Payday Loans

Keresés

A legújabb

Az életrontás-javítás tükre - I.  E-mail
Írta: Jenő   
2022. szeptember 17. szombat, 04:45

Ókori filozófia - Filozófia - Társadalomtudomány - Könyv | bookline

Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek

Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló

Aranykor/Isten országa - vaskor-földi pokol

Magyarán írt mondatokban szellemi kincstár

ppppppppppppppppppppp

Kézikönyvecske · Epiktétosz · Könyv · Moly

Az életrontás-javítás tükre - I.

Jó szellemű testi-lelki és társasélet-tükör

Jó-rossz szándék-következmény/ok-okozat

Elvek-tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok

ppppppppppppppppppppppp

A Balgaság Dicsérete - Rotterdami Erasmus - Régikönyvek webáruház

Szabó Lőrinc:

Gyengeség

 

Csak egy kicsit voltam becsületes,

csak egy kicsit nem bántam, hogy mi lesz,

csak egy kicsit próbáltam igazi

szeretettel szólni, segíteni,

csak épp elkezdtem, s máris visszavág

s ellenem fordul a legjobb barát.

 

Csak épp elkezdtem... Gondoltam: ez az

ember erős, az egyetlen igaz,

ez az egyetlen, aki keresi

és elbírja és hasznát is veszi,

hasznát annak, amit mindenki tud

s amit elrejt előle a hazug.

 

Arra gondoltam, hogy szeretem,

hogy megtisztítom, megkétszerezem

az erejét s még szebb lesz, még nagyobb,

s arra, hogy ő maga kért, bíztatott,

ő akarta... És szólni kezdtem... És

egyszerre kiderült a tévedés:

 

kiderült, hogy itt is hazudni kell,

hogy az igazat ő se bírja el,

és hogy az elszánt hízelgő, aki

a háta mögött csak kineveti,

az nemes neki, az bölcs, az barát,

én meg irígy vagyok, vagy még kutyább,

 

még gonoszabb... Mi lelt? - förmed reám,

az árulóra, s látom, az agyán

hogy ömlik el a fájó, megriadt,

tiltakozó s gyanakvó indulat:

- Mi lelt? Már te is?... - és szavain át

szinte robban a sértett hiúság.

 

Borzadva nézek a szemébe, és

mosolygok és dadogok: - Tévedés,

félreértettél... És már hazudok,

hazudok neki, csűrök-csavarok:

mentek valamit, őt és magamat

és szégyenkezem mindkettőnk miatt.

Könyv: Légy mindig barát! (Lucius Annaeus Seneca)

 

p 1

p Szer-etet: anyád/kedvesed finom főztje helyett menza, méreg, moslék stb.

p A borban a társas öröm, az igazság, vagy: részeges/”őrült”, alkoholista stb.

p A jó testi-lelki egészség helyett - krónikus - betegség, hiány, szenvedés stb.

p Testi-lelki vonzó (sz)épség helyett taszító rút, torzó, rokkant, szörnyeteg stb.

p

p 2

p Édes-békés családi otthon vagy családi tűzfészek, dologház, siralomház stb.

p Virágos-zöldégkertes családi ház helyett panel szükséglakás/hajléktalan stb.

p A természetes-szerves falusi élet helyett mesterséges, bűnös város-vírus stb.

p Igaz jó barát helyett jobb esetben semmi, rosszban: álbarát, lelki hadviselő

p

p 3

p Árnyalt-stílusos, világos stb. közlés-megértés/tragikus „autizmus”, Bábel stb.

p Emelő, ösztönző, segítő társasélet helyett kóros magány vagy a korpa közt…

p Termékeny csoportos együttműködés vagy Robinzonlét/destruktív rivalizálás

p Jót-jól termelő-szolgáltató helyett kontár, csaló, árdrágító, Mekk mester stb.

p Boldogító „igen!”, holtomiglan házas menny helyett a mindennapi pokol…

p

p 4

p Megtáltosító „isteni” szerelem helyett csak örök gyötrelem vagy kínzó hiány

p Évhosszan s szinte holtig tartó nemi élet helyett szex nyomor, perverzió stb.

