Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 9. |
|
|
|
Írta: Jenő
|
2016. szeptember 07. szerda, 19:34 |
Nagy Jenciklopédia – XXI.
Értelmiségiek, segítők, vezetők
Nagy magyar életminőség-vizsgálatok
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 9.
Illyés Gyula
Haza, a magasban
Jöhet idő, hogy emlékezni
bátrabb dolog lesz, mint tervezni –
bátrabb új hont a mult időkben
fürkészni, mint a jövendőben –?
Mi gondom! – áll az én hazám már,
védőbben minden magasságnál.
Csak nézelődöm, járok, élek,
fegyvert szereztem, bűv-igéket.
Már meg is osztom, ha elmondom,
milyen e biztos, titkos otthon.
Dörmögj, testvér, egy sor Petőfit,
köréd varázskör teremtődik.
Ha új tatárhad, ha kufárhad
özönli el a tiszta tájat,
ha útaink megcsavarodnak,
mint giliszta, ha rátapodnak:
te mondd magadban, behunyt szemmel,
csak mondd a szókat, miktől egyszer
futó homokok, népek, házak
Magyarországgá összeálltak.
Dühöngő folyók kezesedtek,
konok bércek – ezt ne felejtsed,
ha megyünk büszke szájjal vissza,
mint várainkba, titkainkba.
Mert nem ijeszt, mi csak ijeszthet,
nem ölhet, mi csak ölne minket,
mormolj magadra varázsinget,
kiáltsd az éjbe Berzsenyinket.
Míg a szabad mezőkön jártál,
szedd össze, pajtás, amit láttál,
mit szívvel, ésszel zsákmányoltál,
vidám vitáknál, leányoknál.
Mint Noé a bárkába egykor,
hozz fajtát minden gondolatból,
ábrándok árvult szerepét is,
álmaid állatseregét is.
Lapuljanak bár ezredévig
némán, mint visszhang, ha nem kérdik,
szavaid annál meglepőbbet
dörögnek majd a kérdezőknek.
Figyelj hát és tanuld a példát,
a messzehangzóan is némát.
Karolva könyvem kebelemre,
nevetve nézek ellenemre.
Mert ha sehol is: otthon állok,
mert az a való, mit én látok,
akkor is, ha mint délibábot,
fordítva látom a világot.
Igy maradok meg hírvivőnek
őrzeni kincses temetőket.
Homlokon lőhetnek, ha tetszik,
mi ott fészkel, égbemenekszik.
*
Az
a „varázsló”
Cipolla vagyok,
aki a mindenkori
Mariót gonoszul hipnotizálná -
a Gonosz szolgálatába szegődve
kamatoztatom rendkívüli adottságaimat
*
Ügyesen
meggátolom
vagy éppenséggel
lehetetlennek mondom
az elit- és a tömegkultúra
szakadékának áthidalását
*
Eljátszom
a szókimondást privilegizáló
s levezető szelepként működő
udvari bolond
hálás és fixen jól fizető szerepét
*
Karosszék
vagy terep-
antropológusként,
vagy mint naiv szótár-
készítő vagy misszionárius:
előkészítem a gazdasági
és a szellemi gyarmatosítást
*
Szándékosan
boldogtalanítom
magam és így szeretteim körét,
emberáldozatokat hozok a Szellem oltárán,
hiszen így lehetek termékeny nagy alkotó!
*
Ridegen
vagy álszenteskedve,
magam alá rendelem
a hozzám-tartozókat:
mindenki csak eszköz
a még meg nem értett
Nagy Célomhoz…
*
Velem lehet
és érdemes tárgyalni!
Nemcsak a piacon
engedek a negyvennyolcból:
szakmai, sőt
erkölcsi dolgokban is megalkudok
- büszkén „kompromisszumkészségemre”…
*
Mintha
janicsárokat nevelnék
az elrabolt keresztény gyerekekből…
*
Meztelenek ellen
állig fegyverben vívom
úgymond fair play
szócsatáimat,
szellemi párbajom –
s még a játék-
szabályokat is
én diktálom!
*
Parafenomén vagyok:
szinte gyereket tudok
beszélni a hasadba,
vagy
olyan
hasbeszélő vagyok,
aki a hasára ütve
hantázik, lódít, füllent…
*
Mások
ötleteit és műveit
pofátlanul, nyíltan
einstandolom,
vagy titkon, suttyomban,
orvul plagizálom, lenyúlom
*
Újság(íróságom)
csak fedőtevékenység:
mint kém vakond
várom a hívó parancsot,
amikor riasztják az alvó ügynököket…
*
Se jót,
se jól
nem alkotok:
de büdös a munka -
mégsem lennék újra
derék szántóvető,
vagy lakatosinas
*
Ha
Krisztus
ma közöttünk járna,
szólóban virágszőnyeggel fogadnám,
de ma is elsőként kiáltanám a kórussal:
Feszítsd meg!
*
Le-
eretnekezem,
leszektásozom
tetszhalott, múzealizálódó,
lefáradt és életidegen egyházam
lelkes, újító reformáló ébresztgetőit!
*
A
leégéstől rettegve
olyan légkört teremtek,
hogy ne is merj mást kérdezni,
mint amire rég kész a válaszom
*
Mint
a Gazdi
pulikutyája és vezérkosa:
nyájba terelek és elbirkásítok,
kopasztok, majd a vágóhídra hajtok
*
Az
iróniával,
a gyilkos gúnnyal
lemészárolom,
csírájában elfojtom
a rivális életképes
gondolatcsecsemőket
*
Egyszer
s mindenkorra
betöröm
az ifjak vadcsikó lelkét:
ne fickándozzanak ,
hajtsák járomba fejük,
s még szemellenzőt is rájuk
*
Arany-
ketrecemből
szajkóként szórakoztatom
a szörnyen unatkozó
vagy világfájdalomban
szenvelgő publikumom
*
Egy
hiú remény
éltet és áltat:
ez az irdatlan
betűmennyiség
előbb-utóbb
majdcsak minőség lesz…
*
Tudásommal visszaélve
annyira megszégyenítlek
és elbizonytalanítalak,
hogy még azt se tudd:
fiú vagy, vagy lány!
*
Privatizáltam
és továbbműködtetek
egy pártállami szellemi
sterilizáló-kiherélő műhelyt
(ami mára kétpárt-diktatúra konformmá vedlett)
*
„Holt nyelveken”,
titkosírással stb. értekezem
a lélek halhatatlanságáról,
az emberi boldogságról –
úgysem tudnak,
vagy mernek visszakérdezni,
a kollegák meg
a viszonosságot várva
rám hagyják…
*
Addig
van jó sorom,
míg nem értenek –
különben kiderülne:
blöffölök, szélhámoskodok, csalok…
*
Reményik Sándor:
Vagy-vagy
Vagy egy nagy mű, – vagy egy nagy szenvedély. Vagy égő nyár, – vagy gyémántfényű tél.
Vagy az Úristen, – vagy az emberek. Vagy a kolostor, – vagy fészek-meleg.
Vagy a csúcsok nagy, edző hidege, Vagy egy asszony simogató keze.
Vagy fent, vagy lent, élőn, halálra-váltan, Jaj, csak ne felemásan, felemásan!
*
Én
állítom magamról:
Nagy Ellenálló voltam,
mások:
„csak” a Gonosz
kísértéseinek engedtem
*
A
védtelen
kisebbségek rovására
nagy hangon és durván viccelődök,
hogy a kocsmában népszerű legyek
(de előtte azért jól körülnézek…)
*
Magamat
a végletekig
elaprózom
csakhogy címeimet,
funkcióimat halmozhassam –
s ha ezeket koporsómba teszik,
más már nem marad utánam..
*
Szegényes
a fantáziám,
béna a gondolkodásom
még a tévedéseimben is
terméketlen és érdektelen…
*
A
bűn-
bakra
mindig
meglévő igényt
még fel is erősítem,
majd fizető megrendelésre
ki is elégítem, tálcán kínálom..
