Payday Loans

Keresés

A legújabb

Hegedűs Loránt PDF Nyomtatás E-mail
8. KERESZTÉNYSÉGEK - KERESZTÉNYSÉGEK
2013. január 27. vasárnap, 11:27
Requiem aeternam dona ei, Domine,
et lux perpetua luceat ei.

Elhunyt Dr. Hegedűs Loránt
2013, január 26 - 16:08 barikad.hu

Életének 83-ik esztendéjében elhunyt Dr. Hegedűs Loránt lelkipásztor, teológus, a Dunamelléki Református Egyházkerület nyugalmazott püspöke.

Hegedűs Loránt 1930. november 11-én született Hajdúnánáson.
Édesapja dr. Hegedűs Géza jogász, édesanyja Szabó Magdolna gyógypedagógus.
Hajdúnánáson érettségizett. 1949-54 között teológiát tanult Budapesten.
Segédlelkészként szolgált Ravasz László püspök alatt a Budapest-Kálvin téri gyülekezetben
1956. január 1 -től 1958. szeptember 30 között.

1956-ban a teológusokkal együtt ő is az október 23-i felvonulás részese volt.
A Rádiónál először elesett forradalmi mártírok tiszteletére, az ifjak kérésére
ő húzta meg a Kálvin téri templom harangját, amelyet a környező templomok harangjai követték.


Október 25-i véres csütörtökön munkásokkal és a diákokkal együtt vonult ő is fegyvertelenül a Parlament elé.

Személyes fellépésével megakadályozta, hogy a templom is hadszintérré váljon. A harcok alatt tántoríthatatlanul végezte lelkészi munkáját. A november 4-i szovjet agresszió után az elesettek temető lelkésze az Újköztemetőben.

A forradalmi eseményekben s az egyházi megújulásban vállat szerepe miatt nem sokkal később el kellett hagynia Budapestet. Ettől kezdve csak vidéken vállalhatott lelkészi szolgáltatot, több helyen (pl.: Komló, Nagykőrös, Monor, Alsónémedi) segédlelkész. Fenyegetések közt élve, előbb pincében, majd raktár és TSZ-szobában (hetedmagával) kellett laknia.

Életének meghatározó élménye volt hidasi lelkipásztorságának 20 éve, ahol egy bukovinai református telepes-gyülekezet lelkigondozója, majd lelkipásztora volt 1963-tól 1983-ig.

Tudományos elismertsége ellenére könyvei és cikkei - mint politikailag és egyházpolitikailag megbízhatatlan személynek - évtizedekig nem jelenhettek meg, mint nagyhatású igehirdetőt is röghöz kötöttséggel sújtották. Doktorátusát nem engedélyezték.

Rengeteg kétkezi munka, kőműves segédmunkási, fűtői, kántori, egyházfi tevékenységek ellátása közepette is Hidas az éjszakákon át tartó önépítkezés, a belső feltöltődés, az erőgyűjtés ideje.

1979-ben hívták meg a Baseli Egyetem Theológiai Fakultására a Magyar Tudományos Akadémián keresztül a helsinki egyezmények szellemében félévi kutatómunkára.Itt hetven nap alatt írja meg: 350 oldalas német nyelvű disszertációját "Az Istenkérdés szempontjai"-ról, filozófiai, természettudományos, biológiai, pszichológiai, futurológiai-történeti és teológiai fejezetekben. A nyolcvanadik napon a szóbeli promóció után a rendszeres teológia doktorává avatták.

A kommunista rezsim, külföldi nyomásra 1983-ban "enyhített" Hegedűs Lóránt "büntetésén" és Budapestre helyezték a Szabadság téri gyülekezet élére.

1986-ban az amerikai Princeton Theológiai Szemináriuma meghívta egy szemeszterre. Itt született meg az angol nyelven írt "The Concept of the Transcendence" (A transzcendencia fogalma) című műve, mely később könyv alakban is megjelent. Magyar nyelven megjelent könyvei közül legismertebb talán a NYITÁS A VÉGTELENRE című, melyben Ady Endre, József Attila, Németh László életművével foglakozik, teológiai-esztétikai szempontból.

Teológusként az Ige teológusának tarthatjuk enciklopédikus távlatokkal. Igehirdetései, előadásai, írásai át vannak szőve a nemzet és a haza sorsa iránt érzett felelősséggel, prófétai bátorsággal szól az abortusz, az egyke, az alkoholizmus, az öngyilkosság nemzetpusztító következményeiről.

