Payday Loans

Keresés

A legújabb

"A saját cipőnk mellett jártunk" - KFT interjú PDF Nyomtatás E-mail

„A SAJÁT CIPŐNK MELLETT JÁRTUNK” – KFT-INTERJÚ (1.RÉSZ: A BÁBU VAGY KISLEMEZTŐL A FODRÁSZIG)

2010.11.12. 05:59, -RECORDER-

KFT együttes – melynek Dob+Basszus LIVE fellépése november 13-án éjféltől látható az m1-en – saját hivatalos számítása szerint még csak 29 éves (december 22-én az A38 Hajón tartja 29. születésnapi koncertjét, jubileumi évét pedig 2011-ben), de mivel Bornai Tibor, Laár András, Lengyelfi Miklós és Márton András 1980 novembere óta zenélnek együtt a Korlátolt Felelősségű Társaság név birtokában, nálunk – itt a Recorderen – már elérte a zenekar a harmadik X-et. Kétrészes életműinterjúnkban most áttekintjük a három évtized fő állomásait: a Bábu vagy 1981-es táncdalfesztivál-sikerétől A Fodrász kísérletein, az Afrika, a Bál az Operában és a Siker, pénz, nők, csillogás nyerő szériáján át úgy jutunk el a kilencvenes évekbeli leállásig, majd az ezredfordulós újrakezdésig, hogy közben Erdős Péter, Kun Béla, Müller Péter Iván, egy III/III-as ügynök, meg egy nyakra szorított borotva is előkerül. Beszélgetésünkből itt olvasható az első rész (melyet hamarosan követ a második rész is).

Harminc éve, 1980 őszén egy Nagyvárad téri lakásban három fiatalember – Laár András, aPanta Rheigitáros-énekese, Bornai Tibor, aFőnix együttes billentyűse és a Múzeum Kávéházban doboló Márton András – nagy terveket szövögetett egy új zenekarról, újszerű hangzásról, mondanivalóról és megjelenésről. Már korábban is zenéltek együtt: Bornai és Laár 1974-től Küllőrojt, majd Almárium néven kísérleteztek, az 1979-ben rövid ideig működő Kentaur rockzenekarban pedig már Márton is ott dobolt mögöttük. 1980-ban Korlátolt Felelősségű Társaságnak nevezték el magukat, sorra írták furcsa dalaikat, majd egy barátjuk révén megismerkedtek a Tiszavirág népi zenekar bőgősével, Lengyelfi Miklóssal. Novemberben aztán mindenki otthagyta addigi együttesét, és elkezdődött minden idők egyik legfontosabb hazai zenekarának története.


- A KFT alakulásának hivatalos éve 1981. Bornai Tibor emlékezete szerint viszont 1980 vége felé már megvolt a zenekar.

Laár András: - Ez így van. Marcival (Márton Andrással) és Dránival (Bornai Tiborral), már régóta ismertük egymást, több formációban is zenéltünk. A KFT-t is együtt kezdtük el, de igazából 1980 novemberében indult el az egész, amikor Lengyelfi Miki is csatlakozott a zenekarhoz. Innentől már így négyen próbáltunk és írtuk a dalokat.

-De akkor miért 1981 az alakulásotok hivatalos dátuma?

Laár András: - 1980-ban még nem léptünk fel sehol, senki nem tudott rólunk. A következő évben, 1981. március 7-én volt az első koncertünk a Józsefvárosi Pinceklubban. Innen számítjuk az alakulást.

Bornai Tibor: - Azok a zenekarok, akik már tíz éve tervezik, hogy fellépnek, azok sem tízévesek…

Márton András: - Meg most már rajta vagyunk egy olyan pályán, amiről nem lehet letérni. Ugyanis a tízéves évfordulónkat 1991-ben ünnepeltük, a húszévest pedig 2001-ben. Ez tehát már adott.

- Lengyelfi Miklóst egy zeneszerző barátotok, ifj. Kurtág György ajánlotta nektek. Úgy tudom, fontos érv volt mellette, hogy rendelkezett egy elektromos bőgővel. De honnan volt neki ilyen hangszere 1980-ban?

Márton András: - Azért nem ez volt a legfontosabb érv.

Bornai Tibor: - Nem volt fontos érv, csak nagyon jól jött. Ha csak egy pikolója lett volna, akkor is felhívjuk, mert a Kurtág Gyuri azt mondta, érdemes. Az csak később derült ki, milyen kincseket rejteget a pincéjében.

Lengyelfi Miklós: - Tulajdonképpen nem is az enyém volt a bőgő, hanem Trunkos Andrásé. Különböző folkzenekarokból ismertük egymást. Mondta, van egy ilyen hangszere, de nem nagyon használja, otthagyta valamelyik albérletében. Addig nyúztam, míg egyszer elment és elhozta – rettenetes állapotban volt. Hazavittem, megnéztem, mit lehet vele kezdeni. Lepucoltam, rendbe raktam, kicseréltem a hiányzó alkatrészeket. Felajánlottam, hogy megveszem, de ő azt mondta, nem kell, legyen csak nálam nyugodtan. A mai napig megvan és használom. Emiatt nem is tudtam igazán haragudni a Trunkosra, amikor kellett volna.

Márton András: - Én haragudtam rá például. Nekem nem adott semmit (vigyorog). Persze nem ez volt a bajom vele. Gondolom, mindenki sejti, hogy mi – azóta azért tisztáztuk, és nincs maradandó nyoma.

Bornai Tibor: - Én az Aratóra (Arató András koncertszervező-lemezlovasra – a szerk.) jobban haragszom.

Márton András: - Igaz, ő volt a nagyobb ludas.

- Erre a témára még visszatérünk. Most beszéljünk arról, hogy az induláskor, a nyolcvanas évek elején milyen zenéket hallgattatok? Kik hatottak rátok?

Bornai Tibor: - Szerintem mindenki mást szeretett, de akadt pár közös kedvenc is.

Márton András: - Én Beatlest hallgattam. Meg más szokásos dolgokat, Pink Floydot, Led Zeppelint. 

Laár András: - Nekem meg nagyon tetszett a Yes együttes, bevallom. Attól én nagyon-nagyon boldog voltam.

- Punk? Új hullám?

Márton András: - Amikor a Sex Pistols megjelent, nekem nagyon nem jött be. Főleg a körítés miatt. Később se szerettem meg, de akkor már értékeltem

Lengyelfi Miklós: - Azért a Police tetszett mindenkinek. 

Bornai Tibor: - Én ’82-ben lementem hídba, és azóta is ott vagyok, mert akkor hallottam először Peter Gabriel The Rhythm Of The Heat című számát. Azt hiszem, mindjárt koncertváltozatban.  Kerpel Péter mutatta a rádióban, valahogy megszerezte. A Nina Hagentől viszont féltem. Azzal ijesztgettem magam, ha rossz voltam, hogy elvisz.

Lengyelfi Miklós: - Később, valamelyik KFT-lemez előtt Wilpert Imre (a Hungaroton márkamenedzsere – a szerk.) adott egy csomó kazettát, hogy tessék, ezeket hallgassátok meg, ezek most a menők. Egyikünk sem ismerte őket.

Bornai Tibor: - Kajagoogoo-val meg hasonlókkal ijesztgettek minket, hogy ilyen slágerek kellenének.