p Életigenlő, szerelemgyümölcs gyermekáldás vs. magzatgyilkos, átkos egykés

p Jól és jóra nevelő édes szülő, gondviselő helyett mostoha/kényeztető, rontó

p

p 5

p Önfeledt, kreatív, fejlesztő játék(osság) helyett semmi vagy játékrontás

p Hagyományőrző, hozzád illő viselet/viselkedés vs. divat/idegenmajmolás stb.

p Nem sírva vigadás, ének, tánc helyett semmi, max. tivornya, részegeskedés

p Építő-alkotó (házi) munka/hivatás helyett csak lélekölő pénzkeresgélő robot

p

p 6

p Szakmát ismerő-szerető mester/pályatévesztett, kontár, dilettáns, Mekk stb.

p Lokális tevékeny közélet helyett semmi, vagy csak pótcselekvő „politizálás”

p Tisztes szegénység/jómód helyett embertorzító nyomor/luxus, gaz-dagság…

p Szépre kiművelt szem és vájt fül stb. helyett csak „vakság”, „süketség” stb.

p

p 7

p Életgazdagító, lélektisztító művészet befogadás vs. semmi/giccs, lélekrontó…

p Létfontos, igaz tudás helyett fölösleges-káros ismeret/rosszat jól alkalmazó

p Értékes hírek- jó tájékozódás helyett ál-, rémhírözön, dezinformáltság stb.

p Jogos test(ület)i-szellemi honvédelem helyett kapituláció/gyáva dezertálás

p

p 8

p Természetszerető/járó-tanuló helyett „erdőkerülő”, mesterséges életű stb.

p időérzékű és gazdálkodású helyett időérzéketlen, időtékozló/rabló stb.

p Jó kormány, hozzáértő-tisztes tisztségviselő vs. zsarnokság, korrupció stb.

p Méltányos igazságosság helyett csak jog/gazságszolgáltatás/justizmord stb.

p

p 9

p Emberhez méltó jövedelem-társadalmi igazságosság/kirívó egyenlőtlenségek

p Az élménygazdag, látókörszélesítő utazás helyett rémálomút, drága tortúra

p A gyalogos, lovas, kétkerekes versus tömegközlekedés, autó/kerekesszék…

p Földművelés, konyha/virágkertészkedés vs. semmi, max. erkélyi virágláda

p

p 10

p A hivatása magaslatán álló elit helyett alkalmatlan/áruló írástudó/pokoljáró

p A baj megelőzésében/gyógyításában segítő orvos helyett protokollrab ártó

p Kölcsönösen jó haszon/kedvencállat-barát - se kutya/állatbolond/kínzó, irtó

p Bölcsen-vígan éltető humor versus sótlan, nevető fakutya, gyilkos gúnyolódó

p

p 11

p Kiváló női-férfi minőség vs. nőies férfi, férfias nő, nemtelen, jellegtelen lény

p Szellemi, lelki, pozíciós stb. hatalommal jól vagy nem élő, sőt vissza is élő…

p Kézügyes, kézműves, barkácsoló javító-szépítő v. ún. kétbalkezes rest stb.

p Gyermekérdekű életiskola – agymosó, alattvalónevelő és/vagy birkaiskola

p

p 12

p Tudatos magyar vásárló versus balek, érdekvédtelen, átvert fogyasztó stb.

p Vagyon, javak, bevétel és kiadás: jól gazdálkodó vagy zsugori, pazarló stb.

p Jó vendéglátó, vendégszerető – elzárkózó, potyaleső, hívatlan vendég stb.

p

p 13

p Jóistenhitű szabad/ateista, langyos-szektás, idegenisten-imádó, babonás rab

p A testügyes, nemesen vetélkedő sportember/puhány amatőr, becstelen profi

p Szülőföldjén élő, hazaszerető vagy idegenbe futó: hontalanul, hazát árulva

p Törvénytisztelő, olykor polgári engedetlen vs. magán- és közéleti bűnöző

 

Könyv címkegyűjtemény: sztoicizmus | Rukkola.hu

Szabó Lőrinc:

Kár

 

Kár elrontani, kár,

buta kis életünket,

úgyis ritka az ünnep,

úgyis jön a halál.

Mind, ami konc, ami érdem,

ami lehet, be kicsi!

Maga az ember, ahogy van,

túlhitvány valami.

