pppppppppppppppppppp
Bölcs/balga és boldog/boldogtalan ember
A táltos paripák és/vagy állatorvosi lovak
A Jóisten országai és/vagy földi-égi pokol
Életminőség-vizsgálatok: magyar példatár
pppppppppppp
Eugéniusz: Régi-új Parainézis - XIX.
Milyen ember ne maradj/légy fiam/felebarátom!
Okok és okozatok, szándékok és következmények
Szívhez szóló/gondolatébresztő intelmek jegyzéke
pppppppppppppppp
VIRÁGVASÁRNAP
Jeruzsálem felett a nap megáll meghökkenve, földi fénytől vakon: pálmák bókolnak, lomb-eső hull, s könny harmatoz hosszú szakállakon.
Minden arc fénylő, elragadtatott. Hozsánna száll ujjongva szerteszét. Száz anya áll az út kétoldalán, feje fölé emelve kisdedét.
A nap csak ámul, szemének se hisz, és keresi, kit ünnepel a nép? Nem lát mást, csak egy szelíd alakot, s egy szamarat, mely bólogatva lép.
Nincs pompa, nincs ékes királyi dísz, így vonul a szegények Mestere. szemében könny, szívének fáj az ünnep, s mellére hajlik bánatos feje,
de mégis Isten, kit csoda kísér, melyhez hasonlót a nap sohse lát, hogy úgy fogadjon egy koldust a nép, mint diadalmas hadvezért, s királyt,
a nép mely porban csúszik, talpát nyalja, azoknak, akik durván rátaposnak, a nép, most egyszer! hozsánnát kiáltott a megvetettnek, az alázatosnak!
* Aranypír száll a sokaság felett de rossz agyakban erjed már a végzet. Jaj, nem tudja még senki sem, csak Ő, Hogy ötödnapra a föld mire ébred!
Bódás János
pppppppppppppppp
p 1
p
p Próbálod megúszni az éjszakai kínpadot - házastársi kötelesség
p Te mindig ott voltál a misén, hogyhogy pont ez a tróger tért meg?
p Magadra nem költesz, csak a gyerekedre, aki ezért szégyellni fog
p Mennyiséggel pótolni a minőséget? Egy szép helyett sok ronda nő...
p Te már „felvilágosultál”: csodák csak a gyerekmesékben vannak?
p Sajnál fogyasztani, koplal és mindent beruház: a protestáns etika?
p Nem kerülsz/hozod magad jó helyzetbe - lazán/görcsben kihagyod
p
p 2
p
p Csak saját felelősségére mehetne, de akkor inkább ezt is kihagyja
p Tudós, frigid, kékharisnya, prűd nők társaságának az örökös tagja
p Örök értetlenkedő: hisz te csak a kisujjadat adtad oda az ördögnek!
p Hol becsületesen éhezik, éhen hal – hol meg becstelen habzsi-dőzsi
p Alkalmazkodásnak látszik, annak véli, pedig önfeladás: papucs alatt
p Bűntudatos beteg: isten büntetése, kirótt vezeklése, vagy próbatétel
p Semmiből/lényegtelenből nem engedő, inkább szamárként szenvedő
p
p
p 3
p
p Mindent a szerelmétől elváró: túlterhelődő és leroskadó kapcsolat
p A jobbik véglet is csak véglet: ő nem egy egoista, de egy „altruista”
p Ne szólj szám, nem fáj fejem - a lapulás, mint örök túlélő technika?
p Melldöngető absztinens - pedig csak egy épp száraz alkoholbeteg
p Nem szomjazol az igazságra, még a jó borban levő igazságra sem
p Görnyedt testtartású, összetöpörödő: hátha így nem lóg ki a sorból
p A balekság felmagasztalása: te soha, de soha nem járhatsz jól?
p
p
p 4
p
p Népbutító mass media/ingyen-cirkusz agyzsugoros nézője/médiuma
p Ha a nyomozója csak egy jó szót szól, mindent, sőt bármit be is valló
p Grundfoci helyett már csak kocsmai csocsó vagy virtuális focijáték…!?
p Keresed a bajt: elébe is mész, be is invitálod, édesgeted, marasztalod
p Az a szomszéd, aki a hívásodra rögtön házhoz jön és mindent lefikáz
p Csak semmi „duhaj” mulatozás („tivornya”) - csak szolidan, öregesen
p Állandó visszafogottság állapotában: folyamatosan behúzott kézifék
p
p
p 5
p
p Szellemképtelen, szellemtelen, jó szellemvilágtalan emberanyag
p Kigrammozott és ócska adományt nagydobra verő áljótékonykodó
p Csak a happy end-es történeteket olvasgatod, azt is hátulról előre
p Minden hallucináció-önszuggeszció neki ízibe már az Isten üzenete
p Ha a szomszéd kicsit elnáspángolja fiát, ő már rögtön rendőrért kiált
p Ő még akkor sem avatkozik a szomszéd dolgába, ha már vér folyik
p Mindenben átlagos, közepes hármas akar lenni: se bukott, se kitűnő
p
p
p 6
p
p Neked a biedermeier idill, a giccses karácsony az éved csúcspontja
p Karácsony alkalmát sem használja fel megbékélésre - fegyverszünet
p A nagy ünnepi előkészületekben az otthon is viharos, fagyos, zajos…
p Az Ünnepről az ugrik be: hogyan kéne megúszni, mielőbb letudni stb.
p Családi konfliktus: első reakcióként a bíróságra rohanó/válópert beadó
p Fogadatlan prókátor: a fölösleges-káros „érdekvédő” – kitessékelnek…
p Te tudod legjobban/döntöd el, hogy mit érdemelsz, nem bízod másra
p
p 7
p
p Aki nem érzi: oly bántón tapintatlan, pedig „ő csak az igazat mondja”
p Jóval tovább nyújtózkodó, mint istentől rá szabott takaró: adósrabság
p Csak lózung, párt-szlogen, reklámversike van a fejedben s a szívedben?
p Ha már csak egy kicsit lemarad, az neki már a reménytelen leszakadás
p Ha Ő (egy test, egy lélek) meghalt, akkor a te életednek sincs már célja?
p A minden veszekedőt/verekedőt szétválasztó, vagy közönyös szemlélődő
p Alvászavaros, rossz lelkiismeretét nyugtatókkal reparáló, leverten ébredő
p
p
p 8
p
p Éjszakai szörny: a horkolás, fogcsikorgatás lelki okát még nem kereső
p Éjszakára gépet szerel magára a horkolás ellen – házaséletüket így élik
p Elviseled zokszó nélkül: másod szereposztásos, vagy épp beugró szerető
p Ha a nagy Ő, ill. a Mester kútba ugrik, akkor ő menten utána veti magát
p Mindig az alvásából-pihenéséből lecsippentő güzü, mókuskerék taposó stb.
p Mindig leadó, rég megunt önismétlő üzemmódban: te mikor töltődsz fel?
p Referenciamunka, ajánló, kezes nélkül a házépítésed vadidegenre bízod
p
p x
pppppppppppp
VIRÁGVASÁRNAPI ÉNEK
Kriptaként bezáruló bűnös szívek,
Hol a falakon ajtók nincsenek,
És ablak sincs, hogy nyitott függönyén,
Életet sugározzon be a fény,
Most, hogy a télnek bilincse lehullt
S földünk vállára zöld palást borult,
Nyissatok ti is ajtót, ablakot,
Bebocsátva a mennyei Napot!
A Napot, Aki Betfágé alatt
Ezüst olajfák árnyában haladt.
Míg Jeruzsálem kapui előtt
Alázatosan látták jönni Őt,
Kik hozsannára dicsőséget zengtek,
Ágakat szórtak, köntöst terítettek,
S virágesővel áztatták a port,
Hol később csorgó verejtéke folyt.
És vére folyt a koponyák hegyén,
Mert szíveinktől távol volt a Fény.
A világosság és a Szeretet,
Melyekért Krisztus megfeszíttetett.
P. V.
pppppppppppppppppp
P. s.:
Az ember „objektív” életminősége,
és ennek „szubjektív” megélése, boldogsága
nagyságrenddel jobban függ tőle, mint ahogy ezt
hamis istenképében, gyáva önigazolásul hinni szeretné
A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,
és a palotában is boldogtalanok. De egy verembe esve
is berendezkedhetek oda és otthonná kiálthatom azt ki.
Rossz más/zsarnok akár még meg is nyúzhat/ölhet,
de a lelkemben istenigazából kárt még ők sem tehetnek.
Legfőképp önmagamtól, majd „jóbarátaimtól/akaróimtól”
védjen Isten, akik jószándékkal kövezik utam a pokolba.
Hiszen én sem akarhatok magamnak rosszat, ahogy nem
a drága jó kényeztető anya, vagy a jó protokoll orvos sem…
Az ellenségeimmel meg majd elbánok magam is…
A gonosz mostoha és testvérek dacára Hamupipőke is
esélyesebb a teljes életre, mint a kényeztetett (K.D.: Ali)
Ahogy az ún. betegség sem egy külső ellenséges csapás,
de a Jóisten baráti jelzése: jó szellemben/lélekbátran
vizsgáld meg és tedd rendbe az elrontott életedet…!
Ha a rossz tudását jól alkalmazó protokoll orvosra
bízod magad, csak tartósítod, növeled a bajt…
Nyavalyád felismerése a gyógyulás jó kezdete/fél sikere…
A mese rólad szól, ismerj magadra és változtass élteden.
A sarat ne tartsd aranynak, de azért próbáld azzá alakítani!
Aranyból ne csinálj sarat, aranyad becsüld, és gyarapítsad!
Igaz istenkép, jó szellem és lélekbátorság legyen varázserőd -
ne vergődj állatorvosi lóként, ha istengyermekként virulhatsz.
Istenadta szabadságod felelősségét ne hárítsd gyáván másra…
|