Payday Loans

Keresés

A legújabb

EÖTVÖS JÓZSEF: VALLOMÁSOK ÉS GONDOLATOK VII. PDF Nyomtatás E-mail
2009. január 26. hétfő, 09:44

EÖTVÖS JÓZSEF
VALLOMÁSOK ÉS GONDOLATOK

ÖSSZEGYŰJTÖTTE ÉS SZERKESZTETTE
BÉNYEI MIKLÓS

ÉVEK

1831-1871


________________________________________

513

Mint minden arisztokrácia, 
úgy az ész arisztokráciája is 
leginkább csak a középosztállyal áll ellentétben. 
Az észarisztokrácia 
tisztelettel meghajlik a nép józan esze előtt, 
s felsőbbségét 
csak a hozzá közelebb állókkal érezteti; 
a nép 
többnyire büszkeséggel nézi 
ezen arisztokratáit is, 
mert fényöket s gazdagságukat 
részben sajátjának tekinti, 
de azok, 
kik hozzájok közelebb állnak
- az irodalom iparos középrende – 
nem bocsátják meg soha, hogy 
a hely, mely őket illetné, 
mások által foglaltatott el; 
mintha bizony, 
ha senki náloknál előbbre nem jutott is volna, 
s ők az elsők lennének, 
azért egy lépéssel továbbra mentek volna, 
mint hová őket saját erejök viszi.


514

Nagyon értelmes emberek 
néha olyan buták, hogy 
csak az igazságot keresik, 
s ha megtalálták azt, 
még aznap ki kell beszélniök.


515

Egyetlen társadalom sem 
épülhet fel 
olyan elv nélkül, 
melyet általában igaznak fognak fel. 
A való igazság itt kevésbé fontos, 
mint az általános meggyőződés.


516

Az óvilágban 
a főérdek mindig az állam, 
mellyel szemközt 
az egyediség érdekei 
háttérbe szorulnak, 
s csaknem eltűnnek; 
ennek szükséges következése, hogy 
az etikában is, 
mely az egyesek morális kötelességeit tárgyalja, 
az államra való tekintet 
elhatározó befolyással bír. 

Még Plató is, 
minden idealizmusa mellett, 
az államtudományt 
mint az etikának részét tárgyalja, 
s oly morál, 
mely az egyesre nézve 
oly kötelességeket állított volna fel, 
melyek az állam érdekeivel ellentétben vannak, 
az óvilág fogalmai szerént nem is létezhetett.

Azon összeköttetés, 
mely az etika s politika között 
a dolog természete szerént létezik, 
most sem változott meg. – 
Lehetetlen, hogy 
a kötelességek, 
melyekkel az egyes 
magának, családjának s barátjainak 
tartozik, 
azokkal, 
melyek őt az államhoz kötik, 
viszonyban ne álljanak; 
a különbség tehát, 
mely az új s régi kor között e részben észlelhető, 
csak abban áll, hogy 
miután most 
a kereszténység által uralkodóvá vált 
eszmék szerént 
az egyediség áll első helyen, 
az egyediség 
morális jogai- s kötelességeitől kell kiindulni, 
ha az államról szólunk.

Valamint 
az óvilágban oly morál, 
mely az állam érdekeivel ellentétben áll, 
képtelenségnek tartatott volna; 
úgy most oly államtan, 
mely a morállal ellentétben áll, 
nem egyéb képtelenségnél, 
mit csak azért nem veszünk észre, 
mert az óvilág eszméin alapítva meg 
újabb tudományunkat, 
még mindig az óvilág felfogásaiban élünk.

Minthogy 
újabb korunk elfogadta az elvet, hogy 
az államnak főcélja 
a többség jólétében keresendő, 
miután eszerint 
az egyednek jóléte a fő, 
el kell fogadni azt is, hogy 
a politikának legfőbb feladata nem egyéb, 
mint a morál elveinek alkalmazása az államra; 
s ebből világos, hogy 
oly politika, 
mely céljainak elérésére 
erkölcstelen eszközökkel él, 
a politika fő feladatával egyenes ellentétben áll.


517

A politikában 
minden eszme 
csak akkor válik naggyá, 
ha sikerül megvalósítani; 
különben legfeljebb csak egy szép álom marad.

518

Hol 
a történelem hajtóműve 
nincs szétrombolva, 
a legrövidebb időn belül 
egy egészséges szervezetnek kell létrejönni.


