Bölcsek-balgák, boldog-boldogtalanok
Táltos paripák és/vagy állatorvosi lovak
Jóisten országai és/vagy földi-égi poklok
Életminőség tesztkönyv: példamondat-tár
MIND EGY, DE NEM MINDEGY:
POZITÍV, NULLA VAGY NEGATÍV – 5.
Szabó Lőrinc:
Piszkosságok
Sokszor elszörnyedek magamtól,
hogy egy-egy rossz óra alatt
mi minden megfordul fejemben,
mennyi förtelmes gondolat;
s ha visszanézek tíz-húsz évre,
bűnökre - mennyi tévedés! -
majdnem revolvert ad kezembe
a kései szégyenkezés.
És lassan mégis belenyugszom:
Ilyen voltam, hát mit tegyek?
Akárhogy bánom is ma ezt, azt,
megváltoztatni nem lehet.
És ez a megváltoztathatatlan,
amit most már vállalni kell,
azzal vezekeltet a rosszért,
hogy sohase felejtem el;
de vigasztal is, jóra oktat:
szeretni, ami emberi -
piszkosságaimból tanultam
másoknak megbocsátani.
*
A kegyetlen angyal
A legnehezebb azokkal az emberekkel,
akik nincsenek tisztában rovott múltjukkal,
vagy úgy tesznek mintha hibátlanok lennének,
s az igazság bunkójukkal mindent szétvernek,
ahelyett hogy a nyakukat nyújtanák
mint akik maguk is irgalomra szorulnak
(Rilke írja: nincs kegyetlenebb az angyaloknál)
*
Érdemelv
Aki csak azt
és annyira szeret,
aki és amennyire azt kiérdemli
majd nagyon elcsodálkozik,
mikor elmarad az irgalom:
minden bűnét büntetik,
és elmarad a kegyelem,
a ki nem érdemelhető ajándék...
*
Az
önismeret
útjai-módjai
Naponta igazmondó tükörbe nézel
Megméred a súlyod, magasságod
Megnézed a leleteidet, röntgenképedet
Összehasonlítod magad másokkal
Odafigyelsz a jóakaróid véleményére
Megfontolod az ellenségeid megállapításait
Megnézed, hogy kikkel barátkozol
Engeded, hogy a könyvek olvassanak benned
Tanulmányozod, hogy te min és kin nevetsz
Megfigyeled, hogyan viselkedsz játék közben
Kísérleti helyzetekbe hozod magad
Próbára teszed magad: mit bírsz ki
Ellenőrzöd, mennyire távolodsz ideáljaidtól
Folyamatosan figyeled tested (vissza)jelzéseit
Keresed az alkalmat, hogy megmérettesd magad
Magadba szállsz és kutatod-feltárod vétkeidet
Kihívsz és válaszolsz a kihívásokra, s kielemzed
Döntéseket hozol, s kiértékeled a következményeit
Tanulva tanítasz és tanítva tanítasz
Holt kötőkkel társalogsz – katartikus műélmények
Élő és holt bölcsek társaságát és tanácsát keresed
Szerelmed és barátod szemében mered látni magad
Elgondolkodsz az álmaid üzenetein
Igyekszel reflektálni vak szokásaidra
Törekszel jól megismerni a téged nevelő szülőket stb.
Szín-játékból beleéléssel más jellemet alakítasz
Tisztázod, összhangba hozod, kontrollálod vezérelveidet
Imádkozol az isteni átvilágítást kérve…
Stb.
*
Önvizsgálatok
Avagy a bűntudatra ébredés:
hogyan rivalizáltam testvéreimmel
miként féltékenykedtem pályatársaimra
hányszor lettem társtettes cinkos némaságommal
nem csak feleslegből csurgattam kéregetőnek-rászorulónak
a legtöbbször csak a maradék időd fordítottad a családodra
hogyan gazdálkodtál talentumaiddal – elherdáltad, elástad
hányszor maszkíroztad kompromisszumnak a megalkuvást
milyen gonosz tréfákat űztél szellemi-testi védtelenekkel
hány bocsánatkérésed halasztódott, maradt végleg el
kikre lőtted gúnyod, gonosz iróniád gyilkos nyilait
mennyi türelmed volt – pl. elviselni a látszatokat
kin élősködtél, hogy bliccelted el a közteherviselést
stb. stb.
