TIZEDIK KÖNYV
1.
Lelkem,
mikor leszel végre
jó, egyszerű, egységes, kendőzetlen
s átlátszóbb, mint a test,
amely körülburkol téged?
Rájössz-e valaha
a szeretet és a gyöngédség ízére?
Betelsz-e már egyszer,
legyőzöd-e szükségleteidet,
hogy az élet örömeinek élvezéséhez
semmit ne kívánj,
semmit ne óhajts,
sem élő, sem élettelen dolgot,
sem azt, hogy még több időt fordíthass rájuk,
sem más helyet vagy vidéket,
sem tisztább levegőt,
sem barátságosabb emberekből álló környezetet?
Megelégszel-e már azzal,
amit a jelen kínál,
örülsz-e mindannak, ami van,
meggyőzöd-e végre magad,
hogy az istenektől minden rendelkezésedre áll,
minden hasznodra van,
és a jövőben is hasznodra lesz,
amit csak jónak látnak,
és amit a legtökéletesebb lény
- az élő természet -
épsége érdekében juttatnak néked?
Ez az élő természet
jó, igazságos, szép,
mindent létrehoz, tartalmaz;
magába foglalja, felöleli azt is, ami feloszlik,
hogy belőle más, hasonló dolgok származzanak.
Mikor jutsz el végre
az istenekkel és az emberekkel való
közös együttélésben
a tökéletességnek arra a fokára, hogy
te sem teszel nekik szemrehányást,
viszont arra sem adsz okot,
hogy ők korholjanak téged?
2.
Vizsgáld meg,
mit kíván természeted,
már ha tényleg a természet irányít.
Azután teljesítsd azt, ne emelj ellene kifogást,
föltéve, hogy állati természeted kárát nem vallja.
De továbbmenve
azt is kutasd ki,
mit kíván állati természeted.
S ennek is adj meg mindent,
föltéve, hogy
értelmes természetedre nem hárul belőle semmi kár.
Ami pedig az értelemnek megfelel,
az egyúttal a társas közösség érdekeihez is vág.
Tartsd magad ezekhez a szabályokhoz,
és ne foglalkozz fölösleges dolgokkal.
3.
Ami ér,
az vagy úgy ér, hogy
elviselésére elegendő az erőd,
vagy úgy, hogy
képtelen vagy elviselni.
Ha olyasmi ér, hogy elviselheted,
akkor ne zúgolódj, hanem erődhöz képest tűrj!
Ha elviselhetetlen, akkor se zúgolódj,
mert ha veled végzett a baj, maga is felőrlődik.
De ne felejtsd el, hogy
a természet megadta az erőt mindannak elviselésére,
aminek elviselhetővé, tűrhetővé tétele
csak a te ítéletedtől függ,
hiszen fölfoghatod úgy is, hogy
teljesítése hasznodra van,
sőt kötelességed.
4.
Ha valaki téved,
türelemmel oktasd és mutass rá,
miben tévedett.
Ha ezt nem tudod megtenni,
inkább magadat vádold –
vagy még magadat sem.
5.
Bármi ér is,
az az örökkévalóságtól fogva
el volt rendelve számodra,
s az okok szövedéke
beláthatatlan időtől fogva
összefonta a te létezésedet és azt, ami ért.
6.
Akár csak atomok zűrzavara van,
akár van természeti rend,
első vezérelvem:
"Része vagyok a természettől kormányzott egésznek" –
második vezérelvem:
"A velem egyfajtájú részekkel
valamiféle rokonsági kötelék fűz össze."
Annak tudatában, hogy
rész vagyok,
semmin nem ütközöm meg,
ami az egészből nekem jut,
mert semmi sem káros a résznek,
ami hasznos az egésznek.
Az egész viszont
nem tartalmaz semmit,
amiből ne volna magának haszna.
Minden természetnek közös törvénye ez,
a világ természetének pedig ezenfelül
még további kiváltsága az is, hogy
semmi külső ok nem kényszerítheti
olyasminek a létrehozására,
amiből kára lehetne.
Tehát,
ha ráeszmélek, hogy
ilyen egésznek vagyok a része,
mindent, ami csak ér,
nyugodt szívvel fogadok.
