Eugéniusz:
Emberélet-védelem ABC – IV.
ppppppppppppppp
Megfontolandó-megszívlelendő
Kulcsmondatok jó magyarán írva
Létjavítás, őrzés - és/vagy rontás
Mind egy: sok kis részben az egész
pppppppppppppppppp
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
A táltos paripák vagy állatorvosi lovak
A Jóisten aranykora vagy vaskori pokol
Emberélet-minőség vizsgáló példatáram
pppppppppppppppppppppp
Amit ember a maga/más javára-kárára tehet
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
ppppppppppppppppppppppppp
ADY ENDRE:
A Rothschildék palotája
Rossz fiákker, kerekes gálya, Hol az embert hallgassra intik. Párisban, Bécsben, télen mindig, Ködben és este ragyogott föl Rothschildék palotája.
.
Kocsisom mindig arra tévedt, Mintha kocsisom a Sors volna S rossz fiakkeren bandukolva Láttam: pompa, tüzes fényesség, Szőnyegek s drága képek.
.
Boldog kocsis: egy lovat üthet. Be borzasztó tenger az utca, Hol száz gálya száz útját futja. Be nem egyforma az az isten, Aki kerget bennünket.
.
Lekacagott a kocsis hozzám S ciceroneként járt a szája: "Ez a Rotschildék palotája". S én a hideg ülésre nyomtam Lángoló, dühös orcám.
.
Ember-könnyek sós tengerében Éreztem siklani a gályám, Vetélt örömök bús dagályán. Csak egy-két tornyos szikla-kastély Ragyogott ránk kevélyen.
.
Örök este és örök gálya, Csak ott, ott fenn egy-egy toronyban Lobban öröm örömre, lobban És mindenek fölött világlik Rotschildék palotája.
*
Álmodik a Nyomor
Duhaj kedvek Eldorádója, Száz tivornyás hely, ne bomolj. Csitt, most valahol, tán Ujpesten, Húszesztendős legénynek vackán Álmodik a Nyomor.
.
Gyár-marta, szép, sovány, bús alvó, Melle horpadt, válla kiáll, Arcán zúzos, jeges nedvesség, Mosolyog. Szent, nehéz álmában Urabb, mint egy király.
.
Tiszta ágyat és tiszta asszonyt Álmodik s vígan fölkacag, Kicsit több bért, egy jó tál ételt, Foltatlan ruhát, tisztességet S emberibb szavakat.
.
Kevesebb vért a köhögésnél És a munkánál több erőt S hogy ne kellessen megjelenni Legalább tíz-húsz esztendőig Az Úr szine előtt.
.
Te, nagyváros, csupán öt percig Álljon ürítetlen a bor Dús asztalán dús nábobidnak, Mert valahol talán utolsót Álmodik a Nyomor.
p Mások
p bűne szemünk előtt,
p a magunké a hátunkon –
p mások szemében a szálkát is,
p a magunkéban még a gerendát
p sem látjuk, ha nincs jó tükrünk
p (szó szerint és átvitt értelemben:
p rólunk szóló mese, jóbarát szeme)
p
p
p Sehogy
p nem tudja
p elfogadni természetes
p antropológiai korlátait:
p pl.: hogy nem láthatja háta közepét,
p s addig csavargatja. tekergeti nyakát,
p míg az ki nem ficamodik, ki nem törik…
p
p
p Mindenki
p seperjen előbb
p a saját háza előtt,
p (és a lakásában is,
p de ne a szőnyeg alá),
p mutasson így jó példát,
p s csak utána kifogásolja,
p ha netán bűzlő, szemetes
p a szomszéd portája, az utca
p (szó szerint/átvitt értelemben)
p
p
p Ami
p ingyen van,
p azt nem becsülöd:
p isteni életajándék, kegyelem…
p A dolgok értéke a te szemedben
p egyenesen arányos a piaci árukkal!?
p Luxus bordélyban vásárolt szerelem…
p
p
p Nem
p olvastál végig
p egy önismereti tükröt,
p egy nem ponyvaregényt,
p így nem is ismerheted fel
p vak és rossz szokásaidat,
p elsorvadt/hiányzó dimenzióid,
p kísérthető gyenge oldalad stb.
