Eugéniusz:
Nagy Jenciklopédia
avagy egy kis magyar mindenes
Életminőség: őrzés-javítás/romlás-rontás
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan emberek
A földi/égi édenkertek, vagy pokoljárások
A szívhez- és az észhez szóló lényegkereső
22.
Petőfi Sándor
PALOTA ÉS KUNYHÓ
Miért vagy oly kevély, te palota?
Uradnak fényében kevélykedel?...
Azért van rajta gyémánt, hogy szive
Mezítelenségét takarja el.
Szakítsd le a cafrangokat,
Mit rá szolgája aggatott,
S nem ismersz isten munkájára,
Oly nyomorúság marad ott.
S hol vette gazdád ama kincseket,
Mik semmiből őt mindenné teszik?
Ott, hol a héja a kis madarat,
Mit szétszakít, melynek vérén hizik.
A héja vígan lakomáz,
S szomszéd bokornak fészkiben
Madárfiúk zokognak, várván
Anyjokra, mely meg nem jelen.
Fitogtasd csak, te gőgös palota,
Az orzott kincsek ragyogásait,
Ragyogj csak, ugysem ragyogsz már soká,
Meg vannak már számlálva napjaid.
S kivánom, hogy minél elébb
Láthassam omladékodat,
S hitvány lakóid összezúzott
Csontját az omladék alatt! - -
S te kis kunyhó a magas palota
Szomszédságában, mért szerénykedel?
Miért bújtál a lombos fák mögé,
Azért-e, hogy inséged födjed el?
Fogadj be, kis sötét szoba;
Nekem nem kell szép öltözet,
De szép szív... s a sötét szobákban
Találni fényes szíveket.
Szent a küszöb, melyen beléptem én,
Oh szent a szalmakunyhók küszöbe!
Mert itt születnek a nagyok, az ég
A megváltókat ide küldi be.
Kunyhóból jő mind, aki a
Világnak szenteli magát,
S a nép mégis mindenfelől csak
Megvetést és inséget lát.
Nem féljetek, szegény jó emberek,
Jön rátok is még boldogabb idő;
Ha mult s jelen nem a tiétek is,
Tiétek lesz a végtelen jövő. -
A földre hajtom térdemet
E szűk, de szent födél alatt:
Adjátok rám áldástokat, s én
Rátok adom áldásomat!
Pest, 1847. január
*
Maximalista
Ha úgy érzed/véled, nem lehetsz teljesen jó,
Akkor legalább a rosszban legyél az: sátánizmus
Mindegy miben, csak abban akkor a legjobb legyél…
*
Nagyságrend
A sas nem kapkod legyek után…
Nem válthatod aprópénzre a talentumaidat
Nem aprózhatod el magad napi csetepatékban…
*
Bértollnok
Szabadon szolgál(na) a szellem -
de ha meg lehet venni egy vacsorával,
lekötelezetté lehet tenni egy kinevezéssel,
szponzorálással, szinekúrával, állással,
kitüntetéssel, jutalomutazással stb.?
*
Súgni
se akárkinek lehet,
csak aki tudja a szövegét/szerepét,
csak a lámpaláz stb. miatt leblokkol.
Ha elrepül a papír, oda a tudomány?
*
Irreverzibilis
A kihúzott fog nem nő újra
A macskának sincs hét élete
Kolbászból már nem lesz disznó
A sterilizált nőnek soha többé nem lehet gyereke
Ha egy nőnek esküdtél hűségét, a többi már nem nő
Egyszer s mindenkorra lemondani a szerzői jogaidról…
*
Nevelők
A mívelt világban,
a jólnevelt osztályban
ezen borzasztó hit
látszik megöröködve lenni:
igazságos úton,
saját fáradságából
senki sem boldogulhat,
hanem minden módon
mások izzadsága gyümölcsének
valamely részét legalább el kell sajátítanunk;
s a nevelésnek fogásai abban állnak, hogy
ez szembeszökő lopásnak, csalásnak ne tartassék.
(Táncsics Mihály - gyászlevelek a börtönből, 1847)
*
Szamár mese
Egyszer az öreg gazda,
Mivel igen nagy szegénységben élt a családjával,
Úgy döntött, hogy eladja a szamarát.
Maga mellé vette a fiát és a szamarat,
És elindultak a vásárba.
