Bölcsek-balgák, boldog-boldogtalanok
Táltos paripák és/vagy állatorvosi lovak
Jóisten országai és/vagy földi-égi poklok
Életminőség tesztkönyv: példamondat-tár
MIND EGY, DE NEM MINDEGY:
POZITÍV, NULLA VAGY NEGATÍV – 2.
József Attila
VIGASZ
Ne hadd el magad, öregem,
bőröd ne bízd kereskedőre,
ki elád felhőt az egen
s a földön telket vesz belőle.
Inkább segít a kutya szőre
a teríthető betegen,
semhogy magát miértünk törje,
aki sorsunktól idegen.
Magának rág mind, aki rág,
a fogacskák azért fogannak.
S mert éhes rongy vagy, a fogát
elkoldulhatod-e a kannak?
Fázol. Hát mondd, hihetsz-e annak,
ki fűtve lakik öt szobát,
falain havas tájak vannak,
meztelen nők meg almafák?
Hihetsz-e? Szagos kis dorong
édes szivarja s míg mi morgunk,
ő langyos vízben ül s borong,
hogy óh, mi mennyire nyomorgunk!
Ha pincéjébe szenet hordunk,
egy pakli „balkánt” is kibont!
Szivére veszi terhünk, gondunk.
Vállára venni nem bolond...
Bús jószág, ne vetéld magad!
Együtt vágunk a jeges télnek.
A jégből csak lucsok fakad,
de hű társ - éhezők kísérnek.
S ha most a tyúkszemünkre lépnek,
hogy lábunk cipőnkbe dagad,
rajtad is mult. Lásd, harc az élet,
ne tékozold bizalmadat.
1933. október 19.
*
BUKÁS
"Egy uralkodó csoport
csak négyféle módon bukhat meg.
Vagy legyőzik kívülről,
vagy annyira ki nem elégítően kormányoz,
hogy a tömegek fellázadnak ellene,
vagy megengedi,
hogy erős és elégedetlen
középső csoport jöjjön létre,
vagy pedig elveszti önbizalmát
és a kormányzásra való hajlamát.
Ezek az okok
nem külön-külön hatnak,
rendszerint mind a négy
jelen van bizonyos mértékig.
Az az uralkodó osztály tud
állandóan hatalmon maradni,
amelyik mind a négy ellen védekezni képes.
Végső fokon a döntő tényező
magának az uralkodó osztálynak a szellemi attitűdje."
George Orwell
*
ÉLŐ/
TETSZ-
HALOTT
Aki csak vegetál
Aki erkölcsi hulla
Aki valamibe beletemetkezik
Aki lélekölő munkát végez
Aki elállatiasodik
Akik elgépiesednek
Akik lealjasodnak
Akik lelki lebénultak
Akik betegségbe menekülnek
Akik dögunalmasak
Akiket sikeresen demoralizáltak
Akinek elvették életkedvét
Akiket halálfóbia/halálvágy ural
Akik körül a hízelgők dögkeselyűi...
Akik feladták ifjúkori álmait
Akik végleg érzéstelenítették magukat
Aki hibernálták egy állapotukat
Aki megkeseredtek vagy kiégtek
Akik automatizmusokra redukálódtak
Akik már lelkileg koravénen születnek
Akik infantilisek, később szenilisek is
Akik nem hatnak és nem alkotnak
Akik csak a múlt visszajáró kísértetei
Aki a statisztikai átlag tucatemberei
Akik életmennyiséggel pótolnák a minőséget
Akik a munkaalkoholizmus szenvedélybetegei
Akikből hiányzik a humor életnedve és sója
Aki majd a "másvilágon" akar majd élni
Akinek soha nem ér a neve, mindig csak majd
Aki súlytalanul lebeg - nem oszt, nem szoroz
*
NEMI IDENTITÁS
Lehet egy lányt is fiúnak nevelni,
ha szülei azt vártak, s így akarják…
Lehet, hogy végül egyik se lesz,
vagy neadjisten biszex identitású?
amiből jó esetben lelki és
társadalmi hermafrodita lesz.
