RERUM NOVARUM - 1891/ LABOREM EXERCENS - 1981. Nyomtatás
Boldog-boldogtalan emberek életminőségei
2011. február 17. csütörtök, 08:32


Fájl:Leo XIII.gif


RERUM NOVARUM


XIII. Leó pápa
RERUM NOVARUM
enciklikája

Róma, 1891
Ford. Dér Katalin


Tartalom
I. Bevezetés
A munkásság tarthatatlan helyzete
II. A szocialisták megoldási javaslata
1. A MAGÁNTULAJDON MEGSZÜNTETÉSE
2. A SZOCIALISTA JAVASLAT ELVETÉSE
Ellenkezik a magántulajdon természetadta jogával
Szétzilálja a társadalmat
III. A keresztény megoldás
1. AZ EGYHÁZ TANÍTÓ ÉS CSELEKVÕ RÉSZVÉTELE
Az ember álljon a középpontban
Az osztályharc nem szükségszerû
Az osztályharc megszüntetésének módja
Az Egyház tevékeny közremûködése
2. AZ ÁLLAMRA HÁRULÓ FELADATOK
A közjó szolgálata
A munkáskérdés kiemelt kezelése
Az állam kiegyenlítõ szerepe
A társadalom alapértékeinek védelme
3. A MUNKAADÓK ÉS MUNKAVÁLLALÓK FELADATAI
A szervezõdés természetjogi gyökerei
Vallásos egyesületek, keresztény munkásszervezetek
A munkásszervezetek haszna és szerepe a hit megõrzésében
A közösen megvalósítandó társadalmi feladatok
A katolikus munkásegyesületek társadalmi haszna
IV. Befejezés

Üdvözletünk és apostoli áldásunk a Tisztelendõ Testvéreknek!

I. Bevezetés

A munkásság tarthatatlan helyzete


1. Ha egyszer már lángra kapott az újítás vágya, amely egyébként régóta zavarja az államok békéjét, úgy ez szükségképpen vonta maga után, hogy a változtatás szelleme a politikai gondolkodás területérõl a vele rokon gazdaságba is behatoljon. Ez már meg is történt, hiszen az ipar technikai színvonalának emelkedése, új termelési módszerek kialakítása, a tulajdonosok és munkások kölcsönös viszonyának megváltozása, a gazdagság felhalmozódása a kisebbség kezében és a többség elszegényedése, a munkások fokozódó öntudata egyfelõl s szorosabb szövetkezése másfelõl, végül pedig az erkölcsi hanyatlás - a harc kirobbanását eredményezte. A kérdés fontosságát mutatja az is, hogy milyen feszült várakozásban tartja a közhangulatot, mennyire foglalkoztatja a tudósok gondolkodását, a szakemberek tanácskozásait, a nép gyülekezeteit, a törvényhozó testületeket, az államfõk tanácsadó szerveit: nincs egyetlen más ügy sem, mely az emberekben ilyen heves érdeklõdést keltene. Ezért, Tisztelendõ Testvérek, ahogy eddig hozzátok intézett körleveleinkben a téveszmék megcáfolása céljából elmondottuk a szükségeseket az államhatalomról, az emberi szabadságról, az államok alkotmányának keresztény jellegérõl és más hasonló kérdésekrõl, éppúgy véleményünk szerint az Egyház ügyét és a közjót szem elõtt tartva, hasonló okokból ugyanezt kell tennünk most is a munkások helyzetével kapcsolatban. Alkalomszerûen már többször érintettük ezt a tárgyat, de ebben a körlevélben apostoli kötelességtudatunk parancsára az egész kérdést kimerítõen tárgyaljuk, hogy kellõ megvilágításba kerüljenek azok az elvek, amelyek segítségével ez a vitás kérdés az igazság és a méltányosság alapján eldönthetõ. A tárgy kifejtése nehéz és nem veszélytelen. Kemény feladat kimérni azokat a jogokat és kötelességeket, amelyek a gazdagok és szegények, a tõkések és munkavállalók közötti viszonyt szabályozzák. Veszélyes a vállalkozásunk, mert zavartkeltõ és csalárd emberek könnyen kihasználhatják a helyes álláspont kiforgatására és a tömegek lázítására.

2. De még ha így áll is a helyzet, világosan látjuk, s ebben mindenki egyetért, hogy a legszegényebb sorsú embereken sürgõsen és alkalmas módon segíteni kell, mert az emberiség nagy része méltánytalanul szomorú és nyomorult viszonyok között tengõdik. Miután ugyanis az iparosok korábbi szervezeteit a múlt században eltörölték, s helyettük más védelemrõl nem gondoskodtak, az újabb állami intézmények és törvények pedig levetették a korábbi vallásos szellemet, lassanként odáig jutottunk, hogy korunk a munkásokat magára hagyta és védtelenül kiszolgáltatta a munkaadók embertelenségének és korlátlan nyereségvágyának. Növelte a gondot a telhetetlen uzsora, amelyet az Egyház ugyan sokszor elítélt, de fösvény és nyereségvágyó emberek - bár más formában - változatlanul ûznek tovább. Ehhez járult még, hogy a termelés és szinte a teljes kereskedelem egy kisebbségnek jutott a hatalmába, úgyhogy néhány dúsgazdag ember a szegények hatalmas tömegeire rakhatta a szolgaság jármát.

