
A jobboldali hetilapok piaca

Médiakutató 2004 tavasz
  Piac
    

Juhász Gábor:

  A jobboldali hetilapok piaca 1989-2003
    

A politikai-közéleti hetilapok piacára nem igaz az a gyakran felbukkanó állítás, hogy a
„balliberális” sajtó 80–90 százalékos túlsúlyban van – derül ki az olvasottsági-terjesztési
adatokból. A jobboldali – polgári, konzervatív – lapok anyagi gondjai jelentős részben
belviszályaikra vezethetők vissza.

  

A Kádár-rendszerben szerzett előnyök és a multik hirdetési támogatása – némi
egyszerűsítéssel így foglalható össze az a magyarázatrendszer, amellyel a magyar politikai élet
jobboldalán1 érvelnek, ha az úgynevezett balliberális sajtó túlsúlyáról értekeznek.2 Kétségtelen,
példáik többségét a napilappiacról,* illetve a televíziók világából hozzák – korábban, mielőtt
Kondor Katalin a Magyar Rádió Rt. elnöke lett, a rádiózás is ide tartozott –, de gyakran
emlegetik a hetilapok versenyét is.3 Az utóbbinál azonban – az olvasottsági, a
példányszám-adatokat, valamint a megjelenő lapok számát tekintve – nem mutatható ki az
ellentábornak nevezhető lapok nyomasztó túlsúlya.4 Egyedül a hirdetési piaci versenyben
nyilvánvaló az összesen közel 300 ezer példányban értékesített négy nagy (a Heti Válasz, a M
agyar Demokrata
, a 
Magyar Fórum,
a 2003 novemberéig ide számítható 
Szabad Föld
) és számos kisebb lapból álló jobboldali hetilapsajtó lemaradása.5

    

Magyar Fórum – az úttörő

  

A jobboldali hetilapok vezérhajója sokáig Csurka István lapja, a Magyar Fórum volt. Az
1989-ben az MDF kiadványaként indult újság első számait még a Hitel Kft. adta ki, majd létrejött
a Fórum Rt., amelynek legfontosabb feladata a hetilap megjelentetése volt.6 A cég tervei még
1989 nyarán formálódtak, s úgy volt, hogy elsősorban MDF-esek adják össze az alaptőkére
valót, ám végül többnyire cégek (például a Széles Gábor-féle Műszertechnika Rt.) és bankok
(köztük a Princz Gábor irányította Postabank Rt.) pénzéből kerekedett ki az indulóvagyon.7 A
cég és a lap azonban már 1990 nyarán szakított: az rt. a veszteségekre hivatkozva leállította a

 1 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

kiadást (az induló 30 ezres példányszám 15 ezerre esett, de csak 4–5 ezer példány fogyott el),
míg az e mögött politikai okokat sejtő Csurka újraindította a saját szellemi tulajdonának tekintett
lapot. Ehhez az ugyancsak MDF-közeliként indult Fórum Alapítványt használta fel, amely
segített egy új kiadóvállalat, a Magyar Fórum Kft. létrehozásában. E cégben már Csurka maga
is – igaz, kisebbségi – tulajdonos volt, s az ügyvezetői tisztséget is ellátta, biztosítva ezzel a
teljes kontrollt a lap felett, amelynek szerkesztőbizottsági elnöke lett (éppen ezért nem volt, s
ma sincs annak jelentősége, hogy éppen ki a lap felelős szerkesztője). Az író-politikus
1993–1994-re gyakorlatilag kiszorította a közben a Deák Ferenc nevét felvevő alapítványt a kft.
irányításából (noha az volt a többségi tulajdonos), ami aztán hosszas pereskedéshez vezetett.

  

Az 1990-es évek elején alakította ki Csurka azt a támogatási rendszert is, amely pénzhez
juttatta lapját, mintegy cáfolataként azoknak a legendáknak, amelyek szerint a jobboldali lapok
– legyen bármilyen kormány – szinte csak magukra és olvasóikra számíthatnak. Egy időben
például a Magyar Fórum (akkori) főszerkesztője, Kósa Csaba volt a képviselője annak az 1990
decemberében bejegyzett Ady Endre Sajtóalapítványnak, amely – egyes hírek szerint állami
bankoktól származó pénzből – segített finanszírozni a hetilap veszteségeit (az 1990-es
mérlegben mutatkozó 859 ezer forint deficitet már e támogatásból fedezték). A kft. vette fel azt
a 28 millió forintos előleget is, amelyet tulajdonképpen Csurka kapott az Állami
Vagyonügynökségtől egy privatizációs propagandafilm forgatókönyvének megírására, ám a
műből – a hivatalos indoklás szerint Csurka késett a teljesítéssel – nem lett semmi,
pontosabban csak pereskedés. Ennek oka minden bizonnyal az volt, hogy a politikus – s vele a
lap – egyre távolodott az MDF antalli vonalától, majd 1993-ban létrehozta a MIÉP-et, s így
kiesett a kormányzati támogatásra érdemesítettek köréből.

