Bölcs-balga/boldog-boldogtalan
Táltos paripa és/vagy állatorvosi ló
Jóisten országa és/vagy földi pokol
Életminőségvizsgálat anyanyelven
Eugéniusz: Szent Hivatás-árulás II.
József Attila
ARS POETICA
Költő vagyok - mit érdekelne
engem a költészet maga?
Nem volna szép, ha égre kelne
az éji folyó csillaga.
Az idő lassan elszivárog,
nem lógok a mesék tején,
hörpintek valódi világot,
habzó éggel a tetején.
Szép a forrás - fürödni abban!
A nyugalom, a remegés
egymást öleli s kél a habban
kecsesen okos csevegés.
Más költők - mi gondom ezekkel?
Mocskolván magukat szegyig,
koholt képekkel és szeszekkel
mímeljen mámort mindegyik.
Én túllépek e mai kocsmán,
az értelemig és tovább!
Szabad ésszel nem adom ocsmány
módon a szolga ostobát.
Ehess, ihass, ölelhess, alhass!
A mindenséggel mérd magad!
Sziszegve se szolgálok aljas,
nyomorító hatalmakat.
Nincs alku - én hadd legyek boldog!
Másként akárki meggyaláz
s megjelölnek pirosló foltok,
elissza nedveim a láz.
Én nem fogom be pörös számat.
A tudásnak teszek panaszt.
Rám tekint, pártfogón, e század:
rám gondol, szántván, a paraszt;
engem sejdít a munkás teste
két merev mozdulat között;
rám vár a mozi előtt este
suhanc, a rosszul öltözött.
S hol táborokba gyűlt bitangok
verseim rendjét üldözik,
fölindulnak testvéri tankok
szertedübögni rímeit.
Én mondom: Még nem nagy az ember.
De képzeli, hát szertelen.
Kisérje két szülője szemmel:
a szellem és a szerelem!
1937. február-március
*
A
bűvész,
aki elhitetné,
hogy ő egy varázsló
*
Az egyik
nem tud vitatkozni,
a másik egy öncélú vitázó
*
A
szóbűvész,
aki művésznek
tüntetné fel/adná el magát
*
Ha
egyedül
marad nézetével,
azonmód pánikba esik…
*
Ő is a vízen jár,
levert víz alatti cölöpökön
*
Ő a jó besúgó,
vele még a legjobban járnak,
mert ravaszul átveri megbízóit…
*
Csak
azért lép
be a Pártba,
hogy majd szétzilálja azt…
*
Ha
jóra
szövetkeznek,
az élükre áll/bomlaszt
*
Gondatlan:
méreg-gyógyszer
(fajtát/adagolását)
összekeverő patikus
*
Felnőtt
befogadóinak
is szájába rágja
a szellemi tápot ( „papi”)
*
Érthetetlen
műveket alkot,
amit ő magyaráz meg
a műveletlen plebsznek...
*
Ami van,
azt a világot
a lehetséges
legjobbnak mondja
*
Lebénítja
a képzelőerőt:
ne is álmodj másról,
szebbről, jobbról, igazabbról
*
A
kereszténység
márkaneve alatt
talizmán, szerencsepatkó,
„kegytárgy”, ereklye stb. árus
*
Maximális
indiszkréció:
könyvet ír ex társáról
(pl. testi-lelki betegségeiről)
*
Családi
szennyes
kiteregetésével
kelt átmeneti figyelmet
*
Rákbeteg gyerekek
megsegítésére hív fel,
és gyűjt a saját zsebébe
*
Büszke,
hogy az eszét
azt nem adta el:
azt ugyanis elitta…
*
Nem
hat/alkot/gyarapít:
csak élet-művészkedő
*
Nincs
semmi Ügye,
amiért nagyobb
áldozatot hozhatna
*
Karrierje
érdekében
betért zsidó,
vagy nyalizó filoszemita
*
Ő objektív,
neki nincs
prekoncepciója -
nem (akar) tud(ni) róla
*
Ő
egy el nem
kötelezett ember:
ő értéksemleges...!?
*
„Nemessége”,
talentumai, privilégiumai
őt semmi többre nem kötelezik
*
Jól ismeri
az előjogait:
él, sőt alaposan
vissza is él velük…
*
A
természet/
Isten gyógyít,
de a doktor kasszíroz,
és féltéglával veri mellét…
*
Az
ő érdeme,
ha netán felépül
a betege - ha nem,
akkor magára vessen...