*
A
mindenkori
Szókratészeket
az ifjúság megrontásával vádolom,
az írástudókat farizeusnak nevező
Jézust rendőrkézre adom
*
Szellemi
képességem
és bátorságom
állat- és emberheccben,
s már nem gyerekes gonosz
csínyekben, ugratásban élem ki
*
Úgy
figurázom ki
az egyház és
a papok ballépéseit,
hogy a fürdővízzel együtt
a gyereket, az istenhitet is kiöntsétek
*
Mindig
a könnyebb
ellenállás felé haladsz,
nem abból indulsz ki,
hogy miből van hiány,
hogy mire van égető szükség -
hanem hogy Te itt és most
mivel tudnál nagyot dobni…
*
Kiszolgáltatott
gyerekeket fanatizálsz,
örök üdvösséget ígérsz
és örök kárhozattal fenyegetsz,
ha valaki nem vesz lelkesen részt
például egy keresztes hadjáratban
*
Bárkinek
bármily „önéletrajzot”
megírok, átkozmetikázok –
önbecsapásban folyamatosan
átképzek és gyakorlatoztatok…
*
Van,
amit
nagyon tudok,
amire nagyon
szenzibilis vagyok:
hogy itt és most
milyen hamis illúziókba
ringatózna nyájas olvasóm
*
Egy
szavadba,
és sok forintodba kerül:
olyan hamis portrét festek rólad,
amilyennek te szeretnéd látni magad
*
A te kérdéseid
vagy sugalmazók,
vagy álkérdések,
vagy rosszak,
vagy pszeudo „költői kérdések”,
vagy félrevezetők,
vagy érdektelenek stb.
*
Minden
élethelyzetben
mintha titkos ügynök lennék:
leselkedek, hallgatózok, „kémkedek”,
holmidban és lelkedben turkálok és vájkálok…
*
Nemcsak
külsőm vézna –
elég egy beígért tasli:
akár még anyámra is
rögtön bármi terhelőt rávallok!
*
Pletykás
vénasszonyoktól,
vagy az ellenérdekű,
bőbeszédű féltől szerzem be
a leghitelesebb információimat
*
Egy
férfi
se akart
lefeküdni veled:
ezért a szüzesség,
az önmegtartóztatás
szentségét hirdeted, és
mindenfelé vizslató szemmel
„paráznaságot érsz tetten”…
*
Elromlott
házasságod
megjavítása helyett,
a nyitott házasságok
üdvözítő voltát zenged -
arról viszont már mélyen hallgatsz,
amikor épp ez teszi végleg tönkre (házas)életed.
*
Én
voltam
az első renegát,
aki a komfortérzését fokozandó
Rodostóban a muszlim hitre tért át
*
Gazdasági,
jobblétre vágyó
kivándorló volt,
de saját legendát kreálva
politikai menedékjogot követelt magának,
de az igazi üldözötteket kintről sem segítette…
*
Öncélúan tobzódó
önsanyargatásommal,
mint annak idején Oszlopos Simeon,
sokakat én magam riasztok el az istenhittől
*
Az
előnyök
szédelgő
felnagyításával,
a hátrányok kicsinyítésével
csallak lépre – mire már fel-
világosodnál, már nincs kiutad…
*
Irgalmatlan
papként a misére sietve
lelki elsősegélynyújtás nélkül,
szó nélkül robogok mellőled tovább
*
El se
vetem
reggel a magot,
s nem viselem gondját,
ha nem halálbiztos már az esti,
de legalábbis a másnap reggeli szüretelés
*
Testi,
de főleg lelki
korbáccsal és mézesmadzaggal
a világcirkuszban vagy lélekidomár,
oroszlánt késztetve-kényszerítve pitizésre
*
Az
emberek
jótevője is
lehettem volna,
de gyenge vásári mutatványossá,
egy trükköző Zampanóvá züllöttem el
*
Nekem
teljesen mindegy,
hogy legjobb tanítványom
híres és zseniális, hős pandúr
vagy hírhedt betyár, haramia lesz?
*
Az
elmebajtársak
megszokott körében
teánkat, borunkat hörpintgetve
kedélyesen és langy unalomban
ön-agyon-ülésezve ajnározzuk magunkat
*
A
napi babra
aprómunka,
a pepecselés undora miatt
közkincseinket legszívesebben
a feledés feneketlen kútjába dobnám
*
Szelektíven hallok,
szántszándékkal „hallucinálok”.
és sokszor úgy csinálok mintha
a külső súgás belső hang lett volna
*
A
mindenkori
Hatalommal,
annak legitimitásától függetlenül
személyre szóló titkos különbékét,
egy magán-megállapodást kötök…
*
De jure
vagy de facto
utazó kulturális követként
hamisan rossz képet festve
módszeresen járatom le „hazámat”
*
Inkább maradsz
felesleges, sőt: parazita
ún. szabadúszó,
egy „szellemi segédmunkás”,
csakhogy a kulturális főváros,
az ország vízfejének nyüzsgésben maradhass…
*
Még
soha nem éreztem
– szakmai – alázatot,
de már hallottam róla és
a legjobban én definiálom…
*
ÁBRÁNYI EMIL
LAKÁJOK DALA
Be nagyszerű annak a sorsa, Akit táplál nagyúri kéz! Nem küzd a létért! Kényelemben Hallgatja, hogy' sír künn a vész! Puhán vetett, jó, meleg ágyban A takaró füléig ér!... Utálatos szabadság! Távozz! Nekem livrée kell és kenyér!
Hideglelősként dideregjek? Éhezzem, mint erdei vad? Csupán azért, hogy elmondhassák; "Nézzétek! Független! Szabad!?" Nem! A kegyetlen koplalásnál A kegy falatja többet ér!... Utálatos szabadság! Távozz! Nekem livrée kell és kenyér!
Mily kellemes, könnyű mulatság Szolgálni a nagy urakat! Egy kis hajlongás, kis hizelgés, S a jutalom csak úgy szakad! Mit árt az, hogyha rosz kedvükben Megrúgnak néha? Csigavér! Utálatos szabadság! Távozz! Nekem livrée kell és kenyér!
Csak egyszer él az ember! És ezt Koplalva, fázva, élje le? Rossz társaság a büszkeség, ha Koldustarisznya jár vele. Ej! a busás borravalónál Nincs finomabb, szebb pályabér! Utálatos szabadság! Távozz! Nekem livrée kell és kenyér!
Vígan hörpintem uraságom' Borával töltött nagy kupám! Éljen a függés! A szabadság Zsiványoknak való csupán! Koplaljon a bölcs és a költő, Az én szám enni, inni kér! Utálatos szabadság! Távozz! Nekem livrée kell és kenyér!
|
LAST_UPDATED2 |
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 8. |
|
|
|
Írta: Jenő
|
2016. szeptember 06. kedd, 20:40 |
Nagy Jenciklopédia – XXI.
Értelmiségiek, segítők, vezetők
Nagy magyar életminőség-vizsgálatok
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 8.
A léleklátó Úgy jár itt az emberek között, mint ki messzi nagy hegyekről jött Arcán a mindenttudók mosolyával bölcs-szelíden néz szembe a világgal Keresztül lát álarcon, jelmezen. Előtte minden ember meztelen Minden titok mélyébe belelát és mosolyogva mindent megbocsájt Mert minden mögött, ami emberi, a rejtett összefüggést keresi A titokzatos aranyfonalat, mely valahol a mélységben halad s túl emberen és sorsokon felül egy fenséges titokban elmerül Hányszor gondolta már, hogy megtalálta! De beleveszett újra a homályba, és nem maradt más, csak a vak zavar, az örvény, amely sorsokat kavar, a rontás, amely lelkeket emészt, és bánatot lát csak és szenvedést, és embert, hitványt, pőrét, aljasat, ki rothadást rejt rongyai alatt. Csak nézi, nézi tehetetlenül, míg minden bánat benne összegyűl s úgy áll a roppant súly alatt,hajolva, akárha költő, vagy próféta volna. Wass Albert 1947
*
Logikai,
szónoki tudásod
és hipnotikus-szuggesztív erőd
rossz ügyek szolgálatában veted latba –
a köznapi erkölcsi maxima téged nem korlátoz…
*
A
langyos vagy,
a nyegle és frivol,
akit kiköp az Úr,
vagy
az elmaszatolós,
az ál-béketeremtő,
a viták élét letompító,
a párbeszédet kiherélő
*
Az
emberek
életproblémáira
magas honoráriumért
az uniform látszat-
megoldások tömkelegét ontom,
miközben a választékbőség látszatát keltem….
