Bölcs-balga/boldog-boldogtalan
Táltos paripa és/vagy állatorvosi ló
Jóisten országa és/vagy földi pokol
Életminőségvizsgálat anyanyelven
Eugéniusz: A szent hivatás elárulása I.
Petőfi Sándor
A XIX. SZÁZAD KÖLTŐI
Ne fogjon senki könnyelműen A húrok pengetésihez! Nagy munkát vállal az magára, Ki most kezébe lantot vesz. Ha nem tudsz mást, mint eldalolni Saját fájdalmad s örömed: Nincs rád szüksége a világnak, S azért a szent fát félretedd.
Pusztában bujdosunk, mint hajdan Népével Mózes bujdosott, S követte, melyet isten külde Vezérül, a lángoszlopot. Ujabb időkben isten ilyen Lángoszlopoknak rendelé A költőket, hogy ők vezessék A népet Kánaán felé.
Előre hát mind, aki költő, A néppel tűzön-vízen át! Átok reá, ki elhajítja Kezéből a nép zászlaját. Átok reá, ki gyávaságból Vagy lomhaságból elmarad, Hogy, míg a nép küzd, fárad, izzad, Pihenjen ő árnyék alatt!
Vannak hamis próféták, akik Azt hirdetik nagy gonoszan, Hogy már megállhatunk, mert itten Az ígéretnek földe van. Hazugság, szemtelen hazugság, Mit milliók cáfolnak meg, Kik nap hevében, éhen-szomjan, Kétségbeesve tengenek.
Ha majd a bőség kosarából Mindenki egyaránt vehet, Ha majd a jognak asztalánál Mind egyaránt foglal helyet, Ha majd a szellem napvilága Ragyog minden ház ablakán: Akkor mondhatjuk, hogy megálljunk, Mert itt van már a Kánaán!
És addig? addig nincs megnyugvás, Addig folyvást küszködni kell. - Talán az élet, munkáinkért, Nem fog fizetni semmivel, De a halál majd szemeinket Szelíd, lágy csókkal zárja be, S virágkötéllel, selyempárnán Bocsát le a föld mélyibe.
Pest, 1847. január
*
Ő nem
tudja, aláírt-e
1956-ot mocskoló levelet,
mert ő akkor – is - részeg volt…
*
Az idegenek által
levert magyar szabadságharc után
szembe köpve a bebörtönzötteket, mártírokat
érdemrendet vesz át, a megszállót dicsőíti stb.
*
Ő elmondta,
s ezzel egyszersmind
már fel is mentette lelkét
*
Mint Pilátus
Jézus vére ontásában,
oly ártatlan: mossa kezeit…
*
Más bőrét
viszi a vásárra –
más farkával veri a csalánt
*
Naponként
újra ellenállni!?
