Eugéniusz: Testamentum p
Boldogság Jenciklopédia – I.
Létjavítások és/vagy rontások
A boldog(talan) élet-halál itt-most a tét
ppppppppppppppp
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
A táltos paripák vagy állatorvosi lovak
A Jóisten aranykora vagy vaskori pokol
Emberélet-minőség vizsgálódás magyarán
pppppppppppppppp
Szellemi, lelki, testi és társas életek/halálok
Bajok/tünetek ðdiagnózisok ð oki terápiák
Szándékok-következmények és okok-okozatok
Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok
ppppppppppppppppppp
AZ EMBER
Nincs nevetségesebb az embernél,
Oly kevélységben, olyan gőgben él!
A világot fitymálják ajkai,
S minth' az eget akarná szántani
Orrával, oly magasra tartja fel.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Egy szempillantásnál mi rövidebb?
Ember barátom, a te életed.
Rohanva jő az idő s elrohan,
Egy kezében bölcsőd pólyája van,
S másikban koporsódra szemfödel.
Kevély ember, miben kevélykedel?
S mit végezhetsz egy pillantás alatt?
Hódítál népeket, országokat?
Hódítani csak gyávákat lehet,
S az uralkodás ilyenek felett
Dicsőség? ezt csak szégyenelned kell.
Kevély ember, miben kevélykedel?
S ha dicsőséget szerzél, nagy nevet?
Veled hal meg s a föld alá viszed,
Vagy, mint hű eb, kísér ki sírodig,
S ott őrzi azt egy pár kis századig,
S elébb-utóbb éhen-szomjan vesz el.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Dicsőséged, neved maradjon! hol?
A nép is elvesz, melyhez tartozol.
Az ország, melyben most él nemzeted,
Tenger volt egykor, s újra az lehet,
S e föld is semmiségbe oszlik el.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Petőfi Sándor
Koltó, 1847. szeptember
*
Négy ökerről és egy oroszlánról
Négy egyarányú szép szarvas ökör vala egy társaságban,
és mindenkor együtt mennek vala ki a mezőre,
és semmi fenevad nem mere reájok támadni,
miérthogy igen egyenlő akaratúak valának,
és egyik a másik mellett támad vala.
Az erős oroszlán egynyíhánszor feléjek kezde menni,
és noha igen éh volna,
azért, látván az egyenességet köztek,
nem mere hozzájok kezdeni.
Végre álnakságot gondola,
és az egyik ökerhöz menvén, mondá neki:
"Tudod-é, mint vagyon dolgod?
A te társaid igen meggyűlöltenek tégedet,
és végözést végöztenek ellened.
Kirekesztnek a társaságból.
Ez okaért megójad magadat tőlek."
Az öker meghivé az oroszlán beszédét,
és kétséges kezde társaihoz lenni,
és idegenséget hozzájok mutatni.
Ezenképpen méne az oroszlán mind a többihöz,
és eláltatván egybeveszté őket.
Mihelyt ez okaért idegenek löttenek volna egymáshoz,
ottan eljöve az oroszlán, és az egyiket, magának lévént,
megkezdé, és lemará azt és megövé.
Annak utána mind a többét is.
Mikoron kedig a negyedikhöz
és az utolsóhoz kezdett volna, mondá az:
"Ó, te álnaksággal megtölt fenevad,
mely igen megcsaltál minket.
Ha a kétségnek és gyűlölségnek
magvát nem hinted vala közünkbe,
bizony győzedelmet nem vöttél volna rajtunk.
De immár oda vagyunk.
Minden lelkes állat megtanoljon tőlünk,
hogy álnakságos hízelködé beszédőknek ne higgyen,
és a régi barátságot és társaságot
minden apró véleködésért meg ne vesse.
Mert ha mi a mi barátságunkban
és társaságunkban állhatatoson megmaradunk vala:
bezzeg ez fene oroszlán egyet sem ött volna bennünk;
de ez a mi bolondságunknak jutalma."
