Bölcs-balga/boldog-boldogtalan
Táltos paripa és/vagy állatorvosi ló
Jóisten országa és/vagy földi pokol
Emberi életminőség vizsgálódásaim
Az írástudók árulása – I.
A legszebb hivatásokból
a leghitványabb mesterségek
Alkalmatlan, megalkuvó, bűnös elitek
Arany János
JÁNOS PAP ORSZÁGA
Büszke, harcos, kalandor nép
Volt a magyar nemzet,
Kétélű kard, mely ha moccant,
Jobbra-balra sebzett;
S jobbra-balra, merre fordult,
A fegyvernek éle,
Puszta lett a népes ország
És üvöltött rajta végig
Farkasok zenéje.
Kin a német, minthogy őrá
Járt a rud legjobban,
Megfélemlék, megbusúla,
Cselt szövött titokban:
Nem birván az oroszlánnal,
Annak vermet ása,
Takarónak a veremre,
Mint egyéb gazságra, jó lesz
Krisztus szent vallása.
"Ázsiának sáska-féle
Kóborló pogánya,
Isten a te lelkedet bár
Mind pokolra hányja!
Ne legyen az idvességben
Soha semmi részed:
Lelked üdvösségeért nem;
De saját bőrünk javáért
Megtéritünk téged."
Így beszélt a német papság
És a pénzbe markolt,
(A papok nagytorku zsákja
Már akkor is megvolt);
Bor, tulok lett a dulásig,
A pénzt nem kimélte,
Tudta, nem vész kárba semmi,
Húzni fogja firól-fira
Az uzsorát érte.
Lett is aztán dinom-dánom,
Keresztyén tivornya.
Hirdeté az istenígét
Papok bora, bornya.
Kocsma lett az istenháza,
Melyben ittak-ettek, -
S egy-két szentnek a nevét ha
Elgagyogták részeg fővel,
Mindent megfizettek.
Kiváltképen egy pap, neve
Iván, azaz János,
Többi közt legjobban értett
Ehhez a munkához.
Udvarán örökké tombolt
A lakzi, kaláka,
Hét mérföldre érzett a szag
S úgy hítták ezt a vidéket:
János pap országa.
Kedves ország volt ez a táj
Minden naplopónak,
Kasza-kapa-kerülőnek,
Éhen kóborlónak;
Kujtorgó ebek lakoztak
A jó sült szagával,
Kujtorgó magyar nép dőzsölt
- Ha tudott keresztet hányni -
Jánossal magával.
Sült ökör hevert szanaszét
János udvarában,
Két szarván boros csobányok,
Kés az oldalában.
Akinek tetszett, odament,
Az ökörből vágott,
S jót ivott rá a csobányból,
Nem is könnyen hagyta aztán
Ezt a jó országot.
Alig futott ennek híre
A népség között el,
Aki nem jött a szagára,
A hirére jött el,
Nem, hogy jól lakjék, hanem csak
Hogy valamit lásson, -
S addig nézte, addig nézte,
Hogy maga is megkivánta,
Kívül a palánkon.
S aki egyszer megkivánta,
Azt be is bocsáták,
Pogány fővel el nem hagyta
Többé a kalákát:
Megtaníták kulacs-szónál
A Krisztus hitére...
Vagy nem is a hitre, hanem
A vallást elundokító
Sok mindenfélére.
Első ága volt a hitnek
(Elmondom a nagyját):
Hogy minden termék tizedét
A papoknak adják,
Bort és búzát és baromfit,
Földeket is mellé
S faluszámra jobbágy-népet,
Aki a kövér pusztákat
Ingyen megmívelné.
Másik ága volt a hitnek,
Hogy: ne kapj a kincsen,
Mennyországban a gazdagnak
Semmi helye nincsen.
Ne rabold el a némettől,
Ami neki termett,
Sőt ha ingedet lehúzza,
Azt se bánd, mert Isten úgy ad
Lelkednek kegyelmet.
Harmadik volt: országodat
Pap kezére bízzad,
Ő ráér tanácsot adni,
Míg más ember izzad.
