Bölcs-balga, boldog-boldogtalan ember
Életminőségünk őrzése, javítása és rontása
ABCD
NAPI ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLATOK– 27.
Szabad ötletek, idézetek és naplójegyzetek
Reményik Sándor: Míg állt a vár... Míg állt a vár, míg állt a palota: Ó könnyű volt beszélni! Fölényes arccal állani oda S ormától fundamentomáig mérni Az ősök építette templomot. Míg állt a vár: ó könnyű volt beszélni! Lazítni itt is, ott is egy-egy téglát, Míg a boltívek roskataggá lettek, S a dómpillérek ernyedtek és bénák. Most minden rom. A földdel egyenlővé tétetett. Nincs fundamentom és nincsen orom. Csak fű a rom felett S a fű közt egy-egy csöndes nefelejcs. Cassandra hangja zokogásba fulladt. A száraz szemekből a könnyek árja Csöppenként indult: millió imádság, Az Istenbe, az örök óceánba. A fagyos ajkak tüzes ajkak lettek, Mintha a szívét az ajkára tenné: A gőgje alázattá változott, És a fölénye: őrült szerelemmé! Állok a fű közt, a romok felett, A nefelejcsek kicsi, kék fejét Simogatja kezem. Míg álltál: értetlenül néztelek, Most rádismerve nézlek, réveteg S imádlak romjaidban, - nemzetem! 1921. május
*
”az, hogy magyar nem faj,
nem vér, hanem a lélek dolga.
Nem a vér alakította ki a magyar lelket
s hozta létre így a magyar fajt,
hanem ellenkezőleg,
a magyar lélek hatott a vérre
s most és minden időben az a magyar faj,
amit a magyar lélek áthatott.
Mindenki olyan mértékben magyar,
amekkora mértékben
magyar lélek ereje él és hat rajta keresztül...”
K.S,
*
Pajzán népdal
Hejehuja, pengő karika
Kanásznénak félre a likja
Csiszeg-csoszog konyhaajtóba
Míg a bojtár jól meg búbolja.
Sárga csizma pi-piros má-mándli
Megveszekedtél-e vagy mi-mi-mi
Tyuha-ide-tyuha-jó tyuha-jó
Lösz a fene soha jó, soha jó.
Zöld ágat eszik a kiskecske,
Vörös bort iszik a menyecske.
Mikor velem dolgát végezi
Távolról az urát csak neve-neve-neveti.
Térden állva szopik a bárány,
Hanyatt dűlve mulat a leány.
Mikor a közepin beszúrok
Akkor mondja, hej, te huncut, de tudod.
Volt neköm egy kecském, tudod-e
Kertbe rekesztöttem, láttad-e
Megette a farkas, tudod-e
Csak a likát hagyta, fújod, fújod, fújod-e.
*
Kép
Képes
Képtelen
Elképzel
Képzelőerő
Képzelő erőtlen
Elképzelhetetlen
Elképed
Képen vág
A képes fele
Képzés - képesített
Képesség
Képíró – képfestő
Fényképész
Költői kép
Arckép
Igazolványkép
Önkép – világkép
Leképez
Képviselő
Képmutogató
Képeket vág
Mozgó kép
Előkép
Álomkép
Emberkép – istenkép
Stb.
*
Summás
(lat. summa ’összeg’)
a mezei munkás egy önálló újkori típusa,
nagybirtokra csoportosan (summásbandában) elszegődött
vándor idénymunkás,
aki kapálást (elsősorban cukorrépa, kukorica, burgonya)
és más, vegyes mezei munkát
(aratás, takarmánynövények betakarítása stb.)
végzett pénzért, terményrészért
és élelmezés (kommenció) fejében.
Kialakult általánosabb gyakorlat szerint
a készpénzt havonta
(innen a summás régi elnevezése:
hónapos, hónapszámos, havi béres),
a terményrészt végelszámoláskor,
az élelemjárandóságot pedig
részben hetenként, részben havonként kapta.