Mivel pedig
rokonsági kötelék fűz
az azonos fajtájú részekhez:
természetesen semmit sem cselekszem
a köz kárára,
inkább
- osztályos társaimra való tekintettel -
minden törekvésemet a közjóra irányítom,
az ellenkezőjéről pedig visszaterelem.
Ha ezek mellett az alapelvek mellett
következetesen kitartok,
életem mindenesetre boldog lesz,
aminthogy elképzelheted azt is,
milyen kellemes annak a polgárnak az élete,
aki polgártársai hasznát szolgáló cselekvésekkel
halad élete útján,
és örömmel vállalja,
amit csak kijelöl neki föladatul a közösség.
7.
A mindenség részének,
a világtermészettől befogott összes dolognak
szükségszerűen el kell pusztulniuk,
vagy - kifejezőbb szóval -
el kell változniuk.
Ha ez a változás természettől fogva rossz
- mégpedig szükségszerűen rossz -
volna számukra,
akkor az egész
- tekintve, hogy
részei mindig mássá és mássá változnak,
és így vagy úgy pusztulásra hajlamosak -
nem volna jó vezetés alatt.
Vajon
maga a természet
arra vállalkozott-e, hogy
önmaga károsítsa saját részeit, hogy
bajnak tegye ki,
sőt szükségszerűen bele is döntse őket a bajba?
Vagy talán
tudatában sincs annak, hogy ilyesmi megesik?
Mindkét föltevés elfogadhatatlan.
Ha pedig valaki
- számításon kívül hagyva az össztermészetet - ezeket a változásokat
pusztán a dolgok alkatából vezetné le,
milyen nevetséges volna,
ha egyrészt megállapítaná, hogy
az egész részei alkatuknál fogva
változásra kényszerülnek,
másrészt
mindjárt csodálkoznék
vagy bosszankodnék rajta, hogy
ez bekövetkezik,
mintha valami természetellenes történt volna!
Különösen akkor,
mikor minden felbomlás
tulajdonképpen visszatérés
azokhoz az elemekhez,
melyekből minden összeállt:
akár szétporlott ősanyag az,
amiből az adott jelenség összeverődött,
akár valami változás hozta létre,
mondjuk, hogy
valami szilárd dologból földszerű,
valami légiesből légszerű lett.
A felbomlással
mindezek újra felszívódnak a világmindenségbe,
és vagy
időszakonként lángokban pusztul el a világ,
vagy
szüntelen változások során újhodik meg.
De
nehogy valamiképpen azt képzeld, hogy
tested szilárd és légszerű részei
már a születéstől fogva megvannak:
tegnap vagy tegnapelőtt,
táplálékokból és beszívott levegőből
sűrűsödtek össze.
És csak az változik,
amit valaki ilyen módon magára szedett;
amit az anya szült,
az változatlan.
S ha azt hoznád fel, hogy
a gyarapodás
a te sajátos milyenségeddel
már a legszorosabban összekapcsolódott,
állításom érvényét,
hitem szerint,
az sem gyengítené.
8.
Ha elérted, hogy
jónak, szerénynek, igaznak,
értelmesnek, békésnek, nagylelkűnek
nevezzenek –
vigyázz, hogy
soha más jelzővel ne illethessenek;
ha pedig e neveket elvesztetted,
igyekezz haladéktalanul visszaszerezni őket.
Gondold meg, hogy
az "értelmes"
annyit jelent,
mint mindent gondosan megvizsgálni
és alaposan megfontolni;
"békés"
annyit,
mint a közös természettől rád mért sorsot
készséggel fogadni;
"nagylelkű"
annyit,
mind gondolkodó részed fölényét biztosítani
a testnek enyhe és heves izgalmai,
a hiú hírnév, a halál és más ilyesmi fölött.
Ha érdemes tudsz maradni ezekre a nevekre,
és nem pályázol rá, hogy mások illessenek velük:
más ember leszel,
új életet kezdesz.
