Bölcs-balga, boldog-boldogtalan ember
Táltos paripák és/vagy állatorvosi lovak
Jóisten országai és/vagy földi-égi poklok
Életminőség vizsgálódó: jó-rossz példatár
Eugéniusz: Boldog-boldogtalan ABC – IV.
(Egy „egyszerű” velős magyar mondatban
a jó életminőségek mibenléte és megélése,
teremtése. őrzése-javítása/hiánya-rontása)
Vigadjunk
Hadd nézze halvány arccal a világot Kinek tetszik mondván: mi rossz, ravasz! Szánjátok őt, de meg ne hallgassátok, Barátim, mert valódi vétek az. Míg van tavasz, ifjúság, szerelem, Örüljetek, szeressetek velem!
Ha mondják, nincs költészet már a földön, S érzésink ellen száz veszélyt fordít A kalmár számítás, kedves barátim, Minket tán ez csak el nem tántorít? Míg van tavasz, ifjúság, szerelem, Örülhettek, szerethettek velem!
De sebesen jő a halál - siessünk, Hogy üresen leljen minden kehelyt, Mit ér, ha meg nem gyújtva tán tovább tart A fáklya - de poros zugban hevert. Míg tart tavasz, ifjúság, szerelem, Siessetek örülni hát velem!
Hisz majd jövend más nemzedék helyünkre, Ha már végkép élvezni nem tudunk. Derék fiúk lépendnek nyomdokunkba, Kikben örömmel megujulhatunk. Közöttük él lelkünk s oly végtelen, Mint a tavasz, ifjúság, szerelem.
Madách Imre
*
Csak
halálod óráján
esik le a tantusz:
Te buzgón „élted”
valaki más életét,
akit ügyesen kopíroztál,
de így is csak gyenge
másolatban!
*
Ha
valaki
nem elég
szépen és
nyilvánosan
hálálkodik neki,
rá többé a büdös
életben ne számítson
*
Csak
azért ócsárolja
oly dühösen hazáját,
hogy ne fájjon neki oly
nagyon az elhagyása,
és a véglegesnek látszó
idegenben maradás
boldogtalansága
és árulása...
*
Nem
a tett, de
a tettetés embere,
pl. a jókedvű adakozót,
a boldog szeretőt, hitvest,
a napi munkáját kedvelőt,
a szabad embert színlelő…
*
Ő
úgy
Isten
(istenképe)
hasonmása,
hogy kétnemű,
lelki hermafrodita –
vagyis biszexuális…
*
Csak
simogatni
szerette volna
azt a kis nyuszit,
de ő nem igen akarta,
és el is menekült előle -
erre egyre dühösebb lett,
és már baltával üldözte,
hogy menten agyonüsse...
*
Akkor
és addig „bátor”,
amikor és amíg iszik,
nagyokat hőbörög stb.,
de kijózanodó-félben
még saját árnyékától is
megijed, majrézik, retteg…
(mert haza kell menni,
várja a házisárkány,
és a papucs alá teszi,
s közben el-elveri)
*
A
kicsinyét
koldulásra
idomító-faragó,
éheztető-betegítő,
irreverzibilisen megcsonkító
szörny szülő, nevelő, gyám stb.
(lásd pl. Petőfi Apostola kiskorát)
*
Ami
nincs
a helyén,
az a szemét –
ha te sem vagy
pont a jó helyeden:
szemét ember vagy?
*
Rosszul tudja ugyan,
mert így képeztek ki,
így kaphatott diplomát,
vagyis gyógyítási privilégiumot,
de sajnos a rosszat jól csinálja:
pl. a hivatalos protokollos „jó” orvos
*
A betegség neki
nem fájdalmas baráti-isteni intés,
de orvosi segítséggel legyőzendő ellenség,
aki ellen vegyszert, (ellen)mérgeket vet be,
amik maximum. a kellemetlen tüneteket,
a fájdalmat enyhítik, de a bajt fenntartják
(igaz, sokan jól élnek ebből, és nő a GDP is…)
*
Sok
hűhó
semmiért,
hegyek vajúdnak
és egérke születik
(nagy füst és csak
picinyke láng pislákol)
*
Öregedésed:
transzparens lesz
minden látens, rejtett
rossz jellemvonásod -
lelked rosszabb fele győz,
már csak azt táplálod,
az idő neki dolgozott.