*
Bűnbak
Nincs bátorság az önvizsgálatra,
helyette intenzíven bűnbakot keres,
akire minden bűnt rá lehet olvasni,
majd mehet minden tovább a rossz vágányon…
*
Dőre
„Mind azon szók között,
melyekkel a magyar
az esztelent, bolondot
nevezni szokta,
a legkíméletesebb kifejezés,
kevesebb tehát a féleszű,
esztelen, bolond, eszeveszett,
őrült, nadragulyás, kasuka szóknál,
s tulajdoníttatik oly embernek,
ki az okos ész szabályait
holmi kisebb tárgyakban szegi meg,
s ferde beszédei vagy tettei által
gyakran nevetséget,
sajnálkozást pedig igen ritkán gerjeszt,
s nem annyira a megzavart észnek,
mint inkább
a ki nem fejlett értelemnek adja jeleit.
Legtöbb dőreséget mondanak, és tesznek
a gyermekek, tudatlanok, tapasztalatlanok.
Vétetik néha bohó,
bohóc, tréfálkodó értelemben is.
Hasonlók hozzá a német Thor, thöricht,
a francia: étourdi, a szláv durak,
a török delü vagy deli
(de a mely derekat is jelent), stb.
Magyar nyelvből elemezve, úgy látszik,
azon őr gyöknek előtétes módosítványa,
melyből őrül, őrült származnak.”
*
Ki a bolond?
aki az utcán magában hangosan énekel
aki poéta lesz Magyarországon
aki elosztogatja mindenét, hogy Krisztust kövesse
aki a színpadon azt képzeli, hogy ő Lear király
aki az egész életét felteszi az ügyre
aki nyíltan olyat csinál, amiért biztos lecsukják
aki függetlenségéért koldusbotot választ pásztorbot helyett
aki hite miatt hagyja magát oroszlánok elé vetni
aki a biztos siker reménye nélkül évekig dolgozik művén
aki nem ágyban és párnák közt kíván meghalni
aki szerelméért kész akár még elkárhozni is
aki minimálbérrel négy gyereket vállal
*
Szent részegek és őrültek
Nagyszerű dolog a lélek nyugalma
és az, hogy örülni tudunk magunknak.
Szenvedély! Részegség! Őrület!
Oly nyugodtan,
oly részvétlenül álltok e dolgok előtt,
ti, erkölcsösek!
Szidjátok a részeget,
megvetitek az esztelent,
elhaladtok mellette,
és hálát adtok az Istennek, mint a farizeus,
hogy nem teremtett benneteket olyannak,
amilyen ezek közül egy.
Nemegyszer voltam részeg,
szenvedélyeim sohasem
estek messze az őrültségtől,
és egyiket se bánom,
mert a magam mértékén megtanultam,
hogy mindig és szükségképpen
részegnek és őrültnek kell mondani
minden rendkívüli embert,
aki valami nagyot,
valami lehetetlennek látszót csinált.
De a mindennapi életben is
tűrhetetlen hallani,
hogy minden,
csak félig is szabad,
nemes, váratlan tett esetén
rögtön kész az ítélet:
ez az ember részeg,
ez az ember bolond.
Szégyelljétek magatokat, ti józanok!
Szégyelljétek magatokat, ti bölcsek!
(J. W. GOETHE)
*
Hajnali részegség
Elmondanám ezt néked. Ha nem unnád.
Múlt éjszaka - háromkor - abbahagytam
a munkát.
Le is feküdtem. Ám a gép az agyban
zörgött tovább, kattogva-zúgva nagyban,
csak forgolódtam dühösen az ágyon,
nem jött az álom.
Hívtam pedig, így és úgy, balga szókkal,
százig olvasva, s mérges altatókkal.
Az, amit írtam, lázasan meredt rám.
Izgatta szívem negyven cigarettám.
Meg más egyéb is. A fekete. Minden.
Hát fölkelek, nem bánom az egészet,
sétálgatok szobámba, le-föl, ingben,
köröttem a családi fészek,
a szájakon lágy, álombeli mézek,
s amint botorkálok itt, mint a részeg,
az ablakon kinézek.
Várj csak, hogy is kezdjem, hogy magyarázzam?
