Eugéniusz: Igazlátó tükör p
Boldog(talan) életek minősége – I.
ppppppppppppppppp
Az emberélet mennyisége/minősége
Poézis, bölcselet és (társas) lélektan
A létjavítás/romlás Nagy Jenciklopédia
magyarán írt előmunkálatai, mag-csírái
pppppppppppppppppppp
Bölcs-balga, és boldog-boldogtalan lélek
Édenkert-aranykor és/vagy vaskor/pokol
Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló
Életminőség-vizsgálódások: típus-példatár
ppppppppppppppppppppp
Adott-kapott és szerzett/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
ppppppppppppppppppppppppp
Vörösmarty Mihály:
AZ EMBEREK
1
Hallgassatok, ne szóljon a dal,
Most a világ beszél,
S megfagynak forró szárnyaikkal
A zápor és a szél,
Könyzápor, melyet bánat hajt,
Szél, melyet emberszív sohajt.
Hiába minden: szellem, bűn, erény;
Nincsen remény!
2
Hallátok a mesét: a népnek
Atyái voltanak,
S amint atyáik vétkezének,
Ők úgy hullottanak:
A megmaradt nép fölsüvölt:
Törvényt! s a törvény újra ölt.
Bukott a jó, tombolt a gaz merény:
Nincsen remény!
3
És jöttek a dicsők, hatalmas
Lábok törvény felett.
Volt munka: pusztított a vas!
S az ember kérkedett.
S midőn dicsői vesztenek,
Bújában egymást marta meg.
S a hír? villám az inség éjjelén:
Nincsen remény!
4
És hosszu béke van s az ember
Rémítő szapora,
Talán hogy a dögvésznek egyszer
Dicsőbb legyen tora:
Sovár szemmel néz ég felé,
Mert hajh a föld! az nem övé,
Neki a föld még sírnak is kemény:
Nincsen remény!
5
Mi dús a föld, s emberkezek még
Dúsabbá teszik azt,
És mégis szerte dúl az inség
S rút szolgaság nyomaszt.
Így kell-e lenni? vagy ha nem,
Mért oly idős e gyötrelem?
Mi a kevés? erő vagy az erény?
Nincsen remény!
6
Istentelen frígy van közötted,
Ész és rosz akarat!
A butaság dühét növeszted,
Hogy lázítson hadat.
S állat vagy ördög, düh vagy ész,
Bármelyik győz, az ember vész:
Ez őrült sár, ez istenarcu lény!
Nincsen remény!
7
Az ember fáj a földnek; oly sok
Harc - s békeév után
A testvérgyülölési átok
Virágzik homlokán;
S midőn azt hinnők, hogy tanúl,
Nagyobb bűnt forral álnokúl.
Az emberfaj sárkányfog-vetemény:
Nincsen remény! nincsen remény!
1846. május előtt
*
Három fazék
rotyog a pokolban.
Az egyikben németek,
a másikban oroszok,
a harmadikban magyarok vannak.
Lucifer meglátogatja mindet.
Az elsőnél csak az van kiírva,
hogy "ne gyere ki".
Megkérdezi Lucifer a segítőit,
hogy miért nincs itt őr.
Mire mondják,
hogy ebben németek vannak,
ők szabálybetartóak,
ők úgysem jönnek ki.
A másodiknál nincs kiírva semmi,
de ott van egy őr.
Mire a segítők: ezek az oroszok.
Ők mindig próbálkoznak,
de erővel vissza lehet tartani őket.
A harmadik fazéknál csodálkozik Lucifer,
hogy nincs se őr, se tiltás.
Hogy lehet ez?
Mire a segítők azt mondják:
azért, mert ebben magyarok vannak.
Ha az egyik megpróbál kimászni,
a többiek úgyis visszahúzzák!
(ez csak egy – magyarellenes? - vicc,
de talán van benne némi igazságmag is...)
*
Ördög-
ismeret/gyűlölet
Ne fesd a falra, mert megjelenik
Az ördög vén és nemigen alszik
Mint a népmesékben: a szavadon fog!
