A szükség leleményessé tesz... Nyomtatás
2012. április 06. péntek, 20:20

gulacsy nagy lajos

Bölcs-balga, boldog-boldogtalan ember

Életminőségünk őrzése, javítása és rontása


ABCD


NAPI ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLATOK – 22.

A készülő füzetek nyersanyaga-mellékterméke


Vágják az erdei utat,

Viszik a magyar fiúkat.

Viszik, viszik szegényeket,

Szegény magyar legényeket.

Állj meg rózsám, kérdjelek meg,

Ha elvisznek, hadd kaplak meg.

Gyere ki Galíciába,

Ott megkapsz egy kaszárnyába.

Galícia közepébe,

Két kaszárnya van egy végbe.

Odaviszik szegényeket,

Szegény magyar legényeket.

Kihajolnak az ablakon,

Rózsa nyílik csákójukon.

Rózsa nyílik, szegfű hajlik,

Édesanyám szava hallik.

Mit érek én a szavával,

Nem beszélhetek magával.

Mit érek, ha szavát hallom,

Ha anyámat nem láthatom.

Nézz ki rózsám az ablakodon,

Most visznek ki a faluból.

Vess utánam egy pillantást,

Többet úgysem látjuk egymást.

*

szeleczky


Leányvásár

fekete-fehér, magyar romantikus vígjáték, 86 perc, 1941

Készül a híres leányvásár az erdélyi Palánkon.

Gergely János épp most érkezett haza Kanadából a gyámleányával,

Lukréciával, akit módfelett érdekel a szóban forgó népszokás.

Kiss doktor közben Hadai Péter jogi képviselőjeként

Lukrécia apjának korábbi tartozását hajtaná be,

de Gergely elzárkózik a követelés teljesítésétől.

A leányvásár helyszíne a kocsma.

Biri szolgálóval Lukrécia is ellátogat ide népviseletben.

Hadai parasztlegénynek öltözik, s elveszi Lukréciát.

Pesten derül csak ki, hogy a házasság érvényes.

https://www.youtube.com/watch?v=iId2UKypWSk


*

 

Szolón: Az igazi gazdagság

Egyformán vagyonos mindaz,

ki ezüstben-aranyban gazdag,

mind, aki dús búzavetéseken úr,

sok lova és öszvére van;

ámde az is,

ki derűsen éli le épkézláb testtel az élte sorát,

nőjén és gyermekén örömét leli,

míg fiatalság fűti s boldogító,

szép napok üdve virul.

Mindez kincs a halandónak.

De nem is viszi senki nagy vagyonát Aidész éji lakába soha,

meg nem váltja magát a haláltól és az emésztő kórtól,

nem menekül mégsem az aggkor elől.

 

*

 

Szolón alkotmánya

eltörölte a rabszolgaságot 2600 évvel ezelőtt

A rabszolga olyan ember,

akit megfosztottak személyes szabadságától,

tárgyként kezelik és mint ilyen, valaki másnak a tulajdona.

A rabszolgák adásvételének a neve rabszolga-kereskedelem.

Fontos jellemző, hogy a szabadságtól való megfosztás

fizikai vagy intézményesített erőszakkal történik,

célja a gazdasági kizsákmányolás.

Hivatalosan ma

a rabszolgaság a világ minden országában megszűnt.

Ennek ellenére sok ember él ilyen típusú függőségben.

A rabszolgákat a harcok során szerezték,

illetve utóbb továbbadták őket,

és rabszolgaállapotukat gyermekeik is örökölték.

A szolóni alkotmány i. e. 594-ben került bevezetésre,

amikor is Athénban Szolónt választják arkhónnak

és egyben közvetítőnek a démosz és az arisztokrácia között.

Ez utóbbira azért volt szükség,

mert a két réteg közötti vagyoni és jogi ellentétek

a végsőkig feszítették a húrt.

Maga a forrás, ahonnan az alkotmányt ismerjük,

Arisztotelésztől származik,

és az "Az athéni állam" címet viseli.

Szolón eltörölte a démosz legnagyobb sérelmét,

az adósrabszolgaságot,

vagyis minden adósrabszolgát fölszabadítottak,

akiket pedig eladtak külföldre,

azokat az állam költségén visszavásároltak.

Eltörölte az adósságokat mind az állammal, mind az egyénnel szemben.

Ezt nevezik másképpen teherlerázásnak,

mert mindenkinek elengedték a tartozását.

Ez vonatkozott azokra is,

akiket fizetőképtelenségük miatt földjüktől fosztottak meg,

ők most visszakapták birtokukat.

