ROBERT MUSIL
(1880-1942)
Amikor 1867-ben az osztrák császár némi fogcsikorgatással kiegyezett örök rebelliseknek mondott magyar alattvalóival, létrejött az Osztrák-Magyar Monarchia nevű közép-európai nagyhatalom, amelynek létét és lényegét felettébb nehéz volt áttekinteni. Magyarázni pedig annyiféleképpen lehetett, ahány szemszögből kísérelték megragadni. Legalább három jelentékeny író életművét kell áttekinteni, hogy képünk legyen, mennyire nem lehetett egységes képet alkotni arról a közjogi-szociológiai-társasági szövődményről, amely virágzásában is magában hordozta az előbb-utóbb szükségszerűen bekövetkező csődöt, hanyatlást, elbukást. Mindaz, ami az első világháború után bekövetkezett, ennek az előzménynek a következménye.
Az "utódállamok"-nak elkeresztelt állami-társadalmi szervezetek a két világháború között egyszerre élték át azokat az ésszerű és ésszerűtlen - tudósabb nyelven racionális és irracionális - tartalmakat, amelyeknek egyik vagy másik vagy harmadik összképét szemléletesen ábrázolta az a három jól látó író. Alulról Prága felől Franz Kafka az érthetetlent látta és láttatta. Budapest felől Mikszáth Kálmán mutatta meg, milyen ostoba és zűrzavaros ez a sok különféle törekvés, de aki okos és mindenre elszánt, igen jó vadászterületet talál a Monarchia lehetőségeiben. Robert Musil pedig Bécs felől nézve józanul és gúnyosan az ostobaságok és fölöslegességek szervezett útvesztőjét tudta ábrázolni akkor, amikor már Ausztriában, Magyarországon, Csehországban és a többi örökös tartományban már a múlt képeként derengett, hogy mi is volt az a néhai Osztrák-Magyar Monarchia. A prágai kistisztviselő, a jogi doktorátust szerzett kispolgár alulról láthatta az érthetetlent. A magyar dzsentri a züllöttséget, az életformává nemesedett korrupciót, az álillúziókat látta és mutatta meg múlhatatlan érvénnyel. Ő nem alulról, nem is felülről, hanem a szomszédságból, oldalról figyelte és értette, amit érthetett. Az osztrák nemes, minisztériumbeli nagyúr a császárság végnapjaiban, a köztársaság kezdő éveiben, majd svájci emigrációból visszatekintve felülről láthatta mindazt az ostobaságot, a gyakorlattá vált fölöslegest, a valóságok és tévedések elválaszthatatlan egységét, amelyben a tragikusat is csak gúnyos mosollyal lehet tudomásul venni. Ha a módszeres olvasó előbb elolvassa Kafka "Per" és "Kastély" című regényeit, majd utána Mikszáth két olyan kitűnő művét, mint a "Szent Péter esernyője" és a "Különös házasság", majd ezeknek ismeretében Musil fő művét, "A tulajdonságok nélküli ember"-t, akkor lehet saját véleménye is arról, mi volt és milyen volt a kiegyezés utáni és Trianon előtti Osztrák-Magyar Monarchia.
Musil tehát a fontos olvasandók közé tartozik, habár a kritikusok és olvasók, majd nyomukban az irodalomtörténészek viszonylag későn, jóval halála után ismerték fel művészi nagyságát és történelmi-filozófiai hitelességét. Manapság már együtt kell tárgyalni őt is a világirodalom klasszikusai között.
Apja a műszaki tudományok nevezetes szakembere volt: előbb mérnök, hamarosan gyárigazgató, azután haláláig egyetemi tanár. A császárság végső hónapjaiban nemességet is kapott. Ettől fogva a család "von Musil" formában írta a nevét. Musil, az író, amikor a Hadügyminisztériumban, később a Külügyminisztériumban volt fontos irányító méltóság a művelődési, később a sajtóosztályon, maga is az örökölt nemesi formában mondta és írta nevét. Közben azonban baloldali újságokba írt cikkeket és irodalmi kritikákat, könyvei címlapján sose írhatta ki a feudális "von" szócskát. Könyvei már akkor kritikai szelleműek voltak, amikor még saját ifjúkorára emlékezve a katonaiskolák lélektelen és emberkínzó világáról írt hamar érdekessé váló regényt. Számunkra külön érdekesség, hogy ezt az első regényét még évekkel az első világháború előtt, itt Budapesten vette észre legelőször a kritika. Fenyő Miksa a Nyugatban írt a "Törless tanulóévei"-ről meglepően elismerő kritikát. Még Bécsben is csak később ismerték fel az akkor - 1909-ben - még fiatal osztrák író könyvének jelentőségét.
Ez a regény az ifjúkori emlékeit idézte fel. Musil eredetileg katonatisztnek készült, katonaiskolában nevelkedett. Ott találkozott először az Osztrák-Magyar Monarchia minden formalizmusával, lélektelenségével. Kitűnő korképet formált az emlékekből. De hivatásos író még sokáig nem lett. Itt-ott verseket is írt, igen jó esszéket készített különféle témakörökben. De úri fiú volt, tehát úri foglalkozások várták. Lett is minisztériumi hivatalnok, hamar szakértő a hadügyekben, majd a nagy távlatú külügyekben. Az írók és kritikusok ugyan otthon, Ausztriában már kezdték tudomásul venni írói értékeit. A hasonlóképpen nemesi múltú és neveltetésű felesége hamar értője, szakembere lett mindannak, amivel férje foglalkozott. A nagy irodalmi feladat, a készítendő mű terve csak a húszas évek vége felé bontakozott ki benne, amikor már ötvenedik életévéhez közeledett. Ezt már otthon kezdte írni, első kötete 1930-ban jelent meg. Második kötete 1933-ban. Ekkor azonban már indokoltan kezdte félteni magának Ausztriának a létét. Felismerte a Németországban megszülető, majd hatalomra kerülő nemzetiszocializmus célját és lehetőségét. Még belekezdett a nagy mű harmadik kötetébe, de hamarosan Svájcba emigrált. Előbb Zürichben, majd mindhalálig Genfben élt és szakadatlanul, elmélyülten dolgozott, hogy befejezze a művet, amelyről ő maga is tudta, hogy milyen nagy jelentőségű, és már sokan az irodalom értői közül a két első kötet alapján a század fő művei közé sorolták. Már nagyon a végénél tartott. 62 éves volt. Felesége - Martha asszony - úgy emlékezett vissza, hogy egy ebéd után felállva az asztaltól a fürdőszoba felé tartott, hogy kezet mosson. Az ajtóban visszafordulva ezt mondta: "Azt hiszem, még néhány oldal és kész a mű." - Ezzel belépett a fürdőszobába, és a mosdó előtt összeesett. Halott volt. A harmadik kötet tehát formailag töredék maradt, de lényegében az egész mű befejezett. Felesége rendezte sajtó alá, mint harmadik kötetet. Emellett ami töredék vagy közre még nem adott kézirat volt, azt is a halál után is mindvégig hű hitvestárs rendszerezte, adta át Rohwolt úrnak, a híres könyvkiadónak, Musilék jó barátjának, könyvei gondviselőjének. Ő járt közben, hogy az író írhassa a már nagyon várt befejezést. Még egy alapítványt is létrehozott, hogy Musiléknak ne kelljen nélkülözniük. És előlegre is számíthatott kiadójától az író. - Évekkel később, amikor Musil összes művei - a töredékekkel és hátrahagyott művekkel együtt - megjelentek, Rohwolt egy ízben, társasági beszélgetés közben ezt mondta: "Robert nekem köszönhette, hogy nem kellett éheznie, én Robertnek köszönhetem a sok pénzt, amit műveiért kaptam."
Ha Robert Musil nem tölti élete végső évtizedét szakadatlan munkával a nagy regény mellett előbb még otthon, majd az emigrációban, akkor Törless iskoláskorának történetével és néhány tanulmányával az osztrák irodalom egyik tiszteletre méltó írója volna. De "A tulajdonságok nélküli ember"-rel a XX. század világirodalmának egyik legjelentékenyebb alkotóművésze lett. Tragikus humora sajátos helyet biztosít neki a modern irodalom történetében.
A zegzugos cselekmény egy Kákánia nevű országban játszódik. Már a nevéből ki lehetett találni, hol is vagyunk. Az Osztrák-Magyar Monarchia uralkodójának "császár és király" volt a hivatalos címe, németül "Kaiser und König". Hivatalos iratokon és feliratokon a megszokott rövidítés: "K. u. K" vagy Ausztriában gyakran "KK". Ebből a közismert rövidítésből származott azonnal érthetően a Kákánia országnév. A minisztériumi magasságból sok mindent áttekintő főhivatalnok jól láthatta az elgépiesedett szabályokat, kötelező értelmetlen viselkedési elvárásokat, parancsként ható tévedéseket és még szigorúbb hazugságokat. Ebbe a képzelt, de nagyon is hiteles társadalomba az író beállított egy embert, aki olyanfajta magas méltóságokat tölt be, mint írója. Semminek sem örül, semmin nem háborodik fel, nincsenek tulajdonságai, csak megfigyelő- és megállapítóképessége. A tárgyilagos író önmegszemélyesítése. Amit lát, azon kétségbe is lehet esni, de mint minden elgépiesedettség, humoros is. Nem sokkal korábban a francia filozófus, Bergson azt tanította, hogy minden nevetés oka a valóságban felfedezett gépiesség. A nagy filozófiai ismeretű Musil minden bizonnyal megjelenésekor olvasta már Bergson azonnal híres "A nevetés" című könyvét.
A regény hőse, Ulrich, maga sem érti, miért és hogyan került a magas állásba. De már ott van, igyekszik látni, tehát néz. Folyton meg kell állapítania, hogy amit lát, az ugyan valóság, csak éppen nincs értelme. A mozzanatok ugyanolyan jelképesek, mint a Kákánia országnév. Mindig azonnal felismerhető, mit karikíroz az író a valódi Monarchia intézményeiből, társasági szokásaiból, a magánélet kötelező szabályaiból. Meghökkentő és mulatságos könyv.
Korábban csak az irodalom beavatottjai vették tudomásul, néhány évtized kellett, hogy a nagy mű elfoglalja megillető helyét az irodalomban. De elfoglalta, és úgy látszik, végleges ez az előkelő hely.
HEGEDŰS GÉZA
*
FÜLSZÖVEG
Húsz évig, éppen a két világháború közé eső két évtizeden át dolgozott Musil e művén. S bár a regény cselekménye - ha nevezhetjük egyáltalán cselekménynek a vérszegény történés-sort - 1913/14-ben, a világháború küszöbén álló császári Bécsben játszódik, ennek az önmagát mindenestül túlélt világnak gyilkos iróniájú leleplezésével fokról fokra eljut Musil a XX. század első felének egész szellemi felülbírálásáig. A regény főhőse, Ulrich, "A tulajdonságok nélküli", a semmivel sem azonosuló, mindent megkérdőjelező ember azonban ellentétben sok más regényhős-kortársával és -utódjával nem esik áldozatul a korszak kafkai "per"-ének, személyisége, érzelmei fölött állandóan megőrzi uralmát a racionális intellektus, és ennek a racionalitásnak a segítségével próbálja megtalálni az emberlét új lehetőségét.
TARTALOM
I. kötet |
|
Bizonyos bevezetés |
|
Amelyből figyelemreméltóan nem következik semmi |
11 |
A tulajdonságok nélküli ember háza és lakása |
13 |
A tulajdonságok nélküli embernek is van tulajdonságokkal rendelkező apja |
15 |
Nemcsak valóságérzék: lehetőségérzék is van a világon |
18 |
Ulrich |
21 |
Leona, avagy: távlateltolódás |
23 |
Ulrich elveszti eszméletét, és új szeretőt talál |
27 |
Kákánia |
33 |
Legyünk jelentős emberek! - Ulrich három próbálkozása közül az első |
38 |
Második kísérlet. A tulajdonságok nélküli ember moráljának kezdetei |
39 |
A legfontosabb kísérlet |
41 |
A hölgy, akinek szerelmét Ulrich a sportról és a misztikáról folytatott beszélgetés nyomán kivívta |
44 |
Egy zseniális versenyló megérlel egy felismerést: miért ne lenne az ember - tulajdonságok nélküli ember |
47 |
Ifjúkori barátok |
51 |
Szellemi átalakulások |
58 |
Titokzatos korbetegség |
60 |
Így hat egy tulajdonságok nélküli ember a tulajdonságok emberére |
64 |
Moosbrugger |
73 |
Ulrich levélbeli intést és alkalmat kap, hogy tulajdonságokra tegyen szert. Két trónralépés versenye |
83 |
Az és megsem az |
|
A valóság érintése. Ulrich, tulajdonságainak minden híja ellenére, tetterős és tüzes embernek bizonyul |
89 |
A párhuzam-akció igazi feledezője, Leinsdorf gróf |
93 |
A párhuzam-akció készen áll, hogy Ulrichot egy leírhatatlan szellemi bájú, befolyásos hölgy képében bekebelezze |
98 |
Egy nagy ember színre lép |
103 |
Birtoklás és műveltség, Diotima barátsága Leinsdorf gróffal, hivatal, mely híres vendégeket a lélekkel egyesít |
106 |
Egy lélek szenvedései a házasságban |
112 |
Lélek és gazdasági élet egyesülése. Az egyesítő a régi osztrák kultúra barokk varázsában kíván gyönyörködni. Így a párhuzam-akció eszméje is megszületik |
117 |
Egy nagy eszme lényege és tartalma |
120 |
Mely fejezetet nyugodtan átugorhatja, aki nem sokra becsüli a gondolatokkal való bíbelődést |
121 |
Egy normális tudatállapot magyarázata és megszakításai |
124 |
Ulrich hangokat hall |
128 |
Kinek adsz igazat? |
129 |
Elfelejtett, nagy fontosságú eset az őrnagynéval |
131 |
Szakítás Bonadeával |
137 |
Forró sugár, kihűlt falak |
139 |
Leo Fischel igazgató és az elégtelen ok elve |
144 |
Nevezett elvnek hála, a párhuzam-akció kézzelfoghatóan létezik, mielőtt bárki tudhatná, micsoda |
147 |
Egy publicista feltalálja az "Osztrák Év"-et, nagy kellemetlenségeket okozván Leinsdorf grófnak, őfőméltóságának Ulrich kell, lehetőleg azonnal |
150 |
Clarisse és a démonok |
154 |
A tulajdonságok nélküli ember ember nélküli tulajdonságokból áll |
161 |
Egy ember, akiből egyetlen tulajdonság sem hiányzik, de neki közömbös valamennyi. Letartóztatnak egy szellemfejedelmet, és megtalálják a párhuzam-akció tiszteletbeli titkárát |
164 |
Rachel és Diotima |
177 |
A nagy ülés |
182 |
Ulrich első találkozása a nagy emberel. A világtörténelemben nem történik semmi ésszerűtlen, Diotima azonban kijelenti, hogy az igazi Ausztria: az egész világ |
189 |
A nagy ülés folytatása és befejezése. Ulrich Rachelben gyönyörködik. Rachel Szolimánban. A párhuzam-akciónak szilárd szervezete lesz |
193 |
Két hegycsúcs néma találkozása |
198 |
Eszmények és erkölcs: legalkalmasabb eszközeink a léleknek nevezett nagy lyuk kitöltésére |
202 |
Arnheim egy személyben az, ami mások külön-külön |
204 |
Arnheim hírnevének három oka és az Egész titka |
207 |
Az ómódi és az újmódi diplomácia ellentétének kezdetei |
211 |
További fejlemények. Tuzzi osztályfőnök elhatározza, tiszta képet alkot Arnheim személyéről |
216 |
A Fischel-ház |
221 |
Tuzzi osztályfőnök rést fedez fel minisztériumának működésében |
227 |
Moosbruggert új fogházba viszik |
230 |
Ulrich Walterral és Clarisse-szal beszélgetvén reakciósnak mutatkozik |
232 |
Szolimán és Arnheim |
239 |
Élénk tevékenység a párhuzam-akció bizotmányaiban. Clarisse levelet ír őfőméltóságának, és Nietzsche-évet javasol |
243 |
Nagy fellendülés. Diotima különös tapasztalatokra tesz szert a nagy eszméket illetően |
247 |
A párhuzam-akció fenntartásokat ébreszt. Az emberiség történetében azonban nincs önkényes visszakozz |
252 |
Moosbruger gondolkodik |
256 |
Kirándulás a logika és az erkölcs birodalmába |
263 |
A három étkezés eszménye, avagy az egzakt élet utópiája |
266 |
A föld is, jelesül azonban Ulrich, hódol az esszéizmus utópiájának |
269 |
Bonadea látomása |
281 |
Stumm von Bordwehr tábornok látogatása Diotimánál |
291 |
Arnheim ésDiotima beszélgetéseiből |
293 |
Ulrich s Arnheim közt egy s más nincs rendben |
296 |
Diotima és Ulrich |
301 |
Kitekintés: Szükséges-e az összhang önmagunk s testünk között? |
309 |
Diotima és Ulrich. Folytatás |
312 |
Clarisse felkeresi Ulrichot, hogy elmondjon egy történetet |
317 |
Az Őfelsége uralkodásának hetvenéves jubileumát illető vezérhatározat meghozatalára egybehívott bizottmány ülésezni kezd |
323 |
Mosolyog a tudomány a bajusza alatt, avagy: Az első kiadósabb találkozás a gonosszal |
328 |
Leo Fischel Gerda lánya |
335 |
A Kr. e. 4. évszázad kontra 1797. Ulrich újabb levelet kap apjától |
344 |
Stumm von Bordwehr tábornok szolgálati kötelmei ékes változatosságának tekinti Diotimánál tett látogatásait |
349 |
Leinsdorf gróf tartózkodó |
351 |
Arnheim, az újságírók barátja |
354 |
Diotima átváltozásai |
357 |
Szolimán szeret |
365 |
Megismerjük Stumm tábornokot, aki meglepetésszerűen feltűnik a zsinaton |
370 |
Leinsdorf gróf a reálpolitikáról nyilatkozik. Ulrich egyleteket alapít |
378 |
Clrarisse Ulrich-évet kíván |
383 |
Az és mégsem az - avagy: Miért nem lehet egyszerűen csak kitalálni a történelmet |
390 |
Miszerint a hétköznapi élet is utópikus |
395 |
Stumm tábornok rendet tenne a civil-ész világában |
403 |
A király-kereskedő és a Lélek-Üzlet-Érdekegyesülés. Továbbá: A lélekhez minden út a szellemből indul el, de vissza már egy sem vezet |
415 |
Moosbrugger táncol |
429 |
Kapcsolat nagy dolgokkal |
434 |
Haladni kell a korral |
436 |
Az ideokrácia trónfosztása |
443 |
Szellemi bessz- és hossz-spekulációk |
447 |
Gazdag emberek életelveiről |
456 |
A civil-észhez a testkultúra útja is keserves |
459 |
Diotima éjszakái |
461 |
A nagyliterátor, hátsó nézet |
466 |
A nagyliterátor, elölnézet |
471 |
Clarisse titkos erői s feladatai |
474 |
Egy államról, melyet a nyelvi nehézség tett tönkre |
484 |
A félbölcsességről s termékeny másik feléről, két korszak hasonlóságáról, Jane néni szeretni való lényéről, valamint arról a visszaélésről, melyet új időknek neveznek |
493 |
Stumm tábornok benyomul az állami kölcsönkönyvtárba, és tapasztalatokat gyűjt könyvtárosokról, könyvtárszolgákról és a szellemi rendről |
500 |
Az ellenséges rokonok |
506 |
Harc és szerelem a Fischel-házban |
620 |
A kísértés |
529 |
Rachel és Szolimán hadiösvényen |
539 |
Nem valami vidám dolog fennkölt szeretőnek lenni |
545 |
Miben hisz a modern ember: Istenben vagy egy világcég főnökében? Arnheim tanácstalansága |
550 |
Leinsdorf gróf váratlan politikai sikert ér el |
557 |
A megváltásra váró nemzetiségek és Stumm tábornok gondolatai a "megváltás" szó tartományáról |
562 |
Bonadea, Kákánia, a boldogság és az egyensúly rendszerei |
567 |
Moosbruger feloldódása és megmaradása |
576 |
Jogászok nem ismernek félőrülteket |
580 |
Arnheim az istenek sorába emeli apját, Samuelt, és elhatározza, hatalmába keríti Ulrichot. Szolimán közelebbi adatokra kíváncsi királyi apjáról |
585 |
Ulrich Hans Sepp-pel és Gerdával beszélget az észfeletti és az észalatti határvidékének keveréknyelvén |
596 |
Éleződnek a viszonyok. Arnheim igen kegyes Stumm tábornokhoz. Diotima a határtalanságba készül. Ulrich arról képzelődik, hogy élhetünk-e úgy, ahogy olvasunk |
612 |
A melled hegye, mint egy mákszirom |
625 |
Az élet két fája: a pontosság és a lélek főtitkárságának követelése |
633 |
Rachel fekete napja |
652 |
Hát akkor öld meg! |
656 |
Kontremin és csábítás |
667 |
A párhuzam-akció felbolydulást vált ki |
676 |
Szemtől szembe |
686 |
Hazatérés |
700 |
A fordulat |
707 |
II. kötet |
|
Az Ezeréves Birodalom felé (A bűnözők) |
|
Az elfelejtett lánytestvér |
11 |
Bizalom |
16 |
Egy reggel a gyászos házban |
27 |
Mert volt egy hű bajtársam |
35 |
Ezt mégsem kellene |
42 |
Nyughatik végre az öregúr |
49 |
Clarisse-tól levél érkezik |
53 |
Család, kettesben |
57 |
Agathe, amikor nem beszélgethet Ulrichhal |
68 |
A Svédsánc-kirándulás további eseményei. "A következő lépés" erkölcse |
76 |
Szent beszélgetések. Kezdet |
89 |
Szent beszélgetések. Váltakozó folytatás |
97 |
Ulrich visszatér, és a tábornoktól mindent megtud, amiről közben lemaradt |
116 |
Újdonságok Walternál és Clarisse-nál. Egy mutatványos és nézői |
126 |
A végrendelet |
139 |
Viszontlátás Diotima diplomata férjével |
150 |
Diotima új olvasmányai |
158 |
Egy moralista nehézségei bizonyos levélíráskor |
171 |
Fel Moosbruggerhez |
178 |
Leinsdorf gróf kételkedik birtoklásban s műveltségben |
191 |
Vesd mindened a tűzre, légy meztelen! |
203 |
A Danielli-féle tétel Koniatowski-féle bírálatától a bűnbeesésig. A bűnbeeséstől Agathe érzelmi rejtélyéig |
217 |
Bonadea, avagy: a visszaesés |
233 |
Valóban itt van Agathe |
247 |
A sziámi ikek |
255 |
Tavasz a veteményeskertben |
266 |
Stumm tábornok hamarosan felfedezi a társaság számára Agathét |
288 |
Túl sok derű |
295 |
Hagauer professzor tollat fog |
305 |
Ulrich és Agathe utólagos okot keres |
314 |
Agathe szeretne öngyilkos lenni, és megismerkedik egy úrral |
323 |
Ezalatt a tábornok elviszi Ulrichot és Clarisse-t a bolondokházába |
336 |
A bolondok üdvözlik Clarisse-t |
341 |
Nagy esemény van készülőben. Leindsdorf gróf és az Inn |
358 |
Nagy esemény van készülőben. Meseritscher kormánytanácsos |
361 |
Nagy esemény van készülőben. És ismerősök találkoznak |
368 |
Egy hasonlat |
381 |
Nagy esemény van készülőben. De nem vették észre. |
390 |
III. kötet |
|
A hagyatékból |
|
A találkozás után |
9 |
A Mindenre-Kellő |
13 |
A testvérek másnap reggel |
21 |
Égi lajtorján idegen lakásba |
27 |
A Mindenre-Kellő és a semmirekellő. De Agathe is |
31 |
Szenvedélyes szópárbaj |
39 |
Csodás élmények sora indul |
49 |
Holdsugarak napvilágnál |
55 |
Az emberek között |
64 |
Jelentős dolgokra irányuló érzület és e tárgyról kezdődő beszélgetés |
72 |
Von Stumm tábornok a zsenialitásról |
79 |
A zsenialitás mint kérdés (töredék) |
89 |
Szeresd felebarátodat úgy, mint tenmagadat |
93 |
Beszélgetések a szerelemről |
102 |
Nehézségek, ahol senki se várná |
103 |
Szeretni nem egyszerű |
106 |
Egynyári nap lélegzetei (Töredék) |
116 |
A testvérek csillagképe, avagy: együt se és külön se |
124 |
Egy kertrács különmegbízatása (Vázlat) |
138 |
És nap süt igazakra s bűnösökre (Az "Egy kertrács különmegbízatása" korai vázlatából) |
145 |
"Szeresünk egy szennyzsákot!" Kísérletek. Változat az "Egy kertrács különmegbizatásá"-ra (vázlatból) |
150 |
Töprengés |
155 |
Reggeli séta |
160 |
Von Stumm tábornok és Clarisse |
163 |
Lombkoszorúzta fegyverszünet Walter s Clarisse közt (Vázlat) Második fele |
174 |
Egy lap papír. Ulrich naplója |
184 |
Naplóbejegyzés. A motivált élet utópiájának vázlata |
189 |
A bejegyzés vége. Élő gondolatok |
193 |
Stumm tábornok bombát robbant. Világbékekongresszus |
199 |
Egy kákániai város leírása. A "Stumm tábornok bombát robbant" variánsa (Vázlatból) |
209 |
Agathe megtalálja Ulrich naplóját |
220 |
Nagy változások |
228 |
Agathe, bosszúságára, érzéspszichológia-történeti vázlatokba cseppen |
237 |
D-ügykör és L-ügykör |
246 |
Hogyan keletkezik egy érzés: Naiv leírás |
255 |
Érezés és magatartás. Az érzések bizonytalansága |
263 |
Vissza a valóságba. Avagy: A Mindenre-Kellő énekel |
275 |
A valóság és az eksztázis |
291 |
Ulrich és az érzések két világa |
299 |
Éji beszélgetés (Vázlat és tanulmány) |
306 |
Beszélgetések Schmeisserrel (Vázlat) |
310 |
"Érte" és "benne" (Korai vázlat) |
314 |
Miért nem jók, szépek és igazak az emberek, miért akarnak inkább csak azzá válni (Vázlat) |
316 |
Schmeisser és Meingast (Vázlatból) |
321 |
Miért nem politikus ember Ulrich (Tanulmányok) |
329 |
Agathe Lindnernél (Vázlat) |
336 |
Álom (Vázlat) |
346 |
Túl sok édesség avagy: A három nővér (Vázlat és tanulmány) |
350 |
Lövöldözés: öngyilkos gondolatok gyógyszere (Korai vázlat) |
364 |
Az ügyvédnél (Vázlat) |
365 |
A Hermafrodita (Korai vázlat és tanulmány) |
372 |
Peter és Agathe (Korai vázlat) |
375 |
Válság és döntés (Korai vázlat és tanulmány) |
378 |
Moosbrugger a bolondokházában. Kártyaparti |
386 |
Clarisse és Friedenthal |
395 |
Utazás a paradicsomba (Korai vázlat) |
402 |
Moosbrugger meglátogatása után (Korai vázlatból) |
425 |
Clarisse meglátogatja Waltert a "műterem"-ben (Vázlat) |
427 |
Walter Ulrichnál (Korai vázlat) |
433 |
Erdőjelenet. Ulrich és Clarisse (Korai vázlat) |
438 |
Egy emberből tettember lesz |
442 |
Egy emberből tettember lesz. folyt. |
448 |
Ulrich zenét hallgat |
454 |
Gerda |
458 |
Clarisse elcsábítja Ulrichot (Korai vázlat) |
460 |
Ulrich előkészíti Moosbrugger szökését (Korai vázlatból) |
462 |
Walter felhívja Ulrichot. A zavarodott Clarisse (Korai vázlat) |
467 |
Rachel bűnbánata |
470 |
Clarisse Rachelnél |
471 |
Moosbrugger és Rachel |
476 |
Fischel vezérigazgató |
491 |
Politikailag megbízhatatlan. Ami a dologba még belejátszik |
495 |
Leo Fischel közbenjár Diotimánál (Vázl.) |
500 |
Clarisse fáradtan leáll. A szanatóriumban (Korai vázl.) |
506 |
Fel Sienába! (Korai vázl.) |
511 |
Clarisse Rómában (Korai vázl.) |
513 |
A tett emberének világában is van öngyilkosság vagy gyilkosság |
517 |
Az egészség szigete (Korai vázl.) |
520 |
Az egészség szigete. A bizonytalanság (Korai vázl.) |
524 |
Walter leszámol Ulrichhal (Tanulm.) |
537 |
Fischel vezérigazgató. Találkozás a vonaton |
543 |
Kerti ünnepély |
546 |
A görög (Korai vázl.) |
552 |
Clarisse Velencében (Korai vázl.) |
560 |
Az elfogatás után. Clarisse mint megtört Prométheusz (Korai vázl. és tanulm.) |
563 |
Gerda visszatér (Vázl.) |
568 |
Közbevetés Kákániáról. Feuermaul költő szülőhelye is a világháború tűzfészke (Töredék) |
574 |
Az asztalos. Talán a törölt féltékenység-fejezet helyére (Vázl.) |
577 |
Tanulmány a záróüléshez és (az ehhez) csatlakozó Ulrich-Agathéhoz |
578 |
Az induktív érzület - vagy az adott szociális állapot - utópiája (Tanulm.) |
585 |
Függelék |
|
Hátrahagyott töredékek |
|
A "problémafelépítés"-hez (Tanulm.) |
595 |
Korai tanulmányok és "gondolatlapok" |
600 |
A bevezetéshez (félbemaradt előszó-tervezet) |
604 |
Gondolatok egy "Előszó"-hoz |
605 |
Egy jegyzetfüzetből 1932 |
606 |
Elhalasztott előszó (Vázl.) |
607 |
Önreklám (Vázl.) |
609 |
Az utószóhoz (és a közti-előszóhoz) (Jegyzetek) |
610 |
Hagyatkozás (Jegyz.) |
612 |
Érzem, nem megy tovább (Félbehagyva) |
613 |
Hagyatkozás II. (Utószó-vázlat része) |
614 |
Hagyatkozás III. (Félbehagyva) |
617 |
Ulrich utószava. Zárzsó (Vázl.) |
618 |
Curriculum vitae (Robert és Martha Musil feljegyzéseiből) |
619 |
A német kiadás utószava (Adolf Frisé) |
623 |
Az 1960-as, ötödik német kiadás utószava (Adolf Frisé) |
63 |
|