KONTROLL CSOPORT
Besúgók és provokátorok koncert közben sose gondolok rátok
Kedves, csupa kedves, csupa kedves arcot látok de azért jobb, ha tudjátok hogy a magunk módján mi is figyeltetünk aki elôttetek áll az a mi emberünk elpirultatok lebuktatok besúgók és provokátorok
Tudjuk vidékrôl kerültetek fel és még ez volt a legjobb munkahely egy program, amit választottatok besúgók és provokátorok Koncert közben sose gondolok rátok
Kedves, csupa kedves, csupa kedves arcot látok de azért jobb, ha tudjátok hogy a magunk módján mi is figyeltetünk aki elôttetek áll az a mi emberünk a magunk módján mi is figyeltetünk aki elôttetek áll, aki mellettetek áll, aki mögöttetek áll az a mi emberünk
Csak forogjatok, lebuktatok besúgók és provokátorok
Besúgók és provokátorok
________________________________
1:20, Péntek (július 15.), Filmmúzeum
Privát rocktörténet A Kontroll csoport
dokumentumfilm sorozat, 48. rész
operatőr: Várkonyi Sándor szerkesztette: Gellért Gábor
Ez a film megrendelhető DVD formátumban.
*
BÉTAVILLE
Azt mondták, van itt egy város Azt mondták, a neve Bétaville Azt mondták, ünnep van benne Örökké jubilál a drill
Rémes hely, Bérelj fel! Munka nélkül vagyok, Megbízhatsz bármivel.
Rámadtak valami ruhát Azt mondták, dobjam el a régit Ez a város prostituált Gyűlölöm, mikor kielégít.
Rémes hely, Bérelj fel! Munka nélkül vagyok, Megbízhatsz bármivel.
Bevallom, hazudtam neked Nem az vagyok, akinek hiszel Értsd meg, és próbálj ki végre Ingyen is végzek bárkivel Azt mondod, ez itt nem műfaj Azt mondod, kis ország, jól van Tanultam én is, hogy kicsi De mindig élen járt a sportban
Rémes hely, Bérelj fel! Munka nélkül vagyok, Megbízhatsz bármivel.
Ez az utolsó ország, Ahol semmit nem követtem még el Ez a város szétrohaszt Küzdök a végelgyengüléssel Mi ez a lötty, amit iszunk? Emlékeztet valamire Igen, itt valahogy minden Valami másnak a helye
Rémes hely, Bérelj fel! Munka nélkül vagyok, Megbízhatsz bármivel.
Igen, le vagyok törve Ne mondd, hogy túl sötéten festem Ez tényleg szánalmas státusz: Egy vaktöltényes szupergyilkos Pesten
Rémes hely, Bérelj fel! Munka nélkül vagyok, Megbízhatsz bármivel.
________________________________________
Kontroll Csoport
dalszövegek és videók:
A félelem háza A mi agyunk téves A rock’n'roll egy állat A zene mindenkié
Annál jobb itt minél rosszabb Anti-bébi Anyád Az ember minden nap csak felkel Azt csinálok, amit akarok Besúgók és provokátorok Bétaville Édes álom Egy hang a rádióból Eladom Ez a fajta Ez az, ami éppen kell Ezer nô és ezer férfi Fényes bogarak Gettó Halálos szerelem Hol vannak a régi álmaim Holdfényes májusok I am you Ismeretlen katona Johnny Rotten Jól van jól Jöjj drágám Keresnek Kicsinek látszol innen Kis piros bombázó Laila Lilli Kommandó Ma háború van, holnap béke Marijuana Mik ezek a csúnya foltok Nehezen jöttél Nem akarom elvenni a kedvedet Nem én vagyok Olé-olá Polak-Wenger Rendôr Sex Szeretlek Túl vagyok a szexen
http://www.zeneszoveg.hu/egyuttes/1196/kontroll-csoport-dalszovegei.html
________________________________________
M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Kontroll Csoport
Ez a történet is úgy kezdődött, mint a legtöbb amatőr zenekaré, azt azonban, ahová fejlődött, keveseknek adatik meg elérni. A Kontroll Csoport meghatározó részese lett a depresszióval és várakozással teli, kreativitásért kiáltó 80-as évek elején tapasztalt tehetségtobzódásnak: megfelelően érzékeny emberek a megfelelő időben a megfelelő módon viselkedtek, dalokat dobtak ki magukból, és minden soruk érvényes volt. Talált. A legtöbbet érték el, amit popzene elérhet. Táncolhattál rá, énekelhetted, miközben befészkelte magát az agyadba, szabadságot, szerelmet, költészetet árasztott, s ezért szeretni kellett - vagy éppen utálni, ha a másik oldalon álltál.