*
Tudománya állása miatt
ő senkit nem gyógyíthat meg,
de a tüneteinek kezelgetésével
még szaporíthatja is a bajait…
*
Más énekel,
ő csak tátog,
majd a pénztárhoz siet
*
Ködgépet
üzemeltet, hogy
így ne lássunk tisztán,
hogy mit művel a színpadon
(vagy akkora hangerőt nyomat,
hogy ne halld a hamis hangokat)
*
A
történelem
végét hirdeti:
ím itt a demokrácia
(ami csak rejtett oligarchia)
*
Dsida Jenő:
Tekintet nélkül
Be kell látnunk:
Ha kérdeznek, becsületesen
felelni kell.
A harcot becsületesen
fel kell venni,
az úton becsületesen
végig kell menni,
a szerepet becsületesen
el kell játszani,
keményen és tekintet nélkül.
A kapuk mögül ebek vicsorognak,
az ablakokból kiköpdösnek
és röhögnek.
Száz közbiztonsági gócpont
adja ki az elfogatási parancsot.
Kemény tárgyak zuhognak a fejünkhöz,
súlyos, vérező kövek,
de néha röppen sóhaj is,
szeretet is, rózsa is.
És este a tűzhely mellett,
vagy szuronyos zsandárok között
hátrakötött kézzel,
mégis mondogatni kell
a fellebbezhetetlen,
sziklakemény,
erősítő,
vigasztaló
igét:
Krisztusnak és Pilátusnak,
farizeusoknak és vámosoknak,
zsidóknak és rómaiaknak
egyformán szolgálni
nem lehet
*
Az
oligarchák
bérenceként
ködösíti létezésüket
(hát még a háttérhatalomét)
*
A
plutokrácia,
és a kommunizmus
tárgyilagos kutatóját
antiszemitának bélyegző
*
Tagadja,
vagy a világ
urának állítja a Sátánt,
amivel defetizmust terjeszt
*
A maffiák
létét is tagadó:
neki ez egy hóbortos
ún. összeesküvés-elmélet
*
Pozíciójából nehezíti
a történelem igaz ismeretét,
pláne annak az elterjesztését
*
Hős ős,
előd bemutatása helyett
ő kreál örök vesztest, hogy
kisebbrendűségi érzést tápláljon
*
Kifiguráz
mindent, mindenkit,
ami/aki csak szent (lehetne)
Héroszainkat deheroizálja…
*
Hon-
ismeret/
szeretet forrásait
elzáró/megmérgező
*
Néped
dicső múltjára
soha nem emlékeztet –
társadalmi amnéziát gyárt
*
Történetedből
a kudarcokat színezi, nagyítja:
egy született vesztesnek állít be
*
Népi vallásosság:
eretnek elhajlásként irtja
az „apokrif” imádságokat stb.,
a pozitív pogány hagyományokat
*
Megtagadtat, nevetségessé tesz,
anakronizmusként a lomtárba rakatna
nemzeti identitást erősítő népszokásokat
*
Mese
varázstalanító –
a régiekből kigyomlálja,
az újakból elvből kihagyja
a tündért, a táltost, a csodát…
*
Kidobatná
költőink varázsigéit,
melyek szellemidézésével
körénk varázskör teremtődhetne…
*
Ha
múzsája frigid,
ő meg impotens,
akkor talált tárgyat állít ki:
például egy vécécsészét…
*
Bűn-
takargatással,
a nyílt gyónás kerüléssel
könnyen zsarolhatóvá lesz
*
Minden érdekli,
amivel Valakit zsarolni lehet
Terhelő infókat gyűjtöget
szellemi ellenlábasairól…
*
Koholt
vádakkal illet
védekezni nem tudót
(már nem él, börtönben van,
nincs módja nyilvánosan szólni)
*
Akivel
elbeszélget, azt
egyben le is káderezi
*
Nagyüzemi
módszerekkel végez
agymosást és átprogramozást
*
Politikai szólamokat,
és pártvezére beszédét
megverseli, megzenésíti,
*
Csasztuskát írva
biztat a munkaversenyekre,
beszolgáltatásra, békekölcsön-jegyzésre….
