Payday Loans

Keresés

A legújabb

Kurtizánok tündöklése és nyomorúsága  E-mail
Írta: Jenő   
2011. május 10. kedd, 10:33

toulouse-lautrec

Honoré de Balzac

Kurtizánok tündöklése és nyomorúsága


TARTALOM, FÜLSZÖVEG


Tartalom


Első rész

Hogyan szeretnek a rossz nők?


Második rész

Mibe kerül vén embernek a szerelem?


Harmadik rész

Hova visz a bűn útja?


Negyedik rész

Vautrin utolsó színeváltozása



Fülszöveg


Az Emberi színjáték egyik legérdekesebb, legátfogóbb regénye. Főhőse az Elveszett illúziókból ismert Lucien de Rubempré, aki csalódásait kiheverve és adósságait kifizetve, újra megjelenik Párizs porondján. A fiatalember egy titokzatos pártfogóra akadt, aki érthetetlen szenvedéllyel megszereti Lucient, és egyetlen életcélja az, hogy a fiatalember meggazdagodjék és házassága révén feljusson a társadalmi létra legmagasabb fokára. Lucien ellenben, barátja törekvései és akarata ellenére beleszeret Párizs egyik legszebb kurtizánjába, és ezzel elindul e két személy szövevényes, drámai fordulatokkal teli története. Az olvasó előtt feltárul a kurtizánok hol tündöklő, hol nyomorgó világa, a párizsi szalonok talmi csillogása, a nagyratörő és bukással küdző művészemberek különös élete s végül a gazdagon tenyésző alvilág és a börtönök pokla a restauráció éveiben

a

http://mek.oszk.hu/03700/03716/index.phtml#

 

*

 

Kinek a tündöklése és bukása? Prostitúció és művészet

Nagy áttekintés Párizsban 1850-től 1910-ig, amelyben alig jelenik meg az empátia. Kivéve Toulouse-Lautrec-et. Ott úgy tűnik, mintha a prostitúció valóban az volna, ami: társadalmi probléma.


Splendeurs et misères. Images de la prostitution, 1850-1910
Párizs, Musée d’Orsay, 2016. január 17-ig.

A prostitúció társadalmi megítélése az elmúlt két évszázadban széles skálán mozgott Franciaországban; a nyilvánosházak 1804-ben történt engedélyezésével a jogi tiltás helyére a szabályozott működés szándéka lépett. A prostitúció azonban sohasem korlátozódott csupán a nyilvánosházak működésére, hanem annál sokkal összetettebb formákat öltött. Ráadásul a különböző társadalmi rétegek vagyoni és erkölcsi helyzetük különbözőségét is átvitték a prostitúció megjelenési formáira – a legolcsóbb matrózkocsmák személytelen, gépies aktusától kezdve, az arisztokrácia palotáiban folyó, több száz fős fogadásokig és álarcosbálokig.

A francia irodalomban és a képzőművészetben a pénzért nyújtott szexuális szolgáltatások ábrázolása, bemutatása évszázadok óta jelen volt és van, de miután a Musée d’Orsay mostani kiállításán nemcsak francia művészek alkotásait láthatjuk, a szépasszonyok csábításhoz használt legyezőihez hasonlóan szélesre tárul az erotikus titkokba való betekintés lehetősége is.

Kiállítási enteriőr a Musée d’Orsay-ban

A bemutatott anyag az 1850 és 1910 közötti időszakot öleli fel, ennek ellenére a látnivaló bőséges – talán túlságosan is.

Az alaphangulatot francia klasszikusoktól vett irodalmi vonatkozások és utalások teremtik meg. A különböző korokra és témákra tagolt termekben a képzőművészeti alkotások kiegészítéseként többek között Flaubert, Zola, Baudelaire, Maupassant, Apollinaire idézeteket olvashatunk, és magának a kiállításnak a címe is utalás A kurtizánok tündöklése és bukása című Balzac-regényre. És ahogyan az irodalmi referenciák klasszikusak, úgy a kiállított festmények alkotói is kiemelkedő művészei ennek a kornak: Monet, van Gogh, Courbet, Degas, Toulouse-Lautrec, Rouault, Rippl-Rónai, van Dongen, Mucha, Kupka, Munch, Cézanne, Picasso, hogy csak a legismertebbeket említsük. Érdekes összefüggés fedezhető fel magában a prostitúció szó jelentésében is, hiszen az tulajdonképpen a „közszemlére tenni, előretolni, felfedni” jelentést hordozza, ami szinte szinonimája a festészet alapvető céljának is. Így aztán egyáltalán nem véletlen a kiállításon is olvasható híres „bon mot” Baudelaire-től: Mi a művészet? Prostitúció!

Edgar Degas: Abszint, 1875-1876, olaj, vászon, 92 x 68,5 cm, Paris, Musée d’Orsay,
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais/Patrice Schmidt

A kiállítás talán legnagyobb érdeme, hogy nem kíván erkölcsi-társadalmi ítéletet mondani a prostitúcióról, hanem hagyja szabadon érvényesülni a kiállított képek festőinek véleményét. Az akadémikus időszak, az 1860-as évek képei még csak jelzésszerűen utalnak a tényre: a szépség és az erotika megvásárolhatók.

