant:
p mész egyenesen bele a szakadékba
p
p
p Aki
p örökkön mérgelődő –
p a másik hibái, vétkei stb.
p miatt is önmagát büntető…
p
p
p Csak
p az/annyi vagy,
p ahogy és amennyinek
p épp most téged mások látnak?
p
p
p Ne bomolj,
p mert könnyen úgy maradsz:
p egy bomlott egy-, sőt több én…!?
p (skizofrén)
p
p
p Aki
p egy önfeladó,
p teljes hasonuló:
p csak ha te is sokat iszol
p és káromkodsz, trágárkodsz,
p és indiszkrét titkokat mesélsz,
p és emberszólásban versengsz,
p csak akkor fogad be a kis csapatod…
p
p
p A
p neked már
p túl sok alkohol
p téged is csak öl, butít
p és végleg nyomorba is dönt
p (persze „előszeretteiddel” együtt)
p
p
p Az
p ital
p részben,
p mértékkel
p fel is szabadít,
p káros gátlást old,
p de egészben meg tönkre tesz…
p
p
p Mértéktelen:
p ami neki kicsiben
p még az orvossága lenne,
p az nagyban már pont a mérge lesz…
p
p
p Te
p nem
p egy veszett eb vagy,
p aki beleharap még az ételt adó kézbe is?
p
p
p Egy lépésre
p vagy a terített asztaltól
p és te mégis: dacból, gőgből éhezel!?
p
p
p Előkelően
p elidegenedésnek nevezed
p barátok elüldözése miatti
p folyamatosan gyötrő magányod,
p és ez még így imponál is neked…
p
p
p Felkapsz
p a reggeli rádióból
p egy tetszetős gondolatot,
p és kihúzod vele ezt a napot
p
p
p A
p szakmádban
p már a csúcson vagy,
p a bölcsesség iskolában kezdő/bukott…
p
p
p Azt hiszi,
p hogy Neki megvan
p a magához való esze,
p sőt több: a bölcsessége,
p ezért nem is keres Mestert
p
p Aki
p minden hónapban
p egy új gurut keres-talál:
p és azon nyomban örök vak
p hűséget esküszik a tanításának…
p
p
p Aki
p mindent tud a humorról,
p de nincs semmi humorérzéke,
p és nem is érti-élvezi a tréfát, a viccet
p (pláne nem, ha ezzel éppen rá céloznak)
p
p
p Aki
p mindent
p tud már az alázatról,
p de még igazán nem érzete,
p ez ideig még nem élte meg/át…
p
p Aki
p jól átlát mások
p önáltatásán, élethazugságán,
p de a magáéról fogalma sincs
p
p
p Aki
p csak addig
p keresi magáról az igazságot,
p míg az őt hamis illúzióban ringatja/tartja
p
p
p Aki
p a kicsit,
p a sűrű „fillért” nem becsüli,
p az a nagyot nem is érdemli –
p nem lehet méltó a „forintokra” …
p
p x
Czuczor Gergely
Tanulj, hogy boldogulj
Ujjábul tudományt egy ember sem szopott,
Hová mitsem tettek, kincset ne keress ott.
Régen eshetett az, s egyszer bolondjába,
Hogy sült galamb repült az éhes szájába.
.
Mégis furcsa dolog, no de mit tegyünk hát,
Ha a tudatlan is igen okosra lát?
S belekottyan minden dologba a kába,
Noha féllábbal sem lépett iskolába.
.
Kukoríkolásra jérce tanít kakast,
Lógós csikó akar igazgatni rudast,
Rák kengyelfutóul ajánlgatja magát,
S beszél a színekről, ki egy cseppet sem lát.
.
Varga feszegeti ország-világ dolgát,
S nem tudja felvarrni jól a saru talpát,
Jámbor atyámfia bejár gyüléssorba,
Pedig a tanácshoz esze ugyan csorba.
.
De hogy is ne volna csorba szegény esze,
Azt sem tudja, mi fán terem az ábéce,
Vagy ha úgy nagyjábul tanult is öreg Á-t,
Azontúl nem igen erőltette magát.
.
Mégis ő akarna lenni falu szája,
Sőt a vármegyét is teli kiabálja,
Jámbor atyámfia, pedig jobban tennél,
Ha addig szántani, vagy kapálni mennél.
.
Megverte az Isten mind a két kezével,
Ki keveset gondol kötelességével,
S ki nem tanulja azt, ami hivatása,
Szerencséjének már előre sirt ása.
.
Ha azzal áldott meg a sors, hogy gazda légy,
Szert a gazdasági tudományokra tégy,
Szemesen nézz körül, kövesd a jó példát,
Melyet a náladnál tanultabb gazda ád.
.
"Ne tanítson engem oly úrféle senki",
Igy szól e tanácsra talán egy valaki,
"Én gyermekségemtől földmivelő lettem,
Mindig húztam vontam, szántottam, vetettem."
.