Márton András: - Nem hallgattunk semmit célzatosan, hogy ilyen vagy olyan legyen a hangzás. Illetve egy dolgot: Nátinak (Laár Andrásnak – a szerk.) a Nem sikerül kikúrálni magam című számát. Az volt az egyetlen minta.

Laár András: - Ez érdekes dolog. Az én fejemben valójában inkább ellenpélda volt, hogy milyen ne legyen a zenekar. A KFT előtt a Panta Rhei tagja voltam, az nagyon komoly zenekar volt, klasszikusok feldolgozásait játszottuk, meg ilyenek. És ez a komolyság valahogy nem tetszett. Meg akkoriban nyomultak ezek az őszinte, kőkeményrockzenekarok, az Edda meg a többiek. Nekem az nagyon viccesnek tűnt, hogy kiáll valaki a színpadra, hősi arcot vág, felvesz egy lebernyeget, mintha lovag lenne, becsületes arccal belenéz az emberek szemébe, és elmondja, mi van a világban. Ezzel nem tudtam mit kezdeni. A hetvenes évek végén pár barátommal csináltunk egy műsort Kulhanek Cirkusz néven, házibulikban léptünk fel. Teljesen amatőr produkció volt, ilyen abszurd színház, zenés elemekkel. Már akkor gondoltam, hogy valami ilyesmit kéne csinálni: a rockzenét házasítani ezzel a csipkelődős magatartással. Ebből született a Nem sikerül kikúrálni magam című dal. Amikor megmutattam Dráninak, először negyedórát röhögött rajta, majd rögtön mondta, csináljunk zenekart.

És az arcfestés honnan jött? Akkoriban ment az új romantikus mozgalom, a zenekarok előszeretettel sminkelték magukat – innen esetleg? Vagy netán a Kiss együttestől?

Laár András: - Inkább a Kabaré című filmből (egy harmincas évek elején Berlinben játszódó Broadway-musical Bob Fosse-féle 1972-es filmváltozata Liza Minnellivel és Michael Yorkkal a főszerepben – a szerk.), nagyon tetszett benne az a fehérre festett arcú konferanszié. Dráni, a te mamád is javasolta ez az arcfestést, nem?

Bornai Tibor: - Mondott valami ilyesmit.

Laár András: - A Bábu vagy meg eleve pantomimmozgásra épült, ahhoz nagyon illett a smink.

Bornai Tibor: - Első koncertünkön már kimázolva léptünk színpadra, onnantól így játszottunk. 1981 nyarán, még a táncdalfesztivál előtt, megjelent a magyar mozikban az Üvegtörők című film, amiben Hazel O’Connor és zenekara is ki van festve (a David Bowie-dalcím nyomán elnevezett Breaking Glass című 1980-as brit rockfilmben a Kate Bush nyomán Kate-nek nevezett főszereplő énekesnőt Hazel O’Connor alakítja, akivel aztán a KFT közös koncerteket is adott és közös kislemezt is készített 1985-ben – a szerk.). A közönség persze azonnal azt gondolta, őket utánozzuk. Idővel aztán igyekeztünk megszabadulni tőle, mert nagyon kényelmetlen. Borostából kimosni főleg nem egyszerű.

Márton András: - 1982 tavaszán négy hónap alatt volt vagy kétszáz koncertünk, naponta több is. Eleinte még lemostuk az arcunkról a festéket, hogy a második bulira is frissen legyünk sminkelve, de egy idő után ezt már nem lehetett folytatni. Az arcomról kezdett lejönni a bőr. Nem is tudom, mikor hagytuk abba, a második lemez idején már nem csináltuk.

Bornai Tibor: - Nagyon fura volt, fölmentünk a színpadra smink nélkül, a közönség meg csak nézett, hogy „ezek meg kik?” Legutóbb egy éve volt rajtunk festék, amikor a Volt egyszer egy táncdalfesztivál gálaműsoron léptünk fel a Sportarénában. Csináltunk pár fotót is. Jó volt látni, hogy ha kifestjük magunkat, még mindig ugyanúgy nézünk ki, mint ’81-ben.

Márton András: - A Kissnek is ez a szerencséje…

Akkor rá is térhetünk az 1981-es táncdalfesztiválra, ahol a Bábu vagy marionettkoreográfiájú előadásával befutott a zenekar. A történet ugye az, hogy a már említett Nem sikerül kikúrálni magam című számotokat nem fogadta el a zsűri, de négy másikat igen. Végül azért adtátok ti elő a Bábu vagy című dalt, mert Ács Enikőnek és Bódy Magdinak nem kellett.

Bornai Tibor: - Bódy Magdi nem tudta rendesen elénekelni, ha jól emlékszem. Ács Enikő kibékült volna vele, eleve az ő hangjával adtuk be a demót, így fogadta el a zsűri. Csak aztán baj lett, mert nekünk nem jutott dal a sajátjaink közül. Így felajánlottunk Enikőnek egy másikat helyette (az volt az Utolsó levél, míg Bódy Magdi a Sakkfigurák című Laár-szerzeményt énekelte, Dolák-Saly Róbert pedig az Egy másik dal című Bornai-kompozíciót).

Márton András: - Aztán a Szkénében kitaláltuk hozzá a koreográfiát, mikor már elfogadták.

Hogy lehet az, hogy jön a semmiből egy vadonatúj zenekar, és majdnem az összes dala átmegy a rostán?

Bornai Tibor: - Hogy mi kellett ehhez? Megmondom: tehetség. 

Lengyelfi Miklós: - Jók voltak a dalok. A zsűri pedig nem tudta, ki írta őket, ez titokban maradt, valamilyen jeligés módszerrel ment.

Márton András: - Senki nem hallott rólunk korábban, ez volt az első nagyobb megjelenésünk. Mindenki köszönés nélkül sétált el mellettünk a Nemzeti Színházban. Egyedül Korda György volt úriember. Aztán megváltozott a légkör, amikor az első kamerapróbán eljátszottuk a számot a pantomimkoreográfiával. Beszólt a közvetítő kocsi, hogy „álljatok meg, nézzük csak meg még egyszer, hogy van ez!” Ekkor lehetett érezni, hogy valami ebből ki fog sülni.

- Hülye kérdés, de játsszunk el a gondolattal: mi lett volna, ha mégis tetszik Ács Enikőnek a dal, és ő akarja énekelni? Hogyan alakult volna a KFT sorsa, és hogyan az övé?

Laár András: - Fogalmam sincs.

Bornai Tibor: - Náti összeházasodik vele, gyerekeik lesznek….

Laár András: - Azt azért nem hiszem.

Bornai Tibor: - Nyilván nem igazán lehet erre a kérdésre válaszolni. De én úgy gondolom, Enikő nem lett volna Magyarországon hosszú ideig híres és ünnepelt énekesnő. Az ő felfogása nem volt összeegyeztethető azzal, amit a szakma, vagy Erdős Péter várt tőle. Nem hajlott, nem kötött kompromisszumokat. Már írtuk neki a lemezt, Erdős meg szólt, hogy költözzön fel Pestre Debrecenből. Nemet mondott. Ha befut a táncdalfesztiválon, akkor is eljött volna ez a pillanat, előbb-utóbb. Mi pedig kitaláltunk volna valami mást a Bábu vagy helyett. Borzalmas energiával tört előre ifjú seregünk, úgy éreztük, bármire képesek vagyunk. De a múlt legtöbb eseményére – sőt az én felfogásom szerint az összesre – azt lehet mondani, hogy pont így volt a legjobb. Hihetetlen érzékkel valaki úgy rendezte, hogy így történjen.

