Payday Loans

Keresés

A legújabb

Boldog-boldogtalan emberek életminősége

Fájl:Bruegel, Pieter de Oude - De val van icarus - hi res.jpg – Wikipédia

Bölcs-balga/boldog-boldogtalan lélek

Édenkert-aranykor és/vagy vaskor/pokol

Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló

Életminőség-vizsgálódások magyarán írva

ppppppppppppppppppp

Renoir olvasó hölgyei



pEUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA

A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet

vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:

a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza

1.

A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás-otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!



Nagypapa mesél by Richard Geiger, 1870-1945, Hungarian. | M. festők |  Festmények, Irodalom és Illusztrációk

Üdvözlet a nyájas olvasónak!

Nagy Jenő/Eugéniusz

Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

 



A hős és a csokoládékatona PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2024. február 09. péntek, 08:58
Bernard Shaw: Sosem lehet tudni vígjáték két részben fordította: Ottlik Géza Brazília. A szamba, a foci és a telenovellák hazája.
YouTube · Zenthe Ferenc Színház · 2013. júl. 2.
George Bernard Shaw: A hős és a csokoládékatona – Pesti Színház 1969. Rendező: Kapás Dezső Szereposztás: Bluntschli: Darvas Iván Szergej: ...
YouTube · Eszter Élthes · 2020. márc. 24.
 
Shaw: Sosem lehet tudni PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2024. február 09. péntek, 08:53
Sosem lehet tudni. Bakancslistához adom. magyar tévéjáték, 111 perc, 1974. Értékelés: 32 szavazatból. Szerinted? 9 hozzászólás. A feminista írónő három felnőtt ...
Értékelés: 8,4/10 · ‎ 32 szavazat
 
G.B.Shaw - MEK PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2024. február 09. péntek, 08:25
Shaw, George Bernard: Barbara őrnagy
Három felvonás előszóval

https://mek.oszk.hu/22700/22750
Shaw, George Bernard: Béke vagy háború?
https://mek.oszk.hu/20700/20727
Shaw, George Bernard: Brassbound kapitány megtérése
Vígjáték három felvonásban

https://mek.oszk.hu/22700/22747
Shaw, George Bernard: Caesar és Cleopatra
Egy darab történelem öt felvonásban

https://mek.oszk.hu/22600/22690
Shaw, George Bernard: Az orvos dilemmája
Komédia öt felvonásban

https://mek.oszk.hu/22600/22694
Shaw, George Bernard: Az ördög cimborája
Melodráma három felvonásban

https://mek.oszk.hu/22600/22693
Shaw, George Bernard: Pygmalion
https://mek.oszk.hu/00400/00497
Shaw, George Bernard: Szent Johanna
Krónikás színmű hat képben, epilógussal

https://mek.oszk.hu/23300/23327

 
Eugéniusz: Életminőség ABC – IV. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2024. február 05. hétfő, 09:50

36 Mednyánszky László ideas | festék, művészet, festmények

Eugéniusz:

Életminőség ABC – IV.

Egy mondat a bölcs/balga és

a boldog-boldogtalan lélekről



72 Mednyánszky László ideas | művészet, festék, festmények

A maguknak közvetlenül vagy

máson keresztül használók/ártók,

ill. a jó önvédők vagy önvédtelenek

Jó/rossz Isten/ön/társismeret-szeretet



72 Mednyánszky László ideas | művészet, festék, festmények

Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló

Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat

Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok

Életminőségjavító/rontó típusok vizsgálata

Mednyánszky, a csavargó báró | Kagylókürt

Jövendő évek...

Jövendő évek, nemzedékek,
Kiket szegény fejem nem ér meg,
Vajon minő lesz arczotok?
Egyet tudok, hogy bármi lészen,
Én soha többé meg nem érzem,
S a föld azért tovább forog.

.

Tavasz fog akkor is virúlni,
Szerelmes ifju lángra gyúlni,
A gondtalan vigadni fog.
Harmatkönny hull a rózsafára,
Csók méze lányok ajakára...
S a föld azért tovább forog.

.

S én nem tudok majd semmit erről,
Tavaszról, csókról, küzdelemről.
Porladni lent csak én fogok.
Aludva a halottak álmát,
Nem hallom a világi lármát,
S a föld azért tovább forog.

.

Kikért forró szivek dobogtak,
Megvénülnek, megránczosodnak
A legszebb lányok, asszonyok.
A bánkodó lélek kiszenved,
Elmulnak örömek, szerelmek...
S a föld azért tovább forog.

.

A halál, mint az őszi lombot,
Gödrébe hajt bölcset, bolondot:
Befutja mind a sírhomok.
Mindegy ha gyom, mindegy ha rózsa;
Mindegy ha könny, ha pásztoróra...
S a föld azért tovább forog.

.

Jobb nem lesz a világ, se rosszabb,
Hazát ad jámbornak, gonosznak.
Lesz rajta úr és elnyomott.
S örökre tart, örökre járja
Bohó játékod, élet álma!...
S a föld azért tovább forog.

.