Ahogy úgy ballagtak az úton,
Elhaladtak a földeken dolgozó emberek mellett.
Hallják, amint az emberek ezt mondják.
Nézd, milyen buta vénember,
Ott a szamár, oszt Ő meg gyalog jár!
Gondolta az öreg, őt már ki ne nevessék,
Ezért felült a szamár hátára, és úgy haladtak tovább.
Mennek tovább, elérnek egy patak partjára,
Ahol asszonyok mosnak a vízben.
Hallják, amint az asszonyok összesúgnak.
Nézd azt az embert, úgy ül ott, mint egy méltóság,
A szegény gyermek meg nyakig a porban jár.
Na, erre elszégyellte magát az öregember,
Leszállt a szamárról, és felültette a gyereket rá.
Így mentek tovább.
Alig haladtak valamit, elértek a malomhoz.
A molnár legények kint sütkéreztek a napon.
Amint meglátták őket, így szóltak.
Nézd, a kis taknya a szamáron,
A szegény öreg meg mint a szolga kullog!
Na, gondolta az öreg,
Őt senki meg ne vesse,
Hát felült a gyerek mellé, és így haladtak tovább.
Mennek tovább az úton,
Jönnek velük szembe a kereskedők.
Azt mondják maguk közt.
Nézd azt a két léha embert,
Szegény állat majd bele pusztul a cipelésbe,
Így még a vágóhídra se érnek vele!
Erre lepattant az öreg és a fia szamárról.
Fogta az öreg, nyakába vette a szamarat
A két elülső lábánál, a fia meg a két hátsó lábánál,
És így a hátukon cipelték a szamarat egészen a vásárig.
Ahogy beértek a vásárra,
Mindenki dőlt a nevetéstől,
Milyen két buta ember ez!
(A végén bele is ölte a szamarát a folyóba…)
*
Gulag szocializmus
Nincs rosszabb, mint
az őrjítő bizonytalanság
Nem tudható/tudhatod:
nyelvtudásodért előléptetnek/lecsuknak
Amikor nem tudod,
hogy miért és mennyi büntetés jár
Amikor senki sohasem
lehet biztos az ártatlanságában
Nem lehet benne biztos:
a fellebbezésedre súlyosbítanak-e
Mikor nem tudhatod,
hogy hozzátartozód él-e, hal-e
Amikor nem tudhatod,
hogy hozzád jött-e a fekete autó
Este még Rákosival koccintottál,
másnap ÁVÓ pincében…
Nem tudhatod, hogy
ki a spicli, aki egy viccért feljelent
Nem tudhattad,
meddig tart a kitelepítés, s mi lesz azután…
Nem tudhatod,
mennyit ér a pénzed, s mit lehet érte kapni
Nem tudhatod,
ki jelentett fel, mivel vádolnak, ki a védőd…
Nem tudhatod, hogy
kiadják-e éveken át írt nagyregényedet…
*
Vezetők, rangok, címek
Rang és pozíció – cím és hatalom
Király, vezér, elöljáró, gyula, fejedelem,
Parancsnok, tábornok, tiszt, tisztviselő,
Osztályfőnök, rangidős, miniszter, elnök,
Főorvos, püspök, pápa, góré, nagyságos úr,
Excellenciás úr, császár, herceg, arisztokrata
Mester, családfő, állomásfőnök, egyetemi tanár,
Akadémikus, presbiter, kurátor, bandafőnök,
Haramiavezér, börtönparancsnok, utcabizalmi,
Hajóskapitány, csapatkapitány, művezető, brigádvezető…
Stb. stb. stb.
*
Próba-szerencse
Ahogy esik, úgy puffan
Vak tyúk is talál szemet
Mint amikor például egy elveszett gyereket keresel,
De nem módszeresen, valószínűségi prioritásokkal stb.
Hanem vaktában, összevissza, hol ide, hol oda kapva…
*
Kétélű fegyver
: „….lesz köztünk elég,
kinek kezében a sajtójog,
ezen legszebb emberi jog,
a gyilkosnak gyilkánál
és a gyújtogató kanócánál
nagyobb átokká fog válni.”
Széchenyi
*
„Jud” Süss
„… A Süss vagy „Jud” Süss
néven is ismert Oppenheimer
felemelkedése és bukása …
figyelmeztetésül szolgált
az olyan zsidóknak,
akik bizalmukat
keresztényekbe helyezték.