A1980 nyarán Bárdos Deák Ágnes, Kistamás László és Hajnóczy Csaba összejött, zenekart csinálni. Csaba, aki a Zeneakadémián tanult, egy gimnáziumba járt Ágival, aki egy amatőr színházi társulatból ismerte Lacit. Ági és Laci énekelt, Csaba gitározott - klasszikus összhangzattan és kortárs repetitivitás együtt volt a fejében a punk nyerseségével. Szaxofonozni beállt Csaba öccse, Hajnóczy Árpád, dobolni Iványi Norbert, basszusgitározni pedig a zenei szakközépiskolában klasszikus gitárt tanult Farkas Zoltán, eleinte csak kisegítő zenészként.
Első, házibuli-koncertjüket 1980 szilveszterén adták Wahorn András (Bizottság) pomázi házában - tíz évvel később saját maguk emléktáblát helyeztek el a ház falán: a rock and roll halhatatlanná magasztalásának önironikus gesztusa. 1981 január közepén, ugyanitt, Wahorn műtermében szalagra vették addigi programjukat (ezt a kezdetleges, deklaráltan lo-fi minőségű felvételt adta ki később a Bahia Ös-Kontroll címen), majd január 25-én, az URH előzenekaraként, annak akkori törzshelyén, a Kassák Klubban ténylegesen is nyilvánosság elé léptek. A koncertet látva Földes László meghívta őket az Egyetemi Színpadra, a Hobo Blues Band februári fellépésére, előzenekarna. A Kontroll korai korszakát Bódy Gábor örökítette meg egy filmgyári maszkverseny alkalmával, a Neurotic, az URH és a Vágtázó Halottkémek megmozdulásaival egyetemben. Körülbelül tízszer léptek színpadra 1981 tavaszán, olyan együttesekkel, mint a Balaton, a Bizottság vagy a Neurotic, a popszakma március végi, tatai tanácskozását követően kissé tartva a gondolatrendőrség repressziójától: ezen a fórumon, kelt ki Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes az efféle együttesek ellen, kilátásba helyezte kiküszöbölésüket, a hivatásos rockzenészek pedig elhatárolták magukat e kívülállóktól. De nem történt semmi különös azon kívül, hogy kissé visszafogták magukat (két legproblematikusabb számukat - Rendőr, Annál jobb itt, minél rosszabb - nem játszották), a koncertezés pedig valamivel bizonytalanabbá vált (egy pesti és miskolci fellépésüket nem engedélyezték).
Sokkal fontosabb ennél, hogy változás állt be a zenekar tagságában, aminek következtében egy év alatt más minőségi szintre léptek. Az URH 1981 márciusi búcsúja után Müller Péter Iván átlépett a Kontroll Csoportba, a nem elég pontosan doboló Iványi helyére beült Lehoczki Károly, s jött még egy szaxofonos, Ujvári János. Az új program születésével járó belső bizonytalanságokat külső nyomás is erősítette (ebben az időszakban rákényszerültek, hogy néhány fellépést Antibaby, majd Ági és a Fiúk néven szervezzenek), s a HBB előtti két további szereplés sem sikerült (a Budai Ifjúsági Parkban kifejezetten ellenségesen fogadták őket a blues-rajongók), de a dolog alakult, alakult.
Alapvető jelentőségűnek bizonyult a zenekar fejlődésében, hogy az Ikarusz gyár mátyásföldi művelődési házában állandó próba- és fellépési helyre leltek: jó körülmények között dolgozhattak, koncertjeik révén pedig komoly bevételre tett szert a ház. A heti három-négy próba eredményeként születő másfél-két órás repertoárral egyrészt az indulási energiát adó punktól továbbléptek egy eklektikus, összhatásában mégis egységes és egyéni popzene irányába, másrészt a színpadi és fénytechnika lehetőségeivel élve minden ottani fellépésüknek a hazai mezőnyben páratlan dramaturgiát tudtak adni.
A zenei képzettség (Farkas, Hajnóczy), a filmrendezői agy (Müller), az amatőrszínházi múlt (Bárdos, Kistamás, Lehoczki, Ujvári) és a csapatmunka (csoporttaggá emelt technikusok: Kóczán Károly, Lehoczki László) eredményeként különleges előadásokat produkáltak Mátyásföldön, Gödöllőn, a Műszaki Egyetem Schönherz kollégiumában, többek között. Számaik elég sokrétűek voltak ahhoz, hogy különböző sorrendbe téve őket más-más gondolati fonálra fűzhessék fel műsorukat.