Te ismered a házam,
s ha emlékezni tudsz a
hálószobámra, azt is tudhatod,
milyen szegényes, elhagyott
ilyenkor innen a Logodi-utca,
ahol lakom.
Tárt otthonokba látsz az ablakon.
Az emberek feldöntve és vakon,
vízszintesen feküsznek,
s megforduló szemük kacsintva néz szét
ködébe csalfán csillogó eszüknek,
mert a mindennapos agyvérszegénység
borult reájuk.
Mellettük a cipőjük, a ruhájuk,
s ők a szobába zárva, mint dobozba,
melyet ébren szépítnek álmodozva,
de - mondhatom - ha így reá meredhetsz,
minden lakás olyan, akár a ketrec.
Egy keltőóra átketyeg a csöndből,
sántítva baktat, nyomban felcsörömpöl,
és az alvóra szól a
harsány riasztó: "ébredj a valóra".
A ház is alszik, holtan és bután,
mint majd százév után,
ha összeomlik, gyom virít alóla,
s nem sejti senki róla,
hogy otthonunk volt-e vagy állat óla.
De fönn, barátom, ott fönn a derűs ég,
valami tiszta, fényes nagyszerűség,
reszketve és szilárdul, mint a hűség.
Az égbolt,
egészen úgy, mint hajdanában rég volt,
mint az anyám paplanja, az a kék folt,
mint a vízfesték, mely irkámra szétfolyt,
s a csillagok
lélekző lelke csöndesen ragyog
a langyos őszi
éjjelbe, mely a hideget előzi,
kimondhatatlan messze s odaát,
ők akik nézték Hannibál hadát
s most néznek engem, aki ide estem
és állok egy ablakba, Budapesten.
Én nem tudom, mi történt vélem akkor,
de úgy rémlett, egy szárny suhant felettem,
s felém hajolt az, amit eltemettem
rég, a gyerekkor.
Olyan sokáig
bámultam az égbolt gazdag csodáit,
hogy már pirkadt is keleten, s a szélben
a csillagok szikrázva, észrevétlen
meg-meglibegtek, és távolba roppant
fénycsóva lobbant,
egy mennyei kastély kapuja tárult,
körötte láng gyúlt,
valami rebbent,
oszolni kezdett a vendégsereg fent,
a hajnali homály mély
árnyékai közé lengett a báléj,
künn az előcsarnok fényárban úszott,
a házigazda a lépcsőn bucsúzott,
előkelő úr, az ég óriása,
a bálterem hatalmas glóriása,
s mozgás, riadt csilingelés, csodás,
halk női suttogás,
mint amikor már vége van a bálnak,
s a kapusok kocsikért kiabálnak.
Egy csipkefátyol
látszott, amint a távol
homályból
gyémántosan aláfoly,
egy messze kéklő,
pazar belépő,
melyet magára ölt egy drága, szép nő,
és rajt egy ékkő
behintve fénnyel ezt a tiszta békét,
a halovány ég túlvilági kékét,
vagy tán egy angyal, aki szűzi
szép mozdulattal csillogó fejékét
hajába tűzi,
és az álomnál csendesebben
egy arra ringó
könnyűcske hintó
mélyébe lebben,
s tovább robog kacér mosollyal ebben,
aztán amíg vad paripái futnak
a farsangosan lángoló Tejutnak,
arany konfetti-záporába sok száz
batár között, patkójuk fölsziporkáz.
Szájtátva álltam,
s a boldogságtól föl-fölkiabáltam,
az égbe bál van, minden este bál van,
és most világolt föl értelme ennek
a régi nagy titoknak, hogy a mennynek
tündérei hajnalba hazamennek
fényes körútjain a végtelennek.
Virradatig
maradtam így és csak bámultam addig.
Egyszerre szóltam: hát te mit kerestél
ezen a földön, mily kopott regéket,
miféle ringyók rabságába estél,
mily kézirat volt fontosabb tenéked,
hogy annyi nyár múlt, annyi sok deres tél
és annyi rest éj,
s csak most tűnik szemedbe ez az estély?
Ötven,
jaj, ötven éve - szívem visszadöbben -
halottjaim is itt-ott egyre többen -
már ötven éve tündököl fölöttem
ez a sok élő, fényes égi szomszéd,
ki látja, hogy könnyem mint morzsolom szét.