A könnyű siker csábító Nagy Céda
*
Tábornokként
rosszul dönteni,
melyik csapatod küldi
a szinte biztos halálba
*
Huszárcsíny helyett
csak gyáva, durva diákcsínyt elkövető
*
Rejtett
védőháló felett
„merész” halálugró
– „salto mortale”
*
Az egykori
lázadó ifjúból mára
már igavonó barom szelídül
*
Ő nem kér
tűzkeresztséget,
már/pont ütközet előtt dezertál
*
A rágalmazás
magasiskolájában
summa cum laude éltanuló
*
Szabad a verseny,
egyenlők az esélyek:
te gyalog/ő meg autóval
*
Barátként
ölelget, puhatolózik
a gyenge pontjaid kipuhatolni
*
Elaltatja
éberséged, hogy ne
nagyon légy résen, légy óvatlan
*
Kicselezi a cenzúrát,
illetve tehermentesíti azt:
ő saját kezűleg heréli, kasztrálja művét
*
Örök
szereplési viszketegségben
„szenved”: amit persze élvez
*
Tömegszerencsétlenség,
katasztrófa okozó és haszonélvező
*
A háborús béruszító,
a fegyvereket megáldó,
és a gazdagodó a hadiiparos…
*
Békés
fiatalokat, család-apákat
egymás ellen heccelő, gyilkossá tevő
*
Kismamát
orvosi tekintéllyel
ijesztgető, „kaparásra” rávevő
*
Az ön-túlbiztosításból
emberi végtagot, szerveket
feleslegesen amputáló, csonkító
*
A zsidós
Róbert bácsi,
aki ingyen-konyhából
nagy vagyont harácsol
*
Ad ugyan pénzt
magyar történelmi filmre:
de csak annyit, hogy bukjon
*
A kegyelemdöfés
hálátlan feladatát
„elvi okból” hárító bajtárs
*
Pedofil és/vagy
bántalmazó szülőnek
falazó házi gyerekorvos
*
A tűz-
keresztséget,
az éles bevetést
gyáván kerülő katona(tiszt)
*
Kormány-
bizonyítványt
jól kimagyarázó:
szart aranynak mondó
*
Munkaideje leteltével
már elsősegélyt sem
nyújtó „orvosdoktor”
*
Lelki betegét
nemhogy gyógyító,
de még drogfüggővé is tevő
*
Továbbképzést
elsunnyogó/elszabotáló,
helyette disznó-tenyésztő
*
Hamis
orvosi igazolások,
receptek sorozatgyártója,
de nem méltányosságból…
*
A tanuló tehetségét
meg nem látó, vagy
nem figyelő és gondozó
*
Pofozóbábut
igénybe vevő,
de úrfiúkat kényeztető házinevelő
*
A háziasszonyt nem,
csak úri dámát képző leánynevelő intézet
*
A legszentebb hivatást,
az anyait fitymáló harcos nő-emancipátor
*
Napi betevő falat:
mérgezett alma mater:
liberális/katonai nevelő
*
Úgy tanítgat
matekra/idegen nyelvre,
hogy a haverja korrepetálhasson
*
Tárgyát megutáltató,
a diákokat leértékelő, mumus matektanár
*
Jó képességet,
isteni adottságait
szélhámosként kamatoztató
*
Szellemi élete
csak obskúrus és
okkult, babonás spiritizmus
*
A szellemvilágban
nem otthonos gyanútlant
csőbe húzó idegenvezető
*
Igéző,
jó szellem-
idézésben nem jártas,
aki csak ördögöt hív elő…
*
Ő nem
halottlátó –
a holt költővel/
versbetűkkel nem társalgó
*
A bolondságba
menekülő légvárépítőtől
ő csak a magas lakbért szedi
*
A partra
vetett halat
ő csak simogatja,
de vissza nem segíti
*
A rábízott
talentumának elásója,
másként rossz sáfárkodója
*
Kínkeservesen
kiszenvedett szellemi
gyöngyeit disznók elé veti
*
Tilalomfa-
dzsungelében
tudva-tudatlanul,
de hazugságra nevel
*
Persze,
hogy mindig csakis
pont azt az egy fanyalgót látod,
ami már elegendő a pályaelhagyásra!?
*
Petőfi Sándor -
SORS, NYISS NEKEM TÉRT...
Sors, nyiss nekem tért, hadd tehessek Az emberiségért valamit! Ne hamvadjon ki haszon nélkűl e Nemes láng, amely ugy hevit.
Láng van szivemben, égbül-eredt láng, Fölforraló minden csepp vért; Minden sziv-ütésem egy imádság A világ boldogságaért.
Oh vajha nemcsak üres beszéddel, De tettel mondhatnám el ezt! Legyen bár tettemért a díj egy Uj Golgotán egy új kereszt!
Meghalni az emberiség javáért, Mily boldog, milyen szép halál! Szebb s boldogitóbb egy hasztalan élet Minden kéjmámorainál.
Mondd, sors, oh mondd ki, hogy így halok meg, Ily szentül!... s én elkészitem Saját kezemmel azon keresztfát, Amelyre fölfeszíttetem.
