Életrontás/javítás ABC könyv – II.
Az ön/emberismeret-szeretet tükre
Létjavítás/rontás Nagy Jenciklopédia:
szempontok és témaötletek-gyűjtései,
velős magyar mondatos típus-példatár
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
Kis János
A FALUSI ÉLET.
Boldog vagyok, érzékeny szívem
Hogy a természetnek örűl.
Szememről e hely, keves hívem,
Minden könycseppet eltörűl.
A város únalmassá lészen
Ha soká zúg lármás zaja:
Itt a ki bölcsen ért s jót tészen,
Jó kedve van s kevés baja.
.
Előtted az igazság ha szép,
Kerűld a gőgös nagyságot.
Keresd fel mint a falusi nép
A virtust és barátságot.
A ki a nagy világba szakad,
Hamisak közt hamissá lesz:
Itt a beszéd a szívből szakad,
S a tiszta forráson kitesz.
.
Itt, felhágván a hegy bércére,
Csendes víg elmével nézek
Az udvar zajos tengerére,
Hol ezer bosszús vitézek,
Kiket vakító ál fényekért
Itt alatt nagyoknak hívnak,
Pántlikákért és keresztekért
Egymással szüntelen vívnak.
.
Ne hidd, királyinknak hogy jusson
Szép rész a szív vigságiban;
Nagy volt Nagy Fridrik a trónuson,
De víg volt csak Sanssoucyban.
Arany béklyóit ott tette le,
Ott nyilt neki Elysium,
S gyakran mondta: Beatus ille -
Vt prisca gens mortalium!
.
Siess az ollyan jámborokhoz,
Kiket kalyibák rejtenek;
Az aranyláncosok magokhoz
Ha szépen felemeltenek,
Ne bízzál mézes beszédjekben,
Melly utóbb gyakran csűrben hágy.
Boldog, ki bölcsen él rejtekben!
Bohó, ki sorsán felül vágy!
*
Quintus Horatius Flaccus:
A falusi élet dicsérete
(Beatus ille, qui procul negotiis)
„De boldog az, ki gondjainktól távol él, s akár az ősök hajdanán, apái földjét szántogatja ökrivel s hírből sem ismer uzsorát: vad kürtszó nem riasztja, mint a katonát, tenger mérgétől nem vacog, a fórumot kerüli és a nagykutyák kevély előszobáit is. Hanem szőllőskertjében kamasz venyigét sugár nyárfákkal házasít, vagy nézdegéli kósza, bőgő barmai csordáit rejtek völgy zugán, avagy kacorral nyesve meddő gallyakat, helyettük boldogabbat ojt, vagy sajtolt mézét gyüjti szép kannáiba s megnyirja gyönge juhait; s ha az ősz a táj fölé emelte már szelid almákkal ékes homlokát, mily boldogan szedi le izes és nemes körtéit s bibor fürtjeit, hogy néked adja, ó Priapus, és neked, Silvanus, mezsgyék tútora. Nyujtózhatik kedvére a vén tölgy alatt s puha-rugalmas pázsiton; közben a viz magas partok közt csusszan el, erdőben madár panaszol, csobog a hab, s együtt zizeg a lomb vele, idézve könnyü álmokat. Mikor pedig a dörgő Juppiter tele havat meg záport gyüjt reánk, ő vetett tőröknek szoritja a dühös vaddisznókat kutyáival, vagy ritka hálót könnyü ágason feszit falánk rigók elé cselül, és kellemes jutalmaként hurokkal ejt félénk nyulat, vándor darut. Ki ne feledné ennyi sok minden között a szerelem rossz gondjait? Hát még ha otthon édes kis pulyái közt sürög szemérmes asszonya, mint a szabin nő vagy a dolgos appuli napbarnitotta hitvese, s szent tüzhelyét száraz gyujtóval rakja meg, ha fáradt férje közelit, vidám tehénkét zárva a sövény mögé, megduzzadt tőgyét megfeji, s az édes hordóból újbort csapolva csap nem pénzen-vásált lakomát! Nem izlenék úgy nékem sem az osztriga, sem a lazac, sem a sügér, ha tengerünkre hajtaná a keleti habokon csattogó vihar, s az afrikai gyöngytyúk s jón császármadár nem szállna le hasamba több zamattal, mint a fák kövérebb ágain frissen szedett olajbogyó s a mályva, mely a testi kórra ir, s a rét szerelmese, a sóskafü, vagy Terminusnak áldozott bárányka, vagy ordas-sebzette gödölye. Ily lakoma közt látni kedves a haza igyekvő gömbölyü juhot – látni a lankatag nyakú, bús ökröket, mint húznak felfordult ekét –, s a vacsorázó szolgákat, dús ház raját, s körül a fénylő szobrokat.” Igyen szavalván Alfius, az uzsorás, – féllábbal szinte gazda már – behajtja pénzét tizenötre egy vasig, és elsején – „kihelyezi”.