Heltai Gáspár
*
A nevető harmadik
és a síró-rívó többi áldozat
Hagyod magad társaddal összeugrasztani,
vagy felesleges-káros vetélkedésbe hajszolni,
vagyis megosztani, elgyengíteni és így leuralni
(Így szerezi meg Csongor az ördögfiókáktól,
a saját szellemi fegyverükkel a varázseszközöket)
*
A piperkőc
A dandy, aki naphosszat a tükör előtt áll
Aki órákig válogatja, váltogatja alsó-felsőneműit
Aki mindenféle pacsulikkal keni, fújja be magát
(míg lassan este lesz, s másnap kezdeti az egészet elölről)
*
Nem cifrálkodó, sőt…
Életfogytig tartó „nazír” fogadalom:
nem nézel tükörbe, nem adsz magadra,
nem tisztálkodsz és nem szépíted magad,
nem vágod-mosod a hajad, szakállad…
*
Absztinens
Aki arra büszke,
hogy semmi alkoholt nem iszik
pedig csak a bor igazságától,
vagy a lappangó, elfojtott
alkoholizmusa vissza-
tárésétől tart..
*
Hátralékhalmozó
Aki addig halogatja
azt, amit ma is megtehet,
míg azok hegyekké nem gyűlnek,
és végképp maguk alá is temetik:
ő egy „tűzoltómunkás” Pató Pál úr…
*
A tűzoltó
Akit zavar, hogy tétlen,
ezért tüzeket csinál, gyújtogat,
hogy neki is legyen napi munkája,
hogy ne érezze lógósnak magát
(és ha a tűzoltó netán piromániás…)
*
Stockholm szindróma
Először kézzel-lábbal tiltakozol,
amikor terroristák túsznak elrabolnak,
és máson sem töröd fejed, mint a menekülésen.
de jobb híján, illetve szilárd meggyőződés híján
szép lassan azonosulsz emberrablóid eszméivel,
és önként vállalod ezt a szerepet/beállsz közéjük…!?
*
Rendetlen
Soha semmi
nincs a megszokott helyén,
mindig mindent keresni kell,
két kézzel szórva a drága időt.
szerencse, ha előbb, mint utóbb
ráakad a saját kuplerájában…
(vagy anyád „rakott rendet” …)
*
Fekete szemüveg
Mindent szürkének vagy feketének látsz,
de csak azért, mert a szemed előtt van egy szűrő,
ami csak neked nem engedi meg - „letiltja”, hogy
meglásd a millió színárnyalatot és színkombinációt
*
A hiba
az ön készülékében van…
Ha a szemüvegeden egy piszok, egy folt van,
akkor azt hiheted, hogy a világban van a hiba.
Ha sötét az üvege, mindent sötétnek látsz.
Vagy hiába jönnek az „éteren át” a közkincsek,
ha nem elég érzékeny a rádió-vevőkészüléked,
vagy nem tudtál jól ráhangolni a csatornára…
*
Istenkísértő
Próbára teszed védőangyalod.
Segítségét kérve kiugrasz a repülőből,
ejtőernyő(s ismeret/gyakorlat) nélkül…
Vagy átevezel egy lélekvesztővel az óceánon,
s mindezt pusztán egy Guinness rekord címért!
*
Sportfogadó
Nagy pénzben fogadsz,
és halálra izgulod magad,
pedig csak egy bundameccs,
vagy pankráció folyik előtted
*
Struccpolitika
A homokba dugod a fejed
avagy a szőnyeg alá söpröd a problémákat,
pedig nem mindegyikük oldódik meg magától -
a kis kupac addig halmozódik, míg nyakad törik
(Úgy, mint egy kisgyerek: amit nem lát, az nincs…)
*
Halhatatlanságra vágyó
Nincs megváltó halál, nincs kegyelemdöfés…
Végeláthatatlan kínszenvedés, kiszenvedés…
Vagy egyszerűen csak túlélsz minden kortársat,
szellemileg és testileg-lelkileg is nagyon leépülve,
ember alatti szinten vegetálva, mint egy biomassza…
*
Látatlanban
Aláírsz egy üres papírost
Látatlanban vásárolsz a neten
Zsákbamacska feleséget veszel
Előre beleegyezel a végső döntésbe
*
Mindentudó
Aki látatlanban
teszel fogadalmat,
teszel ígéretet az ördögnek,
hogy ha Ő most itt megsegít,
akkor az övé lehet, amit otthon új,
s ez nem más, mint az újszülötted…
*
Egy/sok
Amiből az egy is sok…
Egy csepp méreg elég a kútvízbe
Egy rossz szó agyonvágja a többi jót
Egy szál égő gyufa felgyújthatja az erdőt
Egy rossz gesztus elronthatja a szeretkezést
Egy félrelépésre rámehet az amúgy jó házasság
*
Rossz barát
A más farkával veri a csalánt
Aki a más nevében tesz ígéretet,
A másik nevében művel gazságokat
A bukásban másikra veri rá a közös „balhét”
A másikat küldi-juttatja maga helyett a börtönbe
*
A hárító
Aki bemutatja testét, és
előadja panaszait az orvosnak,
akár be is adja a testét a kórházba,
mint a mosógépét a szakszervízbe:
tessék a szakembernek megjavítani…
(így adja gyerekét iskolába: neveljék meg)
*
Önerős
Annyira „büszke”,
hogy még az orvosi vizsgálaton
sem sorolja baját, ő nem „panaszkodik” …
A gyenge beteg nem tud önerőből felkelni.