Aztán az idő előrehaladtával, az elfogadott erkölcsi normák lazább értelmezésével, és nem utolsósorban a festészeti irányzatok sokszínűbbé válásával a korábban még idealizált allegorikus nőalakok, a Mária Magdolnák, Beatricék, Dulcineák megközelíthetetlenül tiszta istennői helyébe egyre inkább a hangsúlyozottan nőies, hús-vér modellek lépnek. Az impresszionizmus teltebb nőalakjait, a plein-air festészetben a természetbe helyezett ruhátlan és kitárulkozó aktokat Bonnard, Anquetin, Félicien Rops és Rippl-Rónai vörösbe hajló, fülledtebb erotikájú enteriőrjei követik. Degas Abszint című képén vagy a kávéház teraszán ülő nők tekintetében, balett-táncosainak meghajlásában már a nyílt felajánlkozás gesztusa érezhető. Az egyébként mélyen vallásos, és istenes festményeiről ismert Rouault-nak a kiállításon látható képein – az Éva bukásá-n vagy a Lányok címűn – a meztelen nőalakok egyáltalán nem szűziesen, hanem démoni kihívással tekintenek a nézőre.

Paul Cézanne: Szent Antal megkísértése, 1877 körül, olaj, vászon, 47,2 x 56 cm, Paris, Musée d’Orsay, © RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay)/Hervé Lewandowski

A bemutatott képek egytől-egyig férfi művészek alkotásai, amelyeken a nők mint a vágy titokzatos – vagy sok esetben már egyáltalán nem az, hanem súlyosan profanizált – tárgyaként kerülnek bemutatásra. Kivételt képez a kiállítást vitathatatlanul magasba emelő Toulouse-Lautrec – a több mint 200 kiállított festmény, rajz és grafika közül 23 viseli a zseniális művész szignóját – akinek nézőpontja egészen más aspektust tükröz.

Szinte valamennyi művész a kulcslyuk innenső oldaláról, „fogyasztóként” lát be a prostitúció világába, a nyilvánosházak számukra izgalmasnak ígérkező, erotikus színhelyére, kivéve Toulouse-Lautrec-et, akinek minden képén érezhető a lányok kiszolgáltatottsága miatt érzett empátiája. A Musée d’Orsay mostani kiállításán sok olyan Lautrec-kép látható, amelyeket a festő 1893-94-ben készített, amikor is „bentlakóként” bordélyházban élt. Ezek az életképek most, ebben a kontextusban, szinte szociográfiai tanulmányként értelmezhetők. A zárás utáni fáradtságtól, a kiszolgáltatottságtól szenvedő, vagy a másnap délelőtti, hétköznapi teendőiket végző melankolikus, sokszor depressziós női arcok és testek Toulouse-Lautrec képein nem a csillogás, a vidámság vagy a szépség jeleit hordozzák, hanem sokkal inkább a kilátástalanság, az undor és a céltalanság stigmáit.

Henri de Toulouse-Lautrec: Orvosi ellenőrzés a nyilvánosházban, 1893-1894,
olaj, vászon, 68,5 x 47,5 cm, Paris, Musée d’Orsay, © RMN-Grand Palais
(Musée d’Orsay)/Hervé Lewandowski

A kiállítás tematikájába kissé önkényesen illesztett fotók és filmek jelzik, hogy a technika fejlődése jelentős mértékben járult hozzá a szexuális fogyasztás, és így a prostitúció elterjedéséhez. Freud szerint a szem is erogén zóna, abban az értelemben, hogy a látás útján közvetített impresszió a libidó befolyásolásának leggyorsabb eszköze – így a pornográf képek és filmek a prostitúció társult termékének tekinthetőek. Ráadásul az érzékenyebb filmanyagok és az otthon is kidolgozható, sokszorosítható fényképek révén a prostitúció az egyszerűbb és igénytelenebb rétegek számára is elérhető tömegfogyasztási árú lett, hiszen szinte árjegyzékszerűen rendelhetővé tette a lányokat és a tőlük elvárt szolgáltatást.

A kiállításon több teremben is – stílszerűen vörös bársonnyal bevont szeparékban – 150 fényképet és korabeli mozgófilmet vetítenek.

Anonyme Etudes de nu, femme assise bras croisés Entre 1900 et 1910
Aristotype (épreuve au citrate) H. 17,4 ; L. 12,4 cm Paris, Musée d’Orsay
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Alexis

A tárlat végén mégsem ezekkel a benyomásokkal kell távoznunk, ugyanis az utolsó teremben, a Prostitúció és a Modernség témájában számos, méltán világhírű alkotás zárja: köztük A Moulin Rouge-ban Toulouse-Lautrec-től, az Abszintivó és az Avignoni kisasszonyokhoz 1907-ben készített tanulmány Picassótól.

LAST_UPDATED2