Eugéniusz:
Boldog-boldogtalan ember:
életminőség-vizsgálódások VI.
az édes-ékes anyanyelvünkön
Szellemi segítség lélekbátraknak
Bölcs/balga szellemű lélek/élet
Táltos paripa vagy állatorvosi ló
Isten gyermeke vagy sátánfajzat
Régi-új aranykor/vaskori földi pokol
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
p Babits Mihály
p Miatyánk
p
p (Egy bécsi műintézet által kiadott műlaphoz készült.)
p
p Miatyánk ki vagy a mennyekben,
p harcokban, bűnökben, szennyekben,
p rád tekint árva világod:
p a te neved megszenteltessék,
p a te legszebb neved: Békesség!
p Jöjjön el a te országod.
p Véres a földünk, háboru van,
p kezed sujtását sejtjük, uram,
p s mondjuk, de nyögve, szomoruan,
p add, hogy mondhassuk könnyebben -:
p Legyen meg a te akaratod!
p mint angyalok mondják mennyekben.
p Előtted uram, a hon java,
p s hulljon a lomb, csak éljen a fa:
p de vajjon a legkisebb lombot
p nem őrzi-e atyai gondod?
p nem leng-e az utolsó fürtön is
p áldva miképpen mennyekben,
p azonképpen itt a földön is?
p Megráztál, nem lehet szörnyebben,
p már most ami fánkon megmaradt
p őrizd meg őszig a bús galyat:
p mindennapi kenyerünket add
p meg nekünk ma, és gyermekeinket
p növeld békére: ha bűn, hogy lábunk
p ma vérbe csuszik meg: értük az!
p Bocsásd meg a mi bűneinket,
p miképpen mi is megbocsátunk
p ellenünk vétetteknek: a gaz
p tied, büntetni: mienk csak az,
p hogy védelmezzük a mieinket!
p És ne vigy a kísértetbe minket,
p hogy ártatlanságunk tudatát,
p mint drága páncélos inget
p őrizzük meg bár véresen,
p hogy át ne hasadjon sohasem.
p Jaj, aki ellenünk mozdul:
p megvívunk, készen, bármi csatát,
p de szabadíts meg a gonosztul,
p mert tiéd az ország,
p kezedbe tette le sorsát,
p s te vagy a legnagyobb erősség:
p ki neveden buzdul,
p bármennyit küzd és vérez,
p előbb vagy utóbb övé lesz
p a hatalom és a dicsőség!
p 1914.
p
p
p Bűnök
p és emberek
p Van, aki tagadja
p Van, aki másra keni
p (de a bűne rohasztja/
p lelkiismerete kínpadja)
p Van, aki bevallja – sőt,
p képzelt bűnöket vállal,
p mert imád nyíltan gyónni…
p Van, aki bagatellizálja, hogy
p majd sorsa dramatizálja azt…
p Van, aki a másét is vállalja
p (segítségül/álkeresztényin)
p Van, aki szerint csak a papok
p találták ki a bűnt idomításunkra…
p stb.
p
p
p Nem
p normális
p A mérgelődő
p és bosszankodó:
p aki más vétke miatt
p önmagát bünteti meg,
p mégpedig oly szigorúan,
p napokra is elrontva jókedvét,
p amivel „testi” betegségnek ágyaz meg…
p
p
p Aki
p magát
p kis senkinek tartva
p azt sem hiszi el, hogy
p tényleg megbocsátottak neki,
p mikor egy főméltóságra tüsszentett,
p és újra megismételt bocsánatkérése
p a sértett felet felbőszítő zaklatás lesz,
p ami akár még tragikomikus véget is érhet…
p (Gogol - A csinovnyik halála)
p
p
p Nyújtsd a nyakad
p Vitából elmérgesedve veszekedés lesz,
p majd a veszekedés könnyen verekedéssé fajul,
p aminek akár végzetes kimenetele is lehet...
p Miért nem figyelünk állati tanítómestereinkre
p - no nem az ember által idomított harci kutyákra -
p és mi miért nem nyújtjuk oda nyakunkat?
p (Ma a legtöbb embert "szerettei" ölik meg!)
p
p
p Bocsánatkérés
p "A bocsánatkérés nem arravaló,
p hogy igazságot szolgáltasson
p megbántott félnek, de hogy
p helyreállítsa a szeretet légkörét.
p Ebből a szempontból tehát érdektelen,
p hogy ki kéri a másik bocsánatát,
p a megbántó fél, vagy az, akit megbántottak.
p Tehát a bocsánatkérés
p nem lehet többé presztízskérdés,
p hanem csakis a Jézusi béke eszköze"
p (Simon András)
p
p
p Kárhoztató lélek
p Aki még a bocsánatkérés,
p őszinte megbánás és jóvátétel
p után sem tud úgy tenni, mintha
p mi sem történt volna - örökké hánytorgató
p Örökké, naponta emlékszik és emlékeztet,
p nem ismeri a feledés jótékony homályát…
p Ezzel a másikat, de magát is lekötözi…
p
p
p Ön-
p kárhoztató
p Akinek az teszi
p pokollá az életét,
p hogy már egyedül
p csak ő maga nem tud
p saját magának megbocsátani!
p Pedig ezt már minden érintett,
p sőt: már Isten maga is megtette...
p
p
p Bolha
p -elefánt
p Ha beállnak
p eléd a boltban sorba,
p akkor presztízskérdést
p csinálsz a „jogorvoslatból” …
p Ha bocsánatkérés nélkül
p a lábadra lépnek, akkor
p el van rontva egész napod…
p (ön-betegítve mellre szívod)
p
p
p Önkritikátlan
p Aki a másik bűnét nagyítja,
p a magáét nem látja/kicsinyíti,
p vagy épp a másikra vetíti
p (aki mondja másra,
p az mondja magára…)
p
p
p Aki
p a hízelgőt tartja barátnak,
p aki nem tart elé tükröt,
p és hülyeségekre biztatja,
p sőt téves életpályán tartja,
p de a fájó igazmondót ellenségnek veszi…
p
p
p Bosszús
p A légy után
p kapkodó sas
p Ha egy piaci légy
p „szemtelenkedett” veled,
p akkor napi életprogramod,
p hogy véres bosszút állj rajta,
p és akár kiirtanád az összeset…
p
p
p A
p lényeg
p megragadása
p Ha egy marslakó
p megfigyeli életünket
p és megnéz mondjuk
p egy bocsánatkérést,
p akkor ő mit fog ebből érteni,
p hogyan fogja ő ezt visszaadni?