Szóval bevallom néked, megtörötten
földig hajoltam, s mindezt megköszöntem.
Nézd csak, tudom, hogy nincsen mibe hinnem,
s azt is tudom, hogy el kell mennem innen,
de pattanó szivem feszítve húrnak
dalolni kezdtem ekkor az azúrnak,
annak, kiről nem tudja senki, hol van,
annak, kit nem lelek se most, se holtan.
Bizony ma már, hogy izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam.
Kosztolányi Dezső
*
Fent vagy lent
„Ember vagyunk, a föld s az ég fia.
Lelkünk a szárny, mely ég felé viszen,
S mi ahelyett, hogy törnénk fölfelé,
Unatkozzunk s hitvány madár gyanánt
Posvány iszapját szopva éldegéljünk?”
(Vörösmarty Mihály)
*
Jótündér
Egy tünemény
Légy készen, s légy résen,
Ha hirtelen eléd toppan a Jószerencse
És ott és akkor bármelyik kívánságodat teljesíti,
Mert ez jellemzően ritka, vissza nem térő pillanat,
S ha semmit se vagy rosszat kérsz, attól koldulsz…
*
Szesztestvériség
A kocsmában mindenki a barátod,
Mindenki a keblére ölel, pláne amíg fizetsz,
De melyikük lenne kezesed egy kölcsönnél,
Vagy ki jönne el közülük melletted tanúskodni,
Vagy ki fogadna be egy napra is, ha kilakoltatnak?
Vagy ki bujtatna el a vérmes üldözőid elől?
Ki kockáztatna bármi nagyobbat is érted?
*
A jövőbe látó
A Mézga család kalandjai
Máris szomszéd mint „doktor”
kedves vendég a törzsfőnök szigetén,
ahol e kiskirályé minden: a kórház,
a patika és a temető is, s aki egyre
nagyobb ranggal díjazza Máris ötleteit -
pl. hogy meleg vízzel kötelezően
oltsák be az egész lakosságot...
*
A szegénység előnyei
Például az ember nem rohan rögtön orvoshoz
Pláne nem maszekhoz, aki akar is valamit találni,
Hogy azután ismét felkeresd, állandó paciens légy
Se patikába, se csodaszerekért, se csodaorvoshoz stb.
Önmagad gyógyítod: a baj okát kutatva és elhárítva...
*
Vészjel-felfogás
(Tünet/szimptóma észlelés)
A gyógyulás kezdete a baj felismerése!
Vagy állandóan magunkat figyeljük,
S hipochonder túlérzékenységgel
A legkisebb elváltozást is túlreagáljuk, vagy
Nem észleljük a testünk által küldött vészjeleket,
S a hozzátartozóink sem figyelmeztetnek minket,
Hogy tartós és komoly elváltozásokat tapasztalnak…
Pedig agyunk így segít, hogy lelkünk nincs rendben!
*
Alzheimer-kór
Kezdetben, amikor az úgynevezett
indítási fázisban van a betegség,
gyakorlatilag alig mutatkozik.
Tapasztalhatjuk,
hogy az érintett személy
hangulatilag letörtté válik.
Azt látjuk, hogy
a figyelem csökken,
az érdeklődés beszűkül.
Annak a látszatát adhatja,
mintha ez egy depresszió lenne, leépülés.
Ezeket hívjuk pszeudo-, áldepreszsziónak.
Másik oldalon vannak az Alzheimer-kór
általában pszichés jelenségei.
Látszólag úgy tűnik,
mintha lehangolódna,
mintha gátolt lenne,
mintha szorongana.
Ekkor már elindul
a sejtkárosodás, sejtvesztés.
Minden olyan dologra fel kell figyelni,
amikor a figyelem, a gondolkodás,
asszociációk, képzettársítások,
memorizálások területén változás áll be.
(Ivánka Csaba gerontológus)
p.s.:
Mikor, miért, meddig jelentkeznek az elmebajok?
Elbutulás, demencia, Alzheimer (biologika)
https://www.youtube.com/watch?v=Wxg30rA7vXc
*
Ítélet
Ki mint él, úgy ítél!?