forrás és folytatás: http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=125


Leo XIII..jpg


LABOREM EXERCENS


II. János Pál pápa enciklikája
A RERUM NOVARUM enciklika
megjelenésének 90. évfordulója alkalmából

 



 

TARTALOM

BEVEZETÉS

1. A munka sajátosan emberi tevékenység

I. A SZOCIÁLIS KÉRDÉS ÉS A MUNKA

A) A MUNKA A RERUM NOVARUM ÓTA ELTELT KILENCVEN ESZTENDŐBEN

 

2. Az Egyház útja a dolgozó ember
3. A munka és az ember elválaszthatatlan
4. A világgal együtt a munka is változik
5. Az Egyház feladata a dolgozó ember védelme

 

B) AZ EGYHÁZ SZOCIÁLIS TANÍTÁSÁNAK ÉS TEVÉKENYSÉGÉNEK SZERVES KIBONTAKOZÁSA

 

6. „Régit és újat” hozunk elő a munkáról
7. A szociális kérdés és az Egyház
8. A szociális kérdés kibontakozása
9. Az osztály-problémából világ-probléma lett

 

C) A MUNKA A SZOCIÁLIS KÉRDÉS SARKPONTJA

 

10. A munka és a szociális kérdés összetartozása
11. A munka sarkponti jelentősége

 

II. A MUNKA ÉS AZ EMBER

A) A TEREMTÉS KÖNYVÉBEN

 

12. Az embert Isten rendelte a munkára
13. „Hajtsátok uralmatok alá a földet!”
14. Az ember a munka által „uralkodik” a földön
15. A fejlődés nem lép túl a teremtés rendjén

 

B) A MUNKA TÁRGYI ÉRTELEMBEN: A TECHNIKA

 

16. Minden munkában az „uralkodás” valósul meg
17. A technika átalakítja a munkát
18. A munka alanya azonban változatlanul az ember
19. A technika lehet társ és ellenség
20. A technikában is az „uralkodás” jelenik meg
21. A technika új kérdések elé állít mindenkit

 

C) A MUNKA SZUBJEKTÍV ÉRTELEMBEN: AZ EMBER

 

22. A munka alanya, az ember külön probléma
23. A munkát az ember személyként végzi
24. Emiatt etikai érték a munka
25. Az Egyház a munkáról mindig így tanított
26. A munka értékét a dolgozó ember adja
27. A munka szolgálja az embert, és nem az ember a munkát!

 

D) A HELYES ÉRTÉKRENDET FENYEGETŐ VESZÉLY

 

28. Az ökonomista és materialista gondolkodás mást mond
29. A munka mint „áru”, s az ember mint „munkaerő”
30. Az ember nem lehet „termelőeszköz
31. A dolgozó ember etikai-társadalmi probléma

 

E) A MUNKÁSOK ÖSSZETARTOZÁSA

 

32. A munka tárgyi oldala változik, az alanyi oldal ugyanaz marad
33. A „munkás-kérdés” jogos önvédelem szülötte
34. A munkások összetartozás-tudatának hatásai
35. A „proletár-állapot” újraképződése
36. Az Egyház törődik a dolgozó emberrel

 

F) A MUNKA: A SZEMÉLY MÉLTÓSÁGA

 

37. A munkához fáradság társul
38. E fáradságban mindenkinek része van
39. A munka mégis érték: nemesíti az embert
40. A serénység erénye növeli az ember méltóságát

 

G) A MUNKA ÉS A TÁRSADALOM

 

41. A munka szorosan kapcsolódik a családhoz
42. A család a munka első iskolája
43. A társadalom sok nemzedék munkájának gyümölcsét őrzi és adja át a dolgozó embereknek
44. Őrizni kell a munka szubjektív oldalának fontosságát

 

III. A MUNKA ÉS A TŐKE KÖZÖTTI ÖSSZEÜTKÖZÉS A TÖRTÉNELEM JELEN SZAKASZÁBAN

A) AZ ÖSSZEÜTKÖZÉS DIMENZIÓI

 

45. A munka pozitív emberi tevékenység
46. A jubileum alkalom a hagyományos tanítás felfrissítésére
47. A munka miatt ütközött össze a tőkés és a munkás
48. Ennek ideológiai vetülete a marxizmus és a liberalizmus harca
49. A marxizmus programja
50. Az alapkérdés: a munka

 

B) A MUNKA ELSŐBBSÉGE

 

51. A munka elsőbbsége a tőkével szemben
52. A munka szolgálatában áll a tulajdon
53. A tulajdon és a munka Isten ajándékából való
54. A munkának elsőbbsége van a „tőkével” szemben
55. A „tőke” mindig eszköz természetű
56. A termelés folyamatában az ember a cselekvő alany

 

C) AZ ÖKONOMIZMUS ÉS A MATERIALIZMUS

 