p Pont ugyanúgy lép be a szobába,
p hasonló távolságra, testtartásban,
p és mechanikusan ismétli a szavakat stb.,
p amik egy új helyzetben lehet,
p hogy csak újabb sértést jelentenek...
p - Hogy a Kovács egy becsületes ember?
p Már bocsánatot kérek!
p
p
p Aki
p nem izgatja magát
p a halmozódó bűnei miatt,
p mert cinikusan azt vallja,
p hogy Isten úgyis megbocsát,
p hiszen neki ez a mestersége…
p Az ún. bűnt amúgy is csak az
p amúgy is gyáva kisemberek
p önmegnyugtatására találták ki,
p akik nem mernek szabadon élni…
p A legrosszabb esetben is ő majd
p öregkorában megtér, addig tombol…
p
p
p Fordított arány
p Gyorsan rászoksz
p minden lehető rosszra,
p (drog, gyógyszer, piálás,
p szerencsejáték stb. stb.)
p majd meg életed végéig
p ön- kínzó elvonókúrákkal
p próbálsz leszokni egyről-másról…
p
p
p Aki
p szerint
p az államvallás
p papjai találták ki,
p és rangsorolják a bűnöket,
p hogy az ún. örök kárhozattal
p ijesztegetve és megfélemlítve
p így tartsák kordában és szolgai
p engedelmességben a rabnépet
p
p
p Aki
p nem fogja fel,
p hogy a Bűn elválasztja Istentől,
p attól, amire ő teremtve lett/van,
p és nem ő tárja fel/nyomoz utána,
p de azt gondolja az ő érdekének,
p hogy elleplezze, tagadja, átfesse.
p vagy maximum álszenteskedjen stb.
p
p
p „Szerecsen-mosdató”
p Ha mindenkit besározol,
p akkor te sem tűnsz ki a mocskoddal?
p Vagy jobb ügyhöz méltó buzgalommal,
p „jó pénzért” bérbeadott lelkiismerettel
p mosnád ártatlanra a nyilvánvaló bűnöst.
p
p
p Látszatfüggő
p Képtelen vagy
p elviselni a látszatokat,
p illetve mindent láttatni akarsz…
p Belehalsz, ha nem mindenki látja a jóságod
p Pláne azt, ha jót teszel, de rossznak láthatják:
p ahogyan ezt Mikszáth „vén gazembere” merte...
p
p
p BABITS MIHÁLY:
p INTELEM VEZEKLÉSRE
p
p Mivel e földön jónak lenni oly nehéz -
p erényeid elhagynak mint az ifjuság,
p de bűneid utánadjönnek, mint a hű kutyák
p s ha netán elfáradva az uton leülsz,
p mind köribéd telepszik és arcodba néz
p nyugodtan, mintha mondanák: «Nem menekülsz!» -
p s ha néha egyet bottal elkergetsz és messzeversz,
p kicsit hátrábbhuzódik, és ha nem figyelsz,
p megint előjön, kezed nyalja, s mintha már
p lelked belső helyein és zugaiban
p kotorna nyelve ragadósan, síkosan,
p és érzed már hogy többé nem kergetheted
p s nem verheted hacsak magadat nem vered -
p verd! verd! ezer bün nyelve lobog benned mint a tűz
p és lelked már nem is egyéb mint ez a tűz:
p te csak a bűnök teste vagy, mely lábon jár
p s viszi és rejti mint legmélyebb lényegét
p s önbelsejét, az önzést és rossz vágyakat,
p mint a bélpoklos poklát mely benne rohad
p és őt is elrohasztja - viszi mint az őrület
p vak égését, ezt a sivár belső tüzet
p amelyben minden bölcs erő és fiatal
p erény ugy illan el, mint tűzben az olaj,
p légbe leng fel és híg egek felé enyész -
p mivel e földön jónak lenni oly nehéz!
p
p
p Aki
p elvből
p semmit
p nem akar élvezni,
p aki egy „aszkéta”,
p akinek bűntudata van,
p és szigorú önvizsgálatot tart,
p ha itt-most éppen nem szenved,
p mert akkor nem nemesedik a lelke…
p (Nem mellékesen a kereső ifjakat
p is elriasztva a „kereszténységtől”)
p
p
p Aki
p egy élveteg,
p vezérelve az élv -
p ő az a hedonista,
p az az „epikureus”
p aki mindent élvezni akar,
p aki vadul hajszol érzéki élveket,
p aki bűnösen hanyagolja elemi kötelmeit,
p ha azok nem illenek életművészkedésébe…
p „Jutalma” a kiégés, a csömör, a koravénség,
p a kínzó életuntság stb.
p
p
p Öröm-
p hajhászat
p Cselekvés,
p midőn valaki minden áron,
p még egészsége rovására is,
p örömélvezeteket keres*.
p Majd törvényszerűen meg-
p csömörlik, viszolyog, undort
p érez pl. a sok édességtől
p és tartósan búskomor lesz
p *(Czuczor-Fogarasi szótár)
p
p
p Ön-kényeztető
p Minden napod lehet az utolsó:
p kényeztesd hát agyon magad!
p halmozd csak az élvezeteket!
p Ne sajnálj magadtól semmi jót -
p élj úgy, ahogy Marci élt Hevesen!?
p Légy legalább egy riasztó példa:
p élvhajhászból megcsömörlött...
p
p
p A
p mazochista
p egy beteges hajlamú személy,
p aki megaláztatásban vagy fájdalom
p elszenvedésében találja meg (nemi) élvezetét.
p Eredetileg erotikus, nemi élvezetet jelentett,
p de a hétköznapi szóhasználat során egyszerűen
p "szeret szenvedni" értelemben használják.
p A mazochista lehet önkínzó, vagy élvezheti azt is,
p ha valaki más kínozza. Néha átvitt értelemben
p azokra használják, akik szó nélkül bármit eltűrnek.
p
p
p Aki
p egy szadista,
p aki pont azt élvezi,
p ha mást szenvedni lát,
p ha neki testi-lelki fájdalmat okozhat
p aki a kegyetlenkedésben, mások kínzásában,
p a gyötrelem szemlélésében nagy élvezetet,
p sőt akár még nemi kielégülést is talál…
p (peches, ha épp egy mazochistára talál…)
p
p
p Babits Mihály
p Psychoanalysis Christiana
p
p Mint a bókos szentek állnak a fülkében
p kívülről a szemnek kifaragva szépen,
p de befelé, hol a falnak fordul hátok,
p csak darabos szikla s durva törés tátog:
p
p ilyen szentek vagyunk mi!