Mindezt a bandaközösen kereste;
rendszerint a summásgazda vette át,
s maguk között a munkában töltött idő arányában,
továbbá a munkaerő minősítése szerint osztották fel:
a zsákolást és egyéb nehéz testi munkát is végző
felnőtt férfiak voltak az egészkezesek
(más néven: egészrészes, teljes vagy I. osztályú munkások),
a nők, serdülők és idősebbek pedig a félkezesek
(félrészes, félmunkás, II. osztályú munkás);
ez utóbbiak a teljes kereset felét, harmadát,
olykor csak negyedét kaphatták,
még ha az időszak nagyobb részében
a férfiakkal egyenlő értékű munkát végeztek is. –
Elsősorban
az ezer holdon felüli nagybirtokon alkalmazták őket
az intenzívebb növénykultúrák meghonosodása után;
voltaképpen cselédpótló idénymunkások,
akik azonban nem napszámban,
hanem huzamosabb időre: 1–6, ritkábban 8 hónapra
(szórványos esetekben volt ún. téli summás is),
tehát tavasztól őszig szegődtek el.
A summás kemény fegyelem alatt,
hajszás munkában kereste kenyerét,
otthonában viszont
szinte tétlenül próbálta átvészelni a telet.
Az időbéres summások
nem és kor szerint összetett,
de lokálisan egységes
bandaszervezetekben éltek és dolgoztak,
magukkal vitték szigorú paraszti erkölcseiket,
megtartották viseletüket és folklórjukat is,
a vándorélet lassan éreztette csak hatását. –
A summásmunka a 19. sz. második felében alakult ki.
A summásjárás időszakában
kb. 30 000 főre tehetjük a teljes létszámot,
zömük Borsod (Mezőkövesd, Tard, Szentistván),
Nyitra és Trencsén megyéből származik,
nem sokkal kevesebb a hevesi summások száma sem,
de a történelmi Mo. számos megyéjében
(Bács-Bodrog, Békés, Csongrád, Vas és Zala)
megtaláljuk őket,
köztük szlovákokat (Nyitra)
és kárpátukránokat (Nagyberezna) is.
A nagybirtokok 1945-ös felosztása
vetett véget ennek az életformának,
1948-ban volt az utolsó említésre méltó summásjárás.
(még: agrárproletár, summásmunka). –
*
"....a magyar kultúrát,
észjárást és világszemléletet
a parasztság őrizte csak meg,
de közben elmaradt európai műveltsége.
A gimnáziumokban, főiskolákon, egyetemeken
tanuló ifjúság
teljesen a germán kultúra vonzásába került
és így a középosztály elszakadt a néptől,
gyökértelen értelmiséget alkot...”
K.S.
*
A hobó ˙
(angolul: hobo) kifejezés
egy Egyesült Államokbeli vándormunkást jelent.
A kifejezés olyan embert jelöl,
akinek nincs stabil szállása, az országot járja
és alkalmi munkákból él.
A hobók általában gyalog
vagy tehervonatokon potyázva utazták át az országot.
A hobót az különbözteti meg a csavargótól,
hogy a hobó hajlandó dolgozni, s ezért is utazik.
A szubkultúra „virágzása”
a 19. század végén és a 20. század elején volt,
olyan periódusokban,
mikor gazdasági válság volt az országban
és kevés munkahely.
Sok ember indult el
szaktudást nem igénylő alkalmi munkát keresni,
ami többnyire aratás vagy gyümölcsszedés volt.
Számuk
főleg a nagy gazdasági válságidején
ugrott meg nagymértékben.
Később már nem a megélhetés,
hanem a kalandvágy és a szabadságvágy hajtotta a hobókat.
Az életmód életfilozófia lett.
A hobó szó eredete vitatott.
Egyesek a „Hoe Boy” kifejezésből származtatják:
a hoe angolul kapát jelent,
melyet a mezőgazdaságból megélő hobó magával hordott.
A kapa nyeléhez kötötték a batyujukat,
amiben az összes vagyonuk volt.
Mások különböző köszönési formák
összevont formáiból származtatják:
„Ho, boy!”, vagy a „Ho, beau!”-ból,
mely egy gyakori köszönési forma volt vasutasoknál.
Mivel a hobók általában vasúton utaztak,
sok elmélet itt keresi a szó eredetét.
*
Magyar megoldás
"Azt a feltevésemet,
hogy minden kísérlet,
mely földünkön és történelmünkben
ellenállt a feladatok magyar megoldási módjának,
csak veszteglést, visszafejlődést, kárt, pusztulást,
betegséget és tetszhalált eredményezhetett,
jó gyümölcsöt nem termett sohasem s ezután sem teremhet..."
"Azt azonban,
hogy igazi halált nem okozott
sem eddig s ezután sem okozhat,
mert hálá Istennek,
a magyar passzív rezisztenciának
van mégis egy aktív,
erőszakos-végeszakasztó szempillantása,
nem mertem még tudományos igazságként hirdetni,
itt említem csak, mint gyanításomat és feltevésemet.
