Bölcs-balga, boldog(talan) lélek
Állatorvosi ló vagy „táltos paripa”
Földi-égi pokol vagy Jóisten országa
Magyarán szóló életminőség-vizsgálódó
Életrontó-javító ember VIII.
Amit ember közvetlenül-közvetve
magának-másnak használhat-árthat
AZ EMBER
Nincs nevetségesebb az embernél,
Oly kevélységben, olyan gőgben él!
A világot fitymálják ajkai,
S minth' az eget akarná szántani
Orrával, oly magasra tartja fel.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Egy szempillantásnál mi rövidebb?
Ember barátom, a te életed.
Rohanva jő az idő s elrohan,
Egy kezében bölcsőd pólyája van,
S másikban koporsódra szemfödel.
Kevély ember, miben kevélykedel?
S mit végezhetsz egy pillantás alatt?
Hódítál népeket, országokat?
Hódítani csak gyávákat lehet,
S az uralkodás ilyenek felett
Dicsőség? ezt csak szégyenelned kell.
Kevély ember, miben kevélykedel?
S ha dicsőséget szerzél, nagy nevet?
Veled hal meg s a föld alá viszed,
Vagy, mint hű eb, kísér ki sírodig,
S ott őrzi azt egy pár kis századig,
S elébb-utóbb éhen-szomjan vesz el.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Dicsőséged, neved maradjon! hol?
A nép is elvesz, melyhez tartozol.
Az ország, melyben most él nemzeted,
Tenger volt egykor, s újra az lehet,
S e föld is semmiségbe oszlik el.
Kevély ember, miben kevélykedel?
Petőfi Sándor
Koltó, 1847. szeptember
*
Kevélység.
A pénzt rút kevélység szokta követni.
Az angyaloknak is a kevélység ártott.
Büdös a kevélységtől.
Kevélység a harag első oka.
Kevélység és esztelenség testvér-atyafiak.
Kevélység a tudatlanok hibája.
Kevélység a romlásnak kalauza.
Kevélységgel jár a jó szerencse.
Mit ér a kevélység, hogyha vén a feleség.
Ritka gazdag kevélység nélkül.
Ritka nagy szerencse kis kevélység nélkül.
Ritkán jár a szerencse kevélység nélkül.
A kevélység lenyomja a szerencse tengelyét.
Nem tudom, ha a vak kevélykedhetik-e vakságában?
Kevélységet, részegséget, szegénységet nehéz titkolni
*
A kevélység
„Négy formában
mutatkozik meg
a gőg felfuvalkodottsága:
amikor azt gondoljuk, hogy
a jó tőlünk származik;
amikor azt hisszük, hogy
ha fentről kapjuk,
érdemeink miatt kapjuk;
amikor annak a meglétével büszkélkedünk,
ami nincs nekünk;
amikor, másokat megvetve
egy bizonyos tulajdonság
egyedüli birtokosának igyekszünk látszani.”
Nagy Szent Gergely
*
Minden rossz gyökere
„Nincs olyan bűn, amely
némely esetben ne a kevélységből,
más esetben ne a kapzsiságból származna.
Vannak ugyanis olyan emberek,
akik kapzsiságuk miatt válnak kevéllyé,
míg mások kevélységük miatt válnak kapzsivá.
Az első csoportba tartozók [...] nem szeretnék a pénzt,
ha nem úgy gondolnák, hogy általa kiválóbbá lehetnek. (...)
A második csoportba tartozók pedig nem vágynának arra,
hogy kitűnjenek, ha nem úgy gondolnák,
hogy ily módon nagyobb gazdagságra tehetnek szert [...].
Tehát mindkettőt nevezhetjük minden rossz gyökerének.”
Petrus Lombardus (1100 k. – 1160)
*
Mi a fösvénység:
itt tünik föl épen,
hol, könnyel, megtört lelkeink lemossák:
nincs nagyobb kín a Hegy bármely körében!
Mert szemeinket sohsem a Magasság,
csak földi kincsek vonzották örökké:
azért ver földre minket az Igazság.
S mint a fösvény nem gondol másra többé
kincsén kívül, s a jót felejti tenni:
úgy kellett nékünk itten nyűgözötté
– kezünk és lábunk megkötözve – lenni;
s mig tetszik majd az igazságos Úrnak,
mozdulatlan heverünk e helyen mi.