Hiszen, ha továbbra is olyan maradsz,
amilyen eddig voltál,
ha az élet így ráncigál ide-oda és szennyez be,
nem leszel jobb
az érzéktelen
és
az élethez görcsösen ragaszkodó embereknél,
a vadállatokkal vívó,
félig már szétmarcangolt gladiátoroknál,
akik sebbel, sárral borítva
csak azért könyörögnek, hogy
megmaradhassanak holnapra,
bár másnap
ugyanolyan állapotban,
ugyanazoknak a karmoknak és torkoknak
biztos zsákmányai.
Vedd be tehát magadat
e néhány jelző sáncába,
s ha ott tartani tudod magad,
tarts ki,
mintha a boldogok szigetére költöztél volna át;
ha pedig érzed, hogy
kívülre kerülsz,
és nem tudsz a helyzet ura maradni,
rettenthetetlenül vonulj vissza valamelyik zugba,
ahol még állod a harcot,
vagy teljesen távozz az életből –
de nem haragosan,
hanem egyszerűen, szabadon, szerényen:
az életnek legalább ezt az egy feladatát
- a távozást -
szépen teljesítve.
Hatalmas segítség
ezekre a jelzőkre
emlékezetedben az is,
ha az istenekre gondolsz,
és arra, hogy
ők nem hízelgésre számítanak,
hanem, hogy minden értelmes lény
hozzájuk hasonlítson.
Továbbá: hogy
a fügefa rendeltetését a fügefa,
a kutyáét a kutya,
a méhét a méh,
az emberét az ember teljesíti.
9.
Mimus-játék, háború,
félelem, ernyedtség, szolgalelkűség
naponta kitörlik lelkedből
mind a szent alapelveket,
ahányat csak
a természet törvényeinek
megfelelő ismerete nélkül
elgondoltál,
majd elejtettél.
Mindent úgy kell megfigyelned
és mindig úgy kell cselekedned, hogy
a jelen szükségletének is eleget tégy,
és elméletben is megértsd a dolgokat.
Ezenkívül
belső,
de nem rejtegetett
önbizalmat kell merítened
a mindenség ismeretéből.
Mikor érzed végre
az egyszerűség örömét?
Mikor
a méltóságteljes magatartásét?
Mikor azt,
ami az egyes jelenségek ismeretéből fakad,
annak ismeretéből:
mi az anyaguk,
mi a helyük a világrendszerben,
mennyi ideig tarthatnak,
miből álltak össze,
kiknek a birtokába juthatnak,
kik adhatják, vagy vehetik el őket?
10.
A pók
nagy dolognak tartja,
ha legyet fogott,
az emberek közül az egyik, ha nyulat,
a másik, ha hálóval szardellát,
ismét másik, ha vadkant,
más, ha medvét,
más, ha szarmatát.[95]
Ha irányító alapelveiket vizsgálat alá veszed,
nem rablók-e egytől egyig?
11.
Alakíts ki magadnak
tudományos módszert
annak vizsgálatára,
hogyan változik át minden valami mássá.
Erre figyelj folyton,
s ebben gyakorold magad szüntelenül,
mert semmi mással
nem teheted
annyira emelkedetté lelkedet.
Aki ide eljutott,
az szinte kivetkőzött már testéből,
s ha meggondolja, hogy
az emberek köréből innen-onnan távozva,
mindent itt kell hagynia,
akkor a tőle függő cselekedetekben
teljesen rábízza magát az igazságosságra,
egyéb adott ügyeiben pedig
a mindenség természetére.
Hogy más mit mond,
mit gondol róla,
mit tesz ellene,
azt a következő két alapelv birtokában
számba sem veszi:
először
neki magának igazságosan kell eljárnia
a jelen követelte cselekedetekben,
másodszor
mindazt örömmel kell fogadni,
amit a sors éppen neki oszt.
Az ilyen ember
minden ügyes-bajos dolgot félretéve
nem akar mást,
mint egyenes úton
a törvénynek megfelelően haladni
és az istenséget követni,
aki szintén egyenes úton tör célja felé.
12.
Mi szükség van sejtésekre,
amikor módodban van látva látnod,
mit kell tenned!
S ha már látod,
járj utadon békében, állhatatosan.
Ha még nem látod,
állj meg,
és kérj tanácsot az okosabbaktól.