Aki senkit sem ítél meg,
és így nem is kíváncsi senki ítéletére
Aki azért nem ítél meg tettet/mulasztást,
mert akkor ezzel azonnal magát is elítélné…
(Aki mondja másra, az mondja magára)
Vagy aki folyton ítélkezik, az első benyomásra,
a részletek ismerése, empatikus átgondolása nélkül
*
Reményik Sándor
Ne ítélj
Istenem, add, hogy ne ítéljek –
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.
Istenem, add, hogy ne bíráljak:
Erényt, hibát és tévedést
Egy óriás összhangnak lássak –
A dolgok olyan bonyolultak
És végül mégis mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt hullnak.
Mi olyan együgyűn ítélünk
S a dolgok olyan bonyolultak.
Istenem, add, hogy minél halkabb legyek –
Versben, s mindennapi beszédben
Csak a szükségeset beszéljem.
De akkor szómban súly legyen s erő
S mégis egyre inkább simogatás:
Ezer kardos szónál többet tevő.
S végül ne legyek más,
mint egy szelíd igen vagy nem,
De egyre inkább csak igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a szívek kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a gonosztól van
Minden azonfelül.
*
Hipokrita
A kisebbik rossz!?
A képmutató legalább hódol az erény előtt,
De mi van azzal, aki bűneivel nyíltan kérkedik?
És milyen az a kor, ahol ez már nem megvetett kivétel,
De a lassan és biztosan elfogadott köznapi gyakorlat?
*
Marós
Mint egy öreg,
a hordától félrevonult hím,
Aki időnként azért csak előjön,
egy gyengét megmar, majd elkotródik…
*
A lényeg megragadása
Ha egy marslakó megfigyeli életünket
és megnéz mondjuk egy bocsánatkérést,
akkor ő mit fog ebből érteni,
hogyan fogja ő ezt visszaadni, reprodukálni?
Pont ugyanúgy lép be a szobába,
hasonló távolságra, testtartásban,
és mechanikusan ismétli a szavakat stb.,
amik egy új helyzetben lehet,
hogy újabb sértést jelentenek...
- Hogy a Kovács egy becsületes ember?
Már bocsánatot kérek!
*
Pofa kell
Abszolút pofátlanság
valakinek az ablaka alá tojni,
és még be is kopogni oda vécépapírért..
Ne csodálkozz, ha egy pofont kapsz érte!
*
Pénz
Mert nincs a pénznél
emberek között nagyobb gonosz,
miatta városok pusztultak el,
s miatta lettek emberek földönfutók,
aljas tettekre ez tanít,
a lelkeket mikéntha megcserélné,
jót gonoszra vált,
az embernek megmutatja,
hogy legyen minden lépés
istentől elrugaszkodott.
(Antigoné)
*
Szegény gazdagok
Meghal a skót milliomos,
de a fia egyetlen könnyet sem ejt érte.
A temetés utáni istentisztelet után
a sekrestyés körbejár a persellyel,
hogy adományokat gyűjtsön jótékony célokra.
A milliomos fia ekkor felpattan,
és elkezd keservesen sírni.
- Mi történt? - kérdezik a többiek.
- Most, hogy a persely zörgésére
nem ugrott fel az apám,
hogy elszaladjon,
most döbbentem rá,
hogy tényleg meghalt.
*
Olcsó
Olcsó a katonának vére.
Könnyü a só, ha olcsó.
Könnyü olcsó városban megszokni.
Nem mind kicsiny, a mi olcsó.
Olcsó fának hideg a lángja.
Olcsó húsnak híg a leve.
Olcsó János.
Olcsó mint a cigányhal. (Szálkás.)
Olcsó mint a kurafi
Olcsó mint a polyva.
Olcsó mint Tuba Boris körtéje.
(Ötével vette, hatával adta egy garasért.)
Olcsó mint a vasszar.
(Kiégetett szén a kovácsnál; értéktelen.)
Olcsó ott az ember, a hol nem ismerik.
Olcsó ott az ember, a hol sok van.
Olcsón vették, olcsón adták.
Szépen döglik a marha, olcsó lesz a bőr.
*
*
Szalonképes szadizmus
A nyers/tapintatlan őszinteség
Én pedig csak az igazat mondom,
hisz pl. te így tényleg csúnya vagy…
De ezzel nem a javadat akarom
(pl. önámításodból kijózanítani)
hanem téged lehúzva, rád taposva
magamat így még feljebb emelni,
s közben élvezni, ahogy ez fáj neked...