Mint azok, akikre drága jó szülei,
ún. liberális szellemben,
rábízzák a döntést…
*
ÖRDÖGISMERET
Ne fesd a falra, mert megjelenik
Az ördög vén és nemigen alszik
Mint a népmesékben: a szavadon fog!
Serény az ördög a maga dolgában
Aki ördöggel lakik, ördöggé válik
Ott támad az ördög, ahol erősebb az ellenállás
A semmittevés az ördög párnája
Angyal képében is ördög
Beteg volt az ördög, barát akart lenni
Békét az isten, civódást az ördög szereti
Az ördög sokat ígér, keveset ad - az is keserű
Vén banya ördögök hadnagya
Amit istentől szánsz, elviszi az ördög
Büdös mint az ördög
Első feleség istentől, a második embertől,
a harmadik ördögtől van
Fél mint ördög a tömjéntől, szenteltvíztől
Fekete mint az ördög
Negyven éves lánnyal ördög se táncol már
Az ördög az nagy kísértő
Nem csak egyféleképpen kísért az ördög minket
Szegény az ördög, mert nincs lelke
Az ördögnek tartoztál ezzel a (hiábavaló) úttal
A nyakassal az ördög se bír
Mivel az ördög a pokolban lakik, mást is oda kíván
*
EGYETLENEGY
A legritkább példány vagy:
Ilyen nem volt és nem lesz több
Nemcsak a testeden van
különös ismertetőjegy
Ha akarnál, sem tudnál
teljesen beolvadni a tömegbe
Nem a futószalagról kerültél le
A te fontos küldetésed senki
Más nem végezheti el helyetted
Nem a puszta különbözés kedvéért
Vagy más mint a más,
Mint a „csodabogarak”/különcök
Nem lehet beszámozni,
Nem vagy precízen kiszámítható
Nem téged szabnak
A cipőhöz és ruhához,
Hanem megfordítva
Eredeti vagy, nem utánzat
És nem is lehet jól hamisítani
Rögtön lebukna az illető,
Ha úgy akarná kiadni magát, mintha te lennél
Még az ikertestvéreddel sem lehet összetéveszteni
(De negatívan is válhatsz egyéniséggé,
Hogy anyád sem ismer azután már rád!)
*
A RÁDBÍZOTT KICSINYSÉG
A szög miatt a patkó elveszett
A patkó miatt a ló elveszett
A ló miatt a lovas elveszett
A lovas miatt a csata elveszett
A csata miatt az ország elveszett
Hát verd be jól a patkószeget!
*
KÜLÖNC
Aki amúgy éldegéli ugyan
konformista, nyárspolgár életét,
de akut, kínzó hiányérzete miatt
ezt olykor-folyton különcködéssel,
extravagáns gesztusokkal színesíti.
Egy unalmas akadémikus filozófus,
aki a pódiumon le-letolja gatyáját.
*
ÖRÖM-
SZERZÉS
„Sekély e kéj”
Zsibbaszd el a lábad,
csavard ki a kezed,
emelj fel egy asztalt -
majd állítsd helyre
az eredeti természetes állapotot,
s máris jól fogod magad érezni –
legalábbis egy darabig...
Ezt az eljárást
végtelen sokáig ismételgetheted,
s bízzál benne, hogy
tovább tart és intenzívebb a jó érzés,
mint az őt megelőző rossz,
nem fizettél túl nagy árat, hogy
alaphelyzetben ismét jól érezd magad...
*
SZÁMADÁS
A TALENTUMRÓL
Hát nem égbekiáltó
szörnyű igazságtalanság,
hogy egyikünk egy,
másikunk két, vagy
több talentumot kapott?
Csak az lehet boldog,
aki legalább kettővel indul?
De mennyivel könnyebb
az egyet megduplázni?
Mily könnyen lehet
a nagy tehetség áldásából átok?