Ha pedig
egyéb akadályok merülnének föl,
az adott lehetőségeket okosan mérlegelve
és attól,
ami igazságosnak látszik,
tapodtat sem tágítva,
csak előre!
Ezt a célt biztosítani
a legjobb,
tőle eltávolodni viszont rút dolog volna.
Aki mindenben az értelmet követi,
az nyugodt,
mégis tevékeny, derült, mégis komoly.
13.
Mihelyt felserkensz álmodból,
kérdezd meg magadtól,
fontos-e számodra, hogy
más embert ócsárolj,
ha igazságos és szép tetteket vittél végbe.
Nem fontos.
Megfeledkezel-e róla, hogy
azok,
akik kidüllesztett mellel
másokat dicsérnek vagy korholnak,
milyenek ágyasházukban,
hogyan viselkednek asztaluknál?
Elfelejted-e,
mit csinálnak, mi után futnak,
mit lopnak és rabolnak –
nem kezükkel, nem is lábukkal,
hanem lényük legértékesebb részével,
mely pedig kiapadhatatlan forrása lehetne,
ha akarná,
a hűségnek, a szerénységnek,
az igazságnak, a törvénynek, a jó szellemnek?
14.
A fegyelmezett és szerény ember
így szól
a mindent adó és mindent elvevő természethez:
"Adj, amit akarsz, vedd el, amit akarsz."
Ezt azonban nem felfuvalkodottan mondja,
hanem jóindulatúan engedelmeskedve a természetnek.
15.
Rövid idő az, ami még hátra van.
Élj úgy, mintha hegy fokán élnél.
Aki mindenütt úgy él a világban,
mint egyetlen hazában,
annak igazán mindegy, ott-e vagy itt.
Embertársaid
lássák, ismerjék meg benned
az igaz, természet szerint élő ember példáját.
Ha pedig nem tudnák ezt elviselni,
inkább öljenek meg.
Ez is jobb, mint az ő módjukon élni.
16.
Egyáltalán,
ne vitatkozz többé arról, hogy
milyennek kell lennie a jó embernek,
hanem légy olyan.
17.
Képzeld magad elé állandóan
az idő végtelenségét,
az anyag határtalanságát:
az anyaghoz képest
minden egyes jelenség
fügemag,
az időhöz képest
fúrófordulat.
18.
Képzeld magad elé
az egyes érzéki tárgyakat,
amint feloldódnak, változnak, korhadnak, porladnak.
Gondold meg, hogy
minden szinte csak azért lett, hogy
ismét elpusztuljon.
19.
Milyenek az emberek,
ha esznek, alusznak, szerelmeskednek,
szükségüket végzik?
Azután milyenek,
ha adják a hatalmasat,
ha büszkélkednek, haragusznak,
felülről lefelé rendreutasítanak?
Nemrégiben még
hány embernek szolgáltak és milyen okokból?
S nemsokára milyen állapotban lesznek!
20.
Mindenkinek hasznára van,
amit a közös természet hoz neki,
és akkor van hasznára, amikor hozza.
21.
"Szereti a föld az esőt,
szereti a szent levegőég is."[96]
Szereti a világrend azt tenni,
aminek éppen történnie kell.
Azért hát azt mondom a világrendnek:
"Szeretem, amit te szeretsz."
Nem úgy mondják-e a köznapi nyelvben is:
"Ez a világ sorja."
22.
Vagy itt élsz tovább,
ezt már megszoktad;
vagy máshová mész innen,
ezt te akartad,
vagy meghalsz,
akkor pedig elvégezted feladatodat.
Nincs tovább! Csak bátran hát!
23.
Mindig légy tudatában annak, hogy
ez a darab föld is csak olyan, mint a másik,
és hogy itt ugyanazt találod meg,
amit azok,
akik hegy ormán, tenger partján,
vagy bárhol másutt laknak.
Kétségtelenül igazat fogsz adni Platónnak,
aki azt állítja, hogy
városfalak közé zárva is élhet az ember úgy,
mintha hegyen, karámban élne és juhokat fejne.
24.
Mi az én vezérlő értelmem?
Mit csinálok most belőle?