(Pest, 1846. április 24–30.)
*
Biztos
megélhetésű
„antiszemita-vadász” lesz,
pedig tudós pályán indult el
*
Csalfa/vak
reményt tápláló
alma mater/iskola mester
*
Az utca emberét
a tévéből „ismerő” (élet)művész
*
Elfogad
maffia segítséget,
hogy karriert fusson,
az örök függés árán is
*
Karosszékből,
vagy kávéházban
konfabulál és irkál
feljelentést és szociográfiát
*
Művelt/
dörzsölt emberfő:
egy fortélyos félelemkeltő
*
Hatalmáért
rettegésben tart
Holokauszt stb. túlélőket
*
Egy
uzsorás-
kocsmáros fia,
aki már lapalapító,
s védi a liberális szabadrablást
*
A
húsos-
fazék mellől,
a vezető pozíciókból
kirekeszti a „gójokat”
*
Szilencium/
szegénység-fóbiás:
ezért bármit elvállaló,
bármire felbérelhető…
*
Marakodik
a koncért, amit
még közibük löknek
(pályázat, ösztöndíj stb.)
*
Jól
teljesíti
a győztes hatalom
ideológiai megrendelését
*
Ha
eldől a harc,
egyre hősiesebb partizán lesz
(kiszorítva a kevés valódi hőst)
*
Ha
bajban a haza,
lapul, mint szar a fűben
*
Hamis
dokumentum-
filmekben vállal szerepet
*
Az
aktuális
kenyéradó gazda
vallását vakon követő
*
Bármely
politikai rendszert
önként és lelkesen
kiszolgál/propagál
*
Elhallgat,
hamisít és torzít:
csak ki ne derüljön az igazság
*
Létfontos
információkat
visszatart, titkosít, eltüntet stb.
*
Tétlenségre
ítéli, kárhoztatja
a tettvágytól égőket
*
A
frissen
kitért, „megtért”
vadul antiklerikális ateista
*
A
népújság
zsarnokdicsőítő
napi „munkáslevél” írója
*
Dodonai jós:
ha akarod, vemhes,
ha nem akarod, nem...
*
Nem
a kisemberek
első embere, de
a hatalom szóvivője
*
Nem
államférfi:
csak választást akar nyerni,
s ha nyert, akkor a következőt…
*
Egyéni,
csoport-
magánérdekét
közérdeknek festi le
*
Privát
sérelmének
ad/adhat óriási publicitást
(vagy más nevében magának gyűjt)
*
Mutyiban dolgozó
egymást közt (f)osztogatók
*
Ha
ők kitüntetik
a te embered,
akkor te az övékét
*
Holt
hírét költi, hogy
olvashassa magáról
az írott nekrológokat
*
Nem
gyógyít
látás/járáshibát:
de mankót rendel
*
Szellemi
fogyatékosnak
minősít ifjú lázadót
*
Nem
javítja, gyártja
a testi-lelki tartáshibát
*
Nem
a legfontosabb
műveket fordítja magyarra
*
Nem
fordítja le
az idegen szavakat magyarra,
hogy elriasszon magvas művektől
*
Nem
tanít meg
a jó szociológiai látásmódra,
a társadalmi intézmények és
folyamatok és összefüggések
(jelentőségének) megértésére
*
Nem
ad diákjának
használható ön-
és világismeretet
*
Kirívó
társadalmi
egyenlőtlenségek
„magasabb szempontú”
igazolója és megvédője,
direkt-indirekt apologétája
*
Társadalmi
igazságtalanságokon
már rég fel nem felháborodó,
azokat szenvtelen közönnyel szemlélő
*
Az
ún. társadalmi
munkamegosztást fagyasztó,
mindenkit születési helyére bilincselő
*
A
láthatatlan,
de valós társadalmi
kasztrendszert építő
szabadnak mondott kőműves
*
Rózsadombi villából
adja cigány alá a lovat,
akinek még szomszédja,
osztály/munkatársa sem volt
*
Filmjeiben,
amit támogat/forgat
és forgalmaz, reklámoz