Nem, nem örökké! Hála isten,
Hogy a mi van, mind véges itten;
Mind a mi érez, él, mozog.
Nem lesz, ki sírjon és nevessen;
Nem lesz, ki gyűlöljön, szeressen,
S sziv nem dobog, föld nem forog.

*

36 Mednyánszky László ideas | festék, művészet, festmények

Reviczky Gyula

Mi baj van a világon?


Mi baj van a világon?

Mi baj?... Tekints körül:

Penészes pinczelyukban,

Hová nap bé se kukkan,

Ül nedves szalmazsákon

Egy váz a sok közül.

.

Pálinka-gőz tódul belőle;

Káromkodás az estimája,

S oly szennyes a ruhája,

Mint lelkének minden redője.

S a mint járok, czél nélkül épen,

Hallom rekedt hangját az éjben:

»Sokan vagyunk, de meg nem osztjuk,

A mit a buja föld terem.

Nekem csak rongy, penész, piszok jut.

Az úr utálja kenyerem',

Büzt izzadok, járványt lehellek;

Bünt éhezem, vért szomjazom.

Ember vagyok tán; igy neveznek;

De volnék bár inkább barom!«

.

Mi baj van a világon?

Nézz csak jobban körül.

Tekints az emeletre!

Ott ásitoz, heverve

Rugós selyem diványon

Egy úr a sok közül.

.

Fején a haj ritkul; szemének

Nincs fénye; azt hinnéd kisértet.

Petyhüdt arczán nem ül öröm,

Se bú csak végtelen közöny.

Hogy szóra nyissa, rest a nyelve;

De mégis, mintha így hebegne:

»Nem éhezem s mégis zabálok;

Iszom, pedig nem szomjazom.

Virágok közt ásítva járok;

Az élet csábjait nem érzem;

Balról és jobbról két vezérem,

A csömör és az unalom.«

.

Mi baj van a világon?

Válaszra kell-e várnom?...

Remélem megtanultad,

Egy itt a baj, fiam:

Egyforma nyomorultak

Vagyunk mindannyian.



p 1

p

p Aki a tuti nyerésért minden lottószámot megjátszik: kerül, amibe kerül…!