*
Tőle csak
a nyers erőt kérik,
a koncepció, a haszonélvezet/
értéktöbblet mindig mind a másé,
és te így maradsz redukált létben,
„emberi” erőforrásként…
*
Partra vetett
halként vergődsz,
magatehetetlenül tátogsz,
nem találod meg élettered,
ahol pedig vígan lubickolhatnál
(a jó-rosszszándékú, de ártó
hivatásos segítőd csak simogat)
*
Ha
nem lehet a tiéd a lány,
az egyetlen, az igazi, akit
az isten is csak neked szánt,
akkor ne lehessen senkié se,
ha nem ölelheted, megölöd -
kútba veted és utána ugrasz!?
*
Meglasszózva,
csapdába esve –
minél inkább menekülsz,
feszelegsz, erőlködsz,
annál jobban szorul
nyakadon a hurok
(többet erővel,
mint ésszel)
*
Amire
születni kell,
pont annak tanulását,
elsajátítását erőltetik:
szorgalmasan gyakorolj,
féllábbal Tarzant játszani...
*
Oly serény,
és oly „önzetlen”
a más portája előtt sepregetésben,
hogy emiatt a magáé előtti elmarad
*
Nem
az a legény, aki üt,
hanem az, aki állja az ütéseket...
Te mindenkinek odatartod az arcod?
Ha az egyiket megütötte, akkor a másikat...
*
Hagyod
kirabolni, meglopni
kisemmizni stb. magad,
majd meg, mint egy koldus
alamizsnáért pitizel a kifosztónak
*
Ha
szántszándékkal
valaki téged arcul köp,
(vagy arcul üt, „pofán vág”)
letörlöd, nem nehezményezed -
reakciód kedvet csinál a folytatáshoz,
s lesz belőled egy köpőcsésze...
*
Annyira
kerülted
az ütközést,
a konfrontációt,
hogy mire észbe kaptál és tiltakoztál,
már rég mindenes ingyen cseléddé váltál...
(vagy alig észlelhetően melegítik a vizet,
és mire a béka kiugrana, már meg is főtt)
*
Nem irt,
helyesebben gyérít
egeret, patkányt, poloskát -
sőt: még asztalt is terít nekik
Kerüli a konfrontációt,
el is szemtelenedik
a piaci légy…
*
Vakon
megbízol
a vadidegen kereskedőben,
vagy házasságközvetítőben -
csak otthon ér a több, mint
kellemetlen meglepetés:
a zsákban macska van...
*
Gondolsz
„merészet és nagyot”,
és mindened felteszed
egy „holtbiztos” tippes sötét lóra,
vagy egy megálmodott rulett számra...
*
Hős
akar lenni,
mégpedig bármi áron,
hogy imponáljon Neked:
akár bele is lök a Dunába,
hogy majd kimenthessen,
és így érdemeket szerezzen...
*
Ha
egyszer
visszaéltek bizalmaddal,
beteges rosszhiszeműség,
egyetemes bizalmatlanság
lesz úrrá rajtad holtodiglan –
még a családtagjaidtól is
személyazonosságit kérsz...