57. A munka és a tőke nem ellentmondó valóságok
58. A dolgozó ember a munka és a tőke összefüggése folyamatának válik részesévé
59. E kapcsolat felbomlott
60. A materializmus kibontakozása
61. A munka-tőke ellentmondás a gyakorlat szülötte

 

D) A MUNKA ÉS A TULAJDON

 

62. A munka-tőke problémához a tulajdon is társul
63. Az Egyház tulajdon-szemlélete
64. A tulajdon alapelve: a javak egyetemes rendeltetése
65. A termelőeszközök tulajdonjoga is a munka szolgálatára van rendelve
66. Az Egyház eddigi javaslatai
67. Az egyszerű kollektivizálás elégtelen volta
68. A köztulajdon társtulajdonosokat igényel
69. A köztulajdon jogát gyakorló testületek

 

E) A SZEMÉLYESSÉG TÉNYEZŐJE

 

70. Az embernek mindenféle tulajdonforma között elsőbbséget kell biztosítani
71. A „sajátomban dolgozom”-tudat fontossága

 

IV. A MUNKÁSOK JOGAI

A) AZ EMBERI JOGOK ÖSSZEFÜGGÉSÉBEN

 

72. A munkás jogai az emberi jogok közé tartoznak
73. A munka előbb kötelesség, majd jogok forrása
74. A jogok és kötelességek a munkás-munkaadó viszonyban öltenek testet
75. A közvetett és közvetlen munkaadó fogalma

 

B) A KÖZVETETT ÉS KÖZVETLEN MUNKAADÓ

 

76. A közvetett munkaadó feladatai
77. Az Állam mint közvetett munkaadó
78. Az Államok közötti összefüggések hatásai
79. Az összefüggések rendszerének hatásai
80. A nemzetközi szervezetek szerepe

 

C) A FOGLALKOZTATOTTSÁG

 

81. A munkanélküliség
82. Elkerülése a teljes társadalom feladata
83. Nemzetközi együttműködések
84. Közös jóakarattal kell cselekedni
85. Ésszerű munka- és oktatásszervezésre van szükség
86. A világban tapasztalható aránytalanságok

 

D) A MUNKABÉR ÉS MÁS SZOCIÁLIS JUTTATÁSOK

 

87. A közvetlen munkaadó és a munkás kapcsolatának megtestesülése a munkabér
88. A munkabér és a javak közös rendeltetése közötti összefüggés
89. A munkabér és a család
90. A nők anyai hivatásának védelme
91. A nő igazi előléptetése: természetének megfelelő hivatásának megbecsülése
92. A szociális juttatások fontossága

 

E) A SZAKSZERVEZETEK

 

93. A dolgozó ember társuláshoz való joga
94. A szakszervezetek kialakulása
95. A szakszervezetek a társadalmi igazságosságért harcolnak
96. A csoportok érdekvédelme a rendszer egészébe tartozik
97. A szakszervezetek és a politika
98. A munkások érdekvédelme a személynek szól
99. A sztrájk mint végső eszköz

 

F) A PARASZTI MUNKA MÉLTÓSÁGA

 

100. Egy konkrét munkaterület: a mezőgazdaság
101. A parasztok helyzete
102. Változtatásokra van szükség, hogy a földművelés valóban „uralom” legyen a föld felett

 

G) A ROKKANTAK ÉS A MUNKA

 

103. A rokkantak emberi méltósága
104. Foglalkoztatásuk problémái
105. A rokkant ember megbecsülése

 

H) A MUNKA ÉS A KIVÁNDORLÁS

 

106. A kivándorlás hatásai
107. A vendégmunkások jogi helyzete
108. Ebben az esetben is a tőkének kell szolgálnia a munkát

 

V. A MUNKA LELKI ÉRTÉKÉRŐL

A) AZ EGYHÁZ KÜLÖNLEGES FELADATA

 

109. A munkának lelki értéke is van
110. Az Egyháznak ezt az értéket kell tanítania

 

B) A MUNKA A TEREMTŐ MŰVÉBEN VALÓ RÉSZESEDÉS

 

111. Az ember a Teremtő képmása
112. A Teremtő utánzása: munka és nyugalom
113. A munka lelki értékét közkinccsé kell tenni
114. A hívők hivatástudattal dolgoznak

 

C) KRISZTUS, A MUNKÁS

 

115. A dolgozó Jézus Krisztus példája
116. A Kinyilatkoztatás a munkáról
117. Szent Pál tanítása
118. A munka leginkább a dolgozó embert gyarapítja
119. Az ember értéke nem attól függ, amije van, hanem attól, hogy kicsoda!

 

D) A MUNKA A KERESZT ÉS A FELTÁMADÁS FÉNYÉBEN

 

120. A munkát a fáradság „átka” kíséri
121. A Húsvét misztériuma az engedelmesség megdicsőülése
122. A dolgozó ember engedelmeskedik
123. A feltámadt Krisztus a munkát is megdicsőítette
124. A keresztény ember a Kereszt részeként vállalja a munkát
125. Isten országa épül az emberi munkával

 

BEFEJEZÉS


LAST_UPDATED2