Mire használom most?
Csak nem értelmetlen?
Csak nem vált el,
nem szakadt el a közösségtől?
Csak nincs
annyira összeforrva,
összeelegyedve a testtel, hogy
minden rezdülését megossza vele?
25.
Aki megszökik urától, az szökevény.
Urunk a törvény.
Aki tehát a törvény ellen vét, az szökevény.
Aki bánkódik, haragszik vagy fél,
az ellene szegül annak,
ami
a mindenség kormányzójának végzése szerint
történt, történik, vagy történni fog.
Pedig
aki a megfelelő részt kinek-kinek odaítéli:
maga a törvény.
Tehát szökevény az is,
aki bánkódik, haragszik, vagy fél.
26.
A férfi,
miután
termékenyítő magvát az anyaméhbe bocsátotta,
továbbáll,
a többit pedig valami más hatóerő vállalja át,
amely addig működik,
amíg ki nem fejlesztette a magzatot.
Milyen kis okból milyen következmény!
A csecsemő
azután
torkán át táplálékot vesz fel:
a többit átvállalja valami más hatóerő,
mely kialakítja az érzéklést, az ösztönt
és általában az életet, erőt.
Milyen sok és milyen csodálatos jelenség!
Vizsgáld meg
ezeket az annyira titokzatos folyamatokat,
és vedd szemügyre ezt a hatóerőt
úgy,
mint ahogyan szemügyre vesszük
a lefelé húzó és felfelé vonzó erőt:
nem testi szemünkkel,
de azért nem kevésbé áthatóan.
27.
Állandóan gondolj rá, hogy
ami most van,
olyasmi azelőtt is volt.
Gondolj arra is, hogy
ezután éppen így lesz.
Saját élményeid
és
a régebbi történelem tanulmányozása alapján
idézz szemed elé egész színjátékokat,
a maiakkal azonos jeleneteket:
Hadrianus, Antoninus vagy Fülöp,
Nagy Sándor, Kroisos[97] egész udvarát.
A színjáték ugyanaz, csak a szereplők mások!
28.
Gondolj arra, hogy
minden ember,
aki az élet valami jelensége miatt
búslakodik vagy méltatlankodik,
hasonlít
az áldozatra szánt, rugdalódzó és sivító malachoz.
Éppen ilyen az is,
aki magányos fekhelyén csendben sóhajtozik.
Arra is gondolj, hogy
életünk kötött,
s hogy csak az értelmes lénynek adatott meg, hogy
az eseményeknek önként alárendelje magát,
mert
mindenki számára kényszerűség
minden további nélkül beletörődni a sorsba.
29.
Minden cselekedetednél
esetről-esetre vizsgálódva
tedd föl magadnak a kérdést:
azért rettenetes-e a halál, mert ettől elüt téged?
30.
Ha más botlásán megütközöl,
tüstént változtass irányt
és gondold meg,
milyen hasonló hibát követsz el.
Nem tartod-e jónak te is
a pénzt vagy az élvezetet,
vagy a hiú hírnevet és más effélét?
Mihelyt erre figyelsz,
haragod gyorsan elpárolog,
különösen,
ha az is eszedbe jut,
hogy embertársad kényszer alatt cselekszik.
Mert mit csináljon?
Vagy,
ha teheted,
szabadítsd fel őt e kényszer alól.
31.
Ha Satyront látod,
képzeld magad elé valamelyik sókratikust,
Eutykhést vagy Hyment.
Ha Euphratést[98] látod,
képzeld magad elé Eutykhiónt vagy Silvanust.
Ha Alkiphront, akkor Tropaiphorost –
ha Severust, akkor Kritónt, vagy Xenophónt.[99]
Ha magadra irányítod tekinteted,
akkor gondolj valamelyik császárra –
általában
mindenkinél
valami neki megfelelő párra.
Azután jusson eszedbe a kérdés:
hol vannak mindezek?
Sehol, vagy ki tudja, hol.
Ezzel a módszerrel
az emberi életet
mindig füstnek, semmiségnek fogod tekinteni,
különösen,
ha arra is gondolsz, hogy
ami egyszer elváltozott,
az a végtelen időben soha többé vissza nem jön.