*
Köz-
pénzekből támogatva
lelki útravalót is adok:
a „Kaparj kurta, neked is jut”
szellemiségű igazságokat
*
Démonizálom,
ördögi lényegűnek tartom
a szellemi-politikai ellenfelet,
majd árulónak minősítek
az ilyen ellenséggel szóba állót
*
Ha
bele-
döglik is
szerelmem,
barátom, családom,
még életemben szeretnék
művemmel sikert aratni …
*
Nem tudok
tüntetően hallgatni,
sem látszatot elviselni,
nehogy akár egy napig
vagy egy óráig is
butának, műveletlennek,
avatatlannak stb. nézzenek
*
Erősebb
fél szemmel
mindig az idézettségi,
nézettségi és eladási
indexeimet nézem,
s ezek maximalizálására török…
*
Csak
a kísértésnek
nem tudok ellenállni,
s ha hiúságomnak hízelegnek –
másnak igen…
*
Hideg-
háborús
hős vagyok,
mellemen a
virtuális plecsnik,
és itt számomra
nincs „tiltott fegyver”,
meg nem engedett eszköz..
*
A
köz- és
magánéleti
hidegháborúban
vagyok elememben –
és ötletdús gazdag arzenált gyártok,
kínálok, propagálok és használok
*
Szellemi
hontalan
csavargóként
minden alja szellemi
hóhérmunkát elvállalok
*
Vidékről
kerültem fel:
a provokátor-
besúgó állása
lehetett és lett
a karrier ugródeszkája
*
Bárki
bármely
nótáját elhúzom,
ha a homlokomra
tapaszt egy bankót,
nem érdekel,
kinek a lelkébe taposok,
ahogy az se, hogy
én magam mire tartom…
*
Kis magyar Jónásként
ügyesen, leleményesen bujkálok
az kínos elhívás, a hálátlan küldetés elől
*
„Pál-
fordulásaim”
valahogy mindig
közelebb visznek a húsosfazékhoz
*
Nagy hűhót
csapok semmiért:
a hegy vajúdik,
de csak egérke születik…
*
Rá-
termettségem-
felkészültségem hiányát
feltétlen „hűségem”,
megbízhatóságom pótolja
*
Hosszú
Emigrációmból
„hazalátogatva”
mindent jobban tudva
mindenbe nagyokosan beledumálok
*
Gazdasági
célzatú kivándorlásomhoz
annak idején politikai üldöztetést kreáltam –
és ma már magam is hiszem, így mesélem…
(vagy a titkosszolgálat dobott át ügynöknek)
*
Úri
huncutok
bőven termő
bamba diófájává
nevelgetem
a védtelen kis gyerekcsemetét
*
Még
a kevés
maradék
igazgyöngyeimet is
két kézzel szórom
emberdisznók, disznó emberek elé..
*
„Menekülő-
művészként”
bújok ki emberi-
polgári, sőt szakmaerkölcsi
írott és íratlan kötelességeim alól
*
Engem
a szellemi nemesség
semmire nem kötelez,
legfeljebb előjogokat
próbálok vindikálni magamnak
*
Szellemi
életem-halálom
az életművészkedés
egy igen rafinált formája,
megkomponált napokban
művi finomságokat nassolok…
*
Nincs
az az isten,
aki engem elveimtől
(értsd: rögeszméimtől)
valaha is eltántorítana
*
Annyira
nem akarok
dogmatikus,
doktriner lenni,
hogy elvetek mindent elvet:
és élek a „pragmatizmusnak”
*
Reményik Sándor
Írjad poéta
Írjad poéta!
Ha csügged a lelked,
Nehezül a szárnyad,
Ha rajtad a kétely
Zsibbasztón elárad:
Írjad csakazértis!
Ne kérdezd; mi célból?
Ne kérdezd: mi végre?
Nem tudod te, hol vár,
Éppen terád hol vár,
Egy lélek ínsége.
Egy lélek éhsége,
Egy szív szomjúsága:
Megenyhül a lelked
Egy rebbenésére,
Egy színes szavára.
Írjad poéta,
Írjad csakazértis!
Nem tudod te, mit tesz
A szavad hatalma,
Hova mindenüvé
Vagyon bejáratja,
Ismeretlen ajtók
Nyílanak meg néki,
Hova nem is szántad,
Oda fog betérni.
Nő a jelentése,
Mint a folyam, árad,
Távol szerelmeket
Himbál, hajókáztat,
Ismeretlen partok
Intenek feléje,
Szélvészként belekap
Vitorlák vásznába
Lobogók selymébe.
Szertezúg, szétárad
Világ minden táján,
Míg te nem is sejted
Magányod szomorú,
Szép Szent-Ilonáján.
Írjad poéta,
Írjad csakazértis
*
Időm,
energiám
és istenadta tehetségem
pihent aggyal kispekulált
botrányhősködésre fecsérlem el
*
Fantázia-
dús szájhős
vagyok mint
Rumcájsz, vagy
egy gyenge kiadású
Münchausen báró
*
Szarnak,
bajnak nem
vagyok gazdája –
ha előkerül,
az enyémet is másra kenem
*
Egy
esetben biztos,
hogy önként jelentkezem:
ha intellektuális spicli munkára keresnek…
(de azért az ellenszolgáltatás se bánt meg)
*
A
gazdátlan
remekmű
vagy hőstett hallatán
lélekszakadva rohanok,
hogy elsőként vállaljam
*
Nem okoz
lelkifurdalást
idegen tollakkal ékeskedni,
a tollak tulajdonosát igyekszem
elhallgatni, eltüntetni, rágalmazni…
*
Előszeretettel
bírálom olyan
alkotók „fércműveit”,
akit szilenciumra,
börtönre, száműzetésre ítéltek
*
Frigid és
elnémult múzsámtól,
bár titkolni igyekszem,
már hosszú évek óta külön hálok
*
Szellemi
prostituáltként
útlevélért, szinekúráért,
címért, rangért, pozícióért stb.
az alapon felül még extra szolgáltatást is nyújtok
*
Ha
voltak
és vannak is
szigorú elveim,
egyszer – ugye –
lehetek én is engedékeny:
például kurátorként,
különösen,
ha itt kéz kezet mos…
*
A
kultúrának
lökött koncon
nem marakszunk –
kis pankráció, majd
egymás között
békésen mutyizunk
*
Minden
nehéz munkát
átvállalok: megírom
művemről a kritikát,
magammal az interjút
*
Boldog vagyok:
nekem a munkám a hobbim:
a szennyárral úszók mestere és élsportolója…
*
A
rossz
hagyományt követve:
mint sok más stréber tanítvány,
kannibálként lassan, de biztosan
én is felfalom mesterem
*
Kivonulok,
de előbb „óvatlanul”
a világra szabadítom
a palackba zárt rossz szellemeket
*
Gyermekinek mondott
beteges kíváncsiságom miatt
nyitom ki rátok Pandora szelencéjét
*
Magamat kis-
istennek képzelve
blazírt pofával
kísérletezgetek
emberrel, természettel
*
Ha
a szesztől
vagy a hatalmamtól
megmámorosodok,
szép új világot teremtve
átalakítanám az emberi természetet
*
A
falra
festem az ördögöt,
s magam is meglepődök,
hogy az tényleg megjelenik
*
Én
kétéltű
ember vagyok:
fényes nappal besúgó,
sötét éjszaka forradalmár
*
Hagyom,
hogy építgesd
a légváraidat,
én majd jövök
s beszedem a magas lakbért
*
Humánusan
ölök testet és lelkeket:
illemtudóan, elegánsan
és lehetőleg érzéstelenítéssel
*
Lelki
megalázást
és kínvallatást
- akár
a pedagógus
álöltözetében is -
szakszerűen,
invenciózusan,
örömmel végzek
*
Nem
vagyok
maradi –
én haladok a korral:
intellektuális hírszerző
zsoldosként, ipari kémként
hűségesen bárkit kiszolgálok…
*
Szőr-
szálhasogatásra,
terméketlen, akadémikus „vitára „
mindig teljes harckészültségben állok
*
Kicsire
nem adok,
a nagy meg
nem számít:
nekem mindegy,
hogy keresztény
vagy keresztyén…
*
„Hegemón”
marxista-leninista
esti „egyetemeken”
- és helyi gyorstalpalókon -
adtam és vettem órákat
*
A
„sereg”
politikai
tisztjeként
„hajtottam végre „
politikai-ideológiai
indoktrinációt,
ha olykor le is
maradtam egy brosúrával
*
Jótékonysági
rendezvényeken
állok elő másutt
előadhatatlan produkcióval,
hogy legalább még így bekerüljek a hírekbe
(de azért „önköltségemet” is vastag cerkával írom).