519

Hol fennáll a szabadság eszméje, 
csak az az államforma lehet tartós, 
melyben minden konfliktust 
az államhatalom akadályoz meg, 
s ahol 
az államszervezet célszerű berendezettsége 
arra hivatott, hogy 
az államforma megváltoztatása 
csak a többség akaratával történhessék, 
s a főváros lázadása 
ne válhasson az egész állam forradalmává.


520

Csak ha 
a monarchia iránti érzések 
új lángra gyúlnak, 
akkor forrhat össze oly korona, 
mely egyszer széttörött.


521

Választási törvények

Miután tapasztalásból tudjuk, hogy 
minden országgyűlési követ 
sokkal inkább magát és saját érdekeit, 
mint azokat képviseli, 
kik által választatott, 
bizonyos, hogy 
választási törvények 
inkább azáltal hatnak, 
ha a választhatásnak feltételei, 
mint azáltal, 
ha választói képesség határoztatik meg. – 
Ha azt kívánjuk, hogy 
a törvényhozásban 
minden érdekek képviselve legyenek, 
e cél csak úgy érethetnék el, 
ha a törvény által kimondatnék, hogy 
a követek 
egy bizonyos arány szerént 
bizonyos osztályokból választandók 
(például ennyi földmívelő, ennyi gyáros, 
ennyi városi vagy falusi lakó); 
azáltal, hogy 
csak a választói jog 
terjesztetik ki minden osztályra, 
vagy éppen 
az általjános szavazat által 
nem nyerünk semmit. 
E rendszer mellett
- mint ezt is tapasztalásból tudjuk – 
egyes osztályok 
túlnyomó befolyást nyernek 
a törvényhozásnál, 
mások egészen kizáratnak; 
és tagadhatatlan, 
miként a középkor intézvényei 
- minden hiányaik mellett – 
éppen ezen szempontból 
a mieinknél többet értek, 
amennyiben 
a képviseleti jogot 
nem számokhoz, hanem helyiségekhez kötve 
azt eszközölték, hogy 
oly érdekek, 
melyek az egész országban minoritásban voltak, 
az egyes városban vagy grófságban 
többségben lévén, 
a törvényhozásban mégis képviseltettek.


522

Nem a fej, 
a szív az, 
mi által tömegeket vezetni lehet. 
A nép 
szívesen elismeri vezetőinek 
észbeli felsőbbségét, 
sőt, mint tapasztalásból tudjuk, 
sokszor oly bölcsességet tesz fel rólok, 
minőt emberi lényben nem találhatunk, 
de csak addig, 
míg érzelmeik iránt nem kételkedik. 
Innen van, hogy 
népmozgalmaknál 
észbeli tehetség s tudomány által kitűnő férfiak 
ritkán jutnak kitűnő álláshoz, 
s azt még ritkábban tartják meg. – 
A nagy szerep 
ily alkalommal nem azoké, 
kik a legszebb s -nagyszerűebb gondolatokat, 
hanem azoké, 
kik a legerősebb érzéseket bírják kimondani.


523

Az állam
- ahogyan most szerveződött – 
minden egyéni szabadság 
leküzdhetetlen akadályává vált. 
Ez annak tulajdonítható, hogy 
Rousseau 
a zseni könyörtelen logikájával 
odáig jutott, hogy 
végülis elfogadta: számunkra az lenne a legjobb, 
ha visszatérnénk a természet ősállapotába, 
mivel kétségkívül 
minden rossz 
a társadalmi viszonyok 
hibás szervezetében fekszik, 
s nem a természetben magában. 
A szabadság szükségét általánosan érzik; 
ezt oly formák alatt akarják kielégíteni, 
melyek mind 
az egyeduralom 
megalapításához és megerősítéséhez vezetnek, 
s melyeknél
- hogy a népszuverenitás elvének vágyát kielégíthessék – 
az egyén szabadságát 
szem elől tévesztik.


524

Az emberek 
néha 
az okosat választják, 
de csak azután, 
ha ez elkerülhetetlen szükséggé vált.


525

Haladni csak úgy lehet, 
ha, 
míg egyik lábunkkal előre lépünk, 
a másikat helyén hagyjuk. 
Ez első törvénye minden haladásnak, 
mely szintúgy áll, 
ha nagy államok s egész népek, 
mintha csak egyes emberek haladását tekintjük.