 

Sír bennünk az igaz szív

s épúgy sír a komisz;

kár, hogy túlsokat ártunk

fölöslegesen is.

Pénz, hiuság, becsület: mind

szánalmas csatatér,

s csábit a szó, hogy a lélek

nyugalma többet ér.

 

Csábit a szó, de a béke

ahogy jön, megy is a perccel;

(könnyü annak,

aki helyett más a gazember!)

Tűnik a perc, s az örök föld

bestiái miatt

meggyűlöljük az égi

prédikátorokat.

 

Kár elrontani, mégis

rontjuk az életünket,

pedig ritka az ünnep

s úgyis jön a halál.

Küzdünk, sírva, vagy árván,

mint kit a cél megúnt,

s mindegy a cél, az eszközökért

együtt lakolunk.

A sátán műremekei · Szabó Lőrinc · Könyv · Moly

 

p 1

p Nem elvi, de presztízskérdés: egyik házasfél se enged, szamárként szenved

p Két kicsi kecske baktat a hegyre, a hídon nem térnek ki, szakadékban végzik

p A te, csak képzelt veszélyed eltereli a figyelmed, elfedi a valósat, a komolyt

p Egy kis veszélytől már fejvesztve menekülsz, és rohansz így bele a nagyba…

p

p 2

p Olyan szekér/nő után futkos, amelyik nem veszi fel: a hajlandó meg már oda

p Ne légy szeles. Bár munkádon más keres - dolgozni csak pontosan, szépen…

p Ha itt-most nem tudja még-már elérni, amire vágyik, akkor: savanyú a szőlő

p Sorsközösség? Az irigy átka és „vigasza”: dögöljön a szomszéd tehene is…!?

p

p 3

p Teher alatt nő(ne) a pálma: az ő önkímélt léte elviselhetetlen könnyűségű

p Jaj neki, ha ő a – végső - nagy megmérettetésnél habkönnyűnek találtatik

p Rafinált (ön)áltató szájhős, aki ravaszul-trükkösen kikerüli a megmérettetést

p Ehet is, ihat is, alhat is, ölelhet is stb., de nem a mindenséggel méri magát!

p

p 4

p Nincs humorérzéke, életének nedve/sava-borsa, vagy (ön)gyilkos gúnyolódó

p Nagyon sok mindent tud a humorról, érti is, csinálja is - de soha nem élvezi

p Sok hűhó semmiért: óriás hegyek vajúdnak, de csak egy kisegérke születik

p Minden az arcára van írva, vagy megtanul póker arcot vágni, s úgy is marad

p

p 5

p Ha már kórházban született, akkor ott is akar meghalni, vadidegenek közt

p A hiú „dalnok” holló szájából a ravasz hízelgő róka könnyen kiénekli a sajtot

p Ingyen szórja a rádió a zenei kulturális kincset is: de ha neki nincs vájt füle

p Addig jár a korsó a kútra, míg el nem törik – egyszer rálép egy banánhéjra…

p

p 6

p Dafke mindent pont fordítva csináló, dackorszakába ragadó örök ellenkező

p Mint süketnémák „pár/per-beszéde”, ha leoltják a villanyt, a vaksötét éjben

p Ha ló nincs, szamár is jó!? - a holtáig pályaválasztási/házassági megalkuvó

p A rest, aki még csak nem is restelkedik, sőt, de majd legalább kétszer fárad

p

p 7

p Azt tudja/teszi: mennyit árthat önmagának - azt nem: mennyit használhatna

p Mintha hasonmás-versenyre v. dublőr-szerepre készülnél az egész életedben

p Mögötte áll(t) az Isten: de ő érte a Földet is megkerülő heroikus pótcselekvő

p A hazárdjátékra, pl. rulettre alapozod a családod mindennapi megélhetését?

p

p 8

p Kinek egyszer szerencséje volt, tévesen azt hiszi: innentől bérletes lesz…!?