És Jézus példabeszéde szerint,
mindenkitől csak azt kérik számon,
hogy ő hogyan gazdálkodott
a rábízott talentummal!
Elásta vagy megforgatta...
Akinek többje volt/van,
az többre is kötelezett –
noblesse oblige...!
*
UTOLSÓ PÁR
ELŐRE FUSS...
Ahogy a magyar népmesékben
a legsoványabb gebéből táltosparipa,
a legszegényebb gyerekből királyfi lehet,
úgy lehet halmozottan hátrányos helyzetűből is
teljes - értékű - életet élő, boldog ember,
nem csak hogy a hátrányai ellenére is,
de pont a hátrányukból előnyt kovácsolva?
(A szarból aranycsinálás szellemi alkímiája –
ha valami, akkor ez az igaz bölcseleti kihívás...)
*
JÓ VAGY
BALSZERENCSE
Egy taoista történet szerint
volt egy öregember, aki már
sok-sok éve keményen dolgozott a gabona földjén.
Egy nap a lova elszökött,
és mikor ezt a szomszédjai meghallották
együtt érzően azt mondták: micsoda szerencsétlenség.
Az öreg csak annyit válaszolt: talán.
Másnap reggelre a ló megkerült,
és magával hozott három vadlovat is.
Milyen nagyszerű, kiabálták a szomszédok.
Az öreg annyit válaszolt: talán.
A következő nap az öreg fia
megpróbálta betörni az egyik vadlovat,
mire az ledobta magáról, így eltörött a fiú lába.
A szomszédok ismét eljöttek, hogy elmondják,
mennyire együtt éreznek egy ilyen szerencsétlenségben.
Az öreg annyit mondott: talán.
A rákövetkező nap katonák jöttek,
hogy fiatal fiúkat vigyenek a seregbe.
Látva a törött lábát, a fiút békén hagyták.
A szomszédok most gratuláltak
a dolgok szerencsés alakulásához.
Talán, mondta az öreg.
*
MINT LÓT-FUT
A BOLDOGSÁG UTÁN...
Mint lót-fut a boldogság után
Az ember, a dőre,
Az egyik hátra, a másik előre,
Miként ha már ott volna nyomán.
Hiába igyekeznetek!
Előttetek, mögöttetek
Nincs a boldogság... ott alattatok van
A sírhalomban.
Petőfi Sándor
Szalkszentmárton, 1846. március
*
JÓSZERENCSÉBŐL BAL
A mesék ősi bölcsessége szerint
a szerencse forgandó
és nem személyválogató,
mindenkit meglátogat,
csak jól kell tudni élni vele,
mert a bölcsnek hasznára van,
a bolondnak még kárára is lehet.
Igaz ugyan, hogy az aranyhal
a telhetetlen feleség miatt
a halászt a viskójába rakta vissza.,
a kiinduló helyzetébe,
de ez már nem ugyanaz volt,
mert megtapasztalta a jobbat,
és tudja, hogy mit veszített...
*
A SÁRKÁNY
ÉS A PAPUCS
Miért mindig a nők azok a mesékben,
akinek semmi nem elég, akik telhetetlenek,
mint annak a halásznak a felesége,
aki kifogta a tengerből az aranyhalat,
és akitől egyre többet és többet kér,
mert küldi az erős akaratú asszony -
míg el nem veszítik a mértéket…
És most már úgy jutnak
vissza oda, ahol voltak,
hogy már tudták, milyen fent,
illetve egy kicsit feljebb a nyomornál…
De miért lett/maradt ilyen papucs a férj?
(amilyen például már az 1945 előtti
magyar filmek túlnyomó részében is)
*
HÁROM KÍVÁNSÁG
Nem mert nagyot álmodni, kívánni
a szegény öreg ember
s csak egy kolbászt kért elsőre
a váratlanul betoppanó jótündértől,
akkor házisárkánya egyből megátkozta,
s azt a rosszat kívánta neki,
hogy - világ csúfságára -
ragadjon hozzá az orrához,
s az ige testté lőn...