*
Előre
megfontolt
szándékkal
bűnszövetségben
rontom meg a magyar ifjakat ,
rombolom és deformálom
még képlékeny ízlésüket
*
Kultúr-
misszionáriusként
járom a falvakat:
a gagyi és a ripacskodás
csimborasszóját
adja haknibrigádom
a védtelen gyermek-
közönségnek, akiket
időhúzásból még
„be is vonok” a műsorba…
*
Biztosítási
bonyodalmaktól
való félelmemben
inkább nem adok
ott és akkor elsősegélyt,
magamat biztosítom be…
*
Eredeti műveket
diákkorom óta alig,
recenziót, kivonatot,
zanzát néha olvasok –
mindent másod-
vagy harmadkézből,
már interpretáltan,
félkész ételként veszek
*
Csak
áltekintélyek
és komoly nevű
intézmények mögé bújva
állok ki preparált „párbajokra” –
persze hazai pályán, saját közönség előtt…
*
Nem
vagyok hiú:
névtelenségbe
burkolózva denunciállak,
jelentelek fel a Nagy Főnöknél
vagy indítom útjára a suttogó propagandát…
*
Többféle
programnak
vagyok és lennék
az értelmi szerzője:
de leginkább a gyengék-
védtelenek elleni
pogromoknak,
hecckampányoknak…
*
A
monopol-
helyzetből
fakadó nyugalommal
végzem a kanonizálásokat
és az apokriffé, kismesterré,
selejtté nyilvánítást:
én mondom meg:
mi az érték, mi a minőség stb.
*
Materialista vagyok,
de abból is az a fajta,
aki még dicsekszik is
ostoba babonás hiedelmeivel
*
Mindent
csak imitálok,
úgy teszek „mintha” -
s e mentalitást
személyes találkozón
és médián keresztül
szándékosan terjesztem:
továbbfertőzöm
az immun-gyengéket…
*
Minden művet,
alkotót és kulturális jelenséget
rögtön kész stigmás skatulyákba gyömöszölök –
a leírásba már belecsempészve az értékelést
megkímélve ettől a laikus nagyközönséget…
*
Hol
optimista,
hol pesszimista vagyok,
de egy mindig állandó, biztos:
mindkettőből mindig kincstári
*
Ha
a cipésznek
nem tetszik
a mázolmányom,
akkor megszégyenítve
a kaptafához kussoltatom
*
Nem
csak
a suszter
véleményét kérdem,
de naponként konzultálok vele
a festői stílusomról,
és a végső szót
mindig vele mondatom ki,
így fedezem le magam,
mint a nép művészét…
*
Kosztolányi Dezső:
Boldog szomorú dal
Van már kenyerem, borom is van,
Van gyermekem és feleségem.
Szivem minek is szomorítsam?
Van mindig elég eleségem.
Van kertem, a kertre rogyó fák
Suttogva hajolnak utamra,
És benn a dió, mogyoró, mák
Terhétöl öregbül a kamra.
Van egyszerü, jó takaróm is,
Telefonom, úti böröndöm,
Van jó-szívü jót-akaróm is
S nem kell kegyekért könyörögnöm,
Nem többet az egykori köd-kép,
Részegje a ködnek, a könnynek,
Ha néha magam köszönök még,
Már sokszor előre köszönnek.
Van villanyom, izzik a villany,
Tárcám van igaz szinezüstből,
Tollam, ceruzám vigan illan,
Szájamban öreg pipa füstöl.
Fürdő van, üdíteni testem,
Langy téa, beteg idegemnek.
Ha járok a bús Budapesten,
Nem tudnak egész idegennek.
Mit eldalolok, az a bánat
Könnyekbe borít nem egy orcát,
És énekes, ifju fiának
Vall engem a vén Magyarország.
De néha megállok az éjen,
Gyötrödve, halálba hanyatlón,
Úgy ásom a kincset a mélyen,
A kincset, a régit, a padlón,
Mint lázbeteg, aki feleszmél,
Álmát hüvelyezve, zavartan,
Kezem kotorászva keresgél,
Hogy jaj! valaha mit akartam,
Mert nincs meg a kincs, mire vágytam,
A kincs, amiért porig égtem.
Itthon vagyok itt e világban
S már nem vagyok otthon az égben.
|
LAST_UPDATED2 |
|
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 7. |
|
|
|
Írta: Jenő
|
2016. szeptember 05. hétfő, 19:24 |
Nagy Jenciklopédia – XXI.
Értelmiségiek, segítők, vezetők
Nagy magyar életminőség-vizsgálatok
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 7.
Petőfi Sándor
SZÍNÉSZDAL
Minden müvészetek
Fején a korona:
A mi művészetünk,
Ellen ki mondana?
Mi szép, mi szép, mi szép
A mi föladatunk!
Legyünk büszkék reá,
Hogy színészek vagyunk.
Csak árny, amit teremt
A költőképzelet;
Mi adjuk meg neki
A lelket, életet.
Mi szép, mi szép, mi szép
A mi föladatunk!
Legyünk büszkék reá,
Hogy színészek vagyunk.
Miénk a hatalom
Az emberszív felett:
Idézni egyaránt
Mosolyt vagy könnyeket.
Mi szép, mi szép, mi szép
A mi föladatunk!
Legyünk büszkék reá,
Hogy színészek vagyunk.
Apostolok vagyunk
Az erkölcs mezején.
Apostoli szavunk
Téged kiált: erény!
Mi szép, mi szép, mi szép
A mi föladatunk!
Legyünk büszkék reá,
Hogy színészek vagyunk.
De amit színpadon
A népnek hirdetünk,
Ne hazudtolja meg
A cselekedetünk.
Ha meg nem tesszük azt,
Ami föladatunk:
Akkor gyalázat ránk,
Szinészek nem vagyunk!
Pest, 1844. szeptember
*
Nemzeti eleinkre,
őseinkre, nagyjainkra
katartikus és egyben
tettre doppingoló, kötelező
ünnepi megemlékezést tartunk
*
Az
ismétlődés
ellenszerét kínáljuk:
felidézzük-elemezzük
nemzeti tragédiáinkat –
de a jó példákat is soroljuk…
*
Meg-
őrzöd
a hajdani
vízi világ emlékeit:
ez a majdani feltámasztás
mai egyetlen esélye, reménye…
*
Ha
nem is
ért egyet vele,
de m i n d e n t megtesz,
hogy ellenfele kifejthesse nézetét…
(ő egy tényleg szabadelvű szellem)
*
Magános
közvádlóként lépünk fel
a jog hálójából kieső közbűnök ellen…
*
Siker-
élményekhez juttatjuk
a legfrusztráltabb, leszakadt,
kudarcoktól letargiás diákokat is
*
Nevet
és jelképet adunk
a szellemi kezdeményezéseknek,
és keresztszülőként óvjuk is őket
*
A
nép joga
morogni,
de mi már
hangosan tiltakozunk
minden Justizmord ellen
*
Ha
egy zsidó
barátom sincs,
és amúgy velem
csak rosszat tettek volna,
még akkor se engedem ki
a gonosz szellemet a palackból!
*
Mind zárt,
mind nyílt körben
egyértelműen elhatárolódunk
a nyílt-burkolt zsidózóktól, cigányozóktól!
*
Nem
akarjuk
a közönségünk jóindulatát
sanda vagy nyílt
cigányellenességgel megnyerni
*
Szóvá tesszük,
ha valaki leantiszemitázza stb.
az őt ért kedvezőtlen szakmai bírálat tevőt…
*
Bűnöket
és ördögi
szellemiségeket
teszünk gyűlöletessé
és undorítóvá, taszítóvá
(mint ami sokszor nemcsak
a Talmudból, de az Ószövetségből árad)
*
Istenkép
festők is vagyunk –
és leleplezzük a hamisítványokat,
melyekkel népünket akarják
szellemi szolgasorba döntve
lassan, de biztosan kiirtani…
*
Segítünk
a Holocaust
és Gulág túlélőinek
másnak-maguknak
is megbocsátani:
vagyis ép lélekkel élni
*
Taníts és nevelj
az ember rendeltetésszerű használatára,
úgy a teremtményi alázatára
mint az istengyermeki büszkeségre!
