Holnap lesz fácán |
2012. január 07. szombat, 15:14 |
Holnap lesz fácán fekete-fehér, magyar vígjáték, 77 perc, 1974
Holnap lesz fácán
Jancsó Miklós hatvanas évektől készülő történelmi parabolái megihletik kollégáit: a hetvenes években Kósa Ferenc trilógiát szentel e formának (Ítélet, 1970; Nincs idő, 1973; Hószakadás, 1974), valamint Maár Gyula első filmje, a Prés (1971) szintén parabolának tekinthető. Az 1968 utáni kiábrándulás, a puha diktatúra prolongálódása különösen kedvez a politikai jelentés parabolisztikus megfogalmazásának, amelyben közvetett módon, ám mégis igen pontosan láttatni lehet a rendszer működésének fogyatékosságait vagy éppen működésképtelenségét. A parabolikus forma így aztán már jelen idejű történetekben is felbukkan, méghozzá az egyre abszurdabb alakzatot öltő körülményeknek megfelelően szatirikus hanggal társítva. Ezek a filmek – a Holnap lesz fácán mellett Kardos Ferenc Egy őrült éjszakája (1970) és Gazdag Gyula A sípoló macskakője (1972) – nem „főnévi”, jóval inkább „melléknévi” értelemben öltik magukra a parabolikus, illetve szatirikus formát, azaz szatirikus paraboláknak, avagy parabolikus szatíráknak tekinthetők. Legfőbb közös vonásuk, amely megteremti a parabolikus modellezés helyzetét, a zárt tér: az Egy őrült éjszaka egy közértben játszódik, egyetlen éjszaka leforgása alatt, A sípoló macskakő nyári építőtáborban, míg a Holnap lesz fácán egy – eleinte – lakatlan szigeten. E kies helyen szeretne néhány meghitt napot eltölteni a filmbeli szerelmespár, csakhogy mások is felfedezik magányuk intim fészkét. Hamarosan rengeteg ember lepi el a szigetet, akiknek mindjárt önjelölt vezetője is támad. Kozma az „anarchikusnak” bélyegzett szabadsággal szemben rendet teremt. Mindenféle szabályokat, korlátokat állít fel, hogy az üdülés „szervezetten” folyjék, s nem utolsó sorban biztosítsa saját kényelmét. Atyai gondoskodásának ugyanis hű szolgái támadnak, akik éberen lesik és teljesítik uruk akaratát, s akár az erőszaktól sem riadnak vissza. Ez azonban immár valódi anarchiát szül, s végül mindenki fejvesztve hagyja el a szigetet, köztük a vezérrel, meg a helyzet fokozódásával passzív ellenállásba menekülő, szomorúan riadt szerelmespárral. Mindennek „eredménye” a rettenetes romhalmaz a festői idill színhelyén. Sára Sándor (1933–2019) második játékfilmrendezése kivételes az életműben: sem a parabolikus forma, sem a szatirikus hang nem jelenik meg máskor az alkotó gazdag repertoárjában; játék- és dokumentumfilmjei, de még az általa fényképezett munkák is alapvetően drámai hangoltságúak. Páskándi Géza írói, meg a kiváló és nagy létszámú színészgárda (élén a Kozmát alakító Szirtes Ádám) közreműködésével mégis elgondolkodtató filmet alkot, amely ugyanakkor szórakoztató módon szembesít a paternalisztikus elnyomás természetével. E tekintetben a film rokona az ugyanekkor készült, szintén szatirikus hangot alkalmazó, ám a parabolikus látásmód helyett a Budapesti Iskola dokumentum-játékfilmes módszerét megalapozó Dárday István-filmnek, a Jutalomutazásnak (1975). A paternalizmus működésmódjának megragadása különösen összetett művészi kihívás, hiszen a „gondoskodó elnyomásnak” sokkal kifinomultabbak az eszközei, mint a nyílt diktatúráéi. A történet rendkívül pontosan ábrázolja azt a láthatatlan folyamatot, amikor a jószándék egyszer csak rosszba fordul, a rendcsinálásból rendteremtés, a szabadságból diktatúra lesz. S mindez a gondoskodás jegyében, amely Magyarország aktuálpolitikai helyzetét jellemezte az ötvenes évek kemény diktatúrája után a hatvanas évektől kiépülő, majd 1968 után megmerevedő, konszolidálódott Kádár-rendszerben. Ráadásul mindez a „jóléti intézkedések” összefüggésében, a „frizsiderszocializmus”, a „gulyáskommunizmus” paradigmájában kerül terítékre, hiszen a közösség végül is nyaral, az „irányított szabadidő” szocialista szellemében. Sára pályakezdő operatőrkollégája, Jankura Péter társaságában fényképezi filmjét, igen visszafogott képi stílusban. Legfeljebb a színek harsánysága érdemel figyelmet, amely felerősíti az egyre agresszívebb közösség viselkedését, ahogy a szabadságon eluralkodik a rend, s a joviális vezetőből minidiktátor lesz. Jóval nagyobb szerep hárul a gondolatok kifejezésében a színészekre, akik igen változatos módon formálják meg a lakájmentalitástól a közömbösségen át a lázadásig a paternalizmusra reflektáló lehetséges magatartásmodelleket. Egy-egy mellékszereplőben ugyanakkor önálló sorsokat is képesek felvillantani az alkotók, mint például annak a széptestű magányos lánynak a meztelen napfürdőzésében, aki azzal a felhívással fordul alkalmi közönségéhez: „Nézzetek!” Majd magában így folytatja: „Néznek. Érzem, sokan néznek. Jövő nyárig úgysem lát senki!” Külön említésre méltó a történet önreflektív karaktere, a fényképész, aki végig kívülállóként dokumentálja az eseményeket, megörökít mindent, ugyanakkor nem tesz ellene vagy mellette semmit. Sára a szerepet rendezőkollégájára, Huszárik Zoltánra bízta… A Holnap lesz fácán a paternalizmusról, a személyi kultuszról, a hozzá nem értő demagóg vezetőkről és az őket elvtelenül kiszolgáló alattvalói mentalitásról rajzol kíméletlen, ugyanakkor vérfagyasztóan szórakoztató képet. Nem véletlen, hogy Sára Sándor második rendezése épp csak elkerülte a betiltást (s helyette Gazdag Gyula még felforgatóbb szocreál paródiája, az ugyanabban az évben készült Bástyasétány hetvennégy jutott erre a sorsra).