p

p Aki annyira néma gyerek/szemérmes koldus, hogy titokban éhezik/éhen hal

p

p Aki olyannyira szeretné magát megmutatni: exhibicionista pucérkodó lesz

p

p A fütyije mutogatásával botránkoztatva kisdedeket érez szexuális élvezetet…

p

p Aki ennyire „önellátó”: ő lesz önmaga bírája és dicsérője – ő nem szorul másra

p

p Aki Nárciszként annyira imádja magát, hogy a saját tükörképbe szerelmes

p

p Aki annyira jellegtelen, nem karakteres, hogy így csak elrettentő példa lehet

p

p Aki annyira imádja/gyűlöli ex szerelmét: még az ördöggel is összefog ellene

p

p Aki annyira gyáva nyúl, hogy se istene, se hazája - se párja, se otthona

p

p Akinek minden dolga félbe van hagyva, mintha csak ő élne mindörökké

p

p Aki olyannyira bolond, hogy nem az örökkévalóságra rendezkedik be

p

p Aki úgy ősbizalmas édesanyjával, hogy ő választhat neki hivatást és párt

p

p Aki oly a földhözragadt, hogy nem látja-csodálja pl. Ikarosz szárnyalását

p

p

p 2

p

p Aki az anyja szoknyája mögé-alá bújik, ha itt-most legény kell a gátra

p

p Aki állva hal meg, mert rangon alulinak találja lehajolni pl. az eperért

p

p Aki amíg rosszul van, mindent megfogad - de ezt felépülve hamar felejti…

p

p Aki az áldozatból egy cinkos tettestárs lesz: hamis szégyenérzetből falaz

p

p Aki alattomban él a kis erejével, hiszen ártani-rontani még ő is tud…

p

p Akinek a titkos jelszava: mindenki egyért, értem, de én meg senkiért

p

p Aki addig-addig válogat, míg hoppon/aggszűz vénlány-agglegény marad

p

p Aki ágyúval lő a verébre: vele/helyette elpusztítja még az öreg diófát is

p

p Aki, ahova lép, ott fű többet nem terem – még az írmag is kipusztul

p

p A rablógazdálkodó, aki kiuzsorázza a földet – csak sivatag marad utána

p

p Az ajtófélfa ember - ő sehol sincs se bent, se kint: mindig csak a küszöbön

p

p Dogma: még akkor sem eszik húst, ha ezzel most megmenthetne egy embert

p

p Aki mindig hiperaktív: minél jobban feszeleg, annál szorosabb a bilincse

p

p

p 3

p

p Aki oly alacsony tűrésküszöbű: még egy légy is kihozza a béketűréséből

p

p Aki addig-addig várja anyasága ideális feltételei alakulását, míg már késő

p

p Aki addig söpöri a szőnyeg alá lelki szemetét, míg elbukik és nyakát töri

p

p Aki addig-addig piszkálódik, kötekedik, míg csak ki nem húzza a gyufát

p

p Aki addig nem vall színt, míg biztosan nem tudni, hogy ki lesz a győztes

p

p Aki nem tudja, hogy hol a helye – így mindig csak helytelenül viselkedik

p

p Aki elvágja az őt éltető gyökereit és így idegen földön hervad, sorvad el

p

p Aki világpolgárként mindenütt otthon akar lenni – így örök lesz hontalan

p

p Aki nem megy le az igazgyöngyért a lélekmélyre: egy felszínes búvárkodó

p

p Aki értékes, mert páratlan, ritka kincseit bóvlikért is elkótyavetyéli

p

p Aki addig evez Élete tengerén, míg végleg ki nem köt a Bánat szigetén

p

p Aki addig hajszolta-halmozta élvezeteit, míg bele nem csömörlött

p

p Aki csak addig volt Jézus nagy barátja, amíg le nem fogják, el nem ítélik

p

p

p 4

p

p Aki addig keresi hiába a testi halhatatlanság titkát, míg lepereg élete

p

p Aki addig kíméli-menti magát, hogy újszerű, infantilis állapotban múlik ki

p

p Ő addig nem segít másoknak, amíg az illető nem tér át az ő szektás hitére

p

p Aki keveset tud, de azt is rosszul, vagy a jó tudást rosszul alkalmazza

p

p Aki sokat tud, de rosszat és rosszul, de viszont azt nagyon jól csinálja

p

p Akinek a feje/agya a fölösleges, sőt káros ismeretek telített tárháza

p

p Aki egy életen át építgetett jó hírnevét egy rossz döntéssel dönti le

p

p Aki csak egyszer esett bele a kísértésbe, de egy életen át fizet érte

p

p Akinek a „kóbor numera” magas ára: egy nem kívánt gyerek és válás stb.

p

p Aki azzal áltatta magát, hogy csak testét adta bérbe, a lelke ép mard…

p

p Aki csak a bajban döbben rá, hogy sok a haver, de nincs egyetlen jóbarát

p

p Aki azt hiszi, hogy ha egyszer szerencséje volt, onnantól bérletes lesz…

p

p x


26 László Mednyánszky ideas | painting, art, artist

Reviczky Gyula

Magyar virtus


Lármázz magyar! Ellenfeled'

Kongó szavakkal kardlapozzad,

És öltsd azokra nyelvedet,

Kik megcsufolni nem haboznak.

Óh, mert nyelved merész, csodát mivel,

De az utolsó vagy, ha tenni kell.

.

Aludj', magyar nép! Bármi jő:

Mindegy, te sült verébrül álmodj',

Változván ember és idő,

Őrizd meg ősi lomhaságod'.

Mig más egész nap fárad, izzad:

Te szempilládat föl se nyissad.

.

Hallgass magyar! Ha rád morog

A külföld, némulj el szavára.

Mert bár mindenbe' majmolod,

S mint árnyék támolyogsz nyomába:

Nem hallgatsz, csak dicséretére;

Hibád' ha látja, esz a méreg.

.

Vakulj magyar! Türelmedet

Nem józanság okozza, hidd el.

Szidd inkább gyönge merszedet

S keleti röstséged veszítsd el.

Nagylelkü, higgadt nép nem vagy te, nem!

Csak léha vagy, csak rest vagy, nemzetem!

A "bolond Mednyánszky"


Reviczky Gyula –

Március tizenötödikén

Hivatlanul is megjössz minden évben,
Szép március, bilincs-oldó tavasz!
De azt a régi márciust nem érzem;
A naptár mond csak annak; nem vagy az;
A hit kidőlt, a szívnek semmi lángja;
Fásultan él a kor s eszmétlenül;
Multon mereng a költő, és dalába
Villám s haragvó mélabú vegyül.
.
Megalkuvás iránya most a kornak;
Ábrándnál egy kis állás többet ér;
Egy zsiros koncért százan marakodnak,
Hogy EGYnek jusson mentül több kenyér.
Az igazságot, elvet megtagadják,
S ki értük harcra kelne, nincs olyan,
Csak szóvirág ma a magyar szabadság
S az érte hősen ontott vérfolyam.
.
Nem, ez nem az a márciusi szellő!
Nem a szabadság éltető lehe,
Egy alvó népet új életre keltő,
Hogy százados rabláncát tépje le!
A nagy, a negyvennyolcas márciusnak
Nincs más emléke: néhány béna kar,
S távol,hol citrom és narancs virulnak,
Honán kivül a legnagyobb magyar!
.
Ezért löktél hát annyit hősi sírba,
Hogy ami véred, óh hon, megmaradt,
Mohó ajakkal, éhesen kiszívja
Egy ingyenélő parazita-had?...
Ezért áldoztál annyi vért, vagyont hát,
Hogy megtagadjanak gyáván előbb
S örököd oszt arcátlanul felosszák
Kétszínű,romlott,léha kegylesők?...
.
Csak vissza e sivár korból! Nem ég itt
Ember-méltóság tiszta ihlete!
Álmodjunk, hívjuk vissza azt a régit!...
S ha van még a magyarnak Istene:
Őt kérjük, adjon még egy csoda-kardot,
Büvös csapásitól hadd hulljanak
A hitvány léhűtők, kik, mint a barmok,
Csak ettek-ittak és meghíztanak.

