Bölcs-balga, boldog-boldogtalan ember
Táltos paripák és/vagy állatorvosi lovak
Jóisten országai és/vagy földi-égi poklok
Életminőség vizsgálódó: jó-rossz példatár
Igazmondó, irgalmas tükörkép írás - II.
Ön/ember- és Isten/világ: poézis, bölcselet, ismeret
Az ember szellemi, testi, lelki és társas életei/halálai
Érzékenyítő-elképzeltető-elgondolkodtató szócikk-csírák
TOMPA MIHÁLY
PIPÁS KÁNTOR.
Nagy sáskajárásról lesz emlékezetem, Mely támadott vala távol napkeleten; Töröknek mondta ezt a jó magyar szája. Szomorú időknek szomorú nótája!
Sarcoló készségben üle Szolnok alatt A pogány seregből egy jókora csapat; Lova a magyar ló abrakját elvette, Maga meg gazdája kenyerét megette.
A szomszéd helységek valamelyikében Motoszka támadt a jó kántor fejében, Hogy a törököket ő bizony megnézi: Mit, mit nem csinálnak lófarkas vitézi?
Volt kántor uramnak két szép tulajdona: Nem pállott meg a bor előtte, de soha! Pipáját mig ivott, csak addig nem szítta; Pipás kántor, - már a vidék csak ugy hítta.
Egyszer hát kiballag a falu végére. Onnan lopakodva a bodzásba ére, Azután meg guggon ment az ér-oldalon... S egyszer látja: hogy már elég közel vagyon.
Sürü galagonya-bokor volt nem messze, Ott lesz még egyszer jó, ott nem vesznek eszre! S benne űlt a kántor két-három perc alatt... Előtte lóháton cifra török csapat. -
Nézte: mint forgott a sereg ide s tova, Tüszkölt, ágaskodott nem egynek a lova; Nézte a sokféle eszközt és szerszámot, S nagyon kedvére volt minden, amit látott.
S míg ezeken függött két szeme és esze: Zsebjébe elszökött pipájaért keze; Megtölté s kiütött reá a revébűl, - S mind ezt tevé a jó kántor tudta nélkűl.
És lőn nemsokára, hogy a bokor felett, Mintha égetne ott valaki töreket, Vagy volna befűtött téglaszín kéménye: Kékszinű füstoszlop csavargott az égre.
A füst szemébe tűnt a török vezérnek!... S a kántor látja, hogy felé nagyon néznek! Nem tudja az okát, csak ugy fűl és fázik... S akkor veszi észre, hogy hiszen pipázik!!
Azonközben néhány török oda nyargal, A bokrot szurkálják, veregetik karddal! A «falu torkából» majd kimegy a lélek... Végre ráakadnak, - vége van szegénynek!
Mégis csak meghagyták a vezér szavára, Kinek nagyon tetszett szörnyü pipázása; 'Ne bántsátok - monda - ki így tud pipázni: Nem lesz azzal szégyen egy szál kardra szállni!'
És kikiáltja ott a falu-végen: Mikép a kántornak bajvívása lészen! És ha a törököt a harcban leveri: A helység adóját husz nap elengedi.
Összefut a hírre a falu népsége, Százféle beszédnek se hossza, se vége; Kántor uram pedig epekedik nagyon... A mennykővel üttet dohányt, pipát agyon.
Lefityeg az orra, mint beteg pulykának, A bátorító szók semmit sem használnak; Mondják: vágja agyon, eb lelke pogánya!... De ő nem szól semmit, csak fejét csóválja.
Végre megesik a népnek szíve rajta, Szánalommá válik a biztatás hangja; S a sok sohajtással kiveszik sodrából, S íme szemlátomást felvidúl magától.
«Sohse sohajtsatok, sohse busúljatok! Egyszer meg kell halni, természetes dolog! Hanem amíg élek, illő, hogy jól éljek, Ugyan hozzatok csak egy kulacs bort, kérlek!»