Mentve a menthetőt,
a harmadik kívánságukat
arra kellett pazarolniuk,
hogy az váljon le onnan...
Így oda jutottak, ahonnan indultak.
Illetve mégsem,
mert elpazarolták
ezt a ritka, egyszeri nagy esélyt!
*
CSAPDAHELYZET
1.
Az is baj, ha a katona fején sapka van
Az is baj, ha a katona fején nincs sapka
(Az a cél: ne tudj megfelelni az elvárásnak,
hogy bármikor bármiért le lehessen szúrni,
sose érezhesd azt, hogy megtetted a dolgod...)
2.
"Ócsó mán a pásztor, nincsen becsületi,
A nagy gazdák előtt mind huncut a nevi.
Ha valamije van, azt mondják, hogy lopta,
Ha semmije sincsen: hogy elkorhelykodta..."
*
Szabó Lőrinc
KIS KLÁRA CSODÁLKOZIK
Jött a kis Klára: -- Apu, adj pénzt!
-- Majd holnap. -- Most! irkára kell! --
Megnéztem mégegyszer a tárcám:
-- Sajnos nincs. -- Ő nem hitte el:
-- Nincs egy pengőd? ugyan, ne viccelj! --
és hangosan fölnevetett:
-- Irkára kell, hát hogyne volna!
-- Kéne, de ha nincs, hol vegyek?
-- No, majd anyu retikülében! --
villant fel ekkor a szeme.
De a retikülben se volt pénz:
-- Ilyet még nem láttam sose --
szólt méltatlankodva a kislány
s ahol valaha pénz akadt,
eredménytelen huzogatta
sorra mind a fiókokat.
-- Csakugyan nincs -- suttogta végül,
aztán kitört keservesen:
-- Egy rendes házban legalább száz
pengő mindig kell hogy legyen!
-- Úgy... száz pengő... -- mondtam, mulatva
és ő folytatta: -- Úgy bizony,
hiszen mi nem vagyunk szegények! --
Ezt hajtogatta makacson,
majd elhallgatott, gyanakodva,
hogy mégse rendes ez a ház,
s szemében a szomorúságnál
nagyobb volt a csodálkozás.
1933
*
BEMENET ELEK
Az egyik ajtóstul ront a házba,
A másik még csak nem is kopog, zörget,
És méltatlankodik, hogy nem eresztik be…
És van, aki nyitott, kitárt kapukat dönget.
És van, aki, ha kidobják az ajtón,
akkor visszamegy az ablakon...
*
PAPUCS ALATT
Miért mindig a nők azok a mesékben,
akinek semmi nem elég, akik telhetetlenek,
mint annak a halásznak a felesége,
aki kifogta a tengerből az aranyhalat,
és akitől egyre többet és többet kér,
mert küldi az asszony és ő megy… -
míg el nem veszítik a mértéket,
és most már úgy jutnak végleg
vissza oda, ahol induláskor voltak,
hogy már tudták, milyen feljebb...
De miért ilyen papucs a férj?
*
ÁTLAGEMBER
Van a kis és a nagy hazugság.
És van a statisztika. A hivatalos.
Mely szerint átlagban mindenki jól van:
lakik, eszik, iszik, takarékoskodik stb. stb.
(Átlagban mindenkire jut egy lakás/házrész –
csak éppen több tízezer ember hajléktalan...)
*
EGYSZERI SZŐLŐSGAZDA
A szőlős gazda is, az egyszeri,
Magánkivűl s őrjöngve kacagott fel,
Látván, hogy szőlejét a jég veri,
Dorongot ő is hirtelen kapott fel,
Paskolni kezdé, hullván könnyei:
"No hát, no!" így kiált; "én uram isten!
Csak rajta! hadd lám: mire megyünk ketten!"