  

Csurka ekkor is tudott újítani: a pénzügyi nehézségek mérséklődtek, hiszen a feljövőben lévő
MIÉP az 1994-es választáson jogot nyert az állami támogatásra, ráadásul a lap is viszonylag jól
ment (nem hivatalos adatok szerint mintegy 45 ezer példányban kelt el fénykorában). A maga
mögé szervezethálót ügyesen szövő Csurka vészhelyzetben újra meg tudta menteni lapját,
amikor 1995-ben a forgatókönyv-előleg miatt indult perben vesztésre állt, s lefoglalás fenyegette
a Magyar Fórumot: az újságot átvitte a Magyar Út Alapítványba, amely még 1993-ban jött létre,
a kft. pedig vagyontalan üres cég maradt, így a korábbi pereknek se maradt sok értelmük (a
lapra addig mintegy 5,5 millió forintot költő Deák Ferenc Alapítvány beleegyezése nélkül történt
a kiadóváltás). Az 1998-ban parlamenti mandátumokhoz jutó MIÉP aztán a pártnak járó állami
támogatás jelentős részét átfolyatta az alapítványba, így biztosítva a lap hátterét.8 A következő
fordulat már a 2002-es választási bukáshoz köthető, hiszen az alapítvány továbbadta a lapot,
amely a Magyar Út Körök nevű – ugyancsak 1993-as keltezésű – egyesülethez került, ám
természetesen maradt Csurka irányítása alatt.

  

A fénykorát az 1990-es évek közepétől az ezredfordulóig élő Magyar Fórum eddigi sorsa
szorosan kötődött az író-pártvezér közéleti pályafutásához (itt jelent meg nevezetes 1992-es

 2 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

„dolgozata” is), s nincs ok feltételezni, hogy ez a jövőben másképp lenne. A MIÉP – amelyet
olyan ismert politikusok hagytak el az elmúlt években, mint Szabó Lukács, majd Csurka
(hirtelen, a 2002-es választási kudarc után lett) pártbeli ellenfelei, így Rozgonyi Ernő (aki a
Magyar Út Alapítvány képviselője is volt), valamint Bognár László, akik létrehozták a Magyar
Nemzeti Front nevű konkurens szervezetet – anyagi helyzete legfeljebb azt engedi meg, hogy
életben tartsa a csökkenő példányszámú
Magyar Fórum
ot.9 Ugyanakkor nem lehet leírni a lapot: felmérhetetlen, hogy milyen pénzügyi tartalékokkal
rendelkezik Csurka, s nem lehetetlen, hogy politikai mozgalma – s vele az újság – ismét
felszálló ágba kerül. E kézirat lezártakor azonban inkább válságjelek mutatkoztak: belviszályok
miatt 2003 végén lemondott a lap főszerkesztője, Zsilka László, és távozott a szerkesztőség
egyik oszlopos tagja, harcos publicistája, Hering József. A lap irányítását így formailag is
Csurka vette át, mint a szerkesztőbizottság elnöke.

  

2004 februárjában a Csurka által létrehozott Bocskai Szabadegyetemért Alapítvány
résztulajdonában álló B-média Kft. lett a Magyar Fórum kiadója.

    

Heti Válasz – az állami segítség

  

A tisztán állami pénzből indított hetilap-próbálkozás mintapéldája a 2001-ben alapított Heti
Válasz .
Az előzmény még 1998–1999-re vezethető vissza, amikor az Orbán-kormány meghirdette a
„médiaegyensúly” megteremtésének politikáját. A hetilappiacon azt a megoldást választották,
hogy a költségvetési törvényben megszavaztatták egy új, kormányalapítású közalapítvány
támogatását, amelynek – bár erre a neve közvetlenül nem utalt – fő feladata egy új politikai
hetilap megjelentetése volt, és rögtön, még a 2000. évi költségvetés terhére 1,5 milliárd forintot
különítettek el a számára.10 Az Elek István miniszterelnöki főtanácsadó által vezetett
Természet- és Társadalombarát Fejlődésért Közalapítvány eleinte maga adta ki a lapot, majd
2001 májusában céget alapított erre, Heti Válasz Kft. néven. A színes, 84 oldalas lap 2001
áprilisában került az utcára 60 ezres induló példányszámmal, s azzal hirdette magát, hogy „az
új évezred hetilapja”, s „mértéktartó, szélsőségektől mentes értékrendet kívánunk érvényesíteni
a lapkészítés során”. Az induláskor úgy számoltak, hogy hét-nyolc oldalnyi hirdetés kell a
nullszaldóhoz (akkor nettó 640 ezer forintot kértek egy egész oldalas színes hirdetésért, 2003
októberére ez mintegy a felére csökkent, s 350 ezer forintért már egyoldalas pr-cikket is vállalt a
lap), aminek elérésére egy évet szántak. A próbálkozás azonban nem hozott sikert: a Magyar
Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (Matesz) auditált adatai szerint 2001 második felében
átlagosan 8,2 ezer, 2002 első hat hónapjában 13,4 ezer példányt adtak el hetente.