zsidó csak pozitív/áldozat
szerepben jelenhet meg…
*
A
monopolhelyzetű,
aki csak mást, másokat
versenyeztet „szabadon”
(lezsírozott pályázatokkal)
*
Társadalmi
helyett egyéni
mobilitást hirdető –
tagadd meg családod, néped,
s janicsárként érvényesülhetsz
*
Sokat beszéltek, szépet is beszéltek, Jót is, de ebbül a hon még nem él meg, Mert nincs rendében eljárásotok, Ti a dolog végébe kaptatok, És így tevétek már régóta mindig; Látják, kik a multat végigtekintik. Ki képzel olyan templomépitőt, Ki a tornyot csinálja meg előbb? És azt a levegőbe tolja, hogy Ott fönn maradjon, míg majd valahogy Alája rakja szépen a falat, S legeslegvégül jőne az alap. Ti vagytok ilyen mesteremberek, Ezért ad a hon nektek kenyeret, Ezért fizet szivének vérivel! Jobbat tesz, aki semmit sem mivel. Időt, erőt eltékozoltok, és ha Sükert mutattok is föl néha-néha, Csak olyan az, mint hogyha engemet A szomjuság bánt, s adnak víz helyett Ételt, s talán még épen olyan ételt, Mitől szomjúságom csak jobban éget. Ha ez siker, ha ez jótétemény: Elmémet a bölcsőben hagytam én. Hiába minden szép és jó beszéd, Ha meg nem fogjátok az elejét, Ha a kezdetnél el nem kezditek... Sajtószabadságot szerezzetek. Sajtószabadságot, csak ezt ide! Ez oly nagy, oly mindenható ige A nemzetben, mint az isten "legyen"-je, Amellyel egy mindenséget teremte. Hol ez nincs meg, bár máskép mindenek Eláradó bőségben termenek, S bár az utósó szolga és a pór Zsebébül aranyat marokkal szór: Azon nemzetnek még sincs semmije, Azon nemzetnek koldus a neve. S hol ez megvan, bár rongyban jár a nép, Nyomorg, tengődik mindenfélekép: Azon nemzet gazdag végtelenűl, Mert a jövendőt bírja örökűl. Haladni vágyunk; de haladhatunk? Én istenem, milyen golyhók vagyunk! Lábunk szabad, de a szemünk bekötve, Hová megyünk?... meglássátok, gödörbe. Szemünk bekötve, fogva szellemünk, Az égbe szállnánk, s nem röpülhetünk, A szellem rab, s a ronda légbe fúl, Mely dögvészes már önnön átkitúl. A szellem rab; mint a hitvány kutyát, A ház végére láncba szoriták, S láncát harapva tördeli fogát, Amellyel védni tudná a hazát... A szellem rab, s mi fönn tartjuk nyakunkat, S szabad nemzetnek csúfoljuk magunkat! Szolgák vagyunk, rabszolgánál szolgábbak Megvetésére a kerek világnak!
Pest, 1848. február
*
Pozitív
diszkrimináció
helyett negatívat igéz
(pl.: numerus clausus)
a társadalmi esély-
egyenlősítés helyett
*
Trianont
csak a numerus clausus
miatt szívére vevő, fájlaló
*
A
kozmopolita,
akinek a nemzet nem mérték,
a hungarikumok nem értékek,
ő a globalizáció nyílt-titkos ügynöke
*
A
sorkatonai
szolgálat-eltöröltető populista,
aki védtelenné tenné a nemzetet
*
A
másnak
pacifizmust
hirdető militáns zsidó
*
„Nagy-
Magyarország
mennyország” ideológus,
aki így akarva-nem akarva,
de pusztító háborúba sodor
*
Aki háborúpárti,
neki ez hírnév, pénz, hatalom,
mit bánja ő, hogy a többségnek
halál, rokkantság, hajléktalanság,
nemi erőszak, deportálás, láger stb.