színes magyar játékfilm, 1974, rendező: Sára Sándor forgatókönyvíró: Páskándi Géza, Sára Sándor, operatőr: Jankura Péter, Sára Sándor, vágó: Rózsa János, zeneszerző: Gonda János, főszereplők: Szegedi Erika, Lohinszky Lóránd, Benkő Gyula, Nagy Anna, Szirtes Ádám, Szabó Tünde, 77 perc Miről szól? A Dunán fürdőző szerelmespár elhagyott szigetre bukkan. Sátrat vernek, néhány csendes nyári napot szeretnének csak eltölteni kettesben, nyugalomban. Másnap reggel egy szintén ott nyaraló professzorba botlanak. Hamarosan befut egy csapat zajos fiatal, később egyre többen érkeznek. A véletlenül összeverődő sátorozók kissé kaotikus, ám talán épp ezért felszabadult és idilli életét egy önjelölt vezető kezdi szervezni. Kozma (Szirtes Ádám) és egyre gyarapodó támogatói vaskos egyenlőségjelet tesznek szabadság és anarchia közé. Kezdetben csak egy-két felmerülő problémát oldanak meg, majd a bevezetett szabályok száma gyors növekedésnek indul. A külön utakon járókat fokozatosan meggyőzik, a közösségi rendezvényekről senki sem hiányozhat. Ténykedésüket egyre több tiltás és korlátozás kíséri. A Holnap lesz fácán a gulyáskommunizmusnak nevezett puha diktatúra metsző szatírája. A nyaralás alaphelyzete összecseng a „legvidámabb barakk” sokat ismételgetett ideájával. A sziget önjelölt vezetője Kádár János paternalista vezetési stílusát követi. Aki nincs ellene, az vele van, a nyílt diktatúra helyett az emberek szeretetét keresi. Kozma mindenkivel beszélget, kérdez, vitázik és érvel. Közben behatol a magánszférába, túlszervez és túlszabályoz. A szigeten kiépül a hierarchia, a túlbonyolított intézményrendszer pedig feleslegesen nehezíti a mindennapokat. A film a rendszer kétarcúságát, elkerülhetetlen csődjét és a korabeli társadalmat egyszerre modellezi. Az egyes figurák egy-egy meghatározó csoportra, uralkodó magatartásformára utalnak. A különféle szónoklatok, versenyek és ünnepek a Kádár-rendszer jellegzetes szófordulatait és rendezvényeit karikírozzák. A Holnap lesz fácán humorba csomagolva ugyan, de súlyos bírálatot fogalmaz meg. A groteszk jelenetek a valóságot mutatják, csak kissé más fénytörésben. Sára Sándor szatírája mégsem egy konkrét helyhez vagy időhöz kötött. A film egy kialakuló közösség dinamikáját követve a mindent maga alá gyűrő hatalom alattomos működését leplezi le. Hogyan készült? Sára Sándor munkásságában központi jelentőségűek azok a témák és történelmi traumák, melyeket a hatalom szándékosan kiszorított a közbeszédből. Dokumentum- és játékfilmjeiben, illetve operatőri munkáiban közvetve vagy közvetlenül mindig az elnyomás egyénre gyakorolt hatásaival foglalkozik. A Holnap lesz fácán Sára Sándor második játékfilmje, mely szatirikus hangnemével és parabolisztikus szemléletmódjával üde színfoltja a gazdag, de jóval drámaibb tónusú életműnek. A forgatókönyvet Páskándi Géza író jegyzi.
Watch Holnap Lesz Fácán [Part-1] - Magyar Filmek on Dailymotion.
2017. márc. 23. · Feltöltötte: dmdm42
Your browser can't play this video. Learn more. Switch camera. Share. Include playlist. An error occurred while ...
2020. aug. 13. · Feltöltötte: Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
Watch Holnap Lesz Fácán [Part-2] - Magyar Filmek on Dailymotion.
2017. márc. 24. · Feltöltötte: Magyar Filmek
|
LAST_UPDATED2 |