Kardos László fordítása
Aki
senkinek
nem árulja el
féltett/szégyellt titkait,
még legjobb barátjának sem,
csak vonaton a vadidegennek,
vagy mint Midasz, a mezőnek…
De, ami azután úgyis/mégis kiderül,
és akkor már bumerángént csap le rá…
*
Ellenségének
ő szinte mindent,
és őszintén bevall,
de a jó barátja előtt
makacsul (el)hallgat,
mert vele sűrűn találkozik,
de jótanácsot mégis tőle vár el…
*
Aki
titkolt-
szégyellt
bűnei miatt
egyre zsarolhatóbb lesz,
amik így csak halmozódnak
és ki is alakul az ún. ördögi kör…
*
Akinek
a szerzett
és kapott címek,
rangok, kinevezések stb.
jelentik a pozitív visszajelzést,
hogy ő jó úton jár, ő jó pályán fut…
*
Aki
csömört kap
a sok, már nem
édes semmittevéstől:
majd a kényszermunka,
a munkaszolgálat lesz erre a terápia!?
*
Aki
előbb
alaposan kiélvez
minden tiltott dolgot,
paráznaságot, perverziót,
majd öregen szánja-bánja,
impotensen már jó fiú lesz…
A jobb lator is csak a kereszten tért meg…
*
Aki
bolondul
megfogadja
és be is tartja:
ha ma nyer a csapat,
akkor zsákbamacska-nőt vesz el
*
Aki
nem
ismeretlen katonája,
és nem is hősi halottja
a lelki hadviselésnek,
a családi hidegháborúnak…
*
Aki
a teremtés koronája
és a táplálkozási lánc végén áll –
még ő tanuljon növénytől/állattól?
Nem is figyeli, csodálja, tiszteli stb.
ezeket a társteremtményeket…
*
Ha
ő képes
csúzlit gyártani,
és élet-halál ura,
akkor úri passzóból
miért is ne lődözné le
például a szelíd galambot?
*
Aki
gőgösen,
öntelten, önhitten
és mohón, telhetetlenül
magának akar minden sikert,
az így várható kudarc is az övé lesz…
*
Aki
egész hónapban
koldusként vegetál,
de egy napig habzsi-dőzsi.
És aki még fizetésnapon sem
enged meg magának kis luxust…
*
Aki
dafke
madárijesztőnek öltözve
elriasztja magától embertársait
(kiforgatja: „nem a ruha teszi az embert”)
*
Akinek
a havi divat
kedvéért vett cipője
elnyomorított a lábfeje,
és így rossz a járása/tartása…
*
Aki
előre iszik a medve bőrére –
az elbizakodottság a kudarca fő oka
(és így majd a medve falatozik belőle…)
*
Aki
önmaga
legnagyobb ellensége:
a saját fogaival ássa ki önön sírgödrét
*
Akinek
háborog a lelke,
ha ebül szerzett javait
tőle is tovább-lopják, rabolják…
*
Aki
annyira jellegtelen,
hogy még karikírozni,
kifigurázni sem igen lehet...
*
Aki
a bohóctréfán
is megsértődik,
és párbajra hívja,
vagy inkább feljelenti…
*
Majd,
ha ő is meghal,
akkor a mennyekben ő is „megboldogul”,
a „boldoggá avatás” is csak a halál után lehet…
Amíg él, bármikor tragikus csapás érheti őt is…!?