Dante: Isteni színjáték
*
Kapzsiság
„Bármennyit is
értél el, többre vágysz,
és bármennyit szereztél,
még mindig hiányzik neked valami.
A fösvénység sohasem
csökken a keresettel,
hanem csak lángra kap.
A kapzsiság lépcsőfokai olyanok,
hogy minél magasabbra jut,
annál gyorsabban kapaszkodik tovább.”
Szent Ambrus (339-397)
*
„Minden bajnak gyökere”
A hét főbűn közül talán
a fösvénység futotta be
az elmúlt kétezer évben
a legnagyobb karriert.
A túlzott mértékű szerzés
és az ugyancsak túlzott mértékű
birtoklás vágyában megnyilvánuló fösvénység
koronként eltérő megítélésére jellemző,
hogy „minden bajnak gyökeréből” idővel
társadalomszervező, civilizációs tényezővé válik.
A főbűnök hetes rendszerében a fösvénység
sokáig bizonytalan helyzetben, átmeneti bűnként szerepel:
Thomas of Chobham (kb. 1160-1233/1236)
egyfajta „kevert bűnnek” tekinti.
Szerinte a fösvénység ugyanis látható bűn,
ha uzsora, lopás vagy rablás formájában nyilvánul meg,
de rejtve marad, ha „csupán”
a felesleges javak birtoklásaként jelentkezik.
A korai egyházatyák gondolkodásában
a fösvénység szűkebb és tágabb
értelemben vett célja is hamar megjelenik:
szűkebb értelemben a kapzsiság a pénzre irányul,
tágabb értelemben azonban mindenre,
ami megszerezhető, birtokolható (ilyen akár pl. a tudás).
A szűkebb értelmében a pénzre irányuló fösvénység
sajátos etimológiáját adja Sevillai Izidor (556-636):
szerinte a latin avaritia ’fösvénység’
az aviditas auri ’az arany iránti vágyakozás’
kifejezésből származik.
Horváth Krisztián
*
R.O.M.A. –
Radix Omnium Malorum Avaritia
A fösvénységet már Szent Pál is
igen előkelő helyre pozicionálja (1Tim 6,10):
Minden bajnak gyökere ugyanis a kapzsiság.
Szent Pál e meghatározása vezet oda,
hogy idővel a fösvénység komoly rivalizálásba kezd
a minden bűnök eredeteként számon tartott kevélységgel.
Olyannyira, hogy társadalmi helyzettől és attól függetlenül,
hogy egyházi vagy világi személyekről van szó,
a fösvénység mindenhol elburjánzik.
Idővel maga Róma, a kereszténység központja
is a fösvénység par excellence példájává válik;
a végletekig korrupt, kapzsi és fösvény klérussal
szemben születik meg a Szent Pál-i intelemnek megfelelő
kritikus akrosztichon: Róma,
azaz Radix Omnium Malorum Avaritia –
a kapzsiság minden rossz gyökere.
Horváth Krisztián
*
Névtelen Politikus
„Politikus, emellett sok pénze is van.
Külsőre átlagos, nincs benne semmi különös.
De az érződik, az lerí róla, hogy nagy a hatalma.
Képzeletében végtelenül sikeres,
magát különleges, egyedi lénynek gondolja.
Nem fél attól, hogy
baklövéseket vagy hibákat követ el,
mert imádóinak csapata mindig kész
az ő döntő súlyú szavát elfogadni.
És ez tetszik neki.
El tudja hitetni,
hogy minden neki köszönhető,
hogy rá nem vonatkoznak a szabályok,
a ’törvény előtti egyenlőség’.
Méltatlankodik, ha valaki megkísérelné
úgy kezelni őt, mint a többieket.
Ez az ’előjoga’ valamiképpen
a tetteiben is megjelenik,
és ez még hatalmasabbá teszi őt.”
Laura Bazzicalupo Kevélység
*
A hatalom akarása
„Az egész emberiség
általános törekvésének
elsősorban az újabb és újabb
hatalom iránti örökös
és szüntelen vágyat tartom,
amelynek csak a halál vet véget.”
Thomas Hobbes: Leviatán (1588-1679
*
Ország-
vezetők/vesztők
"Négyféle vezetőember
lehet egy ország élén:
Prokrusztész, Napóleon,
Samu bácsi és Szolón.