Császtvay Tünde: Mednyánszky László (Kossuth Kiadó-Magyar Nemzeti Galéria,  2003) - antikvarium.hu

p 5

p

p Aki holtáig nem fogja fel: minden emberi lény halandó, még ő sem kivétel

p

p Aki a Teremtőt átkozza halandósága miatt, de amúgy dögunalom az élete

p

p Aki a dögunalmas élettől félve inkább istent kísértve ön/közveszélyesen élő

p

p Aki nem végzi el életfeladatát, ezért nem akarja átadni helyét az utódnak

p

p Akit lebénít, lebetegít a halálfóbiája, és pont ezért nincs teljes élete: vegetál

p

p Aki a jó és a rossz szellemiségek harcában örök semleges akarna maradni

p

p Nem kér/fogad el beavatkozást válsághelyzetben: javulás helyett belepusztul

p

p Aki a krízisében nem látja meg az előző állapotnál még jobb minőségű kiutat

p

p Aki a házasságával végleg sorvadni hagyja egyéb létfontos baráti kapcsolatait

p

p A gyermekszülés után már szinte kizárólag, hamar magára maradó „hős” anya

p

p Aki csak a fegyvert hibáztatja, noha ő töltötte, és tartotta a kezében s a célra!

p

p Aki a „csata” előtt már kész kudarca magyarázatával – ő egy önbeteljesítő jós

p

p Aki a boldogságot csak hamis illúziónak, vagy csak gyerekkori ábrándnak veszi

p

p

p 6

p

p A biztonság a fő: nem vág el lelki köldökzsinórt, és nem dob el szellemi mankót

p

p Aki sorsdöntő jótanácsot kér barátjától, de pont a lényeges tényeket elhallgatja

p

p Aki kéri a barátját, hogy akár fájó igazat is mondjon, de utána megharagszik rá

p

p Aki azt hiszi: a barátja csakis igazat, de ellensége csak hazugot/hamist szól

p

p Aki irgalmatlanul előadott igazságokkal szűkít, nullára redukál baráti kört

p

p Aki nem ismeri/érti: mi a kegyes hazugság – ő szinte egy szalonképes szadista

p

p Aki pont azt tanítaná, amit maga se tud - orvosi tanácsot adó beteg (orvos)

p

p Akit kiköp az úr, mert ő se nem tűzforró, se nem jéghideg, de mindig langyos

p

p Akinek a „kompromisszum”: ő hidegen, neje forrón szereti – langyosan isszák

p

p Aki azt hiszi, hogy pontosan olyan tűz-forrón eszik a kását, ahogyan azt főzik!

p

p Aki kívánja: bárcsak mindig csak csokoládét ehetne és minden abból lenne

p

p Aki azt hiszi: amiről önként lemond, az könnyen vissza is jön: pl. szabadság

p

p Aki azt hiszi: a kárörvendőnek örömtelibb az élete - több a szennyes forrás

p

p

p 7

p

p Aki azt hiszi: van isten háta mögötti ócska hely, de legalább senki sem látja

p

p Aki azt hiszi: üdvözül, ha szétosztja mindenét, de csak Goriot apó sorsára jut

p

p Aki az a gazdag ifjú, akinek Jézus a vagyontól szabadulást javasolja: hiába…

p

p Aki azt hiszi, hogy majd öregen, nyugdíjban végre ő is hegedül s képeket fest…

p

p Ő türelmetlenül sietteti a felnőttséget, de csak egy kiégett koravén lesz belőle

p

p Ő azt hiszi, hogy felnőve semmi életértéket nem veszíthet, csak nyerhet hozzá

p

p Aki felnőve már nem is próbálja megőrizni a gyermeklélekből a megmentendőt

p

p Aki nem is akar felnőni, mert csak a védett gyermekkor lehet boldog (infantilis)

p

p Aki sokallja megfizetni a szabadsága árát, olcsóbban megússza mint örök szolga

p

p Neki a szabadság a boldogságnak nemcsak a szükséges és elégséges feltétele is

p

p Aki az emberiség nagy barátja, de pl. hidegen hagyja mellette szenvedő hitvese

p

p Akinek léte elviselhetetlen könnyűségű, fajsúlytalan: teher alatt nőne a pálma

p

p Aki azt szeretné, ha minden egyes életesetre lenne egy fix szabály vagy ukáz

p

p

p 8

p

p Aki az eleve elrendelés protestáns hitét önfelmentő fatalizmusként vallja

p

p Aki az egyszeri kegyelmi adományra, emberi ajándékra jogot akar formálni

p

p Ő nevette, mikor a gyerek Széchenyi az asztalnál ülő jobbágya kezét csókolja

p

p Aki a mindennapi élelmét megtermelő paraszt nevet csak sértésként használja

p

p Aki egyszerre fúj hideget-meleget, aki az egyik szavával agyonüti a másikat

p

p Aki az Égre köpköd: visszahull az arcába, átka is bumerángként tér vissza

p

p Aki az egész emberiséged megveti, de közben/a legvégén legfőként magát

p

p Aki az amúgy is nehéz, de fél sikert jelentő jó kezdetet folyton csak halogatja