Ő mindent végez helyetted,
Kell-e több jó annál?
Bízd rá, ami gondba jőne;
Csak a pásztor legyen ébren,
Hadd aludjék a nyáj.
Negyedik hitágazatja:
Házasodjál össze,
Gyenge a magyar, ha minden
Nemzet nincsen közte;
Hozz lakót, minél többfélét,
Ültesd a nyakadra,
S béketüréssel fogadjad,
Ha tulajdon eszterhéjad
Alól kizaklatna.
Ötödik... mit én tudom mi?
Az is ilyenféle
Rágalom s káromkodás a
Megváltó nevére,
Melyeken a jó magyarság
Gyönyörűen épült:
Idegen kalandoroktól
Ki hagyá magát pusztítni
Csaknem mindenéből.
Legott a királyi székre
Német ember hágott,
Aki fogta, másnak adta
Titkon az országot.
S amiatt, hogy másnak adta
S a magyart megrontá,
Iszonyú belháborúban
Magyar a magyarnak vérét
Esztendőkig ontá.
Attól kezdve többször is volt
János pap országa.
Sült galamb, borral folyó ér
És ingyen-kaláka;
Melyekért a jó magyar nép
Mindenét od'adta,
S tett olyat részeg fejével
Hogy, mikor kijózanodott,
Százszor megsiratta.
Most is vannak, akik ilyen
Hizlalóba vágynak:
Lomhán a gyomornak élni
És élni az ágynak;
Kik előtt, a hashoz mérve,
A haza sem drága,
S midőn ez küzdésre készti,
Felsohajtnak: jöjj el, jöjj el
János pap országa.
(1848)
p p p p
p 1
p A rablókat pénz-díjak elfogadásával szalonképessé teszi
p Az urakkal egy tálból cseresznyézik, velük akar jóban lenni
p Szómágus: gyereket beszél hasadba, feketét fehérnek mond
p Szerecseneket mos-dat előbb kis-, majd nagyüzemi keretben
p Aki nem vele, az mind ő-ellene: az tőle akár éhen is halhat
p Már csak nem is képmutató – tüntet például a paráznaságával
p Olyan, mint aki az idegenek előtt a saját családját becsmérli
p Ha egy kis koncot kap, akkor már ki van fizetve a hallgatása
p Destruktívan rivalizál - ilyen áron kerülne monopolhelyzetbe
p Idegen formákba erőszakolva magyar szellemet bénít, sorvaszt
p Nem áll a kenyérharc mellé, de napi ingyen-cirkuszt szolgáltat
p „Introvertált” - saját levében fő, már álruhában sem jár nép közé
p Kerüli a megmérettetést - ő önmaga bírája, esetleg a cimborái…
p
p 2
p Az igazságot csak szeretné, de hát barátait jobban kell szeretnie…
p Amikről hallgat, pont azzal követi el a legocsmányabb hazugságot
p Már régóta nem a sportért stb. él-hal, hanem már csak a sportból él
p Leértékelteti az emberekkel szerves kultúrájukat, elvágja gyökereiket
p Egy epigon, hamisító és tolvaj, rabló, plagizátor utánzó majom stb.
p Óvatos duhaj – szigorú öncenzúrával kiheréli még a saját műveit is
p „Szellemi alkimista”, aki a szart próbálja neked aranyként bemutatni
p Aki nem tud jobbat, mint eldalolni a saját, privát (világ)fájdalmát
p Aki se az Istent nem keresi, így se a hazáját, se családját nem szereti
p Aki csak a gyilkos szakmai rutinból dolgozva öl ízlést, egészséget stb.