*
Közösségi
hálót üzemeltet:
adatokat gyűjt s
profilokat készít
a gyanútlan emberekről
*
Eléri,
hogy zsebedben
hord a lehallgatódat,
a helymeghatározódat
*
Olcsón,
hitelre vetet
„interaktív”, vagyis
a nézőt is figyelő tévét
*
Görög
ajándékozó:
trójai falovat
vitet a „váradba”,
otthon-szentélyedbe
*
Nagy szellem
fényében sütkérező,
vállán ugráló fontoskodó
*
Meggazdagodása érdekében
adókedvezményes egyházat alapító,
majd pénzével politikai lapot/tévét üzemeltető
*
Argumentum ad hominem:
Érvek helyett személyeskedés
A gyalázkodó vagy sértegető típusú „érvelő”
*
Taktika és etika
Fegyelemerősítésre
megtizedelést foganatosító
„És ha Isten közém és
a nekem rendelt tett közé
a bűnt helyezte volna –
ki vagyok én, hogy ez alól
magamat kivonhatnám?””
*
Emigrációba
kényszerült társa
műve az ő nevével jelenik meg,
és a bevételt is lenyúlja a „sorstalan”
*
Éktelen
felsüléséig
idegen tollakkal
ékeskedő/éktelenkedő
*
Műkritikái
felérnek egy
rendőri feljelentéssel
*
Reményik Sándor:
Az ige
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek, És áhítattal ejtsétek a szót, A nyelv ma néktek végső menedéktek, A nyelv ma tündérvár és katakomba, Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!
E drága nyelvet porrá ne törjétek, Ne nyúljon hozzá avatatlanul Senki: ne szaggassátok szirmait A rózsafának, mely hóban virul. Úgy beszéljen ma ki-ki magyarul, Mintha imádkozna, Mintha aranyat, tömjént, myrrhát hozna!
És aki költő, az legyen király, És pap, és próféta és soha más, Nem illik daróc főpapi talárhoz, S királyi nyelvhez koldus-dadogás.
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek, Vigyázzatok: a nyelv ma szent kehely, Ki borát issza: Élet borát issza, Előre néz s csak néha-néha vissza -, S a kelyhet többé nem engedi el!
*
Ha
neki
már jó,
akkor itt van
már a Kánaán is…
*
Kis
nyilas múlt:
túllihegett nagy
kommunista jóvátétel
*
Ön-
koronázó
királyként
lejáratja az intézményt
*
Ő abszolút
megvesztegethetetlen,
(mármint túl kis pénzért)
*
Közérdekű
információkat
visszatartó, titkosító stb.
*
Azért
fizetik,
amit meghamisít,
eltorzít, vagy elhallgat
*
A
tudatlan
ostobát játszó,
aki úgy is marad
*
Boldogság-
képfestő/író:
pocsolyában dagonyázó disznó
*
Képtelen
együttműködésre,
közöst nevező keresésre,
egyesületi-csoportos fellépésre
*
Egyénieskedő:
nincs benne játékalázat -
ellehetetleníti a csapatjátékot
*
Ő
egy „Übermensch”,
amit ő úgy ért, hogy
neki minden engedett
*
A
hivatalos
nekrológok
megmondó embere:
megmondja, ki voltál
(foroghatsz sírodban)
*
Életműve:
egyszer se
használható,
untig ismert/csépelt
ünnepi felköszöntők
*
Az árulkodó -
állítása szerint
„semmitmondó”
hangulatjelentő…
*
Nemcsak
tessék-lássék,
éppen hogy csak,
de buzgó „békepap”
*
Pöce-
gödörbe
ugrat fejest
hamisgyöngyért
*
Köz-
szereplési
viszketegségben szenvedő,
folyton szenzációt hajhászó
*
Az
öncélú
polgárpukkasztó
aranyifjú/ál-fenegyerek
*
Vak-
lármáival
a köz veszély-
érzetét letompító
*
Szellemi
tápláléknak
látszó mérget
kotyvaszt, adagol
(sziruppal leöntve)
*
Gumi-
csonton rágódik,
álproblémákat gyárt
*
Zárt
körben hőzöngő,
nyíltan hunyászkodó,
alázatoskodva nyalizó
*
Gyilkos
gúnya nyilával
a gyengére célzó,
elméjét rajta így élező…
*
Be-
börtönzött
írótárs művét
keményen ledorongoló
*
Politikai
üldözöttekkel
- olykor tüntetően -
nem szolidaritást vállaló
*
A
hajtókkal
a szabad prédát
„bátran” levadászó…
*
Köztéri,
közéleti szemetet
a szőnyeg alá seprő,
sarának nem gazdája
(sőt azt is másra kenő)
*
A
köz-
teherviselést
trükkösen elbliccelő,
társadalmi kötelezettségei
alól trükkösen kibúvó…
*
Az
aranyból
is csak sarat/szart
csinál(tat)ó alkimista
*
Harsogva danolász:
privát bánata/öröme
így tétetik közhírré...