p
p
p Neki
p nincs,
p elsorvadt
p a játékossága,
p a humorérzéke,
p az életének nedve/sava-borsa,
p minden pillanata kötelesség-ízű,
p mint egy rutinosan robotoló gépé,
p semmi önfeledt móka, kacagás,
p vagy, ami talán még rosszabb:
p egy (ön)gyilkos gúnyolódó…
p
p
p Jaj neki,
p ha ő a – végső –
p nagy megmérettetésnél
p (amikor már nincs javítás)
p ő habkönnyűnek találtatik,
p mert elszórakozta az életét,
p elásta, elvesztegette, vagy
p épp rosszra használta talentumát,
p el-életművész-kedte kötelességeit…
p
p
p Teher
p alatt nő,
p nőne, nőtt
p volna a pálma:
p de az ő önkímélt,
p hivatáskerülő és
p család nem alapító léte
p elviselhetetlen könnyűségű,
p csak egy tőke, vagy fajsúlytalan
p lebegés és sodródás, hánykódás…
p
p
p „Létminimum”
p Ép testben még épp’ hogy élek
p Mindent csak átvészelni, túlélni, kibírni?
p Vagy csak takarékon, sosem csúcsra járatva
p Mindig tartalékolva – mindig csak a cserepadon
p Mint aki folyton csak készül, bemelegít, edz stb.
p
p
p Ehet is,
p és ihat is,
p alhat is, és ölelhet is stb.,
p de nem a mindenséggel méri magát!
p Minden élet-tantárgyból megelégszik
p a közepessel, sőt: kegyelemkettessel…
p Semmiben nem akar/képes csúcsot érni…
p
p
p Imposztor
p Aki nem azon ügyködik,
p hogy a maga és a köz javára
p az adottságaiból kihozza a maximumot,
p de pl. imponálási, bizonyítási kényszerből
p fölöslegesen és károsan, önveszélyesen
p semmilyen magasztos célt nem szolgáló
p rekordokat döntene, csúcsokat mászna…
p
p
p Rafinált
p (ön)áltató szájhős,
p aki ravaszul-trükkösen
p kikerüli a megmérettetést
p Addig mond egyre nagyobbakat,
p de kínosan kerülve a megmérést,
p amíg egyszer a szaván fogják őt:
p itt és mostan bizonyíthat, ha tud…
p …de csak felsül: blama, leégés
p (Hic Rhodus, hic salta)
p
p
p Fekete
p szemüveg
p Mindent szürkének
p vagy feketének látsz,
p de csak azért, mert pont
p a szemed előtt van egy szűrő,
p ami csak neked nem engedi meg
p - „letiltja”, hogy meglásd a millió
p színárnyalatot és színkombinációt
p
p
p Tornából
p örökre felmentve –
p anyukája ezt is elintézte,
p és bele is szuggerálta –
p még egy szobalétrára
p se merészkedik fel…
p
p
p Még
p fitogtatja is, hogy
p ő mekkora műszaki antitalentum:
p még egy villanykörtecsere sem megy
p szakember segítsége, házhoz hívása nélkül….
p
p
p Henceg vele:
p ő matek analfabéta
p (vesztére a kamatos
p kamatszámítást se érti -
p nem is lesz hol kamatyolnia,
p mert elárverezik a hajlékát is…)
p
p
p Ha ló nincs,
p akkor szamár is jó –
p a holtáig házassági megalkuvó:
p ő nem is a legeslegjobbat keresi,
p akit a Jóisten is éppen neki rendelt,
p de olyat, ami még éppen megfelelő…
p
p
p Ha épp
p nem tudja elérni,
p amire pedig vágyik,
p akkor hamar, hamisan,
p olcsón meg is vigasztalódik:
p Még nagyon savanyú ez a szőlő…
p Még kicsi/már kurva ez a lány/nő…
p
p
p Ha már egyszer
p kór-házban született,
p akkor ott is akar meghalni,
p hátha ott van halál elleni orvosság…
p Nyugtatózva, „fájdalom-csillapítóktól
p elkábítva, félrebeszélve, eszméletlen,
p emberi méltóságát veszítve távozik el…
p
p
p Hagyomány
p Sok évszázad alatt
p szervesen kialakított
p viseletek és viselkedések
p helyett divat/idegenmajmolás
p (aki előttünk élt, az hülye lehetett…)
p
p
p Igaz
p jó barát
p helyén/helyett
p jobb esetben semmi,
p rosszabban: nyílt lelki hadviselő,
p a legrosszabban: rejtett álbarát…
p „Jó-barátként” hülyeségre biztat,
p vagy „csak” rám hagyja, vagy
p istenkísértésbe hajszol bele…
p
p
p Jó-
p barátodnak
p harapófogóval
p kellene kiszedni belőled azt,
p amit egy vadidegen utastársnak
p kéretlenül is bármikor kifecsegsz!?