Prokrusztész
egy elgondolás híve,
melybe nemzetét
belekényszeríteni akarja,
ha törik, ha szakad.
Napóleon
szenvedélyes játékos
és akár nyer, akár veszít,
mindenképpen tékozol.
Samu bácsi
úgy ül az uralkodói teremben,
mint egy fűszerboltban,
dekákkal és garasokkal ravaszkodik.
Szolón
az isteni ihletre figyel,
minden tette az örök mértékből ered
és országa virul."
(Weöres Sándor)
*
Ragadozó és balek préda
Amikor nem tudod elfogadni,
hogy kinek, minek, hova születtél,
s elégedetlenné válsz/tesznek helyeddel,
akkor könnyen olyan hiszékennyé válhatsz,
hogy beveszed még azt a mesét is, hogy
van a rókapártnak tyúkvédő tagozata…
*
Három
imakérés
Add Uram,
hogy belenyugodjak
a megváltoztathatatlanba,
add Uram,
hogy megtegyem azt,
ami rajtam múlik,
s adj elég bölcsességet,
hogy e két esetet
mindig, újból és újból
meg tudjam különböztetni egymástól...
*
A
vallásod
„segítsége”
1.
Ha szegény vagy, ez biztos jele annak,
hogy nincs - jó - kapcsolatod az élő Istennel,
mert akkor meghallgatná imáid és megáldana bőséggel -
Így nemcsak küszködnöd kell a víz felett maradásért,
de még a bűntudatod súlya is víz alá akar nyomni…
2.
Ha beteg vagy,
akkor elárulod magadról,
hogy gyenge a Jóisten-hited.
Pláne, ha nem inkább „testi”,
hanem még a mai protokoll szerint
is úgymond pszichoszomatikus a baj,
vagy neadjisten depresszióval küzdesz?!
(nem elég a baj, hozzájön a bűntudatod…)
*
A „hős” csapdája
Mivel te sem vagy meggyőződve arról,
hogy az ügyért érdemes ekkora áldozatot hozni
(biztonságod, családod egzisztenciáját, nyugalmát)
ezért mindenki mást szar gyáva alaknak tartasz,
és így a permanens önimádatodban sütkérezel:
egyedül csak te nem vagy megalkuvó kispolgár…
*
Hiányzó hős
A férfiak akkor is
lapulnak, mint szar a fűben,
amikor éppen legény kell, kellene a gátra!?
(mindenki arra bazíroz, hogy majd valaki más…)
*
Csapatmunka
Egyszer volt, hol nem volt,
volt egyszer négy ember, név szerint:
Mindenki, Valaki, Bárki és Senki.
Egy szép napon szóltak Mindenkinek,
hogy akadt egy fontos munka,
sürgősen meg kell csinálni.
Mindenki biztos volt benne,
hogy Valaki megcsinálja.
Bárki megcsinálhatta volna,
viszont Senki se csinálta meg!
Valaki dühös lett emiatt,
mivel ez Mindenki dolga lett volna.
Mindenki úgy gondolta,
hogy Bárki megcsinálhatná,
és Senki nem vette észre,
hogy Mindenki kerüli a munkát.
Végül Valaki lett,
akit Mindenki okolt,
amiért Senki nem csinálta meg azt,
amit Bárki megtehetett volna.
*
Besúgók
és provokátorok
Míg az előbbi „csak”
a bizalmadba férkőzve fülel és jelent,
addig a másik aktív, és hülyeségre bíztat,
lenyuszizva vakmerő tettekre ragadtat,
hogy felsüljél, lebukjál, elvesszél…
*
A tartótiszt
Ő csak a munkáját végezte,
szakmailag jól, megbízhatóan stb.
És nem az egyház megsemmisítésén,
de a Politika diktálta korlátozásán fáradozott…
Igaz, aljasul az emberek rosszabb énjére alapozva:
olyanokat akart/tudott beszervezni spicliskedésre,
akik zsarolhatóak voltak: szégyellték a bűnüket,
illetve „hazafias buzgalomból” jelentkeztek,
mert ez szép karrierrel kecsegtette őket…
*
Isten nem ver bottal
Nem akárki álmodik akármit.
Ha nem tiszta a lelkiismereted lefekvéskor,
Számolhatsz a rossz alvással és a rémálmokkal…
De az egyre jobban ébredező bűntudatod miatt
nappal is a lelkiismeret kínpadján találhatod magad…
*
Betegítő titkok
A tartótiszt sem mondja/mondhatja el
legszűkebb családjának sem mi a munkája.