A táncdalfesztivál révén az egész ország megismerte „a bábus zenekart”, rengeteg helyen felléptetek, a lemezgyár pedig exkluzív szerződést ajánlott. Csak közben rátok került az „állami új hullám” címke is. Ezt kinek köszönhetitek?

Márton András: - Ez nem csak úgy néphagyomány útján terjedt. Sebők vagy Czippán találta ki (Sebők János és Czippán György zenei újságírók – a szerk.). Konkrétan bedobta az egyikük a köztudatba.

Bornai Tibor: - Szerintem ők már csak rádolgoztak a botrányra, amit körülöttünk kavartak, Aratóék meg mások.

Laár András: - Én úgy emlékszem, ez az „állami új hullám” hülyeség már korábban is létezett, nem ránk találták ki.

Bornai Tibor: - Csak ránk sütötték.

Márton András: - Mi azok közé tartoztunk, akik csinálhattak lemezt, míg a többi, velünk egy időben induló új hullámos, alternatív együttes – ugye, ez egy nagy zenekar alapítási időszak volt – nem. Innen jött, hogy akkor minket támogatnak, kiemelnek, tömnek pénzzel, satöbbi. Hazugság volt persze az egész, de hát a média már csak ilyen. 

Laár András: - Ezt Arató András is terjesztette, akiről azóta már kiderült, hogy III/III-as ügynök volt. Ez volt az egyik nagy trükkje ennek a politikai vonalnak, hogy saját bűneivel vádolt meg másokat, ártatlanokat. Ő volt az állami ügynök, de rólunk mondta ezt.

Márton András: - Nem is tudom, talán az Esti Hírlapban vagy a Magyar Ifjúságban jelent meg Arató tollából, hogy nem tudja a KFT, mit köszönhet a KISZ KB-nak. Soha semmi közünk nem volt a KISZ KB-hez!

Bornai Tibor: - Sebők János csinált velünk egy riportot, még a táncdalfesztivál előtt, mikor csak egy névtelen, pinceklubban játszó zenekar voltunk. Azt mondta, nem biztos, hogy meg tudja jelentetni, mert a nevünk be van tiltva. Olyan rajongással és lelkesedéssel beszélt velünk, mintha a világ legnagyobb sztárjai lennénk. Fél év múlva ez az ember már mindenhol fröcsögött ellenünk. Közben semmi nem történt, csak az, hogy ismertek lettünk. A nagylemezünk ugyanazokat a dalokat tartalmazta, amiket az első koncerteken már játszottunk. A műsor, a zene, a szöveg semmit nem változott, csak a népszerűségünk lett az új elem. Ez neki elég volt, hogy ellenünk forduljon. Akkoriban volt vagy három megmondó ember a hazai könnyűzenei sajtóban, ők osztották az észt. Fontos volt, hogy az ember legalább onnan ne gyűjtsön ellenségeket, mert akkor nagy baj van.

Márton András: - Ez az egész a közönséget is befolyásolta, mesterséges szembenállás alakult ki az alternatív zenekarok és a KFT között. Nem is voltunk túl jóban, csak később változott meg a kapcsolat, amikor ez kicsit már feledésbe merült.

Bornai Tibor: - Mondok egy vicceset, én ezeket az időket tavaly decemberben beszéltem ki Müller Péter Sziámival. Leültünk, elővettük a régi dolgokat, fölelevenítettük, hogy akkor ki mit mondott, mit csinált, és miért.

Márton András: - Volt, hogy Müllerrel ordítva veszekedtem a Belvárosi Ifjúsági Ház előtt az úttest közepén arról, hogy mi az állami új hullám, meg mi nem, meg hogy milyen támogatást kapunk. Teljesen abszurd volt és hülyeség. De ezt mind ennek köszönhetjük...

Bornai Tibor: - Egyetlen fegyverünk volt ez ellen, szándékosan kerültük a témát az interjúkban. Éreztük, ez csak tovább fog dagadni, ha mi is válaszolunk. Inkább csöndesen tűrtünk másfél-két évig, annyi idő alatt csengett le ez a dolog. Nagyjából a harmadik lemezig tartott.

Egy évvel a táncdalfesztivál után, 1982 nyarán megjelent az első KFT-nagylemez, a Macska az úton. Ki mozdul be a borítón?

Laár András: - Torma nevű barátunk ugrott be (Molnár János, aki már a Kentaur együttesben is velük volt, majd Torma néven kezdett szólókarriert, melyhez Laár Andrástól és a GM49-vezér Galla Miklóstól is kapott számokat – a szerk.).

Márton András: - De nem direkt, csak véletlenül

Laár András: - Dehogynem direkt, többször is elpróbáltuk.

Bornai Tibor: - Eredetileg nem ilyen lett volna a fedél. Volt egy ötlet, hogy a Macska az úton címhez jó lenne egy országút, békaperspektívából fényképezve, ahogy így megy a horizont felé a szaggatott vonal. Aránylag semleges táj, az előtérben pedig szépen megterítve egy adag tatárbifsztek. Kés, villa, szalvéta. Aztán ezt valahogy elvetettük. A lemez borítója nekem nagyon tetszett, ahogy hangzik, az már nem annyira.

Márton András: - Az akkoriban megnyílt Omega stúdióban készült, ez volt talán a második felvétel ott. Sokat kísérleteztek rajtunk, nem volt bejáratva a technika, ami újdonság volt, azt ki is próbálták a lemezen. Ezzel együtt nagyon szerettünk ott lenni, jóba lettünk Kóbor Jánossal, de azért botrány például, ahogyan a dob szól. 

Bornai Tibor: - Részkeveréssel készült, nem volt annyi sáv, amennyi kellett volna. A hangmérnök, Nemes Laci meg folyton telehamuzta a keverőpultot.

-A lemezen van egy Reggae című dal is.

Bornai Tibor: - Annak eredetileg Frontátvonulás lett volna a címe, de ki kellett valami mást találni, mert Cseh Tamásnak akkor már volt egy ilyen lemeze. 

A korai KFT két legfontosabb száma, a Bábu vagy és aNem sikerül kikúrálni magam viszont lemaradt róla. Miért?

Laár András: - A Bábu vagy akkor már egyéves sláger volt. A csapból is az folyt egy ideig, nem akartunk olyan dalt rárakni, amit mindenki unalomig ismer. Azt gondoltuk, gyengíti a lemezt. Nem volt igazunk. Így végül a Bábu vagynem is jelent meg méltó körülmények között, csak egy táncdalfesztiválos kislemezen. Igazából jobban tettük volna, ha rátesszük.

Bornai Tibor: - Erdős rá akarta tetetni, de mi hősiesen ellenálltunk…

Laár András: - Azt viszont már nem tudom, a Nem sikerül kikúrálni magam miért maradt le.