*
Ha
a halála
„jobb létre szenderülés”,
akkor élni nem oly jó dolog,
jobb mielőbb letudni, átvészelni…
*
Alva/halva
Ő halálfóbiás -
pedig az is kb. olyan,
mint az elalvás és álmodás
De ő már elaludni is fél, mert
hátha holnap nem ébred fel…!?
*
Ha
valami
elromlik házában,
csak Mekk mesterhez fordul,
aki menten jön, oly buzgón segítőkész
(majd még azt is elrontja, ami eddig működött)
*
Ájult rajongó:
a (fél)istenként imádott
Mesterét vakon is követő,
akár még a kútba is utána ugró...
*
Könyv-tár
A polcain sorba rakva állnak
naponta/havonta teleírt panaszkönyvei –
ilyen szemmel, füllel, lelkülettel jár-kel,
hogy mi mindent lehet majd „rovás-írni” …
*
Aki
mindazért
a rengeteg jóért,
kegyelmi adományért,
amiben folyton részesül,
azért nem ad naponta hálát –
de viszont tucat párna alatt is
megérzi az egy kis borsószemet…
*
Aki
spórolva
mindig csak
a romló/rohadó
almát menti/eszi,
és sohasem az épeket…
*
A
szellem-
és lelkivilágát
varázstalanító ember:
kiirt belőle jó-rossz tündéreket…
Ezeket végleg a dajkamesékbe száműzi…
*
Aki
a múltban
lemaradva bóklászó,
vagy szelesen előrefutó:
aki itt-most soha nincs jelen.
Nosztalgiázik/múltján rágódik,
vagy ábrándvilágba menekül „előre” …
*
Pató Pál
Neki soha
nem jön el a tett ideje:
„Ejh, ráérünk arra még!”
Ha rászakad a háza, akkor meg
tűzoltómunkával mentené a kárt…
*
Irtózik
a csendtől,
az egyedülléttől -
nem mer önmagával,
illetve a benne élő isteni
lélekkel kettesben maradni…
Így hát nem is (sz)építgetheti
legnagyobb kincsét, a lelkét…
*
Az
érzelmi
fogyatékos,
aki kikacagja a temetésen sírókat
és még ő csodálkozik, és háborog, hogy
erre fel alaposan el is agyabugyálják őt…
*
Aki
olyan könnyelmű,
mintha minden ismételhető,
és így bármikor jóvá-tehető lenne,
mintha az élet egy bármikor nulláról,
tiszta lappal újrakezdhető nagy játék lenne…
*
S.O.S.
Aki még
a süllyedő hajóról is
rejtjelezve, vagy találós
kérdésben küld vészjelzést…
*
Akinek
az eddigi legjobb,
legígéretesebb gazdasági,
tisztes hasznot remélő vállalkozása:
a sivatagban homokot/eszkimónak jeget árult…
*
Aki
csak akkor
becsül bármit is,
ha abból keveseknek lehet,
egy Csontváry kép/ritka bélyeg,
vagy ami eleve csak egyenlőtlenül
lehet elosztva: pénz, hírnév, hatalom stb.
Csak azzal nem törődik, hogy ő, mint egy-én
hogyan tudna „közhasznúan” boldog is lenni…
*
Álszent
kirakatpolitikus,
aki vizet prédikál, de bort iszik,
nyíltan kiáll a „melegek” jogaiért,
de otthon meg elveri leszbikus feleségét,
azon nem töpreng, hogy ő mit mindent tett
ezért a nemi orientáció változásért…
*
A hipokrita,
aki nyíltan hódol az erény előtt,
de magában ezt csak a hülyék,
a birkák eszményképének tartja,
titokban viszont, magát okosnak tartva
rendeltetésellenesen rongálja a lelkét…
*
Miért akarnál
saját és mások hibáiból,
mesékből, közmondásokból stb.
okulva napról napra bölcsebb lenni -
Jézus, vagy a gurud majd segít, ha baj van,
elég, ha te kell időben hozzájuk fordulsz…!?