p Akinek az álpálfordulása csak szervilis, szélkakas köpönyegforgatás
p Csodagyerekekből képes szisztematikusan hülye-gyereket nevelni…
p Ő büntetlenül szellemi kábítószereket gyárt, hirdet, terjeszt és árul
p
p 3
p Hírözönvízzel árasztja el a „lakosságot”, hogy ne tájékozódhasson
p Azon dolgozik, hogy a nemzetből nép, lakosság, tömeg stb. legyen
p Módszeresen szellemileg kiskorúsítja, értelmi fogyatékosítja a jónépet
p Kiforgatja az embereket magukból, és így mások majd mindenükből
p Cserbenhagyja a globális pénzvilág terrorja kiszolgáltatott áldozatait
p Aki a zsidóságával stb. tenné védett vaddá, mentelmi jog alá magát
p Mintha egy tűzoltó az égő házba szorulttal alkudozna a mentéséről
p Mintha egy pókember akrobatikájával szövögetné orv hálócsapdáját
p Egy patikus, aki egy lassan, de annál biztosabban ölő mérget kever
p Bonyolultan, rébuszokban fogalmaz, mert ő maga se érti, mit mond
p Mintha egy bokszoló főleg övön alul akarna ütni, övön aluli humora
p Mintha az óceánt titokban egy luxusjacht medencéjében úsznám át
p Bolondnak mondja a teória igazolásáért az óceánon tutajjal átkelőt
p
p 4
p Mintha éppen az éles ütközet előtt dezertálna csatából/csapatból
p Mintha az egri várat szigorúan csak a fix munkaidőmben védeném
p Mintha addig kellene összefoglalni hite lényegét, amíg egy lábon áll
p Mintha mindig és csak a szakács döntene róla, milyen finom a főztje
p Mintha a postás cenzúrázná ill. szelektíven kézbesítené a leveleket
p Ő egy szürke eminenciás, aki a háttérből orvul mozgatja a szálakat
p Egy pszichopata cezaromán sátánista, aki visszaél nagy hatalmával
p Büszke, mert a macskakaparását gyönyörű sormintával választja el
p Mintha a kést és a villát/melegvizet is újra és újra ki akarná találni…
p Mintha a Holdon élne: nem tudja, itt és most kinek hirdeti az Igét
p Mintha maga a bölcsőt ringató kéz az épp bontakozó életre törne
p A piramis csúcsáról irányít, beetet naiv, balek lelkes embercsoportot
p Mintegy szívességből teljesítgeti hivatali tájékoztatási kötelességét
p
p x
p p p p
ARANY JÁNOS
ÍRJAK? NE ÍRJAK?
I
Írjak? ne írjak? egyre számolom
Határozatlan az öt ujjomon.
Nem írni, vétek; írni, kész harag...
De mikor Bikfic is verset farag!
Eh, félre tőlem együgyű szerénység!
Máshol megy az: itt minden a legénység;
Szegény koldúsnak táskája üres;
Ki mer, nyer, és talál az, ki keres.
Nincs szebb dolog, mint az őszinteség;
Elrejtett gyertya mi haszonra ég?
Vagy, például, mit érne a tojás,
Ha nem kiáltná a tyúk: "kotkodás!"
Cégér fityeg, hol a kancsó kerülget;
Cégér ne'kűl a jó bor is elülhet,
Kivált az érdem olcsó vakbora, -
Nehezen akad erre cimbora.
A nagy Simon (ki nem isméri őt!)
Az álszerénységből szépen kinőtt.
Ő az, kitől (bizony már jó minap)
Egy hirdetést hoz valamennyi lap:
Hogy ő az apja lelkinek se vár
(Nem oly bolond ő, mint Shakespeár')
Elismerésre, költői babérra,
Halál után egy foghagymát sem ér a;
Patkó se kell, ha már nem él, a lónak,
S jobb egy veréb ma, mint egy túzok holnap:
Ismerje meg hát a világ jelenben
És bálványozza lángeszét; különben...
No, mások ezt más útakon teszik,
S mindegy az út, ha összeérkezik.
Ezt elragadja "villám képzelet"
És hordja fenn "a csillagok felett";
Azé "miként sas" röptiben merész,
Felhőt eszik s bátran a napba néz;
Sok a babért fitymálja, megveti,
Mint gyermek a babot: "kell is neki!"
Míg más, ki páva-tollakkal ragyog,
Fennyen kiáltoz: "én költő vagyok!"
Némelyik "pálma", ezt ő mondja, ő;
Már most is óriás... hát még ha nő!