526

Néha jó, 
ha az igazság 
egy ideig elhagyatva áll, 
annál jobban meglátszik való alakja.


527

Minden forradalomnak, 
mely eddig lezajlott, 
csak negatív eredménye volt; 
csak azzal törődtek, hogy 
a kivívott győzelem teljes legyen, 
s az ellenfelet megsemmisítsék. 
Inkább 
az ellenség által felállított elvek hibáit, 
semmint az igazságot keresték. 
A győzelem után 
nem az okkal törődtek, 
mi miatt harcba szálltak, 
hanem hatalmukra ügyeltek, 
s mindent megtettek, 
mit lehetségesnek éreztek. 

S tartósan csak az lehetséges, 
ami igaz, 
s az alapelvek megsértése 
a végén megbosszulja azokat, 
kik azt elkövették. 
Amilyen mértékkel mértek, 
ugyanazzal mérnek vissza nektek; 
és az szomorú egy nép számára, 
ha ezeket a szavakat fenyegetésnek kell vennie; 
még szomorúbb akkor, 
ha
- éppen mert nem használják – 
elvész az igazság mércéje,
s a jogról alkotott fogalmak összekeverednek.


528

A zuhanás pillanatában 
a legpiszkosabb víz is 
csillogó habban tűnik tovaszáguldani. 
Ha nyugodtan továbbömlik, 
megváltozik róla a képünk. 
A forradalomban részt vett 
ragyogó jellemekről alkotott ítélet 
éppen így változik meg.


529

Svájc. Szabadság

Minden országok között 
a Svájc az egyedüli, 
melyben az újabb szabadság 
a középkor institúcióiból 
természetszerűen fejlődött ki; 
csak ezen ország az, 
melynek kifejlődésére 
a reneszánsszal feléledt óvilági állam-fogalmak 
soha nagyobb befolyást nem gyakoroltak, 
s az individuális szabadság eszméje 
a népszuverenitás eszméje által 
soha háttérbe nem szoríttatott. – 
Hasonlítsuk egybe 
a politikai szabadságnak eredményeit ezen országban, 
a politikai szabadság eredményeivel más országokban.


530

Korunk veszélyei. Pénzviszonyok.

Miután minden ingatlan birtok 
egész Európában adósságokkal van terhelve, 
s pedig annyira, hogy 
sok esetben a tulajdon 
nem névszerénti tulajdonosának, 
hanem hitelezőinek gyümölcsözik, 
tagadhatatlan, hogy 
a jelen viszonyok között 
az állam tökéletes felforgatása 
sok helyen 
azon osztályoknak hasznára
- legalább pillanatnyi előnyére - válhatnék, 
kik
természetes körülmények között 
a rendnek legbiztosabb pártolói. 
S én ebben korunk egyik fő veszélyét látom, 
melynek kellő méltánylására 
nem szükséges egyéb, 
mint hogy azon befolyásra emlékezzünk, 
melyet az eladósodás a római polgárháborúkra, 
s általok a köztársaság romlására gyakorolt.


531

Politika – morál

Alanyilag 
az erény nem egyéb, 
mint annak teljesítése, 
mit jónak, 
azaz 
mások jogaival és saját kötelességeinkkel 
megegyezőnek tartunk.
Miután eszerént 
az erény alanyilag csak azon viszonytól függ, 
melyben tetteink meggyőződéseinkhez állnak, 
világos az is, hogy 
sem vallás, 
sem véleménykülönbség 
sem helyzet nem lehet, 
melyben erényesek nem lehetnénk.

Már miután 
minden jól rendezett államban 
az tétetik kötelességül, 
az állíttatik jogszerűnek 
(das als Recht erkannt wird), 
mi az állam érdekében fekszik, 
és az egésznek javát előmozdítja, 
világos, hogy mindaddig, 
míg 
az állam törvényei 
az egyesek meggyőződéseivel 
ellentétben nem állnak, 
a legerényesebb ember 
- az ti. ki mindég azt teszi, mit jónak tart – 
egyszersmind a legjobb polgár leend.

Lehetnek esetek, 
melyekben az emberi s polgári kötelességek 
látszólag ellenkezésbe jönnek, 
melyekben 
a veszélyeztetett állam polgáraitól 
nemcsak életök, 
de még meggyőződésük 
áldozatát is követeli; 
s sokaknak véleménye szerént 
a magánélet erényeiről le kell mondanunk, hogy 
a legfőbb polgári erényhez felemelkedjünk. 