*
Élettapasztalat-hiány
Elzárva tartottak - jogi – nagykorúságodig!?
Várkastélyban, lakatlan szigeten, árvaházban
Hogy megóvjanak a rossz példák látásától -
Így bedőlsz az első cukros bácsinak, aki becéz…
(Lásd pl.: Moliere A nők iskolája c. színművét)
*
Persona non grata
Kiutasítanak, kinéznek,
kigolyóznak, kitoloncolnak stb.
Ez amúgy elsősorban, alapjelentésében
az immunitást élvező diplomatákra vonatkozik,
akiket alapesetben nem lehet bíróság elé citálni,
de lehet indoklás nélkül is
nem kívánatos személlyé nyilvánítva
azonnal/végleg kiutasítani az országból...
*
Önbüntetés
Mintha el lenne tiltva a közélettől…
Négyévenként leadod egyszem voksod,
(amit a Nagy Számítógép elnyel, s kiköp)
S vakon kell bíznod érdekeid képviselőjében,
Mert mandátuma őt tkp. semmire sem kötelezi,
Annál inkább a párt, a frakció katonai fegyelme:
S így a Vezér szava dönt, akinek a Pénz diktál,
Így azután olcsó fröccsel moroghatsz nyomorodon
*
Az egyik 19,
a másik egy híján 20
Mire te választási helyzetbe jutsz,
addigra már csak az a két lehetőség marad,
ami csak a lényegtelen részletekben különbözik...
Lényegüket illetően teljesen ugyanolyan,
vagy borzasztóan hasonló autók, pályák,
pártok, tévécsatornák, ételek-italok,
és életek stb. között „választasz”?
Ha hagyod is magad manipulálni,
ebbe a hamis illúzióba ringathatod magad…
*
Civilizáció
Ezelőtt a háborúban
Nem követtek semmi elvet,
Az erősebb a gyengétől
Amit elvehetett, elvett.
Most nem úgy van. A világot
Értekezlet igazgatja:
S az erősebb ha mi csinyt tesz,
Összeűl és – helybehagyja.
Arany János
1877 körül
*
La Fontaine
A farkas és a bárány
Minden érv oly erős,
Mint a képviselője:
Bizonyítom, tanulj belőle.
Szomját oltotta Barika
Egy patak tiszta, szép vizében:
S ott termett a csikasz, kalandvágyóan, éhen,
Lesni, mihez juthatna a hasa.
"Te pimasz, a patak sarát mért zavarod rám?!" -
Kezdte dühösen a Toportyán, -
"No, várj csak, vakmerő, most megfenyítlek!" -
"Nagyuram", - szólt amaz, - "kérem Felségedet,
Ne méltóztassék tűzbe jönni,
Sőt inkább tekintetbe venni,
Hogy a hely, ahol én iszom,
Bizony, bizony
Húsz métert a fenti alatt van:
Következésképp én zavarni semmiképp
Nem tudnám Felséged vizét." -
"De zavarod," - mordul a Gaz, most még vadabban, -
"s tudom, tavaly a szád szórt rám gyalázatot." -
"De hisz én idei bárány vagyok!"
Mondja a Bari, - "s szopnom még az anyám ád!" -
"Ha nem te voltál, hát a bátyád." -
"Nincs bátyám" - "Hát valami rokonod!
Az én népem szörnyen utálják
A pásztorok s kutyáitok:
Hallottam, és ideje bosszút állni!" -
Azzal Barit a Gaz becipeli
A sűrűbe, s minden további
Szócséplés nélkül megeszi.
/Ford.: Szabó Lőrinc/
*
Ki árthat
A legtöbbet nekem?
A legnagyobb ellenségem?
Lehet, hogy az, aki
a legjobban szeret vagy szeretni vél?
Hisz ő ismeri a gyenge pontjaimat,
ő tud lelkileg kínozni...
És a pokolba vezető út is
jó szándékokkal van kikövezve…!
Még az sem kizárt, hogy én magam?
Ez amilyen elkeserítő lehetőség,
éppen annyira örömhír is lenne:
hisz akkor alapjában rajtunk múlna,
hogy alapjában boldogan vagy
boldogtalanul telik-töltjük életünket!