Miért tusakodol hát?
Miért nem éred be azzal, hogy
ezt a rövid időt szépen lemorzsold?
A cselekvés
micsoda területeit és alkalmait szalasztod el!
Mert mi más a világ minden ügye-baja
az élet dolgait pontosan
és
természettudományi alapon
megfigyelő értelem számára,
mint gyakorlási alkalom?
Tarts ki tehát,
míg ezeket a gondolatokat
teljesen meg nem hódítod a magad számára –
mint ahogyan
az erős gyomor mindent megemészt,
vagy ahogyan
a ragyogó tűz mindenből, amit belé vetsz,
lobogást és fényt csinál.
32.
Ne mondhassa rólad igazában senki, hogy
nem vagy egyszerű vagy jó.
Aki mégis így ítélne rólad valamiben,
azt hazudtold meg.
Mindez csak tőled függ.
Mert ki akadályozhat meg abban, hogy
jó és egyszerű légy?
Határozd csak el, hogy
ha nem leszel ilyen,
nem is élsz tovább.
Az értelem sem kívánja, hogy
tovább élj, ha nem vagy ilyen.
33.
Mit lehet az adott anyaggal kapcsolatban
a legcélravezetőbben tenni vagy mondani?
Akármi legyen is az,
módodban áll megtenni, vagy mondani.
S ne hozd fel ürügyül, hogy akadályoznak.
Mindaddig nem hagyod abba a sóhajtozást,
amíg beléd nem idegződik, hogy
ugyanaz legyen számodra
az emberi alkatnak megfelelő cselekvés
bármely téged illető és érő alkalommal,
ami az élvezetek hajszolója számára a tobzódás.
Mert élvezetnek kell tartanod,
ha alkatodnak megfelelő tevékenységet fejthetsz ki.
Erre pedig mindenütt módod van.
A hengernek
nem adatott meg, hogy
saját erejéből minden irányban mozogjon.
De nem adatott meg a víznek, tűznek
és más egyébnek sem,
amit a természeti erő
és a puszta ösztönös élet irányít.
Mert sok akadályozó gát állja útjukat.
A belátás és értelem viszont
természete és akarata szerint
minden akadályon áthaladhat.
Ha azt a könnyedséget,
mellyel az értelem mindenen áthatol
- mint ahogyan a tűz felfelé,
a kő lefelé tör, a henger a lejtőn gurul -
tartod szem előtt,
többet ne is kívánj!
Mert a többi akadály
vagy
csak a testet illeti, ezt a tehetetlen hullát,
vagy
nem sebezhet, egyáltalán nem árthat,
hacsak helytelen felfogásod
vagy az értelem lankadtsága
nem teszi számodra lehetővé.
Máskülönben
annak, aki valamit elszenved,
rögtön rossznak kellene lennie –
mint ahogyan minden más teremtmények,
amit valami ilyen baj ér,
a szenvedő része csakugyan silányabbá lesz.
Az ember azonban,
aki az őt érő bajokkal szemben megállja a helyét,
ezzel, hogy úgy mondjam,
derekabb, dicséretre méltóbb lesz.
Általában gondolj arra, hogy
ami az államnak nem árt,
nem árthat annak sem,
aki az állam polgárának született,
az államnak pedig nem árt,
ami a törvényt nem sérti.
Az úgynevezett csapások közül
azonban
a törvényt egyik sem sérti.
Ami pedig a törvényt nem sérti,
az nem sérti az államot és az állampolgárt sem.
34.
Aki
a lelkét az igazság alapelveivel átitatta,
annak elég
a legrövidebb és legismertebb mondás is, hogy
derült, bizakodó hangulatba kerüljön.
Mint ez:
Mint levelek születése,
olyan csak az embereké is.
Földre sodorja a lombot a szél,
de helyébe az erdő
mást sarjaszt újból.[100]
Gyermekeid is falevelek.
Falevelek azok is,
akik meggyőződést színlelve,
nagy hangon dicsérnek
vagy - éppen ellenkezőleg - elátkoznak;
azok is,
akik alattomban szidnak vagy kigúnyolnak.