p Persze abban a hiszemben, hogy
p őt az életben többé már nem látod…
p Vagy ezt elmondod, azt elhallgatod –
p de mégis várod a tőle a jótanácsot…
p
p
p Vétkes
p elhallgatás
p Az Őszinteség
p ellen vét mindenki,
p aki nem önmagát adja,
p vagy nem adja magát oda egészen.
p Ez az oka annak, hogy jó tanácsaink
p hatástalanok maradnak vagy éppen
p ellenkező hatást érnek el.”
p (Karácsony Sándor:
p Ocsúdó magyarság)
p
p
p Titkosító
p Ő úgymond
p nem teregeti ki
p a „családi szennyest”,
p még bizalmasnak vett,
p közeli barátjának sem –
p a mocskos vízben tartogatja azt,
p a saját szemében látná önmagát.
p Vagy ellenkezőleg: szinte mindent
p elmond, ha pl. az óvónéni kérdezi
p a csoportos foglalkozáson…
p
p
p Ő
p azt tanulta,
p hogy neki is
p mindig-mindenkinek
p igazat kell mondani,
p vagyis a teljes igazat,
p különben bűnös hazug…
p Ő nem ismer kivételeket:
p nem ismeri a tapintatot,
p se a kegyes hazugságot,
p se az illetéktelen ember,
p se az ellenség esetét…
p
p
p Ő
p naivan,
p „jól nevelten”,
p vagyis illemtudóan,
p a vendéglátót meg nem bántva
p halálos ellenségénél is mindent
p megeszik, amit éppen elé raknak…
p Ez lesz az ő legeslegutolsó vacsorája
p
p
p Aktív balek
p Aki oly lelkesen,
p de mindig másnak
p kaparja ki a gesztenyét,
p forrón a hamu közepéről.
p Aki még nem látja át, hogy
p ő milyen igen bőven termő
p de igen nagyon bamba diófa
p Aki egy „hasznos idióta’, aki
p egy cseppet sem kételkedve
p meg van győződve róla, hogy
p megmenti a népét, ha vállalja,
p hogy megölje a „zsarnokot”
p
p
p Nem
p figyelve,
p nem érzékelve testjeleit,
p a neki éppen alkalmas időben
p ráül a bilire, és órákig hiába vár,
p vagy nagyon erőlködik, úgymond
p „mindent lehet, csak akarni kell!”,
p de ennek nem (be)kakilás,
p de sérv stb. lehet a vége…
p
p
p Csapdában vagy,
p és te vagy feleslegesen, sőt
p károsan hiperaktívan rángatózol,
p és így csak szorul nyakadon a hurok,
p vagy letargiába esel, feladod a reményt,
p nem vagy résen, és így nem tudsz élni
p a kínálkozó szabadulási alkalommal…
p
p
p Akinek
p gyenge az akarata,
p nem fejlesztette, gyakorolta,
p és e jellemhibájából fakadóan
p semmiben nem lesz állhatatos,
p nem akarásnak nyögés a vége -
p sőt ki lesz téve annak a veszélynek,
p hogy így mások, és nem jószándékú
p akarata fog érvényesülni az életében…
p
p
p Midasz király
p Ha módodban van
p egyszer bármit kívánni,
p akkor legyen meg a Te akaratod,
p és ne is tudakold, hogy mi lenne
p a Jóistené, ami a javad szolgálná:
p kérd azt, ami neked most a legtöbb,
p vagyis váljon minden arannyá kezedben…
p (utána attól koldulsz, és nem győzhetsz
p imádkozni-rimánkodni: csinálja vissza…!)