*
A balgaság dicsérete
Ha az okosság a tapasztalaton nyugszik,
melyiket illeti meg inkább az okos elnevezés:
a bölcset,
aki részint szemérmetességből,
részint félelemből
semmihez sem fog,
vagy a balgát,
akit sem a szemérmetesség,
mert ezt nem ismeri,
sem a veszély,
mert ez eszébe se juthat,
vissza nem rettent semmitől?
A bölcs
a régi könyvek közt merül el,
ahonnan csak merő szőrszálhasogatást tanul,
ellenben a balgatag azzal, hogy mindent megpróbál,
ha nem csalódom, valódi boldogságra tesz szert.
ERASMUS
*
Egy régi tanács
"Az államháztartást
ki kell egyensúlyozni.
A kincstárat fel kell tölteni.
Mérsékelni kell a közterheket.
Az arrogáns közalkalmazottakat meg kell fékezni.
Meg kell szüntetni a külföld segélyezését,
mert így a csőd szélére kerül az állam.
Az embereknek újra meg kell tanulniuk dolgozni
és ne azt várják, hogy az állam tartsa el őket!"
Cicero, Kr.e. 55-ben.
*
Igaz/hamis
Nincs új a nap alatt?
„Kora ifjúságunktól megszoktuk,
hogy hamisított jelentéseket hallunk,
és elménk előítéletekkel telítődött századokra,
annyira, hogy a fantasztikus hazugságokat
kincsként őrizzük – s így végül az igazság
nem tűnik hihetőnek, és a hazugság igazsággá válik.”
Sanchuniathon
(legendás föníciai krónikás, kb. Kr.e. 1250 .)
*
MORALISTÁK
Unalmassá lesz már a folytonos panasz.
"Korunk hibái", "társadalmunk betegségei",
ezek újabban a vesszőparipák.
Ezeken lovagol boldog-boldogtalan,
s el lehet mondani, hogy
soha annyi szociológus
nem botránkoztatta az emberiséget,
mint manapság.
Minden esetből morált vonni le,
mindenkit megítélni,
s az egyéni szabadság elveit
csak magunkkal szemben tartani tiszteletben –
ezek az újabb moralisták alapelvei.
Az igazság pedig az, hogy
ezek az urak rendszerint a legnagyobb hipokraták [!]
és ha semmi egyebet,
de az ő hibájukat fel lehet róni ennek a kornak,
melynek egy régi anekdota a legjobb jellemzője:
A cigány lopott a vásáron, s üldözőbe vették.
- Fogjátok meg - kiáltják az üldöző atyafiak.
- Fogjátok meg - kiáltja leghangosabban a cigány...
...Felesleges a mesét tovább mondani.
Sok cigány van a mi moralistáink között!
ADY - Debreczeni Hírlap 1899. február 8.
*
Álkeresztény
A sünik áznak-fáznak,
De ott terem egy jótündér,
S az első kettőt hazarepíti…
A legkisebb sündisznó,
Aki jót akar a tesóknak,
S azt kéri a tündértől,
Hogy testvéreivel lehessen
(itt ázzanak-fázzanak vele)
*
Arany közép
helyett az egymáshoz közelálló
egymásba könnyen átcsapó szélsőértékek:
v Egoista és altruista
v Gyáva és vakmerő
v Zárkózott és exhibicionista
v Infantilis és szenilis
v Érzéketlen és allergiás
v Bujakóros és frigid
v Cinikus és rajongó
v Parazita és önkizsákmányoló
v Ateista és szektás
v Önimádó és öngyűlölő
v Késlekedő és koránjövő
v "Néma" és szószátyár
v Prűd és trágár
v "Anarchista" és etatista
v Trehány és rendmániás
v Provinciális és kozmopolita
v "Apáca" és kurva
v Lógós és munkaalkoholista
v Szakbarbár és "polihisztor"
v Angyal és ördög
v Szabados és rab
v Meddő és túl termékeny
v Nosztalgiázó és fantaszta
v Különc és nyájember
v Absztinens és alkoholista
v Idegengyűlölő és idegenmajmoló
v Nacionalista és hontalan kozmopolita
v Zsugori és pazarló
v Távolságtartó és bratyizó
v Élvhajhász és önkínzó
v Stb.
*
Fölszedtem sátorfám...
Fölszedtem sátorfám és világnak mentem. -
Homályos sejtések munkálódtak bennem,
Hogy, ha elindulok, találok valamit,
Találok, hanem a sejtés nem mondta: mit?