De a beszervezett besúgók többsége is hallgat,
és hallgathat is, hisz nem kerül nyilvánosságra…
(Bár így kiteszi magát annak, hogy leleplezzék,
és akkor szánalmas magyarázkodásba kezdjen…)
De isten nem ver bottal – a fájdalmas beismerés,
a bűnvallás halogatása jó melegágya a betegségnek,
a tartósan megnyomorított életnek, korai halálnak…
*
Fentről alá…
Előbb magasra felemelnek,
egy kicsit belekóstolsz a jóba,
(ezt persze nem vakvéletlennek,
de a magad érdemének tartod –
még ha ezt netán egykoron
mint besúgó érdemelted is ki...)
Majd hirtelen, váratlanul,
éppúgy ok nélkül elejtenek,
és jóval mélyebbre zuhansz,
mint az eredeti helyzeted...
*
Petri György
A személyi követő éji dala
Zuhog az eső, te rohadék. Te meg alszol a jó meleg szobában, vagy megpinázod a madarat. Én reggel hatig rohadok a csöndesedő esőben. Ki kell várnom a váltást, ki kell várnom amíg kikászálódsz a vackodból, anyu mellől. Hogy leadhassam a drótot: merre reppentél. Szállsz, szárnyalsz. A kezembe ne kerüljél. Mert röptödben megkopasztalak. Én nem felejtem el azt a rohadt esőt, amikor dupla súlyára dagadt az esőkabátom, a cipőm talpa. Te meg a meleg szobában cicáztál.
Eljön még az idő, amikor Dunát rekesztek veled.
|
*
Pokoljáró
dudás sors
1.
Álbarátok,
pályatársak ölelgetnek,
a közeledbe férkőzve kifaggatnak,
hogy kipuhatolják a gyenge pontjaidat,
hogy majdan odadöfjék lándzsáikat…
(és oda is döfik)
2.
Sok-sok régi
”jó-akaródról”
kell elgondolnod:
nem volt a családi barát
valójában egy ócska ügynök?
És ha egy besúgód épp lebukik,
akkor hogy ne nézz mindenkire úgy,
mint aki esetleg szintén hátsó szándékkal jön?
Akkor Ők nyertek, ha rosszhiszeműre torzul lelked!
*
Balhit
Jó dolog tudni azt,
amit neked tudni érdemes,
de még mindig jobb, ha nem tudod
mintha önelégülten azt hiszed,
hogy tényleg tudod...
Ugyanez áll a baráti
kapcsolatokra, baráti körökre is.
Jobb eset, ha éppen
most nincs, de érzed hiányát,
mintha abban a hiszemben vagy,
hogy neked van!
Mi az, hogy van:
nem is egy, de több tucat:
cimbora, haver, kollega,
hittestvér, sporttárs stb.
Csak a bajban,
későn derül ki:
senki se áll melléd…
*
Bizalom
Az jó emberi élet levegője
Ha egy veremben ketten vannak,
ahonnan csak úgy lehet kijutni,
ha az egyik bakot tart,
akkor a másiknak meg kell ígérnie,
hogy kihúzza majd őt,
De erre csak a szava a biztosítéka –
nem hagyja őt ott az a szemét…
(Sok állatmese szól erről,
ahogy a róka átveri így a farkast)
*
Jó/balszerencse
Te vagy az a halász,
aki kifogja az aranyhalat,
aki szabadulásáért teljesíti kívánságod.
Te az asszonyod óhaját tolmácsolod neki,
aki telhetetlenül egyre többet és többet követel,
míg a végén visszajuttok a régi szegénységbe,
melyet így már sokkal inkább éreztek nyomornak…
*
Három kívánság
Hármat kívánhattok a jótündértől,
s neked üres a hasad, így hirtelenkedve
nem nagy dolgot, csak kolbászt kérsz,
amire a méltán dühös feleséged
rosszat kíván: nőjön rá a kolbász az orrodra...
Na, most már mit lehet tenni:
a harmadik kívánságot el kell vesztegetni arra,
hogy legalább visszanyerd emberi ábrázatod...
*
Az
aggódó
félkegyelmű
„Az aggodalom olyan,
mint ha előre fizetnél kamatot
egy még le sem járt tartozásra.”