Ugyancsak falevelek azok is,
akik halálunk után megemlékeznek rólunk.
Mert mindezeket a "szép tavasz" sarjasztja,
azután a szél földre teríti,
majd az erdő újakat fakaszt helyükbe.
Mindegyiküknek közös sorsa az arasznyi lét.
Te pedig,
mintha örökkévalók volnának,
menekülsz előlük,
vagy futsz utánuk.
Nemsokára te is behunyod a szemed,
és azt, aki téged kikísért, már más siratja el.
35.
Az egészséges szemnek
minden láthatót látnia kell.
Nem mondhatja, hogy
csak zöldet kíván –
mert ezt már beteg szemű ember mondaná.
Az egészséges hallás és szaglás
legyen fogékony mindenre,
ami hallható és szagolható.
Az egészséges gyomor
minden táplálékot egyformán vesz,
mint ahogyan a malom is
mindent egyformán megőröl, amit meg kell őrölnie.
Éppen így kell
készen állnia minden eshetőségre
az egészséges észjárásnak.
Amelyik azonban kijelenti:
"Éljenek gyermekeim!"
vagy:
"Ha valamit teszek, azt mindnyájan dicsérjék" –
olyan,
mint a szem, mely csak zöldet,
vagy a fog, mely csak puhát kíván.
36.
Senki sem
annyira sorskegyeltje, hogy
halálos ágyánál ott ne álljon néhány ember,
aki örül a bekövetkező bajnak.
Mert még
a buzgó, bölcs emberrel szemben is
akadhat végül olyan,
aki magában azt mondja:
"Csakhogy egyszer már
lélegzethez jutunk ettől az iskolamestertől!
Sok vizet ugyan nem zavart,
mégis úgy éreztük, hogy
magában megvolt rólunk a véleménye."
Ezt mondják a buzgó emberről.
Hát bennünk mennyi más ok van,
ami miatt sokan szabadulni akarnak tőlünk!
Gondold el ezt halálos ágyadon,
s e gondolatban könnyebben távozol:
"Olyan életet hagyok itt,
melyben maguk a bajtársaim
- akikért annyit küzdöttem,
imádkoztam, törtem a fejem -,
ők maguk kívánják távozásomat,
mert azt remélik, hogy
ebből valami előnyük lesz."
Mi az tehát,
ami miatt
valaki ragaszkodnék a további mulatáshoz?
Mégse fogyatkozzék meg benned emiatt
a jóindulat embertársaid iránt,
amikor eltávozol,
hanem
alapjellemedhez híven,
légy irányukban barátságos, jóindulatú, kegyes.
Viszont ne is úgy menj el,
mint akit erővel kell elszakítani,
hanem olyan legyen körükből való távozásod,
ahogyan könnyű halál esetén
a pára észrevétlenül elhagyja a testet.
Mert velük is
összekapcsolt és összevegyített
a természet
egykor,
most azonban
felold.
Nos hát,
válok tőlük,
mint sorsom osztályosaitól,
minden huzavona és kényszerűség nélkül.
Mert
ez a magatartás is
beletartozik a természet követelményeibe.
37.
Szoktasd magad hozzá, hogy
minden emberi cselekedet láttán,
ha lehetséges, tedd föl magadnak a kérdést:
vajon milyen célból teszi ez ezt?
De önmagadon kezdd,
és először önmagadat vizsgáld meg.
38.
Gondold meg, hogy
ami téged láthatatlan szálakkal ide-oda rángat,
az benned van elrejtve:
ez ott belül a rábeszélőképesség,
az élet,
hogy úgy mondjam, az ember.
Ezzel még képzeletben se keverd soha össze
a körülburkoló porhüvelyt
és az ebbe beleágyazott szerveket, a test tagjait.
Mert
ezek alapjában véve hasonlók a fejszéhez,
csak annyiban különböznek tőle, hogy
együtt születtek.
Ezekhez a testrészeknek
az őket mozgató és pihentető erő nélkül
nincs nagyobb hasznuk,
mint amekkora hasznot jelent a vetélő a szövőasszonynak,
az írónád az írónak,
az ostor a kocsisnak.
|