S amint felvágja a jó bor nyelve csapját: Vígan félreüti szőretlen kalapját; Még a rosz pipa is kegyelmet nyer nála, - «Majd megtanítlak én, lánchordta pogánya...!»
Harmad-napig igy megy a helység házánál Talpig pipafüstben, torkig borszeszben áll, S aprítja a pogányt a vitézlő kántor, - «Fogtam én törököt - monda - egyszer-másszor!»
Azonban ütvén a bajvivás órája, Tántorgott, reszketett a jó kántor lába; S látván rettegését, így suttogott a nép: Sohse látjuk többé pipázni ő kelmét!
De felbátorodott. És most összevágnak, Nem engedvén kemény tartásban egymásnak; Most lelket kap s imígy szól vidámon a nép: Dejszen már egy cseppet se féltsük ő kelmét!
Oda vág az egyik kard hirtelen e szóra: Mintha csak a mennykő csapása lett volna; Oda néznek... s nincsen többé fej a pogány... Vagy mit is beszélek? - a jó kántor nyakán.
Szegény nép elnémul, s csendben haza megyen, Forgatván elméjét a bús történeten; A közös megjegyzés is végre ez leve: - Csak nagyobb pipás volt, mint kardos ő kelme! -
*
Jó szellem
A nem anyagi erőforrás
Egy mindenkiért és mindenki egyért
Ahogy az egri várvédők győztek a túlerő ellen
Amikor az igazságos ügy tudata erősokszorozó
Amikor az igazat képviselők kvázi megtáltosodnak
*
Vesztes stratégia
Pénzért vásárolni "szerelmet"?
Betegséggel kizsarolni a törődést?
Kikövetelni egy szívességet, egy ajándékot?
Elvárni, hogy téged is meghívjanak vendégségbe?
Amit egyszer megengedtek, arra ezután jogot formálni…
*
Talizmán/kabala
Ahol egy "játékban"
nagy szerepe van a szerencsének,
ott könnyen kialakulnak "ártatlan" babonák…
Ahogy focikapusoknál ez gyakran tapasztalható -
mintha bérletet szeretnénk váltani a szerencséhez...
pl. mindig ugyanazt a színű – szürke - mackót veszi fel.
*
Különösség
A művészet és a különös
Nem az egyedi, sem az elvont, általános,
de a sűrített különös, a konkrét típus: Hamlet
Mintha sokezer embert ismernél meg kívül-belül,
pedig csak egy képzelt, kitalált figurával találkozol…
*
Fegyver
Csodafegyver
Titkos fegyver
Védekező és támadó
Betiltott/engedélyezett
Fegyvernek látszó tárgy
A lefegyverzett lakosság
A csúzli, a kasza és bicska
Aki fegyvert fog, általa vész
*
Egyél-igyál,
ami beled fér, pukkanásig -
az a tied csak, amit megeszel,
ami ízlik, az csak jó lehet, nem árthat:
az élet célja semmi más, mint jó evés és jó ivás...
Azért élünk, hogy együnk és nem pont fordítva…!?
*
Vendég-
barátságtalan
Vendégségbe hívott érkezővel
úgy bánsz mintha ingyen-konyhára jött volna,
s még ahhoz is szigorú feltételt szabsz, hogy
odalökjél neki egy falás kegyelemkenyeret.
(az alap fabula: a róka és gólya vendégségei)
*
Nyelvtudás
Hét nyelven beszélő - értő
Passzív és aktív nyelvtudás - fokozatok
Kezdő - haladó - felsőfok - és a perfekt…
„Csak” a feleséged/élettársad nem érted meg –
se a verbális közléseit, se a ráutaló magatartását…
*
Tévedés
Egyik ember a másiknak a tóparton: - Bocsánat uram, itt nem szabad fürödni! A másik: - Én nem fürdök, hanem fuldokolok! Egyik: - Ja, elnézést, akkor nem zavarok!