*
Tánc helyett
max. kényszerzubbonyban
tántorog/vánszorog/támolyog,
vagy bilincsbe vert, béklyózott
lábbal egyhelyben topog, rángatózik –
vagy esetleg bottal/ostorral táncoltatják…
*
Nincs
lelkes állapota,
hisz már csak hálni jár belé a lélek –
vagy másként lelketlen: szívtelen,
aki nem ismer könyörületet
*
Paranoiás -
rá mindenki veszélyes
vírushordozó/bacilusgazda –
hermetikusan elzárja magát,
senkivel nem szív egy levegőt…
*
Úgy
nő fel a gyermeke
a „jó” édesanyának,
hogy naponta azt hallja:
feláldozta érte boldogságát,
csak ő miatta nem vált még el
ettől az ilyen-olyan férjtől/apától...
*
Ő is,
mint mindenki
csodagyereknek,
új kis messiásnak indult:
de kollaborált az elhülyítésében,
s így nem csoda, ha hülye-gyerek lett
*
Utált
stréberkedő,
vagy örök renitens
elkallódó, nem épülő,
magával is kiszúró
önsorsrontó diák
*
Elfogadva,
nem visszautasítva
a „bezzeg gyerek/diák” szerepet
mindenkivel megutáltatja magát,
és már csak egyedül az vezérli,
hogy minél inkább megfeleljen
a szülői-tanári elvárásoknak…
*
Szégyellt
viselt dolgait rejtegetve
zsarolhatóvá teszi magát,
és olyasmire vehetik rá,
amit megint csak szégyell
(bezáruló ördögi körök!?)
*
Madách Imre
A csapodár átka
Érzéseket cserélsz, mint a ruhát,
Ma ezt veszed fel, holnap mást kívánnál,
Amint szeszélyed súgja, s azt hiszed,
Hogy néked az mind, dőre lányka, jól áll.
Most újra felvevéd szerelmem is,
Ez egykor oly fehér ruhát magadra,
Bár azt feledve új gyönyör között
Régen pihenni lökted a porondra.
Ne bántsd, ne bántsd, mért hoznád újra fel?
Jobb annak ott pihenni elfeledve,
Napsúgarakból volt az szőve, és
Most lássam az idők mocskát felette?
Ládd, oly nyugodt valék már, azt hivém,
Szerettél egykor őszintén, leányka,
S bár Isten rendelé, hogy elfelejts,
A csók, mosoly igaz szívből lőn adva –
Míg most, ha látom, ismét úgy pirulsz,
Mint akkor, úgy hullámzik Éva-kebled,
Azt látom, óh, hogy amidőn hivék,
Hogy akkor is csalatkozám tebenned. –
Miért nem hagytad e sírt meg nekem!
Kacér mosollyal mit csábítsz felette?
Nagy a világ győzedelmidnek, miért
Nyúltál szentségtörően e kebelbe? –
Ha szívednek szerelme lámpa csak,
Mely új olajjal ujolag föléled,
Hogy büszke termeken ragyogjon, úgy
Veled szerelmet, lány, én nem cserélek.
De azt se féljed, hogy kísérteni
Jár fel talán majd megvetett szerelmem,
És eltiport üdvét követeli,
Melyet mosolyogva esküvél te nékem!
Nem, mint e szív képedtől puszta lett,
Ugy puszta szív lesz átkod is, leányka,
Te nem tanultál, csak tetszelkedést,
Közted s szíved közt hízelgő had álla:
Ha majd lehullnak bájid, s elhagyott
E had, szived kietlenét megérted,
És életúntan és örömtelen
Nyugalmat esd, csendet kér árva lelked;
De hivatásod vesztve, úgy leszesz,
Mint szótlan gondolat, gyümölcstelen fa,
Testetlen lélek, árván, hontalan
A semmiség örvényében bolyongva.
Az édes házi kör helyett csupán
Hideg halottjait leled a multnak,
Míg ólomsúllyal a sír hantjai
Siratlan puszta kebeledre hullnak.