E tan, melyhez Hobbes teóriája vezetett, 
s melyet Machiavelli hirdetett, 
napjainkban sok pártolót talál, 
kik azt állítólag a szabadság érdekében követik; 
én annak teoretikus megvitatását 
egészen feleslegesnek tartom. 
Egy bizonyos, 
s ez azon tény, hogy
- tudomásom szerént – 
még egy állam sem veszett el azért, 
mert egyes polgárai 
szerfelett ragaszkodtak a magánemberi erényeikhez, 
míg ellenben igen sokat sorolhatnék el, melyek az ellenkező okoknak köszönik veszteket: annak tudniillik, hogy állam s közjó nevében a morál elvei lábbal tapodtatván, az egyesek jogérzete folytatott sértések által eltompult, s végre egészen elenyészett.

532

Az egyetlen igazi 
garancia 
minden intézményre – 
a szükségessége. 
A királyok Isten kegyelméből uralkodnak, 
a királyság intézményei mégis 
csak addig maradnak fenn, 
amíg szükségeltetnek.


533

Miként a világ szervezetében, 
úgy van az az államoknál is: 
szükségük van 
egy taszító és egy vonzó erőre 
minden egyes részükben, 
enélkül nincs tagoltság, nincs szervezeti fejlődés. 
Minden a középpont felé nyomul, 
s zavar támad, 
ha a sűrűsödés által 
minden kiterjedés lehetetlenné válik; 
ezek nélkül az állam szétesik.


534

Minden 
most létező nemzet 
keresztény hitre tért 
a királyság eszméjéért. 
Ezen nemzetek pusztulása 
a dolgok természete szerint 
éppen a királyságra lesz a legveszélyesebb.


535

Csudálatos, hogy 
a szabadságot, 
melyet egymás után majdnem minden nép
- méghozzá könnyű harcban – 
kivívott, 
sehol sem tudták fenntartani, 
s az emberek szabadság iránti készületlensége 
a köztársasági államformát 
eredményezte. 
Ha előítéletek nélkül szemléljük a dolgot, 
akkor teljesen más eredményre jutunk. 
Láttuk, hogy 
az, mit a francia forradalom kivívott, 
nem szabadság, hanem népuralom volt. 
Megmaradt a régi államforma, 
a tiers état, 
s később a sansculotte-ok 
XIV. Lajos aranyszékében ülve találták magukat; 
csudálni való, hogy 
egy olyannyira elfoglalt trón 
még nyomasztóbbnak tűnik, 
csudálni való, hogy 
az az államforma, 
melyet teljesen 
a monarchia érdekeinek megfelelően rendeztek be, 
melyet csak egy monarchikus erő
- ahogy tulajdonosait nevezni lehet - irányíthat, 
a monarchiához kellett, hogy visszavezessen? 

S ide nem 
az emberiségnek 
a szabadság iránti éretlensége, 
hanem végülis 
annak az államformának 
szükséges következményei 
vezettek, 
mely alatt kipróbálták a szabadságot, 
ami aztán ezt mindég visszavezette a monarchiához. 

Abban a pillanatban, 
amikor a római köztársaság 
oly helyzetbe jutott, hogy 
állandóan szükség volt a diktatórikus erőszakra, 
ott találjuk a diktatúrát s az impériumot. 
Nem Róma romlottsága, 
hanem körülményei, 
melyekkel összeegyeztethetetlen volt 
a régi államforma s a szabadság, 
ásták alá a köztársaságot.


536

Politika és tapasztalás

Ha a dolgok természetét tekintjük, 
úgy látszik, hogy 
a politika körében 
csak a tapasztalást kellene követnünk, 
s mégis 
a tapasztalás 
talán sehol nem vétetik kevésbé tekintetbe, 
mint éppen itt.

A kis Hollandia
bizonyos államformák alatt 
a jólét legmagasabb fokára emelkedett, 
hasonló formák 
Svájcban hasonló eredményekhez vezettek, 
s Amerikában 
óriási mérvekben 
ismételtetik szemünk előtt 
ugyanezen tapasztalás. 
Anglia helyzetét Franciaországéval összehasonlítva, 
valamint az előbbinek felsőbbségéről, 
úgy higgadt gondolkozás által 
meggyőződünk arról is, hogy 
Anglia ezen felsőbbségét 
hasonló institúcióknak köszönheti, 
melyeknek üdvös eredményeit 
egyszersmind Németország magas míveltségi foka, 
Olaszországnak középkori jóléte, 
egyszóval mindazon országok története mutatja, 
melyekben azok léteztek; 
s mégis, 
ha valamely állam szerkezetének elrendezése jön szóba, 
nem ezen, 
a tapasztalás által ajánlott intézvények, 
hanem Franciaország szolgál mintául.