*
Fülbemászóan muzsikálva
hamis illúziókba ringatlak,
miközben már javában süllyed
a Föld-Titanic…
*
Én voltam és vagyok
az első és legbuzgóbb,
aki a követ dobja
a házasságtörő vétkes asszonyra
*
Igyekszem
minél magasabbra felverni
cinkos hallgatásom
nem kicsi kikiáltási árát:
senki többet harmadszor?
*
Hajmeresztő,
lélegzetelállító „halálugrásom”
láthatatlan dupla védőháló felett mutatom be –
és besöpröm a lóvét és az elismerést…
*
Lankadatlanul
rakosgatok másokra
elviselhetetlen lelki terheket –
míg magam lerázom mint kutya a vizet…
*
A
szegény
ijedős jónép riogatására,
- rendelésre vagy passzióból -
Mumust kreálok vagy előjátszok…
*
Amiben tényleg
verhetetlen híresség vagyok,
az a profi önigazolás, igazoló jelentések írása –
az önéletírásokról, memoárokról nem is szólva…
*
Piszlicsáré
gondjaimmal,
magánproblémáimmal
a médiumokban bőgöm tele
a Nagy Panaszkönyvet –
visszaélve a közfigyelembe kerüléssel…
*
Nem
tudok más
mint eldalolni, eldanolászni
saját közérdektelen, privát
fájdalmam s örömem
*
Szellemi
alkimistaságom
arra használom,
hogy aranyból is
szart csináljak-csináltassak,
a szart aranynak nevezzem-neveztessem…
*
Ha
illetékes helyen
biztosítanak róla,
vagy csak megszagolom,
hogy szabad a préda,
akkor ki-kilövöldözöm
gyilkos gúnyom nyílvesszőit...
*
Szellemi
eledelnek
látszó valamiként
álproblémák gumi-
csontjait lököm (f)elétek:
eszitek vagy nem eszitek,
nem kaptok mást…
*
Petőfi Sándor
LEVÉL EGY SZÍNÉSZ BARÁTOMHOZ
Jut még eszedbe a fiú? kivel
Együtt cepelted a vándorbotot,
Mely koldusbotnak is beillenék,
Midőn a sorsnak fényes kedve nincs;
És ez nem éppen olyan ritkaság
Szinészre nézve, mint boldogtalan
Magyar hazánkban a hű honfigond. -
Lásd, én reátok még emlékezem,
És elfeledni nem fogom soha
A jót s roszat, mely ott közöttetek
Mult napjaimnak osztályrésze volt.
Előttem áll a délután, midőn
A színészetbe béavattatám.
Barangolék föl és le céltalan
A nagy hazának minden tájain.
Tarisznyámban, mit hátamon vivék,
Nem mondhatom, hogy nagy volt a teher,
De a nyomor, mint ólom, megnyomott.
Könnyíte rajt a víg könnyelmüség,
Mely útaimban hű társam vala.
Ekkép juték egy nyári délután
Egy kis városba; fáradt lábaim
A fogadóban megpihentenek. -
Vendégszobája egyik oldalán
Helyet szerényen színpad foglala.
Mire való is már a fényüzés?...
Azon tünődtem épen: kérjek-e
Ebédet vagy se? hát ha majd sovány
Zsebem bicskája szépen benntörik?
Az ajtót ekkor megnyitá egy ur;
Volt bennem annyi emberismeret,
Ráfoghatnom, hogy nem más, mint szinész.
Fején kalapja nagybecsű vala,
Mert Elizéus prófétával az
Rokonságban volt... tudnillik: kopasz.
Kabátja új, a nadrág régi rongy,
És lábát csizma helytt cipő födé,
Alkalmasint amelyben szerepelt.
"Thalia papja?" kérdém. - "Az vagyok;
Talán ön is?" - "Még eddig nem." - "Tehát
Jövőben? fölség..." - "Azt sem mondhatom."
Vágtam szavába; ámde ő rohant,
S vezette gyorsan az igazgatót.
Fehér köpenyben az igazgató
Jött üdvezelni engem nyájasan:
"Isten hozá önt, tisztelt honfitárs!
Lesz hát szerencsénk önhöz, édes ur?
Imádja úgye a müvészetet?
Ah, jóbarátom, isteni is az!
S önnek szeméből olvasom ki, hogy
Szinészetünknek egykor hőse lesz,
És kürtölendik bámult nagy nevét
A két hazának minden ajkai...
Ebédelt már ön? itt az ételek
Fölötte drágák, s ami több: rosszak.
Az ispán urtól őzcombot kapánk,
A káposztából is van maradék -
Ha meghivásom nem méltóztatik
Elútasítni: jó ebédje lesz."
Igy ostromolt a jó igazgató,
Forgatva nyelve könnyü kerekét.
Én nem rossz kedvvel engedék neki.
Menék ebédre, és ebéd után
Beiktatának ünnepélyesen
A társaságba - nem kutatva: mi
Valék, deák-e vagy csizmadia?
Másnap fölléptem a Peleskei
Notáriusban. Hősleg működém
Három szerepben, minthogy összesen
A társaságnak csak hat tagja volt. -
Egy ideig csak elvalék velök;
Faluzgatánk jó- s balszerencse közt.
De a barátság végre megszakadt,
Mert én utáltam a nyegléskedést,
A sok "utószor"-t, a görögtüzet,
S tudj' a manó, mily csábitásokat.
A társaság is végre szétoszolt
Egymást érő bel- s külviszály miatt;
S én újra jártam széles e hazát,
Mignem keblébe vett más társaság.
Mit ottan, itt is azt tapasztalám,
S tapasztalásom nem volt olyatén,
Mely kedvre hozta volna lelkemet.
Kenyért keresni színészek leszünk,
Nem a művészet szent szerelmiből,
S haladni nincsen semmi ösztönünk.
"Pártolj, közönség, és majd haladunk,"
Mond a szinész: és az meg így felel:
"Haladjatok, majd aztán pártolunk;"
És végre mind a kettő elmarad.
Nem is hiszem, hogy a szinészetet
Becsülni fogják, míg ez befogad
Minden bitangot, gaz sehonnait,
Kik a világnak söpredékei,
S itten keresnek biztos menhelyet.
Barátom, ez fájt énnekem s neked,
Ez keseríte minket annyira.
Az isten adja, hogy minél előbb
Akképpen álljon szinmüvészetünk,
Amint valóban kéne állnia.
Pest, 1844. szeptember
*
Szereplési
viszketegségből,
fontoskodásból
vagy polgárpukkasztásból
vaklármámmal tompítom
az emberek veszélyérzetét…
*
Hamis-
gyöngyért,
pszeudo kincsért
trambulinról
pöcegödörbe ugratok fejest
rászedett balekokkal
*
Én
győzlek meg,
én veszlek rá,
hogy a legértékesebb kincseidet
szarért-húgyért elkótyavetyéld
*
Tan-
folyamokon
jó sok pénzért
tanítom be a jelentkezőket,
hogy miként kell kiénekelni
a sajtot az emberek szájából…
*
Olcsó János
provokátorként
vagy
magánbosszúból,
magánszorgalomból
bármely csőcselék
vezér-hangadójának felcsapok
*
Mint
a munka hőse,
mint sztahanovista
buzgón verem a csalánt,
de szigorúan csak
a mások érzékeny farkával
*
Dög-
keselyűként
körözök, lesek és lecsapok
a Célszemély legkisebb botlására is
(vagy gyűjtöm a terhelő ál-adatokat)
*
A
szekér-
táborom
beltagjai
ballépését
észre sem veszem,
vagy bagatellizálom,
az ellenséges tábor lakóiét
viszont fifikusan dramatizálom
*
Vagy
fennhangon
fröcsögve buzizok,
amiért oly hálásak
a hetero-szex nyomorgók,
vagy a homo-erotika apoteózisát zengem…
(bár otthon veréssel kúrálom leszbisedő nőmet)
*
Vagy
rögtön
a piaci keresletre dolgozol.
vagy csak magadnak alkotsz:
„Ezek még a zongorába hugyozást se értenék!”