de magatehetetlenül se kér külső segítséget.
Inkább maga alá vizel és székel…
*
Erősködő
Megszakadsz az erőfeszítéstől,
pedig csak az eszedet kellene használni:
egy csigával, emelővel, kerékkel könnyen menne
De te nem élsz az ilyen civilizációs vívmányokkal,
és nem „alázod meg” magad, hogy segítséget kérj,
inkább meggebedsz, vagy sérvet kapsz stb.
*
Az öntelt
pöffeszkedő
mondatai kétséget
sem hagynak afelől, hogy
az elért siker legnagyobb részét,
vagy egészét önmagának tulajdonítja…
(kudarcaihoz meg nyilván bűnbakot keres…)
*
Rossz kereskedő
A bírhatót eladod álompénzen
A pénzben kifejezhetetlent (apró)pénzért
A leértékelt szüzességed ziziért kótyavetyéled
Hamis gyöngyökért lemondasz szülő- és termőföldedről
*
Előrelátó
Jövendőmondó, jós, vátesz…
Mekkora csapás, megátkozottság lenne,
ha mindent pontosan és biztosan előre látnánk:
mintha „isten-átkozta” ördögi jóstehetséggel bírnánk -
és mégis mily sokan kérnék pont ezt a „jótündértől”!
De áldott az a karizmatikus próféta, vátesz stb.,
aki figyelmeztet a még nem látható veszélyre…
*
Rövidlátó
Az biztos, amit – ma - megeszel
Vágd le az aranytojást tojó tyúkot!
Mit tudni, mit hoz a holnap – ha megéred…
Miért nélkülöznél/áldoznál ma a holnapért?
(káros-kórós rövidlátás: csak egy nap a világ)
*
Képmutató
Szálka és gerenda
Vedd ki előbb saját szemedből a gerendát,
és akkor majd jól fogsz látni ahhoz, hogy
kivehesd esetleg atyádfia szeméből a szálkát,
amit te most látászavartan gerendának nézel…
*
Hitel/életvesztett
Akit már többször hazugságon kaptak,
vagy hiába/játékból kiáltott „Farkas!” -t,
annak lehet, hogy pont akkor nem hisznek
amikor valami életbevágó igazságot mondana,
illetve tényleg a vészhelyzetben kérne segítséget…
*
Irreverzibilitás
Előbb vág, azután mér…
Kolbászból már nem lehet disznó…
A sorsfordító döntéseket nem lehet visszacsinálni:
Az élet nem játék, ami bármikor nulláról újrakezdhető
*
Kedv
és kötelesség
Azon kesereg, hogy
nem azt csinálhatja,
amit épp most szeretne,
abban nem keresi/leli örömét,
amit itt-most éppen csinálnia kell,
inkább tovább rontja saját/mások kedvét…
*
Nagyon fáj
Fájdalomenyhítő lenne,
ha szóba öntöd vagy kidalolod,
pláne, ha rokon szívben megértő
és együttérző meghallgatásra találsz…
De te némán magadba zárulsz:
és csak keseregsz és kínlódsz,
ami királyi út a betegséghez…
*
„Jó keresztény”
Ha megütnek egyfelől,
odatartod arcod másik felét is
Ha egy inged kérik, akkor menten
odaadod az összest, a gyerekét is…
Nem veszed magadra a konkrétum
mérlegelése szellemi munkaterhét,
csak e könnyű merev szabálykövetéssel
maradhat továbbra is jó a lelkiismereted…!?