*
A kevés,
elég jó helyett
inkább a rosszból eszik,
de abból viszont túl sokat,
hátha a végén majd jobb lesz
(így végül még rosszul is lesz…)
*
Az egyik
nem tud vitatkozni,
vagy nincs felkészülve,
vagy nem is tudja, miként
kellene – jól – érvelni stb.,
a másik egy öncélú vitázó,
aki számára közömbös,
hogy mi a végeredmény…
*
Utánzó
divatmajom:
saját elcsúfítására
egy egész vagyont költ,
minden látható részén változtat:
úgy a testén, mint a ruházatán,
a tartásán és a járásán,
a testszagán/illatán és
felvett arckifejezésén…
(elárulva lelke ürességét)
*
Ha
egy embert
el akarunk csúfítani,
akkor kezdjük-végezzük
az arcával, a szemével, szájával:
öntsük le vitriollal, tegyünk rá ragyát stb. –
de ki-ki maga is sokat/még többet tehet ezért,
fölösleges-káros sminkkel, idétlen frizurával stb.,
de leginkább arcának alap- és más kifejezéseivel,
melyek hű tükrei lelke rossz/gonosz állapotának…
*
Nem szeret
a tükörbe nézni,
mert nem tetszik neki
a saját arca, fizimiskája –
pedig csak lelke/eddigi élete
tükröződését láthatja rajta,
amin a smink sem segít…
*
Ha
meglátod az arcát,
azt hinnéd, egy fantomképet látsz,
amit sebtében skiccelt fel a rajzoló
a bűnüldöző szerv felkérésére…
*
Körözni-
keresni nehéz:
ő szinte különös
ismertetőjeltelen –
még jó, hogy van neki
személyazonossági igazolványa
*
Arány-
tévesztő:
ágyúval lő a verébre,
akit esetleg el is talál,
de a haszonnál több a kár:
egy közvetett házbontó,
lerombolja az otthonát…
*
Két barátnő
a város két végén lakik,
hol az egyikük, hol a másikuk
lakásán beszélgetnek.
Egy esős napon így szól a szőke:
- Hadd maradjak itt éjszakára!
- Nem is engedlek el ilyen esőben.
A szőke egyszer csak eltűnik,
majd ázottan előkerül.
A másik kérdőre vonja:
- Hát te meg hol voltál?
- Hazaszaladtam a pizsamámért!
*
Eső után
köpönyeget vesz,
- későn, rosszul időzítve -,
még esernyőt is tart feje fölé,
amivel beáll egy váróterembe…
*
Nem jár
mezítláb,
nem tudja
a talpát megmasszírozni,
a föld-életerőt betáplálni
(lába-talpa cipőbe szorítva)
*
Mint avítt
vallási szokást
a böjtölést végleg el is hagyja –
ő semmi élvezetről nem tud lemondani
nagyobb célok érdekében
(testi-lelki egészségéért)
*
Kibírt
többhetes
tiltakozó böjt után
olyan farkaséhes lesz,
hogy rögtön bezabál
és menten belehal,
ami nem tragikus,
de inkább komikus…
*
A parazita
ravasz átprogramozó:
attól fogva neki szolgál,
amihez ő is partner volt,
mint az a telhetetlen méhecske,
aki azt hiszi, hogy magának gyűjt,
és nem a közösbe, de télre
a lódarázs kirekeszti…
*
Mindenbe
csak belekap,
de nincs kitartása,
de az első nehézség után
menten/végleg odébb is áll,
de így megfosztja magát
a sikerélménytől is…
*
A sok-sok
kudarcod vádol,
elszívja önbizalmad és tetterőd –
pedig te ítélted előre kudarcra magad
(pl. mint egy versenyfutó-pályás teknőc)
*
Egy
abszolút
értéktelen nihilista:
viszonylagos, mi a jó/rossz –
mikor mi a hasznos, kényelmes,
gazdaságos, célravezető stb. stb.
Semmi nem szent, minden és
mindenki más csak eszköz.