*
Nagy
eszem,
és nagyon
pihent agyam
kegyetlen. otromba
tréfák kiötlésére használom –
(ügyelve persze: az áldozat védtelen legyen…)
*
*
Kis
bunkeremből,
a háttérből és név nélkül
- ismerve, hogy mire heccelhető a csőcselék -
lankadatlan igyekezettel uszítok és bujtogatok
*
Letagadott,
elrejtett óriás elődök vállán
cirkuszi törpeként „magasodok” és ágálok…
*
Ha
a bolha
potyautasként
felmászik egy nagy hegy tetejére,
nagyobbnak hiszi és állítja magát
a völgyben álló elefántnál
*
Legnagyobb
szellemi teljesítményem:
egy mestermű.
Jobban mondva:
egy összetéveszthetően
„élethű” utánzat, hamisítás
*
A rágalmazás
felső tagozatában
és magasiskolájában
a fizetőképes keresletet tanítom,
magas, nem csak középiskolás fokon…
*
Sötét-
kamrámban,
boszorkány.
konyhámban
az emberi negatívból
a lehető legrosszabbat
hívom elő és azt fixálom
*
Ellen-
drukker
irigy kutyaként
vagy féltékeny kiskakasként
a szemétdombomról ugatva
harsognálak, kukorékolnálak túl
*
Cseppet
sem zavar
szerepeim játszásában,
hogy közben más „kisemberek”
keményen dolgoznak helyettem
*
A
szart
pofátlanul
aranynak nevezem:
és addig
s oly szuggesztíven
mondogatom,
míg a csendes többség el is hiszi
*
Megtagadom
az igazra-szépre
éhes gyermekektől
a mindennapi szellemi
betevő falatot és életvizet
*
A
leg-
egyszerűbb
ügyeket is addig-
addig bonyolítom,
hogy a beavatott haszon-
élvezőkön kívül lehetőleg
még az isten se értse
*
Fehér,
szürke és fekete
maffiák agytrösztjében
olykor névvel, de sokkal
inkább anonimitásban maradva,
szaktanácsot adogatok-osztogatok…
*
Csodaszép,
de elvileg-gyakorlatilag
számonkérhetetlen ígérettel
tömi be azt a sok-sokmillió
szegény panaszos nagy szájat…
*
Az
egész világot
buzgón térítgetem,
- ha lehet, akkor
vödörben halászva -
de csak hogy szektavezérem
„tanítványa”, feltétlen híve,
odaadó elszánt rajongója legyen
*
Nem
figyelmeztetlek,
hogy a hátad mögött áll Isten,
inkább arra bátorítalak,
hogy kerüld meg érte a Földet
*
Ártatlan
és gyanútlan járókelőket
halálosan fenyegetek, rémisztgetek:
ha nem leszel „hívő”,
- értsd: a vallási csoportom tagja –
akkor véged, az örök kárhozat vár…
*
Vagy
meghagy
önmérgező
élethazugságodban,
vagy, ahogy a Vadkacsa felvilágosítója
- beavatkozva életedbe – úgy teremt krízist,
hogy rosszabbul jössz ki belőle…
*
Feledtetni,
hogy szégyellek
magamnak segítséget kérni
másokat erőszakosan térítek –
mindezt segítségnyújtás címén
s ezért még forró hálát is várva!
*
Több
embert
távolítottam el
telve jószándékkal
a Jó Istentől,
mint ahányat
akár a legördögibb
elme is valaha tudna…
*
Istenhitem
annyira magán-
ügynek tekintem,
hogy még kínvallatással
sem lehet soha
egy-egy nyilvános
tanúbizonyságra rávenni
*
Elesett
és gyökértelen
flótásokat verbuválok
a nekem jól jövedelmező
„üdvhadseregembe”
*
Csóró
sameszként
nem engedhetem meg magamnak
a szókimondás, az őszinteség drága mulatságát…
(később már nem hiányzik ez a veszélyes luxus)
*
Én
magamnak jót főzök –
a plebsz az ingyen konyhán
fogyassza a moslékot:
eszi vagy nem eszi,
nem kap mást
*
Aki
más véleményen van,
pláne ha más paradigmát követ,
azt ellehetetleníted – stigmatizálod:
az áltudós, naiv, outsider, sarlatán stb.
*
Ki-
használod
a monopolhelyzeted,
vélemény-hatalmaddal visszaélve
a csillagot is lehazudod az égről
*
Isteni jósorom
kegyelmi ajándékát
úgy mutatom,
úgy prezentálom
mintha sok áldozattal
és szorgalommal
szerzett érdem lenne
*
Te
egész népedet
tekinted kiskorúnak,
s így abban is tartod,
helyettük adva beleegyezést,
módszeresen gátolod felnőtté válásukat
*
Az
arany
középutat
„összekeverem”
a középszerűség
rémuralmával
*
Az én
nomád
értelmiséginek
aposztrofált utam
valahogy mindig a hatalomhoz,
a húsosfazékhoz visz közelebb…
*
A
te kezed
nem véres,
te senkit nem öltél meg,
te csak bujtogattál,
s csak a vérbosszú
hagyományát éltetted?
*
Műveim hatása
dekadens frivol sznobok
efemer lelki felizgulása,
merevedése és ejakulációja
*
Petőfi Sándor
SZOMORÚ ÉJ
Éjfél lesz, és én mégsem alhatom,
Mert gondomat el nem altathatom.
Mi fog történni vélem s a hazával?
E kettős kérdés tépi lelkemet.
Ah, nem érem be a magam bajával,
Még te is gyötresz, hazaszeretet!
Ez hát a költő sorsa, mindig ez,
Hogy örök vészű tengeren evez?
S mit ér, ha őt a haragos habokból
Mentő sajkával partra is tevék,
Ha itt az bántja, hogy mi lesz azokból,
Kik ott maradtak a hajóba’ még?
Apám, apám, mért is taníttatál,
Miért az eke mellett nem hagyál?
A könyvet szép, de csalfa tündér lakja;
Ha fölnyitod, megkapja szívedet,
És fölvisz a legragyogóbb csillagra,
De le nem hoz... a magasból levet.
Inkább a napba, mint a könyvbe nézz.
A napvilágtól szemed fénye vész.
Nem így a könyvvel; oly világ van ebben,
Mely erősíti még szemeidet,
S közel hoz mindent... s minden vajmi szebben
Tünik föl, hogyha távol nézheted.
Miért tanultam? mért nem maradék
Földmívelő, aminek szánt az ég?
Nem tölteném most kínos virrasztással
A végtelenbe nyúló éjszakát;
Lelkem fölött az álom víg dallással
Madár módjára ringatná magát.
Volnék földmíves, vagy volnék juhász!
Ki messze, kint a pusztákon tanyáz,
S mig ellegelget kolompolva nyája,
Ő hűs bokorba vészi bé magát,
S nem hallja senki sem, úgy fujdogálja
Saját kedvéért a kis furulyát.
Vasárnap tisztát venni hazajár,
Hol a szerelmes lyányka várja már.
A lyányka jó, friss, szereti a dolgot,
S oly szép, mint a megszületett tavasz;
Csókot kap és ád a juhász, s ő boldog,
Hiszi tehát, hogy a világ is az.
Pest, 1847. január
|
LAST_UPDATED2 |
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 6. |
|
|
|
Írta: Jenő
|
2016. szeptember 04. vasárnap, 07:04 |
Nagy Jenciklopédia – XXI.
Értelmiségiek, segítők, vezetők
Nagy magyar életminőség-vizsgálatok
Szellemi hivatás – árulás – pokoljárás – 6.
Mécs László:
Vád- és védőbeszéd
Én, Mécs, Isten szavának trombitája s mint költő, élő lelkiismeret: szétkürtölöm most minden égi tájra, hogy vannak züllött ifjú emberek, kikből nem lesz se szent, se honfi hős! S e fiúkért valaki felelős!
A kis királyfit rajongástul égve nagy mesterek védték a bűn elől, grófok, bárók s a pápa őszentsége is érdeklődött hogyléte felől – s ezekre nem vigyázott lelki csősz! E fiúkért valaki felelős!
E fiúknak nem volt gyerekszobájuk, hol mese-forrást rejtnek a zsaluk, lakásuk volt egy rossz szagú muszáj-lyuk, hol több család csókolt, pörölt, aludt! Vagy ólban nőttek s rájuk tőrt az ősz. E fiúkért valaki felelős!
Vagy műhelyekben, forgáccsal, csirizzel kavart habarcs volt álom-malterük. Az ételükben ember-jóság-ízzel nem találkoztak, bár az ég derűt szült, mert Istennel viselős! E fiúkért valaki felelős!