Serény az ördög a maga dolgában
Aki ördöggel lakik, ördöggé válik
Ott támad az ördög, ahol erősebb az ellenállás
A semmittevés az ördög párnája
Angyal képében is ördög
Beteg volt az ördög, barát akart lenni
Békét az isten, civódást az ördög szereti
Az ördög sokat ígér, keveset ad - az is keserű
Vén banya ördögök hadnagya
Amit istentől szánsz, elviszi az ördög
Büdös, mint az ördög
Első feleség istentől, a második embertől,
a harmadik ördögtől van
Fél, mint ördög a tömjéntől, szenteltvíztől
Fekete, mint az ördög
Negyven éves lánnyal ördög se táncol már
Az ördög az nagy kísértő
Nem csak egyféleképpen kísért az ördög minket
Szegény az ördög, mert nincs lelke
Az ördögnek tartoztál ezzel a (hiábavaló) úttal
A nyakassal az ördög se bír
Mivel az ördög a pokolban lakik, mást is oda kíván
*
Wass Albert:
Magyar cirkusz
Cirkuszról álmodtam az éjjel.
Emberek,az álom szörnyű volt!
Még le sem ment a nap egészen,
s már följött véresen a hold!
Indulót kürtölt frakkosan a Halál!
Körben a világ valamennyi népe
megtöltötte a páholysorokat,
s minden szem az arénát nézte.
Ott gyilkolták egymást a magyarok,
Torz jelmezekben, részegen!
Szemükben láz, kezükben kés
s csorgott a vér a késeken....!
Mindenki küzdött ott mindenki ellen,
s ezer bohóc röhögött!
A világ jelszavakat ordított
és fogadásokat kötött.
- Én erre a vörösre fogadok!
- Enyém a zöldinges legény!
- Szorítsd te Árpád-címeres !
- A gatyás paraszt az enyém!
S a magyarok csak ölték egymást.
Tombolt a halál-zenekar
S Európa cirkusz-porondján
Fogyott, fogyott a magyar.
Aztán a végin egy maradt csak.
Ezer sebéből folyt a vére.
Bámult fáradtan eszelősen
a véráztatta csatatérre.
A nézők elszámolták a fogadásokat.
Aki vesztes volt, fizetett.
Nehányan már ásítottak is.
Aztán mindenki hazament.
Pár kapzsi suhanc még összeszedte
Az elesettek rongyait.
Aztán már csak a hold bámulta
Borzadt szemével, vörösen
Az új magyar Káint.
*
Elfuserált
kis messiások
Elrontás – megrontás
Minden újszülött egy csodagyerek -
hogy tesszük-hagyjuk hülye-gyerekké válni?
a szülők és az iskola beleadnak apait-anyait,
a maradék munkát meg ő maga már önerőből...
*
Kíváncsiság
Addig még, de csak addig
nem voltál reménytelen eset,
amíg bátran bármit meg mertél kérdezni,
és nem rettegtél: megütköznek vagy kinevetnek.
Vagy épp túl kíváncsi vagy: a fölös-káros „tudás”
miatt nagyon hamar megöregszel és korán is halsz…
*
Le
- azokkal -
az iskolákkal!
Ahol a végén már nem kérdezel - válaszokat biflázol
Ahol a végén gyötrések után olvashatatlan a kézírásod
Ahol meg se szeretsz, sőt meg is utálsz könyvet olvasni
Ahol levagdossák vizuális és szociális fantáziád szárnyait
Ahol hamar és végleg beskatulyáznak, és sínre tesznek
Ahol lefelé, a középszerhez nivellál a középszerű tanári kar
Ahol eltompítják társadalmi igazságérzeted - beverik a fejed
Ahol elsorvad az együttérzésed: fogyatékos, szegény, cigány stb.
Ahol a stréberség és az öncélú renitenskedés közül választhatsz
Ahol a vadcsikót betörik és cirkuszi mutatványra idomítják
Ahol nem te írsz verset, játszol színműben - csak befogadsz...
Ahol a morgás jogát megtartó manipulálható alattvalóvá válsz
Stb. stb. stb.
*
Nevelés…
„A mívelt világban,
a jólnevelt osztályban
ezen borzasztó hit látszik megöröködve lenni:
igazságos úton, saját fáradságából senki sem boldogulhat,
hanem minden módon mások izzadsága gyümölcsének
valamely részét legalább el kell sajátítanunk;
s a nevelésnek fogásai abban állnak,
hogy ez szembeszökő lopásnak,
csalásnak ne tartassék"
Táncsics Mihály
*
Mód-
szertelen
Próba-szerencse!?