*
Egy
Raszkolnyikov,
akinek „szent célja”,
hogy nagyot alkosson,
amiben diáknyomora a gát,
ezért kirabolná, sőt még akár
meg is ölné azt a gaz uzsorást…
(Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés)
*
Tabusít:
ha pl. a halál
tiltott beszédtéma,
akkor az tkp. nincs is
(jelszava: Sose halunk meg)
*
Nem gondol
- memento mori –
naponta halandóságára,
(csak) neki nincs határideje,
soha vissza nem térő, s így
végleg elmulasztott alkalma…
*
Ő mindig
majd holnap lesz boldog,
míg csak meg nem boldogul,
jobb létre nem szenderül –
ez tartja benne a lelket,
hogy odaát majd jó lesz…
*
Neki a halál
megsemmisülés,
ezért retteg tőle egy életen át,
amitől nem marad idő-erő élni,
már csak azért sem, mert
pont ettől lesz hívott-
hívatlan „vendége”
a krónikus betegség…
*
Ha
úgyis meghal,
akkor mi értelme
a földi ténykedésének -
és őt nem lehet égi jutalommal
e földi siralomvölgyben áltatni?
Legjobb korán halni/meg sem születni…
*
Semmi
maradandót
nem alkotott,
nyomtalanul tűnne el,
(telekakilt pöcegödör) –
elpazarolta mindenét,
amiről számot kéne adni:
ezért nem akar meghalni…
*
Fittyet hány
baljós előjelnek/
baráti intelemnek:
egy önhitt hazardőr:
nagyot koppan,
majd elhallgat…
*
A jól
kitaposott
széles járt utakon
haladsz a szürkületbe,
a vágóhídra/munkatáborba,
nincs bátorságod megtalálni
a saját helyes ösvényedet…
*
Minden
belefőtt már
ételébe-életébe:
„csak” az a kicsiny
megbolondító íz hiányzik!
De az nagyon – így viszont
meglehetősen, jobbára az
ehetetlen és élhetetlen…
*
Putriban lakik,
de sírhelye palota,
télen fagyoskodik,
de ő luxusautón jár
(netán uzsorahitelből,
amit még az unokái is
örökölnek-törlesztenek...)
*
Kész-
pénznek veszed
a kampány/reklám ígéreteket,
bedőlsz a bőkezűen ígérgető, de
számon-kérhetetlen demagógnak
*
Ostoba
fogadalmat
csak azértis megtartó,
önkorrekcióra képtelen „jellem” –
mint pl. a Mire megvénülünk
„amerikai párbajos” hőse,
kinek erre megy rá élete?
*
Sorsot húzni,
és aki a rövidebbet húzza,
már ha letakart végű gyufa-
szálak közül kell választani,
akkor neki fix idő múlva
becsületbeli kötelessége
önkezével magával végezni
(az ún. amerikai párbaj)
*
Majdnem
a végtelenségig
hagyod magad hitegetni,
még az átlátszó szélhámos
is jó balekot talál benned -
de a Jóistenben nem hiszel
*
Helyismeret
hiányos kívülálló:
a legjobb szándékkal
bóknak szánt szó itten
és most épp durva sértés
*
A többséggel,
a szennyárral
sodródsz a szakadékba -
talmi „kincsekért”, gagyiért
fejest ugrasz a pöcegödörbe
*
Árnyék-
bokszoló,
aki mindenfelé,
és mindenkire üt és vág,
hátha eltalálja ellenségét is
(eltalálja így a jóbarátait is,
de gyárthat is új ellenséget)
*
Kazuista:
minden elvileg
előforduló esetre
gyártani, készen kapni
egyértelmű szabályokat,
amilyen pl. a matekban
a számtani sorozaté…
*
Már
ma tudja:
egy év múlva
ilyenkor mit fog tenni –
már tele van a jövő évi
határidő naplója…
*
Ajtóstól
ront a házba,
vagy tétlen rostokol
a magától nem táruló ajtó előtt,
pedig az az első kopogásra nyílt volna
(olyan élettársa pedig még/már nincsen,
akihez kopogás nélkül is bármikor benyithat)
*
Boldog óra
