Köszönetnyilvánítás |
9 |
Bevezető |
11 |
"Mit tanít..."? A vanitatum vanitas és a romantikus irónia |
17 |
Bevezető |
19 |
Szarkazmus, pesszimizmus, agnoszticizmus - irónia - A Vanitatum vanitas hagyománytörténetének kulcsfogalmai |
23 |
Humor és szarkazmus |
23 |
Pesszimizmus és heroizmus |
27 |
Agnoszticizmus és irónia |
29 |
Az irónia romantikus kontextusai - Az irónia (és a humor) Kölcsey, Jean Paul és Friedrich Schlegel műveiben |
32 |
Kölcsey és a humor |
32 |
Jean Paul és a humor |
37 |
Friedrich Schlegel, a romantika és az irónia |
40 |
Irónia, romantika és humor |
45 |
A romantikus irónia "történeti" és "archetipikus" jelentősége |
48 |
Az irónia és a romantika kontextusai |
53 |
A romantika és a "kritériumok" |
54 |
A "kritériumok" ellentmondásai |
57 |
"Hazai" és "szóromantika" |
62 |
"Szoros" és a "történeti" olvasatok feszültsége |
65 |
Összegzés - "Vanitatum vanitas"? Az elemzés mint a verselemzés hiánya |
72 |
Az irónia és a romantika kapcsolata az "irányzatosság" három változatának összefüggésében |
75 |
Korsó és díszedény - "Irányzatosság" és irónia A falu jegyzője értelmezésében |
77 |
Fegyverkezés, jajveszékelés, gyógyulás |
78 |
Leírás és elbesélés. Az "irányzatosság" (ön)veszélyes következményei |
82 |
Az (ön)irónia és a fenséges. A veszélyek kiküszöbölése |
88 |
Irányzatosság és au(k)toritás |
98 |
Összegzés: "Miért írom mindezt?" |
103 |
Prófécia és irónia között - A példázatos értelmezés lehetőségei Petőfi Sándor Az apostol című művében |
106 |
A tragikus-ironikus Szilveszter |
112 |
Puszta-Kánaán |
112 |
"A szőlőszem-hasonlat" |
117 |
Összegzés |
120 |
"Ez a homeopátia nem sikerülhetett" - Fejlődéshit és irónia Vörösmarty Mihály Gondolatok a könyvtárban című művében |
122 |
A zárlat tematikus genealógiája |
124 |
A "romantikus" Vörösmarty |
126 |
Bábel papírformája. Két allegória |
129 |
Összegzés |
136 |
"Nem ez a teljes igazság" - Példázatosság és (romantikus) irónia Kemény Zsigmond három regényében (A szív örvényei, Férj és nő, Ködképek a kedély láthatárán) |
139 |
Bevezető |
141 |
Nyaralók a tűzhányónál - A Kemény-életmű értelmezésének kérdései |
144 |
Pesszimizmus, emberszeretet és Kemény olvas(hat)atlansága |
144 |
A "forrongó egyéniség" és Kemény olvashatósága |
147 |
"Csak allegóriai kép"? - A Férj és nő allegorikus olvasatának lehetőségeiről |
154 |
Allegorikusság a jellemekben |
155 |
"Nem ez a teljes igazság" - A példázatos jelentésnek ellenszegülő elemek |
159 |
Történet a "szekrényben" - A szív örvényei mint "önpéldázat" |
167 |
Elbeszélők és elbeszéltek |
168 |
A szív örvényei allegorikusságáról |
171 |
Romantikus irónia? - Kemény regényeinek ironikussága és a "ködképek" |
177 |
Két elbeszélés tanulsága |
177 |
Az elbeszélés szintjei a Ködképekben |
179 |
Összegzés helyett: "Ködképek", avagy példázatosság és irónia viszonya |
183 |
Az irónia vége - Az irónia meghaladásának kérdései Eötvös József A nővérekjében és Arany János Bolond Istókjában |
187 |
A történet csendje - Téma és elbeszélés kapcsolata Eötvös József A nővérek című regényében |
189 |
Ki integet a túlsó partról? Eötvös József, A nővérek és a hagyománytörténet "csendje" |
190 |
"Csend" és "világ-fájdalom". Az elbeszélő a regény olvasásmódjáról |
196 |
"Tényfelülbírálás", népiesség az Eötvös "népiessége" |
199 |
"...benn a farkas" Farkas mint a nevelés "szócsöve" |
207 |
Konzervativizmus és utópia |
211 |
A "működés csendje" Ködkép, ideológia és irónia |
213 |
"Kettős fiók" vagy "ördögi kör"? - Humor és irónia kapcsolatának kérdései Arany János Bolond Istókjának értelmezésében |
220 |
Burjánzó "humornövényzet" |
221 |
Humor és magyar. A humor jelentésének sajátos nemzeti meghatározottsága |
228 |
"Töredék ez is, az is" Arany "humorelmélete" |
232 |
A humor "ördögi köre" |
237 |
Összegzés |
241 |
Összegzés |
243 |
A felhasznált szövegkiadások |
247 |
Irodalom és rövidítésjegyzék |
248 |