*
Életbújócska
Miért akar valaki kibújni-
menekülni az életkihívások elől?
Miért veszi ellenségének azokat,
akik nem partnerek e játszmában,
s csak akkor döbben rá az igazságra,
amikor már irreverzibilisek a változások...
Addig tologatta ifjúkorát, hogy infantilis lett
Bolondnak tettette magát és úgy maradt…
stb. stb.
*
Abcúg!
Ennél pestiesebb
magyar szó
alig akad szótárunkban.
Az igazi magyarok
azt mondják: vesszen!
Szószéken állóra: co le! co ki!
A co ősi szavunk.
Még keletről hoztuk: hajszoló szó.
Nótákban is benne van még:
Co fel sárga lovam!
Gárdonyi Géza
*
Az
aggódó
félkegyelmű
„Az aggodalom olyan,
mint ha előre fizetnél kamatot
egy még le sem járt tartozásra.”
A legtöbb esetben pedig
a megfizetés soha
nem is válik esedékessé.
Gondold végig:
amikor aggódsz,
92% esély van arra,
hogy olyan adósságért
(képzelt dologért) fizetsz kamatot,
ami nem is a te tartozásod,
ráadásul az egészséged kárára.
Hát nem ostobaság ez?
Vegyük például
a repüléstől való félelmet:
tizenkilencezer évig
minden nap repülnöd kellene,
hogy elérd a repülőgép
-szerencsétlenség valószínűségét.
Mégis a hat legfélelmetesebb
halálok közül ez az egyik.
Bob Gass
*
Melldaganat
Ha agyon aggódod magad gyerekeidért,
amivel persze egy fikarcnyit sem segítesz,
csak egy rossz pótcselekvésben bizonygatod,
hogy te milyen jó (amúgy bűntudatos) anya vagy,
és nem is akarod engedni-segíteni a leválásukat,
mi több: sokkoló trauma, hogy „elhagynak” téged,
és közted és férjed közt nincs házi béke, sőt!,
akkor jön a „rák”, amit se kés, se sugár, kemo
nem fog gyógyítani, csak megkínoz a halál előtt…
*
A haza
végzet, nem pedig
trükk és mutatványszám.
S a hazafiasság
a legszemérmesebb magatartás,
olyasféle kötés és parancs,
melynek mutogatásával
nem szabad tapsokat aratni.
De hányan és milyen
lehetetlen alkalmak ürügyén
élnek ebből a trükkösített,
fröccsös hazafiasságból
mert ez a legbiztosabb
mutatványszám mindenféle pódiumon.
Márai Sándor
*
Gavallér
(elavulóban, választékos)
1. Divatosan öltözködő,
jó fellépésű társaságbeli úriember.
Előkelő, idősebb, öreg gavallér.
Vasárnap délelőtt gavallérok sétálgattak a Váci utcán.
Ki ellen vét? – Nem tudja, hidd el,
Mert Werbőcziben arról egy szó sincs,
Más könyv pedig nem kell gavallérnak.
(Berzsenyi Dániel)
S Bécsből itthon voltam,
megcsinált [= kész, igazi] gavallér,
Mert a pénz ezüst volt, s mind megannyi tallér.
(Garay János)
[A] gavalléroknak nem kellett a régi cigány,
megkövetelték már az új pesti módit.
(Kuncz Aladár)
2. Udvarló, lovag.
Csak úgy nyüzsögtek körülötte a gavallérok.
Márta is eljött a gavallérjával.
Míg csengett, míg pengett nálam a sok tallér, …
Voltam a dámáknál kedves gavallér.
(Csokonai Vitéz Mihály)
A sasorrú hölgy lesújtóan
végignézte a gyönge gavallért.
(Hunyady Sándor)
3. jelzői használatban
(Hajlamánál fogva v. adódó helyzetben)
költekező, bőkezű, vmely szolgálatot jól megfizető,
bőséges borravalót adó <személy, főként férfi>.