*
Igazságtalanul
megcsonkított országát
háborúval éppé tenni hirdető
*
Magyarország
a „népek Krisztusa” jelszóval
nemzeti önismeret és gyónás
helyett bűnbakot kereső
*
Szellemi
párbajképtelen:
nincs muníció/logika,
írott-íratlan szabályismeret
*
Köz-
hangulat
hiszterizáló,
józan észt száműző
fizetett oltáspropagandista
*
A
családromboló
„nyitott házasság”
és hasonlók hirdetője
*
Ember-
palántából
a gyilkos ösztönt
növesztő, felerősítő
*
Nem
destruktív:
nem rombol
káros illúziókat
*
A
destruktív rivalizálás
hirdetője, sugalmazója:
aki nincs veled, az ellened
(minden megengedett ellene)
*
Ön-
sorsrontó
balhiedelmek
melegágy-kertésze
*
Másnak
termő bamba
diófákat ültet-gondoz
*
Úgy
játszik premieren,
mint darabtemetésen
*
Gügyög-gagyog
a kisgyermekkel/
vagy megbotránkoztat
*
Olcsó
fogásokkal
„hódít” gyerekközönséget
*
Nem hiszi:
a gyerek bölcs,
és úgy is ír neki
*
Lassan
adta fel
ifjonti álmait,
észre sem vette
*
Túl
otthonos
e világban,
de idegen a másban
*
Csak
adagolja,
de át soha
nem adja a tudását
*
Félszívvel/
félgőzzel ügyködő
kirendelt ügyvéd
*
Gazdagok
sztárügyvédje,
profi szerecsenmosó
*
Tiszavirág-éltű
csinnadrattás kampányok arca
*
Híres
emberek
ereklyéit, csontját gyűjtögető
*
Ráveszi
a fiút, hogy
édesanyjára valljon, lőjön
*
Állam-
polgári kötelességnek
tartatja a barátja besúgását
*
A
plebsznek
a kenyérhez
cirkuszt is produkál
*
Szabadon
lebegő elit:
mások gyökerét vagdosó
*
Miért
pont ő
lenne tisztességes:
kiterítik úgyis
*
Kegyetlen színház:
Marióból gyilkost varázsló
*
A
bűntudatos
színházi közönségre bilit borít
*
Ihlet
nélkül
robotol/seggel,
hátha lesz valami
*
Hangya-
szorgalmú
pozitivista:
adatokat hegyekbe gyűjtő
*
Az
iskola lógósait
és szamarait jutalmazza is
*
Nem
zavarja:
a szellemi
tőke parlagon hever
*
Nem
gátolja
a kiválók
lefelé nivellálódását, sőt
*
Minden
szava/rajza/dallama
rögtön kőbe, gránitba vésve
*
Nincs
szíve/zsebe
kivárni a főművei megérését
*
Neki
se elődje,
se utódja,
csak epigonja van
*
Vadcsikóból
kezes cirkuszit –
az emberidomár
*
Diploma/
rang is segíti:
placebo/méreg ajánló
*
Jól él
tudás adta
nagyhatalmával, de vissza
*
Summa
cum laude
gyűlöletkeltés-diplomások
*
Folyamatosan
mossa össze:
normális/perverz
*
Ő
oly magas,
hogy senkire nem tud felnézni
*
Nem
fair játékos:
csalva, doppingolva nyerő
*
Menekülő-
művészt játszik:
preparált bilincsek
*
Igazságosság-gyilkos
halálos ítéleteket hozók
*
A
jóvátehetetlenül
igazságtalan büntetőbírók
*
Mesterséges
ékeket veret,
szakadékot ástat
a nemzedékek közé
*
Petőfi Sándor
VÖRÖSMARTYHOZ
|
|
|
|
Midőn a nemzetgyűlésben augusztus 21-én a hadügyben a többséggel szavazott