Megcsitult arcád küzdelme végre, S mint az ég vihar után, kigyúladt, Kebled reng csak, amint reng a tenger. Hogyha elfáradt a szél dühében. Lankadtan dűlsz vágyó karjaimra, Mint borostyán cserfa derekára, Esdve súgod: gyönge lettem állni, Óh te tarts fel, vagy veled bukom le. Ábrándos szemed félig lezárod, Félig szóra nyíló ajkaidnak Hangja elhal, mintha félne, a szó Felrettenti szűd költői álmát, S felforralt lélekzetté szürődik, Melynek édességét arcom érzi. Győzött hát a természet feletted, Megszüntél, nő, élni önmagadban, Szíved egy veréssel, egy reménnyel Szívemben dobog csak. - - Keblemen túl nincs számodra élet. Hogyha mostan elszakítna a sors, Lelkedet is elvinném magammal S te halott maradnál. - - Elborúl a mindenség körűlünk, Nincsen élet kívülünk e földön, Illem és hiú társas szabályok Kisszerű korlátai lehullnak, Nincsen vágy szivünkben, gondolat nincs, Mely ez édes percen túl repülne. S mint a lélek, mely kikél a testből, Egyesülve Isten szellemével Boldog, mert most lett csak még egésszé, Nem tépik szét többé szűk sorompók, Mik közt oly soká sírt: Lelkeink közt is lehullt a korlát, S boldogok, hogy ekként egyesülve Közelebb jutottak Istenükhöz; Mégcsak egy kis lépés, s összefolynak A világ lelkével. - Mért nem tesz most semmivé az Isten? Élvezénk egy percet édenéből, Mely mint csillag hullt alá a földre. Mért nem tesz most semmivé az Isten? Ilyen boldogság után nagyobbat Adni nincs úgyis elég hatalma. Óh talán hogy ébredjünk fel újra. És körűlünk vesszen az igézet, Míg világunk költőitlen arccal Bámul újra ránk le! -
Madách Imre
*
Nem
hites feleséget,
de ingyenes mindenes
cselédet és ágyast keresel –
a feleségnek nem jár fizetség
ezekeért a szolgáltatásokért…
*
Rossz-
hiszemű,
mert mindig csak
önmagából indul ki –
pl. minden felé vetődő
idegent terepszemléző
tolvajnak-rablónak néz
(Ki mint él, úgy ítél!?)
*
Kienné
a vagyonából
a dög gaz-dagot,
ehelyett megdöglik,
mint az a haláltáborból hazatérő,
aki nem tartja be a fokozatosságot,
és halálra zabálja magát…
*
Kéj-
sóvársága,
vagy részegsége
megfizetett drága ára:
nem kívánt fogantatás -
pereskedés, gyerektartás,
válás, koldusbot, földönfutás…
*
Egy nap
dínom-dánom,
sok-sok hét/év
szánom-bánom
(egy nap dolce vita,
majd több év börtön –
pl. a Kis Valentino film)
*
Pont azt
fogadod be
az otthonodba,
aki minden jel szerint
(amire nincs antennád)
ki fog túrni a házadból
*
Otthon is
rendőrködő
és gyanakvó,
keresztkérdést tevő
rosszhiszemű nyomozó:
foglalkozási ártalomban szenvedő
*
Életedben
citromot pótlóval,
szerelmet evéssel,
(vagy örömlánnyal)
hivatást ivással „pótolsz”
*
A babérjain
csücsül, ücsikél –
a múltját éli fel gyorsan
Pl. ha egyszer jelesre felelt,
akkor neki már nem kell tanulnia…
*
Sosem
hallhat szirénéneket:
betömött, nem vájt fülű -
vagy holtig a szirénsziget/
szekta stb. foglya maradó
*
Egy pofon
beígérése után
már bármit bevalló –
a nagyot ütő, de már
az első ütés után
megroggyanó
„legény” …
*
Mindig
gáncsoskodó,
lábatlankodó,
láb alatt levő:
el is teszik láb alól
*
Mint
az alvajáró,
aki háztetőn mászkál –
felébresztve leesik, lezuhan,
úgy éli félálomban az életét,
míg rá nem zuhan a kő-való…
*
Aki
soha nem
mond másról igazat,
mert fél, hogy akkor
- a közmondás szerint -
majd neki is beverik a fejét…
*
Aki
nem ismeri
a természet törvényeit,
az megkapja, amit érdemel,
ha belefejel a falba, betonba,
véresre zúzhatja a koponyáját
*
Múltját
nem ismerve
annak a rosszát
meg-megismételgeti –
mint aki többször is
beveri a fejét a falba…
*
Naponta
bővül a már
most is 1000 oldalas,
de folyamatosan íródó
másokhoz/Istenhez szóló
nagy panaszkönyve…
*
Neked
a kérés nagy szégyen,
te csak követelőzni, ill.