Bizony csudálom, hogy fejed lágya benőtt,
És mégsem akarod látni a bökkenőt,
A dolog bibéje hisz éppen ott vagyon,
Hogy saját eszeddel el vagy telve nagyon.
.
Nem tudsz-e kovácsot, ki mindig kovács volt,
Szántóvasat mégis soha jól nem nádolt?
Avagy csizmaziát, csizmazia fiát,
Aki foltozni sem tud helyesen csizmát?
.
De az ily kovácsot, az ily csizmaziát,
Hogy rossz munkát tesznek, te épen ne csudáld,
Mert mindenik hitvány mesternél dolgozott,
Az cigánykovács volt, ez meg csak foltozott.
.
De van bezzeg kovács, aki érti magát,
S tudok szabni, varrni értő csizmaziát,
De volt is mesterök, tanultak is tőle,
Van is mindkettőnek szép haszna belőle.
.
Sok csinja-binja van a jó gazdaságnak,
Ha valahol, itt kell lenni tudománynak,
Hogy tudjuk tehát azt ugy félvállon venni,
Mintha csak kanállal meg lehetne enni?
.
"Mi tevő legyek hát" azt kérdezed tőlem,
"Hogy oly okos gazda válhassék belőlem?"
Örülök barátom, hogy e kérdést tetted,
Csak azt sajnálom, hogy már rég nem kérdezted.
.
Tanulj, ez legyen a fő-fő parancsolat,
Haszonra fordítsad tapasztalásodat,
Ne várj mindent csupán Isten áldásátul,
Hanem egyszerismind magad munkájátul.
.
Ha látod, hogy másnak vetése szebben áll,
Ne érd be vele, hogy rajta csudálkozzál,
Hanem tudd meg okát tövérül hegyére,
S te is ugy miveljed magadét jövőre.
.
Ha szépek szomszédod csikai, tinai,
Míg a tieidet nem birják inai,
Ne irigyeld neki, hanem járj nyomába,
Hogy te is juthass ily jószág birtokába.
.
Gyümölcsösöd vackort, s fűzfaalmát terem,
Pedig jobb is nőne ugyanazon helyen,
Nézz csak amaz okos gazdának kertébe,
Mily drága gyümölcsű fával ülteté be.
.
Újra mondom, tanulj, s ha könyvbül is értesz,
Tapasztalásodat nevelni fogja ez,
Olvasd szorgalmasan az olyan könyveket,
Melyekből a gazda okosabbá lehet.
.
Hej, de ott van a baj, szintén elfeledtem,
Pedig erről szólni előre föltettem,
Hogy az olvasáshoz még sok gazda nem ért,
Vagy ha ért is, könyvre nem adna egy fillért.
.
Hány apa nem küldi fiát iskolába,
S eltarisznyáztatja az időt hiába,
Felnő a sok gyerek, mint paszkoncakender,
Hogy válnék ezekből szemrevaló ember?
.
Nem tanulják-e ott a kötelességet,
Istenhez, hazához, királyhoz hűséget?
Emberré az embert csak oktatás teszi,
Mégis ezt hány apa lelkére sem veszi.
.
Olvasó barátom, adj hálát Istennek,
Hogy téged szülőid jobban neveltenek,
Vedd te azért hasznát, mit egykor tanultál,
Mást is példád után vonni iparkodjál.
1848
p A tét:
p az ember
p plusz/mínusz
p végtelen életlehetőségei
p
p Nagy Életminőség Jenciklopédia:
p Szócikk-mag és csíra ötletgyűjtés
p édes-ékes, bölcs anya-nyelvünkön
p Szellemi segítség a lélekbátraknak
p
p A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
p Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
p a mese nem másról, de pont rólad szól,
p ismerj magadra és változtass életeden…
p
p A legeslegtöbbet én árthatom magamnak –
p a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet.
p De még egy kis gyermek is felgyújthatja a házam, otthonom…
p Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
p
p Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
p az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
p A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
p A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
p
p A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
p Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
p De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
p anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
p
p A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
p akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
p és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
p ill. akiknek a baráti-szerelmi bűbáj miatt van hatalmuk. felettünk
p
p Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a - profi - segítők,
p akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
p edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
p a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
p
p És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
p akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
p és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
p A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. stb.
p
p És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
p a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
p Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
p egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és az ún. háttérhatalomtól…
p
p De ahogy bent, úgy kint: végső soron mégiscsak kizárólag tőlem függ,
p hogy mennyire boldogan-boldogtalanul élem/szenvedem végig életem:
p bölcs szellemi vezérlettel lélekbátran és így még sok jószerencsével is,
p a szabadon az istenit akarót repíti, a nem (ezt) akarót vonszolja a sors…
p
p p.s.:
p Érzékenyítő, felfedeztető, elképzeltető, rácsodálkoztató,
p megértető, megítélendő, értékelendő, súlyozandó, vitára
p és tovább-gondolásra serkentő, igaz, jobb önismeretre és
p szeretetre: bölcs változásra indító gondolatok magyarán írva…
p
p x
|