Létrehozva |
2011. november 21. hétfő, |
200 éve halt meg Heinrich von Kleist, az első nagy 19. századi német drámaíró, a romantikus nemzedék egyik zseniális alakja.
Kétszáz éve, 1811. november 21-én hunyt el Heinrich von Kleist, Heinrich von Kleist 1777. október 18-án született az Odera menti Frankfurtban. Felmenői többnyire katonatisztek voltak, így – bár viszolygott a militarista légkörtől – ő is tiszti pályára lépett. Hét „elvesztegetett, értékes évet” töltött a hadseregben, 1799-ben aztán lemondott hadnagyi rangjáról és beiratkozott a frankfurti egyetemre, ahol filozófiát és matematikát hallgatott. Tanulmányai végeztével egy darabig házitanító volt, ekkor ismerkedett meg élete nagy szerelmével, Wilhelmine von Zegnével. A nőt először magával ragadta a művelt és szenvedélyes ifjú, ám miután látta, hogy Kleist nem tudja biztosítani számára a polgári életformát, szakított vele. A megviselt Kleist előbb Párizsba, majd Svájcba utazott felejteni, itt írta meg 1803-ban első művét, A Schroffenstein család című tragédiát. 1805-ben Königsbergben megpályázott egy köztisztviselői állást a kincstári uradalmak igazgatásánál, de a képzési idő alatt felmondott, s Drezdába utazott, ahol a franciák – a német városban Napóleon volt az úr – kémkedés vádjával letartóztatták, hat hónapra börtönbe zárták. Ekkor készítette el Moliere Amphitryonjának átdolgozását. Szabadulása után folytatta szertelen, bohém életét: hol napokig csak írt, hol meg csak hevert szobájában. Szinte állandóan szerelmes volt, ám a rossz nyelvek szerint soha életében nem volt testi kapcsolata nővel. 1808-ban megjelent mitológiai tárgyú sorstragédiája, a Penthesilea, megírta a Heilbronni Katica avagy a tűzpróba című drámáját, amelyet sorra mutattak be a bécsi, grazi és a bambergi színházak. Ugyanebben az évben Weimarban színre vitték Az eltört korsó című vígjátékát, amelyet ma is az egyik legjobb klasszikus német vígjátékként tartanak számon, akkor azonban csúfosan megbukott. 1809-ben Berlinbe költözött, megalapította a Berliner Abendblatter című lapot, amely hat hónap múlva megszűnt. Ezzel elvesztette egyetlen biztos anyagi forrását, életének utolsó éveiben nyomorognia kellett. Egyre fokozódó magánya és szegénysége ellenére tovább dolgozott, ekkor írta meg prózai műveit, köztük egyik remekművét, a Kohlhaas Mihályt, amelyet Hajnóczy Péter és Sütő András is feldolgozott. Élete utolsó évében írta meg legkiforrottabb darabját, a Homburg hercege című történelmi drámát, amelyet csak tíz évvel halála után adtak ki. Az anyagi nehézségek, a depressziós időszakok, az el nem ismertség végleg kiábrándították az életből. Ekkor ismerkedett meg egy gyógyíthatatlan rákos beteg nővel, Henriette Vogellel, akivel együtt követtek el öngyilkosságot. 1811. november 21-én a Berlin melletti Wannsee partján Kleist mellbe lőtte Henriettét, majd szájába vette a pisztolyt és végzett magával is. Írói teljesítményét csak a 20. században kezdték méltányolni. Ősét látta benne Kafka és az expresszionizmus, tanulmányt írt róla Thomas Mann, Stefan Zweig és Aragon, darabjait pedig napjainkban is gyakran műsorukra tűzik a színházak. Heinrich von Kleist felújított síremlékét hétfőn, az évfordulón avatják fel Berlinben.
*
A bosszú és az igazság drámája
két részben a Győri Nemzeti Színházban.
Sütő András Henrich von Kleist krónikája nyomán írt, az „Egy lócsiszár virágvasárnapja" című műve a 16. század derekán, egy németországi falucskában játszódik. A parasztfelkelés megbukott, a reformáció eszméi hódítanak. A politikai, egyházi és társadalmi események meghatározóak, szélsőségek jellemzik az egyének hitvallását. Mindez megmutatkozik Kolhaas Mihály becsületes, törvénytisztelő, istenfélő lócsiszár és a lázadókkal tartó jó barátja, Nagelschmidt kapcsolatában.
A győri színház Csankó Zoltán és Horváth Lajos Ottó párosa precízen ábrázolja a nézetkülönbségekkel teli, de mégis barátsággal átszőtt viszonyt. Néhol több az energia a játékban, mint a szituációban, mégis kiváló a szereposztás, tökéletes kivitelezés.