  

 3 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

A lap sorsában fordulatot a Fidesz-MPP 2002-es választási veresége hozott. Egyrészt
nyilvánvalóvá vált, hogy tartósan nem számolhatnak jelentős állami támogatással (a kormány
által létrehozott közalapítvány értelemszerűen a Medgyessy-kabinet alá került). Másrészt
viszont az ellenzéki vezérré lett Orbán Viktor 2002 nyarán elhangzott felhívására – amelyben e
lap mellett a Magyar Nemzet és a Magyar Demokrata olvasására-előfizetésére szólította fel a
híveit – jelentősen nőtt az érdeklődés a magazin iránt. Biztató jelnek tűnt, hogy 2002 harmadik
negyedévében már 35,2 ezer példány fogyott, ám a tendencia nem bizonyult tartósnak. A
választási év végére kiderült, hogy a magát már a „polgári összefogás lapja”-ként hirdető 
Heti Válasz
iránt lanyhult a kereslet: 2003 negyedik negyedévében már csak 17,3 ezer lappéldányt adtak el
hetente, s ebből mindössze 7,9 ezer kelt el előfizetésben. A kormányváltás mindezzel tetézve
nyilvánvalóvá tette, hogy a lapnak sürgősen új támogató után kell néznie.

  

Martonyi János exkülügyminiszter vezetésével ezért létrehozták a Heti Válasz Alapítványt,
amely még 2003 elején azt tűzte ki célul, hogy negyed év alatt közadakozásból összegyűjtse a
lap megvásárlásához és fenntartásához szükséges pénzt11 (ám ez még 2004 elejére sem
sikerült). „Hozzon még egy vásárlót” – így kérlelte Elek István – ekkor már a Heti Válasz
főszerkesztője is – az olvasókat, hiszen már tudott volt, hogy a 2002-es 500 millió forinttal
szemben 2003-ra csak 50 milliót kap a költségvetésből a közalapítvány (2004-re 20 millió
forintot „utaltak ki”). Az állami támogatás adta védettség megszűntével a mérsékelt
jobboldalinak tartott, 68 oldalasra csökkentett terjedelmű, kétharmadrészt diplomások által
olvasott lap tartós fennmaradása elsősorban attól függ, képes-e a közeljövőben jelentősen
növelni olvasótáborát, hiszen jelenlegi állapotában lehet, hogy átmeneti időre talál támogatót,
ám hosszú távra tervező befektetőt aligha. Ezt jelzi, hogy a lap átvételéről folyó tárgyalások
elhúzódtak: 2003 októberének végén az tűnt valószínűnek, hogy a Heti Válasz Alapítvány mellé
beszáll egy befektetőtárs.12 A 100 millió forint törzstőkéjű kiadóvállalat sorsa a támogatóktól
függ: 2002-es mérlege szerint értékesítési árbevétele mindössze 308 millió forint volt, s csak az
egyéb bevételek között elszámolt 436 millió forint mentette meg a veszteségességtől. A lap
valójában persze veszteséges, ezért 2003 októberében új ügyvezető került a kiadó élére, s azt
a feladatot kapta, hogy egy reorganizációs programot vezényeljen le a küszöbön álló lapeladás
előtt.

    

Magyar Demokrata – a meg-megújuló

  

A talpra állás sikerült a másik Orbán-kedvenc hetilapnak, a Bencsik András-féle Magyar
Demokratá nak,
amely – bár jóval szerényebb a kivitele, mint a 
Heti Válasz
nak – az exminiszterelnök 2002-es felhívása nyomán 60 ezer eladott példány körülire ugrott fel.
A stabilizálódás tényét az is jelzi, hogy a radikális hangvételű lapot kiadó Magyar Ház

 4 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

Alapítvány 2003 szeptemberében – amikor közlemény tudatta az olvasókkal, hogy 10 ezer új
előfizetőt szereztek az előző hónapban zárult akcióval – belépett a Mateszba, így ettől kezdve
külső ellenőr is vizsgálhatja a
Magyar Demokrata
példányszámadatait. Ennek alapján 2003 negyedik negyedévben a 64,3 ezer nyomtatott
lappéldányból 46,7 ezret adtak el hetente. Az 1994-ben, a Bencsik főszerkesztette 
Pesti Hírlap
kimúlása után indult lap (eleinte 
Új Demokrata
, majd 
Demokrata
néven jelent meg, de valójában – ha jogilag nem is – ugyanazon lapról van szó) hosszú
küzdelem után jutott idáig. Első kiadója, a Nemzeti Korona Kft. tönkre is ment. Az 1994
júniusában létrehozott társaság – amelynek alapítói között volt Bencsik mellett Földesi József
és Seszták Ágnes – 1997 szeptemberében átadta a kiadást a Magyar Ház Alapítványnak, majd
kiüresedett cégként fizetésképtelenné vált. Az alapítók 1998-ban megváltak a cégtől, amely
ellen 1999-ben felszámolási eljárás indult, majd ennek végén 2001-ben törölték a
cégnyilvántartásból.

  

A kiadócserére már hónapokkal korábban készültek, hiszen az 1997 januárjában alapított, majd
februárjában bejegyzett Magyar Ház egyik célja éppen a „progresszív nemzeti sajtó
támogatása”. Az önállósodást egyebek mellett az tette szükségessé, hogy vitába keveredtek a
lapot – s több más újságot is – támogató vállalkozóval, Ács Lászlóval,13 aki 1997
szeptemberében be is jelentette: szünetelteti a kiadást (noha ő nem volt a kiadó tulajdonosa).
Az alapítványi forma több előnnyel is járt a lap számára: egyrészt a kiadó gazdasági adatait
nem kell nyilvánosságra hoznia, mintha cég lenne, másrészt lehetővé vált, hogy a Magyar Ház
kérje az adófizetők egy százalékos adófelajánlását a maga számára14 (a 2004 elején közzétett
adatok szerint az előző évben több mint 18 millió forint folyt be így az alapítványhoz). A Magyar
Demokrata 2002–2003-as sikereihez nagyban hozzájárult radikalizmusa, ám ez lehet a veszte
is. Több támadás érte például a történelmi keresztény egyházak (elsősorban a katolikusok)
részéről a lap bizonyos „újpogány” írásait, másrészt 2004 januárjában – igaz, első fokon –
kemény büntetést szabott ki a bíróság a főszerkesztőre: Mécs Imre SZDSZ-politikus
megrágalmazása miatt tíz hónap letöltendő szabadságvesztésre ítélték Bencsik Andrást,
miután lapja – még évekkel korábban – tényként állította, hogy 1956 után több embert Mécs
vallomása alapján végeztek ki.

    

Szabad Föld – az örök tartozék

  

A legkülönösebb szerepet a Szabad Föld töltötte be a hetilappiac jobboldalán. Az 1945-ben
kommunista pártlapként indult újság, a vidék hetilapja vágyott privatizációs célpont volt, hiszen

 5 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

bőven félmillió fölötti példányszámmal érte meg 1989–1990 fordulóját. A valaha a szövetkezeti
parasztságnak szánt, sokáig a Hazafias Népfronthoz tartozó kiadvány sorsa ezért igen
kacskaringós, így nem is köthető egy személyhez, ahogy a 
Magyar Fórum
Csurka Istvánhoz, a 
Magyar Demokrata
Bencsik Andráshoz vagy a 
Heti Válasz
Elek Istvánhoz (bár Eck Gyula 1971-től 1994-ben bekövetkezett haláláig állt a lap élén). A lapot
1990 januárjában a Demján Sándor által képviselt kanadai CEIC Holding vette meg, amely
aztán bevitte egy új cégbe, a Szabad Föld Rt.-be (korábban a Hírlapkiadó Vállalat jelentette
meg az újságot). A következő évben – részben egy leányvállalatán keresztül – a Magyar Hitel
Bank Rt. (MHB) vette át a céget többségi tulajdonosként, ám garantálta „a lap szellemi és
anyagi értékeit”. Volt is mit: az 1992-es átlagpéldányszám 568 ezer volt (az előző évi 675
ezer!), s 543 ezer példány el is fogyott, a cég nyereséget hozott: 1991-ben 31 millió, 1992-ben
39 millió forintot. Ezt követően szétvált a 
Szabad Föld
tulajdonosi (alapítói) és kiadói joga: az előbbi maradt az rt.-nél, míg az utóbbi az ugyancsak
MHB-érdekeltségű Mai Nap Rt.-hez került bérleti díj (1994-ben 175 millió forint) ellenében.

  

Ettől kezdve tulajdonképpen minden gazda pénzcsináló gépnek használta a Szabad Földet.
1995 elején az Állami Vagyonkezelő Rt. vette meg az MHB-lapokat (a 
Szabad Föld
nél az rt. részvénytöbbségét), majd miután visszavették a kiadói jogot is, eladásra hirdették
meg. A nyertes – ugyancsak még 1995-ben – a Postabank-csoport lett (ekkor a példányszám
mintegy 440 ezer volt). A Postabank mellé a következő évben az MSZP-által létrehozott József
Attila Alapítvány került, amely az egyik alapító részvényes, a Mezőgazdasági Szövetkezők és
Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) részét vette meg (s Annus József szocialista
parlamenti képviselő került a lap élére). A következő kanyar az 1998-as kormányváltás
következménye: a József Attila Alapítvány 1999-ben a svájci Ringier-csoportnak adta el a
részét, s ezt követően az új részvényes és a csőd szélére került, állami irányítású
Postabank-csoport küzdött-pereskedett a lapért. Jellemző a 
Szabad Föld
iránti vágyakra, hogy a Fidesz-MPP 1999. májusi kongresszusán is szóba került a lap: Homa
János képviselő a baloldali érdekkörből való „kiemelését” javasolta. Ez sikerült is: a lap kiadói
jogát áttették egy Postabank-cégbe, kicselezve így a Ringier-t is. A következő lépés már a
Magyar Nemzet
kiadójának, a Nemzet Kft.-nek juttatta a kiadói jogot: egy 2000-ben kelt bérleti szerződés
alapján 11 évre, mintegy évi 150 millió forintért.

  

Az új, a Magyar Nemzet főszerkesztője, Liszkay Gábor által vezetett kiadó 2001 elején
átalakította a lapot (keddről péntekre került a megjelenés, s a vidéki hetilap jelzőjét

 6 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

„független”-ről „családi”-ra változtatták), amelyet hozzáillesztettek a napilaphoz, például közös
műsorújságot adnak ki. 2003 őszére egyébként maga a Szabad Föld Rt. az Állami Privatizációs
és Vagyonkezelő Rt. tulajdonába került, miután az 2006-ig halasztott fizetéssel átvette a
részvényeket a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-től, amelynek cége, a Bodrogköz Kft. 2000-ben
szerezte meg azokat a civakodó Postabank–Ringier párostól. Ez a helyzet azt jelentette, hogy a
lap 2002 tavaszától úgy volt ellenzéki, hogy közben állami tulajdonban volt (ahogy 1994 után a 
Magyar Nemzet
tel is megtörtént), más kérdés, hogy az Orbán-kormány idején kötött szerződés miatt az új
kabinet könnyen nem „férhetett hozzá” a 2003 negyedik negyedévében már csak 151,7 ezer
példányban fogyó, a 
Magyar Nemzet
ből is ismert Gajdics Ottó felelős szerkesztésében megjelenő laphoz.

  

Sajtókörökben 2003 nyarán-őszén azonban már híre ment, hogy a kormányzat mindenképpen
szeretné „kiszabadítani” a Szabad Földet. Erre novemberben sor is került: ekkor a
Geoholding-cégcsoporthoz tartozó Szabad Lap Kft. vette át az újság megjelentetését, sajtópiaci
hírek szerint mintegy 250 millió forintos lelépti díjat fizetve a Liszkay-féle Nemzet Kft.-nek (ami
jól jöhetett a kiadónak a  Magyar Nemzet
megjelentetéséhez). Ez irányváltással is járt: a vezetőket lecserélték, illetve menesztették, s
Tamás Gábor személyében új főszerkesztőt hoztak a 
Népszabadság
tól.

    

A kicsik – az üzletrontók?

  

A „nagyoknak” nemcsak a balliberálisnak nevezett konkurensekkel kell megbirkózniuk, de
jobboldali versenytársakkal is. Az utóbbi ütközetek ráadásul politikai, személyi konfliktusokkal is
terheltek, s sokszor igen kemény cikkpárbajban fejeződnek ki. A Magyar Demokratában 2003
októberében Lovas István például nyílt levelet intézett Rozgics Máriához, a mintegy 10–15 ezer
példányos 
Magyar Világ
főszerkesztőjéhez,15 amelyben lényegében azt állítja, hogy Rozgics „alkalmatlansági bajok”
miatt kopott ki „a nagyobb példányszámú jobboldali lapokból” (itt a 
Magyar Nemzet
et, a 
Magyar Demokratá
t és a 
Magyar Fórum
ot említi, illetve még a 
Magyar Rádió

 7 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

t, amely valószínűleg a „Vasárnapi Újság”-ot takarja). A levél kiváltó oka az volt, hogy a magát
„nemzeti hetilap”-nak nevező 
Magyar Világ
ot vezető Rozgics rendszeresen szerepelteti újságjában „az egykori MSZMP egyik kedvenc
újságíróját, Lakatos Pált”, az egykor „az MSZMP akkori rádiójában a jeles pártvonal vitelével
foglalkozó” újságírót, akiről Lovas azt állítja, „szakmányban ír olyan cikkeket és könyveket,
amelyekben a jobboldal vezető egyéniségeivel kapcsolatban igyekszik kételyt ébreszteni”. A
„Vasárnapi Újság” egykor a jobboldalon ünnepelt felelős szerkesztőjének „leleplezése” persze
csak egy – bár igen jellemző – a sok éles és kölcsönös vádaskodásból. A radikális és mérsékelt
jobboldali újságírók közötti véleménykülönbségeket sokkal finomabban kirajzolja a 
Heti Válasz
ban 2003 augusztusában indult vita.16

  

Ez a harc gyakran egzisztenciális küzdelem. Jól példázza ezt a polgári körök lapja címért
folytatott viaskodás. Az egykori énekessztár, Dobos Attila 2002-ben politikai hetilapot alapított
erre Magyar Nemzetőr (eleinte csakNemzetőr) néven, mintegy 30 ezer példányt nyomtatva. Ám
hamarosan vetélytársa támadt: egyik szerzője, Malgot István önállósodott, s létrehozta a magát
„a polgári körök fóruma” szlogennel hirdető  Szöv
etség
című újságot, amely eleinte hetilapként, majd 2003 őszétől – pénz hiányában – kéthetente
jelenik meg (az Orbán Viktort is tagjai között tudó Szövetség a Nemzetért polgári kör lapjaként).
Dobos nyilvánvalóan üzleti vállalkozásként kezeli a lapkiadást, amit az is jelez, hogy a fogászati
cégből névváltoztatással létrehozott Nemzetőr Kft. később egy színes bulvárhetilapot is piacra
dobott, 
Családi Vasárnapi Újság
néven (a fejlécen kicsivel írva a „családi” szót, hogy a rádióműsor címe legyen kiugrasztva), de
indult „Nemzetóra” című Dobos-műsor a 
Budapest TV
-n, és létrehozták a Nemzetőr Ismerkedők Klubját is.

  

A vetélytársak sora ezzel nem ért véget: a standokon van „a magyarság szolgálatában” Vödrös
Attila kéthetilapja, a nyolcadik évfolyamánál tartó Új Idők, amelynek indulása sokban idézi a
Bencsik-lapét. Az egyetlen nem privatizált megyei lapot, a Vödrös vezette 
Pest Megyei Hírlap
ot a kereszténydemokraták kezére próbálták játszani 1993–1994 fordulóján, létre is hozták a
Magyar Penna Kft.-t Giczy György vezetésével, ám ez nem volt képes finanszírozni a lapot. Ez
a feladat a cégben résztulajdonos régi gazdára, az állami Hírlapkiadó Vállalatra (a későbbi
Hírlapkiadó Rt.-re) maradt. Már az MSZP–SZDSZ kabinet idején, 1995 februárjában azonban
leállították a napilapot. Búcsúközleményében ezt Vödrös Attila főszerkesztő „politikai
tevékenységgel” magyarázta, utalva a Horn-kormányra, azonban kárhoztatta a konzervatív
pártokat is.17 Miután a Szörényi Levente nevével fémjelzett Parázs Alapítvány sem tudta
összeszedni a pénzt a 20–24 ezer példányban fogyó lap megmentésére, az újság végleg

 8 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

bezárt, Vödrös pedig – Pongrácz Gergely és az 1956-os Pesti Srác Alapítvány segítségével –
1996-ban elindította az 
Új Idők
et.

  

Könnyen lehet azonban, hogy nem e kis – általában heti 4–8, esetleg 16 oldalnyi olvasnivalót
kínáló – lapok okozzák majd a legtöbb fejfájást a „négy nagynak”, hanem egy külföldről érkező
újság, a Magyar Jelen. „Az egyesülő magyar nemzet hetilapja” a negyedik évfolyamánál tart,
ám csak 2003-tól kapható szinte minden nagyobb újságosnál Magyarországon. A torontói
Hungarian Times Inc. által kiadott lapot egy hódmezővásárhelyi cégnél nyomják, s sokkal jobb
technikával, mint a kis jobboldali lapokat általában, ami a biztosabb anyagi hátteret jelzi. Az
általában 20 oldalon megjelelő  Magyar Jelen elfogadottságára utal, hogy
hirdet benne például a  HírT
V
(egy oldal ára nettó 100 ezer forint). Ugyanakkor ebben az esetben is törést okozhat a
radikalizmus, hiszen a lap igazán csak 2004 elején lett széles körben ismert, éppen egy olyan
cikk miatt, amely helyeselte Hegedűs Loránt MIÉP-politikusnak a „galíciai jöttmentek”
kirekesztésére felszólító gondolatait, s ami miatt – közösség elleni izgatás gyanújával –
nyomozás indult.

  

Könnyen lehet, hogy hamarosan újabb vetélytárs is akad: a Fidelitas hírleveléből kinőtt,
feljövőben lévő Ufi (Utolsó figyelmeztetés) magazin, amely még havonta jelenik meg (egy
magáncég kiadásában), ám növekvő példányszáma alapján elképzelhető, hogy
megpróbálkoznak hetilappá alakításával. Ez az „elaprózottság” a sajtószabadságnak ugyan jót
tehet, ám korántsem biztos, hogy az efféle lapokra vágyó közönség képes ennyi hetilapot
eltartani. Sőt, a korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy biztosan nem, így az újságok egy
része megszűnik, vagy néhány oldalnyi terjedelmű, néhány ezerpéldányos lapocskává
zsugorodik. Jelentős részben attól is függ e lapok sorsa, hogy miként alakul olvasóik politikai
szimpátiája. A  Magyar Demokrata felfutásában nagy
szerepet játszott, hogy egymásra találtak a Fidesz-MPP híveivel: a lap saját felmérése szerint
olvasóik 90 százaléka stabil Fidesz-szavazó volt 2003 nyarán, míg 1996-ban csak 10
százalékuk mondta ezt (akkor még a MIÉP-esek voltak többségben, sőt ők még 2001 végén is
51 százalékot tettek ki).18 Egy-egy új párt, mozgalom felbukkanása erős hatással lehet a
sajtóra is. Jól jelzi ezt az ifjúsági mozgalomból kinőtt és párttá alakult Jobbik esete, amely egyre
jobb hadállásokkal rendelkezik a jobboldali sajtóban, így esetleges „felfutásuk” is közös lehet: a
párt magával húzhatja azt a lapot, amelyik egyértelműen mellé áll.

    

A múlt – figyelmeztető példák

  

 9 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

Az nyilvánvaló, hogy a jobboldali hetilapok, sőt az egész „polgári sajtó” örökös anyagi gondjait
nem egyedül az okozza, hogy bevezetett, vagyis 1989 előtt született lapokkal kell
megküzdeniük az olvasókért, a hirdetőkért. ASzabad Föld éppúgy „bevezetetten” került a
jobboldalra a Fidesz-kormány idején, mint ahogy az Antall-kabinet alatt a – bár akkor már
kétségtelenül lecsúszóban lévő –  Ma
gyarország
(1993-ban Speidl Zoltán személyében egyenesen egy MDF-es képviselőt ültettek a
főszerkesztői székbe). A Horn-kormány idején privatizálták a nagynevű, ám ekkor már csak
8–12 ezer példányban fogyó lapot (mindössze 700 ezer forintot fizetve érte), ám veszteségei
miatt 1995 decemberében főszerkesztőt cseréltek. Ekkor visszatértek az évtizedes „kinézethez”
(a lap ekkor a XXXII. évfolyamánál tartott), majd 1996 júniusában felfüggesztették a kiadást,
mert az IBUSZ-csoporthoz tartozó Exkluzív Kft. nem talált rá befektetőt (a cég kisebbségi
tulajdonosa, az Eastern Bridge Kft. volt a vevő a privatizációkor). A lapot 1997 márciusában
Földesi Margit történész-újságíró vezetésével még megpróbálták feltámasztani (ekkor már az
IBUSZ-csoport nélkül, s 1861-ig vezetve vissza a gyökereket), ám csak átmeneti sikerrel: a
nagy múltú lap 1998 februárjában megszűnt. Eltűnésében fontos szerepet játszott az is, hogy
1991 és 1994 között 
Heti Magyarország
ként jelent meg, mert az Antall-kormány által a Hírlapkiadó Vállalaton keresztül indított napilap
az 
Új Magyarország
nevet választotta.

  

Más lapok gyorsabban kimúltak, részint azért, mert az 1980-as évek végén, az 1990-es évek
elején szinte minden új párt, mozgalom megteremtette a saját orgánumát. Az említett lapokon
kívül olyan kiadványokat kínáltak a standokon, mint például a „jurtás” Szent Korona, a Magyar
Rádió
„Vasárnapi Újság”-jának szövegét is közlő 
Ring
, a kisgazda 
(Heti)
Kis Újság
, Lezsák Sándor 
Heti Nemzeti Újság
ja (
Heti Újság
ja) vagy a Pálfy G. István vezette 
Ez a Hét
. A párt- vagy pártközeli lapok sorsa szorosan kapcsolódott a mögöttük álló politikai erőkéhez:
a 
Kis Újság
(máskor 
Heti Kis Újság
) többször leállt és újraindult, irányt és kiadót váltott, 2002-ben – a Torgyán József vezette

 10 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

FKGP parlamentből való kiesése után – havilappá alakult, majd megszűnt. Később kiderült: az
újságot a Torgyán Józsefné által vezetett Független Női Szövetségre íratták, így az új –
Torgyán nélküli – FKGP-nek küzdenie kell a visszaszerzéséért. Lezsák lapja is rövid életű volt,
hiába állt mögötte a Lakitelek Alapítvány és a Postabank Rt.

  

Történt ez annak ellenére, hogy már az Antall–Boross-kormány idején is százmilliókat költött az
állam – többnyire a kezében lévő kiadókon, illetve bankokon, így a jobboldalon mostanában
csak szidott Princz-féle Postabankon keresztül – jobboldali lapok alapítására, támogatására.
Kétségtelen, e summa zömét a napilap-próbálkozások vitték el: a legnagyobb – több százmillió
forintos – tételeket az Új Magyarország 1991-es létrehozása (s vidéki társa, azÚj Hírek
elindítása), a 
Magyar Nemzet
nek az Hersant-csoporttól való 1994-es visszavásárlása, majd támogatása jelentette, vagyis a
pénzkeret elaprózódott. Tény azonban az is, hogy az akkori sajtópiaci „áldozatok„ között nem
csupán jobboldali újságok voltak: elég talán a 
Világ
/
A Világ
(1989–1991), a 
Köztársaság
/
Respublika
(1992–1993, illetve 1994–1995), az 
Új Ludas
(1990–1992) megszűnésére, a hetilap 
Beszélő
1995–1996-os folyóirattá alakulására vagy a 
Kurír
bulvárnapilap 1998-as bezárására gondolni. A 
Kurír
és az 
Új Ludas
esete egyébként azt is bizonyítja, hogy kockázatos vállalkozás „önerős” újraindítással
próbálkozni: a bulvárlap esetében csak néhány próbaszámra futotta (nem sikerült befektetőt
találni a tényleges újraindításhoz), míg a régi 
Ludas Matyi
utódlapja a harmadik évfolyamában múlt ki.

  

A valós piaci helyzet felmérését gátolja, hogy a jobboldali hetilapok kiadója gyakran nem cég,
hanem alapítvány vagy egyesület, s ezek pénzügyei nehezebben láthatók át. Ráadásul a Heti
Válasz
és a 

 11 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

Szabad Föld
– illetve 2003 őszétől a 
Magyar Demokrata
– kivételével nem auditáltatják példányszámukat a Matesszel, ami megnehezíti a reklámszakma
bizalmának elnyerését. De aligha ez az egyedüli gond: számos jel utal arra, hogy a hirdetők
távol tartják magukat a radikálisnak, netán szélsőségesnek tartott kiadványoktól (aligha
véletlen, hogy a munkáspárti 
A Szabadság
sem a hirdetők kedvence). Jól jelzi ezt Borókai Gábornak, a 
HírTV
elnökének nyilatkozata, aki a Magyar Ház Alapítvány által 2003 októberéig fenntartott televíziós
„Sajtóklub” kapcsán fejtette ki, hogy szóba sem jöhet annak átvétele, mert a hirdetési piacon
olyan vélemény alakult ki róla, amely lehetetlenné teszi a kereskedelmi értékesítést, s a műsor
közvetítése a 
HírTV
létét fenyegetné (ugyanakkor a 
HírTv
és a 
Magyar Demokrata
– illetve emblematikus képviselőik – közös akciókban vesznek részt, például együtt lépnek fel
rendezvényeken). Borókai szerint elveszítenék hirdetőiket, igaz – például a „Heti Hetes” „bornírt
kiszólásait” említve – szóvá tette, hogy itt tetten érhető a kettős mérce.19

  

Ugyanakkor az is tény, hogy a nyomasztó balliberális médiatúlsúly elméletének hívei
elsősorban a példányszámadatokból indulnak ki a hirdetési összeesküvés létének
bizonyítására, sokkal kevesebb figyelmet fordítanak az olvasótábor összetételének vizsgálatára
(a Szabad Föld idős, vidéki vásárlói például nyilvánvalóan nem számítanak vágyott
célközönségnek, listaáron számolva mégis többet kér a lap egy oldalért, mint a 
HVG
), s arra, hogy egy-egy fogyasztó elérésének mekkora a költsége.20

    

Függelék

  

1. tábla: A jobboldali hetilapok tulajdonviszonyai

        Lap (korábbi név)   Megjelenés   Főszerkesztő
(felelős

szerkesztő)1   Kiadó1   A kiadóvállalat 
fő tulajdonosa1   

    Családi Vasárnapi

 12 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

Újság   2003–   Dobos Attila   Nemzetőr Kft
 Dobos Attila
 
    Ez a Hét   1994–1998   Pálfy G. István,

Stefka István 2   Press+Print Kft.   Tóth Imre   
    Független Magyar
Újság   1992–1995   Torgyán József   Vetés Bt.
 Keserű József
 
    Heti Nemzeti
Újság (Heti Újság)   1993–1994   Kiss Dénes   Antológia Kft.
 Lakitelek 

Alapítvány   
    Heti Válasz   2001–   Elek István

(Toót H. Zsolt)   Heti Válasz Kft.   Természet- és Társadalombarát
Fejlődésért 

Közalapítvány   
    Kis Újság 
(Heti Kis Újság)   1989–1990,

1991–1994
1998–2002   Torgyán József   Kisgazda Jövő
Alapítvány   (–)   

    Magyar Demokrata
(Új Demokrata,
Demokrata)   1994–   Bencsik András   Magyar Ház

Alapítvány   (–)   
    Magyar Fórum   1989–   Zsilka László#   Magyar Út

Körök Mozgalom   (–)   
    Magyar Jelen   2000–   Szakállas Atilla

Toroczkai László 3   Hungarian
Times Inc.

(Toronto, Kanada)   n.a.   
    Magyar Nemzetőr
(Nemzetőr)   2002–   Dobos Attila   Nemzetőr Kft.
 Dobos Attila
 
    Magyarország 
(Heti Magyarország)   1964–1996,

1997–1998   Földesi Margit   Exkluzív Kft.   Eastern
Bridge Kft. és
Ibusz-cégek,

majd Atlantica
Trust Kft.   

    Magyar Világ   1999–   Rozgics Mária   Magyarok Világa
2003. Kft.   Rozgics-család   

    Ring   1989–1993   Földesi József   Offi-Ring Kft.

 13 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

 Országos Fordító 
és Fordítás-

hitelesítő Iroda   
    Új Idők   1996   Vödrös Attila   Új Idők Kft.
 Törőcsik Mihály
 
    Szabad Föld   1945–   Tamás Gábor 4   Szabad Lap

Kiadó Kft.5   Geoholding Rt.   
    Szent Korona   1989–1992   Farkas György   Magyar Színkör
 (–)
 
    Szövetség   2002–   Malgot

István 6   Mérték Kulturális
Egyesület   (–)   

      

A listán olyan politikai-társadalmi heti- és kétheti lapok szerepelnek, amelyek – akár csak egy
időszakukban – valamely jobboldali párthoz, mozgalomhoz közel álltak

  

1 Megszűnt lapoknál az utolsó fő- vagy felelős szerkesztő, illetve kiadó

  

2 Társfőszerkesztő

  

3 Kárpát-medencei főszerkesztő

  

4 2003. november 1-ig Fábián Gyula (Gajdics Ottó)

  

5 2003. november 1-ig a Nemzet Kft.

  

6 Az impresszum szerint felelős kiadó, ott nincs fő- vagy felelős szerkesztő feltüntetve

  

# 2003 végig, ettől kezdve nincs főszerkesztő feltüntetve

 14 / 15



A jobboldali hetilapok piaca

  

n.a. nincs adat

  

2. tábla: A hetilapok olvasottsága

            2003. II-III. negyedév
(ezer fő)   2003. I-II. negyedév
(ezer fő)   

    Szabad Föld   452   475   
    HVG   447   469   
    168 Óra   187   204   
    Vasárnapi Hírek   175   186   
    ÉS   66   74   
    Figyelő   64   62   
    Heti Válasz   58   62   
    Magyar Fórum   52   57   
    Magyar Narancs   44   48   
    Tallózó   15   25   
      

Forrás: Szonda-Ipsos

  

Megjegyzés: A felmérésben több kisebb hetilap mellett például a Magyar Demokrata sem
szerepel

    

 15 / 15