Még azt sem mondta, hogy mely táj felé menjek?
Csak azt mondta: menjek, menjek, ne pihenjek.
Én e benső szónak engedelmeskedtem,
S az apai ház úgy elmaradt mögöttem,
Mint az álom a fölébredt ember mögött,
Apámhoz, anyámhoz még csak hírem se' jött.
Apám s anyám pedig búbánatba esék,
De a jó szomszédok őket fölkeresék,
S vigasztalásukra voltak ilyen formán:
"Sose búsuljanak Sándor fiok sorsán!
Ilyen istentől elrugaszkodott gyerek
Az aggódást ingyen sem érdemli meg.
Viszi, mig viheti, végre pedétiglen
Fölakasztják, amit adjon is az isten,
Mert nem vagyok mai legény a világban,
De kicsiny mását sem láttam gonoszságban."
Öreg szülőimet ekkép vigasztalák,
Szegény jó anyámmal fölfordult a világ,
Ráborúlt fejjel az ágy szélére, s ottan
Elveszett fiáért sírt szíveszakadtan.
Édesapám csak egy-két könnyet hullatott,
De azután annál többet káromkodott,
Kicifrázta, mint a szűcs a remek-bundát,
S kegyetlen haraggal im e szókat mondá:
"Hogy tiszta nevemnek ilyen foltja vagyon!
Ha föl nem akasztják, én lövöm őt agyon!"
Híre ment e szónak, hozzám is elére,
Nem is tettem lábam apám küszöbére,
Mert nagyon jól voltam én annak tudója,
Hogy igéreteit ő híven lerója.
Kedvem kerekedett beszólni sok ízben
Öregeimhez, de biz én be se' néztem,
Csak akkor, hogy már megleltem a valamit,
Megleltem, megleltem, két ország tudja: mit.
Tudnivaló dolog, hogy nem lőtt meg apám,
Mikor azután az ajtót rájok nyitám;
Oly örűlt, hogy a szíve is fájt bele,
Sohasem volt szívvel így teli kebele,
S bezeg, nem mondja most, mint egykoron tevé,
Bezeg nem mondja, hogy beszennyeztem nevét.
Hát a jó szomszédok? ők most ezt beszélik:
"Mondtam, szomszéd uram, mondtam én mindétig,
Ne bántsa a fiát, a szerencse fordul,
Derék ember válik abbul a Sándorbul!"
Petőfi Sándor
Pest, 1847. június 14 - 30.
*
PLUSZ VAGY MÍNUSZ
Az ember életminősége
elképesztően széles skálán mozoghat -
s hogy melyik dimenzióban éppen hol áll,
az leginkább tőle magától, majd elő-szeretteitől,
és kisebb mértékben a tőle függetlenebb körülményektől,
az egyéni/társadalmi adottságoktól, a hatalmi viszonyoktól,
a profi segítőktől, az uralkodó/szellemi elittől stb. függ...!?
*
Jó/rossz vagy hiányzó: istenkép, szülők-család, testi épség,
egészség, étel és ital, lakás-otthon, játék és sport, humor,
oktatás-nevelés, iskola, (lelki) háború-béke, barát-ismerős,
társas élet, szerelem-házasság, szegénység-gazdagság,
gazdálkodás, közlés-megértés, stílus, tudás, művészet,
testügyesség, munka-hivatás, igazságszolgáltatás, szerencse,
elit, társadalmi rendszer, (állam)hatalom, politika stb. stb.
*
Szellemi segítségnyújtás mindazoknak a rászorulóknak,
akik még a haláluk előtt szeretnének „megboldogulni”,
akik a mindenséggel mérnék magukat, és van bátorságuk,
hogy a mesében, a példabeszédben, a bölcs mondásokban
önmagukra ismerve jól változtassanak életükön/világukon…
Akik nem akarnak önmaguk és elő-szeretteik ártalmára élni,
és a sorsukért gyáván nem hárítják át más(ok)ra a felelősséget.
*
A sarat ne tartsd aranynak, de próbád azzá alakítani!
Aranyból ne csinálj sarat, aranyad becsüld, és gyarapítsad!
Ne vergődj állatorvosi lóként, ha istengyermekként virulhatsz!
|