Mert van ilyen minden után pontot tevő lelkiállapot.
A csömör."
"Tűr, tűr az objektív és primitív
ázsiai jellegű társaslélek sokáig,
még mindíg tűr, sokszor úgy tetszik a végletekig tűr,
de egyszer csak végképp megcsömörlik.
Akkor aztán mindennek vége.
Egyelőre képtelen új szellemi táplálékfelvételre,
a legutoljára beleerőltetett adag talán vissza is jön belőle,
ki kell kurálnia magát, bőjtöl, diétázik
s csak azután lehet belediktálni kívülről valamit,
ha egy darabig a maga életét élhette és erőre kapott..."
"...sem erőszakoskodásra,
sem pesszimizmusra
nincs szükségünk, tehát okunk sincs.
Ezen a földön,
ebben a sorsközösségben
csak magyar élet lehetséges,
ha pedig a mi magunk magyarsága telítődnék
a kívánatosnál nagyobb mértékben idegen elemmel,
legfeljebb elfog bennünket a csömör,
s megint megúsztuk egy kis szenvedéssel..."
Karácsony Sándor
*
„Hobó”
Élet – ars poetica – életmű
Egy
művésznek,
tudósnak,
bölcselőnek
mindig meg kell őriznie
azt a szellemi szabadságát,
hogy kimondhassa,
ha a király meztelen...
ha elfogadja,
neadjisten keresi
a hatalom kegyeit,
az alkotóként is kiheréli...
nagyon vigyáznia kell,
hogy kitől és milyen
díjakat, támogatásokat stb.
fogad el...
nincs ingyen ajándék,
minden ajándék elfogadás lekötelez...
a mecénás téged támogat,
a szponzor meg irányít, befolyásol...
nem szeretem,
ha valaki a fenegyerek pózában tetszeleg,
miközben többnyire csak műbalhéi voltak,
amikkel közvetve a népszerűségét növelték...
hogy azt higgyük,
ő a mi emberünk...
ismerős ez a politikából,
gondoljunk csak Demszky Gáborra…
A Fidesz szponzorálta
legutóbbi - tévés! - koncertjén
Balázs Fecó Radics Béla képét vetítette ki...!?
Ő hamarabb jutott Dönci sorsára...
Az érdekes,
ha valaki előadja az üldözöttet,
és közben évtizedek óta klubja van,
. most éppen Óbudán -,
és most is fizetett tagja
a "Nemzeti Színháznak",
és 12 milliót kap csak úgy...
Dönci
(Balaton, Európa Kiadó)
meg szinte éhen halt,
nem kapott lehetőséget,
és itt maradt három kisgyerek...
Nekem Hobó
mindig hamisan csengett...
egy ideig
az Oly sokáig voltunk lent...
számai jelentettek kivételt.
Káder apuka,
A Kossuth téren 56-ban lövető,
Földes László lázadó gyereke,
aki azért a mi kutyánk kölyke
stb.
Amúgy
érdekes.,
hogy mégis
létrejöhetnek nagy művek
amúgy magát teljesen korrumpáló szerzőtől is...!?
Jókai Mórt
egyszer maga Ferenc József
húzta ki a szarból,
a teljes anyagi csődből!!!!!
Sok műnél
meg nem is ismerjük az alkotót
(s talán jobb is, mert nem befolyásol...)
Hrabal
pl. vállalta, hogy besúgó lesz,
és nem vonult külső-belső emigrációba...
Így mi
feltehetően jobban jártunk,
de a lelki poklokat neki kellett megjárnia...
Kicsit hasonló Tar Sándor,
szociografikus író ismert esete is...
*
Salto mortale
(magyarul: halálugrás)
Ki – rejtett - védőháló felett, ki anélkül…
*
Opera-operett
Kis János és Nagy Jenő
– párhuzamos életrajzok
Engem a nyolcvanas években
Megfosztottak állásomtól, megélhetésemtől,
Az útlevelemtől, a magánéletem szentségétől,
Házkutattak, kifosztottak, előállítottak,
Fogdáztattak, megfélemlítettek, zsaroltak,
Felfüggesztett börtönbüntetésre ítéltek stb.,
Miközben az „illegális” ellenzék vezetőjének,
- ami a Hálózatból puccsal lett SZDSZ-é is lett -,
Tulajdonképpen még rendőri ügye sem volt…
Ő az SzDSz elnöke, egyetemi tanár lett,
Én meg szabadúszó – de inkább vízóra leolvasó…
*
Ki kell rúgni a hámfából
Ha sört iszom, részëg vagyok tölle, de tölle,
Szid az asszony, nem törődöm vélle, vélle.
Hazamegyek, lefekszem melléje, melléje,
Itt a hátam, beszélgessen vélle, vélle.
Ijaha, haha, csuhajja, haha,
Nem lëhet az ember fából,
Ki kell rugni / Néha kirúg a hámfából.
Illegő ja billegője, volt a fene soha jó!
Itt a bor és itt pálinka, itt mulat a részeg banda.
Bor, pálinka, gólya orra, koppantója, egyenes görbe fakerék,
Ó, de szép, millyen szép ez a háromlábú szék!
*
Lélek
Lelkes
Lélektelen
Lélekölő
Kétlelkű
Lélekharang
Jólelkű – rosszlelkű
Szívvel-lélekkel
Lelkem, galambocskám
Holt lelkek
Lélekvándorlás
Lélek és lélegzet
Lelketlen ember
Lélek és élet
Lelkes állat
Lelkület
Lélekhalász
Nagylelkű – nagy lélek
Fellelkesít, feltüzel
A lélek halhatatlansága
Szentlélek – Szent Szellem
*
Nem sokaság, hanem.
Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat.
Berzsenyi
*
"...Semmi sem könnyebb,
mint azonnal felismerhetni,
ki a magyar és kicsoda nem az.
De nem fontos megállapítani,
ki az és ki nem az,
mert a dolog természete szerint
nem érdemes itt nem magyarnak lenni.
Annak, ami nem-magyar,
nálunk mindig csak jelenje lehetséges,
jövője nincs..."
Karácsony Sándor
*
Szentháromság
És a kimaradt negyedik, az Anyaisten
Babba Mária, Szűz Mária – Mária országa
*
Pál apostoltól Erdő Péterig
Az ún. zsidó-kereszténység
Ha valamit nem tudsz legyőzni, állj az élére
A zsidó Ótestamentum istene nem Jézus istene
Madarat tolláról, embert istenképéről ismerni meg
Ha egy népnek meghamisítják istenképét, vége van
(Bővebben: lásd Tóth Ferenc előadásait, könyvét)
*
Szól
Beszól
Leszól
Elszólja magát
Összeszólalkozik
Mindenbe beleszól
Megszólja a társát
A pártközpont odaszól
*
Tiszta
Tisztátalan
Nem szobatiszta
Tisztába kell tenni
Tisztaságmániás
Piszkos kezű
Mocskos gondolat
Koszfészek
Lerondít
Piszkol
Sároz – sárdobáló
Fekete seggű – befeketítő
Nem tiszta – nem szertelen
*
Beszél
Félrebeszél
Magában beszél
Hülyeségeket beszél
Feleslegesen beszél
Néma – németül beszél
Mindent kibeszél
Bebeszéli magának
Beszéddel fáraszt
Rébeszélő-gép
*
Aki nem lép egyszerre,
Nem kap rétest estére,
Pedig a rétes nagyon jó,
Katonának az való
*
Magyar-szlovák
Ajándék lónak nem nézem a fogát
Szuvenyír nyihaha ne kukacska protku
*
Fegyver
Kétélű kard
Ekevasból kard
A kapanyél is elsül
Szúró, vágó, ütő, lövő
Kis- és nagyhatósugarú
Titkos fegyver - ~raktár
Meztelenül fegyveresek ellen
Ki fegyvert ragad, fegyver által vész el
*
VIRÁGÉNEK
Ellopták szívemet, jól érzem, Aki ellopta is, esmérem. Tied vagyok, rabod vagyok, megkötözött foglyod vagyok, édesem. Szerencsés és kedves tolvaj vagy, De ha már megloptál, el se hagyj! Tied vagyok, rabod vagyok, megkötözött foglyod vagyok, édesem. Egy szép virágszálra akadtam, Mézre, nem méregre találtam. Tied vagyok, rabod vagyok, megkötözött foglyod vagyok, édesem. Szánj meg hát, gyönyörű violám, Én szeretlek, szeress, szép rózsám! Tied vagyok, rabod vagyok, megkötözött foglyod vagyok, édesem.
https://www.youtube.com/watch?v=8PsHgKObWNg
|