p
p Micsoda ős szirtből vágták ki lelkünket,
p hogy bús darabjai még érdesen csüngnek,
p érdesen, szennyesen s félig születetlen,
p hova nem süt a nap, hova nem fér a szem?
p
p Krisztus urunk, segíts meg!
p
p Hallottunk ájtatós, régi faragókat,
p kik mindent egyforma türelemmel róttak,
p nem törődve, ki mit lát belőle s mit nem:
p tudva, hogy mindent lát gazdájuk, az Isten.
p
p Bár ilyenek lennénk mi!
p
p Úgyis csak az Úr lát mindenki szemével,
p s hamit temagadból szégyenkezve nézel,
p tudd meg, lelkem, s borzadj, mert szemeden által
p az Isten is nézi, az Isten is látja!
p
p Krisztus urunk, segíts meg!
p
p Óh jaj, hova bujhatsz, te magadnak-réme,
p amikor magad vagy az Itélő kéme?!
p Strucc-mód fur a percek vak fövenye alá
p balga fejünk, - s így ér a félig-kész Halál,
p
p s akkor mivé leszünk mi?
p
p Gyónatlan és vakon, az évek szennyével
p löknek egy szemétre a hibás cseréppel,
p melynek nincs csörgője, s íze mindörökre
p elrontva, mosatlan hull vissza a rögbe.
p
p Krisztus urunk, segíts meg!
p
p Ki farag valaha bennünket egészre,
p ha nincs kemény vésőnk, hogy magunkat vésne,
p ha nincs kalapácsunk, szüntelenül dúló,
p legfájóbb mélyünkbe belefúró fúró?
p
p Szenvedésre lettünk mi.
p
p Szenvedni annyi, mint diadalt aratni:
p Óh hány éles vasnak kell rajtunk faragni,
p míg méltók nem leszünk, hogy az Ég királya
p beállítson majdan szobros csarnokába.
p
p Krisztus urunk, segíts meg!
p
p
p Rosszkor
p Via activa és
p via contemplativa
p Ideje a láblógatásnak és a „tenger-átúszásnak”
p De pont akkor „szemlélődsz”, amikor dönteni kellene,
p vagy akkor tüsténkedsz, amikor ülepíteni, meditálni kell.
p vagy egyiket sem teszed, csak tessék-lássék üzemelsz…
p
p
p Mód-
p szertelen
p Próba-szerencse!?
p Vak tyúk is talál szemet
p (de ő legalább jó helyen kapirgál)
p De nem lehetne, nem túl nehéz ennél
p sokkal szisztematikusabban is keresni,
p mert így magad minimalizálod a találati esélyt,
p annyira, mintha szénakazalban keresnél egy tűt…
p
p
p Mértéktelen
p Arányérzéketlen,
p ami akár az életébe is kerülhet:
p ami kicsiben az orvossága lenne,
p pont ugyanaz nagyban mérge lesz.
p Kupica pálinka segítene, sok megöli.
p Ahogy a kis tűz melegít, a nagy: vész…
p
p
p Csodálkozó
p Se-se, vagy is-is
p Semmin ne csodálkozz!?
p Csodálkozz rá (sok)mindenre!?
p Pl. úgy nézzél magadra mindig,
p ahogy csodára nézni illik… és mintha
p most, ma látnád a feleséged is először!?
p De te meg csak azon csodálkozol, hogy
p a tűz újból és újból megégeti kezed?
p
p
p Kíváncsiság
p Addig nem voltál
p reménytelen eset,
p amíg bátran bármit
p bárkitől meg mertél kérdezni,
p és nem rettegtél: megütköznek,
p vagy még rosszabb: kinevetnek…
p De ha egyszer „megszégyenültél”,
p akkor már magadba fojtod kérdéseidet…
p
p
p Határ-idők
p Időablak nyílás-zárás
p Addig üsd a vasat, amíg meleg
p Addig formáld gyereked, míg képlékeny
p De te csak szó szerint ütötted a gyereked,
p aki pedig ugrott volna egy jó szóra nyomban…
p
p
p Szükség-
p állapotos
p Aki szinte örökre berendezkedik
p a szükséglakásba/megoldásokra –
p a buherált szerelésre: ezért lóg ki
p mindenhonnan csupasz villanyvezeték…
p Mint aki mindig a tűzoltásra rendezkedik be…
p
p
p Pató Pál úr
p Mindenre ráér,
p addig nem is dönt,
p amíg magától nem dőlt
p össze a lakóháza – de akkor
p meg már túl késő kármentő…
p Nincs nála preventív értékőrzés
p és javítás, p csakis max. tűzoltás,
p az örökös, jórészt hiábavaló kármentés…
p
p
p Színlelő
p Színház a világ!?
p Csak majd a halálos ágyadon vallod be:
p amit élvezhettél volna attól szenvedtél…,
p hogy soha ne rontsd el a kedvesed kedvét:
p inkább mindvégig boldog szeretőt játszol, színlelsz…
p
p
p Szerep
p Vagy nem fogadod el
p a Sors/Isten osztotta szereped,
p vagy teljesen azonosulsz vele,
p nem tartasz kellő távolságot,
p humoros, mosolygó distanciát…
p
p Borúlátó
p A fekete szem-
p üveges ős-pesszimista
p Most ugyan még süt a Nap,
p de ő így ezt is sötéten látja,
p ám ez nem tarthat örökké:
p egyszer majd úgyis biztos
p be fog borulni…
p
p
p Hiba
p A hiba az ön készülékében van...
p Ha a szemüvegeden egy piszok, egy folt van,
p akkor azt hiheted, hogy a világban van a hiba.
p Ha sötét az üvege, akkor mindent sötétnek látsz.