Gavallér ember. || a. jelzői használat(ban)
Ilyen emberre jellemző.
Gavallér módon viselkedik, fizet.
Verjed kovács, verjed soká a patkót,
Úgy kapsz tőlem gavallér borravalót.
(népköltés)
A magyar nyelv értelmező szótára
*
Gavallérok
Az emancipáció
megváltoztatta a férfiak
és a nők közötti érintkezési formákat.
A „Németország Illemtan-akadémia”
elnöke azt nyilatkozta,
hogy a nőkkel szembeni
régi gavallér-szabályok,
mint például a szék megigazítása
vagy a kabát lesegítése,
már csak nagyon korlátozottan
vannak érvényben.
A munkahelyeken kizárólag
a hierarchia számít,
a „Ladys first” már nem.
Itt már az is előfordul,
hogy a nők nyitják ki
az ajtót a férfiaknak,
és a liftnél előre engedik őket.
*
Teszi a szépet
Mi számít bóknak és mi sértésnek?
És mi van, ha e kettőt összekevered?
Nyelvtudásbéli, helyismereti hiányosságból.
Vagy ha a bókolást szex zaklatásnak veszik…
A másikban csak embert, de nőt nem láthatsz…
A nősülés után már csak egy nő van a világon?
*
Pipa
Gondűző pipa
A pipafüstben
meditáló, merengő
Közös indián békepipa
Ilyet még nem pipáltam…
A pipa az egyetlen vigasza
(„Asszonybeszéd pipafüst…”)
Pipát cserélni valakivel,
átvitt értelemben pajtáskodni.
Nagy pipájú, kevés dohányú.
(Km. arról ki nagyobba fog,
mint ereje, vagy erszénye bírná).
Feltartja pipáját, azaz nagyra lát,
nagyra tartja magát, hetyke.
Vacsora után melléd ülnék,
pipámat egy kicsit elkérnéd
s én hosszan, mindent elbeszélnék.
(József Attila)
Aki pipás ember
a pipából felszálló
kék füstöt elnézegeti,
annak bizonyosan szépség,
szelídség költözik a lelkébe.
(Szép Ernő
Egy nyelvtörő mondóka:
„Az ibafai papnak fapipája van,
tehát az ibafai papi pipa papi fapipa”.
p.s.:
Jó pipa: hamis, ravasz, ill. a törvényt,
szabályt, erkölcsöt kijátszó, megsértő,
semmibe vevő személy
*
Petőfi Sándor
Befordúltam a konyhára
Befordultam a konyhára, Rágyújtottam a pipára, Azaz rágyújtottam volna, Hogyha már nem égett volna. A pipám javában égett, Nem is mentem én avégett, Azért mentem, mert megláttam, Hogy odabenn szép leány van.
Tüzet rakott eszemadta, Lobogott is, amint rakta; Jaj de hát még szeme párja, Annak volt ám nagy a lángja! Én beléptem, ő rám nézett, Aligha meg nem igézett! Égő pipám kialudott, Alvó szívem meggyúladott.
*
A pipázás
igazi szertartás.
Jutalom egy hosszú nap végén,
ami segít néhány percre kikapcsolni,
már-már meditációszerű nyugalmat nyújthat.
Ezt soha nem adhatja meg egy szál cigaretta.
Mert a cigivel függőséget csillapítunk,
a pipázással a lelkünk is feltöltődik.
Csakúgy, mint a bor, a dohány is
egy olyan ajándék,
mellyel az okos ember élhet,
de az ostoba visszaélhet.
A pipázás a dohányzás szimfónikus zenéje.
https://nlc.hu/magyarorszagkul/20180220/
pipa-vilagnap-februar20-dohanyzas/
*
Fővárosi
időtlenség
Mert a pipa
ismeretlen valami
már a fővárosban.