Bornai Tibor: - Mert már az is megjelent előtte kislemezen (a Tea című dal korai verziójával együtt – a szerk.). AKincses kalendárium, meg a Szobanövény egy Start válogatáson volt rajta. Talán csak az Ősemberek mi vagyunkés a Kocsmadal volt, ami nem jelent meg sehol, és mégsem került rá az első lemezre.

Laár András: - Ma már biztos másképp csinálnánk jó pár dolgot. Naiv, gyakorlatlan társaság voltunk, elhittük, hogy az Erdős tényleg be akar futtatni minket. Az évek során derült ki, hogy végig takaréklángon tartotta a zenekart, nehogy véletlenül túl népszerű legyen. Egyszer az irodájában a szemünkbe mondta, hogy az Afrikából százezret is el tudott volna adni, csak nem akart. Pedig az tényleg mindent megváltoztatott volna. Lett volna pénzünk például zenekari cuccra. Ez alapvető működési feltétel volt a nyolcvanas években. Mi mindig bérelt szerelésen játszottunk, béna kezű hangmérnökökkel és világítókkal. Amikor az E épületben (a Budapesti Műszaki Egyetem klubjában – a szerk.) kellett fellépni és megláttam azt a szerencsétlen fényes embert már a hátamon futkosott a hideg. Mert tudtam, mit fog csinálni: akkor küldi rám a piros fényt, mikor a Dráni énekel, és engem  világít majd, amikor őt kellene. Évekig nem volt saját cuccunk és technikusunk, amatőr módon szóltunk. Mások pénzt kerestek azzal, hogy bérbe adták a felszerelésüket, mi a saját cipőnk mellett jártunk.

- Ezek szerint a KFT-nek sosem volt aranylemeze?

Laár András: - Nem volt.

Bornai Tibor: - A Bál az Operában talán hatvan- vagy hetvenezer példányban fogyott. Egyedül a Macska az útonelőzte meg, az olyan 75-76 ezernél áll meg. Ez volt a két legkelendőbb lemezünk.

Lengyelfi Miklós: - A Siker, pénz, nők, csillogás talán az ötvenet elérte alulról…

Márton András: - Én negyvenezerre emlékszem. De nem lehetett mit tenni. Egyetlen hanglemezgyár volt, és mindent Erdős tartott kézben. Simán el tudott volna adni többet, ahogyan egyszer egy rádióinterjúban el is mondta – volt rá igény.

Bornai Tibor: - Érdekes erőtérben voltunk. Volt egy kéz, ami rajtunk tartotta magát, nehogy valami érdekes történjen. Ennek ellenére azzal vádoltak minket, hogy az a kéz tulajdonképpen minket támogat.

Lengyelfi Miklós: - De nem is nagyon tudtak velünk mit kezdeni. Szerintem az illetékesek kicsit féltek, megütik a bokájukat, ha sokat foglalkoznak velünk. Jópofa ez a zenekar, ki vannak festve, nem olyanok, mint a többiek – na jó, egy kicsit adjunk el belőle, de ne sokat, mert abból baj lehet. Kicsit legyenek a tévében, de ne sokat, mert mit szólnak majd hozzá.

Márton András: - Szerepeltünk a Krőzusopera című filmben, azt be is tiltották, persze nem csak miattunk. Elég szerencsétlen története volt, de nem volt benne semmi direkt politika, mégsem adta le a tévé. Szerintem is kicsit tartottak tőlünk, pedig sosem politizáltunk

Lengyelfi Miklós: - Tényleg nem, de abban a légkörben mindennel el lehetett bukni. A megszokottól elütő zene, kinézet már eleve gyanús volt. Ha szépen fésült fiúk lettünk volna, talán jobban tolnak minket.

- Nem politizáltatok, de akkoriban így is-úgy is mindenki mindenbe beleolvasott valamit.

Bornai Tibor: - Tisztában voltunk azzal, meddig lehet elmenni. Egyszer-kétszer átléptük a határt, akkor találkoztunk a cenzúrával, de többnyire átmentek a szövegeink. Nyilván nem véletlenül énekeltünk arról, hogy beszorultunk egy elakadt liftbe, meg hogy elvesztettük a pénztárcánkat. De figyeltünk rá, hogy olyan szövegeket írjunk, amiket még lejátszhat a rádió. Mondjuk a Volvo című dalunk így is kiverte a biztosítékot. Azt mondták, becsméreljük a szocialista autóipart és dicsőítjük a nyugatit – nem is ment soha a rádióban. Nem tetszett nekik, nem volt humorérzékük. Általában onnan lehet megismerni a diktatórikus politikusokat, hogy nincs humorérzékük.

Laár András: - Ez annyira igaz, csak most nem akarom elmondani, miért. Konkrétan személyes tapasztalataim vannak.

Lengyelfi Miklós: - Azért az Aczélnak (Aczél Györgynek, a Kádár-rendszer legfőbb kultúrpolitikusának – a szerk.) volt humorérzéke.

Bornai Tibor: - De az Aczél nem figyelt oda ránk, volt neki egyéb dolga is.

- 1983-ban jött ki a második nagylemez, az Üzenet a liftből/A Fodrász – a két eltérő koncepciójú lemezoldalhoz két borítóval. Az év elején Kubában turnéztatok, a karibi nosztalgia érződik is a liftes borítón.

Bornai Tibor: - Bizony. Az eredeti képen nem volt a lányon melltartó, de azt nem engedték. A Fodrász borítója sem így nézett volna ki. Volt annak idején egy nagyon kövér és csúnya filmstatiszta nő. Közelről fényképezve nem lehetett biztosan tudni, hogy férfi vagy nő, olyan ronda volt szegény. De ezt jól viselte, gyakran beválogatták filmekhez. Őt hívtuk el a fotózáshoz.  Beült a székbe, rátettük ezt a fehér fodrászleplet, meg egy kinyitott borotvát a torkához – ez lett volna a borító. A lemez címe is simán csak A Fodrász lett volna, Üzenet a liftből nélkül...

Márton András: - Nem, ez eleve ilyen kétcímű lemez volt.

Bornai Tibor: - Csak aztán jött ez a kétoldalas ötlet, hogy az eredetit elvetették. „Senki nyakára nem teszünk borotvát!” – mondták ők, miközben odatették a pengét a miénkre. Én amúgy akkor voltam utoljára fodrásznál, mikor az a borító készült. 

- Sokan úgy tartják, ez az „igazi” KFT-lemez.

Bornai Tibor: - Talán igazuk is van. Akkoriban azt hittük, mindent szabad nekünk. Nem kötöttünk semmilyen kompromisszumot. Ez a lemez úgy sikerült, ahogy szerettünk volna. Aztán mondta a lemezgyár, hogy ha a következő album is csak harmincezer példányban fog fogyni, akkor nekünk többet nem lesz lemezünk.

- Idegesek voltak Erdősék?

Bornai Tibor: - Legalábbis úgy csináltak, mintha idegesek lennének.

Márton András: - A Wilpert nem adott rá reklámkeretet. Azt mondta, azért, hogy szóbeszéd útján terjedjen a híre… 

Lengyelfi Miklós: - Az akkori viszonyok között ez a harmincezer bukásnak számított. De volt érvényes szerződésünk öt lemezre. Úgyhogy folytattuk.