p

p Aki az egyoldalúan képzelt életekből mazsoláz egy irigyelt ideális fantomot

p

p Aki pont arra büszke, azzal henceg, amit csakis a szerencséjének köszönhet

p

p Aki a hálátlan tarháló: állomásfőnöktől kér cigit, bakternak köszöni a tüzet

p

p Aki addig issza kedvenc kakaóját, amíg megutálja – jóból is megárt a sok

p

p Aki annyira zsugori, hogy még magát is sanyargatja, elemi nélkülözésben él

p

p x

Mednyánszky László (1852-1919) Magyar művész életrajza, értékbecslése

Reviczky Gyula

Politikus nemzet

Mi kedveltebb minálunk mint a kártya,
Káromkodás, czigány, zsidók szidása?
Minek van mindenütt biztos keletje,
Kocsmába', klubba', künn, tanácsterembe'?
Mi képes a magyart ugy feltüzelni,
Hogy falnak kész rohanni valamennyi?
Mi mérgez meg családot, társadalmat?
Mi vet szünetlen gáncsot a magyarnak,
Hogy azt mondják honára: Ázsia?...
Kimondjam-e, hogy a - politika!

.

Óh, Goethe, bár csodálom lángeszed',
Igazságod biz' még se volt neked,
Midőn bölcs elméd úgy okoskodott:
Versben politizálni rút dolog.
Költők királya, te nem ismeréd
Árpád politizáló nemzetét;
Különben, meg vagyok győződve róla,
Hires mondásod változtatva szólna:
Politizálás rút versben, papíron;
De legrutabb, ha gyakorlom, nem írom.
Nálunk versnél ugy sincs ártatlanabb
Portéka: olvasatlanul marad.
Lehetsz oly bölcs, mint Salamon király:
Lenéz a kortes, ki politizál,
És többre tart egy rossz programmbeszédet,
Mint minden tudományt és bölcseséget.
De bezzeg másnak tünsz fel néki egyben,
Ha dikcziózol orditó tömegben,
Ha népgyüléseken tudsz szolnokolni
S nagy garral értesz hangoztatni holmi
Kopott, erőtlen szópuffancsokat.
(Idézhetnék, ha kedvem vón', sokat.)
Ha tollat forgatsz, pár lapos vezérczikk,
Biztosra foghatod, számodra tért nyit,
S ha nagykorú vagy és ki van fizetve
Adód, bizton bejutsz a parlamentbe.

.

Országház! óh igéret földje te!
Rajtad függ milliók sovár szeme.
Mert nem igaz magyar, kinek szemében
Más pálya is van, isten ugy segéljen!
Cicero mondta, hogy ki mihez ért,
Annak szentelje minden idejét.
Nálunk? Az is, ki három iskolát
Végzett s nem lát az orránál tovább,
Még csupasz állu s már korteskedik.
Kész kis Kossuth (álmában!) mindegyik.
De ott, a hol dolgozni, tenni kéne,
Rögtön megcsappan hirhedett erélye,
S kisül, hogy csak Pató Pál úr fia.
Vagy »ama bizonyos csizmadia«.

.

És bárhová menj, édes honfitársam,
Egyben botolsz meg: a politikában.
Magyar vért többé nem hoz semmi lázba,
(A bort kivéve) csak kortes-kokárda.
S a honleány se buzdul már ma máson,
Csak képviselői beszámoláson.
Egy pálya van csak, egy czél, egy dicsőség:
Választókerület, képviselőség.
Beszélhettek, ti józan emberek,
Hogy ide orvos kell, a nép beteg,
Kereskedés, ipar lassan halad
S a mi van is, német kézben marad;
Hogy irodalom és müvészetek
Csak kegyelemkenyéren tengenek:
A magyarok minderre rá nem érnek,
A mig az ország házában beszélnek.

.

Igy látva téged, édes magyarom,
Erősen bízom benned, mondhatom;
Mert meggyőződöm, hogy nem árt neked már
Se Schulverein, se horvát ügy, sem Eszlár.
Történjék bármi e czudar világon,
Te csüngj tovább kedvelt politikádon,
Ha eddig nem volt képes tönkre tenni:
Örökké élsz, nem öl meg soha semmi!

Kiállítás - Mednyánszky László (1852-1919) emlékkiállítás - Museum.hu

Reviczky Gyula

Csak lőjetek, csak vívjatok!

Aljas zsiványt, gaz árulót

Ha a törvény itél halálra:

Mindenki mélyen érezi,

Az élet kincse hogy mi drága;

De két gyerek, ha semmiért

Egymást levágja, legolyózza;

Mondják: derék, bátor legény,

Ki becsületét igy megóvja.

.

Lármázva, bor közt, részegen.

Ha jó pajtások összevesznek:

Ahelyt, hogy szégyelnék maguk',

A »becsületért« verekesznek.