A pipázásra idő kell,
s a fővárosi embernek
mindene van,
csak ideje nincsen.
A fővárosi ember mindig siet.
Lótás-futás az élete.
A pipa csak annak való,
aki ráér tömögetni, piszkálgatni,
illatos füstjében gyönyörködni.
(Gárdonyi Géza: Az öreg tekintetes)
*
Akaratátvitel
Hogyan lehet elérni,
hogy megtegyem, amit akarsz?
Akár olyat is, ami nem érdekem,
sőt éppen az ellenére van…
Megfizetsz, vagy jutalmat ígérsz
Manipulálsz: mintha én akarnám
Meggyőzöl: ez az én érdekem is
Átnevelsz, agyam átprogramozod
Megzsarolsz, megfenyegetsz stb.
Megkérsz - kikönyörgöd - meghatsz…
Végső soron akár erőnek erejével is!
Stb. stb. stb.
*
Kezes
Ha veszni akarsz,
légy kezes másért.
Kezes, fizess.
Kezes fizess, vagy ügess.
Légy kezes másért
és a kötél a nyakadban van.
Légy kezes másért, ha veszned kell.
Ott hagyta az ágyban a kezest.
(Belecsúnyított.)
Ha veszni akarsz, vállalj kezességet.
Senkiért a világon nem tennéd tűzbe a kezed?
*
Bűntárs
„A totalitárius hatalom
nemcsak a cselekvés képességétől
fosztja meg az embert,
éppen ellenkezőleg:
kérlelhetetlen
következetességgel
tettestárssá teszi
a hatalom minden
akciójában és bűntettében is,
mintha egyetlen személlyé olvasztaná
az egyedek sokaságát.”
Hannah Arendt
*
Vízkár
Avagy kár a vízért…
"A víz háromszor vész kárba:
először, mikor tengerbe öntik,
másodszor, mikor borba öntik,
harmadszor pedig, amikor zsidóra öntik!"
(Deák Ferenc)
*
Belső vérzés
"A testi sértésekről készíthető látlelet,
így az is megállapítható, hogy
hány napon belül gyógyulnak.
De ki mondja meg
egy szóról, egy hangsúlyról,
egy vállvonogatásról vagy egy röhögésről,
hogy meddig lehet utána életben maradni,
s miféle belső vérzésekbe
hal bele ilyenkor az ember?"
Ancsel Éva
*
Kevélység.
A pénzt rút kevélység szokta követni.
Az angyaloknak is a kevélység ártott.
Büdös a kevélységtől.
Kevélység a harag első oka.
Kevélység és esztelenség testvér-atyafiak.
Kevélység a tudatlanok hibája.
Kevélység a romlásnak kalauza.
Kevélységgel jár a jó szerencse.
Mit ér a kevélység, hogyha vén a feleség.
Ritka gazdag kevélység nélkül.
Ritka nagy szerencse kis kevélység nélkül.
Ritkán jár a szerencse kevélység nélkül.
A kevélység lenyomja a szerencse tengelyét.
Nem tudom, ha a vak kevélykedhetik-e vakságában?
Kevélységet, részegséget, szegénységet nehéz titkolni
*
Hitelvesztés
Akit egyszer-kétszer
nagyobb hazugságon kapnak,
annak soha többet nem hisznek?
Vagy gyanakodva hallgatják,
s neki folyton bizonygatnia kell:
most éppen igazat mond…
*
Lúzer
Sorsközösség
és ön-beteljesítő jóslat
Azzal vigasztalod magad,
hogy az emberek többsége
rossz helyre, rossz időben születik:
titkolva-bevallva: életfogytig vesztesnek
Nálad a kivételek csak erősítik ezt a szabályt…
*
Emberteszt
Titokban vagy kimondottan
valakit ellenőrizni, sőt próba alá vetni?
Próbaidő a munkahelyen - a focicsapatnál.