Arany János
*
ÖLELÉS-ÖLÉS
(Tragikomikus meg nem értés)
Csak simogatni szerettem volna a nyuszit,
de ő nem értette/akarta, menekült előlem,
mire én egyre dühösebb lettem,
hát nem érti: javát akarom,
s már baltával üldöztem,
hogy agyonüssem...
*
BALHIT
Azt hitted,
hogy te választottál,
büszke vagy magadra,
hogy meghódítottál egy Nőt...
De ez épp ellenkezőleg történt:
hölgyválasz volt, s te lépre mentél,
jól bevásároltál egy zsákbamacskát,
és már nincs/csekély vigasz a reklamáció...
*
SEMMI
VÉGZET,
FATALIZMUS
Ha úgy vesszük,
nem történt az életemben semmi.
Ennek bizonyára én voltam az oka
s nem a "végzet".
Nem hiszek a végzetekben.
Az ember maga csinálja az életét.
Ha még egyszer kezdhetném,
talán másképp csinálnám.
Egészen biztosan másképp csinálnám.
Gyáva voltam és kényelmes.
Így nem viszi az ember semmire.
(…)
Néha,
pillanatokra, úgy érzem,
mintha minden,
ami életemben történt
és nem történt velem,
minden, amit szerettem volna,
amihez gyáva vagy kényelmes,
vagy erőtlen voltam,
most tető alatt lenne.
Ilyen pillanatokban
úgy látom magamat
és az életem folyását,
mint egy nagy rendszert. (...)
Úgy érzem magam,
mint aki mély, beteg álomból
felébred s ocsúdik,
és látja, hogy fejbe verték régen
és kirabolták és ájultan hevert;
és a rablók a kinccsel messze futnak.
Márai Sándor
*
ÖN-STIGMATIZÁLÓ
Úgy akarsz nagyobb,
teljes szólásszabadsághoz jutni,
hogy önként magadra veszed
a bolond bélyegét, stigmáját -
félcédulás szabad szájúként
arra már nem gondolsz,
milyen nagy ennek az ára:
nem veszik komolyan szavaidat!
*
VESZTEGESS
Nemcsak a vas,
de itt-most minden ember,
sőt sajna minden közszolga is
vesztegethető, korrumpálható -
pénzzel mindent el lehet érni,
több pénzzel az ellenkezőjét is,
ennek a társasjátéknak leszel te is
a résztvevője, és kis haszonélvezője,
majd a nagy kárvallottja, szenvedő alanya...
*
KUTYASOR
Úgy bánnak veled
mint kivert kóbor kutyával,
kővel dobálnak, elhajtanak,
üldöznek és ütnek-vernek,
vagy befognak kísérleti alanynak -
legjobb esetben bezsúfolnak egy menhelyre...
*
CSÚNYA SZÓ
Az ígéret meg nem tartása
Mindenkinek mindent ígérsz,
S ezért azután folyton bujkálnod kell
Vagy netán álruhában osonni, lopakodni,
Hogy elkerüld a szembesítést, a számonkérést...
*
HÁLAPÉNZ
Erős szervezet
Doktor a betegéhez:
- Barátom,
maga csak az erős szervezetének köszönheti,
hogy végül meggyógyult.
- Jó, hogy mondani tetszik.
Már éppen fizetni akartam a doktor úrnak!
*
KISNAGY
Nincs olyan kicsi segítség,
Ami ne lehetne életmentő
Ha a sivatagban egy pohár víz hiányzik,
Ha a fuldokló egy szalmaszálba kapaszkodna,
Ha csak egy krajcár híja van a hétnek,
Ha még pont a kisegér ereje kell a répakihúzáshoz,
Ha a kisegér tudja kirágni az oroszlánt a hálóból stb.
*
HALMOZÓDÁS
Sok kicsi sokra megy
- sok lúd disznót győz:
Ha minden honfitársadtól csak évi 1 forintot kapnál...
Ha minden nap csak egy oldalt írsz meg a művedből...
Ha minden törpe rátámad a - szundikáló - Gulliverre...