Karddal kell bosszut állnia,

Ki másnak tyúkszemére hágott;

Két bolond igy tűz össze és

Igy bolondítja a világot.

.

A meggyalázott becsület,

Szent elvek és nagy eszmék,

Kardhegyre nem bízzák maguk',

Hogy azt vérrel befessék.

Ki vivni tud, a másikat

Tréfábul is leczudarolja,

A párbaj néki heczcz, minők:

Ballet, lóverseny, kártya, polka.

.

Csak lőjetek, csak vívjatok!

Van még e népnek ifjusága.

Az élet olcsó és bitang

S a puskapor, golyó se drága.

Csak lőjetek, csak vívjatok.

Ha nem vagytok jók semmi másra;

Olyan fán ugy se lesz gyümölcs,

»A melynek nincs virága.«

 

A temetőben4 (Mednyánszky László) poszter | Képáruház



Mednyánszky László - Kalapos fiúportré festménye

Életünk végtelen pozitív-negatív minősége,

a jó megőrzése-javítása vagy rontása a tét

Magyarán írt szellemi segítség lélekbátraknak,

bölcsességszerető/boldogságkereső örökifjaknak



Ellopták a legdrágábban vett magyar festményt | Kaposvár Most.hu

Szellemi, lelki, testi és társas jó élethiány/kár

Szándékokðkövetkezmények, okokðokozatok

Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok

Tünetekð bajdiagnózis ð terápia ð jó egészség

Kiállítás - "Csavargó" - báró Mednyánszky László (1852-1919)  emlékkiállítása - Museum.hu

p Miért töltöd egyszeri ajándék istengyermeki életed

p balgán, ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,

p ön/társemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,

p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,

p

p Idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,

p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,

p napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,

p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,

p

p Alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban.

p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,

p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,

p elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,

p

p Balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,

p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,

p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,

p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?

p

p A mese, a példabeszéd, az életkép/életbölcsesség

p nem másról, a szomszédról stb., de pont rólunk szól.

p A tükör igazmondó: ismerj magadra, nyomozd az okot,

p és jó szellemben, lélekbátran változtass, jobbíts élteden!

p

p Jóval, de jóval több múlik rajtad, mint azt gyáva önigazolásból

p magaddal-másokkal elhitetnéd, felmentést, bűnbakot keresve!

p Elsősorban önmagadtól, majd „jóbarátaidtól” védjen meg az isten,

p az ellenséggel elbánsz majd magad is - sőt: a hasznukat veheted…

p

p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.

p Arra kellene időben ráeszmélnünk, amit a közmondás tanít:

p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,

p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…

p

p ?

p Érzékenyítő, felfedeztető, elképzeltető, rácsodálkoztató,

p megértető, megítélendő, értékelendő, súlyozandó, vitára

p és tovább-gondolásra serkentő, igaz, jobb önismeretre és

p szeretetre: bölcs változásra indító magyar kulcsmondatok…

ppppppppppppppppppppppppppp

Mednyánszky László - Rabbi portré festménye

MEDNYÁNSZKY LÁSZLÓ (1852 - 1919)

Rabbi portré

Shylock - báró Mednyánszky László

https://viragjuditgaleria.hu/hu/termekkategoria/kiallitas/121-legszebb-mednyanszky-festmeny621/



 

LAST_UPDATED2
 
Kozmopolitavita és megsemmisült versek - Arany év PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Jenő   
2024. február 05. hétfő, 09:40

Kozmopolitavita és megsemmisült versek

A Litera az Arany-évben

A Litera az Arany-évben

A Litera az Arany János-emlékévben, amely egyben a Litera fennállásának 15. évfordulója, nagyszabású programba kezd. Ennek része Kozmopolitavita címen egy esszésorozat az egykori kozmopolitavita kapcsán, ősszel Arany János megsemmisült szerelmes és erotikus verseinek újraírt változataival ünnepeljük 15. születésnapunkat, és adjuk át 12. alkalommal a Litera-díjat.


A Litera az Arany János-emlékévben, amely egyben a Litera fennállásának 15. évfordulója, nagyszabású programba kezd. Ennek része Kozmopolitavita címen egy esszésorozat az egykori kozmopolitavita és Arany János Kozmopolita költészet című verse kapcsán, ősszel Arany János megsemmisült szerelmes és erotikus verseinek újraírt változataival ünnepeljük 15. születésnapunkat, és adjuk át 12. alkalommal a Litera-díjat. Mindezek mellett nyomon követjük az Arany-év eseményeit, hírt adunk, tudósítunk. Olvassák el, mit ajánlunk az Arany-év keretében mostantól a Literán.

KOZMOPOLITAVITA
Esszéválaszok Arany Jánosnak

Kozmopolitavita néven ismert az irodalomtörténetnek az az eszmecseréje, melyet a közvélekedés szerint Arany János Kozmopolita költészet című verse váltott ki. Noha a vers mögött sokan – és feltehetőleg joggal – feltételezik a nagy hatalmú szerkesztőt, Gyulai Pált, valamint Reviczky Gyula Arany Jánosnak című válaszversében kiemelik az Arany műveinek egyetemességéről szóló passzusokat, magát a vitát a Litera – immár százötven év távlatából is – időszerűnek tartja, ezért esszésorozatot indít a témában.