„A SAJÁT CIPŐNK MELLETT JÁRTUNK” – KFT-INTERJÚ (2.RÉSZ: AZ AFRIKÁTÓL A BÁBU VISSZAVÁG ALBUMIG)

2010.11.15. 01:58, -RECORDER-

KFT együttes saját hivatalos számítása szerint még csak 29 éves (december 22-én az A38 Hajón tartja 29. születésnapi koncertjét, jubileumi évét pedig 2011-ben), de mivel Bornai Tibor, Laár András, Lengyelfi Miklós ésMárton András 1980 novembere óta zenélnek együtt aKorlátolt Felelősségű Társaság név birtokában, nálunk – itt a Recorderen – már elérte a zenekar a harmadik X-et. Ünnepi KFT-hétvégénk zárásakánt az együttes kedvenc lemezeinek listája, egy céges zenekari körkép, egy 1981-es koncertfelvétel, egy 1983-as kislemezritkaság és egy2010-es Bábu vagy feldolgozás után most következzék óriás életműáttekintő interjúnk második része. Az első részben a kezdetektől 1983 végéig jutottunk – most onnan folytatjuk tovább.


A lemezek közül most az 1984-es Bál az Operában jön a sorban. Ezen az albumon található a KFT egyik legnagyobb slágere, az Afrika, ami megmentette a zenekart az enyészettől. Valahol azt nyilatkoztátok, hogy ez a dal félig-meddig parancsszóra készült.

Bornai Tibor: - Igen, ránk szóltak, hogy vagy írunk egy slágert, vagy több lemezünk nem lesz. Hát megszületett azAfrika. Azt hiszem, nagy fegyvertény, ha valaki felszólításra tud slágert írni. Mert ez inkább véletlenül szokott sikerülni. Nagy sikere volt a dalnak és miközben játszottuk a színpadon, arra gondoltam, hogy Nahát, ez tényleg ennyire egyszerű? Ott van egy gomb, és ha megnyomjuk, akkor a közönség örül?

Lengyelfi Miklós: - Azért érdekes, hogy a Bábu vagy is nagy siker volt a maga idejében. De azzal sokat küszködtünk, nem lehet ráfogni, hogy egyszerű kis dal lenne.

Laár András: - Nem bizony. Azon megbotlik a rocker.

Lengyelfi Miklós: - És volt akkora sláger, mint az Afrika. Bár manapság már nem játsszák, az Afrikát viszont még mindig. És volt még jó pár dal, amiből ugyanilyen siker lehetett volna. De nem lett, fene tudja, miért. Mondjuk, ha ezt lehetne tudni, mindig mindenki csak slágert írna.

Pár éve olvastam, voltak olyan tervek, hogy a dalt újra felveszitek Afrikában, eredeti környezetben, autentikus hangszerekkel.

Laár András: - Rendszeresen kitalálunk ötleteket, mikor mit kéne csinálni. És ezeket rendszerint el is felejtjük. A többségük inkább poén. Más pénzén persze szívesen elutaznánk Afrikába, dalt felvenni, klipet forgatni, beszerveznénk mindenféle dobosokat, nagyon jó kis számot tudnánk belőle csinálni. De az Ötvenévesen Honolulubancímű dalt is jobb lett volna Hawaiin felvenni már eleve.

Márton András: - Azért sokkal jobb lett így, ahogy történt.

Laár András: - Így igaz, ötvenévesen tényleg eljutottunk Honoluluba – az gyönyörű volt. Méghozzá azért, mert a Marci titokban mindig lecsipkedett a gázsikból, hogy összegyűljön rá a pénz. De ezt persze nem mondta meg. Csak akkor, amikor már megvolt az összeg az utazáshoz.

Lengyelfi Miklós: - Más zenekarban ezt sikkasztásnak hívják.

Laár András: - Ha idő előtt kiderül, akkor magyarázkodhatott volna. De mi tényleg semmit nem sejtettünk az egészből, és egyszer csak ötvenévesen Honoluluban találtuk magunkat.

Bornai Tibor: - A KFT-ben mindig Marci intézte az anyagi ügyeket, és harminc év alatt még senkinek nem jutott eszébe, hogy utánanézzen, pontosan számol-e.

Lengyelfi Miklós: - Én utánanéztem, de tudok hallgatni. Van az a pénz, amiért csendbe maradok. (mosolyog)

A Bál az Operában nagylemeznek van „multimédiás” borítója.

Márton András: - Ez kuriózumnak számított, a multimédiaszó akkoriban még nem is létezett, mi sem ezt használtuk. Olyasmi lemezt szerettünk volna, amin nem csak dalok vannak, hanem az akkori technikával lejátszható információ is. Dalszövegek, képek, zenekari hírek, satöbbi. Egy Spektrumba írható programsort akartunk bevágni rá. Hosszú hetekig jártam a Hungarotonhoz, hogy lehetne megcsinálni, de egyszerűen nem értették, mit akarok. Aztán megint egy kompromisszum lett a vége: nem került fel a program a lemezre, de kinyomtatva lefényképezte a fotós, és rárakták a borítóra.

Nálunk volt az osztályban egy srác, aki beírta, és működött.

Lengyelfi Miklós: - Türelmes ember lehetett.

Haladjunk tovább! 1986-ban Amerikában jártatok, voltatok Bostonban és Los Angelesben, és abban az évben jelent meg a Siker, pénz, nők, csillogás album is. A borítóján Márton András ilyen relés parti szemüvegben van – ez mostanában jött vissza a divatba!

Márton András: - Tényleg? Hát, végül is, nem csodálkozom, megy ez a nyolcvanas évek retró már egy ideje.

A Siker, pénz, nők, csillogás idején a slágergyártásba is nagyon belejött a zenekar, ezen a lemezen legalább négy sikerdal van.

Bornai Tibor: - Igen, az Elizabet, a Balatoni nyár, a Volvo, a Ha jön a péntek

Laár András: - Meg maga a címadó dal, a Siker, pénz és csillogás.

Bornai Tibor: - Ott volt még az Éjjeli Lepkék, meg azAutótemető is.

Laár András: - Csak azokból nem lett sláger.

Bornai Tibor: - Az Utcai zenekarból sem, abban kicsit csalódtam is. Akkoriban éledeztek az utcasarkokon, meg az aluljárókban ezek az egy szál gitáros utcai zenészek. Ezt igazából nekik írtam, gondoltam, talán majd műsorra is tűzik. De sosem hallottam viszont. Valahogy nem figyeltek fel rá. Kénytelenek voltunk mi magunk előadni. Egyszer szilveszter délelőttjén kimentünk a Ferenciek terére, nagykabátban eljátszottuk valamelyik rádió kedvéért.

Ha jól emlékszem, ennek a dalnak a szövegében is volt olyasmi, amit nem ment át a cenzorokon.

Bornai Tibor: - Volt benne egy olyan rész, hogy „idáig voltunk a Keletinél, és jól ismer minket a Moszkva tér, de itt sem maradunk sokáig” – ezt húzatták ki belőle. Őszintén szólva, így utólag egyáltalán nem bánom, mert sokkal szellemesebbet találtam ki helyette. A „tele van a tokunk most már” sorral már semmi bajuk nem volt. Ez volt az érdekes a cenzúrában, sosem lehetett előre kiszámítani.