A legtöbb esetben pedig
a megfizetés soha
nem is válik esedékessé.
Gondold végig:
amikor aggódsz,
92% esély van arra,
hogy olyan adósságért
(képzelt dologért) fizetsz kamatot,
ami nem is a te tartozásod,
ráadásul az egészséged kárára.
Hát nem ostobaság ez?
Vegyük például
a repüléstől való félelmet:
tizenkilencezer évig
minden nap repülnöd kellene,
hogy elérd a repülőgép
-szerencsétlenség valószínűségét.
Mégis a hat legfélelmetesebb
halálok közül ez az egyik.
Bob Gass
*
Melldaganat
Ha agyon aggódod magad gyerekeidért,
amivel persze egy fikarcnyit sem segítesz,
csak egy rossz pótcselekvésben bizonygatod,
hogy te milyen jó (amúgy bűntudatos) anya vagy,
és nem is akarod engedni-segíteni a leválásukat,
mi több: sokkoló trauma, hogy „elhagynak” téged,
és közted és férjed közt nincs házi béke, sőt!,
akkor jön a „rák”, amit se kés, se sugár, kemo
nem fog gyógyítani, csak megkínoz a halál előtt…
*
Módosult
tudatállapotok
Se halló, se látó szerelmes
Fejbe, kupán, agyon verve
Álomittas kábulatban
Begyógyszerezve
Alkoholos befolyásoltságban
Belőve – bedrogozva
Rájön a bolondóra
Megőrjíti a tétlenség
Az éhségtől hallucinálsz
Szuggerálva, hipnotizálva
Mániásan vagy depressziósan
Elrévülve – elmerengve
Átszellemülve – istenülve - elragadtatva
*
Összekoccanások
Ahogy a kellemes részegség
mámorában, bódulatában
nem csinálsz nagy ügyet abból,
ha a lábadra lépnek,
nem kezdesz vitázni,
veszekedni, netán verekedni,
úgy a szerelmi kábultság,
megbabonázottság, vakság
átsegíti a két embert
az összeilleszkedés nehézségein,
hogy hamar elsimuljanak az érdességek
- ágálva, haragosdit játszva
nem lehet szeretkezni -
hogy ne csináljanak
a bolhából elefántot...
*
Kezelés
Az orvos kezeli a beteget.
A csodadoktor kézrátétellel gyógyít.
De mi magunk is kezünk gyöngéd simogatásával
naponta óvjuk meg szeretteinket a betegségtől,
mert így is éreztetjük a vonzalmunkat, szeretetünket,
- mert az önleértékelése a betegségek melegágy -,
vagy érintésünkkel, masszírozásunkkal segítjük javulását…
*
Kínzómesterem
Csak az, aki közelről
és régóta ismer engem,
az tudja legjobban, hogy
mi az érzékeny pontom.
És ráadásul: ha velem él,
s minden nap ki vagyok neki szolgáltatva
s ráadásul tőle pont az ellenkezőjét várom…
*
Vamp
férfiak szerelmét
számítóan kihasználó nő,
aki tudatosan kelti fel
személye iránt az erotikus vágyat,
de ő maga hideg marad,
partnere érzelmi kiszolgáltatottságával visszaél,
azt saját anyagi, egzisztenciális hasznára fordítja,
vagy egyszerűen csak élvezi szexuális hatalmát.
A vamp „tönkreteszi" a férfiakat
(ha hagyják magukat),
s amikor hasznukat már nem veheti,
könnyedén otthagyja őket.
Az elnevezés a vérszívó vámpír
legendájából származik.
(Popper Péter)
*
Reviczky Gyula
Agglegény karácsonya
Ha elközelg a szent karácsony
(Örömnek éje, áldalak!)
S angyalka jár kis csöngetyűvel,
Hol gyermekek zsivajganak:
A házhoz tartozók szemében
Mosolygó békefény derül.
Mindenki vígad a családban,
Az agglegény busúl csak egyedül.
Vannak talán jó ismerősi,
A kik meghívják szívesen?
Mit ér! az agglegény e körben
Karácsony-este idegen.
Az egygyé tartozó családdal
Érzése, kedve nem vegyül.
Csak elmereng, busul magában.
Mily szomorú sors lenni egyedül.