Arra kértünk tíz szerzőt, ragadjanak tollat, és fejtsék ki esszében, tárcában, vitairatban a „népi sarjadék” (ahogy Petőfi nevezte Aranyt és ami ellen Arany tiltakozott) Kozmopolia költészet című versében kifejtett gondolatairól és magáról a tárgyról alkotott véleményük, adjanak esszéválaszt százötven év távlatából a költőnek. Arra vagyunk kíváncsiak, szerzőink szerint mit jelent ma kozmopolitának lenni, mik a tétek a XXI. század változó Európájában, miként viszonyul egymáshoz nemzeti érzés, a nemzetállam eszméje, kontra globális, kozmopolita (européer) gondolkodás, megfér-e egymás mellett a kettő.

A magyar hagyományon végigvonul a haza vs. haladás gyakran kibékíthetetlen ellentéte. A politika minduntalan zsákmányul ejti a vitát. Az érdekel bennünket, milyen esélyt látnak szerzőink ennek feloldására. A szellemi életben is megképződnek a szembenállások. Hol a bezárkózás vádja, hol a hagyománnyal szembeni rigiditás ítélete hangzik el. Kérdés, a kulturális közösség sokszínűségének a megőrzése, történetének több szempontú elbeszélése lehetséges-e anélkül, hogy a gondolkodásmódok harcos rivalizálásként fordulnának egymás ellen. Lehetséges-e bizonyos kérdésekben sensus communis? Lehetséges-e a liberális patriotizmus?
Mennyire feleltethető meg a mai globalizmus fogalma a korabeli kozmopolitizmuséval? Számos kérdés felvetődik.

Egyfajta sajátos szellemi társasjátéknak szánjuk sorozatunkat, melyből kiderül, milyen viszony állítható fel a hajdani gondolatokkal, és amely játék alkalmas arra is, hogy a vitapartnerek a válaszok után egymással is megtárgyalják a kozmopolitaság, világpolgárság, európaiság, a hazafiság mibenlétét, erkölcs és szellem helyzetét, nem eltekintve attól a ténytől, hogy ez a vita – úgy tűnik – ma kiváltképp aktuális.

Hogy is volt az eredeti kozmopolitavita a XIX. században? Arany, a „legeurópaibb” magyar költő – Arisztophanész, Shakespeare zseniális fordítója – hatvanegy éves volt verse megírásakor. Császtvay Tünde így ír a két vers megszületésének körülményeiről a Holmiban: „A fiatal írók köre által képviselt és bennük megtestesülni vélt kozmopolita költészet körül kialakult vita irodalmi életünk kor- és korszak-meghatározó eseményévé nőtt. A vita kirobbantójának Arany Jánost szokták tekinteni, aki 1877-ben írt Kozmopolita költészet című, 1878-ban a Fővárosi Lapokban publikált versében emelte föl ellenük szavát, s a kozmopolita poézist a 'dalok korcsá'-nak nevezte. Arany verse mögött sokan sejtették már akkoriban is Gyulait, mindenesetre ettől fogva az irodalomban a népies tárgyú és nyelvezetű, a hazafias érzés inspirációját előtérbe állító és a városi tárgykört választó, elvontabb kép- és nyelvhasználatú, a nemzeti tulajdonságok helyett az örök emberit hangsúlyozó költészet között évtizedekig dúló harcot kozmopolitavitának szokás nevezni.”

Kerényi Ferenc hasonlókról számol be szintén a Holmiban: „Filológiai, kétségbevonhatatlan érvekkel sem megerősíteni, sem cáfolni nem lehet azt a közkeletű, egykorú szóbeszédet, hogy a vita leghíresebb versargumentumát, a Kozmopolita költészetet Gyulai szinte kikényszerítette Aranyból. (...) A vita kirobbant, de korántsem egyenlő feltételekkel. Reviczky költeménye, az Arany Jánosnak (Válaszul 'Kozmopolita költészet' című versére) írója életében nem jelenhetett meg, hiszen benne a poéta nemcsak Arany egyetemességét erősítette meg ('Bolond Istók mindenütt volt, / Ahol ember szenvedett'), de nem engedett a 'világköltő' meghatározásból sem: 'Általános eszme s érzés / Nagy, ha nem is nemzeti…' Reviczky vitacikké átírt véleményét a jól kézben tartott Budapesten nem közölte le orgánum, a Jogosult-e a kozmopolita költészet? végül a liberális Szegedi Naplóban jelent meg (1878. november 30-án). Megérthetjük, miért: 'A hazafiság mint speciális érzelem, lehet ugyan a költészet tárgya, de szabálya sohasem.'

Az esszéválaszokat május közepétől olvashatják a Literán.