Pofozta őket mester, gazda, béres s rugdalta a kikent, kifent segéd: sokszor volt lelkük s hátuk alja véres, bőrük tetveknek vacsora s ebéd. A csontjuk vitriolos s nem velős. E fiúkért valaki felelős!
Csak ezt hallották mindég: „te gazember”, s ha többen voltak, akkor: „csőcselék”, irigy ebek a dús koncokkal szemben s a háborúban ágyútöltelék! Üvöltni kell, bár közhely, ismerős: e fiúkért valaki felelős!
Nem tudnak semmit ők a Bibliáról s hogy van Madách, Faust, lélek-asztagok! S csak annyit tudnak az Isten fiáról, hogy elítélt minden gaz gazdagot! Kinél szurony s arany van: az erős! E fiúkért valaki felelős!
Rothasztó testi-lelki rossz koszokból nem hámozta ki senki kincsüket s zenghet a jóság száz angyal-torokból, fülük az ég szavára már süket. Szívük gennyes, szemük nézése bősz. E fiúkért valaki felelős!
Ezeknek az lesz majd a messiásuk, ki forradalmat, pénzt és nőt ígér, a Múlt hulláján tánc lesz, kurjongatásuk világ-lángok között a Holdig ér. Jön a Halál, a mindent elnyelős: ítélet lesz s valaki felelős!
Forrás: Legyen világosság, 1933
*
Hitelesen tudósítunk
minden „csata frontjáról”,
ahol ember küzd a minőségi életéért
*
Nagy idők
kis-nagy tanújaként
akkor is igazat kell írjál,
ha ezzel önmagad jelented fel…
*
Száraz tényekkel
és/vagy
„nyálas” érzelmes mesével,
szociálisan érzékenyítsed
a még-már kőszívűeket!
*
Ha
felesküdtem
a gyógyításra,
elmegyek falura,
de lepratelepre,
járványkórházba is,
de a szülő-tápláló hazámat
csak tanulás végett hagyom el…
*
Kiállunk
a lincs hangulatú,
pogromra hergelt
csőcselék elé, hogy
lenyugtassuk, lebeszéljük…
*
Nekünk kell
a rossz híreket közölni,
empatikusan tapintatosan
és egyben vigaszt is nyújtva…
*
Protest song
énekes előadó -
egy szál gitárral is
felvillanyozod, feltüzeled
a még oly dermedt publikumot…
*
Egy
öngyilkosságra készülő,
vagy azzal fenyegetőző
ismeretlen embernek
telefonon is próbálj segíteni
beszűkült tudatállapotában…
*
Nem
helyette döntünk,
de megtiszteltetésnek vesszük,
ha más felnőtt tanácsot kér tőlünk,
amit szabaddá téve megfogadhat…
*
Ha
alkalmas vagy rá,
te légy a csoporthangadó,
te légy az érdeket artikuláló
és azt korrekten, ügyesen képviselő!
*
A
családot
közelről ismerő
orvosként megelőzöd,
illetve már csírájában
fojtod el a bajokat…
*
A
család
életmódját-
lelkületét figyelve
tervezed-építed
kívül és belül a házukat
(otthonteremtésük színhelyét)
*
Bátorítjuk
és szorongásaitól mentesítjük
a várandós, a másállapotú kismamát,
de be nem csapva, nem gyerekként kezelve őt!
*
Nem
tukmálsz rá
senkire életcélokat,
de javasolsz,
vagy kifogásolsz eszközöket…
*
Ne
röstellj
a bulvár-
sajtótól is tanulni:
olvasóbarát tipográfiát,
címadást, humort stb.
*
Szerep-
repertoárjukat bővítve
új életdimenziókat tárok fel
beszűkült életű honfitársaim előtt!
*
Elmesélve,
magyarázva
vagy ábrázolva,
transzparens élet-
példámmal tüntetve
kedvet csinálok:
légy egy kutyus gazdija !
(és sokat fogsz tanulni tőle,
és sok jó dologra nevel rá téged)
*
Folyamatosan
keresve-kutatva
közkinccsé tesszük,
amit végül találunk:
az öröm kristálytiszta,
ki nem apadó forrásait…
*
Mint egy
Indiana Jones:
légy te is
itt és most
egy személyben
tudós professzor
és bátor, vagány kalandhős
*
Meg-
tanítunk úgy nézni
minden újszülöttedre
mint egy leendő új Messiásra!
*
Felfedeztetjük-
kicsiszoltatjuk veled
rejtett értékeidet,
„csodagyerekségedet”,
a benned rejlő gyémántot…
*
Öröm-
zenét játszunk,
de tudunk szenvedni is érte,
mert az a végső cél.
hogy a közönség élvezze…
*
Felrázzuk
és gyógyítgatjuk
a kollektív amnéziában
szenvedő társadalmunkat
*
Előbb
tudatosítjuk
betegséged,
abnormalitásod,
hogy te is rádöbbenj,
és akarj is gyógyulni,
változni, egészséges lenni!
*
Köz-
érdekű adatokat
nem engedsz elrejteni,
meghamisítani vagy titkosítani
*
Nyíltan
vagy rejtve
újból neked
szegezzük a felszólítást:
Ismerd meg magadat
és változtasd meg éltedet!
*
Sajó Sándor: Magyarnak születtem Magyarnak születtem. Bölcsőm puha fája, Édesanyám keble azzá ringatott; Érzés ez: hatalmas, mint a tenger árja, S mint gyöngyöző vízcsöpp, oly tisztán ragyog. Napfényben a vízcsöpp szivárványszínt játszik, Éppúgy ez az érzés szívem rejtekén: Lelkes büszkeségtől könnyhullató gyászig Ezer változatját mind átérzem én. Magyarnak születtem. Óh e kiváltságban Arcomon az érzés büszkébbre pirul: Nemzeti létünkben ami fénysugár van, Mind lelkembe árad multak ormirul! Fenséges küzdelmek szárnyaló csodái, Dicsőséges hősök, véres viharok! Rajtatok hevülni, titeket csodálni- Van-e gyönyör ennél szentebb és nagyobb? Magyarnak születtem. Keblembe hordom Tünt századainknak fájó örökét: Kedvembe' ha víg is, van valami zordon, Mint sorsunkba' mindig valami sötét... Tűnő reményeinket úgy siratjuk egyre, Mint a megcsalt szív a hűtlen szeretőt, S mintha jövendőnkön mindig gyász lebegne, Melyet egy bús végzet titkos keze szőtt... Magyarnak születtem. Szeretem e földet Büszke szegénységben, bús gyönyörrel én; Más nemzet gyermeke gúnyos nyelvet ölthet,- Nincs hivatás, szentebb, e föld kerekén! Boldogabb nép sarja kicsinyelve szánhat,- Ezt a csodás érzést hogy is értené! Óh de honszerelmem gyűlöletre lázad, Ha rút árulás tör idegen felé... Magyarnak születtem. Gyűlölt ellenségem, Aki köztünk él bár, mégsem él velünk; Idegen bolygóként jár a magyar égen S fennen vigad, míg mi némán szenvedünk; Gúny neki érzésink tiszta szentegyháza, Lelkén szennyes érdek, bűnös vágy hevül, S féltett eszményinket gyáván meggyalázva Él magyar kenyéren s ah! büntetlenül... Magyarnak születtem. Áldom ezt a sorsot: Dicsőség, szegénység égi végzetét; De jött-mentnél jobban gyűlölöm a korcsot, Aki megtagadja magyar nemzetét! Honát pazarolva bolyong a világon, Itthon léha gőg van szívén és szaván,- Bús haragom üszkét a szemébe vágom: Félre innen hitvány, ez az én hazám! Magyarnak születtem. Szeretve, gyűlölve Virrasztom a nemzet jogos álmait, Érte buzdolok föl búra vagy örömre, Érte gyúl szívemben a kétség s a hit; Érte száll fohászom az Ég trónusához: Adjon a magyarnak lelkes nagy erőt, Hitvallása légyen: hűség a hazához És szeresse bölcsen, férfitettel őt! Magyarnak születtem! Ünnepnapon szőtted Számomra e sorsot népek Istene! Honszerelmem lángját fölgyújtom előtted, Ítéld meg: hiúság nem gyúl-e vele. És ha van még árnyék ezen a szerelmen, Óh világosítsd meg vágyó lelkemet: Taníts meg, és Uram, milyennek kell lennem, Hogy igazabb, hívebb, jobb magyar legyek!