Vak tyúk is talál szemet!? -
de lehet ennél szisztematikusabban is keresni,
mert így magad minimalizálod a találati esélyt...
Minden elképzelés nélkül keresed a tűt a szénakazalban…
*
Via activa -
via contemplativa
ideje van a láblógatásnak
és van a tenger-átúszásnak…
Ideje van, illetve ideje lenne,
ha megéreznéd ezt, de te pont
akkor „szemlélődsz” /bambulsz,
amikor dönteni, lépni/ugrani kellene,
és pont akkor güzülsz, jársz csúcsra,
amikor a töltekezés/ihletre várás ideje van…
*
Buridán szamara
Amikor a szamár nem tud dönteni,
két egyforma nagyságú/illatú széna között
mert ő csakis az egyik köteget ehetné meg -
s a végén a döntésképtelenség miatt éhenhal
(mint aki két szék között a pad alá esik,
két nőnek is udvarol, két vasat tart a tűzbe,
és a végén mégis/pont ezért agglegény mard...)
*
Korrumpálhatóság
."- És... téged... uram,
nem lehet megvesztegetni?...
A köpcös szeme villant egyet,
és szembefordult Baluzzal.
- Azt próbáld meg!!
- É... én nem tettem még ilyet...
- Mindegy. Azért csak próbáld meg.
Menni fog.
És ment."
(Rejtő Jenő –
A három testőr Afrikában)
*
Színt vallás
Kibújik a szög a zsákból
Elválik az ocsú a búzától
Kimutatja a foga fehérjét
Kiugrasztjuk a nyulat a bokorból
Lemeztelenedik a valóság(ra)
Elszólja magát (freudi elszólás)
Lelepleződik az álruhás képmutató
Ami összetartozik, az összenő
Megtalálja a zsák a foltját...
*
Kegyelem
A napot az akasztófa alatt
kezded és ott is fogod végezni,
mert ha nincs egy férfi vagy nő,
aki élettársául választ magának,
ez földi pályafutásod végállomása...
*
Félszívvel
mész a templomba
és a hangversenyre, a színházba,
és csodálkozol, hogy nem történik veled semmi,
semmi izgalmas önismereti szellemi kaland,
semmi pokoljárás, katarzis, megtisztulás,
purgatórium és mennybeszállás...
*
Magas mérce
„Tégy oly célt fel,
amelyre soha senki nem ért.
mert szép dolog a középszerű
tudós emberekkel elérkezni,
de szebb még a legtudósbakkal
egyarányú messze hagyíttani,
a legszebb penig mindeneket fellyülhaladni,
és a nagy hegynek oly részében állani,
ahová soha senki maga erejétől nem hághatott,
s talán soha nem is hág.”
Apáczai Csere János
*
Lehetetlen-
lehetséges
1.
kimerni a tengert,
elhordani a hegyet,
tízmillió embernek
egyenként elmesélni
egy tanulságos történetet
2.
vagy egy könyvet megírni,
azt elvileg mindenki kezébe adni,
és így még jóval a halálod után,
még tízezer év múlva is lehet
értő, élvező és hálás olvasód...!
*
Képzelőerő
szerencsés dolog,
ha egy ideig megtapasztalhatod,
milyen a koldusélet s milyen a királyfiság,
az egyiktől nem fogsz már annyira rettegni,
a másik után pedig nem fogsz úgy epekedni -
koldus bárki önként is lehet, kíváncsiságból stb.
de a felső tízezer meglehetősen exkluzív klub:
itt csak a képzelőerő, illetve a film/regény segít,
hogy ne áltasd magad akár életfogytiglan is:
boldog lennék, ha én is közibük tartozhatnék...
*
Ha gazdag vagy
Ahol a kincsed, ott a szíved
Minden ajtót zársz (többszörösen)
Otthonodból börtönt, erődöt alakítasz
Rettegsz, mikor lopnak meg/rabolnak ki
Rengeteg, temérdek veszítenivalód van
Tudják, hogy téged érdemes zsarolni is
Minden új reklám egyben egy új kísértés
Állandóan titkolózol: mid van és az miből
El is szótlanodsz, nehogy elszóld magad
A gondolataid mindig a tőzsdén stb. járnak
Gyanú: téged csak a pénzedért szeretnek…?