 

*

 

Egy korabeli környezettanulmány

Jókai Mór: Gazdag szegények

A protokollum meg a kivasalt kalap

http://mek.niif.hu/00700/00787/html/jokai14.htm

+

Hangos könyvben

http://www.magyarvagyok.com/konyvtar/A-gazdag-szegenyek-11160/

 

*

zsido_arckepcsarnok

Korunk 1929 Június

A zsidó lélek

Komlós Aladár

 

Vannak, akik tagadják,

hogy egy-egy népközösség tagjaiban nagyjából ugyanaz a lélek él.

Főleg zsidók szoktak elutasítani minden faj-elméletet,

ösztönösen érezve, hogy ezekből fonják nyakukra

az antiszemitizmus kötelét.

Mások a tudományos exaktság nevében vonják kétségbe

a faji elméletek valóban gyakran könnyelmű és pontatlan tételeit.

Sem ezekkel, sem azokkal nem vitatkozom;

egyszerűen megkisérlem megrajzolni a zsidó lélek néhány vonását;

ez, azt hiszem, meggyőzőbb hatású minden ismeretelméleti érvelésnél.

Egy ismert társasjátékban

az embernek ki kell töltenie egy iv rubrikáit,

amelyek a tulajdonságaira és szokásaira

vonatkozó kérdéseket tartalmaznak:

hogy pl. mi a kedvenc étele, stb.

Ne várják, hogy ennek a társasjátéknak a mintájára

én is hosszú felsorolást adjak arról,

jók-e a zsidó férjek, érzékiek-e a zsidó asszonyok,

a csalásra hajlamosabbak-e a zsidók,

vagy a jótékonyságra és így tovább.

Az úgyis elérhetetlen teljességről eleve lemondva,

inkább néhány alapvető fontosságú tulajdonságot szeretnék fellelni,

azokat, melyekből a többi már mintegy levezethető;

— bár tudom, hogy az így származó kép

inkább absztrakt lesz, mint szemléletes.

Aki szemléletes bizonyítékokat óhajt, olvassa el

Pontoppidan, Romain Rolland, Proust, Jean Richard Bloch,

Lacretele, Galsworthy, Wassermann, Thomas, Mann, Brod,

Ilja Ehrenburg, Salom As, Móricz, Babits regényeinek és drámáinak

zsidó motivumú részeit,

s látni fogja. mily hasonlók egymáshoz

a legkülönbözőbb népek közt élő zsidók

s milyen egyforma a környezetükhöz való viszonyuk.

Vállalkozni mernék rá,

hogy akár valamennyi zsidó ismerősöm jellemét,

az emberekhez való viszonyukat,

boldogságérzésüknek hiányait

megmagyarázzam a származásukból.

Zsidó emberek megértésénél oly fontos ez a szempont,

akár a gazdasági helyzet vagy a szexualitás tekintetbe vétele;

olykor még fontosabb is.

http://www.korunk.ro/?q=node/8&ev=1929&honap=6&cikk=4903

 

*

 

Ecce homo! (Jn 19,5) = Íme az ember!

(Pilátus mutatott rá ezekkel a szavakkal a tövissel koronázott,

bíborszínű köpenybe öltöztetett Jézusra.)

 

*

 

Ecce parens verus patriae. (Lucretius) = Íme, a haza igazi atyja.

 

*

 

Ecclesia triumphans. = Diadalmas Egyház.

 

*

 

Ede, bibe, lude, post mortem nulla voluptas!

(Iz 22,13; idézi az 1 Kor 15,32) =

Egyél, igyál, játsszál, a halál után nincs semmi gyönyör.

(„Együnk és igyunk, mert holnap meghalunk.”

Ez az epikureusok életfelfogása.)

 

*

 

Effigies coram non visebantur. (Tacitus) =

Távollétével tündöklik.

 

*

 

Effugere non potes necessitates, potes vincere.

(Seneca) =

A nehézségeket nem kerülheted el, de legyőzheted.

 

*

 

Egestas artes docet. =

A szükség művészetre tanít.

(Kínjában az ember sok mindenre rájön.)

 

*

 

Hoppál Mihály etnográfus

Arcvonások - Filippinyi Éva - 2012.03.31. 13:45

A népi gyógyászat, a népi hiedelemvilág

és a sámánizmus nemzetközi hírű kutatója.

A népi gyógyászat, a népi hiedelemvilág,

az etnikus hagyományok kutatása határozta meg pályája kezdetén

Hoppál Mihály munkásságát.

Az elmúlt évtizedek során azonban

a sámánizmus lett legfőbb kutatási területe,

amelynek jó ideje nemzetközi szaktekintélye.

Hogyan indult el ez az életút,

mit tudunk meg saját nemzetünk múltjából

– ezt idézi fel a portréműsor.