*
Tragédia
Somló Bódog halálára
A Mester épít, kristályt kristályra rak, Az Ész áttetsző alabástromát Nem színezi, nem árnyalja salak. Az alap gránit, tömör és szilárd, Természetadta, biztos, ősi kő, Rajta ível árkád árkád után, S fölibük tornyosul majd a tető.
A Mester épít, kristályt kristályra rak. Irígység, önzés, bosszúvágy, harag A számítását nem keresztezi. Nem csalnak a gigászi méretek. A gondolat királyi termei Visszhangozzák a szót: nem tévedek.
A Mester épít - és nem álmodik.
Itt nincs egy célon túlmenő "talán", Itt nincs egy célon innen maradt "hátha", Itt minden csupa egyensúly, s arány.
A munka halad, egyre feljebb hág, Ami még hátra van, talán kevés, Behálózva a megértett világ, S leszűrve minden földi szenvedés.
És akkor jő egy váratlan lökés. A büszke homlokzat végighasad. Valahol lenn, megnyílt egy mély pokol, Valahol lenn, mélyen az Ész alatt. És a repedés tágul, egyre tágul, A meghasonlott lélek látja ezt, Látja - és tompán önmagába bámul.
S nincs gyöngéd kéz, mely nyúlna most felé, S törölné verejtékes homlokát, Mikor recsegve minden összedűl, Nincs váll, hol megtámaszthatná magát, Nincs nyugvópont, nincs kívül, nincs belül, A végzet mindent, mindent letarol.
Akkor eszébe jut: Van még egy sírhant, messze valahol.
Reményik Sándor
Kolozsvár, 1920 szeptember 30.
*
Nem él,
vagy visszaél
a közfigyelembe kerülés
befolyásolási hatalmával
*
Piszlicsáré
gondocskáival
bolháiból elefántot fújva
telebőgi a – köz - Médiát
*
Hazaáruló
kormánytól
szinekúrát: ösztöndíjat,
támogatást, járulékot tarháló
*
Önigazoló
jelentést/életrajzot fabrikáló,
a magát boldoggá/szentté avató
(az ördög ügyvédjét szabadságoló)
*
Tehetségét
hamisításokban kamatoztató
képzőművész, régész, ékszerész,
grafikus, nyomdász, statisztikus stb.
*
Koncepciós pereket,
rágalomhadjáratot kiötlő,
megtervező, levezénylő, kivitelező
*
A
jónépet riogató
Nagy Mumust kreáló,
a szerepet jól eljátszó
*
A
sikeredző:
a kudarc a játékos,
a győzelem az ő érdeme
*
Meghirdette
az elvi harcot,
majd luxusautón elviharzott
*
Másokra
elviselhetetlen
anyagi és lelki terhet
- jobb ügyhöz méltóan -,
nagy buzgalommal rakosgató
*
Idegen
tollakkal
éktelenkedő,
majd a lóvét besöprő
és nyomtalanul felszívódó
*
„Salto mortale”
rejtett védőhálók felett
úgynevezett halálugrást produkáló
*
Cinkos
bűnpártoló:
kikiáltási árat
lenyomó vagy felverő
*
Másokban
fölös-káros
bűntudatot gyártó –
a gyereket is eleve
bűnösnek kikiáltó
*
A
házasságtörő nőre
az első és utolsó követ dobó,
magát tökéletesnek gondoló
irgalmatlan gyilkos…
*
A
süllyedő hajón
hamis illúziókba ringató,
majd onnan elsőként menekülő
*
A
műkincs-rabló,
illetve a vele feketéző
művészettörténész, műkereskedő
*
A
tudomány
védő neve alatt
egy kegyeletsértő
és sírrabló, hullagyalázó
*
Ügyel ő,
nehogy valahogy
a tanítványa túlszárnyalja
A Mester, aki halálos ágyán
se adja át a segédnek a titkot
*
Akinek
a szilaj,
a vadcsikó ifjúság
gyors betörése a szakmája
*
Ő az,
aki azt tanítja,
mit maga sem tud
(angol órát vesz és ad)
*
Talentum elásó,
vagy aprópénzre váltó,
vagy azt rosszra kamatoztató...
*
Önmagával
maximálisan elégedett,
csak a protekciója kevés,
ezért játszik statisztaszerepet
*
Fizetett
hirdetésben
dicséri fel magát,
illetve korszakalkotó művét
*
Ön-
kezével
csonkítja meg,
és heréli ki műveit
*
Idegen
meg-vezető:
bevisz az erdőbe...
(vagy ő se tudja, hol jár)
*
Szellemi
időzített bomba
hatástalanítását vállaló
szellemi tűzszerész-mester
*
Az
ifjúság számára
tompít szellemi kardot,
gyengít le, herél ki, ír át
eredetileg erős műveket
*
Zárol,
elkótyavetyél,
vagy megsemmisít
kulturális hagyatékot
*
Busás
haszonnal, extraprofittal
dodonai jóslatokat értékesítő
*
Lévay József:
Mikes
Egyedül hallgatom tenger mormolását, Tenger habja felett futó szél zúgását Egyedül, egyedül A bujdosók közül Nagy Törökországban!... Hacsak itt nem lebeg sírjában nyugovó Rákóczinak lelke, az eget csapkodó Tenger haragjában! Peregnek a fákról az őszi levelek, Kit erre, kit arra kergetnek a szelek, S más vidékre száll a Csevegő madárka Nagy Törökországból... Hát én merre menjek, hát én merre szálljak, Melyik szögletébe a széles világnak, Idegen hazámból!? Zágon felé mutat egy halovány csillag, Hol a bércek fején hókorona csillog, S a bércek aljában Tavaszi pompában Virágok feslenek... Erdély felé mutat, hol minden virágon Tarka pillangóként első ifjúságom Emléki röpkednek. Ah, mért nem szállhatok hozzád, szülőföldem, Mikor minden bokrod régi ismerősem! Mért vagy szolgaságban, Gyászos rabigában Oly hosszú időkig? Ha feléd indulok, lelkem visszatartja Az édes szabadság bűvös-bájos karja, Vissza, mind a sírig! Itt eszem kenyerét a török császárnak, Ablakomra titkos poroszlók nem járnak Éjjeli setétben, Hallgatni beszédem' Beárulás végett... Magános fa vagyok, melyre villám szakad, Melyet vihar tördel, de legalább szabad Levegővel élhet. S egyedül hallgatom tenger mormolását, Tenger habja felett futó szél zúgását Egyedül, egyedül A bujdosók közül Nagy Törökországban. Körülöttem lebeg sírjában nyugovó Rákóczi nagy lelke, az eget csapkodó Tenger haragjában.
*
Az áruló
- „magyar” - elit
jellemzése, arcképcsarnoka
A nem javító-segítő,
de passzívan-aktívan ártó elit
A lelki-szellemi, társadalmi, és
gazdasági/politikai vezetők árulásai
Ahogy mondjuk: a fejétől bűzlik a hal:
legszentebb hivatás/leghitványabb mesterség
Aki elmulasztja a jót, sőt még teszi is a rosszat.
Akár „csak” úgy, hogy éppen a rosszat csinálja jól.
Egy-egy velős gondolatú mondat azokról,
akiknek az átlagnál jelentősen nagyobb
a képessége, a lehetősége, a hatalma stb.,
hogy segítsenek/ártsanak embertársainak.
Tanítók és nevelők, szülők és edzők,
patikusok és orvosok, rendőrök és bírók,
tudósok és írók, művészek, bölcselők és papok,
törvényhozók és gazdasági/politikai vezetők stb. stb.
Mindenki érintve érezheti magát,
hisz csak gondoljunk bele pl. a szülői szerepbe:
ő egy személyben családfő-vezető, gazda, gondviselő,
és tanító, gyógyító, igehirdető, lelki pásztor, bölcs stb.
A fejétől bűzlik a hal: jaj annak a társadalomnak,
ahol az erre alkalmasak nem kerülnek a pályájukra,
nem, illetve nem jól gyakorol(hat)ják a hivatásukat,
és megalkuvásból megúsznák a pokoljáró dudás sorsot…
Ráadásul tudjuk: jószándékkal kövezett az út a pokolba.
A gonosz mostohánál többet árthat a majomszerető anya,
a sarlatánnál többet a protokollt jól alkalmazó profi orvos,
ha az rossz, és így csak beteg(ség)et gyárt, áltat, súlyosbít, öl...
p.s.:
A vers, a képanyag, a könyvajánló stb.
nem csak az írástudók, segítők, vezetők stb.
hibáiról, vétkeiről, bűneiről, árulásáról stb. szól,
de kontrasztban a hivatásuk magaslatán állókról,
az emberi nem nagy jótevőiről, kis-nagy géniuszairól,
és a pályával járó áldozatukról: a pokoljáró dudás sorsról...
https://mek.oszk.hu/02000/02088/
|