jogos igényt támasztani tudsz,
te nem szívesen „alázkodsz meg”?!
(a szemérmes éhenhaló koldus)
*
Nem
keres/
lel örömet
főzésben/evésben,
csak mielőbb túlesik rajta
(ha tehetné, tablettákat „enne”)
*
Aki
vitakészség
és érvek híján ún.
ököljogot érvényesít
a párkapcsolaton belül...
*
Aki
ítél és ítélkezik,
de kettős mércével:
saját szemében a gerendát se,
másáéban még a szálkát is meglátja...
*
Állítólag
szeretsz engem,
de ezt olyannyira
nem tudod kifejezni,
hogy ez sohasem derült ki -
inkább csak az ellenkezője...
(„pokolba már a szép szavakkal...”)
*
„Szerelmednek”
nem kis feltétele van:
fel kell adnom szent meggyőződésem,
és át kell térnem a te üdvözítő hitedre...
*
Olyan vagy
mint egy kakukkfióka,
aki betolakszik a fészekbe,
majd kilök(i) onnan (fiókáimat)...
(mint az új feleség/mostohaanya)
*
Már
az egész család
kikészült, padlón van,
olyan a készülődés a Szeretet Ünnepére...
Még jó, ha nem örök harag/válóper a vége...
*
Ha
ünnep közeleg,
ő egyből leginkább annak
a legolcsóbb megúszásán agyal
(hogyan tudná „kicselezni” azt…)
*
Vagy
ok nélkül
durván végleg
eltaszítasz magadtól
vagy lelki függőségben,
szinte leláncolva tartasz!
*
Az
egyik anya
gonosz mostoha,
a másik meg majomszerető,
egyik rosszabb, mint a másik,
sőt: a második verzió károsabb -
nincs tertium datur,
nincs arany középút?
*
Csak
olyanok
társaságát keresi,
akikhez képest ő azért
még mindig valakinek számít...
Így helyben-járva csúszik lejjebb!
*
Ami
mértékkel
tápláló élelem lenne,
túladagolva halált okozhat,
mint amikor Móricz Kis Jánosa
szinte ki akarta enni vagyonából
a gazdag és fukar szomszédját a lagzin...
*
Ön-
mérséklet híján
a kényszermunka-
táborból megérkezve
sok év mennyiségi-
minőségi éhezés után
átmenet nélkül falsz,
zabálsz, tömöd magad,
és épen akkor halsz meg,
amikor már jó dolgod lehetne...