Lehet neked igaz szerelmed és barátod?
Stb.
*
AZ UNALOMHOZ
Holdvilág az arcod,
Kályha termeted,
Régi fejkötőtől
Boglyas a fejed.
Épen nem mondhatni,
Hogy szép dáma vagy,
Mégis tisztelőid
Száma vajmi nagy.
Válogatni nem tud
Tompa ízleted;
Aki hozzád hajlik,
Azt mind szereted.
A pimasz körökbe
Makkfilkózni jársz,
Lesben a vadásszal
Sült galambra vársz.
Régi duska társad
Minden jó uracs,
Kinek esze tálban
S szíve a kulacs.
S ami ellen annyi
Finnyás nőke küzd,
Téged el nem hajt a
Drága pipafüst;
Sőt, hol orrboszontva
Porzik a tobák,
S illatot, hiú fényt
Rejtnek a szobák,
Ott is ásitozva
Gyakran megjelensz,
S bűvös álomírral
Szájt, szemet befensz.
Sok kis és nagy úrnál
Ülsz te pamlagon,
Karjaidba dőlnek
Nő és hajadon.
S akik érdeketlen
Nézik a hazát
S nyugton veszni hagynák
Legnagyobb fiát;
Kiknek embertársok
Jaja puszta hang,
Melyre nem csendűl meg
Lelkökben harang;
S aki a dologtól,
Könyvtől idegen:
Az mind édeleghet
Vaskos kebleden.
Sok munkás henyével
Írsz te verseket;
Hajdan így csináltak
Nálunk könyveket,
És mondák: "A téli
Est unalmiban
A magyar nemzetnek
E könyv írva van.
Olvasd el, magyar nép,
S tartson meg az ég!"
Mert erő, egészség
Kell hozzá elég.
Íme, szép asszonyság,
Mily sok érdemed!
Ráadásúl hozzá
Adj még egy kegyet:
Valahára köztünk
Únd meg magadat,
S hordd el más világra
Régi sátrodat.
Szállj, oh szállj el tőlünk
Túl a tengeren:
Nyűg elég marad még
E jó nemzeten.
Vörösmarty Mihály
1841. január 14. előtt
*
Szegény emberek
Közmondások
1. a sok ígéret nem teszi gazdaggá szegényt
2. a szegény, ha kevély, az ördög is neveti
3. a szegény húsvét napján is fekete vasárnapot ül
4. a szegényt mindenki kerüli
5. bőrét is lehúznák a szegénynek
6. eleget élt a szegény, ha korán meghalt
7. falatját a szegény nyállal ereszti fel
8. szegény ember vízzel főz
9. olcsó húsnak híg a leve
10. gazdag hízik, szegény fázik
11. bús, mint télen a szegény
12. a szegényt a kutya is megugatja
13. ha szegény vagy, ne táncolj
14. jaj az olyan szegénynek, aki gazdagot vesz el
15. ki szegénybe bízik, nádra támaszkodik
16. kinek szegény sorsa, eleven megholt az
17. könnyebb a szegényt kicsúfolni mint felruházni
18. mindig valami bibéje van a szegény embernek
19. ne bántsd a szegényt, szúrd ki a szemét
20. nehéz a szegénynek tisztre hágni
21. nehéz a szegény legénynek becsület kapni
22. nincs nagyobb bolond, mint a szegény
23. nincs rosszabb a szegény zsidónál
24. senki sem barátja a szegénynek
25. szegény ember étele helyett is aluszik
26. szegény embernek szerencséje is szegény
27. szegény fog madarat, de a gazdag eszi meg
28. szegény mindenütt láb alatt van
29. szegény sors az, amelynek nincs irigye
30. szegény ajándéka drága
31. szegénynek szegény a barátja
32. szegény embert az ág is húzza
33. végy el engem te szegény, ketten leszünk szegények
34. sántaságot, szegénységet senki el nem tagadhat
35. sok bűn oka a szegénység
36. szegénység és öregség két nagy teher
*
A
közmondás
fogalma és értéke
A közmondás rövid és velős,
könnyen érthető mondás,
mely közönségesen a mindennapi élet
valamely tapasztalati,
vagy gyakorlati szabályát,
erkölcsi elveket,
vagy bölcselmi szabályokat tartalmaz,
mely a nép ajkáról szállván el,
az irodalomban is megtartja népies formáját.
Más szóval:
a közmondások oly szólásmódok,
melyek a józan ész alapigazságait,
az apák tapasztalatait
a népnél örökölt formában,
velős szavakban
adják át az utókor fiainak
s igy szájról-szájra élnek
és közkeletnek örvendenek.
Tehát a közmondás
valamely
általános tapasztalaton alapuló
igazságnak
rövid alakban való kifejezése
és mintegy leszűrődése
azon ősrégi tapasztalatoknak,
melyek évszázadokon keresztül
a gyakorlati életben
megdönthetlen igazságnak bizonyultak be.”
Sirisaka Andor:Magyar közmondások könyve
*
Él
Magyar
közmondások
Az él soká, a ki jól él.
A ki jól él, királyt sem fél.
A ki tud élni, tud az valamit.
Ki nem akar élni, akassza fel magát.
Annyit él az ember, mennyit örömmel él.
Jeget eszik, vizet iszik, mégis alig élhet.
Éljünk mi ketten, kurvanyja a harmadiknak.
*
Haza
ne félj,
ne szégyelld
szeretni a hazát!
ma a világpolgárság a divat,
de te ne hódolj e divatnak.
inkább légy "vad magyar", mint "szelíd hazafi".
mennél jobban szaporodnak a szelíd hazafiak,
annál inkább lesz szükség a vad magyarokra.
Benedek Elek
*
Munka
Mint teleológia: célkép-eszközválasztás
Mint az emberré válásnak a kulcstényezője
Mint amit csak rab szolgaember végezhet
Mint az ótestamentumi örök evilági átok
Mint amire büszke a szenvedélybeteg
Mint ami nélkül nincs megélhetésed
Stb.
*
Nyomorultak
Az igazság pedig ez:
nyomorultnak kell lennünk,
és azok is vagyunk.
Emellett a legkomolyabb bajok főforrása,
melyek az embert érik,
az ember maga: homo hominis lupus,
az ember az embernek farkasa. (...)
De minek mennénk ily messze:
ötéves korban cérnafonóba
vagy másféle gyárba lépni
s ettől kezdve először 10, majd 12,
végre 14 óra hosszat egy nap ott ülni,
s ugyanazt a mechanikus munkát végezni -
valóban drága ár azért a gyönyörűségért,
hogy valaki lélegzetet vehet.
Pedig ez milliók sorsa
és sok más millióé cseppel sem különb.
SCHOPENHAUER
*
Helycsere
Irigykedsz a
beteg testvéredre,
hogy most kényeztetik,
hogy most kívánságait lesik,
és a legszívesebben rögtön
helyet is cserélnél vele –
ha viszont ő meg is hal,
de nagyon boldog vagy,
hogy most nem teljesült
a kívánságod...
*
Időzített bomba
Kóstolgatnak és te minden
sértést, alázást, bántást lenyelsz,
sőt odatartod még a másik orcádat is -
a végén a csikket arcodon nyomják el,
s akkor szégyenedben fejbe lövöd magad,
vagy annyira betelik a jó nagy poharad,
hogy akár még embert is ölsz, gyilkolsz...
*
Össze nem illő
Lábujjhegyre állva
próbálsz ideig-óráig
a nem hozzád teremtett testi,
lelki-szellemi társadhoz felnőni,
vagy hozzá lehajolni, leguggolni,
de egy kis idő után óhatatlanul
lefáradsz, elzsibbadsz, kifulladsz...
*
Megszokni
-megszökni
Mire összecsiszolódnátok
és megszoknátok egymást,
már meg is szöktök és
mással elölről, nulláról
újra és később megint
ismét újra kezditek,
mert nem változtok,
nem alkalmazkodtok...
*
Szabadsajtó
Előbb a jólétért
önként lemondasz
a szabadságjogaidról,
pl. szabad szólás/sajtó,
így utóbb a szociálisakat
már túl könnyen elvehetik,
mert már nem tudsz ellene
szót emelni, tiltakozni,
hatékonyan ellenállni...
*
Rosszkedv,
örömrablás
Nem elég, hogy
nem tudjuk egymást boldoggá tenni,
raboljuk el még azt az örömöt is,
amelyet időnként
minden szív
meg tud még
szerezni magának?
Mutasson nekem embert,
akinek rossz a kedve,
és mégis olyan tisztességes,
hogy elrejti, egymaga hordozza,
és nem rombolja szét maga körül az örömöt!
Vagy nem bosszankodás-e inkább a rosszkedv
a saját méltatlan voltunkon,
nemtetszés saját magunkkal szemben,
egybekapcsolva mindig némi irigységgel,
amelyet viszont valami ostoba hiúság uszít föl?
Látunk boldog embereket,
akiket nem mi tettünk boldoggá,
és ez elviselhetetlen.
(J. W. GOETHE)
*
Hiábavaló
A halál elleni
orvosságot kutatva
nem marad időd, hogy
élt az életed, éld világod,
és valami maradandót alkoss,
például jól felnevelt gyerekeket...
*
Se kutyája,
se macskája
Nem csak hogy haszonállat
nincs a háznál, baromfiudvarban,
de házőrző/házi kedvenc, egérfogó
sincsen, akiken keresztül az Isten
taníthatna a természetes életmódra,
a „milyen kevés elég” stb. bölcsességre
*
Ál-
állatbarát
Nem mersz kockáztatni
„idegen”, ismeretlen eredetű
gyerek örökbefogadásával -
kutyával-macskával „pótolod”
a saját család/utódaid hiányát,
de sokszor még az élettársat is,
mert annak se lehetsz a gazdija...
*
Vörösmarty Mihály
ELŐSZÓ
Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég.
Zöld ág virított a föld ormain.
Munkában élt az ember mint a hangya:
Küzdött a kéz, a szellem működött,
Lángolt a gondos ész, a szív remélt,
S a béke izzadt homlokát törölvén
Meghozni készült a legszebb jutalmat,
Az emberüdvöt, melyért fáradott.
Ünnepre fordúlt a természet, ami
Szép és jeles volt benne, megjelent.
Öröm - s reménytől reszketett a lég,
Megszülni vágyván a szent szózatot,
Mely által a világot mint egy új, egy
Dicsőbb teremtés hangján üdvözölje.
Hallottuk a szót. Mélység és magasság
Viszhangozák azt. S a nagy egyetem
Megszünt forogni egy pillantatig.
Mély csend lön, mint szokott a vész előtt.
A vész kitört. Vérfagylaló keze
Emberfejekkel lapdázott az égre,
Emberszivekben dúltak lábai.
Lélekzetétől meghervadt az élet,
A szellemek világa kialutt,
S az elsötétült égnek arcain
Vad fénnyel a villámok rajzolák le
Az ellenséges istenek haragját.
És folyton-folyvást ordított a vész,
Mint egy veszetté bőszült szörnyeteg.
Amerre járt, irtóztató nyomában
Szétszaggatott népeknek átkai
Sohajtanak fel csonthalmok közől;
És a nyomor gyámoltalan fejét
Elhamvadt várasokra fekteti.
Most tél van és csend és hó és halál.
A föld megőszült;
Nem hajszálanként, mint a boldog ember,
Egyszerre őszült az meg, mint az isten,
Ki megteremtvén a világot, embert,
E félig istent, félig állatot,
Elborzadott a zordon mű felett
És bánatában ősz lett és öreg.
Majd eljön a hajfodrász, a tavasz,
S az agg föld tán vendéghajat veszen,
Virágok bársonyába öltözik.
Üvegszemén a fagy fölengedend,
S illattal elkendőzött arcain
Jókedvet és ifjuságot hazud:
Kérdjétek akkor ezt a vén kacért,
Hová tevé boldogtalan fiait?
Baracska, 1850-1851 telén, télutóján
*
Szájtépés
Te még az ostromállapotban is
mindent újra és újra megvitatnál,
nem fogod fel, mi a vészhelyzet,
mikor jogos szükségállapotot hirdetni:
az égő házban emberek maradtak,
te vitatod, nem járt-e le munkaidőd...
*
Esküdtszék
Ne akadékoskodj,
hisz egyértelmű az eset,
és a 12 dühös ember is siet –
de hát itt egy gyilkossággal vádolt
fiatal ember további élete a tét, ugye!?
*
„Kollektív büntetés”
Ha te elkövetsz valamit,
akkor az elöljáród nem téged vesz elő,
vagy meg sem próbálja a tettest megkeresni,
hanem mindenki kellemetlenséget szenved el,
és azután ők majd együttesen leverik ezt rajtad…
*
Nép-
irtás
Vedd el/hamisítsd
meg egy nép történelmét,
és akkor kényed-kedved szerint
(el)bánhatsz vele...
*
Betarthatatlan
Olyanok az előírások,
hogy képtelenség azokat
maradéktalanul betartani,
és ezért bármikor bárkit
tetten lehet érni, s persze
akkor meg is lehet büntetni
(vagy úgy sztrájkolnak az üzemben,
hogy tényleg pontosan betartják azokat)
*
In effigie
Amikor éppen
arról értesülsz,
hogy távollétedben
a bábudat felakasztották,
és az ott himbálózik a főtéren...
*
A nép ellensége
Ibsen drámája egy közíró polgárról,
aki nem hajlandó elhallgatni az igazságot,
aminek kiderülése a városa rövidtávú érdeke
ellen van: eltűnne az idegenforgalmi bevétel –
hajtóvadászat, lejárató kampány indul ellene,
állását veszti, még családja is elfordul tőle...
*
Igazság kritérium
Amiben minden nép
emlékezete megegyezik,
annak igaznak kell lennie:
pl. vízözön – tűzözön stb.
(Ciceró)
*
Noé
(a pokoljáró dudás sors)
Képzeljük el, hogy valaki
egy sivatagos tájon kezd bárkaépítésbe,
amiért őt mindenki hülyének nézi, gúnyolja,
és csak ő érzi-tudja, hogy nem ő a bolond,
sőt: ő lesz az emberiség legnagyobb jótevője
*
Vízözön
Lehet olyan a mi teremtő
és gondviselő Jóistenünk, hogy
a minden emberi életet elpusztító
természeti csapást küldjön a Földre?
(kataklizma)
*
A szükséged végezni
Amit csak egy ideig lehet visszatartani,
amit előbb-utóbb ki kell engedni magadból,
akár a sorod kivárva, akár a tábori latrinán,
akár a bérház közös vécéjén, akár az utcán...
*
Öngyilok
Megöregedve
feleslegesnek és/sőt
károsnak minősíti magát:
kimegy a nagyon nagy hegyre,
vagy a gyilkos büdös barlangba
(Sántha Ferenc: Sokan voltunk)
*
Holttest-szépítő
Nem próbálsz feltámadni
a szellemi halálból, de s.k.
- értsd: saját kezűleg -
kifested a hulládat...
*
Hamis
Megszólalásig,
sőt: még utána is
megtévesztően meglepően
jó hamisítvány az ő élete,
oly tökéletesen utánoz/másol...
(elmehetne a modell dublőrének)
*
Freudi elszólás
Amikor az igazság
akaratod ellenére kibukik,
mert megbotlik a nyelved -
de persze nem véletlenül,
és nem is akárhogyan: elszólod magad,
pont a takargatott igazat vallod így be...
(pl. a heves szeretkezés „önkívületében”
titkos szeretőd nevét súgod nejed fülébe)
*
Szolgai másolás
„rossz úton kezdettünk
a rómaiaktól tanulni....
ahelyett, hogy segédöknél fogva
a tulajdon körünkben emelkedtünk volna,
szolgai követésre hajlottunk;
ahelyett, hogy az ő szellemöket magunkba szívtuk
és saját világunkban sajátunkká tettük volna,
az ő világukba költöztünk által;
de ott egészen fel nem találhatván magunkat,
honunk felé visszapillongunk,
s örökre megoszlott képzelettel
itt is, ott is idegenek maradunk.”
