Payday Loans

Keresés

A legújabb

Talmud variánsok PDF Nyomtatás E-mail
ÓTESTAMENTUM, TÓRA ÉS TALMUD

A hálózatos verzió megnyitása  Open the online version

A Talmud könyvei

A Talmud könyvei

 

TARTALOM, ELŐSZÓ



Tartalom

1. KÖTET



Első rész
Második rész. Berakhoth
Harmadik rész. Pea
Negyedik rész. Sabbath

2. KÖTET



Első rész. Talmud
Második rész. Brubin
Harmadik rész. Peszáchim
Negyedik rész. Sekélim
Ötödik rész. Jóma
Hatodik rész. Szukkah

3. KÖTET



Fischer Gyula: A zsidó vallástörvénykönyvek
Első rész. Ros-Hasana
Második rész. Taaníth
Harmadik rész. Megilla
Negyedik rész. Moéd Kátén

4. KÖTET



Első rész. Chagiga
Második rész. Kiddusin
Harmadik rész. Kethuboth
Negyedik rész. Gittin

5. KÖTET



Sebuoth
Zebachim
Chullin
Bechoroth
Menachoth
Aráchin
Themura
Meíla
Thamid
Middoth
Nidda.

"5/A" KÖTET



Az ókori zsidó irodalom
Első rész. Jebamoth
Második rész. Szóta
Harmadik rész. Nedárim
Negyedik rész. Názir
Ötödik rész. Szanhedrin

6. KÖTET



Dr. Goldberger Izidor: A Talmud bölcsei
Első rész. Baba Kamma
Második rész. Baba Mecia
Harmadik rész. Baba Bathra
Negyedik rész. Aboda Zara


Előszó

 

A talmud, melyről oly sokat beszélnek mostanában, de oly kevesen olvassák, oly mű, mely mind formájára, mind keletkezésére nézve különbözik minden más műtől, mely kulturkörünkben létezik. Formájára terjedelmes nagy gyüjteménye kereken ezer esztendő vitáinak, intézkedéseinek, szónoklatainak, bölcs mondásainak, erkölcsi oktatásainak, tudományos megfigyeléseinek, legendáinak, meséinek és még sok egyébnek. Azt mondják, minden benne van már a talmudban. Ebben van kis igazság, mert mindent, ami szép, érdekes, tudni hasznos és jó, belévették szerzői, kik kereken ezren vannak és részben a Szentföldön, részben Babilóniában, a zsidóság második ókori hazájában éltek. A babilóniai írástudók a biblia szent könyvei mellett más művet, mint a talmudot nem ismertek. Azért arra törekedtek, hogy minden benne legyen ebben a műben, amit a rabbinak, a hitszónoknak, a birónak, a tanítónak tudni kell. A hivatalok abban a korban, egészen 500-ig időszámításunk után, amely évben a talmud befejezést nyert, még nem voltak egymástól elválasztva, rendszerint a község feje és vezére egy személyben rabbi, biró, tanító és szónok volt. De azt is belevették a talmudba, ami az embert becsületes, jámbor, bölcs emberré teszi.

A talmud ezt a hivatását 1500 esztendő óta szépen és híven töltötte be. A legnemesebb és legeszményibb jellemeket nevelte. Nincs más ideálja, mint a türelmes, emberszerető, istenfélő ember. Az elmét és a szivet egyaránt táplálta, vigasztalta, felemelte az elnyomottakat és üldözötteket, a legmostohább külső viszonyok között, amilyeneket ma sem tudnak elképzelni, megtartotta hiveit emberi méltóságukban. A zsidó nép hű nevelője volt, intelligenciáját fejlesztette, jellemét nemesítette, akaratát a jó és szép cselekedetekre irányította és erősítette. A talmudtól a zsidó nép csak a jámbor, nemes élet dicséretét hallotta, mert benne a zsidó nép legjobbjai beszélnek, akik Ezrától (450 időszámításunk előtt) egészen Rabináig (500 időszámításunk után) éltek. Ezra, az első irástudó, bölcseségét a bibliából merítette, és követői mindvégig velejében ugyanazt tették. A szent könyvekben kutattak, annak értelmét keresték és alkalmazták a köz- és magánélet jelenségeire. A tóra, Mózes törvénye, Isten kinyilatkoztatott szent akarata volt vezetőjük jó és balsorsukban. Mi az Isten akarata, ezt kérdezték kis és nagy kérdésekben egyaránt, a feleletet mindig a bibliában keresték és meg is találták. Ha a felelet nem volt meg a tóra betüjében, megtalálták a tóra szellemében. A szentírás töltötte el lelküket, szellemüket, számukra minden kérdésre volt felelete, lelki diszpozíciójuknál fogva igazi bibliai felelete. A talmudisták voltak az első és igazi bibliásemberek. Amit a bibliából kiolvastak, kikutattak, kimagyaráztak, annak javát, ami örökreszólónak látszott szemeikben, azt mind felvették a talmudba, hogy a későbbi nemzedékek saját üdvükre tanulják, alkalmazzák vagy épüljenek rajta. Ily módon ezer esztendőn át növekedett a talmud, ujabb és ujabb rétegekkel gyarapodott, amíg te nem zárult. Hatalmas, terebélyes fa a talmud, melynek gyökerei a bibliából szívják az éltető nedvet. A talmud a bibliával él és hal, mint a biblia, úgy a talmud is örökéletü. Mert a talmud velejében nem más, mint a biblia magyarázata. Hivatott magyarázója, mert a talmud szerzői az ihletett szent írók, a próféták vér- és szellemben utódai és követői voltak.