*
Macska Jancsi
Az egykori oroszlánszívű ifjú titán,
akiből jelentéktelen, ügyefogyott lett,
aki még annak is örül, ha balek lehet,
mert legalább így ő is szerephez jut...
*
Macska
Álnok, törleszkedő,
hűtlen macskaként viselkedő ember,
aki folyton csak szemtelenül követelőzik a gazdájától,
s ha úgy adódik, az első alkalommal még meg is lopja őt.
*
Bemenet Elek
Az egyik ajtóstól ront a házba,
A másik még csak nem is kopog, zörget,
És méltatlankodik, hogy nem eresztik be…
És van, aki viszont nyitott kapukat dönget.
És van, aki, ha kidobják az ajtón,
akkor visszamegy az ablakon
*
Hiábavaló
A halál elleni
orvosságot kutatva
nem marad időd, hogy
élt az életed, éld világod,
és valami maradandót alkoss,
például jól felnevelt gyerekeket...
*
Halhatatlan test
A teremtés elhibázott,
ha te sem élhetsz örökké,
de már a délutánod dögunalom,
és sem mű, sem utód nem örökít át
*
Szimuláns
A tűzzel játszol,
a sorozáson, a harctéren, a munkatáborban
úgy teszel mintha beteg lennél, és úgy maradsz
(vagy buzit játszol, vagy ön-csonkítod magadat…)
*
Öntelt
Annyira el van telve magával,
azt gondolva, mindent ő ért el
a tehetségével és szorgalmával,
hogy az első kudarc padlóra küldi
*
Petőfi Sándor
A TÜRELEMRŐL
Türelem, te a birkák s a
Szamarak dicső erénye,
Tégedet tanuljalak meg?
Menj a pokol fenekére!
Hogyha mint koldús járod be
A földet s kérsz menedéket:
Kérj akárhol, csak ne tőlem,
Szívem nem fogad be téged;
S ha bejárod, mint hódító,
Diadallal a világot;
Lesz egy szikla, s ez szivem lesz,
Melyre nevedet nem vágod.
Türelem, kicsépelt szalma,
Melyet a bárgyú világnak
Telt kalászokként árulnak,
Kik magodból jóllakának;
Te üres fazék, melyből a
Macska a tejfölt kiette,
S a szakácsné most szájtátva,
Fejcsóválva áll mellette.
Türelem, te... nem tudom, mi?
Mint gyülöllek, mint utállak!
Mert ahol van kezdeted, ott
Vége van a boldogságnak.
Oh a föld boldog lehetne,
Hogyha rajta te nem volnál,
S míg te rajta lész, mindaddig
Megmaradunk a nyomornál.
El veled, te élet átka,
El veled, le a pokolba!
Nyeljen el, ki rút pofádat
Erre a szép földre tolta!
Pest, 1847. április
*
16. fabula
Az oroszlánról és egérről
Egy oroszlán elnyútózván az erdőben, elaluvék.
Melléje gyűlvén a mezői egerek, ott játszadoznak vala környüle.
És a kergetésben az egyik reája szökellék az oroszlánra.
Felserkenvén az oroszlán, megkapá az egeret.
Az egér monda az oroszlánnak.
Kérlek tégedet, nagy uram, ne haragudjál reám:
ellened nem akartunk vétni szánszándékkal
és semmivel nem akartunk megbántani.
Kérlek, megbocsásd vétkeinket,
mert nyavalyás férgecskék vagyunk etc.
Az oroszlán gondolkodni kezde, mondván: Micsoda állat ez?
Egy szegény és nyavalyás féreg.
Ha ezen ugyan bosszút állani akarnál, micsoda volna?
Csak szömérem dolog volna.
Mert ez nem arra való, hogy ezen bosszút kellene állanom.
Megbocsátá ez okáért minden vétkét őnéki
és szabadon elbocsátá az egeret és hálaadással elválék tőle.
Egy kevés idő múlva az oroszlán mulatni méne az erdőbe.
És tőrbeesvén igen kezde ríni és síni, és igen jajgatá,
miért hogy látta, hogy fogllyá esett volna.