Ha mindenki egy párt jelöltjére adja le a voksát...
Ha minden nap csak egy eltűnt ismerősöd hívod fel...
Stb.
*
KONSTRUKTÍV VERSENGÉS
A sportbeli, szakmai, gazdasági,
politikai stb. riválisom: ellenfél,
de nem az ellenségem,
nem ellehetetleníteni akar,
hisz kölcsönösen szükségünk van egymásra,
hogy a legtöbbet hozzuk ki magunkból -
jóllehet adott esetben csak egy első hely van,
mégis mindketten nyertesek lehetünk és végső
soron a köz profitál ebből a versengésből
*
DESTRUKTÍV VERSENGÉS
Van persze destruktív rivalizálás is,
amikor az együttműködés helyett versenyzünk,
pedig egy csapatban játszunk, egy csónakban evezünk,
vagy amikor nemtelen eszközökkel nehezítem,
hogy ellenfelem legjobb formáját futhassa,
energiáimat, kreativitásomat saját
teljesítményem javításától vonom el...
*
ALACSONY SORBA
"A legnagyobb veszély,
ami egy népet fenyeget,
nem az, hogy szolgaságba süllyed,
és hatalmasabb, nagyobb számú,
erőszakosabb nép számára dolgoznia kell.
Szolganépek lehetnek nagyok,
a szegénység, a munka,
a megalázás ellenére
élhetnek magas sorsot.
A legnagyobb veszély,
ami egy népet fenyeget,
hogy primitívvé válik,
hogy eldobja magától
a tudatos gondolkozást,
és a tudatos gondolkozót,
s ezzel a tudatlanság óceánjába merül.
Így válik csőcselékké, söpredékké,
züllik és oszlik fel…
Hamvas Béla
*
MAGYARORSZÁG
Te sem termettél ám szakácsnak.
Magyarország, édes hazám!
A sűlt egy részét nyersen hagynád,
S elégetnéd más oldalán.
Míg egyfelől boldog lakóid
Megfúlnak a bőség miatt:
Hát másfelől meg éhhalállal
Megy sírba sok szegény fiad.
Petőfi Sándor
Eperjes, 1845. április
*
TERÉZ ANYA
8 "PARANCSOLATA" 1. Amit évek hosszú során felépítettél,
egy másodperc alatt romba dőlhet.
Ne törődj vele! Te csak építs.
2. Ha valakinek segítesz,
az emberek haragudni fognak rád.
Ne törődj vele! Te csak segíts annak,
akinek szüksége van rá!
3. Minden tőled telhetőt tégy meg a világért!
Ezért rúgást kapsz cserébe.
Ne törődj vele! Te csak tedd, ami tőled telik!
4. Azt a jót, amit ma cselekszel, holnapra elfelejtik.
Ne törődj vele! Te csak tedd a jót!
5. A becsületesség, a tisztesség
és az igazmondás támadhatóvá tesz.
Ne törődj vele! Te csak légy becsületes,
tisztességes és őszinte!
6. Az ember ésszerűtlenül gondolkodik,
helytelenül cselekszik és önző.
Ne törődj vele! Te csak szeresd felebarátodat!
7. Ha jót teszel, azt mások úgy tekintik majd,
hogy hátsó szándék vezet.
Ne törődj vele! Te csak tedd a jót!
8. Ha céljaid vezérelnek,
hamis barátaid és igaz ellenségeid lesznek.
Ne törődj vele! Te csak kövesd céljaidat!
*
BŰN-
TITOK
Legrosszabb
cselekedeteink
és tulajdonságaink
sem lehetnek oly rondák,
mint aminő ronda és gyáva,
ha nem merjük bevallani őket.
(Montaigne)
*
ROSSZ VÉGLETEK
Vagy csak a pult alól kaphatnál húst,
De csak ha protekciód van a boltosnál,
Vagy mindenből elképesztő az árubőség,
De neked nincsen egy árva fityinged se,
És így szabadon éhen halhatsz a híd alatt...