Hallgassa meg a műsort!

http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/arcvonasok-110323/hoppal-mihaly-etnografus.html

 

*

 

El kell menni, nincs mit tenni,

Füzest el kell felejteni.

Jön október a betyár hónap,

El kell masírozni.

Anyám, anyám, édesanyám,

Szedje össze minden ruhám!

Zárja bele a ládába,

Mert én nem leszek gazdája.

Engem anyám úgy szeretett,

Bölcsőbe tett, úgy rengetett.

Fehér rongyba takargatott,

Mégis katonának adott.

Katonának el kell menni,

A rózsámat itt kell hagyni.

Édes rózsám, csak azt bánom.

Hogy tetőled meg kell válnom.

 

*

 

Annyiban is Isten népe vagyunk,

hogy ha nem akarunk

és nem tudunk

Isten törvényei szerint élni,

akkor nálunk rongyabb, szemetebb társaság nincs a világon

Karácsony Sándor

 

*

 

Zsarolhatóság

" Aki nem dohányzik,

annak egy urával kevesebb van a világon.

Minden testi ösztön között legzsarnokibb a dohányzás vágya.

Csak egy szerencsétlen ember van a világon:

a pipás, aki a tűzszerszámát elvesztette.

A víz szomja nem oly kínzó, mint a tűz szomja."

(Jókai Mór: Ahol a pénz nem isten)

 

*

 

Elvonási tünetek

A kényszermunkára elítélt rab,

akitől megvonták a bor, a dohány élvezetét,

nem szenved oly keservesen,

mint a gondolkodó ember, akitől elvették a papirost.

 

*

 

Önismeretlen

Eugéniusz/Jenő

Nomen est omen

Nem ismered a neved,

Nem tudod, mi a küldetésed

 

*

 

Beszédhatalom visszaélés

A tanár büntetésből feleltet

Gyereknek, asszonynak „Hallgass’” a neve

Kié az utolsó szó?

Akkor beszélj, ha kérdezlek

Hangszórón rágalmaznak – tátogva védekezel

Idegen nyelven szól az ügyész és a bíró

 

*

 

Szellem a palackból

Ha lehet férfinak férfival, nőnek nővel,

Akkor miért ne lehetne apának lányával,

Vagy a pásztornak a nyájával?

 

*

twain

Fokozhatatlan

"A hiúságnak nincsenek fokozatai,

legfeljebb az ügyességnek, amellyel eltitkoljuk."

Mark Twain

 

*

 

Tönkretevőim

"...az ellenség csak részben tudja tönkretenni az embert,

egy jóindulatú és meggondolatlan barátra van szükség,

hogy az illető tökéletesen és végérvényesen tönkremenjen."

Mark Twain

 

*

 

"A bankár

egy olyan ember,

aki kölcsönadja neked az esernyőt, amikor süt a nap,

de visszakéri egy perccel azelőtt, hogy eleredne az eső."

Mark Twain

 

*

 

Test és lélek

Súrlódások – horzsolások

Egyenetlenségek és összezördülések

Ütközések és sérülések - sebek és gyógyulások

 

*

 

Rátarti üresfejű

Amelyik búzakalászban nincs mag,

Az nem hajlik meg illő alázattal,

az rátartian fenn hordja az üres fejét

 

*

 

Cintányéron jó a cukros bogácsa

Fáj a szívem egy szép barna kis lyányra.

Én utánam senki szíve ne fájjon

Ugyse menek férhe még én a nyáron.

Én utánam senki szíve ne fájjon

Ugyse menek férhe még én a nyáron.

Cintányéron jó a cukros bogácsa

Igazába szerettelek a nyáron

Elmúlik a nyár is a hó is leszakad

Más szeretőt választottam magamnak.

Elmúlik a nyár is a hó is leszakad

Más szeretőt választottam magamnak.

 

*

 

Hosszú sor áll

Moszkvában egy befalazott ajtó előtt.

A TASSZ riportere kíváncsi, hogy miért állnak ott,

ezért megkérdezi a sor elején állót, hogy mi történt.

- Tudja kifűződött a cipőm, itt volt az ajtó előtt egy lépcső,

arra felraktam a lábam és bekötöttem a cipőmet,

de mire felegyenesedtem, egy nagy sor állt mögöttem.

- De hát miért nem megy haza?

- Meg van őrülve?! Első vagyok a sorban!

 

*

 

Fedőszöveg bumeráng

Színházba indultunk a férjemmel,

és taxit hívtam. Mielőtt a kocsi megjött,

kiraktam a macskát a házból,

de azonnal visszaszökött, és felrohant a lépcsőn.

A férjem a macskát kereste, amikor megjött a taxi.