- A Kun Béla tér például átment simán.

Bornai Tibor: - Igen, a Jójszakát című dalban, azzal nem volt gond. Egyszerű emberek lehettek ezek, biztos arra gondoltak, milyen szép tőlük, hogy egy munkásmozgalmi hőst így megénekelnek.

- A Kun Béla tér konkrétan két dalban is szerepel.

Bornai Tibor: - Onnan egy villamosmegállóra nőttem fel, ezért igyekeztem… de melyik is a másik? Ja, tudom már, az ufós dal, az Idegen lény. „Kiürült már a Kun Béla tér” – ez van benne. Nekem tetszett, hogy egy szép teret egy ilyen hülyéről neveznek el. Kun Béla tér, szép ritmikája van, jól lehet mondani. Kun Béla még ma is nagyon tetszik, mint prozódiai elem.

Korábban már beszéltünk a forrásokról, térjünk vissza a témára még egy kör erejéig! A new wave-ből a brit Police után még talán az amerikai Cars együttes hatásátlehetett érezni leginkább a nyolcvanas évek közepén készült lemezeiteken. Az Andrea című dalotokban például egészen olyan a szintitéma, mint a Heartbeat City-ben.

Lengyelfi Miklós: - Akkor voltunk Amerikában, a Cars nagyon menő volt, hoztam is kazettát.

Bornai Tibor: - A Carst én is szerettem, hatott ránk, ez tuti.

Laár András: - De hatott ránk más is, a Rózsák Valériának például egy break szám.

Bornai Tibor: - Akkoriban próbálkozott Fenyő Miki itthon a breakkel. Sokat röhögtünk rajta, a dal félig-meddig paródia. Koncerteken el is táncoltuk. Persze nem breakeltünk.

Lengyelfi Miklós: - Valaki mondta, hogy a Japan is csinált olyan számot, mint mi. Mondjuk, én a mai napig nem ismerem azt a zenekart. Ezek véletlenek.

Ha már itt tartunk, a KFT-ből ki merített ihletet? Kikről tudtok?

Bornai Tibor: - Volt például egy Citrom együttes…

Márton András: - Ők mondták is, hogy nagyon szeretik a KFT-t. Ott zenélt Popper Péter, meg Boros Csaba is. Győriek voltak, játszottak is előttünk.

Bornai Tibor: - Amikor az Első Emelet együttesnek Geszti megírta a bontott csirkés dalt, nekem akkor volt egy sanda gyanúm. Úgy éreztem, megpróbáltak oda lelazulni, ahol mi tartózkodunk és valami vicceset írni.

Lengyelfi Miklós: - Amikor megjelent a KFT, sokakban felszakadt egy gát. Kiderült, hogy ilyen szövegekkel, megjelenéssel, színpadi kommunikációval is lehet sikereket elérni. Marhaságokkal is akár.

Bornai Tibor: - Felrobbantottuk a gátat, aztán alákerült egy egész város.

A Siker, pénz, nők, csillogás után az Ég és Föld következett 1987-ben, majd az Édes élet 1988-ban.

Bornai Tibor: - Az Ég és Föld Erdős félig-meddig magánkiadójánál, a Hungaroton-Profilnál jelent meg.

Márton András: - Én kerestem meg azzal, hogy nem adná-e ki a következő lemezünket. Még akkor is naivak voltunk, azt hittük, jó menedzser, és meg tudja csinálni, ha tényleg akarja, aminek a fele igaz is volt.

Lengyelfi Miklós: - De akkor már túl voltunk ezen az Afrika-kijelentésen, nem? Ezek után még bíztunk benne?!

Bornai Tibor: - Nem nagyon volt választási lehetőségünk.

Márton András: - Nehéz volt ezt megítélni abban az időben. Az mégis egy új menedzseriroda volt, ott jelent meg az első Európa Kiadó-lemez is, az a libás (a Popzene című 1987-es album – a szerk.). Úgy rémlik, Nagy Feróval is elásta Erdős a csatabárdot. El lehetett hinni, hogy abban az önállóságban már másképp áll a dolgokhoz... Gyakorlatilag minden márkamenedzsernél voltunk: Wilpertnél, Révbírónál, Borosnál, Erdősnél. Nincs két lemezünk, ami ugyanott jelent volna meg! Sőt a végén még fel is bontottuk az exkluzív szerződésünket! Erdős Péter nagyon meg volt rökönyödve. Szocializmusban nem volt szokás ilyesmit csinálni. De hát sosem voltunk elégedettek a kiadókkal.

- Mikor volt ez a szerződésbontás Erdőssel?

Márton András: - Az Ég és Föld lemez után, szerintem.

Bornai Tibor: - Igen, mert az még az Erdőséknél jelent meg. Eredetileg Asztrológia lett volna a címe, de Erdős azt mondta, ezt a szót a magyar ember nem ismeri, tessék kicserélni.

Lengyelfi Miklós: - Meg ugye ő se nagyon tudta kimondani…

Az 1988-as Édes élet és az 1990-es Nagy alakításközött megtörtént a rendszerváltás is, ami annyira nem tett jót a zenekarnak. Csökkentek az eladások, a borítók is egyre rosszabbak lettek.

Márton András: - Hát a Nagy alakítás borítója tényleg nem sikerült.

Bornai Tibor: - Az egyik legdrágább borítónk volt, Szigeti Feri lement hídba, olyan sokba került. Merthogy akkor már épp őnála voltunk, a Proton kiadónál. A KFT zenekar történetét sokféleképpen meg lehet fogalmazni, többek között úgy is, hogy a kétségbeejtően ronda borítókkal bíró zenekar. Mindig szépet szerettünk volna, de csak az első kettő sikerült. És onnan elkezdődött egy harc, amit csatánként, borítónként mindig elvesztettük valamelyik grafikussal szemben. Nem tudom, miért.

Márton András: -Vagy a lemezgyárral szemben. Például az Ég és Földre is más ötletek voltak, csak Erdős nem engedte

Bornai Tibor: - Nagyon ronda lett. A festőművész nem festett a nőnek szájat, enélkül meg egy kék nő úgy néz ki, mint egy vízihulla. Vagy egy gumibaba. Igazából egy nő csak akkor szép, ha nincs befestve kékre.

Azért ezeken a lemezeken is volt egy-egy sláger, csak egyre kevésbé lehetett hallani őket.

Laár András: - Mert nem jutottak el a rajongókhoz. Ezek az albumok gyakorlatilag meg se jelentek. Az Édes életpéldául egyenesen ment a zúzdába.

Márton András: - Valahol Őrmezőn vagy Gazdagréten volt egy Hungaroton-raktár. Egyik ismerősöm talált vagy száz darabot a lemezből egy kuka mellett! Elhozta őket, azóta is megvannak. Máig nem tudom, hogy kerültek oda, miért dobták ki a lemezeket.

Laár András: - Egyszerűen nem terjesztették az albumainkat. Az Édes élet már egyáltalán nem jutott el a boltokba, nem lehetett megvenni. Nem is fogyott, nyilván. ANagy alakítással megint csak ugyanez volt a helyzet. Nem került forgalomba, vagy a boltok nem rakták ki a polcra, nem tudom.