A zenében, az előadásmódban punkos lendület és operai pátosz, reggae és country, sanzon, keleties motívumok és repetitív elemek éltek egymás mellett harmóniában, a szó - mint a legnagyobbaknál - alapvetően a szabadság és a szerelem körül forgott. Szabadnak tekintették magukat, és ennek megfelelően léptek is fel. Trükkjük abban rejlett, hogy akár konzervatív füllel is befogadható, kifejezetten kellemes formába csomagolták a mondanivalót, melyet a késői Kádár-korszak kultúrpolitikájának szentháromsága, a "három t" idején betiltani már képtelenség volt, ám támogatandó nyilván nem lévén, a megtűrt kategóriába kellett sorolni. Természetesen az 1982-83-as csúcsidőszakban is előfordultak technikai zűrök által tönkretett estek, de amikor minden működött, abból egyedi dolgok sültek ki. Adtak kimondottan dobokra, illetve táncra hangszerelt koncertet (külön emlékezetes az URH-tól átvett Bétaville valcer-változata), építették a dramaturgiát a Hamlet- és a Bonnie & Clyde-mítoszra, a közönség tagjaitól előzetesen magnóra rögzített vágy- és rémképekre, kvázi-rádióshow-ra, osztoztak a színpadon a Bizottsággal (Kontroll a Bizottság előtt, Bizottság Kontroll alatt) és az Európa Kiadóval (Eurokontroll), amelynek
tagjaival közös Spions-emlékestet is tartottak. A látványosabb előadások persze Budapestnek és környékének jutottak, a vidéki egyetemi városok (Miskolc, Nyíregyháza, Veszprém, Székesfehérvár) kénytelenek voltak szimpla koncertprogrammal beérni.
Ugyanebben a periódusban közreműködtek a Faragó Béla vezette kortárszenei együttes, a KZS Csoport egy estjén (Faragó is fel-fellépett velük), szerepeltek és zenét csináltak Müller Péter Iván BBS-nagyjátékfilmjében (Ex-Kódex; akárcsak az ő korábbi főiskolás vizsgafilmjében: Mi jut eszedbe az énekesnőről?) és ismeretterjesztő tévésorozatában (Tudományos? Fantasztikus!). A filmes, tévés munka révén jó minőségű demófelvételeket is készíthettek.
Ebben a helyzetben (gazdag, érett repertoár, zsúfolt koncertek, leginkább szájpropaganda és spontán kazettakörforgás útján terjedő hírnév) logikusan annak kellett volna következnie, hogy hivatalosan is "felfedezzék őket". Nem így történt, aminek szintén megvolt a maga logikája.
"Nemrégen kaptam egy kazettát a Kontroll Csoporttól - nyilatkozta 1982 vége felé Wilpert Imre, az MHV könnyűzenei főszerkesztője e sorok írójának -, amit igen érdekesnek találok, tetszik a zenéjük. A szövegeikről még beszélnünk kell velük: egy részük nagyon kemény, de igaz dolgokat tartalmaz, másik részük azonban vitatható, egyfajta nihilizmus érződik belőlük. Tárgyalni fogunk velük, s remélhetőleg ebből is lesz valami."
Tipikusan felemás, skizofrén ügy. Csinálhattak filmet, háttérzenét, ám a
legszélesebb nyilvánosság elé nem engedték őket. A rádióban nem hangozhatott el az Eurokontroll-koncert rádiós közvetítőkocsival rögzített felvétele. Az MHV ugyan 1983 januárjában finanszírozta demófelvételüket, de - az áprilisi Spions-emlékkoncert után - a lemezkészítéstől és kiadástól már visszarettent.
A dolog pikantériája, hogy a rendszerváltozás után Wilpert Imre (már az EMI-Quint embereként) szeretett volna kiadni egy Betiltott dalok című lemezt, többek között Kontroll-számokkal, de mivel Müller Péter Iván csak akkor járult volna ehhez hozzá, ha a borítóra ráírják, hogy betiltotta és engedélyezte Wilpert Imre, ebből sem lett semmi. A Kontroll Csoport 1983 januárjában, az Ikarusz házi stúdiójában rögzített felvételeit végül is a Bahia jelentette meg a 90-es években, egy számuk pedig (Kis piros bombázó) 1986-ban felkerült az angol Re Records nemzetközi válogatás LP-jére.