Mint a bibliából, úgy a talmudból is csak szépet és nemeset tanulhatunk és nagy örömömre szolgál, hogy Molnár Ernő, egykori tanítványom, az ókori általános kultura ez egyetlen élő emlékét szemelvényekben a művelt magyar közönségnek bemutatja.

 

 

 

 

 

Dr. Blau Lajos

*

 

talmud

 

Luzsénszky Alfonz Talmudfordítása, tizenhetedik kiadás 1922-ből

héber Talmud

A Talmud tekintélye

ELSŐ RÉSZ
Mik a nemzsidók a Talmud szerint 
A vérvád

MÁSODIK RÉSZ.
A csalás, rablás. 
Jogszabályok a gojokkal szemben. 
Az uzsora. 
Az eskü. 
Kútmérgezés. Szentséggyalázás.

HARMADIK RÉSZ
A pornográfia tárháza. 
"Gyöngyszemek" a Talmudból. 
Klasszikus illemszabályok. 
Illemszabályok az imádságnál és szombaton. 
Egyéb parancsok és tanácsok. 
Nagykorúság a Talmud szerint. 
Talmudista gyógymód. 
Talmudista bibliamagyarázás. 
A bölcsek nagy tettei.

NEGYEDIK RÉSZ.

A Talmud teológiája. 
A "Szent- és áldott" Istenről. 
Az angyalokról. 
Az ördögökről: 
A világról, mint olyanról. 
Ádám és Éva. 
A pátriárkák és próféták. 
A lélekről és feltámadásról. 
A Paradicsom. 
A pokol. 
A Messiás.

ÖTÖDIK RÉSZ
Kolosszális csodák 
és egyéb hülyeségek. 
Talmud- bogarak.

Zárószó.


A Talmud tekintélye.