Hallván ezt az egér, hamar odasiete a sivalkodásra,
hogy meglátná, mi lelte volna az oroszlánt.
És mikoron meglátta volna az oroszlánnak fogságát, monda:
Ne félj, légy jó reménységben,
eszembe jut a te jótéted, hogy szabadon elbocsátál.
Én is ahhoz képest megszömlélem a kötéseket a köteleken,
és megrágom éles fogaimmal azokat és ottan megszabadulhatsz.
És megrágá a köteleknek a csomójokat
és ottan megoldának egymástól és az oroszlán megszabadula
és nagy örömmel az erdőbe menni kezde.
ÉRTELME
Senki el ne higyje magát az ő uraságában,
nagy tekintötiben és nagy méltóságában, hogy
ahhoz képest megutálná a szegént és a megnyomorultat.
Ha valamiben vétközik, és egyenesen nem találja a dolgot,
nem kell az okáért mindjárást megnyúzni.
Mert az Úristen csodálatos az ő cseleködetiben:
ki gyönyörködik az alázatosoknak felmagasztalásába.
Ez okáért tarts az Istennek ítíletitől
és meg ne utáljad a szegény nyavalyást:
hanem légy engedelmes és kegyelmes hozzá.
Úgy történhetik, hogy ő, noha alávaló és szegény,
ugyan nagy és igen szükséges dologban s
zolgálhat és használhat tenéked.
Heltai Gáspár
*
Petőfi Sándor
Kovács Jánosné
emlékkönyvébe
Jellemtelenség e kor bélyege;
Pedig csak egy, csak egy: a jellem az,
Ami az embert emberré teszi,
E nélkül hitvány, öntudatlan tárgyak,
Vagy legfölebb is állatok vagyunk.
Oh hölgy! könyörgök hozzád, a haza
S az emberiség kettős szent nevében:
Ha gyermekekkel áld meg majd az isten,
Olts gyermekid szivébe jellemet,
Szeplőtelent s megtántoríthatatlant.
És nem szükség, hogy mást is adj nekik,
Mindent adál, ha jellemet adál.
Debrecen, 1846. november 15.
*
Az önhittség ára
Mások, légáramok vittek fel magasra,
De te azt hitted: csak magadnak köszönheted,
Vagy a nagy szerencsédben nagyon elbíztad magad,
Így keserves a mélyrepülés, a magasból mélyre zuhanás,
Mert ezek után meg teljesen, végleg elveszíted az önbizalmad
*
Köldöknéző
Minden kegyelem/szerencse
Azt várod, hogy a sült galamb
egyenesen berepüljön a szádba
Istenben bízol, puskaporod nedves
*
Savanyú a szőlő
Okosan megideologizálod
amúgy kínzó magányosságodat,
tartósan és végleg becsapod magad,
alkalmi-tartós fájdalomcsillapítás helyett,
az egyedüllétnek az – amúgy létező - előnyeit,
a párosnak meg a hátrányait hangsúlyozva túl!
*
Öngyilkos
Hullához kötözve
A nagy szent könyvek
holt betűihez bilincselve
rohasztják el magukat az emberek
(mint anno az etruszkoknál a kínhalál:
az elevent a holthoz erősítve sorsára hagyni)
*
Mag(a)-mentő
Nem ülteti el a magot,
hetvenszeres termés helyett
még az az egy mag is elpusztul…
(aki menteni akarja, elveszíti azt)
*
Árnyékbokszoló
Mindenfelé üt-vág,
nem nézi, nem láthatja kit és hol ér az ütés
hátha így csak eltalálja azt az egy ellenséget is
(Igaz, hogy beszerez közben még hozzá pár újat is…)
*
Veremlakó
A másnak ásott verembe ő esik bele,
ahova nem csak hogy otthonosan berendezkedik,
de másokat is invitál, sőt a segítő kihúzót berántja
*
Agresszív kismalac
A hírhedett viccfigura,
aki, ha eltaknyol a bringával,
nem kér együttérzésből: ő így száll le,
ha pedig a száguldozása közben verembe esik,
akkor kis időt sem ad a segítségnyújtónak: nem vár!
*
Mű-fajtalan
Nem jól keresed
és így találod meg az életműfajodat,
és teknősként a nyúllal futsz versenyt,
így eleve biztos kudarcra ítélve önmagad
(az kivétel, a nyúl elbízva magát alszik közben...)