Mint később kiderült, a Kontroll Csoport 1983 május 15-i és 22-i, Ikarusz-beli koncertjei, ahol addigi összes számukat előadták, a zenekar búcsúját is jelentették, bár eredetileg csak egy periódus látványos és hangulatos lezárásának indultak. A Kontroll Csoport az év végére megszűnt, túl sok irányba húzta szét tagjai alkotó energiája. Vezéregyéniségei a következő években a párjukkal léptek ismét színre: Hajnóczy Csaba (Kenderesi Gabival) a Kampec Doloresben, Kistamás László (Láng Katival) a Balkan FuTouristban (ahol Lehoczki Károly dobolt), Farkas Zoltán (Csanádi Krisztinával) a Keleti Fényben, Müller Péter Iván és Bárdos Deák Ágnes a Sziámi-Sziámi élén (velük tartott Farkas Zoltán és Ujvári János is).
Az utódzenekarok közül a legkevésbé látványos karriert a Keleti Fény futotta be, legrövidebb ideig a Balkan FuTourist élt, mindössze egy nagylemezt adott ki, Kistamás László viszont, azóta is rendszeresen szerepel: színpadra lépett Jeles András társulatában (Monteverdi Birkózókör: A mosoly birodalma), játszott Sőth Sándor és Monori M. András filmjeiben (A szárnyas ügynök; Meteo), konferált (Deja Vu Rövü; Vákuum TV). A Kontroll szellemiségét leginkább a Sziámi vitte tovább, amely több, mint tíz év alatt legalább három periódust élt meg, a központban mindvégig Müller Péterrel, aki - hogy egy közös színházi munka apropóján megkülönböztesse magát édes nevelőapjától, Müller Péter drámaírótól -, harmadik neveként a Sziámit kezdte használni.
Az első szakaszt a Bárdos Deák Ágnessel való viszony határozta meg, a másodikat Gasner János gitáros zenéi, a harmadikban azok a zenészek kísérték Müller Pétert, akiket a zalai Nemesrádóra költözvén a nyugati végeken talált. Velük készültek a Sziámi zeneileg legkevésbé izgalmas felvételei, bár a hiperaktív - tévében, rádióban, színházban is dolgozó - Müller szövegei ezt a repertoárt is megmentik. A Sziámiból kilépve Bárdos Deák Ágnes is saját zenekart szervezett: Ági és Fiúk - több tucat fiú váltogatta egymást, köztük egy időben Európa Kiadó-zenészek is.
A volt kontrollerek közül zeneileg legmagasabbra Hajnóczy Csaba együttese, a Kampec Dolores jutott, róluk külön. Hozzá fűződik az utóbbi évek egyik legszisztematikusabban dolgozó független lemezkiadója, a Bahia is, amely a pártkontroll megszűnte után
megvalósuló publikációs szabadsággal élve az utóbbi években sorra jelenteti meg a 80-as évek archív kincseit és a 90-es évek aktuális zenéit, a periferiáról.
Ahogy az már lenni szokott, a Kontroll Csoport sem hagyta ki a feltámadást a rendszerváltás után. 1991 június 21-én, a budapesti alternatív kultúra egyik aktív munkása, Kelényi Krisztián Tódor és társai által gründolt NapNap Fesztiválon, a Pál-völgyi katlanban "utoljára az életben" végigjátszották repertoárjukat. Farkas Zoltán kivételével mindenki ott volt a '82-83-as csúcskorszakból, őt Artner Iván (2.Műsor, Flash együttes) helyettesítette. A kilenc évi szünet alatt megkilencszereződött közönség zöme végre élőben is meghallgathatta a rongyosra nyúzott kazettákról ismerős dalokat, amelyek Hajnóczy Csaba rádiósorozata révén alig egy évvel azelőtt hangozhattak el önálló műsorként először az éterben (a Kontroll utódzenekarainak számaival együtt). A Kontroll NapNapon készült felvételét a Bahia adta ki, a koncertre megjelentetett dalszövegeket a NEM Kiadó
forrás (+képek, fokumentumok): http://www.artpool.hu/muzik/magkontr.html
*
RENDŐR
Ezt a dalt egy olyan fiú írta, aki ma már börtönben ül. A védelem nem tudta mentségéül felhozni a rossz családi körülményeket, mert nem volt családja.
Te az anyádtól menekülnél tôlem az anyám elmenekült Te a jólétbôl szökni készülsz nekem egy ebéd túl sokba kerül
Utálom a munkát kerülöm a rendôrt kerülöm a munkát utálom a rendôrt
Te szakadatlanul tiltakozol én szakadtan köpök az egészre szabad életre hivatkozol vedd már magad észre
Utálom a munkát kerülöm a rendôrt kerülöm a munkát utálom a rendôrt
Inkább velem csavarognál minthogy én nyugodtan éljek árulómmá válnál ha ki nem nyírnálak téged
Utálom a munkát kerülöm a rendôrt kerülöm a munkát szeretem a rendôrt
|