A "Talmud" szó annyit jelent mint: a tan, die Lehre. Nemcsak hittani, hanem erkölcstani és jogi szabályokat is tartalmaz, Talmud s így a zsidóság törvénykönyvének és a zsidó teológia kompendiumának tekinthető. Kétféle Talmudot használ a zsidóság: a "jeruzsálemit és a babilonit. A babiloni Talmudhoz tartoznak alkalmazkodni mindazok a zsidók, akik idegen népek (gojim) között élnek. s ezért ez a Talmud az elterjedtebb. A Talmud keletkezését a talmudisták az ősrégi időkre szeretnék visszavinni, azonban ma már megállapított igazság az, hogy Krisztus után 150-ben vagy 189-ben kezdte összefoglalni Jehuda (Júdás) rabbi az ő bölcseik mondásait "Misnah" cím alatt, ami a zsidóság második törvénykönyve lett. A Misnah az V. század vége felé igen sok kommentárral bővült. Ez a Ghemara. A Misnahban megkülönböztetik a törvényformákat (Halacha) és a világiasabb vonatkozású erkölcsi szabályokat Haggada). Ezekből áll a Talmud. 
A Talmud egyes példányainak lemásolásánál az írástudók (soferim) mindig ügyeltek arra, hogy az egyes oldalak betűszerinti másai legyenek egymásnak. Ezért valamennyi példánynak például az 1. lapján ugyanazokat a szavakat találjuk s mindenik példánynál ugyanazon szónál szakad meg az 1. lap és folytatódik, illetőleg kezdődik a 2. lap. Ezt a szabályt vaskövetkezetességgel megőrizték a nyomatott példányoknál is, tehát egy bizonyos mondatot minden példányban ugyanazon számú lapon találunk. Megjegyezzük azonban, hogy némely nagyon vaskos mondat az újabban nyomtatott Talmudokból ki van hagyva, azonban a rabbiképzők példányaiban benne vannak. A lapok kéthasábosak (a, b). Fölemlítjük itt, hogy a héberben az Aleph, He, Lamed, Mem. Tau betűket elnyújtottan is lehet írni (litterae dila-tebiles) s így a másoló teleírhatja velük a véletlenül üresen maradó félsorokat. A héber betűnek is lévén számos jelentése, ebből a legkülönfélébb dolgokat kombinálták a talmudisták s ebből lett a Kabala. 
Minthogy a Talmud a rabbiképzők tananyaga, a zsidó hitoktatás szellemének irányítója, a zsidó erkölcstan zsinórmértéke, az igazi zsidó életmód tükre, normája és a legfőbb zsidó irányelvek lexikona: érthető az az általános érdeklődés, mely az évszázadokon át ismeretlen Talmud szövege iránt napjainkban fokozottabb mértékben nyilvánult meg. 
A Talmud a zsidók előtt még a Bibliánál is nagyobb tekintéllyel bír. "Ha valaki az Írással foglalkozik, az valami, de nem különös dolog; ha a Misnahval, ez valami és meg is kapja érte az ember a jutalmát; ha azonban a Ghemarával foglalkozik, ennél nincsen jelentékenyebb dolog." (Baba mezia 33 b.) "Ha az ember a Talmud tételeitől a Bibliához tér vissza, akkor már nincs szerencséje." (Hagiga 10 b.) "Szigorúbb (kötelesség) az írástudók szavainál maradni, mint a Törvénynél." (Sanhedrin 88 b.) Bechai rabbi mondja: "Aki a Bibliát meg a Misnah-t tartja a kezében, de a Talmudot nem, azzal az ember ne érintkezzék." (Kad. hakk, 77c.) Simeon ben Lakiz mondja, hogy a Sínai-hegyen átadott kőtáblák a tízparancsolat, a "tanítás" a Tórát, a parancs (Mózes II. 24.) a Misnah-t jelenti, "hogy megtanuljátok": ez pedig a Ghemarát. "Ebből következik, hogy mindezek már Mózesnek a Sinai-hegyen átadattak" (Berachoth 5a.) azért, hogy "ha az izraeliták a világ népeit leigázzák, különbség legyen az izraeliták és az istentelen népek között" (Rab. p. 47. ad Schem 131.) "Tudd meg, hogy a rabbik szavai "kedvesebbek a próféták szavainál." (Kapht. uph. 121.) "A rabbik szavai az élő Isten szavai.". (Bechai ad Pent. p. 44. f. 201. c. 4.) "Hogyha a rabbi azt mondja neked, hogy a jobb kezed a, bal és a bal- kezed a jobb, akkor sem szabad eltérned az ő szavaitól." (Rasi ad Deut. 17.11. Rab. Lépmann Niz p. 176.) Maimonides mondja: "A rabbik félelme az Isten félelme." (Jad. ch. I. tr. Talm. Tor. 5. 1.) "A rabbik közönséges beszédét is az egész törvényhez hasonlóan kell tisztelni." (Mid. misle f 1., Velence 1546.) 
"A Talmud már a világ teremtése előtt megvolt." (Lefarieh 69 d., Mikrae kades 42a.) "Ábrahám a veséjén keresztül szívta be a Talmudot." (Rabbot Beresith rabba, Parasa 95., 87a.) "A csecsemő már az anyja méhében tanulmányozza a Talmudot." (Jalkut Simoni 10 d., 38., Nismat Adam 28a, 6.) Menachem rabbi szerint Káin és Ábel a Talmudnak az alsóruhára (zizith) vonatkozó értelmezése fölött vesztek össze. (Parasa Beresith 33.) Aki Misnah és Ghemara nélkül olvassa a Bibliát, hasonló ahhoz, akinek nincs Istene." (Saare zedek 9., Bab. Bachmann, Rabbith Parasa 47., 131b.) 
"Ha két írástudó beszélget egymással a Halacha-ról, akkor a Szent az ő hangjukra figyelmez." (Sabbath 63a.) Vagyis még a menny is respektálja (a zsidók szerint) a Talmudot. 
Mi a Talmudból csak azokat a passzusokat fordítottuk le, amelyek a keresztényeket érdeklik. A többi hosszú lére eresztett vitatkozás, szőrszálhasogatás, üres hülyeség. Kár volna rájuk a papíros. 
Ebben az új kiadásban a Talmud mondásait, tanításait, tárgy szerint csoportosítottuk, hogy mindenki könnyen tudja idézni. 
A fordítás szó szerint hűséges, amit már sokszor bebizonyítottunk s bebizonyítjuk most is bárkinek. Ezért ne üljön fel senki a zsidó lapok hazugságainak, amelyek teleüvöltötték a világot azzal az ostoba állítással, hogy mi hamisan fordítjuk az ő "szent" könyvüket! Csak a halhatatlan Rohling szavaira gondoljunk ilyenkor, aki ezt írta: ,,Ha e fajzat, amely a sátántól született és ahhoz is tér vissza, ordítozni kezd és lármát csap, hogy őt rágalmazzák, ne higgy neki, kedves olvasó! Régi tulajdonsága ez már neki, hogy ha valaki Júda sebeit leleplezni meri, bőszült haraggal tördeli kezeit és türelmetlenség, gyűlölet, ártatlan emberek gyanúsítása fölött jajveszékel." De amikor a Talmud elvei alapján destruálták, aláásták hazánk integritását, erkölcsét, gazdasági életét és teszik ezt még ma is: akkor nekünk nem szabad egy szót sem szólni ellenük.

 

LAST_UPDATED2