És a házasságban - ez az udvarlási időszak.
Amikor még indok nélkül lehet felmondani,
és nincs végkielégítés, asszonytartás stb.
*
A legerősebb ember
Mindenkivel kikezd, mindenkibe beleköt,
Hisz mindenkit le tud birkózni, öklözni stb.,
Csak arra nem gondol, hogy olykor ő is alszik,
s hogy mi van, ha hárman összefognak ellene,
nem tartják be az egy az egy ellen fair play-t…
(vagy levágják a haját, mint Delila Sámsonnak,
mert minden halandónak van egy Achilles sarka…)
*
Szilencium
Amikor a hallgatás aranyat ér,
Amikor hallgatni bölcsebb,
Amikor hallgatni dicsőség
(nem árulkodsz/kín-vallatnak),
Amikor a hallgatás cinkos vétek,
Amikor a hallgatás beleegyezés
Amikor a Hatalom elhallgattat…
*
Egyből sok
(de a sokféléből kevés)
Hiába van szám szerint sok kapcsolatod,
ha ezek mind hasonló emberekhez kötnek:
ugyanazokat az életstratégiákat példázzák,
a lelki problémákat ők hasonlóan "oldják meg".
Például alkoholba fojtják bánatukat
(ami persze mégsem fullad bele…)
*
Társadalmi tapasztalat
Homogenizálódási folyamat
Az emberek ma már gyerekkortól
egyre egyneműbb csoportokban élnek:
Kik laknak a szomszédságba?
Kik járnak a lakópark játszóterére?
Kikkel jársz óvodába és általánosba?
Kikkel jársz külön foglakozásra, sportolni?
Elkerüli így egymást, a találkozást
és az ismerkedést szegény-gazdag,
magyar-cigány, ép-fogyatékos,
keresztény-zsidó
Stb.
*
Élethelyzetek
Nem szerencsés dolog,
ha a társadalom különféle csoportjai
a legtöbbször olyan szituációban érintkeznek,
ahol az egyik csak a másik rovására nyerhet…
Iskolai- és munkahelyi versenyvizsgán/szelekción,
a – sokszor megbundázott – versenytárgyalásokon.
Vagy ott, ahol az egyik a hitelező és a másik az adós
Ezek nem a társadalom/nemzet kohézióját szolgálják…
*
Megosztva leuralni
Tanács a disznó-fejű Nagyúrnak:
Állítsd, játszd ki egymással szembe
a falut és a várost, a generációkat,
az értelmiséget és a „dolgozókat”,
a vállalkozókat és a munkavállalókat,
a tanárt és a diákot, a szomszédokat,
autóst, kerékpárost és gyalogost stb. stb. –
és akkor a sok lúd soha nem fog disznót győzni
*
Biztosra menni…!?
A legjobb dolgok ingyen vannak?
Szerencséből, ajándékból, kegyelemből?
Egyfelől ez megnyugtató,
hisz ilyenje a szegény embernek,
de még a hülyének is lehet.
Másfelől nyugtalanító,
hisz annyira nem tőlünk függ!
Szeretnénk ezt bebiztosítani:
babona, jogot formálás,
követelőzés, zsarolás,
megvásárolhatóság…
*
Mohamed a hegyhez
Szókratész, a bölcs és Jézus, a vándorprédikátor
sem az akadémián, a templomban várta a jónépet,
de elvegyült a piacon (agora), járta az országot,
mint Déryné és a Déryné színház és utódai,
hogy az igazságra, szépségre szomjazó embereket
isteni adományukkal segítsék, tiszta forráshoz vezessék.
*
Hakni
Egy cigányprímásról szól az anekdota,
aki nagy csodálattal hallgatta Ojsztrah játékát,
de a végén megjegyezte: az asztalnál meghalna...
Hány nagy/nagynak kikiáltott művészünkre igaz ez?