A rendszerváltást követően került sor a református egyházban is az első demokratikus választásokra, az általános tisztújításra (1990.vége-1991. január).

Ennek eredményeként a református egyház első demokratikusan megválasztott püspöke Dunamelléken, olyan irodalmár teológusok és teológus irodalmárok utódaként, mint ifj. Szász Károly, Baksay Sándor, Ravasz László.

Oszlopos szerepe volt a református egyház megújulásának elindításában, az egyház demokratizálódásában, szervezetei átalakításában, pontosabban a presbiter-zsinati elvekhez való visszaalakításában-reformációjában. Irányítása alatt kezdődik meg az új törvénykönyv kidolgozása, a református egyház ősi iskoláinak visszaszerzése s azok beindítása, a külkapcsolatok és egyéb ökumenikus kapcsolatok átértékelése és új alapokra helyezése.

Püspök-elnöksége alatt került sor a II.János Pál pápával való debreceni találkozóra (1992), amikor is a római pápa megkoszorúzta a gályarabok debreceni emlékművét, s istentiszteleten vett részt a Nagytemplomban.

Az ő irányításával került sor a világ magyar reformátusságának első kézfogására (világtalálkozójára - 1991. június) 1938 óta először.

Hegedűs Loránt egyik vezető teoretikusa egyházának, s szellemi irányítása alatt folytak a Magyar Református Egyházak Tanácskozó Zsinatának (MRETZS) előkészítő munkálatai. Az egyetemes zsinat a világon szétszakítottságban élő magyar reformátusság lelki egységét hivatott helyreállítani, s a református egyháztestek együttmunkálkodását a konzultáció, a reprezentáció és a demonstráció szintjén. 1995. áprilisában az MRETZS ügyvezető elnökének választották.

Hegedűs Lorántnak döntő szerepe volt abban, hogy magyar reformátusság több évszázados álma válhatott végre valóra: létrejött-megalakult az első magyar református egyetem, a KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM.

Az Európai Egyházak Konferenciája (KEK) Központi Bizottsági tagja (1992-1997). Az összmagyarságért kifejtett tevékenységét 1996-ban Bocskai díjjal ismerték el, amelyet a "kincses Kolozsváron" vehetett át. 1998-ban megválasztották a "Magyar Út Körök" tiszteletbeli elnökének.

Dr. Hegedűs Lorántot 1996-ban a Budapest-Kálvin téri gyülekezet hívja és választja meg lelkipásztorának. Isten akaratából visszakerül oda, ahonnan elindult, ahonnan "kiűzetett". Ugyanebben az esztendőben a dunamelléki egyházkerület nagy arányban (84%) választja meg püspökének újabb hat esztendőre.

Az Európai Egyházak Konferenciája (KEK) Központi Bizottsági tagja (1992-1997). Az összmagyarságért kifejtett tevékenységét 1996-ban Bocskai díjjal ismerték el, amelyet a "kincses Kolozsváron" vehetett át. 1998-ban megválasztották a "Magyar Út Körök" tiszteletbeli elnökének.

Püspökként 2002-ben, Budapest Kálvin téri lelkipásztorként pedig 2004-ben manipulált választásokkal nyugdíjba kényszerítették. A Budapest-Szabadság-téri gyülekezet örökös püspök lelkipásztorává választotta.

Hegedűs Loránt egyházának - népben-nemzetben gondolkodó - felelős őrállójaként nagy súlyt helyezett a magyarság súlyos sorskérdéseinek megoldására, a világ magyarságának egyetemes érvényű "lelkigondozására", a magyarságtudat, s az egyházhoz való tartozás tudatának megőrzésére, az anyanyelv s a magyar kultúra eredményeinek megmaradása bárhol a világon, ahol magyar diaszpóra él.

+

Hegedűs püspök üzenete: Magyarországot meg kell menteni!

2013. január 27. 12:22
Ifj. Tompó László - Hunhír.info

hegeduslorant.jpgMéltán hajthat fejet minden magyar keresztény a nemzet elhunyt református püspöke, id. Hegedüs Lóránt emléke előtt, hiszen nemzetünk sorskérdéseiben való radikális szóbeli és írásbeli állásfoglalásai alapján méltán tekinthetjük rangelődei közül Ravasz László örökösének, aki meggyőződéssel vallotta, hogy Magyarországot meg kell menteni!