p A pesszimista magára operált fekete szemüvege…
p
p
p Aki
p olyan
p pesszimista
p álbölcsességeket
p keres és talál magának,
p amivel „igazolhatja”, hogy
p a teremtés eleve elhibázott,
p vagy az ember végleg elrontotta,
p és az egy-én boldogságkeresése
p szánalmas-nevetséges hiú erőlködés…
p
p
p Hiszékeny
p Istenben nem hiszel,
p jótéteményeit/kegyelmét,
p a teremtés csodáit nem látod,
p de az általa neked szánt üdvözítő utat se,
p de annak a vadidegen embernek viszont igen,
p aki azt ígéri, hogy havonta megduplázza pénzed…
p
p
p Utóhatás
p túlzó fokon
p Aki egyszer hajótörött volt,
p az a csendes óceán látványától is retteg…
p Amikor először megtapasztaltad, hogy a kés kétélű,
p és nemcsak a kenyeret, de az ujjadat is el/le lehet vágni,
p azóta nem is mersz a kezedbe kést fogni - kenyértörés…
p
p
p First thing first
p Nem tudod eldönteni,
p mivel kéne elkezdeni,
p Előbb a cipőt a lábadra
p vagy a sapkát vedd fejedre -
p Így ott ülsz és maradsz estig
p a hálóingedben az ágy szélén…
p
p
p Imposztor
p Aki nem azon ügyködik,
p hogy a maga és a köz javára
p az adottságaiból kihozza a maximumot,
p de eleve nagyon kevésre tartja önmagát,
p és így imponálási, bizonyítási kényszerből
p fölöslegesen és károsan, önveszélyesen
p semmilyen magasztos célt nem szolgáló
p rekordokat döntene, csúcsokat mászna…
p
p
p Önkevesellő
p Magadat semmire sem becsülöd,
p sőt: a teremtés selejtjének tartod,
p aki szellemi fogyatékos/kiskorú marad,
p és ezért mindig másoknak fogad szót,
p akik jobban tudják, hogy mi jó neki…
p
p
p Önhitt
p Taníthatatlan
p és nevelhetetlen
p Magad mindenkinél különbnek gondolod,
p így elesel attól a lehetőségtől, hogy tanulj
p hiszen így meg sem látod azt, amiben más jobb,
p okosabb, műveltebb, jellemesebb, szebb, bölcsebb…
p
p
p Önimádó
p Belenézel a nyugodt víztükörbe,
p ott meglátod a saját arcod képmását,
p amibe menten beleszeretsz, belebódulsz,
p és egyesülni akarván vele a vízbe veszel…
p
p
p Echó
p Csak magadat hallod vissza,
p mert mindenkit elüldöztél magadtól,
p vagy már senki nem mer megszólalni,
p vagy már csak a te nézeteidet szajkózza -
p s te a visszhangot párbeszédnek veszed…
p
p
p Nárcisztikus
p Az illető saját személyiségét
p mások rovására, mindenek fölé helyezve imádja,
p ami a dominancia és a kritikátlan igyekezet
p (ambíció, becsvágy) révén valósul meg.
p Kívülről nézve úgy látszik, hogy ő
p nagyra tartja magát, holott gyakrabban
p éppen az ellenkezője, az alacsony önbecsülés az igaz.
p Számára az embertársakkal való összehasonlítás során
p születik meg az én értéke, ezért neki nem elég, ha ő jó,
p vagy nagyon jó, neki a legjobbnak kell lennie.
p
p
p Ámítható
p Messziről jött ember,
p azt mond, amit csak akar -
p de egy kis-nagy családban,
p egy kis, helyi gyülekezetben
p mindenki könnyen ellenőrizheti,
p hogy ha te most vizet prédikálsz
p akkor bort iszol, vagy nem iszol?
p
p
p Manipulálva
p Ha valaki(k) eléri(k),
p mert úgy be/átprogramoznak,
p hogy azt akard, amit ő(k) akar(nak) –
p és közben azt hidd, hogy ezt te magad akartad…
p De ez a valami nem a te érdeked szolgálja – sőt…
p Te fogod buzgón, szakszerűen magad alatt vágni a fát….
p
p
p Fenn az ernyő,
p de nincsen kas
p Te olyannyira nem
p akarod magad sajnáltatni,
p inkább erőn felüli lakomát rendezel…
p hadd higgyék, te nem koldus, de királyfia vagy…
p (egy hét dínom-dánom, sok év szánom-bánom)
p Vagy attól hiszi, hogy ő is egy Valaki lesz akkor,
p ha megveszi azt az autót, amit az ő takarójánál
p jóval tovább nyújtózkodva ér el –
p egy fél életen át belegebed,
p hogy törlessze az uzsorát...
p
p
p Fenn
p az ernyő,
p nincsen kas.
p Rangtartás vagyon nélkül.
p Olyanokra mondják, akik
p hiába való cifraságokra költenek,
p de a legszükségesebbet nélkülözik.
p Pl. luxusautóval jár, lakomát rendez, flancol,
p de a mindennapokban elemi gondjai vannak…
p (már csak a fenntartási/hitelköltség miatt is)
p
p
p Rész és egész
p A rád bízott kicsinység…
p A szög miatt a patkó elveszett
p A patkó miatt a ló elveszett
p A ló miatt a lovas elveszett
p A lovas miatt a csata elveszett
p A csata miatt az ország elveszett
p Hát verd be jól a patkószeget!
p
p
p Ne mondj le semmiről
p Ne mondj te semmiről. Minden lemondás
p egy kis halál. Ne mondj le semmiről.
p Minden halál gyilkosság (lélekontás):
p meghalni bűn, ne mondj le semmiről.
p Isten művét rongálja bármi rontás.
p meghalni bűn, ne mondj le semmiről:
p minden vágyad az Isten szava benned
p mutatva, hogy merre rendelte menned.
p Babits Mihály: Szimbólumok (stanzák)
p
p
p Aki
p szinte
p már csak
p egy élő halott,
p annyi mindenről
p mondott már le végleg:
p nem gyakorolja hivatását,
p nem szerelmes/házas/családos,
p nem barátkozik, ismerkedik, utazik,
p már nem énekel, nem táncol és mulat,
p nem játszik, nem mókázik s tréfálkozik,
p nem játszik hangszeren, nem ír naplót,
p nem jár társaságba, nem hív vendéget,
p nem vág bele szellemi kalandokba stb.
p
p
p Aki
p tényleg
p semmiről
p nem mond le végleg:
p egyszerre akar balett-táncos
p és női súlyemelő, bokszoló is lenni –
p így biztos, hogy egyik sem lesz belőle,
p illetve csak amatőr-dilettáns szinten…
p
p
p Aki
p csalódott,
p ha rádöbben, hogy
p nem lehet bármi/minden belőle,
p férfi/nő, artista/zongoraművész stb.,
p és így magát tétlenségre kárhoztatva
p még a kapott egy/több talentumát is
p elvesztegetve semmi/senki lesz…
p
p
p Aki,
p nem úgy,
p mint a nyuszi,
p büszke, vagy hitetlen,
p és nem is kéri meg a medvét:
p ugyan, törölje már őt a halállistájáról,
p így már ma nem eszik többet: őt eszik…
p
p
p Ön-stigmatizáló
p Úgy akarsz nagyobb,
p teljes szólásszabadsághoz jutni,
p hogy önként magadra veszed
p a bolond bélyegét, stigmáját -
p félcédulás szabad szájúként
p arra már nem gondolsz, hogy
p milyen nagy ennek az ára:
p nem veszik komolyan szavaidat!
p
p
p Futóbolond
p „Magadban beszélsz” már régóta,
p még/már csak hangosan tudsz gondolkodni...
p Vagy amit nem mondhatsz el senkinek,
p azt így mondod el mindenkinek/senkinek…
p De mostanában ez már nem is oly feltűnő,
p hisz a járókelők azt hihetik: mobil telefonálsz…
p Talán már azért sem sokan szólnak rád/meg,
p ha a szembejövő lányok fenekét csapkodod...
p Inkább nem avatkoznak be, még bajuk lehet,
p közönyüket védik: majd a lány megvédi magát...
p
p
p Félszívvel
p mész templomba
p és/vagy színházba,
p és csodálkozol, hogy
p nem történik veled semmi,
p semmi izgalmas önismereti szellemi kaland,
p semmi pokoljárás, katarzis, megtisztulás,
p purgatórium és mennybeszállás...
p
p
p Rút kiskacsa
p folyton gyilkol a gúny és csőr,
p és te is torszülöttnek látod magad,
p pedig te gyönyörű hattyúnak születtél,
p „csak” éppen eltévesztetted a helyedet,
p és ezért téves az összehasonlítási alapod…
p
p
p Csiki-csuki játék
p Ami így, szó szerint
p a malomjátékból ismeretes:
p hol ide, hol oda ugorva
p lesz malmod, s levehetsz
p egy bábut az enyéimből...
p Ha éppen úgy akarom,
p akkor még gyerek vagyok,
p ha akarom, akkor már felnőtt!?
p Mikor épp melyik előnyösebb,
p itt és most melyikkel jár több jog,
p és kevesebb kötelesség, teher stb.…!
p Így nem leszel soha szabad felnőtt lény…
p
p
p Ön-hajcsár
p A rabszolga kijátszhatja urát,
p elszabotálhatja a túlmunkát, vagy
p vigyázhat rá, hogy lázas semmittevése
p valahogy munkává ne fajuljon stb. stb.
p De az önkizsákmányolásnak nincs korlátja…
p Pont ebbe a kísértésbe hoz a „fejlődés”,
p a modern kapitalizmus/szocializmus…
p
p
p Önbecsapás
p Ha mások tréfából-komolyan
p becsapnak, ugratnak, átvernek,
p hazudnak, ámítanak, szédítenek,
p az jóval hamarabb kiderül, mint
p ha magadat kábítod-ámítod el:
p ez akár életfogytiglan is tarthat,
p ha nem okulsz magad-más kárából,
p ha nincs egy fájó igazat mondó barát,
p ha nem ismersz magadra a „mesékben”
p
p
p Pont
p itt és most
p nem vagy boldog,
p de régebben az voltál,
p és majd később az leszel...
p Majd, ha elvégzed az iskoláidat,
p majd, ha lesz állásod és lakásod,
p majd, ha megtalálod igazi társad,
p majd, ha megbukik ez a kormány,
p majd, ha megnyered a lottó ötöst...
p Az önáltatásban az ember verhetetlen,
p és nem egyszer holtáig sem ocsúdik fel…
p
p
p Kipróbálatlan
p Ha csak egy napra
p helyet cserélhettél volna,
p s megtapasztalhattad volna
p a királyfi lét nem is egy keservét,
p akkor holtig boldogan élvezhetted volna koldusléted,
p és nem keseregtél volna azon, hogy miért ide születtél…
p (de ugyanezt megtehetted volna könnyen olyan formán is,
p hogy kellő empátiával és fantáziával könyvet olvasol erről)
p
p
p Protezsált
p Sokáig áltatod magad,
p pedig csak a protekció
p segített fel erre a helyre -
p de csak addig, amíg egyszer
p fel nem gördül a függöny és te
p ott állsz az ezerfejű cézár előtt…
p Kudarc, bukás, felsülés, fiaskó a vég.
p
p
p Sánta kutya
p A hamar utolért hazug.
p Aki más tollaival ékeskedik,
p mintha ő ölte volna meg a hétfejű sárkányt
p (rövid áldicsőség után élethosszan a szégyenpadon)
p
p
p Majd-nem
p Majdnem lett gyerekem
p Majdnem elértem a vonatot
p Majdnem feltettem a pontot az i-re
p Majdnem megfejtettem a titkosírást, a rejtvényt
p Majdnem lett igazi élettársam/komoly hivatásom…
p Majdnem, de végül önhibából mégsem – vagyis: nem…
p
p
p Halálfóbia
p A haláltól rettegsz,
p vagy a haldokolástól,
p a kínhaláltól, hirtelen haláltól stb.
p Vagy attól, hogy akkor rádöbbensz:
p még nem éltél, ill. más életét élted,
p talentumod elásva/rosszra használva,
p az ingyen kapott, legjobb dolgokról
p végleg lemondva, gépiesen, vegetálva…
p Öncsalásban, világ/önámításban…
p Életed folytonos haldoklás volt…
p
p
p A
p halálfélelem
p pont megrövidíti az életedet,
p mert daganatos vészjelzést kapsz:
p agyad, majd tested/tüdőd úgy reagál,
p hogy elkezdi szaporítani a sejteket,
p amivel te protokoll orvoshoz mész,
p aki diagnózis-sokkol, még rád ijeszt,
p és rátesz a sugár-kemo futószalagra…
p
p
p Tudni való
p Baj, ha valami szükségeset nem tudsz
p Baj, ha valami fölöslegeset – amúgy jól – tudsz
p (elveszi raktáradban a tár-helyet a fontos elől)
p De még nagyobb baj, ha valami létfontost rosszul tudsz
p és ráadásul ezt még jól is csinálod, hajtod végre stb. …!
p Pláne, ha te egy amúgy jól képzett, lelkiismeretes stb.
p orvos vagy, aki a be is tartja a mai protokoll előírásait…
p
p
p Rossz halál
p Abszolút „eutanázia” tilalom
p A kínszenvedések meghosszabbítása
p Az emberi méltóság alatt vegetáltatás
p Otthon szépen meghalni sem hagynak…
p Elbúcsúzni, eszméletben végrendelkezni…
p Lélegeztető géppel kómában tartott ember
p Nincs kegyelemdöfés – orvosi kísérletezgetés...
p (és akit kapacitás, pénzhiány miatt halni hagynak?
p Ill. az egészséges magzatokat viszont szabad ölni…)
p
p
p Magatehetetlen
p Mindenben másra szoruló
p Önállóan se enni, se vécézni nem tud
p Aki öregkorára olyan lesz, mint a csecsemő
p Ha Robinzon lenne, már nem élne (Péntek…)
p Már az „megölné”, ha magára hagynák,
p de ha szellemileg ép, érdemes még élnie…
p Még tanulságos család-történeteket mesélhet,
p még bölcs tanácsokat adhat az utódok épülésére…
p
p
p Humanista segítő…
p A partra vetett halakat cirógatják,
p ezért hálát vagy hálapénzt várnak-követelnek,
p vigasz-szavanként ketyeg, sőt pörög a „taxióra”,
p csak valahogy az az egy nem jut senkinek az eszébe,
p hogy a szerencsétlent visszategye a vízbe lubickolni
p Vagy azért sem, mert így kevesebb fizető paciens lenne
p Vagy mert ő sem akar visszakerülni a kihívásos életbe…
p
p
p Gyámolítók
p Rengeteg az önkéntes segítő,
p aki átvisz az úton, ha belepusztulsz is,
p aki Mekk mesterként szétszereli a lakásod,
p aki fogadatlan prókátorként rosszul védi ügyed,
p aki kényszer- „gyógykezel”, mert gyereknek néz,
p s ha netán tiltakozol, akkor gondnokság alá vesznek…
p
p
p Titkos
p jó-szolgálatok
p Saját drágalátos édesanyád
p felbontja a leveleidet, kifaggatja barátaidat,
p lehallgatja telefonjaidat, olvasgatja titkos naplód,
p magándetektívet fogad, és ellenőriz távolétedben is!
p Persze csakis teérted, csakis a te érdekedben,
p mert te még olyan éretlen gyerek vagy…
p
p
p Prókátor
p Fogadatlan, hívatlan
p prókátornak ajtó mögött a helye:
p aki kéretlenül avatkozik bele olyan dologba,
p amihez nincs köze: durva visszautasításra számíthat.
p
p
p Paternalizmus
p A biztonsági öv be nem kapcsolása miatt
p azonnal megbírságol a rend éber rendőre,
p de abban már senki nem gátolhat meg,
p hogy minden ingóságod-ingatlanod eladd,
p s a pénzt a szerencsejáték vesztőhelyein hagyd...
p
p
p Megpuhítás
p Nem sanyargatják
p a meghódított, leigázott népet,
p mert így esetleg növelnék ellenálló-képességét.
p Inkább kényeztetik, kielégítik minden kívánságát,
p s így puhánnyá, anyámasszony katonákká válnak
p
p
p Buridán
p szamara
p Éhen halni két
p egyforma szénaköteg között,
p mert sehogy nem tud választani,
p pedig egyik sem jobb, mint a másik,
p de fél, aggódik, hogy hátha mégis…
p Így maradhat vénlány, agglegény…
p (És ha mégis az egyiket választja,
p akkor meg holtig gyötri a gondolat:
p biztos a másik lett volna az ízesebb…?
p Örök bánata lesz: miért nem inkább
p Hufnágel Pistihez ment férjhez…)
p
p
p Babits Mihály
p Ádáz kutyám
p
p Ádáz kutyám, itt heversz mellettem.
p Amióta a gazdád én lettem,
p ez a hely a legjobb hely tenéked:
p nem érhet itt semmi baj se téged.
p Rajtam csügg a szemed, hív imádás
p együgyű szálán csügg, boldog ádáz.
p .
p Mert boldog ki jámborul heverhet
p valami nagy, jó hatalom mellett.
p S te jámbor vagy, bár olykor asszonykád
p bosszújára megrablod a konyhát
p s csirkét hajszolsz vadul a salátás
p ágyakon át: jámbor, noha - Ádáz.
p .
p Elcsavarogsz néha messze innen,
p el is tévedsz kóbor hegyeinkben;
p avagy titkos kalandjaid vannak.
p Ág tép, gonosz ebek rádrohannak,
p zápor is lep, szőröd-bőröd átáz:
p ázva, tépve jössz vissza, kis Ádáz.
p .
p Visszajössz, mert ugyan hova mennél?
p Hol lehetne egyéb helyed ennél?
p Szimatodból ezer láthatatlan
p ösvény vezet téged mindenhonnan
p hívebben, mint bennünket a látás:
p minden ösvény ide vezet, Ádáz.
p .
p Tudod, hogy itt valaki hatalmas
p gondol veled, büntet és irgalmaz,
p gyötör olykor, simogat vagy játszik,
p hol apádnak, hol kínzódnak látszik:
p de te bízol benne. Bölcs belátás,
p bízni abban, kit nem értünk, Ádáz.
p .
p Óh, bár ahogy te pihensz lábamnál,
p bizalommal tudnék én is Annál
p megpihenni, aki velem játszik,
p hol apámnak, hol kínzómnak látszik,
p égi gazda, bosszú, megbocsátás,
p s úgy nem értem, mint te engem, Ádáz!
p
p
p Ál állatbarát,
p aki állatbolond lesz…
p Nem mersz kockáztatni
p „idegen”, ismeretlen eredetű
p gyerek örökbefogadásával -
p kutyával-macskával „pótolod”
p a saját család/utódaid hiányát...
p
p
p Se kutyája,
p se macskája
p Nem csak hogy haszonállat
p nincs a háznál, baromfiudvarban,
p de házőrző/házi kedvenc, egérfogó
p sincsen, akiken keresztül az Isten
p taníthatna a természetes életmódra,
p a „milyen kevés elég” stb. bölcsességre
p
p
p Állati jó-rossz
p A kiskutyádat élettárssá emeled,
p s reá öntöd szíved minden melegét!
p vagy elzárod magad a (házi)állatoktól,
p s csak potenciális ennivalót látsz bennük,
p nem társat, tanítót és tanítványt stb. stb.
p
p
p „Érzéki csalódott”
p Bedőlsz a látszatoknak:
p pl. a kanál görbe is, ha te
p itt és most a vízben annak látod
p Vagy a Föld egy végtelen síkság,
p és a Nap mozog körülötte, felette:
p naponta felkel – delel - lenyugszik...
p (és minden fényeset aranynak veszel,
p és verekszel érte, ha az szar ócskavas,
p vagy csillogó-villogó üvegcserép is)
p
p
p Érzési csalódás
p Az elöljáró mindent jobban tud:
p A katona nem fázik, csak úgy érzi
p (S ha brómos teát kap, akkor „eunuch” lesz,
p Átmenetileg nem fog semmilyen nemi vágyat érezni)
p
p
p Uniformis
p Itt a katonát
p szabják a ruhához
p és az embereket az ágyhoz -
p Prokrusztész foglalkozik ezzel,
p Ő nyújtja ki a rövideket, vagy
p vagdossa le a kiálló részeket.
p Hasonlót próbálnak lelki alkatukkal is…
p
p
p Rész és egész
p Lehet, hogy külön-külön
p mindenki boldogtalan, senki sem boldogul,
p de a társadalom fejlődik, az ország halad, a nép boldog
p A katona igazából amúgy sem boldogtalan, csak úgy érzi:
p boldogítsa az a tudat, hogy feláldozták, hősi halált halt stb.
p Majd az unokái már a kommunista Kánaánban fognak élni!?
p
p
p Vélelem
p Ahol és amikor
p már elegendő a puszta gyanú,
p és bármely polgár perbe fogható
p és meghurcolható, és elítélhető is,
p ha nem tudja minden kétséget kizáróan
p az ártatlanságát bizonyítani...
p
p
p Via activa/
p contemplativa
p Ideje a láblógatásnak
p és a tenger-átúszásnak
p ideje van, illetve ideje lenne,
p ha megéreznéd ezt, de pont
p akkor „szemlélődsz” /bambulsz,
p amikor dönteni, lépni/ugrani kellene.
p És akkor nyüzsögsz, produkálod magad,
p amikor a feltöltődés, az elmerengés,
p elcsendesedés stb. stb. ideje lenne…
p
p
p Aktív-passzív
p Amikor dönteni kéne,
p akkor kivársz. és magától dől el,
p dől ki a fa a házadra, gyerekedre…
p És pont akkor és pánikban kapkodsz,
p amikor csak passzívan ki kéne várni,
p míg majd magától kidob az örvény...
p
p
p A
p nem-
p cselekvés hatalma...
p Az ég alatt a leggyengébbek
p átfúrják, ami legkeményebb:
p mindenben fészke van a nemlétnek,
p ereje a nem-cselekvésnek.
p Szó nélküli tanítással
p s a nem-cselekvés hatalmával
p mi sem mérkőzhet e világban.
p Tao Te King 43.
p
p
p Különc
p Aki amúgy éldegéli ugyan
p konformista, nyárspolgár életét,
p de akut, kínzó hiányérzete miatt
p ezt olykor-folyton különcködéssel,
p extravagáns gesztusokkal színesíti.
p Egy unalmas akadémikus filozófus,
p aki a pódiumon le-letolja gatyáját…
p
p
p Szájtépő
p Te még az ostromállapotban is
p mindent újra és újra megvitatnál,
p nem fogod fel, mi a vészhelyzet,
p mikor jogos szükségállapotot hirdetni:
p hisz az égő házban emberek maradtak,
p és te vitatod, nem járt-e le munkaidőd...
p
p
p Biflázás
p Egy szerepet
p szóról szóra be lehet magolni,
p de baj van, ha kizökkentenek, s kiesel a szerepből,
p mert akkor már spontán reagálni, rögtönözni kell
p (ilyenkor már gondban van a papagáj, a szajkó stb.)
p
p
p Balhitű
p Azt hitted,
p hogy te választottál,
p büszke vagy magadra,
p hogy meghódítottál egy Nőt...
p De ez épp ellenkezőleg történt:
p hölgyválasz volt, s te lépre mentél,
p jól bevásároltál egy zsákbamacskát,
p és már nincs/csekély vigasz a reklamáció...
p
p
p Kiváró
p Akinek a türelme
p olyannyira végtelen,
p mintha egyedül ő élne örökké,
p így elmulasztja még a százévben
p csak egyszer kínálkozó alkalmat is
p
p
p Aki
p könnyelműen elszórakozza
p az egyszeri három kívánság alkalmat –
p marad a régi állapotában, de ez most már
p rosszabb, hisz tudja, hogy jobb lehetett volna…
p
p
p Papucs alatt
p Miért mindig a nők azok a mesékben,
p akinek semmi nem elég, akik telhetetlenek,
p mint annak a halásznak a felesége,
p aki kifogta a tengerből az aranyhalat,
p és akitől egyre többet és többet kér,
p mert küldi az asszony és ő megy… -
p míg el nem veszítik a mértéket,
p és most már úgy jutnak végleg
p vissza oda, ahol induláskor voltak,
p hogy már tudták, milyen feljebb...
p De miért ilyen papucs a férj?
p
p
p Jótündér –
p egy tünemény
p Légy készen, s légy résen,
p ha hirtelen eléd toppan a Jószerencse
p és ott és akkor bármelyik kívánságodat teljesíti.
p Mert ez oly igen ritka, vissza nem térő pillanat -
p ha semmit se vagy rosszat kérsz, attól koldulsz…
p
p
p Az a lakás,
p ami otthonod lehetne,
p az egy kupleráj, egy szemétdomb,
p egy túlzsúfolt raktár, egy átjáróház,
p egy dologház, egy menekültszálló stb.,
p vagy egy hidegháborús családi tűzfészek…
p
p
p Nem mersz
p szólni anyósodnak,
p aki segítőkészen bejár hozzátok,
p hogy takarítson és rendet rakjon,
p hogy ne rendezze be/át életformátokat…
p A konfliktus felvállalása és a kompromisszum-
p kereső egyezkedés helyett csendben zúgolódsz,
p és meg-gyűlölöd őt, és csak tovább szenvedsz…
p (és meséled a kegyetlen magyar anyósvicceket)
p
p
p Rendetlen
p Soha semmi
p nincs a megszokott helyén,
p mindig mindent keresni kell,
p két kézzel szórva a drága időt.
p szerencse, ha előbb, mint utóbb
p ráakad a saját kuplerájában…
p (vagy anyád „rakott rendet” …)
p
p
p Mód-
p szertelen
p Próba-szerencse!?
p Vak tyúk is talál szemet
p de lehet ennél szisztematikusabban is keresni,
p mert így magad minimalizálod a találati esélyt...
p
p
p Drága időd pazarolva
p tűvé teszed a szénakazlat…
p Netán bekötött szemmel, vagy
p beszűkült tudati állapotban
p keresgélve saját magadnak
p nehezíted életfeltételeidet!
p
p
p Belső ellenség
p Saját fészkedbe rondítani?
p A családi szennyest kiteregetni?
p Anyádat feljelenteni, ellene tanúskodni?
p Úgy jársz, mint a félig nyúzott bakkecske,
p aki feljelentgette, rágalmazta apjuknál a fiúkat,
p akiket ezért elűztek otthonról, a jóért rosszal fizetett
p (de a végén kitették őt a vadonban farkas martalékul)
p
p
p Aki verembe,
p fogságba esik,
p és ezt a helyet otthonává teszi,
p meg sem próbál, már nem is akar
p innen kijönni, szökni, menekülni…
p (netán még a segítő kézbe is harap…)
p
p
p Variációk
p a veremhelyzetre
p Másnak ástad, te estél bele
p Beleszülettél, nem is tudsz róla
p Beleestél, beletörődsz, berendezkedsz
p Nem kérsz segítséget: néma gyereknek…
p Agresszív kismalacként türelmetlenkedsz
p Követelőzöl és feltételeket szabsz
p Beleharapsz a segítségül lenyúló kézbe
p Aki segíthetne, azt elijeszted, megbántod
p A segítőt berántod, hogy te szabadulj
p A segítőt berántod sorsközösségbe
p Istent várod, de csak embereket látsz
p Önként maradsz, hogy sajnáltasd magad
p Még te akarsz segíteni a kint levőkön
p Büszkén elutasítod az ingyen kegyelmet
p Szégyelled helyzeted, s meglapulsz
p A hajadnál fogva húznád ki magad
p Egy méltatlan személy nem segíthet
p Húzod az időt – addig középpontban vagy
p Minden idegennel bizalmatlan vagy
p Rögtön kétségbeesel és hisztizel
p Nem tétlenkedsz: alagutat ásol lefelé…
p Egy szalmaszálba kapaszkodnál
p Egy szélhámosnak ígéred mindened
p Az életed mentésénél fontosabb szajréd
p stb. stb.
p
p
p Babits Mihály
p Zsoltár férfihangra
p
p Consolatio mystica.
p
p Tudod hogy érted történnek mindenek - mit busulsz?
p A csillagok örök forgása néked forog
p és hozzád szól, rád tartozik, érted van minden dolog
p a te bűnös lelkedért.
p
p Ó hidd el nékem, benned a Cél és nálad a Kulcs
p Madárka tolla se hull ki, - ég se zeng, - föld se remeg,
p hogy az Isten rád ne gondolna. Az Istent sem értheti meg,
p aki téged meg nem ért.
p
p Mert kedvedért alkotott mennyet és földet és tengereket,
p hogy benned teljesedjenek; - s korok történetét
p szerezte meséskönyvedül, - s napba mártotta ecsetét,
p hogy kifesse lelkedet.
p
p Kinek színezte a hajnalt, az alkonyt, az emberek arcát? Mind teneked!
p És kinek kevert sorsokat és örömet és bánatot,
p hogy gazdag legyen a lelked? És kinek adott
p annyi bús szerelmeket,
p
p szerelmek bűnét és gyászát? s hogy bűn és gyász egysúlyu legyen,
p eleve elosztott számodra szépen derüt és borút,
p sorsot és véletlent, világ nyomorát, ínséget, háborút,
p mindent a lelkedre mért
p
p öltöny gyanánt: úgy van! eónok zúgtak, tengerek száradtak, hogy a
p lelked: legyen
p császárok vétkeztek, seregek törtek, hogy megkapd azt a bút,
p amit meg kellett kapnod, és világok vihara fútt
p a te bűnös lelkedért!
p
p Mert ne gondold hogy annyi vagy, amennyi látszol magadnak,
p mert mint látásodból kinőtt szemed és homlokod, úgy nagyobb
p részed énedből, s nem ismered föl sorsod és csillagod
p tükörében magadat,
p
p és nem sejted hogy véletleneid belőled fakadnak,
p és nem tudod hogy messze Napokban tennen erőd
p ráng és a planéták félrehajlítják pályád előtt
p az adamant rudakat.
p
p x
p EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
p A teljesértékű jó, igaz, szép, boldog Élet
p vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:
p a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza
p
p Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen
p emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,
p ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…
p A teljes élet mindenki lehetősége, így „joga”,
p sőt kötelessége!? Az „utolsóból” is lehet első, sőt…
p
p Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
p önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
p de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
p Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
p „ellenségeimmel” elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
p
p A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
p de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
p Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
p ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
p lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
p
p Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
p az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
p Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
p a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
p végül - az általad is fenntartott – rejtett/háttér gonosz hatalom….
p
p Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
p a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
p Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
p barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
p -hivatása, otthona/hazája, játéka, társasága, mulatsága stb.stb.
p
p Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
p önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
p idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
p
p Napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
p alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
p
p Elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
p balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
p
p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
p Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
p tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
p
p Végső soron csak rajtad múlik, hogy boldogan/boldogtalanul
p éled le ebben a formában első-utolsó isteni ajándék életedet!
p Szabadságra teremtve, felelősséget nem hárítva jó szellemben-
p lélekbátran élj, teljesértékűn, istengyermekként kivirulva, és
p nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
p
p p.s.:
p Érzékenyítő, felfedeztető, elképzeltető, rácsodálkoztató,
p megértető, megítélendő, értékelendő, súlyozandó, vitára
p és tovább-gondolásra serkentő, igaz, jobb ön/társismeretre
p és szeretetre: bölcs szívű változásra indító magyarán írottak…
p x
|