Az államszerkezet 
csak azon állvány, 
melyen egy nemzetnek nagyságát építjük; 
nem rendes-e, hogy 
ezen állványnak 
mindég csak azon formáját halljuk magasztalni, 
melyen még semmi állandó épület nem építtetett fel?


537

Minden 
nagyobb eszmének 
megvoltak vértanúi, 
s mint egyeseket, 
úgy egész népeket találunk, 
melyek így vérzettek el. 
A küzdőknek vesztét 
gúny és átok követte sokszor, 
s az, amit szenvedtek, 
első pillanatban 
mint visszaijesztő példa áll azok előtt, 
kik magasabb feladatnak akarnák szentelni létöket. 
De ha a történet folyamát tovább követjük, 
nézetünk megváltozik. 
Az elnyomó emlékét 
az utódok átka követi, 
a vértanú tovább él eszméjével, 
s a jövő bámulva látja, hogy 
a győzelmet nem a hóhér, 
hanem az áldozat vítta ki; 
mert minden babér elhervad, 
s minden emlék romba dől, 
de kinek neve egy eszmével él, 
afelett az időnek nincsen hatalma.


538

Különös tulajdonsága az embernek, hogy 
habár mindenki individuális szerencséjét hajszolja, 
s nincs oly körülmény, 
melyre nem az egoizmus 
gyakorolná a legnagyobb befolyást, 
mégis a legtöbben 
tetteikre más indítóokokat próbálnak találni, 
nemcsak, hogy a világot, 
hanem gyakrabban, hogy 
önmagukat megcsalják. 

Sehol sincs ez több esetben, 
mint a politikában. 
Sohasem támadták 
Epikurosz tételeit jobban, 
mint Benthaméit; 
s mégis, 
tulajdonképp mi a különbség aközött, 
amit Bentham állít, 
s aközött, amit ellenei hirdetnek? 

Ők az állam boldogságát 
az egyének tetteinek szabályozójaként állítják fel, 
de nem bizonyítják be, hogy 
az állam jóléte 
a legjobb eszköz 
az egyének jólétének biztosítására. 
Bentham ennek bizonyítására törekszik. 

Mi itt a különbség?
Az a befolyás, 
melyet az egoizmus cselekedeteinkre gyakorol, 
nem vitatható, 
s nem semmisíthető meg. 
Ha azt akarjuk, hogy 
ez a természetes hajlam 
ne legyen veszélyes az államra nézve, 
akkor két dolog szükséges.

1-ször. 
Hogy az állam úgy legyen berendezve, hogy 
az az egyén érdekében álljon, 
s hogy az egyén jóléte 
és 
az állam fennállása között 
nemcsak legbensőbb kapcsolat legyen, 
hanem ez a viszony 
mindenki számára 
a lehető legvilágosabbá váljon.

2-szor. 
Hogy az állam 
mindenki számára 
oly igazságosan, 
jól legyen berendezve, hogy 
fennállása végül 
az egyén jólétéhez vezessen, 
s így elérhető (és el is kell érni), hogy 
az egyén érdekei 
ne kerüljenek konfliktusba az államéival, 
s már ne a nép erkölcsi érzéseit ápolják.

S az, 
ami mindennek alapjául szolgál, 
mindenekelőtt 
a vallás. 
Abban az időben, 
amikor az abszolutizmus virágkorát élte, 
s egy osztály büszke volt 
arra a szolgai viszonyra, 
melyben a koronával állt, 
s minden másra megvetéssel nézett le, 
gyakran mondták: 
"A vallás szükséges a népnek." 
Szerintem 
még szükségesebb azok számára, 
akik uralkodnak efelett. 
Minél inkább kiszélesedik 
az egyén fizikai lehetőségeinek köre, 
annál szűkebbre kell vonni 
erkölcsi lehetőségeinek körét;
egyébként 
egy szörnyeteget találunk. 
Egy abszolút szuverénnek
- akár egy egyén, akár egy nép –
szüksége van erkölcsre és vallásra,
különben 
uralma alatt 
megismétlődnek Nero gaztettei.