A másik így zár minden éneket:
"Lesz oly idő még, mely megemleget!..."
II
Hogyan? nem írni most? letenni tollamat,
Midőn, ha nem csordúl, csöppen egy kis kamat?
Midőn az olvasó már-már olvasni kezd,
S talán még rá is áll, ha mondom: vedd meg ezt!
Hála az égnek! ím, lendül a könyv-ipar:
Iró, ha kurta is, lesz néki, ha kapar;
Az üzlet új, hanem elég böcsűletes,
A cikk olcsó ugyan, de kél, bár szemetes;
Aztán, szó ami szó, nekünk sem sokba áll,
Oly könnyen termelünk, mint aki úgy... talál;
Mint a kosárkötő, s a még olcsóbb koma...
De hisz oly régi már s kopott ez adoma.
Minden kezdet nehéz. Nálunk kivált soká
Lőn, míg a házalást a Múzsa megszoká:
Hogy mint tirol leány, ajtón ablakon át
Unszolja készletét s mindig-kész mosolyát.
Mert a kereskedést - ha tiszta, ha vegyes -
Fitymálva nézte a fönhéjázó begyes;
A legtisztábbik is, gondolta, nehezen
Ha nem hagy olykor egy kis piszkot a kezen.
Nem volt inyére a hétköznapi modor,
Virágillat helyen nem a lucri odor:
Üzér, ügyér, hajhász, csőd, firma, company,
Ily szókat ő ki sem birt volna mondani.
Nagyon rátarti volt: fenn-ült a glórián,
Övedzve néha mint karcsú görög leány,
Vagy olykor mint a Seine partjárul egy najád,
Vagy szőke Rajna-szűz, ontá arany haját.
Idegen volt, de szép, a szép "Xenidion",
S nem árulá kecsét... leszállított dijon!...
III
Írjak? ne írjak?... Egy istencsapás:
Szólnom kisebbség, bűn a hallgatás.
Mert kinek arca van és háta ép,
Ily had közé bizony átallva lép,
Kivált ha nincs is méltó fegyvere,
(Mit ér a szó, hol ostor kellene!)
S a közmondás hamar fejére gyűl:
"Ki, ugymond, e' s ama közé vegyűl!"
De mikor a civódás tére szent!
Patkóiktól még az oltár se' ment!
Fut a kilenc szűz, döng a hét halom!
Ocsmány ökölharc az irodalom!
E szentegyházbul ostorral sem árt
Kiűzni alkuszt és galamb-kufárt.
"Vitatkozás az elmét növeli",
Kocódni kissé, ez is emberi,
S az író, hogyha máshol emberebb,
Bizonyos pontig jól áll a szerep:
Míg tárogatva zeng a csatadal,
Lovagkesztyűben foly a viadal,
S borítja bár az arcot vas lemez,
Hisszük, nemes vonásokat fedez.
Így tört minap láncsát Kazinczy, Bajza,
Így fedte Kölcseyt Achilles pajzsa;
S ha olykor közbe szól a szenvedély,
Ha nem mindig volt más az ügy s személy
Nem kofanyelven hallá a közönség:
Az, és philippica... van ám különbség.
Való, hogy a személyes galibát
Az üggyel összevétni nagy hibád:
De mit teszesz, ha egy masült zseni
Arcodba körmöl és fogát feni?
Ha rossz poéta és rossz költemény -
Apa s fiu - ugyanazon személy.
Mert, mint a tigris védi kölykeit,
Úgy védi a papa szülötteit?
Ilyenkor nagy baj a határvonás:
- De egy epigram' mégse záptojás!...