*
Kisebb rossz
Amikor rossz választás:
a „mindent vagy semmit”!
Semmiről nem mondasz le –
pl. nem engeded levágatni a kisujjad,
Inkább vérmérgezésben egészen meghalsz…
*
Etető
Nem koplalsz,
nem éheztetnek, sőt…
Kapsz ugyan bőven enni,
de előtte a három fogást össze-turmixolják,
de úgy tömnek meg, mint egy libát - kényszertáplálás,
de tudod, hogy ha meghízol, akkor vágóhídra visznek
(lásd Swift szerény javaslatát/Jancsi és Juliska mesét)
*
Igétlen
Életfogytig toporog
a kincsesbarlang előtt,
de nem mer kulcsot vagy varázsigét kérni
(avagy Franz Kafka: A törvény kapujában)
Vagy bejutott ugyan, de a kapzsi mohósága
teljesen elvette eszét, és elfelejtette a jeligét,
mint Ali Baba rossz testvére a keleti mesében…
*
Szirénhang
Evezz, evezz az Élet tengerén,
és vagy köss ki végleg a szirének szigetén,
vagy ne is hallgasd meg őket, a füledet tömd be.
Bár Odüsszeusz egy harmadik utat választott:
kikötöztette magát, hogy hallja az éneküket,
de parancsba adta, hogy bárhogy is kérné,
ne oldozzák fel kötelékét…
*
Félreismerő
emberismeret-hiányos…
Akit legjobb barátodnak hittél,
akit minden titkos tervedbe beavattál,
és minden hülyeséged lelkesen támogatta,
és minden hiúságodat buzgón legyezgette,
arról csak te nem tudod, hogy ő a te spiclid
(mint az a bizonyos egyszeri felszarvazott férj…)
*
Szabadságos rab
50 hétig csak gürizel,
lélekölő munkával telnek
a napjaid értékes nappalai,
és behúzod a füled, farkad…
De két hétig, és 52 hétvégén,
és jó esetben még esténként is
évi rendes „szabadságon vagy” –
kitombolhatod magad, berúghatsz stb.,
majd másnap(osan) húzod az igát tovább...
*
Besokalló
A kedvenc zenéd és ételed,
mást se hallgatsz, mást se kapsz:
így ebből a jóból tényleg megárt a sok –
a mennyiség minőségbe csap át: megutálod
egy életre azt, amit továbbra is kedvelhettél volna…
*
Fantaszta
Olyan utópiáról ábrándozol,
ami nincs kapcsolatban azzal, ahogy itt és most élsz,
ami semmire nem kötelezve passzivitásra kárhoztat,
semmi fájdalmasat nem kell változtatnod az eddigieken,
és közben nagyokat sóhajtozol és iszol: hogy romlik a világ…
*
Bili-borító
Sokáig nem tesz
szóvá semmilyen sérelmet,
szinte a hátán is fát lehet hasogatni,
majd, amikor már nála is betelik a pohár,
akkor kiborítja a bilit, s hidegháborús frontot nyit…
*
Be-képzelt beteg
Soha nem merül fel a gyanú benned,
hogy nem sorscsapásként vagy folyton beteg?
Nem lehet, hogy szinte beleszerettél a bajodba,
a hátrányai mellett több a másodlagos előnye:
így tudod magad kivonni az élet kötelmei alól,
így akarsz extra törődést, figyelmet kizsarolni?
*
Esetleges ember
Most épp itt vagy, de ezzel az erővel lehetnél másol is
Most éppen ide mész, de ezzel a fél szívvel máshova is…
Most éppen ő az élettársad, de annyi másvalaki is lehetne
Most éppen ez a nézeted, de nem túl nagy meggyőződéssel
Most éppen ez és ez a munkád, de mindez merő véletlen stb.
*
Piszkító-tisztító
Mindenkit bemocskol, befeketít
és így ő sem fog annyira kiríni közülük,
ez könnyebb, mint tisztítótűzön általmenni -
vagy egy szerecsent mosdat, vagy átfesti fehérre
(még ha ez kínosan nagyon hamar le is fog kopni…)
*
Hadicsel
Előbb csak beetetnek,
majd, ha megkedvelted az ingyen-kaját,
s már megszoktad, hogy a szádba repül a sült hal,
akkor beakasztják a horgot a szádba, és rab leszel…
*
Alamizsna
Vendégségbe hívnak,
de úgy bánnak veled
mintha ingyen-konyhára jöttél volna,
és még ahhoz is feltételeket szabnak,
hogy odalökjék neked a kegyelemkenyeret.