Márton András: - Akkoriban indult be a magánkiadás, a Nagy alakítás is egy ilyen cégnél jelent meg. Mindenki vállalkozott, olyanok is próbálkoztak, akiknek csak tőkéjük volt, hátterük vagy tapasztalatuk már nem. Nem értettek a terjesztéshez sem.

- Tehát mindig rossz helyre mentetek.

Márton András: - Rossz helyre mentünk folyton, de ebben az is szerepet játszott, hogy mindig elégedetlenek voltunk az előző kiadónkkal. Keresgéltünk, és hát kicsi volt a választék.

Bornai Tibor: - Ez azóta is így van, pedig már nagy a választék.

- Ezekről az albumokról játszottak a rádiók számokat?

Laár András: - Ezek tulajdonképpen eltitkolt lemezek voltak.

Bornai Tibor: - Az Eszter, a meztelen nő olyan szám volt, amit lehetett hallani, párszor. Éreztük, hogy ez az egész egyre küzdelmesebb.

Laár András: - És nem tudtunk semmi okosat kitalálni. Négyünk közül senki nem volt olyan erőszakos, nagyszájú, hogy a többieket le tudta volna nyomni, hogy azok ne jussanak szóhoz. Nem volt vezetőnk, a mai napig nincs. Négy ember még szavazni sem tud rendesen: ha ketten-ketten mást mondanak, már döntetlen az eredmény! Nagy volt rajtunk a nyomás, szenvedtünk a kiadókkal, küszködtünk a megváltozott viszonyokkal és közben még döntéseket sem tudtunk hozni. Vitatkoztunk, mit kéne csinálni, de csak lebegtek a dolgok a levegőben. Talán, ha az Afrikával tényleg be tudtunk volna úgy és akkor futni, amikor erre lehetőség volt, sikerült volna fellélegezni. Anyagilag legalábbis mindenképpen. De nem tudtunk kibújni a nyomás alól.

Bornai Tibor: - Olyan dolgokról kellett volna döntéseket hozni, amiket mi magunk sem láttunk át igazán. Egyikünk sem volt elég ravasz, és nem volt mellettünk egy menedzser sem, aki megmondta volna a tutit.

Laár András: - Egyszer bevettünk valakit, aki egy ideig csinálta a zenekar ügyeit. Tök aranyos volt, intézett egy csomó koncertet, de belé sem tudtunk kapaszkodni, ő sem mondta meg, mi legyen. Aztán kiderült, hogy nem is igazán lehet rá számítani: ha mondjuk az Eddával is lehetett menni turnézni, akkor inkább őket választotta. Az nyilván nagyobb durranás volt.

Mi volt az utolsó csepp a pohárban, amikor úgy döntöttetek, vége?

Laár András: - Én voltam, aki kimondta a szót. De itt nem volt bűnbak. Nem is, illetve nem csak a KFT-ből volt elegem: egyáltalán nem akartam színpadra állni. Azt éreztem, rengeteg energiát emészt ez a dolog. És kizárólag csak emészt, én meg egyre boldogtalanabb vagyok. El akartam mélyedni abban a szellemi világban, amivel akkor már évek óta foglalkoztam, hogy megtaláljam azt a belső békét és nyugalmat, amit világéletemben kerestem. És igazam lett. Nekem most a zenekarban teljesen jó a lelkiállapotom, nincs semmilyen problémám. Nincs ez a dilemma, hogy zenéljek, vagy ne zenéljek. Már nincs az egésznek olyan tétje, mint régen, de rendben is van ez így. A Marci intézi a szervezést, mi nem cseszegetjük, ha szól, hogy fellépés van, akkor megyünk, zenélünk, és jól érezzük magunkat. Bornai Tibi ír egy csomó számot a saját szakállára – ha akarunk épp egy lemezt, ad belőlük párat, és én is írogatok, én is tudok adni, ha kell. És ez így jó. De akkoriban szerintem mindenkinek tele volt már a töke az egésszel, senki nem bánta, ha a dolog pihen egy ideig. Vagy tíz évig békén maradtunk, senki nem kereste különösebben a másikat.

Azért időnként igen, volt ugye a Bál az interneten koncert 1996-ban, meg két évvel korábban még a HFT, azaz a Hárman Folytatják Tovább formáció, Bornai Tibor nélkül.

Laár András: - Jó, volt ilyen, hogy HFT, de az nem igazán számít. Akkor be voltam oltva ezekkel a sámánisztikus, révülős zenékkel, és egy ilyen produkciót akartam csinálni. De ez semennyire nem jött be, annyira elhalt próbálkozás volt, nem is érdemes tovább ragozni. Még nosztalgiám sincs iránta.

Márton András: - Azért ez túlságosan zanzásított története tíz évnek. Először a kilencvenes évek elején Lengyelfi Miki jelentette ki, hogy valamilyen okból nem akar többet játszani. Ezután adtunk három koncertet, három egymást követő napon a Közgázon, egyiken ünnepeltük azt, hogy 10 éves a zenekar, a másikon elmondtuk, hogy most szünetelni fogunk egy darabig, a harmadikat pedig előző nap hirdettük meg, mert olyan sokan kint maradtak. A koncert után vagy négy-öt évig szinte nem is találkoztunk. Illetve ’94 táján kerestem meg Nátit és Mikit a HFT zenekar ötletével. Szerettem volna, ha összehozunk egy egyszerű, lendületes zenére épülő triót. A HFT név csak később született meg, az eredeti ötletem A Laár, a Lengyelfi, a Márton volt. De tényleg nem olyan lett, mint amiről az elején beszéltünk. Utána legközelebb ’96-ban találkoztunk. Megcsináltuk a Bál az Interneten koncertet a Budapest Sportcsarnokban, ami minden szempontból különlegesség és hatalmas siker volt az internetkorszak hajnalán. Többezren kint rekedtek a parkolóban, nem fértek már be. Volt rajongó, aki a holdraszállás közvetítéséhez hasonlította azt az érzést, amit akkor érzett, mikor Hazel O’Connor megjelent a képernyőn. Hazel Dublinból énekelt velünk élőben egy stúdióból a neten keresztül szinkronban, Wahorn András meg Los Angelesben ült a gépe előtt és festette élőben a hátteret a kivetítőre. Hosszú történet, de ez akkor, amikor a kft.hu-n kívül nem létezett még zenei honlap, és amikor még nekünk kellett a közönségnek magyarázni, hogy mi az a böngésző, tényleg sci-fi hangulatú volt. A következő évben volt még pár koncert, aztán újra négy év szünet következett. Viszont ebben a tíz évben mindenki elég aktív volt a saját dolgaival. Nekem akkor jelentek meg a Beatles-fordításaim (a Yesterday című kötetben a szerk.), a SzemTanú – Időutazók magazinja című történelmi lapomat is ezekben az években csináltam, és van egy találmányom is ’93 tájáról, egy számítógépes súgórendszer, és még sorolhatnám. Náti ’98-ban mondta azt, hogy nincs kedve koncertezni, mi viszont szerettünk volna. Így sokat törtük a fejünket.

2000-ben aztán megjelent egy KFT-lemez, ahol Mohai Tamás gitározott és énekelt Laár András helyén.