Sokatmondó tény,
hogy Oppenheimer,
aki tündöklése idején
egyáltalán nem gyakorolta vallását,
bebörtönzése alatt
megtért a szigorú ortodoxiához,
a kegyelem ellenében sem
volt hajlandó megkeresztelkedni,
és hitét megvallva fejezte be életét."
(Paul Johnson: A zsidók története.)
*
Fáy András
Gondolatok az életről.
Az élet egy kőszirtos folyón való tsónakázás,
mellyen tsónakunkat a' viszszás szél gyakran meg rongálja.
Egy jóltévő hab ki veti azt a' tisztásra,
's mi azt véljük, hogy az - örvény.
Az élet rendszerént abba telik el,
hogy azon gondolkozunk, mint kellessen élni.
Az élet egy álom,
mellybe ki Úrnak, ki szólgának,
ki gazdagnak, ki szegénynek álmodja magát.
Némellyeket szorongató álmok vesznek körűl,
másokat édesek ketsegtetnek;
de mindegygyik valóságnak álmodja álmát.
A' halál fel ébreszti őket, 's akkor látják hogy - álmodtak.
*
Híradások.
Pestenn egy gazdag kereskedő
el vesztette a' betsületét,
a' ki meg találta, jó jutalomért adja elő.
Ő egy gazdag zsidóra gyanakodott,
de ez azzal mentette magát,
hogy ő félvén az éhenhalástól
illyen portékát nem szokott tartani,
de a' magát károsodottnak vallónál is soha sem látott;
mellynek tsak az is elég bizonysága,
hogy semmije sem vólt, most száz ezerrel bír.
Fáy András: Mesék
*
Átlátszó
felelősséghárítások…
Nem szartam a kútba, csak a kávájára…
Nem öljük meg Józsefet, csak a mély kútba dobjuk,
És akkor majd nem tapad vér a kezünkhöz?
Én csak azért tagadtam meg a forradalmat,
Mert a tévedhetetlen mester is ezt tette akkor…
(Csoóri Sándor hivatkozott így Illyés Gyulára)
*
Csoóri Sándor
A kárörvendőkhöz
Mi éjt nappallá téve dolgoztunk,
hogy boldog sorsra jusson ez az ország.
Ti idegenbe kacsintgattatok
Elhagyva rútul hazánk lobogóját.
Míg terveinknek súlyos gerendáit,
fogunk szorítva, emeltük tovább,
ti kárörvendező gúnnyal jósoltátok
küzdelmeink korai alkonyát.
És most, amikor útközben megálltunk,
hogy könnyítsük a vállhajtó tehert,
azt hittétek, már végelgyengülésből
csináljuk ezt, s hogy szavatok betelt.
Azt hittétek, láp-ingoványra tévedt
ügyünk szekere, s mélyre elmerül.
Csalódtatok, ti balga kárörvendők,
csalódtatok kérlelhetetlenül.
Siettünk kicsit, őszintén bevalljuk.
A forró szív előredobogott:
Jövőnket érző, hű hevületében
A testre túlzott ütemet bízott.
A történelem győző szakaszában
Örökre összeforrt a nép, a párt.
A nép, e dolgos óriási test
Hallgatja harcos nagy szíve szavát...
Hallgatja és érti!...s ti kárörvendő jósok
Jövendölhettek, fecseghettek újra
Megyünk előre s ti az árokszélre kerültök
majd jóslat-piszokba fúlva.
Budapest, 1953. július 14.
*
A' hóld.
Egy szegény legény
gazdag feleséget vett magának.
Az illy házasságba
már az indító ok el hintvén
az egyenetlenség' magvát,
gyakran öszve kotzódtak;
's illyenkor az Aszszony a' férjének
mindég szemére hányta szegénységét.
Egykor egy illy zenebona' le tsillapodásával
a' férjfi az ablakba megy,
mellyen a' hóld tisztán bé világított.
Az Aszszony a' meg békéllést keresvén hozzá megy,
's egy darabig tartó halgatása után:
Angyalom! így szóll, ugyan
miért olly halavány a' hóld?
A' felesége' grátíájából világít Angyalom,
felel sóhajtva a' férjfi.