Kölcsey Ferenc
*
Üdv
A pap
és a buszsofőr
egyszerre kopogtatnak
a mennyország kapuján.
Kijön Szent Péter,
röviden elbeszélget velük,
majd beengedi a buszsofőrt.
A pap fölháborodva kérdezi:
- És én?
- Engem, aki egész életemben
Isten szavát hirdettem,
nem engedsz be? Hogy lehet ez?
- Hát úgy, hogy amíg te prédikáltál,
mindenki aludt. Bezzeg amíg
a buszsofőr vezetett,
addig mindenki imádkozott.
*
Numerus clausus
"Mi nem az idegen fajjal szemben
követeljük a numerus clausust,
hanem a saját fajunkkal szemben
követeljük a numerus apertust,
mert tébolyodott
és öngyilkos nemzet az,
amely az értelmiséget
nem elsősorban
a saját fajtájából
akarja rekrutálni."
Tormay Cecile
*
Ünnep 1.
Nincsenek ünnepeik,
Mintha hosszú úton vándorolnának,
de vendégfogadó, munkaszünet nélkül
Ők nem tartják meg az ünnepet,
így azután az sem tarthatja meg őket
2.
Ünneprontók
Vagy a megszállóikat „ünneplik”
Vagy Hivatalos pátosz, dögunalom van,
Vagy az ünnep tivornyát, zabát, piálást jelent
*
Vörösmarty Mihály
A VÉN CIGÁNY
Húzd rá cigány, megittad az árát,
Ne lógasd a lábadat hiába;
Mit ér a gond kenyéren és vizen,
Tölts hozzá bort a rideg kupába.
Mindig igy volt e világi élet,
Egyszer fázott, másszor lánggal égett;
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Véred forrjon mint az örvény árja,
Rendüljön meg a velő agyadban,
Szemed égjen mint az üstökös láng,
Húrod zengjen vésznél szilajabban,
És keményen mint a jég verése,
Odalett az emberek vetése.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Tanulj dalt a zengő zivatartól,
Mint nyög, ordít, jajgat, sír és bömböl,
Fákat tép ki és hajókat tördel,
Életet fojt, vadat és embert öl;
Háború van most a nagy világban,
Isten sírja reszket a szent honban.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Kié volt ez elfojtott sohajtás,
Mi üvölt, sír e vad rohanatban,
Ki dörömböl az ég boltozatján,
Mi zokog mint malom a pokolban,
Hulló angyal, tört szív, őrült lélek,
Vert hadak vagy vakmerő remények?
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Mintha ujra hallanók a pusztán
A lázadt ember vad keserveit,
Gyilkos testvér botja zuhanását,
S az első árvák sirbeszédeit,
A keselynek szárnya csattogását,
Prometheusz halhatatlan kínját.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot:
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
A vak csillag, ez a nyomoru föld
Hadd forogjon keserű levében,
S annyi bűn, szenny s ábrándok dühétől
Tisztuljon meg a vihar hevében,
És hadd jöjjön el Noé bárkája,
Mely egy uj világot zár magába.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot:
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Húzd, de mégse, - hagyj békét a húrnak,
Lesz még egyszer ünnep a világon,
Majd ha elfárad a vész haragja,
S a viszály elvérzik a csatákon,
Akkor húzd meg ujra lelkesedve,
Isteneknek teljék benne kedve.
Akkor vedd fel ujra a vonót,
És derüljön zordon homlokod,
Szűd teljék meg az öröm borával,
Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.
1854. július-augusztus(?)
A (nem) rendeltetésszerűen használt ember
Az embernél nincs csodálatosabb teremtmény,
csak ő lehet nagyon bölcs-jó/balga-gonosz lény,
amennyit javíthat saját/társai életén, annyit ronthat,
csak ő lehet végtelenül boldog, vagy éppen boldogtalan…
1.
A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –
a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?
Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.
Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
2.
Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
3.
A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
4.
A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.
5.
Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,
akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
6.
És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …
7.
És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…
8.
De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,
avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,
a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,
ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.
9.
A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,
és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.
Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,
de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat
10.
Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása
nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,
hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,
mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.
11.
Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,
s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –
de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,
akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!
12.
Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:
hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,
humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás, otthon,
gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…
13.
A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,
a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -
gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -
jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!
|