(a falánkság bűne megbüntettetik)
*
Életünk korai
Sír, sír a gyermek, játékért eseng, Egy lepkeszárny vágyát betöltené. "Majd hogyha megnősz és kedved telik, Vehetsz magadnak tarka lepkeszárnyt, - Mondják - de addig várj, gyermek s tanúlj!" És vár a gyermek, vár, amig kinő Az iskolából, s hogy vehetne már Játékot, lepkeszárnyat: nem mosolyg Ez rája többé, mint előbb tevé. Lelkében az üdv és pokol lakik, A serdülő, a tiszta szerelem, Szeszélyesen repül az ég felé, Túlszárnyal rajta és túl a napon Alkot magának tündér életet. S nem kedves már előtte más gyönyör, Mint melyért küzdött, melyért véreze. De a szülőknek féltő gondjai, A külvilág részvéte és ezer Érdeknek ónja rácsimpaszkodik. "Várj, - szóllanak - míg férfivá leszesz, A férfi majd okosabban szeret." Szeretni s okosan, mi gúny, mi gúny! Csak az szerethet, aki tiszta még, Mint a sugár, mely mindenen aranyt lel, Kit még a dőre emberbölcseség Mindent gyülölni s félni nem tanít. - Az ifjú hallgat, bú sorvasztja el; Kiolták napját, hogy ne égessen És napja nélkűl élte megfagyott. És férfivá lesz, pillantása gyász, Nem nő fejére már virágfüzér, Fel nem vidítják őt madárdalok. Egy van csak, ami lelkesíti még: A népszabadság. Szíve, mely saját Keblében hogy verjen már nincs miért, Dobogni a közzel tanulni kezd. És elébe lép az állam zordonan Kiáltva rá: "A föld rég osztva van, Ábrándképednek nem maradt helye! A síron túl van boldogabb haza, Ki itt elégedetlen, menjen át, De itten pártos és bünhődni fog!" S a férfit a bú aggá érleli, Fejét a földre szegzi, mintha ott Keresné, hogy majd álma teljesűl. Kinyil a sír, fáradtan dűl belé; De az igért reményvilág felett, Ki tudja, mit rejt ismét a kereszt.
Madách Imre
*
P.s.:
Boldog-boldogtalan
Plusz-mínusz végtelen
Az akarót repíti, a nem akarót vonszolja a sors…
Kiken és miken múlik, hogy kiteljesedik-e életünk,
hogy jó, igaz, szép születés-élet-halál vár-e ránk,
ami méltó a Jó Isten hasonmás teremtményéhez?
Mint egy gitárhoz, amin isteni muzsika játszható,
de használható nem rendeltetésszerűen, sőt, mint
szobadísz, nehezék, zálogtárgy, kalapács, fegyver,
vagy amiből kicsalható egy lélekromboló ördögi zaj...
Lehet élni csodálatos, megtáltosító isteni szerelemben,
boldog családi körben, édes otthonban, gyerekáldással,
de lehet/maradhat valaki agglegény, vénlány, elvált,
szerelmi gyötrelemben, szex nyomorban, házas pokolban…
Jószándékokkal kövezettek a pokolba vezető utak –
önmagunktól és jóbarátainktól védjen meg az Isten.
Ádáz nyílt ellenség, gonosz mostoha, sunyi álbarát?
Többet árt a kényeztető anya, a jó protokollos orvos...
A mese/példabeszéd, közmondás stb. rólunk szól,
ismerjünk magunkra s bölcsen/lélek bátran itt-most
változtassunk éltünkön - sokkal több múlik rajtunk,
mint azt gyáva önigazulásul magunknak is hazudjuk...
Az aranyunkat becsüljük meg és gyarapítsuk,
ami sár, azt nem mondjuk aranynak, ne őrizzük
és ne szaporítsuk, de tegyük arannyá, ha lehet,
és az aranyunkat meg ne hagyjuk sárrá válni…
p.s.:
Egy-egy lényegre törő tipikus kulcs/példamondat,
ami segíti a kifejezést és megértést, az érzékenyítést,
az elképzelést, az elemzést és az újra egészbe rakást,
a megítélést-értékelést, az elsajátítást és tovább gondolást…
|