Kolhaas alázatos jelleme akkor kezd változni, mikor megsértik jogérzetében. Két lovát a tronkai vámos lefoglalja, szolgáját megverik, a paripák átadását megfizettetik. Az igazát hajszolva feleségét, Lisbeth-et (Botos Éva) engedi az uralkodó elé panaszos kérelemmel, ám mikor az asszony átadná ezt, egy testőr halálra sebzi. Ekkor veszik ki Kolhaas Mihály lelkéből minden nemesség, a bosszú felemészti tisztességes irányelveit, mészárlásba kezd, a feudális önkényurakra tör, váraikat feldúlja.
Sorfordító alkalom, mikor a lócsiszár végső leszámolásra készül a tronkai várban. Sokszereplős jelenet, mozgalom, izgalom, kis poén, amennyi belefér. Így nem csak a szünettől éled fel a közönség a kissé hosszúra írt első felvonás és az eddigi egyetlen helyszín után.
Török András roppant hitelesen formálja meg Tronkai Vencel Bárót. Ugyanez a hitelesség érezhető abban a patetikus pillanatban, mikor megjelenik Luther Márton. Maszlay István alakítása mintha bizonyossággal szolgálna: igen, a történelemkönyveket forgatva ilyennek képzeltem a reformáció jelentős képviselőjét. Szavai hatnak. Nemcsak a nézőkre, a történet szerint Kolhaas-ra is, aki azok hatására feladja magát. Eljön az igazság pillanata: bíróság elé kerül a báró és a lócsiszár. Kolhaas Mihály visszakapja tulajdonát, s örvend, amiért Vencel Bárót két év börtönre ítélik, ám egyúttal szembesülni kényszerül azzal, ami a megtorlás alatt elkövetett bűnei miatt vár rá. Vezeklése ekkora azonban már nem jelent a közönség számára értékpusztulást, mert az ítélet jogos következmény.
Ács János rendező ezúttal sem okoz csalódást. Egy ember tragédiája, a történelem drámája a Győri Nemzeti Színházban.
Szereplők:
Kolhaas Mihály Lisbeth, a felesége Nagelschmidt Mária Müller Ferenc Luther Márton Vámos Herse Tronkai Vencel Báró Várnagy Henrik, Kolhaas fia Günther Báró Antónia nővér Mann Eibenmeyer, ügyész Hinz Kunz Kallheim Zauner, ügyész
|
|
Csankó Zoltán Botos Éva Horváth Lajos Ottó Gyöngyössy Katalin Rupnik Károly Maszlay István Szikra József Sárközi József Török András Venczel-Kovács Zoltán Márkus Krisztián Posonyi Takács László Bartha Alexandra Jáger András Timkó János Pörneczi Attila Kszel Attila Nagy Lóránt Pingiczer Csaba
|
|
HangJátékTér
Egy lócsiszár virágvasárnapja
Színmű két részben, Heinrich von Kleist krónikája nyomán
írta: Sütő András Zeneszerző: Jeney Zoltán Szereposztás: Kolhaas Mihály - Vajda László, Lisbeth - Molnár Piroska, Wagelschmidt - Szabó Kálmán, Herse - Hunyadkürty István, Mária - Olsavszky Éva, Tronkai Vencel - Reviczky Gábor, Müller Ferenc - Koltai Róbert, Luther Márton - Kun Vilmos, Zauner - Kiss István, Mann - Tóth Béla, Vámos - Jeney István, Várkatona - ifj. Mucsi Sándor, Antónia - Czakó Klára, Nemes urak: Galkó Bence, Lukács Andor, Pásztor Gyula, Popov István, Henrik - ifj. Kampis Miklós Rendező: Zsámbéki Gábor (1975)
Egy lócsiszár virágvasárnapja
Dráma három felvonásban Heinrich von Kleist krónikája nyomán
KOLHAAS MIHÁLY
LISBETH
NAGELSCHMIDT
HERSE
MÁRIA
TRONKAI VENCEL BÁRÓ
GÜNTHER BÁRÓ
MÜLLER FERENC
KALLHEIM
HINZ
KUNZ
ZAUNER
EIBENMEYER
TISZTTARTÓ
VÁMOS
VÁRNAGY
ANTÓNIA NŐVÉR
LUTHER MÁRTON
HENRIK
MANN
VÁRKATONA
Poroszlók, jobbágyok, polgárok
Történik a XVI. század első felében
Volt egyszer hol nem volt a baj |
Fekete lován szállt a baj |
Kolhaas Mihályra rontott a baj |
|
Váratlan gyorsan jön a baj |
Jó ménlován száguld a baj |
Fekete lován száguld a baj |
|
Lovon jött gyalog távozik |
|
Ki nem adta föl a reményt |
Földnek mélyibe űzi a bajt |
|
Az igazság napja földerül |
Ha van ki bátran s emberül |
Mint Kolhaas Mihály az arkangyal
|
|
|
|