Fáy András: Mesék
*
Ellentétek
Mélyre és magasra
Ahol nagy a szükség, közel a segítség
Az év legsötétebb, legrövidebb napján
Születik a Megváltó, a világ világossága
*
Tautológia?
Ami jó, az jó…
Ami igaz, az igaz
Ami szép, az szép
A krumplileves, az
legyen krumplileves…
*
Lakni
Jól lakni és jóllakni
Édes otthon – mézeshetek
Úgy szeretlek, majd megeszlek
Családi kör a tűzhely mellett, a konyhában
Ágytól és asztaltól válni – eszem a kis szíved
Isten háza, a templom, ahol az ostyát szétosztják
*
Étel/élet
Emberi táplálék és állateledel
Mennyei manna és hányás, moslék
Ingyenkonyha és jótékonysági vacsora
Luculluszi lakoma gyönyöre – tantaluszi kín
*
Fejfedő
Praktikum és fejdísz
Sapka, kalap, csákó, süveg
Ami megvéd ütéstől, esőtől, széltől
Ami jelzi nemed, korod, rangod, nemzetiséged
Amit megemelhetsz és amivel adományt gyűjthetsz
*
Jótündér
Egy tünemény
Légy készen, s légy résen,
Ha hirtelen eléd toppan a Jószerencse
És ott és akkor bármelyik kívánságodat teljesíti,
Mert ez ritka, vissza nem térő pillanat,
S ha semmit se vagy rosszat kérsz, attól koldulsz…
*
A hadi dicsőség
még mindig szélesebb elismerést nyer,
mint a tudományos vagy művészi alkotás.
A londoni Szent Pál templom kriptájában nyugszik
Wellington és Nelson.
Mindkét nagy katonának hatalmas síremléke van.
Közelükben egy szerény sírkövön
mindössze két betű áll: „A. F.”
Ki ez?
Alexander Fleming,
a penicillin felfedezője.
Több ember életét mentette meg,
mint amennyit Wellington és Nelson
valaha is elpusztított.
— Feleki László: Napóleon utókora
*
*
A
tordai malac
– rátótiáda
A történet,
amelyről Torda elhíresült,
egy malacról szól.
Egy alkalommal egy tordai vásárba
idegen szekeres érkezett,
aki a nagy forgatagban
akaratlanul elgázolt egy kéthetes kismalacot.
Az állat gazdája törvény elé vitte a szekerest,
magas kártérítést követelve tőle.
„Mily nagy lehetett a malac?"
- kérdezte a bíró a kárpótlás megítélésekor.
„Bizony lehetett az két hónapos!"
- túlzott a búsás kártérítés reményében a károsult gazda.
„Az nem lehet - döntött a bíró –
mert a két hónapos tordai malacnak
lett volna annyi esze, hogy a kerék alá ne kerüljön."
A bíró e bölcs szentenciája híresült el
az okos, mint a tordai malac
szóláshasonlatban.
*
A
közmondás
fogalma és értéke
A közmondás rövid és velős,
könnyen érthető mondás,
mely közönségesen a mindennapi élet
valamely tapasztalati,
vagy gyakorlati szabályát,
erkölcsi elveket,
vagy bölcselmi szabályokat tartalmaz,
mely a nép ajkáról szállván el,
az irodalomban is megtartja népies formáját.
Más szóval:
a közmondások oly szólásmódok,
melyek a józan ész alapigazságait,
az apák tapasztalatait
a népnél örökölt formában,
velős szavakban
adják át az utókor fiainak
s igy szájról-szájra élnek
és közkeletnek örvendenek.
Tehát a közmondás
valamely
általános tapasztalaton alapuló
igazságnak
rövid alakban való kifejezése
és mintegy leszűrődése
azon ősrégi tapasztalatoknak,
melyek évszázadokon keresztül
a gyakorlati életben
megdönthetlen igazságnak bizonyultak be.”
Sirisaka Andor:Magyar közmondások könyve
*
Él
Magyar
közmondások
Az él soká, a ki jól él.
A ki jól él, királyt sem fél.
A ki tud élni, tud az valamit.
Ki nem akar élni, akassza fel magát.
Annyit él az ember, mennyit örömmel él.
Jeget eszik, vizet iszik, mégis alig élhet.