p A gyerek hiába kér testvért szülinapra, helyette őt kényeztetik, rontják el

p A bíróságra jár pereskedni egy tyúkért - disznót veszít, ügyvéd zsebet töm

p Csak simogatni akarta a riadt nyuszit, de ha buta, s ellenkezik: agyon is veri

p

p 9

p Így is, úgy is megeszi a farkas a bárányt, de ma már meg is „okolja! ezt…

p Verembe esve nem próbál kimászni/segítségért kiáltani: „otthonossá” teszi

p Először facsarja orrát a penetráns bűz, majd megszokja, sőt illatnak nevezi

p Ha nem tehet meg mindent/valamit tökéletesen, inkább nem tesz semmit

p

p 10

p A termékeny dilettáns, aki tehetség és ihlet nélkül is nagyüzemben „alkot”

p Csak egyszer volt holt részeg, de emiatt életed végéig műlábbal jár-kel…

p A gyűlölet-vak zsarnokkal dacoló, testvérét eltemető „polgári engedetlen” nő

p A zsarnok stréber alattvalója, aki még akár anyjára is vall, sőt parancsra lő is

p

p 11

p Az állatkirály ön-kényéből egeret öl: nem lesz, aki kirágja őt a hálócsapdából

p Betegesen spórol, de közben folyton morog: miért vízízű a zaccból főtt kávé!

p Dicsérve szid, rafinált iróniával, hogy az így neked csak még jobban fájjon

p Ha nem értik egyetlen nyelvét, szavait szótagolva-hangosabban ismételgeti

p

p 12

p A bolond még vagy pont azzal is kérkedik, amit pedig szégyellnie kellene

p Ha van valamid, akkor loptad – ha semmid sincs, akkor korhely vagy

p Kollektív balgaság: kölcsönös önáltatás a mundér „becsülete” védelmében

p Kollektív bölcsesség: egymást kiegészíteni-helyesbíteni/több szem többet lát

p

p 13

p Az elbizakodott nyulat pont a versenyfutásban legyőző cammogó teknős

p Az esélytelenség nyugalmával játszó, és pont ezért a papír-formát felborító

p Azért van annyi bolond, mert kiki olyan fenemód nagyokosnak hiszi magát

p Némber: lenézett, „kivetkőzött”, magát kihívóan kellető nőszemély/perszóna

p

p x

 

Könyv: Beszélgetések a keresztény vallásról (Rotterdami Erasmus)

Szabó Lőrinc:

Hazám, keresztény Európa

 

Útálom és arcába vágom:

– Száz év, de tán kétezer óta

őrült, mocskos, aljas világ ez,

ez a farizeus Európa!

 

Kenyér s jog helyett a szegényt

csitítja karddal, üres éggel

és cinkos lelkiismeretét

avatag és modern mesékkel;

 

száz év, de már kétezer óta

hány szent vágy halt meg gaz szivében!

Hazám, keresztény Európa,

mi lesz, ha bukására döbben,

 

mi lesz, ha újra földre száll

a Megcsúfolt és Megfeszített,

s mert jósága, hite, imája

egyszer már mindent elveszített:

 

mi lesz, ha megjő pokoli

lángszórókkal, gépfegyverekkel,

vassisakos, pestishozó,

bosszúálló angyalsereggel?

 

Mi lesz, ha megjő Krisztus és

új országot teremt a földön,

ha elhullanak a banditák

s nem lesz több harc, se kard, se börtön,

 

ha égi szerelmét a földi

szükséghez szabja ama Bárány

s újra megvált – óh, nem a jók,

de a gonoszok vére árán:

 

hazám, boldogtalan Európa,

ha túléled a harcok végét,

elbírod-e még te az Istent,

a Szeretetet és a Békét?

 

1923

Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése

pppppppppppppppppp

Könyv: Légy mindig barát! (Lucius Annaeus Seneca)

Plusz

vagy mínusz

végtelen itt/most a tét:

ön-sorsrontás vagy javítás

 

1.

A legeslegtöbbet én árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás, otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese. példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!

Könyv címkegyűjtemény: sztoicizmus | Rukkola.hu

p.s.:

Egy-egy lényegre törő tipikus kulcs/példamondat,

ami segíti az elképzelést, a kifejezést és megértést,

az érzékenyítést, az elemzést és az újra egészbe rakást,

a megítélést-értékelést, a tovább gondolást s az elsajátítást…

Epiktétosz kézikönyvecskéje: Idézetek és összefoglaló - Híres Norbert

 

 

LAST_UPDATED2