És mennél hangosabb a kis kör,
Annál inkább elmélyed ő.
Az ifjuság elszállt fölötte.
S ki még hozzá megy, lesz-e nő?...
Óh, mert olyan sivár az élet
Feleség és család nélkül.
Köznapnál szomorúbb az ünnep,
Nem izlik a falat sem egyedül.
Leverten tér rideg lakába,
S vádolja némán önmagát:
Elvesztegetted ifjuságod',
S ujat az ég többé nem ád.
Azzal kérkedtél, hogy szabad vagy,
Nyüg nélkül élsz, függetlenül...
Ah, annál nehezebb leszen majd
Utód nélkül halnod meg egyedül!
*
Agglegényadó
az utóbbi években
a népszaporodás előmozdítására
javasolt adónem, amelynek fizetésére
a bizonyos korhatárt elért
nőtlen férfiakat köteleznék.
Elméleti és gyakorlati szempontból
egyaránt erős ellenzéke van.
Egyesek szerint ellenkezik
az < adóerkölcs követelményével,
hogy az adó az esetleges betegséget,
kényszerű egyedülséget,
szerencsétlenséget büntesse.
Úgyszintén nyilvánvaló, hogy az A.,
ha elég magas kulcsú,
esetleg növeli a házassági hajlandóságot,
de semmiképpen nem emeli
a házasságok termékenységét.
így még kitűzött célját se szolgálja.
Pallas Lexikon, 1893.
*
A „kerítőnő”,
aki összeboronálna
szerinte összeillő fiatalokat,
amiben a kiszemelt ara is partner,
és próbálkozik kész helyzet teremtésével,
de az utolsó pillanatban megszökik a legény,
szégyenben hagyva a lányt, agglegény sorban magát...
(Babits Mihály: Hatholdas rózsakert – megfilmesítve is)
*
Savanyú a szőlő
Mivel csak azt tekinted,
hogy neked mire és hogyan
van a Másikból szükséged,
- mintha egy mobil telefont,
guminőt vennél a piacon -,
de megfordítva már nem!
Ezért jó eséllyel maradsz társtalan,
s hogy ez a hiány ne kínozzon annyira,
megideologizálod a kényszer egyedüllétet,
túlhangsúlyozod agglegénységed előnyeit…
*
Magány
A magány is
- mint minden más –
Csak addig csábító, amíg nem kényszer.
ahhoz, hogy az ember vidám gyalogos legyen,
okvetlen szükséges egy pár jó ló vagy autó a háttérben,
s ahhoz, hogy vidám magányban éljen,
okvetlenül szükséges a lehetősége,
hogy akkor lép ki belőle, amikor akar.
FEKETE ISTVÁN
*
Öregedő agglegény
Visszaszámlálás közben...
Aki azért még szeretne társat találni -
Az idő nem neked, sőt ellened dolgozik:
Minél tovább vársz, annál nehezebb lesz!
A mindennapi gyakorlat híján csökkenő
figyelem/szeretet/alkalmazkodóképesség)
*
Nyitott házasság
Közös megegyezéssel
és nagyon diszkréten intézve,
S kínosan ügyelve ár, hogy
„semmi érzelmi komplikáció”.
Csak azt nem érted sehogy:
miért halt korán az asszony,
s hogy miért agglegény még
harmincon túl is a három fiú…
*
Miért
maradtál család/utódtalan agglegény?
mert sok/csak rossz házasságot láttál,
mert mamahotelben hagytad magad kényeztetni,
mert akit neked kellett volna, neked nem kellett,
mert akinek te kellettél volna, neked nem kellett,
mert életben/filmen csak papucsférjet láthattál,
mert túl gazdag voltál, nem hittél a nőknek,
mert túl szegény voltál, elkerültek a nők,
mert nem akartál/tudtál volna más(oka)t eltartani,
mert nem akartál a gyerekek miatt elszegényedni,
mert túl sokáig kivárva megrögzültek a szokásaid,
mert nem tanultál meg bölcs kompromisszumot kötni,
mert az alkalmazkodásnak csak hátrányait láttad,
mert nem volt testvéred/barátod együttélni nevelni,
mert a Hivatással szerinted nem összeegyeztethető,
mert a szerzetes, a pap csak cölibátusban élhet,
mert a gyerekkori molesztálás megundorított…
mert nem kúráltad lelki eredetű impotenciád,
mert tévesen felfedezni vélted „melegséged”,
mert te nem voltál méltó senkihez,
mert hozzád senki sem méltó…
stb. stb.