Bornai Tibor: - Nekünk akkor már nagy kedvünk volt újra KFT-zni, de Náti még nem ért rá, más dolgokkal foglalkozott. Azt gondoltuk, próbáljuk ki, mi van, ha Mohait bevesszük.

Márton András: - Nagyon szerettünk volna zenélni, nem csak vele próbálkoztunk. A Madival (Madarász Gáborral) is csináltunk felvételt, aztán úgy volt, hogy egy fiatal srác, a Bozsik Patrik énekel majd. Végül Mohaival jöttünk össze, már nem is tudom, hogyan...

Bornai Tibor: - ...és megszületett az Éljen a szerelemlemez, amit én szeretek, pár dalra büszke is vagyok. De mire kiderült, hogy Tamással nehéz hosszú távon együttműködni, addigra Nátinak is pont megjött a kedve a közös zenéléshez. 2001-ben csináltunk egy húszéves születésnapi koncertet a Körcsarnokban. Nagyon jó hangulat alakult ki az öltözőben: úgy érzetük, ezt lehetne tovább csinálni.

Márton András: - Azóta gyakorlatilag folyamatosan játszik a zenekar, háromévente van új lemez is.

Igen, az új évezredben már három albumotok is megjelent: a Higiénikus ember (2003), a Nem csupa angyal (2006) és végül A bábu visszavág (2008), amelyet a Bábu vagy önfeldolgozása nyit – amivel be is zártatok egy kört.

Laár András: - Milyen sok lemezt csináltunk, most döbbenek rá!

Bornai Tibor: - És anélkül, hogy erre bárki kért volna minket.

- A következő lemez anyagából mennyi van meg?

Márton András: - Még nem sokat beszéltünk róla. De jövőre harmincéves a zenekar, biztos, csinálunk valamit.

Bornai Tibor: - Nekem úgy tűnik, olyan, hogy CD-kiadás, manapság már nincs is.

Márton András: - Az albumformátum azért még érvényes. Mennek a letöltések, de nincs még új irány, hogy akkor mi lesz a megfejtés, az mp3 vagy valami más. Ma is meghallgatnak több számot egymás után az emberek, ha azok jók

- Mennyire változott a régi metódushoz képest a dalszerzés nálatok? Hogyan vezettek be új dalokat a repertoárba?

Laár András: - Nem nagyon lehet olyan számot benyomni a koncertmenübe, amit nem ismer a közönség. Ezzel nagyon csínján kell bánni. A három utolsó nagylemezről a Lefejellek, köcsög és a Fénygolyók lett ismertebb dal, koncerten is nagy sikerük van. Ezen kívül játszunk még egy-kettőt. Amúgy miből áll a műsor: vannak a kötelező slágerek, amiket nem lehet kihagyni, ezekhez jönnek az első hét lemez anyagából olyan számok, amiket ismernek és szeretnek az emberek, meg érzelmi alapon pár olyan, amit mi szeretünk. Ezeken felül tudunk nagy nehezen betenni pár újat.

Márton András: - Azért ez nem KFT-specifikus jelenség, más zenekaroknál is így van. Nézz csak meg egy Rolling Stones-koncertlistát! A közönség annak örül, amit ismer, azt szereti hallani.

Bornai Tibor: - Új dalokon mindig akkor kezdünk gondolkodni, ha már tervbe van véve egy lemez.

Laár András: - Ahogy már mondtam, Dráni meg én mindig írunk dalokat. Amikor arról van szó, hogy legyen lemez, akkor előszedjük ezeket. Aztán a zenekar nagy hümmögve eldönti, melyiket csináljuk meg. A felesleget meg szépen összenyalábolja az ember, és hazaviszi – abból nem lesz KFT-szám, de esetleg megcsinálja másnak. Dráninak vannak színpadi zenéi is, ugye, csinál saját lemezt, ahogy én is, Mikinek és Marcinak szintén van közös zenei projektje. Vannak időszakok, amikor nagyon beindulok, többet is írok rövid idő alatt. Most legalább egy éve nem írtam olyan dalt, ami a KFT-nek szól, de lehet, hogy jövő héten hármat is fogok.

Mire lehet számítani a decemberi koncerten és mire 2011-ben, a hivatalos harmincéves évfordulón?

Lengyelfi Miklós: - Nem hiszem, hogy fenekestől felfordítanánk a világot, de korrekt kis koncert lesz az a decemberi, az biztos. Ha meg lesznek új számok, azokat érdemes lenne jövőre kiadni. Biztos vannak néhányan, akik örömmel megveszik. Majd olyat csinálunk, ami jól mutat a polcon is…

Márton András: - A KFT 2011-es 30. születésnapi koncertjéről és egyéb eseményeiről még korai beszélni, rengeteg elképzelésünk van, de mind a tervezés fázisában. A KFT 29. születésnapi koncertje azonban már a nyakunkon van. December 22-én az A38 Hajón lépünk fel, magunk szervezzük a koncertet. Legalább két órát fogunk játszani, előveszünk alig hallott számokat, és az egész műsort átszövi majd a zenekar életében olyan fontos vonulat, a színház. Sok jelenetet veszünk elő a tarsolyból. Már mindenki a dobozaiban turkál, vajon milyen jelmezeket talál meg. Mindemellett összejöttem egy rendkívül szimpatikus és fantáziadús vizuális csoporttal, a Kiégő Izzókkal. Ők dolgoznak a fényinstalláción. Hamarosan kezdődnek a próbák. Aki kíváncsi, kövesse a fejleményeket a Facebook-oldalunkon, ott mindenről beszámolunk.

www.facebook.com/KFTzenekar www.kft.hu
az archív fotókat a zenekar engedélyével közöljük

interjú: Fábián Titusz és Déri Zsolt
interjúfotók: Fodor Csaba
rajz: Szabó Sára
A tagok a KFT-zés mellett is igen aktívak az utóbbi időben. Laár András a meditatív-mantrás Tündértantra projekt 2010. januárjában megjelent első lemeze után e pillanatban már a másodikon dolgozik, miközben folyamatosan turnézik a L’art pour L’art társulattal is (november 26-án például egymás után két előadásuk is lesz a Budapest Bábszínházban). Bornai Tibor 2009 legvégén jelentette meg Lőj az ördögre című regényét, illetve Gondolkodom, tehát dalok című lemezét, és ez utóbbi címen tartja önálló szólóestjeit is (a legközelebbi 2010. december 11-én este 7-kor lesz a Marcibányi téri Művelődési Központban), de emellett Komoly Férfiak néven is működtet egy együttest, melyben fiával zenél együtt. Lengyelfi Miklós és Márton András régi barátjuk, az őket harminc éve összehozó ifj. Kurtág György billentyűs-zeneszerző társaságában alakítottak Sc.Art néven kortárs zenei triót, és The Well-Tempered Universe (A jól temperált univerzum) című albumukkal 2010-ben elnyerték a Fonogram-díjat a kortárs komolyzenei kategóriában.

http://www.scartmusic.com/

http://www.facebook.com/SCARTmusic

http://www.bornaitibor.hu/
http://bornaitibor.freeblog.hu/
http://www.facebook.com/KomolyFerfiak

http://laarandras.freeblog.hu/
http://www.facebook.com/lartpourlarttarsulat
http://www.facebook.com/pages/Tunder-Tantra-Laar-Andras/173059183990