(1856)
p p p p
p 5
p Mint megalomániás stb. tudós képzeli: ő a mindent látó isteni szem
p Legsötétebb emberiség elleni konspirációm filantróp kirakattal fedem
p Rossz társadalmi szeizmográf: nem érzi/jelzi a „földindulás” előjeleit
p Mint egy stréber tanítvány, aki kannibálként felfalja a nagy mesterét
p Az idegen zászlós politikai (had)műveletek kiötlője s kivitelez(tet)ője
p Mint paternalista „kívánságműsor” -vezető ő diktálja, hogy mit akarsz
p Mint a kommunista Liszenko: parancsolni akarna a természetnek is…
p Mint Kohlhaas: nem engedek igazamból, ha belepusztul is világom
p Inkvizítor: egy outsider új paradigmája forradalmasítja szakterületét
p Konteó stigmát süt a titkos szervezkedéseket leleplezni próbálókra
p Egy rossz vendéglős-fogadós, idegenvezető: mindenkinek parancsol
p Mint rossz nagymami: nem tanít imádkozni, nem beszél a Jóistenről
p Indiana Jones mese: egy személyben professzor/vagány kalandhős
p
p 6
p Elsőgenerációs értelmiség: megalkuvásig alkalmazkodó/asszimilálódó
p Leszólod a mai Öveges profot, aki oly élvezetesen terjeszt ismeretet!
p Mint egy „jó” titkárnő, aki falaz főnöke köz- és magán disznóságainak
p Mint egy társalkodónő, aki csak hevesen legyezgeti az úrhölgy hiúságát
p Egy rendező, aki rosszul osztja ki a szerepeket (képzetlen/protekciós)
p Cassandra jóstehetség, de te kenyérféltésből hiteltelennek mutatod be
p Mint az elrabolt keresztény gyerek: janicsárként jövök vissza ellenetek!
p Mint arctalan hóhér: iróniámmal mészárolom a gondolatcsecsemőket
p Mint egy hülye civil, aki a harctéren szerencsétlenkedve galibát okoz
p Mint amikor egy cirkuszi erőművész „óriás” kamu súlyokat emelget
p Mint amikor az állatkirály tüzes karikába ugrással produkálja magát
p Bolond lenne háborgó tengeren kerülgetni Szkülla-Kharübdisz szikláit
p Aszfalton van biztonságban, „ingoványos terepre” nem merészkedik
p
p 7
p Okosan kerülgeti az ún. érzékeny témákat, ami felsőbb köröket érinthet
p Ő csak addig elszánt oknyomozó újságíró/rendőr, amíg kis hal a gyanús
p A szellemi törpék országába tévedt óriással ő is szörnyetegként bánik el
p Mint rossz vadász, oly rövid türelemmel ül felajzott íjjal, s vár az ihletre
p Nem vagy se gyermek, se részeg: ők csak mondják az igazat, a teljest
p Egyszer-egyszer még kis/féligazságot is mond, hogy ez hitelesítse őt
p Felrajzolja a helyes irányt is, de elrejti azt sok-sok hamis vektor közé
p Mint a gazdi pulikutyája: mindenkit a nyájba terel és el is birkásít
p Mint a bűn rossz dajka, aki a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönti
p Mint egy „örök, nagy gyerek”: oly igen szörnyen kegyetlen is vagyok
p Minőségellenőrként arányt tévesztve a kis bolhából elefántot csinálok
p A műszaki átvevő, aki életveszélyes épületre adja a szakmai áldását
p Harácsol: csak addig lehet helyén, amíg a kinevezője le nem váltja
p
p 8
p Rablógazda – minden rá bízott értéket kiuzsorázó: utána az özönvíz
p Azért ne fizessenek, ha egészség van - mi a betegeinkből éljünk jól!
p Ő nem vigasztal, ritkán enyhít, pláne nem gyógyít beteg(ség)eket!
p Botcsinálta doktor: betegpanasza ömlik rá – ő erre süket/neki is fáj…
p Minimum 8+4+5=17 év szorgos biflázás után legalább jól keressek!
p Minél sötétebb a nép „világa”, ő annál fényesebben világít és villog
p Ha komolyabban venné hivatását, úgy sűrűbben kételkedne magában
p Mindkettő kárára rombol tömeg- és magas kultúrát elválasztó műfalat
p Ő nyitott minden rosszra: jó érzékkel meglátja, átveszi, alkalmazza stb.
p Rossz példával jár elő: hogyan értsük direkt félre a vitapartnerünket
p Mindig tud üzenni? A börtön falára minek írjon utolsó csepp vérével?
p Mindig „összekeveri”: civilizáltság/kulturáltság – így látja a fejlődést…
p Sandán magáról rád vetíti a gyanú árnyékát: a Hatalom embere vagy
p
p x
p p p p
Arany János
A RÉGI PANASZ
„Eh! mi gondod a jövőre?