*
Hivatás-
tévesztés
Leereszkedik
a remete a hegyről,
Bemegy a vendéglőbe
s kér ételt-italt - és nőt...
Nőt nem tudnak adni.
Amikor sokadszorra ismétlődik a dolog,
akkor kínjukban felajánlják neki a Bélát.
- A Béla? De hát én nem vagyok olyan!!
Legközelebb
a nagy szükségében alább adja,
de kiköti, hogy ne tudjon róla senki.
- Nem fog róla tudni más rajtunk kívül,
csak még az a két ember, aki lefogja a Bélát,
mert a Béla sem olyan…
*
EDWARD LEAR:
A KÉT AGGLEGÉNY
Egy házban élt két Agglegény, kik nem maradtak veszteg:
egyik fogott egy Egeret, a másik meg egy Kekszet.
És akkor így szólt az, amelyik Egeret fogott:
“Ez épp kapóra jön, mert itthon minden elfogyott.
Nincs más, csak egy kis citromunk meg egy kanálka mézünk,
és vacsorázni mit fogunk? Hisz nincs már semmi pénzünk.
És félő, hogy ha vacsorára semmit sem eszünk,
hajunk és szempillánk kihull, és soványak leszünk.”
A másik erre így felelt (aki Kekszet fogott):
“A Töltött Egérnél bizony nincs fájinabb dolog!
A Töltelékbe Hagyma kell, no meg Pemetefű –
csak hát ezekhez hozzájutni nem o’an egyszerű.”
És akkor a két Agglegény a városba eredt,
és kértek kölcsön Hagymát, no meg Pemetefüvet.
Hagymát, azt kaptak, Pemetét viszont sehol se leltek,
pedig bejártak minden Boltot, Piacot és Kertet.
De jött egy ember: “Látják ottan azt a nagy hegyet?
A tetejére meredek Szörpentin-út vezet,
és odafönn egy bölcs Öreg, egy Remete lakoz,
ki egész nap egy tudományos nagy Könyvet lapoz.
Azt mondom: fogjon Remetét, kinek nincs Pemetéje,
és igen apró cikkekre meg cakkokra metélje.
S ha megvan, nincs is hátra más, csupáncsak őt elég
a Hagymával jól elkeverni, s kész a Töltelék!”
És akkor a két Agglegény, tovább nem késlekedve,
a meredek Szörpentin-úton fölmászott a hegyre.
És odafönn a hegytetőn volt egy sziklás üreg,
s ott elmélyülten olvasott ama Tudós Öreg.
Ráordítottak: “Félre Könyv! Na rajta, Bölcsek Bölcse!
Az időt itt ne, inkább otthon Egerünket töltse!”
A Bölcs Remete nem felelt egy árva szót sem erre,
s a nagy Könyvvel jól rásózott a két nagy kopasz fejre.
És hegyen-völgyön, városon, Szörpentin-úton át
csak gurult a két Agglegény, hazáig meg sem állt.
De akkorára élelem már otthon nem maradt:
az Egér fölfalta a Kekszet, aztán elszaladt.
Így aztán meghitt kis lakuk elhagyták csendesen,
és attól fogva nem hallott felőlük senki sem.
Havasi Attila fordítása
*
Pozitív vagy negatív dimenzió
Miért töltöd egyszeri ajándék istengyermeki életed
balgán, ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
Idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
Alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban.
hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
Balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
lelki hadviselésben, humor/játék nélkül, tetszhalottként stb.?
A mese, a példabeszéd, az életkép/életbölcsesség
nem másról, a szomszédról stb., de pont rólunk szól.
A tükör igazmondó: ismerj magadra, nyomozd az okot,
és jó szellemben, lélekbátran változtass, jobbíts élteden!
Jóval, de jóval több múlik rajtad, mint azt gyáva önigazolásból
magaddal-másokkal elhitetnéd, felmentést, bűnbakot keresve!
Elsősorban önmagadtól, majd „jóbarátaidtól” védjen meg az isten,
az ellenséggel elbánsz majd magad is - sőt: a hasznukat veheted…
p.s.:
A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
Arra kellene időben ráeszmélnünk, amit a közmondás tanít:
jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
|