*
HIÁNYGAZDASÁG 1.
S hiába állsz be hajnal a sorban
Semmi garancia, hogy kapsz is valamit
Mindenért és hosszan sorban állni,
S nem tudni, hogy mire elfogynak előled,
Marad-e még egyáltalán valami maradék,
De ha nem állsz oda, akkor éhen halsz.
Vagy ráadásul még jegyrendszer is van,
Pénzért csak tripla áron feketén vásárolhatsz…
*
HIÁNYGAZDASÁG 2.
Egy pártagitátor beszél a kommunista jövőről:
- S a kommunizmusban mindenkinek saját repülőgépe lesz!
- Na és minek mindenkinek saját repülőgép?
- Hogy hogy minek? Hát pl. meghallod, hogy
Vlagyivosztokban a boltokban éppen van krumpli,
azonnal indulsz a saját gépeddel,
hogy még időben oda érj,
hogy sorba tudj állni krumpliért!
*
JÓKOR
A lejtő elején
még megállhattál volna
De ahogy lejjebb kerülsz,
egyre jobban felgyorsulsz,
S már csak életveszélyes
manőverekkel próbálkozhatsz,
Vagy végképp elhagyod magad,
és ahogy lesz, úgy lesz a végén...
*
ZABI
Jávor Pál,
a szerelemgyerek
Szerelmi kapcsolatból születő?
Vagy esküvő, házasságkötés előtt?
És aki zabigyerek? Aki fattyú,
akinek ismertetlen/titkolt az apja
akit kirekesztettek és csúfoltak.
(pl.: Haynau, Kádár János stb.)
*
BÜSZKE-GŐGÖS
Még kijavítható hibát csinálsz,
de mert röstellsz segítséget kérni,
ezért vagy tétlenül sült galambot vársz,
valami deus ex machina égi segítséget,
vagy pánikreakcióddal, kapkodásoddal,
a „korrekcióddal” sokkal nagyobb bajt okozol,
így lassan/gyorsan, de biztosan rohansz
a jóvátehetetlenbe, a katasztrófába...
*
HÜBRISZ
(gör.: elbizakodottság, gőg) :
A görög elképzelés szerint a hübrisz
az ember mértéktelen és bűnös önteltsége,
mikor elvakultságában (até) túlteszi magát
az istenség által megszabott korlátokon,
s ezért a Nemeszisz lesújt rá.
Az elképzelés a görög mondákban
(pl. Tantalosz), a tragédiában
és a világértelmezésben
döntő szerepet játszott
(a szerencse hirtelen változása
és a türannoszok bukása).
Az ókorban még a szerencsében való
túlzott bizakodás is hübrisznek számított
(Niobé- és Oidipusz-mítosz).
*
TANTALUSZI KÍNOK
Egy lakomára terített asztal mellett koplalni.
(Ahol esetleg még gúnyolódnak is veled, rajtad...)
+
„Tantaluszi -
‘a kéznyújtásnyira lévő,
és mégis elérhetetlen dolgok után
érzett ‹reménytelen vágyódás›’: tantaluszi kínok.
A mondabeli Tantalosz görög király nevéből,
aki iszonyú vétkeiért azzal bűnhődött az alvilágban,
hogy noha nyakig vízben ült, a víz rögtön eltűnt előle,
amint gyötrő szomját csillapítani akarta”
Magyar etimológiai nagyszótár (Tótfalusi István)
*
RÉSZ ÉS EGÉSZ
Amikor egy elefántot
Egy sötét szobában és véges időben
Sok ember, ahol áll, ott némán letapogat
És utána mindegyik harsogja az ő igazságát:
Ez egy nagy ormány - ez egy lapát fül stb.
Ezen vitáznak, veszekednek, majd verekszenek…
*
NYOMORULTAK
Az igazság pedig ez:
nyomorultnak kell lennünk,
és azok is vagyunk.