MEGSEMMISÜLT VERSEK
Arany János megsemmisült szerelmes és erotikus versei

„Arany Jánosnak, ellenőrizhetetlen hírek szerint, voltak erotikus versei, amelyeket Voinovich Géza, a hagyaték örököse sosem adott ki, s amikor megsemmisült a villája, odavesztek az Arany-kéziratok is” – nyilatkozta Szörényi László Szőnyei Tamásnak a Magyar Narancsban. Faludy György egy interjújában hasonlót állít: „Arany Jánosnak nem azért nem maradtak fenn erotikus költeményei, mert nem írt ilyeneket, hanem mert kéziratait egy pincében elmosta a belvíz. Sajnálatos tény, hogy a költemények a jelenkori technikai eszközök segítségével ismét olvashatók lennének, ha a lemondó családtagok akkoriban nem dobták volna ki a vízáztatta papírkötegeket.” Nyáry Krisztián ugyanerről számol be: „Szerelmes leveleit valószínűleg elégette, s erotikus verseiről is csak annyit tudunk, hogy léteztek. Halála után a család egy pincében őrizte az életműből kilógó költeményeket, amelyekből talán többet tudnánk meg Teleki Julianna iránt érzett érzelmeiről is. A pince egy nap beázott, ezt felmentésnek vették az örökösök, akik nagy megkönnyebbüléssel megsemmisítették az átnedvesedett paksamétát. Pedig micsoda versek lehettek!”

Az Arany János-kutatásokból tudjuk, a kötelességek közé szorított életet élő, példás férjet és családapát mély érzelmek fűzték egykori tanítványához, Rozmány Erzsébethez, akiről feltehetőleg a Toldi szerelme Rozgonyi Piroskáját mintázta, és a feltételezések szerint ugyancsak erős vonzalmat érzett Tisza Lajos felesége, Teleki Julianna grófnő iránt, mikor a geszti kastélyban Domokos nevű fia mellett nevelősködött. Ennek egyetlen bizonyítéka maradt ránk, a Hajnali kürt című vers, mely az értelmezők szerint egy szerelem élményéről ad hírt.

Az ősszel a Margó Fesztiválon megrendezésre kerülő, nagyszabású születésnapi és egyben díjátadó gálán tíz költő olvassa fel Arany János a kutatók szerint valaha létezett, majd megsemmisített szerelmes és erotikus verseinek újraírt változatait. Az esten kerül sor a 12. Litera-díj átadására, melyet a meghívásos pályázatban részt vevő költők közül a legjobbnak ítélt nyer el. Hamarosan közzétesszük, kik indulnak a babérért. Valamint – a hagyományainkhoz híven – meghirdetjük idei nyílt pályázatunkat is, különdíjakért. A meghívásos pályázatra beérkezett verseket a Litera az estet követően hétről hétre publikálja.

AZ ARANY-EMLÉKÉV PROGRAMJAI A LITERÁN

A Literán külön dossziéban lehet követni az országos Arany János-emlékév legfontosabb eseményeit, kivételes figyelemmel a Petőfi Irodalmi Múzeum rendezvényeire, kiállításaira és akcióira. A Litera rendszeresen tudósít az általa választott, PIM szervezésében megvalósuló Arany-rendezvényekről.

A Litera Arany-évben zajló programját külön dossziéban és a Facebookon létrehozott oldalon követhetik nyomon.

A Litera Arany-programja az Arany János-emlékév keretében, a Petőfi Irodalmi Múzeum kortárs irodalmi kapcsolódó programjai sorában valósul meg.

 

 

Kozmopolitavita


Szörényi László: „...fajtám korcsa: / Kosmopolita czigány”

Szörényi László: „...fajtám korcsa: / Kosmopolita czigány”

Kozmopolitavita című sorozatunk Arany János verséből és az egykori vitából kiindulva kozmopolita és nemzeti eszme viszonyát kutatja. Szörényi László esszéjét olvashatják.
Márton László: Otthon itthon?

Márton László: Otthon itthon?

...a magyar társadalom miért van tele előítéletekkel, miért nem lát az orránál tovább, és miért nem képes, miért nem hajlandó megérteni mindazt, ami számára nem közhelyszerűen magától értetődő? – Kozmopolitavita című sorozatunk Arany János verséből kiindulva kozmopolita és nemzeti eszme viszonyát kutatja. Márton László esszéjét olvashatják.
Milbacher Róbert: A „nemzeti v. egyetemes” kérdés fölvetése mint csapdahelyzet

Milbacher Róbert: A „nemzeti v. egyetemes” kérdés fölvetése mint csapdahelyzet

Kozmopolitavita című, új sorozatunk az Arany-emlékévben Arany János verséből és az egykori vitából kiindulva kozmopolita és nemzeti eszme viszonyát kutatja. Elsőként Milbacher Róbert esszéjét olvashatják.
Kozmopolitavita és megsemmisült versek

Kozmopolitavita és megsemmisült versek

A Litera az Arany János-emlékévben, amely egyben a Litera fennállásának 15. évfordulója, nagyszabású programba kezd. Ennek része Kozmopolitavita címen egy esszésorozat, ősszel Arany János megsemmisült szerelmes és erotikus verseinek újraírt változataival ünnepeljük 15. születésnapunkat.
LAST_UPDATED2
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL