Vallási terek szellemi öröksége |
42. Test-lélek és szellem-világ - 42. Test-lélek és szellem-világ |
2014. október 02. csütörtök, 08:38 |
Bartha Elek Történeti rétegek Magyarország felekezeti megoszlása Vallásos képzetek A megszentelt idő A szakrális tér Búcsúk, zarándoklatok Vallás és társadalom II. A megszentelt tér Vallástudományok és népi vallásosság A megszentelt tér A vallás ökológiai integrációja III. A megszentelt idő A hét A hónap Az egyházi év Vallásgyakorlási típusok Az emberi élet IV. A szakrális tér néprajza A tér szakralizációjának néprajzi-antropológiai megközelítése A vallás nyomai a kulturális ökoszisztémában V. Templom 1 Templomépítés a pártállami időszakban Új templomok Cigánytemplomok Hitélet templom nélkül VI. Templom 2 A templomok szakrális térszervező ereje Hitéleti funkciók Templomi ülésrend Profán funkciók Templom és közösség Viselkedés a templomban Templom a néphitben Kulturális rendezvények A templom ünnepei Templombúcsú VII. A harang Profán funkciók Háborúk és harangok A harang mint szentelmény A harangozó VIII. Szakrális célú határbeli építmények A keresztállítás célja Szakrális funkciók A keresztek ünnepei Mágikus funkciók Temetői keresztek Közös használatú keresztek Keresztekhez fűződő epikus hagyományok A keresztek gondozása Szobrok, kápolnák IX. A szentsarok A lakóház védelme szentelményekkel A lakóház ünnepe - a házszentelés X. Temető Temető és hitélet Szerkezeti sajátosságok Halotti szertartások Felekezeti temetők A temető ünnepei A temetők hasznosítása Hiedelmek rítusok XI. Búcsúk és zarándokhelyek A szakrális központok táj- és térformáló szerepe Búcsújáró helyek Csíksomlyó Máriapócs Aachen Mátraverebély - Szentkút Fatima Santiago de Compostela XII. Vallás és etnikum Integráció és differenciálódás Vallás és identitás XIII. Irodalom Bartha Elek
|