Éljünk mi ketten, kurvanyja a harmadiknak.
*
Üdv
A pap
és a buszsofőr
egyszerre kopogtatnak
a mennyország kapuján.
Kijön Szent Péter,
röviden elbeszélget velük,
majd beengedi a buszsofőrt.
A pap fölháborodva kérdezi:
- És én?
- Engem, aki egész életemben
Isten szavát hirdettem,
nem engedsz be? Hogy lehet ez?
- Hát úgy, hogy amíg te prédikáltál,
mindenki aludt. Bezzeg amíg
a buszsofőr vezetett,
addig mindenki imádkozott.
*
Numerus clausus
"Mi nem az idegen fajjal szemben
követeljük a numerus clausust,
hanem a saját fajunkkal szemben
követeljük a numerus apertust,
mert tébolyodott
és öngyilkos nemzet az,
amely az értelmiséget
nem elsősorban
a saját fajtájából
akarja rekrutálni."
Tormay Cecile
*
Rosszkedv,
örömrablás
Nem elég, hogy
nem tudjuk egymást boldoggá tenni,
raboljuk el még azt az örömöt is,
amelyet időnként
minden szív
meg tud még
szerezni magának?
Mutasson nekem embert,
akinek rossz a kedve,
és mégis olyan tisztességes,
hogy elrejti, egymaga hordozza,
és nem rombolja szét maga körül az örömöt!
Vagy nem bosszankodás-e inkább a rosszkedv
a saját méltatlan voltunkon,
nemtetszés saját magunkkal szemben,
egybekapcsolva mindig némi irigységgel,
amelyet viszont valami ostoba hiúság uszít föl?
Látunk boldog embereket,
akiket nem mi tettünk boldoggá,
és ez elviselhetetlen.
(J. W. GOETHE)
*
Megrészegülő
Sok mindentől lehet
megrészegedni, megmámorosodni,
a szerelemtől, a játéktól, az alkotástól, a hittől,
a sebességtől, a hegymászástól, a hatalomtól stb.
Aki absztinens, az szegényebb lesz egy életdimenzióval,
de akit elkap a gépszíj, az örökre szenvedélybeteg lehet.
*
A vízen járni
Mikes Kelemen meséli egy levelében
annak a püspöknek a történetét,
aki egyszer egy sziget mellett elhajózván
rettenetes káromkodásokra, átkokra lett figyelmes -
kiszállt s ott egy remetét talált, akit kérdőre vont.
A remete szörnyen megijedt, magyarázkodott
mondván, hogy ő most imádkozott...
A püspök leteremtette, lehordta -
majd megtanította szép imádságokra,
s dolgát jó végezve elhagyta a szigetet..
De mit lát a hajóról?
Kétségbeesetten szalad utána a vízen a remete:
- Atyám, atyám! Elfelejtettem az imént tanult imákat!
- Jól van fiam, csak csináld úgy, ahogy eddig...
*
Vörösmarty
A szent ember
1
Vészek ellen Szirtbe öltözött Kis szigetben Tengerzaj között Egy virító völgykebel nyilik meg A tavasznak és a szerelemnek. De tavasznak, szerelemnek Nem jut ember, mert csak egy van; És neki már nem teremnek A virágok e kis honban: Ősz szakálla, mint a tél Zöld tavaszba szőve, Átvilágol, merre kél A kies mezőbe. Amit vár, nem földi jó; Lelke túl jár a világon, Ajkiról szent imaszó Száll az égbe hálaszárnyon. Élte hányszor volt veszélyben, És családa, És hazája! Védelmezte a nagy isten. S ő megérte, hogy körűle Vére ifju koszorúja Felzsendűle; S a szabaddá lett hazát Már nem dúlja Ellenség és álbarát. És a hála Értök szálla Évről-évre a nagy éghez A nagy égnek istenéhez.
Itt az ősz, bár lelke gazdag, Elfelejte már beszélni: Ő imában tud csak élni, És azontúl ajka hallgat. És imája vad, kegyetlen; Gondolatban tiszta, szent bár, De szavakban isten ellen Lázadást és pártütést zár: Mintha benső érzemény, S a hazudni termett szó, Váltig meg nem egyezvén, S mindenik bízván ügyébe', Mint makacs két osztozó, Felvinnék a pert az égbe. S szent imája, Vad danája Hangzott messze, hangzott ígyen: „Légyen átkozott az isten!”