*
Akinek
drágább rongy élete,
mint a haza becsülete:
vagyis aki életét mentve
csak egy erkölcsi nulla/hulla…
*
Aki
a vagyonát
plasztikai sebészekre költi:
nem tudja önmagát elfogadni,
nem abból hozza ki a szebbet,
de Madonna faragásra adja be testét,
majd meg már hiába is szeretné
visszafarigcsáltatni magát…
*
Aki
mintha
még itt-most is
török átok alatt élne:
a potenciális/aktuális jószomszédjaival
konfliktust élez, frontot nyit, perlekedik stb.
*
Kis János
A JÓ FELESÉG.
Valljon szerencsésb ki lehet,
Ki méltóbb irígységre,
Mint a ki jókor szert tehet,
Jó, szép s víg feleségre;
Az hív szerelemre talál,
Melly olly erős mint a halál.
.
Férjét e szép nő dajkálja,
Számára fon, varr, süt, főz,
Kertjét gondosan munkálja,
Ezer aggságot meggyőz;
Minden gyermeke általa
Lesz férjének őrangyala.
.
Társában lel mennyországot
S viszont azt boldogítja,
Midőn lát szomorúságot
Tüstént megvidámítja,
Mosolygó tekintetével
S nyájas beszélgetésével.
.
Mindenkép szereti férje,
Ne cifrálja magát bár,
De hogy dicséret több érje,
Örömest csinosan jár;
Szép ruhát vevén magára
Mosolygóbban néz urára.
.
Melly édes illy társaságban
A nap terhét viselni,
S estve boldog nyájasságban
Szorgalma bérét lelni:
Zúgjon bár a szélvész, mit árt,
Annak, ki ölelhet illy párt?
*
A MEGELÉGEDŐ HÁZASTÁRS.
Nincs palotám, aranyom sincs,
De szegény hajlékomban
Aranynál sokkal nagyobb kincs,
Békeség, követ nyomban.
A leghűségesb szerelem
Nyájassága vesz körül,
S a legnagyobb fejedelem
Annyit mint én nem örül.
.
A nap első súgárjával
Csókolva költ fel hívem,
Bájoló mosolygásával
Megvídámítja szívem.
Azután vídám elmével
Repűl gyors munkájára,
Frissen varr s fon szép kezével
Kis angyalink számára.
.
Estve dolgaink fogytával,
Karját karomba fűzi,
Majd énekkel, majd tréfával
A gond fellegit űzi.
S csak egy patak csendes árja,
Melly öntözi kertünket,
S csak a hold szelíd súgárja
Látja szép örömünket.
.
Melly boldog, ki vígan éli
A közép sors javait,
S irígy szemmel nem szemléli
A föld pompás nagyait!
Egek, nékem fényességet
S nagy kincset ne adjatok.
Adtatok vígszívűséget -
Attól meg ne foszszatok!
*
A HÁZAS ÉLET BOLDOGSÁGA.
Egy nőtelenhez.
Te magán evezsz csendes bárkában
Boldogság szép szigete felé:
Én feleségem társaságában
S gyermekimmel vándorlok belé:
Hiszed-e, hogy bár gondjaim nagyok,
Még is náladnál nyertesebb vagyok?
.
Hogy meglássuk, mellyikünké jobb út,
Jer, mérjük sorsodhoz sorsomat.
Ime nekem annyi zsold alig jut,
Hogy tarthassam népes házamat:
Néked sok kincs alszik szekrényedben,
Sok arany zeng cseng mindég zsebedben.
.
Félre micskét ha tudnék is tenni,
Képet, bábot s más játékot is
Kell Lízimnek s Lajoskámnak venni;
S néha nyújtni ajándékot is.
Illy díbdábra te, barátom, noha
Pénzes vagy, nem adsz egy fillért soha.
.
Kérded, millyen asztalom pompája? -
Két tál étek, a mi itt terem;
Egy pohár bor csak ritkán jő rája,
S azt is mindég vízzel keverem.
A tiéd sültet s tortát bőven ád,
S puncsot s tokaji nectárt köszön rád.
.
Hát köntösöm? Méltán cifrábban jár,
A ki asszony s gyermek nélkűl él,
Kik között melly könnyen érhetne kár -
Rost s pih, mellytől a csínosság fél.
S ha apróim tejet ozsonnáznak,
Könyveimen szűke nincs a máznak.
.
Míg nekem, ha foga jő fiamnak,
Ébren kell sok éjet tölteni,
Rád egy kegyes isten az álomnak
Édes mákját szokta hinteni,
S a míg fülem gyermekrívástól cseng,
Neked Phoebus lantja égi dalt zeng.
.
Ennyi bajom van, s bár lenne több még,
Oh, ezt melly könnyen szenvedném el!
De ha sorsod enyém volna, az ég
Nem verhetne súlyosb kereszttel. -
Hadd beszéljek egyszer, jer, lelkedre,
S csipős lúgot hadd öntsek fejedre!
.
Mit nyersz, hogy szakácsnéd hatalmában
Van szíved, erszényed, asztalod,
S ásítasz sok vendégid sorában,
Kiknek hasát ingyen hízlalod?
Százszor inkább tíz gyermekre költsek,
Mint illy mérget életemre töltsek!
.
A midőn a rossz kedv szemed szőrét
Öszvehúzza, mondd meg, remete,
Ki tépi el e rossz daemon tőrét?
Elméd vídúlást remélhet-e?
Nálam tüstént derűl az ég, hívem
Ha ezt mondja: "Mi baj ért? szólj, szívem!"
.
Hát a téli estvék - oh, valóba
Csigaháton mászhatnak veled!
Állhatsz-e szép képeiddel szóba,
Bennek bármelly kedvedet leled?
Én, míg szívem nyájasságban részt vesz,
Azt sem tudom, az idő hová lesz.
.
De, barátom, legteljesb tegzekből,
Lőnek a pajkos leányok rád,
Csúfot űzvén a vén legényekből,
Kiket vérbe márt minden kis vád:
Mi szépek közt meg merünk jelenni,
Akkor is, ha napunk le kezd menni.
.
Végre ha ver kínos verítéked,
Ki törölgeti homlokodat?
S a halál mikor sírt ásat néked,
Ki fogja bé te szemhéjadat?
Én, elhúnyván, kedvesem karjába,
Vígan lépek Charon csónakába.
*
Aki
a kiközösítéstől,
a kisebbségben, sőt
az átmeneti-tartósabb
egyedül-maradástól félve hagyja,
hogy lehúzza Őt a középszerűség…
*
Aki
gyorsan
sikerélményhez jut:
rombolni jóval könnyebb, mint építeni –
órák alatt porig ég az évekig épített ház…
*
Vak
vezérimádó
balek, hasznos idióta
A könnyen-sokáig jól manipulálható,
a saját rossz szerepére rá nem is látó,
aki erőn felül áldoz, sőt ellenségének használ
*
Álomfeladó
alkoholista „elit”
A rossz körülményekre hivatkozó,
a talentumát elásó, nem kamatoztató -
aki borba fojtja bánatát, így vigasztalódik
(az értelmiségi előtt ma ez az út járható…)
*
Áldásból átok
Aki a tehetségét
egyáltalán nem hagyja parlagon,
de akarva-akaratlan, jó/rosszhiszeműen
szinte csak, vagy főleg rosszra használja…
*
Eb gondolat
A (sok) mindent,
de már túl későn bánó
Lépcsőházi gondolatok –
eső után felvett köpönyeg…
És/vagy aki a múltján rágódva
nem kész itt-most jól megfelelni
a mindig új és új élethelyzetekre
(vak megszokás, gyilkos rutin stb.)
*
Alkalom
szülte tolvaj
A kísértésnek
nem ellenálló,
majd vérszemet kapó:
majd a kísértést nem kerülő,
de inkább kereső és így meglelő…
*
Aki
senkihez
-semmihez
nem kötelezi el magát:
„szabad ember” marad,
aki nem fogad hűséget
se elvekhez, se hazához,
se államhoz, se élettárshoz…
Nem ismeri/érti a szabadság
és hűség paradoxon kapcsolatát,
és ezeket egymást kizárónak veszi…
*
Aki
nem tudja,
vagy letagadja,
hogy minden ajándék elfogadása
egyben egy kis/nagy elköteleződés is,
már akkor is, ha ez nem vesztegetés jellegű…
Jutalom, kitüntetés, kinevezés, előléptetés stb.
Minden olyan dolog, ami nem jár, csak adható…
*
Aki
senkit
sem szolgál,
vagy ha igen,
akkor rosszul,
de mindenkitől
fizetését lop, csal, zsarol ki,
mint pl. a protokoll-rab orvos…
És azok, akik mindenkit jól szolgálnak,
de senki sem fizeti őket: költők, bölcselők…
*
Aki
soha
nem a magáét,
de mindig más bőrét
viszi a vásárra, a háborúba.
Aki mindig mással kapartatja ki
magának a tűzből a forró gesztenyét…
Aki mindig más farkával veri a csalánt…
*
Aki
soha
senki és semmi
előtt nem hajt fejet,
nincs benne teremtményi alázat,
és így veri be azt az ajtófélfába,
és üti ki ájultra saját magát…
(ez csak a jéghegy csúcsa)
*
Aki
soha
nem támaszt
eszmei kárigényt,
mert fel sem fogja: mi az?
(Nem vagyoni kár, sérelemdíj stb.)
De azon nagyon meglepődik, háborog,
ha rajta hajtják be a védett állat vagy
növény elpusztításáért kirótt büntetést…
*
Aki
úgy tudja,
úgy gondolja,
hogy a kutyája
az ő magántulajdona,
akivel bármit megtehet,
mint pl. az állati bőrökből
készült cipőjével, kabátjával –
nincsenek jogaik, neki kötelessége:
ehhez már senkinek semmi köze nincs…!?
*
Aki
sohasem
szólal meg,
hogy ne fájjon
az ő fejecskéje -
inkább csak a szíve…
Ne szólj szám, nem fáj fejem…
Óvatosan-közönyösen elnézni
a rosszat, az igazságtalanságot?
Vagy legfeljebb titkon remélni:
majd más valaki szóvá teszi…
*
Aki
sok és
többnyire
jó zenét hallgat,
de örömét-bánatát még
vagy már nem képes, nem meri
hangosan egyedül-társasan kiénekelni,
ezzel az isteni adománnyal élve
megsokszorozni-megosztani…
*
Aki
sosem
fakad már dalra,
mert végtelenül szomorú,
amiért ő nem lett profi énekes,
és inkább irigykedve fumigálja
a göröngyös pályán járó sikereseket…
*
Aki
olyan ügyről
akar, akár vétójoggal is
szavazni, voksolni, dönteni,
aminek a következményeit,
pl. az adóterhek növekedését,
nem ő viseli – ő csak egy kibic,
akinek nincs a játékban tétpénze stb.
*
Kibic
Kártya-
v. más asztali
társasjáték nézője,
aki valamelyik játékos
kártyáit, ill. játékát figyeli, lesi.
A kibic hallgasson! A kibicnek kuss!
A kibic ne szóljon bele a játékba!
A kibicnek semmi sem drága:
könnyű a kockázat veszélye
nélkül meggondolatlan lépésre
rávenni az embereket…
*
Aki
egy jó,
együttműködő,
a fehér köpenyt
kisistenként tisztelő,
már-már vakbizalmas „beteg”,
aki igen sok felesleges és káros,
kínzó orvosi vizsgálatot-kezelést
büszkén kibír, ha nem is használ,
sőt inkább árt is neki…
*
Aki
sokáig
és nagyon haragszik,
és így magát jó alaposan
bünteti meg mások vétkeiért?
Vagy: aki haragszik, annak rendszerint
nincs igaza, s ennek tudata csak fokozza dühét.
(Feleki László)
*
Aki
amikor
haragszik a másikra,
nem a másikra haragszik.
Azért haragszik, mert ő nem mer dönteni,
és akármikor ránéz a másikra, eszébe jut
a saját szerencsétlensége és gyávasága.
(Csernus Imre)
*
Aki
sok mindenről
tud-tudogat valamit,
de nincs egyetlen egy sem,
amiről szinte/majdnem mindent
Vagy aki az a szakbarbár, aki épp
azért nem találja az egyről a teljes igazat,
mert oly szegényes az általános műveltsége…
*
Aki
elfogadja,
és bele is törődik,
hogy minden egész eltörött,
és egy énként sem próbálja
a nem csak szétválasztott, de
egymással még szembe is állított,
a humán-reál, a test-lélek stb. stb.
közötti mesterséges falakat lerombolni…
*
Aki
sokszor
és hosszan
szomorkásan
unatkozik vagy kínlódik:
pl. nem utolsósorban ezért is
nem tud önmagán jóízűen nevetni,
nem tud a lentről óriásinak tűnő gondjaira
a humor magaslatáról lenézni (eltörpülnének…)
*
Aki
az a szerencsejátékos,
aki minden vagy semmi
fogadási forma preferálója,
amikor a játékos az összes tét
összegének megfelelő téttel fogad
va banque: mindent egy lapra tenni →
olyan lépés, ami rendkívül kockázatos)
*
Aki
sosem
fog meghalni,
ő kivételes egy-én,
ezért mindenre ráér:
az égvilágon semmi sem sürgeti,
és így végleg elmulasztja a rendelt időket…
(nem akkor és addig üti a vasat, amíg meleg)
*
Aki
sosem
tudhatja meg,
hogy vajon nem
csak a pénzéért „szeretik” -e:
legfeljebb akkor, ha ez egyszer elfogy…
(lásd például. Karády Katalin-Ajtay Andor
házas párosát a Boldog idők című filmben,
ahol éppen a férj csődje újítja-jobbítja meg
a már-már bomladozó kapcsolatot…)
*
Aki
spórol a vízzel
és a kerti munkával:
műfűvel „veti be” kertjét,
elhelyez benne művirágokat,
amik örökké zöldek és színesek,
és naponta ráfúj egy „finom illatot” …
(mintha egy Mars-utazáson venne részt…)
*
Aki
újgazdag,
úrhatnám
sznobizmusból
státusz szimbólumokért,
pl. uzsorahitelre vett autóért
iszonyatos költségekbe veri magát,
és fölösleges nélkülözésbe a családját…
*
Aki
süni
létére
újra és újra
úgy akar a hegyet mászni,
sziklákon ugrálni, mint a zerge:
garantálja magának nem csak
a gyakori kudarcélményeket, de
a lerokkanást, sőt a korai halált is…
*
Aki
sűrűbben
váltogatja az elveit,
mint más az alsónadrágját, fehérneműjét:
olyan, mint a szélkakas, vagy a kaméleon…
Életének nincs néhány állandó, fix vezérelve,
ezért nincs szilárd egysége, integritása –
csak egy szétfolyó híg massza…
…kb. ennyibe is fogják venni!
*
Aki
szabadnak
hiszi magát,
de rögtön kétségbe esik,
ha elmegy reggel a villany…
Akkor úgy érzi: megállt az élet,
és ha így marad, mindennek vége…
(ha áram van, minden van, ha nincs…)
*
Aki
egy jó,
szakértő,
a rosszat jól csináló mester,
egy megbízható, szorgalmas stb.
bértollnok-lélek/karakter-bérgyilkos,
rágalmazásban, lejáratásban verhetetlen…
*
Aki
informatikai,
számítógépes stb.
tudást bírva úgy véli:
aki előtte élt, hülye lehetett,
és a mesterséges intelligencia
majd bölcsebb életvezetési tanácsot ad,
mint saját digitális analfabéta nagyapja,
vagy Arisztotelész, a sztoikusok, Jézus stb.
*
Kis János
KÖZ GYÓNÁS.
Jószivű feddésemet
Mindenek halljátok,
Lelketekre szóló pap
Ritka jó hozzátok,
Sokba kaptatok, de végre
Sok nem vált jó egészségre,
Nagy volt a hibátok.
.
Egyszer már a vétkeket
Ideje megbánni,
Ha kegyes gyónást tesztek
Meg fog az ég szánni.
A rosz utat elhagyjátok,
S azt, a mi jó, tanuljátok
Szivesen kivánni.
.
Meg kell vallanunk, sokszor
Ébren álmadoztunk,
Bacchusnak noha volt bor
Vígan nem áldoztunk;
Restek voltunk a főbb jókra,
S jó alkalmakkal is csókra
Csókot nem halmoztunk.
.
Némák voltunk, míg büszkén
Kábák kiabáltak.
Szép éneknél jobban rút
Csevegést csodáltak,
S minket sok becses óráért
Ég dicső adományáért
Zordonul dorgáltak.
.
De ha minket bününkből
Kész vagy feloldozni,
Nem fogunk ugy tisztünkben,
Mint eddig, habozni,
Hanem minden jó munkában
Szépnek s jónak országában
Lelkesen dolgozni.
A kábák orra alá
Sok tormát reszelünk,
Jó bort, nem csak kóstolva,
Nagy kortyokkal nyelünk,
Nem csak szemmel hunyorgatva
De szép ajkat csókolgatva
Gyönyörrel eltelünk.
*
Kis János
HAZASZERETET.
A nemes szív a porból kikél,
Sorsán s idején túl repűl.
Nem imádja, ha mit népe vél,
Vagy neme hisz, és honja szűl.
A nap a merre vet szemeket,
Mindenütt csak lát testvéreket.
Celta, görög, barna, fejér,
Áldást mind egy istentől nyér.
.
De bár a lélek felemeli
Szemét az ég seregére,
Őtet a tunya test késleli,
Melly ragad szülőföldjére.
Mennybe siető gondolatja
Szárnyát hiába próbálgatja,
Nem bírja súlyos munkáját,
Nem feledheti hazáját.
.
Szereti atyja szűk lakását,
A nagy asztalt, a karszéket,
Egyűgyű szomszédi szokását,
Körűl belűl a vidéket.
Szereti tanúló pajtásit,
Velek volt édes múlatásit,
Szeret arról emlékezni,
Mint tudott hajdan érezni.
.
Te, ki idegen földre szakadsz,
Édes bút kóstolsz s kedvözönt,
Midőn ott valakire akadsz,
Ki hazád szép nyelvén köszönt.
Mint óhajtod jeges honodat,
Bár szép külföld fogja pártodat.
A partot könyvvel áztatod,
Hol kunyhód füstjét láthatod.
.
Ha minden rendek szabadsága
Él mint a köz jó kútfeje:
Becses a szántó fáradsága,
Gondtól nem fáj a bölcs feje:
Ha kiki a terhben egy részt vesz,
Fő székekbe érdem, nem rang, tesz:
Akkor inkább otthon rongyban,
Mint másutt fő rab bársonyban!
.
Boldog, ki hazáját szeretvén,
Örök érdemre tört utat!
Kit, mint hasznos polgárt, a bölcs vén
Az ifjaknak ujjal mutat!
Nem ön hasznát vadászsza szíve:
A köz jót nézi minden míve;
Rá szánja javát, erejét,
S ha kell, nem kíméli fejét.
Boldog vagy boldogtalan emberek életei/halálai
Szellemi (önvédelmi) segítség lélekbátor keresőknek
Vagy rontasz, vagy építesz – csak rajtad múlik…
Vagy a jó vagy a rossz Istent imádod: válasszál…
Legalább ne árts, se önmagadnak, se másoknak…
Ki mennyit használhat, legalább annyi kárt tehet – sőt:
hisz házad gyerek/bolond is felgyújthatja, de felépíteni…?
.
Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
ellenségeimmel elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
.
A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
.
Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
végül, - de talán mégsem utolsósorban? - a rejtett hatalmak….
.
Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
-hivatása, otthona/hazája, gyermeke, társasága, mulatsága stb.
.
Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
.
napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
.
elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
.
A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
.
Magadon nevetsz/szörnyülködsz: a mese nem másról, de pont
terólad szól – ismerj magadra és itt és most változtass életeden!
Szabadságra vagy teremtve, hogy jó szellemben-lélekbátran éljél,
átfogón és mélyen teljesértékű módon, istengyermekként kivirulva,
és nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
|