p
p
p Ő
p idegen
p istenképet,
p pl. zsidó Jehovát
p rád erőltetve tesz
p holtig szellemi rabjává,
p majd dönt testi-lelki nyomorba…
p Az egyiknek pl. engedett/kötelező az erőszak,
p mindenki más csak eszköz a céljai eléréséhez -
p a másik még az elemi önvédelemről is lemond
p
p
p Ad
p absurdum vinni:
p egy amúgy helyes,
p pl. keresztényi elv
p túl merev alkalmazása:
p pl. nem csak a végsőkig
p törekszel a békés megoldásra,
p de már eleve, elvből lemondasz
p az arányos önvédelmi erőszakról…
p
p
p Egyenlő
p felek között
p nemigen tör ki háború –
p de aki erőszakmentes amis,
p vagy „bulányista” katolikus,
p az egy bevonzó szabad préda,
p az a másikat kísértésbe hozza,
p a provokáló agresszív lépésre…
p
p
p Veszélyben
p a természetes ész is
p engedi az önvédelmet,
p a támadás elhárításához
p szükséges, arányos mértékben
p Már amennyire egy felzaklatott
p idegállapotban mérlegelni lehet,
p ha pl. besurranó tolvajra ébredsz…
p De azét lelőni nem akarjad, mert
p így jóval nagyobb bűnt követsz el,
p vagy e fegyver által veszel el,
p ha elveszi tőled…
p
p
p Ölel/öl
p Tragikus
p meg nem értés
p Csak megsimogatni
p szerettem volna a nyuszit,
p De a folytonos menekülésével,
p értetlenségével annyira felbosszantott,
p hogy most már agyoncsapom, ha elérem…
p
p
p Saját hajadnál fogva
p húznád ki magad a mocsárból.
p mint állítólag Münchhausen báró
p „Büszkén” ne is kérj segítséget,
p hogy is szorulhatnál te másra!?
p Vagy agresszív kismalacként
p harapj bele a segítő kézbe…
p
p
p Későn
p már felesleges,
p vagy még kár is…
p Eső után köpönyeg
p Jól bezárni az ajtót,
p ha már megtörtént a baj
p (esetleg így pont azokat kizárni,
p akik kármentőnek segíteni jönnének…)
p
p
p A
p csak
p képzelt
p veszélyed
p eltereli a figyelmed,
p elfedi a valósat-komolyt
p Vagy egy kis veszélytől
p már fejvesztve menekülsz,
p és rohansz így bele a jó nagyba,
p a szúnyogok elől a mély szakadékba…
p
p
p Nem
p elvi, de
p mégis presztízskérdés:
p egyik házasfél se enged,
p mindkettő szamárként szenved
p Két kicsi kecske baktat a hegyre,
p a hídon nem térnek ki, mind
p a szakadékban végzik…
p
p
p Aki
p a haszonban részesült,
p az viselje a károkat is –
p gyönyörködsz a rózsában,
p élvezed a színét, illatát stb.,
p de ne téged szúrjon meg tövise,
p mert akkor reklamálsz, panaszkodsz…
p Ahogy még a feleséged is visszaküldöd,
p ha kiderül róla valamely fogyatkozása…!?
p
p
p
p A
p nyomor
p sem csak „szívás,”
p mert imára is tanít:
p betegen még az ördög
p is szerzetes kíván lenni…
p (amíg meg nem gyógyul…)
p Szükségben közeli a segítség,
p megtapasztalod az isteni gondviselést,
p ha bölcsen, illő alázattal viseled sorsod…
p Nem mellékes haszna, hogy ez teszteli
p az ún. barátot/hitvest is, ki az igazi, ki az ál…
p
p
p x
Ady Endre
Az én menyasszonyom
Mit bánom én, ha utcasarkok rongya, De elkisérjen egész a síromba.
Álljon előmbe izzó, forró nyárban: .
„Téged szeretlek, Te vagy, akit vártam.”
Legyen kirugdalt, kitagadott, céda, .
Csak a szivébe láthassak be néha.
Ha vad viharban átkozódva állunk: .
Együtt roskadjon, törjön össze lábunk.
Ha egy-egy órán megtelik a lelkünk: .
Üdvöt, gyönyört csak egymás ajkán leljünk.
Ha ott fetrengek lenn, az utcaporba: .
Boruljon rám és óvjon átkarolva.
Tisztító, szent tűz hogyha általéget: .
Szárnyaljuk együtt bé a mindenséget.
Mindig csókoljon, egyformán szeressen: .
Könnyben, piszokban, szenvedésben, szennyben.
Amiben minden álmom semmivé lett, .