539

Feltarthatatlanul 
halad az emberiség 
azon ösvényen, 
melyre múltja vezette, 
s egyeseknek hibái s fondorkodásai 
e hosszú fejlődésnek szükségét és végeredményeit 
nem változtathatják meg, 
de késleltethetik haladását, 
s pedig semmi által annyira, 
mint midőn a természetes kifejlődést 
mesterséges eszközök által 
siettetni igyekeznek.


540

Az erénynek 
egyik főtámasza 
az önbecsülés, 
s az önbizalom 
egyik föltétele minden nagy tettnek. 
Azon érdem, 
mellyel az arisztokrácia egyes korszakokban bír, 
csak e két tulajdonban találja magyarázatát.


541

Az emberi ész 
ellentétekben halad, 
a társadalmi viszonyok kifejlődései pedig 
hasonlóak a természetéhez, 
mely, 
ha néha 
pillanatnyi megrázkódásokat tapasztalunk is, 
mindig csak 
egy bizonyos rendben s fokonként történhetik. 
Ebből az következik, hogy, 
habár az emberi eszmék rögtön változnak, 
olyannyira, hogy 
ami előbb egy kor uralkodó eszméjének látszott, 
annak mindjárt utána 
éppen ellenkezője állíttatik fel alapelvként, 
ezen, az eszmék körében történt változás 
soha nem változtathatja meg rögtön 
az egész társaságot. 

A befolyás, 
melyet eszmék 
társadalmi viszonyainkra 
kétségen kívül gyakorolnak,
inkább csak abban áll, hogy 
általok azon irány határoztatik meg, 
melyben a kifejlődés, 
de csak lassan, 
történni fog; 
s ki a históriát tanulmányozza, 
meggyőződik, hogy revolúció
(azaz a létező viszonyok tökéletes átalakulása) 
soha nem történik rövid idő alatt. 
Az anyagi rendnek felforgatása, 
mit annak nevezünk, 
csak 
vagy egy hosszú fejlési processzusnak 
végső jelensége, 
vagy a megindulási pont, 
melyen a fejlődési processzus kezdődik.


542

Nagy barátja vagyok 
a statisztikának; 
nem mintha azt hinném, hogy 
az csakugyan annyit bizonyít, 
mint sokan felteszik, 
hanem azért, 
mert mióta 
minden állításnak 
statisztikai adatokkal való támogatása 
divattá vált, 
a hamis tételek felállítása 
valamivel több nehézséggel jár, 
s a tudományos paradoxonok alkotói 
badarságaikat 
legalább jobb rendszerben adják elő.


543

Korunknak 
nem legkisebb kalamitásai közé tartozik 
az úgynevezett zseniális emberek megszaporodása, 
értve ezen nevezet alatt nem azokat, 
kik teremtő ésszel s alkotó tehetséggel bírván, 
arra érdemesek, 
s kiknek most sem vagyunk bőségében, 
hanem azon émelygős fajt, 
mely a zsenialitást feladatául választva, 
különös öltözetben jár, 
s hivatását abban keresi, hogy 
semmi hasznossal nem foglalatoskodik.


544

Felgerjedett időkben 
az, 
ki a legfonákabb eszmék mellett 
szenvedéllyel lép fel, 
számos követőket találhat, 
de aki 
a legvilágosabb igazság védelmében 
csak nyugodt okokra támaszkodik, 
bizonyosan elhagyatva marad. 
Vannak időszakok, 
hol a józanság is 
csak 
a szenvedélyesség alakjában léphet fel.


545

Közönséges állítás, hogy 
a politikai szabadság, 
miután az egy bizonyos pontig fejlődött, 
mindig egyeduralomhoz, 
s mert ez ott, 
hol a szabadságot követi, 
mérsékelt nem lehet, 
a despotiához vezet. 
S ezen állítás históriai támaszául 
az egész óvilág
- s főképp Róma - példája hozatik fel. – 

Az úgynevezett világfájdalom 
megragadta 
nemcsak korunk költőit, 
de tudományos férfiak is, 
s így találjuk a históriában a panaszt, hogy 
az emberiség kerékben forog, 
mintha a világ kezdetétől 
egy száraz malomba befogva, 
csak az volna feladása, hogy 
az előidézett mozgalom által 
egyesek lisztjének őrlésére szolgáljon. 