Csengve húll az ér a tóba s lenn Partvirány közt függ a menny, Változékony lenge kép, Lomb közé zárt végtelenség, Melyben hűvös napsugár ég, S így is mely dicső, mi szép! Fenn, a lombok sudarán Ringadozva játszik a szél; Könnyű, lengeteg nyomán Halk, varázsos suttogás kél; S a madárszó esti fuvolája A vidéket álommal kinálja. Ennyi báj közt, ennyi kéjben Zeng a szent ember danája, Fáradatlan mondja szája: „Légyen átkozott az isten!”
És ha vész jön, S a föld vérét, a nagy tengert, Melyen szárnya tajtékot vert, Az egekre feldobálja, S mint itélet harsonája Átüvölt a habmezőkön, S a szigethon rejtekében Mint farkas, mely kútba lépett, Zsarnok, aki már nem véthet, Megszorulva sír mérgében: A szent férfi égre néz, S hangosabban mint a vész, Mint a tengerek nyögése, Harsog hálakitörése; Zengi folyton, csüggedetlen: „Légyen átkozott az isten!”
2
Vész elől a szirtöbölbe Útazók jövének. És előttök megnyílt enyhe A völgy rejtekének.
Ott az ősz szent, térden állva, Kis kereszte mellett, Súlyos átkot isten ellen Hőn imádva zengett.
Bámulattal körbe fogják, S hallva, mely imát szól: Jobban mint a fergetegtől, Félnek az imától.
Csak Gerő, a jámbor püspök, Nem csalódik benne, Mert nem függ a szóbeszéden Egyedül figyelme.
Ő ez eltévedt szavakban Legbuzgóbb imát ért, S oktatólag közbeszólal Isten szent nevéért.
És az ősz, hogy embert szemlél, Emberszózatot hall, Szemre főre nézve hallgat Boldog ámulattal.
S mintha lelkét föltalálná, Szíve újra élne: A megjobbított imára Ébred szenvedélye.
S amint zengi; szóról szóra Magasabb lesz kedve: „Legyen áldott a nagy isten!” Mondja lelkesedve.
S száraz arcán, napvilága Mellett az örömnek, Tiszta fényes gyöngyszemekben Szent könyűk ömölnek.
3
Lassan, mint a bőszült ember Indulatja, Szűnik a vad tenger Magas áradatja. S oly sok élet s kincsszerek Temetői; Nyájasodni kezdenek Arca mély redői. S a hajós nép Vígan fellép Lenge hajlakára; Eljutandók nemsokára, Ahol a hon Vár fiára, S túl a csalfa tengeráron Leng elébe Szép határa Tünde képe. Mégis a szigettanyára Vissza-visszanéznek. S míg regélnek Egyre másra, Bámulattal a szent férfit, Kit, mint vélték, őriz a hit, Épen a hajóval szemben, Futva látják s rémületben. Ahol a part víz felé lejt, S a tengerbe Hosszu keskeny nyelvet ölt be, Mintha versenyt futna széllel, habbal: Ott szalad nagy sebbel-lobbal.
Most iszonnyal felsikolt a nép: A remete a tengerre lép. Őrültnek látszik vak merénye, S hogy halált kér oly szilárd erénye. S ím csodák csodája! Elsimúl a hab dagálya; S mint egy óriási szem Bámulattól megmeredve, Mintha jéggé fagyna nedve, Áll a roppant vízelem. S már a sík mélynek felette Jár a puszta honnak szente, S egy rövidke pillanatban A födélen, a hajón van. Ott rebegve Hőn esengve Mit kereshet, mit akarhat? Mért tevé e vészes útat? Visszakéri szívnyugalmát: Elfelejté jobb imáját. Bölcs Gerő e nagy csodára Így szól a nép hallatára: Embereknek hangzik a szó, Isten szív után itél: Aki hisz, szeret, remél, Az jobbjához feljutandó. Csalfa szívre, cifra szóra, A szerencsés hazudóra A világ hallgat bolondúl: A magas menny meg nem indúl. Téged isten Jól megértett, Életedben Angyallá tett: Mondd tovább is bátran szent imádat, És ne rettegj semmi földi vádat.
1845.
|