Hozza vissza Ő: legyen Ő az Élet.
Kifestett arcát angyalarcnak látom: .
A lelkem lenne: életem, halálom.
Szétzúzva minden kőtáblát és láncot, .
Holtig kacagnók a nyüzsgő világot.
Együtt kacagnánk végső búcsút intve, .
Meghalnánk együtt, egymást istenítve.
Meghalnánk, mondván: .
„Bűn és szenny az élet,
Ketten voltunk csak tiszták, hófehérek.”
Ady Endre
Elbocsátó, szép üzenet
Törjön százegyszer százszor-tört varázs:
Hát elbocsátlak még egyszer, utólszor,
Ha hitted, hogy még mindig tartalak
S hitted, hogy kell még elbocsáttatás.
Százszor-sujtottan dobom, ím, feléd
Feledésemnek gazdag úr-palástját.
Vedd magadra, mert lesz még hidegebb is,
Vedd magadra, mert sajnálom magunkat,
Egyenlőtlen harc nagy szégyeniért,
Alázásodért, nem tudom, miért,
Szóval már téged, csak téged sajnállak.
.
Milyen régen és titkosan így volt már:
Sorsod szépítni hányszor adatott
Ámító kegyből, szépek szépiért
Forrott és küldött, ékes Léda-zsoltár.
Sohase kaptam, el hát sohse vettem:
Átadtam néked szépen ál-hitét
Csókoknak, kik mással csattantanak
S szerelmeket, kiket mással szerettem:
És köszönök ma annyi ölelést,
Ám köszönök mégis annyi volt-Lédát,
Amennyit férfi megköszönni tud,
Mikor egy unott, régi csókon lép át.
.
És milyen régen nem kutattalak
Fövényes multban, zavaros jelenben
S már jövőd kicsiny s asszonyos rab-útján
Milyen régen elbúcsuztattalak.
Milyen régen csupán azt keresem,
Hogy szép énemből valamid maradjon,
Én csodás, verses rádfogásaimból
S biztasd magad árván, szerelmesen,
Hogy te is voltál, nemcsak az, aki
Nem bírt magának mindent vallani
S ráaggatott díszeiből egy nőre.
.
Büszke mellemről, ki nagy, telhetetlen,
Akartam látni szép hullásodat
S nem elhagyott némber kis bosszuját,
Ki áll dühödten bosszu-hímmel lesben,
Nem kevés, szegény magad csúfolását,
Hisz rajtad van krőzusságom nyoma
S hozzám tartozni lehetett hited,
Kinek mulását nem szabad, hogy lássák,
Kinek én úgy adtam az ölelést,
Hogy neki is öröme teljék benne,
Ki előttem kis kérdőjel vala
S csak a jöttömmel lett beteljesedve.
.
Lezörögsz-e, mint rég-hervadt virág
Rég-pihenő imakönyvből kihullva,
Vagy futkározva rongyig-cipeled
Vett nimbuszod, e zsarnok, bús igát
S, mely végre méltó nőjéért rebeg,
Magamimádó önmagam imáját?
Kérem a Sorsot, sorsod kérje meg,
Csillag-sorsomba ne véljen fonódni
S mindegy, mi nyel el, ár avagy salak:
Általam vagy, mert meg én láttalak
S régen nem vagy, mert már régen nem látlak.
pppppppppppppppp
Boldog-boldogtalan emberek életei/halálai
Szellemi önvédelmi segítség lélekbátor keresőknek
.
Vagy rontasz, vagy építesz – csak rajtad múlik…
Vagy a jó vagy a rossz Istent imádod: válasszál…
Legalább ne árts, se önmagadnak, se másoknak…
Ki mennyit használhat, legalább annyi kárt tehet – sőt:
hisz házad gyerek/bolond is felgyújthatja, de felépíteni…?
.
Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
ellenségeimmel elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
.
A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
.
Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
végül, - de talán mégsem utolsósorban? - a rejtett hatalmak….
.
Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
-hivatása, otthona/hazája, gyermeke, társasága, mulatsága stb.
.
Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
.
napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
.
elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
.
A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
.
A mese nem másról, de pont terólad szól –
ismerj magadra és itt és most változtass életeden!
Szabadságra vagy teremtve, hogy jó szellemben-lélekbátran éljél,
átfogón és mélyen teljesértékű módon, istengyermekként kivirulva,
és nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
|