Nem szándékom 
e tétel teoretikus taglalásába bocsátkozni; 
annyi bizonyos, hogy az, 
mi annak támogatására 
az ókor történetéből felhozatik, 
mást bizonyít.

Az óvilág alapeszméje, 
mi az államot illeti: 
az egyediségnek tökéletes alávetése az állam alá. 
Civilizációjának minden csodái 
ez eszme létesítésének köszönhetők, 
s minden haladás 
s minden visszalépés 
azon arányban történt, 
melyben ezen eszme 
nagyobb vagy kisebb mértékben létesíttetett, 
azaz 
azon arányban, 
melyben 
az állam 
nagyobb vagy kisebb hatalmat 
gyakorolt polgárai felett.

Már miután 
az állam hatalma 
akkor legnagyobb s -korlátlanabb, 
s csak ott használtatik a kellő következetességgel, 
hol annak gyakorlása egynek adatik által, 
világos, 
miként azon tény, hogy 
az óvilág szabad államai 
végre despotiára mentek által, 
csak azt bizonyítja, hogy 
minden eszme a társaságot, 
mely felett uralkodott, 
végre azon formákhoz vezeti, 
melyek alatt 
ezen eszme 
legtökéletesebben létesíthető; 
miből, 
ha azt a jelenre alkalmazzuk, 
csak azon következtetést vonhatjuk, hogy 
polgárosodásunk, 
melynek uralkodó eszméje 
az egyéni szabadság, 
szintúgy el fogja érni azon formákat, 
melyek alatt 
az egyéni szabadság eszméje 
a legtökéletesebben létesíthető, 
mint az óvilág polgárosodása 
végre saját uralkodó eszméjének, 
azaz 
az állam korlátlan hatalmának 
létesítéséhez vezetett.


546

Igen csalatkoznak, 
kik azt hiszik, hogy 
a reformáció 
csak a katolicizmusra is 
káros hatást gyakorolt volna. 
Semmi nem erősíti meg inkább 
a meggyőződést, 
mellyel az emberek valamely elvhez ragaszkodnak, 
mintha ennek helyes alkalmazása 
vitatás tárgyává válik; 
s maga a reformáció, 
melyet tulajdonképp 
csak ily vitatkozásnak tekinthetünk, 
legvilágosabban bizonyíthatja ezt, 
miután a történet tanúsága szerint 
e nagy esemény 
első eredményként azt idézte elé, hogy 
nemcsak az egyháztól elszakadók, 
de a katolikusok is 
sokkal inkább ragaszkodtak vallásukhoz, 
mint annak előtte. – 

Igen gyengének kell annak lenni, 
mit ellenzés veszélyeztethet. 
Miben még életerő van, 
azt a megtámadás az álomból, 
melybe a hosszú pihenés alatt szenderült, 
csak erejének érzetére ébreszti fel.


547

Mint némelyek, hogy
szobájok üresnek ne látszassék, 
bútoraikat 
a legnagyobb rendetlenségben állítják fel, 
úgy járnak el napjainkban sokan eszméikkel; 
s ismertem akárhányat, 
kikről senki sem mondotta volna, hogy 
eszök van, 
a az kificamodása által 
nem vonta volna magára a közfigyelmet. – 
Nem undorodom semmitől inkább, 
mint az ily emberektől, 
s a korlátolt elmék zseniális rendetlensége 
körülbelül úgy hat reám, 
mint azon angol kertek, 
milyenekké sokan kis telkeiket átalakítják, 
mintha arra, hogy 
apró birtokuk pompás parkká váljék, 
nem kívántatnék egyéb, 
minthogy 
az utak 
a lehetőségig tekervényesek legyenek.


548

Bármennyire 
bámulják sokan 
a diplomácia finom fogásait 
s a politikai ügyességet, 
annyi bizonyos, hogy
egy oly eset ellenében, 
midőn az állam 
veszélyes pillanatokban 
megmentését 
államférfiai ügyességének köszönheté, 
tízet hozhatunk fel, 
midőn az ily mesterségek 
az államokat 
nehézségekbe, sőt veszélyekbe ejtették.


549

Nem ártana, 
ha midőn 
nagy urak népszerű magaviselete 
annyira magasztaltatik, 
néha Clodius emléke eleveníttetnék fel, 
ki, hogy patrícius létére tribunusnak választassék, 
magát plebejus által adoptáltatta.

550

Mi más a szabad sajtó, 
mint szabad oktatási jog.