Hallgassak-e, mivel szeretlek, Miként atyámat szeretem? Hallgassak-e, mert teneked sem Fáj majd ugy a szó, mint nekem... Hogy is tehetted, amit tettél, Az isten szent szerelmeért! - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Azért hagyád el a muzsákat, Azért tevéd le lantodat, Hogy földre szállván az egekből, Tüstént besározd magadat. Sarat, sarat kell látnom rajtad! Inkább szeretnék látni vért. - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Ime a sas, ha itt alant van A földön, milyen nagy madár, S olyan kicsiny, hogy alig látszik, Midőn a fellegekben jár. Te fönn valál nagy, s lenn kicsiny vagy; Az ember ily csodát nem ért. - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Megunta azt a szennyes pályát A nemzet, melyen eddig ment, Kiküzködé magát belőle, S uj célt tüzött ki odafent, S ti visszahurcoljátok őt a Mocsárba, honnan már kiért. - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Mit bánom én, hogy nem magad vagy, Hogy ott száz és száz van veled? Habár ott volna valamennyi, Itt kéne lenni teneked. Ha a költő is odahagyja, Ki küzd aztán a jó ügyért? - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Te voltál a nemzet költője? Te írtad azt a Szózatot, Mely szólt egy országnak szivéhez?... Azt most már szétszakíthatod, Mert hieroglif lett belőle, Amelyet senki meg nem ért. - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Ki hitte volna? én nem hittem, Hogy neved is, e fényes név, Hazánk egén csak rövidlétű Futócsillag volt, nem egyéb. Omoljatok, szemem könyűi, E lehullott szép csillagért! - Nem én tépem le homlokodról, Magad tépted le a babért.
Pest, 1848. augusztus 22
*
Az áruló
- „magyar” - elit
jellemzése, arcképcsarnoka
A nem javító-segítő,
de passzívan-aktívan ártó elit
A lelki-szellemi, társadalmi, és
gazdasági/politikai vezetők árulásai
Ahogy mondjuk: a fejétől bűzlik a hal:
legszentebb hivatás/leghitványabb mesterség
Aki elmulasztja a jót, sőt még teszi is a rosszat.
Akár „csak” úgy, hogy éppen a rosszat csinálja jól.
Egy-egy velős gondolatú mondat azokról,
akiknek az átlagnál jelentősen nagyobb
a képessége, a lehetősége, a hatalma stb.,
hogy segítsenek/ártsanak embertársainak.
Tanítók és nevelők, szülők és edzők,
patikusok és orvosok, rendőrök és bírók,
tudósok és írók, művészek, bölcselők és papok,
törvényhozók és gazdasági/politikai vezetők stb. stb.
Mindenki érintve érezheti magát,
hisz csak gondoljunk bele pl. a szülői szerepbe:
ő egy személyben családfő-vezető, gazda, gondviselő,
és tanító, gyógyító, igehirdető, lelki pásztor, bölcs stb.
A fejétől bűzlik a hal: jaj annak a társadalomnak,
ahol az erre alkalmasak nem kerülnek a pályájukra,
nem, illetve nem jól gyakorol(hat)ják a hivatásukat,
és megalkuvásból megúsznák a pokoljáró dudás sorsot…
Ráadásul tudjuk: jószándékkal kövezett az út a pokolba.
A gonosz mostohánál többet árthat a majomszerető anya,
a sarlatánnál többet a protokollt jól alkalmazó profi orvos,
ha az rossz, és így csak beteg(ség)et gyárt, áltat, súlyosbít, öl...
p.s.:
A vers, a képanyag, a könyvajánló stb.
nem csak az írástudók, segítők, vezetők stb.
hibáiról, vétkeiről, bűneiről, árulásáról stb. szól,
de kontrasztban a hivatásuk magaslatán állókról,
az emberi nem nagy jótevőiről, kis-nagy géniuszairól,
és a pályával járó áldozatukról: a pokoljáró dudás sorsról...
|