Eh! a múlttal mi közöd?
Könnyel a múlt sirja dombját
S a reménynek száraz lombját
Hasztalan mit öntözöd?
Századoknak bűne, átka
Mind csak téged terhel-e?
Nem talán még sokkal érzőbb,
Nem talán még sokkal vérzőbb
Honfitársid kebele?...”
Oh, tudom; de bánatomban
Meg nem enyhit társaság;
Mint szülétlen több gyerekre
Osztatlan száll s mindegyikre
Az egész nagy árvaság.
Sőt azáltal súlyosb részem,
Hogy míg a tett melege
Más sebét enyhőbbé tészi:
Ő, szegény, csak kínját érzi -
A lant méla gyermeke.
Hogy reméltünk! s mint csalódánk!
És magunkban mekkorát!...
Hisz csak egy pontot kerestünk:
Megtalálva, onnan estünk;
Így bukásunk lelki vád.
Mennyi seprő a pezsgésben,
S mily kevés bor!... Volt elég,
Kit nagy honszerelme vonzott
Megragadni minden koncot,
Nehogy más elkapja még.
Mennyi szájhős! mennyi lárma!
S egyre sűlyedt a naszád;
Nem elég csak emlegetni:
Tudni is kell jól szeretni,
Tudni bölcsen, a hazát.
Vagy nekünk már így is, úgy is
Minden módon veszni kell?
Egy világ hogy ránk omoljon?
Kül-erőszak elsodorjon?...
Vagy itt-benn rohadni el?
(1877. július 26.)
p p p p
Az áruló elit
arcképcsarnoka
A nem javító-segítő,
de passzívan-aktívan ártó elit
A lelki-szellemi, társadalmi, és
gazdasági/politikai vezetők árulásai
Ahogy mondjuk: a fejétől bűzlik a hal:
legszentebb hivatás/leghitványabb mesterség
Aki elmulasztja a jót, sőt még teszi is a rosszat.
Akár „csak” úgy, hogy éppen a rosszat csinálja jól.
Egy-egy velős gondolatú mondat azokról,
akiknek az átlagnál jelentősen nagyobb
a képessége, a lehetősége, a hatalma stb.,
hogy segítsenek/ártsanak embertársainak.
Tanítók és nevelők, szülők és edzők,
patikusok és orvosok, rendőrök és bírók,
tudósok és írók, művészek, bölcselők és papok,
törvényhozók és gazdasági/politikai vezetők stb. stb.
Mindenki érintve érezheti magát,
hisz csak gondoljunk bele pl. a szülői szerepbe:
ő egy személyben családfő-vezető, gazda, gondviselő,
és tanító, gyógyító, igehirdető, lelki pásztor, bölcs stb.
A fejétől bűzlik a hal: jaj annak a társadalomnak,
ahol az erre alkalmasak nem kerülnek a pályájukra,
nem, illetve nem jól gyakorol(hat)ják a hivatásukat,
és megalkuvásból megúsznák a pokoljáró dudás sorsot…
Ráadásul tudjuk: jószándékkal kövezett az út a pokolba.
A gonosz mostohánál többet árthat a majomszerető anya,
a sarlatánnál többet a protokollt jól alkalmazó profi orvos,
ha az rossz, és így csak beteg(ség)et gyárt, áltat, súlyosbít, öl...
p.s.:
A vers, a képanyag, a könyvajánló stb.
nem csak az írástudók, segítők, vezetők stb.
hibáiról, vétkeiről, bűneiről, árulásáról stb. szól,
de kontrasztban a hivatásuk magaslatán állókról,
az emberi nem nagy jótevőiről, kis-nagy géniuszairól,
és a pályával járó áldozatukról: a pokoljáró dudás sorsról...
|