Például el kell hangosan mondani egy imát,
ami nem szívedből szól, de kiráz tőle a hideg….
*
Éhen maradó
Annyira jólnevelt
vagy inkább szemérmes, gátlásos,
aki nem szeretne élelmesnek látszani,
hogy hiába kínálják meg egyszer a finomsággal,
nem fogadod el, vagy csak egy icipicit veszel…
Mivel ezt többet nem ismétlik, itt ez a szokás,
te meg röstellsz nyíltan, expressis verbis kérni,
ezért nemcsak éhen maradsz, de neheztelsz
vendéglátódra és persze önmagadra is…
*
Kegyvesztő
Amit teneked
egyszer-egyszer
kegyként felajánlanak,
arra a sokadik alkalom után
már jogot is formálnál, hogy
már ne kelljen többet kérni -
amivel egyszer s mindenkorra
megfosztod magad e lehetőségtől.
*
„Kölcsönkérés”
Elindulsz a szomszédhoz kaszát kérni,
De közben azt gondolod, úgyse adja oda,
hisz fél, hogy nem kapja vissza, elrontod…
Lejátszod fejben már előre ezt a találkozást
és a megérkezés után ezzel nyitsz be hozzá:
- Kell a francnak a te rohadt kaszád!
*
Büszke-gőgös
Még kijavítható hibát csinálsz,
de mert röstellsz segítséget kérni,
ezért vagy tétlenül sült galambot vársz,
valami deus ex machina égi segítséget,
vagy pánikreakcióddal, kapkodásoddal,
a „korrekcióddal” sokkal nagyobb bajt okozol,
így lassan/gyorsan, de biztosan rohansz
a jóvátehetetlenbe, a katasztrófába,
süllyedsz a feneketlen ingoványba...
*
Megfelelhetetlen
Elvárás és megfelelés:
Ha épp van a fején sapka,
Az a baj - ha nincs, akkor meg az…
A lényeg, hogy bármikor le lehet szúrni,
hogy soha ne „neki állhasson feljebb”,
hogy még eszébe se juthasson semmilyen
jogos követeléstámasztás, igénybejelentés…
*
Befolyásolható
Mint egy szivacs, vagy nádszál
Mindig mindenki tetszését keresi
Mindig annak a véleményét osztja,
akivel éppen a legeslegutoljára beszélt
(vagy mindenben a véleményvezér szavát szajkózza)
*
Megfelelési
kényszeresség
Mások szokása, intése,
és kívánsága szerint élni –
amíg bele nem bolondulsz
az egymásnak ellentmondó,
teljesíthetetlen elvárások miatt
(mint az öreg-gyerek-szamár-teher
szereplős ősi klasszikus tanmesében…)
*
A molnár, a fia meg a szamár
Szegény volt a molnár, s nyakán élt a fia.
Egyetlen szamarát el kellett adnia.
Hogy kényes bokáit kőben meg ne zúzza,
lábainál fogva fölkötik egy rúdra,
vállukra veszik, és mennek a teherrel,
a molnár és fia. Szembejön egy ember,
s elkezd hahotázni: "Viszik a szamarat!
Nem a csacsi hármuk közt a legszamarabb!"
Hallja ezt a molnár. "Némi igazsága
van a jó embernek - mondja. - Mégse járja,
hogy míg mi izzadunk, ez rúdon hintázzon.
Coki, szürke!" - mennek: fiú a szamáron,
s csak úgy gyalogszerrel utánuk a molnár.
"Nézd a lapajt! - szól egy szemközt jövő polgár -
pöffeszkedik fönn a csacsiján, és hagyja,
hogy gyalog kullogjon utánuk az apja!"
"Így igaz" - gondolja a fiú, leszállva
maga helyett apját ülteti szamárra,
s ő utánuk ballag. - Szól megint egy ember:
"Nem szégyell így bánni egy szegény gyerekkel!
Maga szamáron jár, s fia holtra fárad!"