El akartam titkolni a sofőr elől, hogy a ház őrizetlenül marad,

ezért azt mondtam:

- A férjem rögtön jön, csak felment elköszönni az anyámtól.

A férjem néhány perc múlva jött is,

beült mellém a taxiba, és azt mondta:

- A vén dög az emeleti szobában az ágy alá bújt.

Egy fogassal kellett kikergetnem!

 

*

 

Gyermekszáj

Főnök hívja a beosztottját otthon,

s annak a kisfia veszi fel a kagylót.

- Szervusz fiacskám,

én a papád egyik főnöke vagyok, s a papádat kérném.

- Igen rögtön, de melyik tetszik lenni?

A vadbarom vagy a seggfej?

 

*

 

Önkivételezők

Taxi 100-al tép a Belvárosban,

az utas nem győz kapaszkodni a hátsó ülésen.

Az egyik kereszteződésnél a lámpa már átvált pirosra,

de a taxis nem lassít,

a következőnél pedig már régóta piros a lámpa,

de a taxis áttép rajta.

A harmadik kereszteződésnél azonban

a zöld lámpánál hirtelen megáll a taxis.

- Miért állt meg? - érdeklődik az utas.

Mire a válasz:

- Hát(ha) jönnek a kollégák.

 

*

 

Két kisgyerek beszélget:

- Ti szoktatok imádkozni ebéd előtt?

- Nem, a mi anyukánk jól főz.

 

*

 

Könnyebb egy medvének

Tű fokán elbújni,

Mint két igaz szeretőnek

(Ej, de) Egymástól megválni.

Mikor két igaz szív

Egymástól megválik,

A havasi édes méz es

(Ej, de) Keserűvé válik.

Elment az én rózsám

Idegen országba.

Ha elment es meggyászolom

Fekete bársonba.

Délig feketébe,

Délután veresbe,

Este napszentület után

Őtözök feherbe.

Ülök paripámra,

A jó lovam hátára,

S úgy menyek el én utána,

(Ej, de) Nagy Törökországba.

 

*

 

Fiatal pár ül a parkban egy padon.

- Mire gondolsz? - kérdezi a lány.

- Arra amire te - kedveskedik a fiú.

- Fúj te disznó!

 

*

 

Az idegbaj öröklődő betegség.

Én is a gyerekeimtől kaptam!

 

*

 

A bátor nyuszi

Nyuszika bemegy a Medve vegyesboltjába, és rácsap a pultra:

- Répa van ???

- Nyuszika, nincs répa, de ne csapkodj, mert megjárod! - inti a medve.

Másnap megint megy Nyuszika és nagy bőszen a pultra csap:

- Répa van ???

- Nyuszika, nincs répa, de ha még egyszer a pultra csapsz,

esküszöm odaszögezem a mancsod!

- mondja dühösen a Medve.

Másnap Nyuszika meglepően illedelmesen jön be:

- Jó napot kívánok! Tessék mondani, szög van?

- Jó napot, Nyuszika, sajnos, elfogyott a szög!- feleli a Medve.

Nyuszika diadalmasan óriásit csap a pultra:

- Hát répa van ??

 

*

 

Mese a 12 találatról

A kishivatalnok beront a főnökéhez.

Kinyújtja a nyelvét, az arcába önti a kávéját,

és a fejére húzza a papírkosarat.

Ekkor benyit egy kollégája:

- Csak vicceltem, Józsi. Nincs is ötösünk a lottón...

 

*

 

Illés Endre: Névtelen levelek

Új igazgató kerül egy képzeletbeli intézmény élére.

Közvetlen munkatársai ellen névtelen, rágalmazó levelek érkeznek.

Az igazgató kinyomozza, ki a névtelen gyalázkodó,

majd lemond az igazgatói székről.

 

*

 

Edzőportrék: Várhidi Péter

http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/legolvasottabb/arcvonasok-varhidi-peter-120405.html

 

*

 

Édesanyám, hol van az az édes tej,

Mivel engem katonának nevelt fel.

Azt a tejet adtad volna lányodnak,

Mert a lányod nem viszik katonának.

Édesanyám, de szépen felneveltél,

Mikor engem karjaid közt rengettél.

Akkor mondtad, jó leszek katonának,

Felesketnek egy szép magyar huszárnak.

Édesanyám ki a huszár, ha én nem,

Ki nyergeli fel a lovat, ha én nem?

Felnyergelem a lovamat, a sárgát,

Megkerülöm Erdélyország határát.

Huszár vagyok, nem bakancsos regruta,

Rám illik a sárga, zsinóros ruha.

Széle sárga, a közepe fekete,

Szép a huszár, ha felül a nyeregbe

magyar huszr

LAST_UPDATED2