Emellett a legkomolyabb bajok főforrása,
melyek az embert érik,
az ember maga: homo hominis lupus,
az ember az embernek farkasa. (...)
De minek mennénk ily messze:
ötéves korban cérnafonóba
vagy másféle gyárba lépni
s ettől kezdve először 10, majd 12,
végre 14 óra hosszat egy nap ott ülni,
s ugyanazt a mechanikus munkát végezni -
valóban drága ár azért a gyönyörűségért,
hogy valaki lélegzetet vehet.
Pedig ez milliók sorsa
és sok más millióé cseppel sem különb.
SCHOPENHAUER
*
BEUGRATÁS
1.
Csőbehúzás
- Azt mondtad, hogy hengertalpas az anyám???
- Én?? Nem, nem, dehogy…
- Ház hazudok én!!!???
Ez az eset az, amikor nincs jó válasz.
Ha „bevallom”, akkor meg azért kapok
egy taslit, fülest, nyaklevest, pofont, kokit stb.
2.
Szóvicc
- Mennyi tíz hatod meg tíz hatod?
- Húszhatod!
- Húzhatom?!
És akkor meg is húzom a hajadat,
hiszen te magad egyeztél bele, nem?
*
JÓAKARAT
"Én jót akartam, - s minden rosszra vált..."
Van-e szörnyűbb szó, szörnyűbb tőrdöfés,
Mellyel a szív magának ád halált,
S önnön hajába markol szaggatón
A Kétségbeesés?!
"Én jót akartam.
Zephirt vetettem, - és vihart arattam. -
Szóltam a földnek: gyorsabban forogj! -
S az megindult alattam,
Mint a horkanó paripa, vadul.
Egy tégla nem tetszett a templomfalban,
Megmozgattam, - s a templom összedőlt.
Én jót akartam"
Mikor eljő az ítéletnek napja,
A végső nap
S a maga jussát minden szív kikapja,
Mikor a Bíró rátekint merőn:
Egyensúlyozni bűnök tonnasúlyát,
Egy hópehely a másik serpenyőn;
Lángtengerek közt keskeny tejfolyó,
Kárhozat-földjén üdvösség-barázda:
Jóakarat - elég lesz ez a szó?...
REMÉNYIK SÁNDOR
*
PLUSZ VAGY MÍNUSZ
Az ember életminősége
elképesztően széles skálán mozoghat -
s hogy melyik dimenzióban éppen hol áll,
az leginkább tőle magától, majd elő-szeretteitől,
és kisebb mértékben a tőle függetlenebb körülményektől,
az egyéni/társadalmi adottságoktól, a hatalmi viszonyoktól,
a profi segítőktől, az uralkodó/szellemi elittől stb. függ...!?
*
Jó/rossz vagy hiányzó: istenkép, szülők-család, testi épség,
egészség, étel és ital, lakás-otthon, játék és sport, humor,
oktatás-nevelés, iskola, (lelki) háború-béke, barát-ismerős,
társas élet, szerelem-házasság, szegénység-gazdagság,
gazdálkodás, közlés-megértés, stílus, tudás, művészet,
testügyesség, munka-hivatás, igazságszolgáltatás, szerencse,
elit, társadalmi rendszer, (állam)hatalom, politika stb. stb.
*
Szellemi segítségnyújtás mindazoknak a rászorulóknak,
akik még a haláluk előtt szeretnének „megboldogulni”,
akik a mindenséggel mérnék magukat, és van bátorságuk,
hogy a mesében, a példabeszédben, a bölcs mondásokban
önmagukra ismerve jól változtassanak életükön/világukon…
Akik nem akarnak önmaguk és elő-szeretteik ártalmára élni,
és a sorsukért gyáván nem hárítják át más(ok)ra a felelősséget.
*
A sarat ne tartsd aranynak, de próbád azzá alakítani!
Aranyból ne csinálj sarat, aranyad becsüld, és gyarapítsad!
Ne vergődj állatorvosi lóként, ha istengyermekként virulhatsz!
|