*
A
mű-
alkotáson
keresztül sugározó
szabadító üzenetünk:
másokat is boldogítva
éld tisztán s teljesen,
vagyis boldogan éltedet!
*
Figyelmeztess
a rejtve ketyegő
időzített bombákra
és az ördögien jól álcázott
egyéni vagy társadalmi csapdákra
*
Pofozkodás
és kényszerítő eszközök,
gumibot nélkül harcolunk
a fatalisták, a rémhírterjesztők,
a pánikkeltők, a világvég-várók ellen
*
Elmagyarázzuk:
mit jelent egy embernek
pozitív-negatív szabadságjoggal,
illetve szociális joggal rendelkezni,
és mit azzal élni vagy visszaélni
*
„Alternatív”,
ősrégit folytató-újító
kultúrádat, életformád
a te szemedben is egyenértékesítjük:
így kishitűséged egyre csökken,
önbizalmad egyre nő
*
Önként
és minél nagyobb
nyilvánosság előtt
tisztogasd a közéletet
a korrupció rákfenéjétől…!
*
Napi-
renden
tartod a kérdést:
hogyan lehet a korrupció
lehetőségét minimalizálni?
*
Felkérés
nélkül is átvilágítjuk
a politikust, a bírót,
a kurátort, a közpénzosztót…
*
Meg-
vesztegethetetlen légy,
így és ezért érdemel hitelt
„tiszta kéz” követelésed is…!
*
Nem titkolva
„szubjektivitásunk”:
fikarcnyit sem engedünk
az objektív igazság mércéjéből…
*
Akkor
nem vállaljuk el
a médiaszereplést,
ha csak gúzsba kötve
és úgy táncikálhatunk,
ahogy ők fütyülnek
*
Történelmi
kutatásod következtetése
nem szakmai, akadémikus belügy, de
mai állásfoglalás rázós társadalmi ügyekben,
hisz már eleve innen tetted fel a kérdést,
aminek megválaszolása szinte létkérdésed lett!
*
Úgy tudd
tanítani „a történelmet”,
hogy ne múzeumba, panoptikumba vezess,
hogy érdeklődést kelts és érzékenyen érints…
*
Öncenzúránk
olykor indokolt,
de nem engedjük másnak,
hogy kiherélje mondanivalónkat –
csak az igazat, a teljes igazat mondjuk!
*
Mi vagyunk
az étel és az élet sava-borsa:
a megbolondítók, a boszorkányok,
a garabonciások, a megtáltosítók,
a világ varázstalanítását akadályozók!
*
Tisztázva
a félreértéseket,
keresve és megtalálva
a lényegi közös alapot,
oldjuk, megszüntetjük
a világvallások,
és a felekezetek közötti
sokszor, legtöbbször, mindig
mondvacsinált ellentéteket!
*
A világ-
vallások, felekezetek
sokszínű kavalkádjában
megkeressük-megnevezzük
az ökumenét, a közös lényeget!
*
Nem hagyjuk,
hogy az embereket
megosszák és szembeállítsák,
egymás ellen kijátsszák, leuralják
annak a választásuknak alapján,
hogy melyik a kedvenc csapatuk,
zenekaruk, pártjuk, vallásuk stb.
*
Minket
inkább azért
fizessenek,
ha egészség van –
mi ne a betegeinkből éljünk…
*
Átélhető-
izgalmas ”tanmeséket”
mondok és írok, adok tovább,
hogy lehetőleg más kárán tanulj
*
Szellemi utaztató -
nagyvilági kitekintést
s így összehasonlítási alapot adj:
hogyan élnek mások máshol?
*
Idegenvezető,
aki megvédi országát,
mint saját szüleit és gyerekét
a hamis vádaktól, rágalmaktól –
és azt a legjobb színben tünteti fel…
*
Olyan
távoli-rejtett
helyekről adok
hiteles élménybeszámolót,
ahova anyagi, nyelvi stb. korlátok miatt
más nemigen jut el…
*
Megmutatjuk,
milyen volt rég
s elképzeljük, hogy
mivé lehetne ma itt
a gyermekbarát életiskola
*
Fejlesztjük
arányérzékedet,
hogy például eltaláld
a jogos önvédelem mértékét
(esetleg önvédelmi sportot
ajánlunk és arra ki is képzünk…)
*
Megtanítunk
létfontos disztinkciókra:
pl. barát vagy ellenség,
elképzelt vagy reális-e egy veszély?
*
Vicceket
gyártunk,
módosítunk és terjesztünk
a helyi és országos kiskirályok
nevetségessé tételére…
…egy hatékony szellemi
fegyvert adva a nép kezébe!
*
Minden
utunk felfedező,
tanulmányi s zarándokút is egyben,
éppen úgy magunk mint mások épülésére
*
Ellen-
példámmal is tüntetve
nehezményezem,
hogy feleslegesként,
sőt károsként
leírják a mai öregeket
*
Éberen őrködünk
nemcsak a természeti,
de a társadalmi diverzitáson,
sokszínűségen, sokféleségen is
(ami messze nem azt jelenti,
hogy szabad utat nyitunk
a devianciának, perverziónak)
*
Az
autók, újságok,
politikusok stb.
látszatsokfélesége mögött
kimutatjuk lényegi azonosságukat
*
Ingyen adom
nem olcsó vigaszom –
és nem bagatellizálom el
lélek- és életölő bánatokat
*
Észre-
vetetjük
a társadalmi
és lelki bilincseket,
hogy levetessük azt -
tanítgatjuk a kibújást,
a „szabaduló-művészkedést”…
*
Menekülő-
művészek vagyunk,
de nem csak egy cirkuszi
mutatványként…
…példát mutatunk rá,
hogy kell kiszabadulni
a szellemi-lelki bilincsekből!
*
Öncélúan
vagy maga-
mutogatásból nem,
de az ügyért akár még
„fakírok” is leszünk?
(vagy önsanyargató
erdei, pusztai remeték)
*
Bűvész
trükkjeinket
nem misztifikáljuk –
de tudatjuk, hogy
van, ami nem tanítható
*
Belelátjuk
az ormótlan kőtömbbe
a szobrot és lefaragjuk a felesleget
*
Addig várunk
rejtőzködve a lápban,
míg végre lencsevégre
kapjuk a ritka madarat
*
Erkölcs-
csőszködésre nem,
de becsületbíráskodásra igen:
erre szívesen vállalkozunk, ha
így megelőzhető egy konfliktus
beláthatatlan eszkalációja!
*
Idegenben
vezetünk és tolmácsolunk,
tájékoztatunk és igényt keltünk,
híven bemutatjuk az ott élők más,
sokszor megszívlelendő szokásait
*
Dalokat,
rigmusokat
és „versikéket” szerzünk,
mellyel szép álomba ringatod kisdeded…
*
Elhúzzuk
a talpalávalót,
a bénát is feltámasztva -
betanítva a lépéseket,
a koreográfiát, de hogy
akár rögtönözhessél is…
*
Kiénekeltetjük
és kitáncoltatjuk
belőled
az örömed-bánatod,
feszültséged, szorongásod,
hogy végre hivatást s párt találjál…
*
Szellemes
vetélkedők
kitalálásával-
szervezésével
agyakat tornáztatunk,
önművelésre ösztönzünk
*
Reményik Sándor
Az Ige
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
És áhitattal ejtsétek a szót,
A nyelv ma néktek végső menedéktek,
A nyelv ma tündérvár és katakomba,
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!
E drága nyelvet porrá ne törjétek,
Ne nyúljon hozzá avatatlanul
Senki: ne szaggassátok szirmait
A rózsafának, mely hóban virul.
Úgy beszéljen ki-ki magyarul,
Mintha imádkozna,
Mintha aranyat, tömjént, myrrhát hozna!
És aki költő, az legyen király,
És pap és próféta és soha más.
Nem illik daróc főpapi talárhoz,
S királyi nyelvhez koldus-dadogás.
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
Vigyázzatok: a nyelv ma szent kehely,
Ki borát issza: Élet borát issza,
Előre néz s csak néha-néha vissza -
S a kelyhet többé nem engedi el!
|
LAST_UPDATED2 |
|