'A pap Isten Igéjét hirdesse, és ne politizáljon! - halljuk, ha Isten szolgái közül valamelyikük csak egy kicsit is határozottabban áll ki nemzetünk erkölcsi, szellemi értékei mellett, pedig, mivel az ember - ahogyan már Arisztotelész is hangsúlyozza - 'zoon politikon', 'közösségi lény', társulási ösztönénél fogva kénytelen a nemzeti közösséghez viszonyulni, azaz a szó legteljesebb értelmében politizálni, tudva vele azután azt is, hogy 'a legnagyobb egyenlőtlenség az, ha egyenlőtlen dolgokat egyenlővé akarunk tenni', más szóval, ha a világnézeti semlegességnek nevezett ideológianélküliség hatja át egész életünket.

A híres catói mondás ('ceterum censeo Carthaginem esse delendam', 'egyébként az a véleményem, hogy Karthágót el kell pusztítani') nyomán ezért nem véletlenül hangsúlyozta annyiszor, hogy 'ceterum censeo Hungariam esse salvandam', 'Magyarországot meg kell menteni', tudva, hogy korunk legnagyobb rákfenéje a bolsevizmusnál semmivel sem veszedelmesebb liberalizmus nihilizmusa, az egyenlőtlen dolgok egyenlővé tételének erőszakolása, amelynek jegyében ugyebár például az számít filozófusnak, akinek életbölcsessége, hogy 'ex omnibus aliquid, sed ex toto nihil', vagyis 'mindenből valamit, de az egészből semmit' ne adjon, aki a legellentétesebb szellemi áramlatokból próbál bevehetetlennek látszó várat építeni, nem törődve vallási és bölcseleti ellentmondásokkal, mestereket és tanítványokat egynek, vagy ami még rosszabb, a tanítványokat mestereiknél nagyobbaknak tekintve. 

Azt is tudatosította mindvégig, hogy a kereszténység nem a globális háttérhatalommal szembeni passzivitást, a nemzeti kultúra megvetését hirdeti, hanem az immanens és transzcendens valóságok, a természetes és természetfeletti létezők együttes elfogadását és tiszteletét, múltunk dicsőséges mozzanataiból kiindulva a kereszt és a kard kölcsönösségéből következő hősies életszemléletet. A mégoly szelíd ferences Böjthe Csabával egyetemben ő is vallotta, hogy 'a sötétség a világosság hiánya, nem lehet összetörni és kilapátolni az ablakon, sokkal egyszerűbb, ha meggyújtunk egy gyertyát', következésképpen 'nem a rossz, a hiány ellen kell küzdeni, hanem életre hívni a fényt, a saját életünkben és másokéban egyaránt', ugyanakkor azonban azt is, hogy az igazság felmutatásához bizony égető szükség van a prófétai szótól vissza nem riadó harcos Egyházra, az 'Ecclesia militans'-ra, benne a harcban edzett papok, lelkészek bátorságára, hogy egykor majd az Úr színe elé lépve, Szent Pál tanítványának, Timóteushoz intézett szavaival (2 Tim 4, 7) elmondhassák: 'Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam.'

Ebben is méltó követője maradt rangelődei közül Ravasz Lászlónak, akinek általa oly sokszor idézett szavai (különösen a 'Gondolatok' című, 1925-ben megjelent kötetében olvashatók) méltán szolgálhatnak iránytűkként ma is, hiszen egyértelműen elutasította azokkal a szabadságot öncélnak tekintő, álabszolútumokat istenítő liberalizmust, Széchenyi hitével hirdetve, hogy 'magyarnak lenni önmagában még sem nem végzet, sem nem dicsőség, hanem feladat: minél nagyobb, nehezebb feladat, annál drágább, annál gazdagabb ajándék: magyarnak lenni ma annyit jelent, mint bűnt bánni, megtérni, kiengesztelődni és mindenekfölött hinni, különbnek lenni, hont foglalni, újraélni egész történelmünket.' Isten adjon örök nyugodalmat Hegedüs püspöknek, és az örök világosság fényesedjék Neki az igazi lelki-szellemi értékek felmutatásáért, mellyel példát mutatott a különbnek levésre.

LAST_UPDATED2