Hány meg se próbálkozik "az asztalhoz" menni,
legfeljebb a pénzkereset viszi rá az ún. haknizásra?
Az is, vagy az a művészet, hogy
úgy szórakoztasd a honfitársaidat,
hogy közben ízlésüket is formáld...!?
.
*
Mulató magyar
Hatás-ellenhatás elve a szellemi életben?
Egy ideig Lagzi Lajcsit kitiltották a médiából,
Majd már sokáig még a vízcsapból is ő folyt...
A legtöbb eladott lemeze a 3+2 együttesnek volt,
legalábbis magyar nyelvterületen (dob meg basszus) -
Szolgáltak/kiszolgáltak egy alapigényt: a mulatásét!
Mennyivel igényesebb volt egy Jávor Pál mulatása,
és mekkora a különbség a táncház és a diszkó között!
*
Enigma és bérvonó
Régen rossz annak a kornak,
illetve annak a helynek, országnak,
ahol a tudós, a bölcselő, a művész,
az úgynevezett szellemi elit
szinte betegesen irtózik
a közérthetőségtől-közélvezhetőségtől.
Aminél talán csak az lehet még rosszabb,
ha az értelmiségi a homlokára nyálazott bankóért
bármit és bárhogy eljátszik, amit a fizető úr rendel...
*
Siker/dicsőség
Egy dolog a siker, a népszerűség,
s egy másik a dicsőség,
De a kettő nem zárja ki egymást:
lásd például Petőfi Sándor esetét,
De Szókratész és Jézus is
sikeres volt egy pályaszakaszán,
Igaz, mindkettőjüket halállal büntették…
De az is igaz, hogy ma is
él és hat szellemük, életpéldájuk!
Sokan áltatják magukat
sikertelenségüket tapasztalva,
hogy ez biztos jele a nagyságuknak
– majd az utókor…
*
Közkézen forgó
Többen használják, több lesz
Ha mindenki szeretheti a babám,
akkor valószínűleg ő egy kurva lesz.
De a szépségében mindenki gyönyörködhet!
Ahogy a magánházam szép épülete
sok száz évig mindenki öröme lehet.
A szellemi kincsek közkinccsé válása
elvileg nemhogy csökkenti értéküket,
sőt a folyamat annak a jele lehet,
hogy a mű telitalálat: remekmű!
A népdalainkon meg is tapasztalhatjuk,
a közkézen forgás milyen gyémántot csiszol...
*
PETŐFI SÁNDOR
SZERELEM- ÉS PIPADAL
Szeretlek én téged, pipám! És a dohányt, mely benned ég; Hogy is ne? füstöd fellege, Miként galambom szeme, kék.
Szeretem én galambomat, Miként szeretem a dohányt; Hogy is ne? pipa és leány Érettem égnek egyaránt.
S miként a lyányszem s mint a füst, Nem kék-e a menny födele? S miként ezek, a mennyfödél - Csillagtüzben - nem lángol-e?
Hasonmásául alkotá Az ég e kettőt énnekem, Hogy látva őket lássam azt, Kitől boldogságom nyerem.
Pest, 1844. április
*
P.s.:
Miért töltenénk egyszeri ajándékba kapott életünket balgán
ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban, vegetálva,
önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
Idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
rossz evés-ben ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
Alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban.
hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
Balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
A mese, a példabeszéd, az életkép/életbölcsesség
nem másról, a szomszédról stb., de pont rólunk szól.
A tükör igazmondó: ismerj magadra, nyomozd az okot,
és jó szellemben, lélekbátran változtass, jobbíts élteden!
Jóval, de jóval több múlik rajtad, mint azt gyáva önigazolásból
magaddal-másokkal elhitetnéd, felmentést, bűnbakot keresve!
Elsősorban önmagadtól, majd „jóbarátaidtól” védjen meg az isten,
az ellenséggel elbánsz majd magad is - sőt: a hasznukat veheted…
|