"Igaz" - szól az öreg, s hátraint fiának,
üljön föl mögéje. Így kocognak most már
egy szamáron ketten: fia meg a molnár.
Mennek egy darabot. Jön valaki ismét.
"Nézzétek! - kiáltja. - Milyen eszenincs nép!
Szerencsétlen jószág! Hogy is nem sajnálják?
Addig hajszolják, míg betörik a hátát."
Leugrik a fiú, lesegíti apját,
a csacsi vidáman ugrándozik. Hagyják,
hadd élje világát, mórikáljon, fusson.
Szaporán lépkednek utána az úton.
Újra jön egy ember. "Szavamra! - kiáltja -
úgy látszik, a világ a bolondját járja:
úrrá lett a szamár, kedvére poroszkál,
s lohol a nyomában fiastul a molnár!"
Erre már a molnárt elfogja a méreg.
"Bolond, ki megfogad minden szóbeszédet!
Nem érdekel eztán senki fecsegése.
Mától nem adok, csak a magam eszére."
La Fontaine
*
MENNY ÉS FÖLD
Isten hozzád, gyönyörű hazugság,
Eszményképek, ábrándok világa!
Már kezemben tartom ajtód kulcsát,
Még egy perc s örökre zárva lész.
Túl az éjnek fejér szivárványán,
A tejúton túl röpűltem egykor,
S ott az égi magasokban járván
Épitélek, szép tündérvilág.
Ott töltöttem ébren álmadozva
A csapongó ifjuság időit,
Álmaimnak nem volt vége-hossza,
S szebbnél-szebbek voltak álmaim.
De az álom bármi szép, csak álom,
S hogyha ma nem, holnap elmulandó;
Elment, elment pajkos ifjuságom,
Fölkeltett a komoly férfikor.
Isten hozzád, ábrándok világa!
Miért várjak, amíg összeomlasz
S romjaidnak eltemess alája?...
Jobb, leszállnom innen idején.
Le a mennyből, le tehát a földre!
Vígy le, vígy le, képzeményim szárnya,
Mielőtt lebuknám összetörve,
Mint lebukott egykor Phaëton.
Hogy jön e könny szemem pillájára?
Aggalom s bú, hagyjatok, hadd menjek,
Hisz a föld az emberek hazája,
Embereknek csak a föld való;
S ha nem is oly szép ez, mint szeretnők,
Nem is oly rút, mint az ifju véli...
Nincs itt angyal, ámde nincs is ördög,
S ha van itt tél, van kikelet is.
Petőfi Sándor,
Koltó, 1847. október
ppppppppppppppppppppppppppp
p.s.:
Nagy Jenciklopédia
Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen
emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,
ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…
Ehess, ihass, ölelhess, alhass! A mindenséggel mérd magad!
*
Nincs alku - én hadd legyek boldog! Másként akárki meggyaláz s megjelölnek pirosló foltok, elissza nedveim a láz.
(József Attila: Ars poetica)
Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
az ellenségeimmel elbánok magam is, sőt hasznot is húzok belőlük
A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
(Mekk mesterek, protokoll orvosok stb.), az (áruló) írástudók,
jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők, és
végül, - de talán mégsem utolsósorban? - a rejtett hatalmak….
Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
a sarad nem mondjad aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
Csak a balga és gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
barátja, szerelme, evése-ivása, játékossága, humora, munkája-hivatása,
otthona, gyermeke, kutyája, társasága, mulatsága, műélvezete, hazája stb.
Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
A mese nem másról, de pont terólad szól –
ismerj magadra és itt és most változtass életeden!
Szabadságra vagy teremtve, hogy jó szellemben-lélekbátran éljél,
intenzív-extenzív teljesértékű módon, istengyermekként kivirulva,
és nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
p.s.:
A teljes-boldog élet mindenki lehetősége, így „joga”, sőt kötelessége!?
De hát nem kész, szellemileg-morálisan érett felnőttként születünk, de
magzatként, csecsemőként, kisgyerekként kiszolgáltatva szüleinknek…!
A halmozottan hátrányos helyzetű gyerek esélyesebb, mint a kényeztetett,
az utolsóból lett első intő-követendő példái: Hamupipőke, Kukorica Jancsi…
ppppppppppppppppppppppppppppp
|